Yleistä keskustelua sähköautoista

Olikos Tesloissa nyt jotain toimitusvaikeuksia, vai onko miinusprosentit itse Führer Muskin ansiota?

Edit: Olihan tuolla lopussa avattu ainakin Y:n faceliftin mahdollista vaikutusta. Luulisi ettei kolmoseen vaikuta silti noin paljoa.
 
Kyllä Teslan saa kun ostaa, mutta ostajat taitaa nikotella tällä hetkellä, voi olla pitkäänkin.
 
Ei tuo mikään ihme ole. Onhan nuo saksalaiset autoina (mukavuus, ajettavuus ja käytettävyys) selvästi Tesloja parempia. Päälle vielä Muskin sekoilut.
 
Siis Model Y oli toisiksi myydyin sähköauto vaikka just on tulossa uudistettu malli? :D Luulin että siellä on menny oikeesti jotenki huonosti. Nythän tuossa hehkutetaan jotain menetettyjä myyntiprosentteja.
 
Siis Model Y oli toisiksi myydyin sähköauto vaikka just on tulossa uudistettu malli? :D Luulin että siellä on menny oikeesti jotenki huonosti. Nythän tuossa hehkutetaan jotain menetettyjä myyntiprosentteja.
Tähän on vaikuttanut omasta mielestäni pitkälti Teslan korkotarjoukset että hinnanalennukset.
 
Siis Model Y oli toisiksi myydyin sähköauto vaikka just on tulossa uudistettu malli? :D Luulin että siellä on menny oikeesti jotenki huonosti. Nythän tuossa hehkutetaan jotain menetettyjä myyntiprosentteja.
Teslan markkina-osuuden pudotus 15% -> 6% on melko brutaali. Kakkos-sijan saavutus ei ole erityisen vaikeaa, kun kilpailijoilla on pitkä rivi eri malleja, ja teslalla 2. Se merkityksellinen luku on että 94% sähköauton ostajista valitsi muun kuin Teslan. MY saavuttanee taas sen ykköspallin faceliftin rantautuessa, on sillä Muskilla kuitenkin vielä niin paljon fanejakin.
 
Teslan markkina-osuuden pudotus 15% -> 6% on melko brutaali. Kakkos-sijan saavutus ei ole erityisen vaikeaa, kun kilpailijoilla on pitkä rivi eri malleja, ja teslalla 2. Se merkityksellinen luku on että 94% sähköauton ostajista valitsi muun kuin Teslan. MY saavuttanee taas sen ykköspallin faceliftin rantautuessa, on sillä Muskilla kuitenkin vielä niin paljon fanejakin.
Itse mietin tätä tilanetta niin, että kuka ihme ostaa uuden 50ke auton, kun tietää, että isosti uusittava malli julkaistaan ihan kuukauden parin sisällä? En minä ainakaan ostaisi. Ostaisin sitten kun se on julkaistu tai sitten kun tulee ekat hyvät tarjoukset siitä.
 
Itse mietin tätä tilanetta niin, että kuka ihme ostaa uuden 50ke auton, kun tietää, että isosti uusittava malli julkaistaan ihan kuukauden parin sisällä? En minä ainakaan ostaisi. Ostaisin sitten kun se on julkaistu tai sitten kun tulee ekat hyvät tarjoukset siitä.
No miten selität tuon kolmosen ihan vastaavan romahduksen?
 
Itse mietin tätä tilanetta niin, että kuka ihme ostaa uuden 50ke auton, kun tietää, että isosti uusittava malli julkaistaan ihan kuukauden parin sisällä? En minä ainakaan ostaisi. Ostaisin sitten kun se on julkaistu tai sitten kun tulee ekat hyvät tarjoukset siitä.
Esimerkiksi sellainen henkilö kuka tarvitsee sen auton nyt tai haluaa hyödyntää poistuvan mallin korkotarjouksia yms. Osalla myös uuden mallin ulkonäkö tai joku viiksen poisto tuntuu olevan sellainen juttu mikä menee kaikkien parannuksien ylitse. Mutta kaikista todennäköisimmin keskiverto-ostaja ei edes tiedä uudesta tulossa olevasta mallista vaan tuollaisen seuraaminen on vähemmistön puuhaa. Kuinkahan moni auton ostaja edes lukee/katsoo muutamaa arvostelua autosta tai vertaa useamman eri merkin valikoimaa ennen hankintaa?
 
