Jos ja kun katsotaan Toyotan polttis/hybridimyyntejä ja suhteutetaan sitä siihen miten ovat pärjänneet tuon sähkärinsä kanssa, niin eihän se ihan nappiin ole mennyt. Ja kun autosta ei muuten juurikaan mitään heikkouksia löydy pl. etenemiskyky (range & latausnopeus), niin on se aika helppoa ainakin osasyylliseksi tulkita. Brändi on kuitenkin ihan eri planeetalla Teslan, korealaisten, kiinalaisten ja jopa vaggineiden kanssa, mutta silti ei oikein homma ole toiminut.Toyota oli kuitenkin esimerkiksi Norjan myydyin auto tammikuussa. Tämä asettaa kyseenalaiseksi väitteen, että auto olisi käyttökelvoton näille leveysasteille ja myös sen, että latausnopeus olisi yleisesti jotekin ykkösprioriteetti tai deal-breaker auton valinnassa.
Totta toki se, että Toyotan latausteho ja kulutus ovat heikkoja moneen autoon verrattuna etenkin pakkasilla, ja ei sitä kaupparatsulle voi suositella. Tojo on aina jakanut mielipeiteitä ja toimitusjohtajan skeptiset kommentit sähköautoja kohtaan ovat nostaneet monen sähköfanipojan karvat pystyyn, ja siksi se saa pienestäkin asiasta somessa paskaa niiskaansa.
Eikä toi ongelma rajoitu ainoastaan kaupparatsuihin. Vaikka ajelisi vaikka vain ne 1-10 pitkät siivut vuodessa, joiden aikana tunninkaan yhtämittainen laturilla kököttäminen ei tunnu - auto on valmis ennen kuskia jengiä - haittaavan, niin aikaa montaa muuta jengiä se haittaa ja siksi otetaan auto, jolla pääsee pidemmälle ja jolla ei tarvitse seisoskella siellä latureilla niin pitkään. En esim. henkilökohtaisesti lähtisi sillä vekottimella varsinkaan talvella yhtään mihinkään reissuun, koska mua ärsyttää aivan suunnattomasti kaikenlainen kuhnaaminen jossain tienvarsihelvetissä.
Viimeksi muokattu: