@Pakana et sähköautoketjussa pitänyt ennennäkemätöntä 1 MW:n lataustehoa (BYD Han L) uuden 640 kg 10C LFP -akun ansiona, vaan väitit 1 MW olleen aiemminkin mahdollista akkujen puolesta. Tarjosit ratkaisuksi LTO-kennoja kirjoittamalla:
"Ei nuo isot latausvirrat ole esim LTO kennoille ongelma, jos MW lataus olisi ollut ykkösprioriteetti, olisi käytetty kokonaan toisen kemian akkua, mutta koska se on alempana tärkeysjärjestyksessä on priorisoitu akkuja jotka antavat paremman kapasiteetin."
Näinköhän 1 MW onnistuisi LTO-kennoilla, vaikka kapasiteetin prioriteetti olisi täysin nolla?
Minulla on se tuntuma, että tuohon 640 kg:aan ei saa latausnopeutta LTO:lla kuin 0,6-0,7 MW (tai 0,7-0,8 MW, jos menee Aliexpressin spekseillä). Tämä siis, vaikka huomioisi pelkkien kennojen massan. Antaisitko linkin kennoihin, joilla onnistuu lataus 1 MW/640 kg. Jos sellaisia ei löydy, niin silloinhan 1 MW on ollut ongelma ennen uutta BYD:n uutta 10C-akkua.
Kyllä sen 1 MW saa LTO-kennoilla, jos:
1. Akku saa maksaa tuplasti
JA
2. Akku saa painaa tonnin
Tuossa on siis pari muutakin nihkeyttä kuin pelkkä kapasiteetin uhraus latausnopeuden kasvattamiseksi. Noiden syiden takia kukaan ei ole laittanut LTO-kemiaa mihinkään 50-100 kWh sähköautoon, jollainen on minimivaatimus 1 MW-lataustehoon. Alarajan 50 kWh vaatisi 20C-kennoja. Esimerkki sellaisesta:
Nichicon 2,4 V, 0,15 Ah, 9,0 g, 20C
Maksimilatausteho, kun 640 kg pelkät kennot:
640 kg / (50000 Wh / (2,4 V * 0,15 Ah) * 0,009 kg) = 0,512 MW
Näillä pienillä (139 000 kpl/50 kWh) ei päästy 640 kg kennomassalla kuin puoliväliin megawattia. Täysi 1 MW olisi vaatinut 1,25 tn kennoja.
*The above part numbers are without lead processing, and a 3-digit code will be added to the actual part number Small LTO Battery Small lithium titanate rechargeable batteries are manufactured by applying the electrode technology utilized in Toshiba Corporation's SCiBTM rechargable batteries...
nichiconbattery.com
Suuremmilla kennoilla pääsisi hieman parempaan. Veikkaukseni on, että jää silti 0,6-0,8 MW:n tasolle, vaikka olisi vuoden 2025 kennoja. Kun et kerran pitänyt uutta 10C-LFP:tä juuri minään, niin rivien välistä luin, että LTO:lla 1 MW olisi onnistunut jo aikaisempina vuosina, jos autovalmistajat vaan olisivat priorisoineet lataustehoa ja uhranneet kapaa.
Sellainen kutina, että olet yhdistänyt wikistä tms. sellaisia C-arvoja ja ominaiskapasiteetteja, jotka eivät todellisissa kennoissa toteudu samaan aikaan. Se, jossa olisi pitkin hampain riittävä ominaiskapa, onkin vain 3-5C => 1 MW ei onnistu. Ja 20C kennoissa on niin pieni ominaiskapa, että siedettävällä 640 kg kennomassalla päästään vain reiluun 0,5 MW:iin. Optimi on varmaan 10C.
Jään mielenkiinnolla odottamaan, josko sinulla olisi tiedossa todelliset LTO-kennot, joilla lataisi 1 MW/640 kg. Saat tuolle ensimmäisenä henkilöautona 1 MW mahdollistaneelle 10C-LFP:lle tasoitusta sen verran, että saat kerätä 640 kg kennomassaa vs. LFP:ssä 640 kg oli koko akkupaketin massa. Hinnoista ja kapasiteetistakaan ei tarvitse välittää.
Jos et löydä sellaisia kennoja, voisit myöntää, että 1 MW:n lataus henkilöautossa tuli mahdolliseksi 2025 julkaistun 10C-LFP -akun ansiosta.