Mielestäni on aika yllättävää, että Euroopassa Tesla ollut näinkin myyty valmistaja. Elonin tulo kaapista toki voi vaikuttaa, kun eurooppalaiset ovat kuitenkin aika paljon vasemmalle kallellaan ja oikeisto-Elon tuntuu monia ärsyttävän ja en yllättyisi jos täällä myynti kyykkää. Mutta pointtini on enemmänkin, että eurooppalaiset ovat aina olleet niin isänmaallisia, että suosineet omia autojaan, eli sakut ostaa saksalaisia, ranskikset ranskalaisia, makaronit pastaraketteja, ruottalaiset Volvoa jne.
Ihan OK hyviä autoja Teslat ilmeisesti ovat, mutta premium luokassa isot saksalaiset vaan ovat niin paljon parempia ja ymmärtääkseni nämä eurooppalaiset halvemmatkin id-volkkarit, rellut jne ihan hyviä. Ja kun lisää malleja tulee, niin varmasti syö Teslan myyntiä.

Olen monen eurooppalaisen kollegan kanssa jutellut autoista ja aika moni sanoo, että odottaa vielä sähköauton hankintaa kun tulee jokin oikein hyvä eurooppalainen malli, koska heidän omatuntoon vaan ei sovi lähettää rahaa USA:aan tai Kiinaan.
 
No miten selität tuon kolmosen ihan vastaavan romahduksen?
Voisikohan 2023/2024 vaihteessa julkaistun Model 3 faceliftin myyntiin tulossa juuri tuohon aikaan olevan vaikutusta. Varmaan aika monet on tehneet silloin päivityksen uuteen malliin eli piikki myynnissä. Vuoden päästä ostajia on vähemmän?
 
Olikos Tesloissa nyt jotain toimitusvaikeuksia, vai onko miinusprosentit itse Führer Muskin ansiota?

Edit: Olihan tuolla lopussa avattu ainakin Y:n faceliftin mahdollista vaikutusta. Luulisi ettei kolmoseen vaikuta silti noin paljoa.
Uudistettu Model 3 tuli myyntiin juuri 1/2024 (noin). Vähän marginaalimalli tuo Model 3 nykyisin?

Mitään toimitusvaikeuksia ei ole.

"Viime vuoden tammikuun myynneistä huuhtoutui yli 8 900 Tesla-merkkistä autoa. Myös Toyota ja Stellantis menettivät tammikuussa markkinaosuuksiaan."


Nyt vaan Tesla on liian kallis ja porukka odottelee hinnan alennuksia? Itsellä ei ole mitään käsitystä, että tuleeko niitä? Mutta perinteiseen Tesla tyyliin aleja saattaa tulla vaikka useampi peräkkäin.

Pitää lukea tuo Kauppalehden uutinen kokonaan, kun vaan ehtii.
 
Minusta tuossa uutisessa huomionarvoisinta oli volkkarin esiinmarssi laajalla rintamalla ja "vanhoilla" malleillakin. Muiden uutuudet myi myös hyvin. Tuotteet ja saatavuus alkavat olla molemmat kunnossa.
 
Näin tuossa yksi päivä ehkä ensimmäistä kertaa vanhan mallisen Enyaq Coupen, tai ainakaan en ole aikaisemmin kiinnittänyt sellaiseen huomiota. Pirun nätti mielestäni ja ihme etteivät ole yleisempiä. ID4 vastaava ei oikein ulkonäöllisesti toimi samalla tavalla ja perus Enyaq taas rumempi laatikko verrattuna ID4:ään. Enyaqin facelifti vielä korjaa sen rumimman kohdan eli maskin. Sivuprofiili varsinkin hieno.

1740486945220.png

1740486975926.png

 
Onkos täällä Travel Assist, Pilot Assit (volvo, kai polestar?) ja Tesla AP perusmalli -kokemuksia jollain, että ois useammalla ajanut?

Tesla videoita katselin, niin onko tosiaan noin että ei saa yhtään ohjata Teslan kanssa itse kevyesti? Mitä muuta huonoa?

Jotenkin tottunut siihen, että kun vaikka liittymästä on tulossa autoa tms. olet edessä olevaa pyöräilijää ohittamassa, niin voit hennosti ohjata vasemmalle ja "pilot assist" pysyy päällä. Tai jos ohitetava auto on vähän turhan lähellä keskikaistaa, niin hiukka pystyy vasemmalle ohjaaamaan ja homma jatkuu.

Miten Tesla tuon hoitaa? Tai Travell Assist?
 
Onkos täällä Travel Assist, Pilot Assit (volvo, kai polestar?) ja Tesla AP perusmalli -kokemuksia jollain, että ois useammalla ajanut?

Tesla videoita katselin, niin onko tosiaan noin että ei saa yhtään ohjata Teslan kanssa itse kevyesti? Mitä muuta huonoa?

Jotenkin tottunut siihen, että kun vaikka liittymästä on tulossa autoa tms. olet edessä olevaa pyöräilijää ohittamassa, niin voit hennosti ohjata vasemmalle ja "pilot assist" pysyy päällä. Tai jos ohitetava auto on vähän turhan lähellä keskikaistaa, niin hiukka pystyy vasemmalle ohjaaamaan ja homma jatkuu.

Miten Tesla tuon hoitaa? Tai Travell Assist?

Teslalla tuo tosiaan lähtee pois päältä, jos itse ohjaa eli tarvitsee painaa napista takaisin päälle.
 
Onkos täällä Travel Assist, Pilot Assit (volvo, kai polestar?) ja Tesla AP perusmalli -kokemuksia jollain, että ois useammalla ajanut?

Tesla videoita katselin, niin onko tosiaan noin että ei saa yhtään ohjata Teslan kanssa itse kevyesti? Mitä muuta huonoa?

Jotenkin tottunut siihen, että kun vaikka liittymästä on tulossa autoa tms. olet edessä olevaa pyöräilijää ohittamassa, niin voit hennosti ohjata vasemmalle ja "pilot assist" pysyy päällä. Tai jos ohitetava auto on vähän turhan lähellä keskikaistaa, niin hiukka pystyy vasemmalle ohjaaamaan ja homma jatkuu.

Miten Tesla tuon hoitaa? Tai Travell Assist?
Mersulla se kuulemma on renki eikä ajoisäntä niinkuin Teslalla. Mersu sallii kuljettajan puuttumisen ohjaukseen, Harri Salon videoissa tuosta oli.
 
Mulla oli Travel assist -21 Golfissa. Se oli tosi usein jonku errorin takia pois käytöstä. Autopilot on nykyisessä. Käytin travel assisistia tosi vähän sen takia ku se ei monesti toiminu, ja se teki aika ikäviä nykäsyjä välillä. Autopilottia käytän ehkä ihan vähän enemmän. Se toimii käytännössä aina kun voi sen olettaa toimivan ja se ei tee yhtä outoja nykäisyjä, kuin Travel assist. Kyllä sekin välillä yrittää bussikaistoille ajaa mutta itseasiassa nykyään menee jo paljon paremmin, mitä vuosi sitten. Travl assistin nykäisyt oli ihan täysin odottamattomia, keskellä tietä yritti ohjata jonnekin. Autopilot pääosin yrittää ohjailla jos väärin ohjailee odotettavissa tilanteissa, esim. bussipysäkeille ja liittymiin, ei mitään ihme sivulle nykäisyjä keskellä normaalia tietä tai jos auto ohittaa.

Käytän siis Autopilotia ehkä hieman enemmän, mitä Travel assistia, koska sen toimintaan, niin hyvässä kuin huonossakin, voin luottaa enemmän.
 
APn kokemuksista voin olla hiukan eri mieltä. Randomisti vetää haamun, toisinaan kevyt ja toisinaan voimakas. Jos joku tulee oikealta oikeassa kulmassa rampilta motarille auto vetää kilarit ja jarruttaa kovaa.

Tähän päälle randomit suoran tien curve assistant hidastukset että random ohjaukset minne sattuu.

Välillä osaa ennustaa tilanteen että pitää jalkaa kaasulla valmiiksi mutta aika ei.
 
Näin tuossa yksi päivä ehkä ensimmäistä kertaa vanhan mallisen Enyaq Coupen, tai ainakaan en ole aikaisemmin kiinnittänyt sellaiseen huomiota. Pirun nätti mielestäni ja ihme etteivät ole yleisempiä. ID4 vastaava ei oikein ulkonäöllisesti toimi samalla tavalla ja perus Enyaq taas rumempi laatikko verrattuna ID4:ään. Enyaqin facelifti vielä korjaa sen rumimman kohdan eli maskin. Sivuprofiili varsinkin hieno.
Nuo oli aikaisemmin rampautettu sillä, että Coupe mallia ei saanut 4x4:sena muuten kuin RS:n ostamalla ja RS:ssä taas tuli yli-isot vanteet leveillä nakeilla jotka huononsivat rangea ja mukavuutta sporttisemman ulkonäön ja ehkä kait sitten ajettavuudenkin osalta.

Nyt Coupea näyttäisi saavan 19" renkailla, joten sen voi ostaa ilman että auto huononee. Olisin varmaan itse hommannut Coupen jos olisi ollut tarjolla ilman tuota rengassekoilua.
 
Kaikki navit tekevät joskus outoja valintoja. Syyttämällä automerkkiä siitä paljastaa vain sokean merkkivihasi tai tietämättömyytesi. Tesla ei niitä karttadatoja itse suunnittele eli tuo hiekkatie on varmasti joillain muillakin käytössä, jos siellä on väärää tietoa kartoissa.

Eivät tee.

Gmaps ei ole sekoillut varmaan 15 vuoteen, ehkä joskus alussa yksittäisiä kun softa oli vasta julkaistu.
Here maps/Here WeGo toimi aina ongelmitta. Erilliset navit toimineet ongelmitta aina.

Minulla ei toki ole mitään tieteellistä dataa aiheesta mitä yllättäen aletaan aina kyselemään jos kritisoi Teslan ominaisuuksien toimivuutta, mutta niistä kerroista kun navi on ehdottanut jotain typerää reittiä niin ylivoimaisesti suurimmassa osassa tapauksista se on ollut Teslan navi.

Softan toiminta vaikuttaa siltä, että se sortuu omaan näppäryyteensä kun aletaan optimoimaan jokaista metriä. Tai tehdään virhetulkinta ja luullaan että sillä kinttupolulla on mahdollista ajaa 80km/h yleisrajoituksen mukaan.
 
Nuo oli aikaisemmin rampautettu sillä, että Coupe mallia ei saanut 4x4:sena muuten kuin RS:n ostamalla ja RS:ssä taas tuli yli-isot vanteet leveillä nakeilla jotka huononsivat rangea ja mukavuutta sporttisemman ulkonäön ja ehkä kait sitten ajettavuudenkin osalta.

Nyt Coupea näyttäisi saavan 19" renkailla, joten sen voi ostaa ilman että auto huononee. Olisin varmaan itse hommannut Coupen jos olisi ollut tarjolla ilman tuota rengassekoilua.
Koeajoin myös Coupen, ja onhan se hieno, mutta omilla säädöillä (kaikkiin malleihin pakotettu) panoraamalasikatto aiheutti ikäviä välähdyksiä silmäkulmassa (silmälasit) ja kattoa ei saa pimennettyä verholla toisin kuin normimallissa. Tähän kun lisätään hieman pienempi tavaratila ja korkeampi hinta, niin normimalli meni tilaukseen.
 
Eivät tee.

Gmaps ei ole sekoillut varmaan 15 vuoteen, ehkä joskus alussa yksittäisiä kun softa oli vasta julkaistu.
Here maps/Here WeGo toimi aina ongelmitta. Erilliset navit toimineet ongelmitta aina.
Vähän eri kokemus ja olen käyttänyt noita aina. Tesla eka auto, jossa jaksanut räpeltää sen auton navin kanssa, koska esilämmitys, ja kyllä se ainakin GMapsin ja TomTomit + Heret löylyttää. Toki on muutaman kerran näyttänyt omiaankin, mutta sitä varten katsotaan kahden eri softan ehdotus, jos ei olla seinävarmoja mihin ollaan menossa
 
Enyaqin facelifti vielä korjaa sen rumimman kohdan eli maskin. Sivuprofiili varsinkin hieno.

1740486975926.png
Katumaasturit on lähtökohtaisesti niin möhköjä, että ne on coupe-versioinakin vähän outoja.

Mutta kattokaas miten hieno tuosta tulisi, jos poistaisi katumaasturi-möhköyden! Tämä tehty 20 sekunnissa paintilla leikkimällä. Ainoa mitä tein oli että poistin alareunasta 10 cm leikkaamalla alareunasta suikaleet vähän ylemmäs. Pitäisi vielä hienosäätää pienentämällä renkaita aavistuksen, mutta tulos kuitenkin alla. Tämän tyyppisen voisin ostaa:

enyaq_coupe_ver2.jpg
 
Katumaasturit on lähtökohtaisesti niin möhköjä, että ne on coupe-versioinakin vähän outoja.

Mutta kattokaas miten hieno tuosta tulisi, jos poistaisi katumaasturi-möhköyden! Tämä tehty 20 sekunnissa paintilla leikkimällä. Ainoa mitä tein oli että poistin alareunasta 10 cm leikkaamalla alareunasta suikaleet vähän ylemmäs. Pitäisi vielä hienosäätää pienentämällä renkaita aavistuksen, mutta tulos kuitenkin alla. Tämän tyyppisen voisin ostaa:

enyaq_coupe_ver2.jpg
Vielä kun teet siitä vähän matalamman painamalla alustaa tonttiin ja ihan snadisti pidemmän, niin alkaa näyttää hienolta eikä ainoastaan hienolta skodalta 👌
 
Katumaasturit on lähtökohtaisesti niin möhköjä, että ne on coupe-versioinakin vähän outoja.

Mutta kattokaas miten hieno tuosta tulisi, jos poistaisi katumaasturi-möhköyden! Tämä tehty 20 sekunnissa paintilla leikkimällä. Ainoa mitä tein oli että poistin alareunasta 10 cm leikkaamalla alareunasta suikaleet vähän ylemmäs. Pitäisi vielä hienosäätää pienentämällä renkaita aavistuksen, mutta tulos kuitenkin alla. Tämän tyyppisen voisin ostaa:

enyaq_coupe_ver2.jpg
Eli teit Octavialle faceliftin:D Möhköt nyt vaan myy enemmän. Kyllä se sähköinen Octaviakin sieltä vielä tulee.

1740504387076.png
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkiksi sellainen henkilö kuka tarvitsee sen auton nyt tai haluaa hyödyntää poistuvan mallin korkotarjouksia yms. Osalla myös uuden mallin ulkonäkö tai joku viiksen poisto tuntuu olevan sellainen juttu mikä menee kaikkien parannuksien ylitse. Mutta kaikista todennäköisimmin keskiverto-ostaja ei edes tiedä uudesta tulossa olevasta mallista vaan tuollaisen seuraaminen on vähemmistön puuhaa. Kuinkahan moni auton ostaja edes lukee/katsoo muutamaa arvostelua autosta tai vertaa useamman eri merkin valikoimaa ennen hankintaa?

Vahvaa mutua seuraa, mutta ylivoimaisesti suurin osa uuden auton ostajista ostaa autonsa vertaillen ja harkiten, ilman mitään pakkotilannetta, kun nykyinen auto alkaa kyllästyttää ja/tai rahoitus/takuu on päättymässä. Eli he pystyvät ajoittamaan uuden auton hankinnan miten parhaaksi näkevät.

Pakkohankinta on edessä lähinnä, jos nykyinen auto menee lunastukseen (melko harvinaista) tai hajoaa mutterikasaksi tienposkeen/katsastuskonttorille (yleisempää). Mutta jälkimmäisessä ryhmässä on tuskin juurikaan uuden auton ostajia, harva hyppää tonnin pommista uuteen Teslaan.
 
Vahvaa mutua seuraa, mutta ylivoimaisesti suurin osa uuden auton ostajista ostaa autonsa vertaillen ja harkiten, ilman mitään pakkotilannetta, kun nykyinen auto alkaa kyllästyttää ja/tai rahoitus/takuu on päättymässä. Eli he pystyvät ajoittamaan uuden auton hankinnan miten parhaaksi näkevät.

Pakkohankinta on edessä lähinnä, jos nykyinen auto menee lunastukseen (melko harvinaista) tai hajoaa mutterikasaksi tienposkeen/katsastuskonttorille (yleisempää). Mutta jälkimmäisessä ryhmässä on tuskin juurikaan uuden auton ostajia, harva hyppää tonnin pommista uuteen Teslaan.
Mutuilusi menee siinä mielessä vähän metsään, että puolet uusista autoista hankkii yritykset, ja niistä suurin osa leasingin kautta. Siinä ei paljon jäädä uusia malleja odottelemaan kun vanhan soppari menee umpeen.
 
Mutuilusi menee siinä mielessä vähän metsään, että puolet uusista autoista hankkii yritykset, ja niistä suurin osa leasingin kautta. Siinä ei paljon jäädä uusia malleja odottelemaan kun vanhan soppari menee umpeen.
Ja yhä useampi yksityinenkin ajaa kk-maksullisella autolla, jossa on kiinteä sopimuskausi. Siinä on uusi hommattava aika rajattuna aikana.

Nytkin on Polestarilla ollut hyvinkin mukavasti hinnoiteltu leasingkamppis jo pidemmän aikaa. Tossa 24kk kesto ja sitten auto palautukseen…

Taikka vaikka hullupösökamppis (jossa kyllä sai jatkaa toisen ja kolmannenkin vuoden).
 
Viime vuonna oli tässä lähistöllä useampikin google maps ongelma, tässä yksi mikä vielä toistui useampaan kertaan:


Tämä on nyt hieman erityyppinen ongelma kuin kuvailemani. Tuossa on selvästi jotain dataa tien suluista tai muutoksista haettu jostain(mistä, kenen toimesta?) ja sitä on tulkittu väärin ja annettu se lähtötiedoksi mapsille.

Kun taas kuvailemassani tapauksessa on päivänselvää, että järkevintä olisi ajaa valtatietasoista tietä, eikä kääntyä jonnekin peltotielle, joka ei koskaan ole ollut järkevä reitti mihinkään ellei asu sen tien varrella.

Tomtomista ei ole itsellä valtavasti kokemusta, mutta sekä gmapsia ja hereä käyttäneenä en ole koskaan niissä törmännyt mihinkään totaalisiin aivopieruihin mitä nuo teslan ongelmat on olleet.
 
Mitä noihin ohjausavustimiin, niin ainakin RVSymonds preferoi Volkkarin versiota. Mielestäni ihan hyvillä esimerkeillä esittelee toiminnallisuutta.


Mutta tosiaan Teslan autopilot ei kestä yhtään isompaa vastaliikettä. Sitä en osaa sanoa onko tuo Highland versio parempi ratin kontaktin osalta kuin vanha. Kun mielestäni se vanhempi vaati pientä ratin mikro liikettä (ei riittänyt että piti ratista kiinni), mutta käsittääkseni tämä uudempi käyttää kameraa. Tuosta vaan on ollut vähän ristiriitaista arviota kun piippaa ja valittaa herkästi huomion herpaantumisesta.

Toki tuntuu että tuonkin toimivuudessa on joko yksilökohtaisia eroja autotasolla tai sitten vaan jollekin käyttötyylille auto on herkempi.
 
Viimeksi muokattu:
Mutuilusi menee siinä mielessä vähän metsään, että puolet uusista autoista hankkii yritykset, ja niistä suurin osa leasingin kautta. Siinä ei paljon jäädä uusia malleja odottelemaan kun vanhan soppari menee umpeen.

Näköjään. Sähköautojen osuus ensirekisteröitävistä työsuhdeautoista on suurempi kuin sähköautojen osuus kaikista ensirekisteröinneistä. Ja jos leasing-kauden päättyminen on jo näköpiirissä, niin seuraavasta autosta kirjoitettaneen paperit kuukausia etukäteen. Ts. Muskin viimeaikainen sekoilu ei ole vaikuttanut tuohon markkinaosuuteen.

Toisaalta Teslan ostamista pohtineista kuluttajista monet ovat saattaneet pyörtää autohankintansa Muskin toiminnan myötä. Ja luultavasti on paljon niitäkin, jotka ovat päätyneet odottamaan FL-mallia - teslailijat lienevät kuitenkin keskimäärin nuorempia ja paremmin alaa seuraavia kuin vaikkapa Mersun tai Toyotan ostavat. Hankala sanoa mitään varmaa.

No, seurataan mielenkiinnolla, mihin suuntaan nuo Teslan toimitukset menevät. Vähän sääliksi käy sijoittajia, mutta ehkäpä Teslan akkubisnekset lähtevät pyörimään, kun Rumppi purkaa keinotekoiset rajoitteet kaupankäynniltä Venäjän kanssa ja kenties vielä Ukrainankin luonnonvarat saadaan valloitettua parempiin taskuihin.
 
Mutta tosiaan Teslan autopilot ei kestä yhtään isompaa vastaliikettä. Sitä en osaa sanoa onko tuo Highland versio parempi ratin kontaktin osalta kuin vanha. Kun mielestäni se vanhempi vaati pientä ratin mikro liikettä (ei riittänyt että piti ratista kiinni), mutta käsittääkseni tämä uudempi käyttää kameraa. Tuosta vaan on ollut vähän ristiriitaista arviota kun piippaa ja valittaa herkästi huomion herpaantumisesta.

Toki tuntuu että tuonkin toimivuudessa on joko yksilökohtaisia eroja autotasolla tai sitten vaan jollekin käyttötyylille auto on herkempi.
Toi on mielestäni muuttunut tässä viimeisen parin vuoden aikana. Ennen piti laittaa ohjaus comfortille, jotta pelkkä käden lepuutus ratilla riitti. Sportilla piti välillä vähän liikuttaa. Nyt ei ole pitkään aikaan tarvinnut Sportillakaan liikutella. En sitten tiedä onko kyse jostain päivityksestä, vai onko tuo ratti vanhetessaan tullut herkemmäksi kosketukselle.

Mä en ole saanut yhtään kertaa huomautusta herpaantumisesta, vaikka fabossa vinkuivat siitä joskus kilpaa. En tiedä mitä siinä pitäisi säätää, että alkaisi huutamaan. Kahvien ja sämpylöiden kanssa sählääminen tai puhelimen räpelöiminen siihen ei ainakaan riitä. Eli todennäköisesti voi olla yksilöllisiä eroja, tai sitten jotkut puuhaavat siellä autossa jotain niin kummallisia asioita etten vain osaa kuvitella
 
Jos on katse suoraan eteenpäin niin sisäkameralla nykyään seurataan tilannetta. Jos liikaa katselee muualle se ilmoittaa että katse eteenpäin.

Ratin osalta se kevyt vastus riittää yhtä.
 
Vahvaa mutua seuraa, mutta ylivoimaisesti suurin osa uuden auton ostajista ostaa autonsa vertaillen ja harkiten, ilman mitään pakkotilannetta, kun nykyinen auto alkaa kyllästyttää ja/tai rahoitus/takuu on päättymässä. Eli he pystyvät ajoittamaan uuden auton hankinnan miten parhaaksi näkevät.
No mulla oli vähän tämmöinen tilanne. Ei välttämättä mikään varsinainen hinku vaihtaa, mutta pienoinen autokuumeen poikanen ja toisaalta päättyvä takuu pakottivat vähän miettimään, että oisko nyt kuitenkin hyvä hetki vai pidetäänkö sitten suoraan 5 vuotta lisää. Euroopasta pukkaa siihen tahtiin tuontina samaa kampetta, että takuun loputtua varmaan taas kymppi häviää eikä myynnissä enää järkeä vs. pitkä pito ja halvat kilsat edessä.

Loppukesästä asti tuli ihmeteltyä eri vaihtoehtoja. Mitään faceliftejä en kyllä venannut. Lähinnä hyviä tarjouksia omalta shortlistiltä (jolle ostamani auto ei kuuulunut enkä varmuudella sellaista muistanut edes ennen nähneeni) ja vähintään 32k rahaa vanhasta vaihdossa, joka ei näyttänyt enää vuoden vaihduttua todennäköiseltä.
i4 ja uusi 3 olivat lopussa oikeastaan ainoat, jotka kiinnostivat. Hynyt olivat ihan ok myös, mutta se ulkonäkö on vain niissä molemmissa mulle liikaa. Aika pieni toi tarjonta loppujen lopuksi on, jos ei premiumiin riitä hillot, mutta haluaa sekä rangea, että kulkua. Id7, korealaiset, Tesla, ehkä muutamat muut. Lapsivankkureissa varmaan enemmän tarjontaa, joita sellaiset kiinnostaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 232
Viestejä
4 656 522
Jäsenet
76 388
Uusin jäsen
Meikämandariini

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom