Yleistä keskustelua sähköautoista

Olikos Tesloissa nyt jotain toimitusvaikeuksia, vai onko miinusprosentit itse Führer Muskin ansiota?

Edit: Olihan tuolla lopussa avattu ainakin Y:n faceliftin mahdollista vaikutusta. Luulisi ettei kolmoseen vaikuta silti noin paljoa.
 
Kyllä Teslan saa kun ostaa, mutta ostajat taitaa nikotella tällä hetkellä, voi olla pitkäänkin.
 
Ei tuo mikään ihme ole. Onhan nuo saksalaiset autoina (mukavuus, ajettavuus ja käytettävyys) selvästi Tesloja parempia. Päälle vielä Muskin sekoilut.
 
Siis Model Y oli toisiksi myydyin sähköauto vaikka just on tulossa uudistettu malli? :D Luulin että siellä on menny oikeesti jotenki huonosti. Nythän tuossa hehkutetaan jotain menetettyjä myyntiprosentteja.
 
Siis Model Y oli toisiksi myydyin sähköauto vaikka just on tulossa uudistettu malli? :D Luulin että siellä on menny oikeesti jotenki huonosti. Nythän tuossa hehkutetaan jotain menetettyjä myyntiprosentteja.
Tähän on vaikuttanut omasta mielestäni pitkälti Teslan korkotarjoukset että hinnanalennukset.
 
Siis Model Y oli toisiksi myydyin sähköauto vaikka just on tulossa uudistettu malli? :D Luulin että siellä on menny oikeesti jotenki huonosti. Nythän tuossa hehkutetaan jotain menetettyjä myyntiprosentteja.
Teslan markkina-osuuden pudotus 15% -> 6% on melko brutaali. Kakkos-sijan saavutus ei ole erityisen vaikeaa, kun kilpailijoilla on pitkä rivi eri malleja, ja teslalla 2. Se merkityksellinen luku on että 94% sähköauton ostajista valitsi muun kuin Teslan. MY saavuttanee taas sen ykköspallin faceliftin rantautuessa, on sillä Muskilla kuitenkin vielä niin paljon fanejakin.
 
Teslan markkina-osuuden pudotus 15% -> 6% on melko brutaali. Kakkos-sijan saavutus ei ole erityisen vaikeaa, kun kilpailijoilla on pitkä rivi eri malleja, ja teslalla 2. Se merkityksellinen luku on että 94% sähköauton ostajista valitsi muun kuin Teslan. MY saavuttanee taas sen ykköspallin faceliftin rantautuessa, on sillä Muskilla kuitenkin vielä niin paljon fanejakin.
Itse mietin tätä tilanetta niin, että kuka ihme ostaa uuden 50ke auton, kun tietää, että isosti uusittava malli julkaistaan ihan kuukauden parin sisällä? En minä ainakaan ostaisi. Ostaisin sitten kun se on julkaistu tai sitten kun tulee ekat hyvät tarjoukset siitä.
 
Itse mietin tätä tilanetta niin, että kuka ihme ostaa uuden 50ke auton, kun tietää, että isosti uusittava malli julkaistaan ihan kuukauden parin sisällä? En minä ainakaan ostaisi. Ostaisin sitten kun se on julkaistu tai sitten kun tulee ekat hyvät tarjoukset siitä.
No miten selität tuon kolmosen ihan vastaavan romahduksen?
 
Itse mietin tätä tilanetta niin, että kuka ihme ostaa uuden 50ke auton, kun tietää, että isosti uusittava malli julkaistaan ihan kuukauden parin sisällä? En minä ainakaan ostaisi. Ostaisin sitten kun se on julkaistu tai sitten kun tulee ekat hyvät tarjoukset siitä.
Esimerkiksi sellainen henkilö kuka tarvitsee sen auton nyt tai haluaa hyödyntää poistuvan mallin korkotarjouksia yms. Osalla myös uuden mallin ulkonäkö tai joku viiksen poisto tuntuu olevan sellainen juttu mikä menee kaikkien parannuksien ylitse. Mutta kaikista todennäköisimmin keskiverto-ostaja ei edes tiedä uudesta tulossa olevasta mallista vaan tuollaisen seuraaminen on vähemmistön puuhaa. Kuinkahan moni auton ostaja edes lukee/katsoo muutamaa arvostelua autosta tai vertaa useamman eri merkin valikoimaa ennen hankintaa?
 
Mielestäni on aika yllättävää, että Euroopassa Tesla ollut näinkin myyty valmistaja. Elonin tulo kaapista toki voi vaikuttaa, kun eurooppalaiset ovat kuitenkin aika paljon vasemmalle kallellaan ja oikeisto-Elon tuntuu monia ärsyttävän ja en yllättyisi jos täällä myynti kyykkää. Mutta pointtini on enemmänkin, että eurooppalaiset ovat aina olleet niin isänmaallisia, että suosineet omia autojaan, eli sakut ostaa saksalaisia, ranskikset ranskalaisia, makaronit pastaraketteja, ruottalaiset Volvoa jne.
Ihan OK hyviä autoja Teslat ilmeisesti ovat, mutta premium luokassa isot saksalaiset vaan ovat niin paljon parempia ja ymmärtääkseni nämä eurooppalaiset halvemmatkin id-volkkarit, rellut jne ihan hyviä. Ja kun lisää malleja tulee, niin varmasti syö Teslan myyntiä.

Olen monen eurooppalaisen kollegan kanssa jutellut autoista ja aika moni sanoo, että odottaa vielä sähköauton hankintaa kun tulee jokin oikein hyvä eurooppalainen malli, koska heidän omatuntoon vaan ei sovi lähettää rahaa USA:aan tai Kiinaan.
 
No miten selität tuon kolmosen ihan vastaavan romahduksen?
Voisikohan 2023/2024 vaihteessa julkaistun Model 3 faceliftin myyntiin tulossa juuri tuohon aikaan olevan vaikutusta. Varmaan aika monet on tehneet silloin päivityksen uuteen malliin eli piikki myynnissä. Vuoden päästä ostajia on vähemmän?
 
Olikos Tesloissa nyt jotain toimitusvaikeuksia, vai onko miinusprosentit itse Führer Muskin ansiota?

Edit: Olihan tuolla lopussa avattu ainakin Y:n faceliftin mahdollista vaikutusta. Luulisi ettei kolmoseen vaikuta silti noin paljoa.
Uudistettu Model 3 tuli myyntiin juuri 1/2024 (noin). Vähän marginaalimalli tuo Model 3 nykyisin?

Mitään toimitusvaikeuksia ei ole.

"Viime vuoden tammikuun myynneistä huuhtoutui yli 8 900 Tesla-merkkistä autoa. Myös Toyota ja Stellantis menettivät tammikuussa markkinaosuuksiaan."


Nyt vaan Tesla on liian kallis ja porukka odottelee hinnan alennuksia? Itsellä ei ole mitään käsitystä, että tuleeko niitä? Mutta perinteiseen Tesla tyyliin aleja saattaa tulla vaikka useampi peräkkäin.

Pitää lukea tuo Kauppalehden uutinen kokonaan, kun vaan ehtii.
 
Minusta tuossa uutisessa huomionarvoisinta oli volkkarin esiinmarssi laajalla rintamalla ja "vanhoilla" malleillakin. Muiden uutuudet myi myös hyvin. Tuotteet ja saatavuus alkavat olla molemmat kunnossa.
 
VW on saanut softan OK kuntoon ja esilämmitykset akulle, joten perusautona se alkaa olla todella hyvässä iskussa. Mikä on ollut aina VW peruskauraa.
 
Näin tuossa yksi päivä ehkä ensimmäistä kertaa vanhan mallisen Enyaq Coupen, tai ainakaan en ole aikaisemmin kiinnittänyt sellaiseen huomiota. Pirun nätti mielestäni ja ihme etteivät ole yleisempiä. ID4 vastaava ei oikein ulkonäöllisesti toimi samalla tavalla ja perus Enyaq taas rumempi laatikko verrattuna ID4:ään. Enyaqin facelifti vielä korjaa sen rumimman kohdan eli maskin. Sivuprofiili varsinkin hieno.

1740486945220.png

1740486975926.png

 
Onkos täällä Travel Assist, Pilot Assit (volvo, kai polestar?) ja Tesla AP perusmalli -kokemuksia jollain, että ois useammalla ajanut?

Tesla videoita katselin, niin onko tosiaan noin että ei saa yhtään ohjata Teslan kanssa itse kevyesti? Mitä muuta huonoa?

Jotenkin tottunut siihen, että kun vaikka liittymästä on tulossa autoa tms. olet edessä olevaa pyöräilijää ohittamassa, niin voit hennosti ohjata vasemmalle ja "pilot assist" pysyy päällä. Tai jos ohitetava auto on vähän turhan lähellä keskikaistaa, niin hiukka pystyy vasemmalle ohjaaamaan ja homma jatkuu.

Miten Tesla tuon hoitaa? Tai Travell Assist?
 
Onkos täällä Travel Assist, Pilot Assit (volvo, kai polestar?) ja Tesla AP perusmalli -kokemuksia jollain, että ois useammalla ajanut?

Tesla videoita katselin, niin onko tosiaan noin että ei saa yhtään ohjata Teslan kanssa itse kevyesti? Mitä muuta huonoa?

Jotenkin tottunut siihen, että kun vaikka liittymästä on tulossa autoa tms. olet edessä olevaa pyöräilijää ohittamassa, niin voit hennosti ohjata vasemmalle ja "pilot assist" pysyy päällä. Tai jos ohitetava auto on vähän turhan lähellä keskikaistaa, niin hiukka pystyy vasemmalle ohjaaamaan ja homma jatkuu.

Miten Tesla tuon hoitaa? Tai Travell Assist?

Teslalla tuo tosiaan lähtee pois päältä, jos itse ohjaa eli tarvitsee painaa napista takaisin päälle.
 
Onkos täällä Travel Assist, Pilot Assit (volvo, kai polestar?) ja Tesla AP perusmalli -kokemuksia jollain, että ois useammalla ajanut?

Tesla videoita katselin, niin onko tosiaan noin että ei saa yhtään ohjata Teslan kanssa itse kevyesti? Mitä muuta huonoa?

Jotenkin tottunut siihen, että kun vaikka liittymästä on tulossa autoa tms. olet edessä olevaa pyöräilijää ohittamassa, niin voit hennosti ohjata vasemmalle ja "pilot assist" pysyy päällä. Tai jos ohitetava auto on vähän turhan lähellä keskikaistaa, niin hiukka pystyy vasemmalle ohjaaamaan ja homma jatkuu.

Miten Tesla tuon hoitaa? Tai Travell Assist?
Mersulla se kuulemma on renki eikä ajoisäntä niinkuin Teslalla. Mersu sallii kuljettajan puuttumisen ohjaukseen, Harri Salon videoissa tuosta oli.
 
Mulla oli Travel assist -21 Golfissa. Se oli tosi usein jonku errorin takia pois käytöstä. Autopilot on nykyisessä. Käytin travel assisistia tosi vähän sen takia ku se ei monesti toiminu, ja se teki aika ikäviä nykäsyjä välillä. Autopilottia käytän ehkä ihan vähän enemmän. Se toimii käytännössä aina kun voi sen olettaa toimivan ja se ei tee yhtä outoja nykäisyjä, kuin Travel assist. Kyllä sekin välillä yrittää bussikaistoille ajaa mutta itseasiassa nykyään menee jo paljon paremmin, mitä vuosi sitten. Travl assistin nykäisyt oli ihan täysin odottamattomia, keskellä tietä yritti ohjata jonnekin. Autopilot pääosin yrittää ohjailla jos väärin ohjailee odotettavissa tilanteissa, esim. bussipysäkeille ja liittymiin, ei mitään ihme sivulle nykäisyjä keskellä normaalia tietä tai jos auto ohittaa.

Käytän siis Autopilotia ehkä hieman enemmän, mitä Travel assistia, koska sen toimintaan, niin hyvässä kuin huonossakin, voin luottaa enemmän.
 
APn kokemuksista voin olla hiukan eri mieltä. Randomisti vetää haamun, toisinaan kevyt ja toisinaan voimakas. Jos joku tulee oikealta oikeassa kulmassa rampilta motarille auto vetää kilarit ja jarruttaa kovaa.

Tähän päälle randomit suoran tien curve assistant hidastukset että random ohjaukset minne sattuu.

Välillä osaa ennustaa tilanteen että pitää jalkaa kaasulla valmiiksi mutta aika ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 152
Viestejä
4 653 872
Jäsenet
76 381
Uusin jäsen
Jusse

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom