Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Enpä ees tiennyt että niillä tuommoinenkin onX9 olis kiva. Ei mulla semmoseen varaa ole mutta voisin vuosien kuluttua hommata käytettynä sitten![]()
Tähän on vaikuttanut omasta mielestäni pitkälti Teslan korkotarjoukset että hinnanalennukset.Siis Model Y oli toisiksi myydyin sähköauto vaikka just on tulossa uudistettu malli?Luulin että siellä on menny oikeesti jotenki huonosti. Nythän tuossa hehkutetaan jotain menetettyjä myyntiprosentteja.
Teslan markkina-osuuden pudotus 15% -> 6% on melko brutaali. Kakkos-sijan saavutus ei ole erityisen vaikeaa, kun kilpailijoilla on pitkä rivi eri malleja, ja teslalla 2. Se merkityksellinen luku on että 94% sähköauton ostajista valitsi muun kuin Teslan. MY saavuttanee taas sen ykköspallin faceliftin rantautuessa, on sillä Muskilla kuitenkin vielä niin paljon fanejakin.Siis Model Y oli toisiksi myydyin sähköauto vaikka just on tulossa uudistettu malli?Luulin että siellä on menny oikeesti jotenki huonosti. Nythän tuossa hehkutetaan jotain menetettyjä myyntiprosentteja.
Itse mietin tätä tilanetta niin, että kuka ihme ostaa uuden 50ke auton, kun tietää, että isosti uusittava malli julkaistaan ihan kuukauden parin sisällä? En minä ainakaan ostaisi. Ostaisin sitten kun se on julkaistu tai sitten kun tulee ekat hyvät tarjoukset siitä.Teslan markkina-osuuden pudotus 15% -> 6% on melko brutaali. Kakkos-sijan saavutus ei ole erityisen vaikeaa, kun kilpailijoilla on pitkä rivi eri malleja, ja teslalla 2. Se merkityksellinen luku on että 94% sähköauton ostajista valitsi muun kuin Teslan. MY saavuttanee taas sen ykköspallin faceliftin rantautuessa, on sillä Muskilla kuitenkin vielä niin paljon fanejakin.
No miten selität tuon kolmosen ihan vastaavan romahduksen?Itse mietin tätä tilanetta niin, että kuka ihme ostaa uuden 50ke auton, kun tietää, että isosti uusittava malli julkaistaan ihan kuukauden parin sisällä? En minä ainakaan ostaisi. Ostaisin sitten kun se on julkaistu tai sitten kun tulee ekat hyvät tarjoukset siitä.
Esimerkiksi sellainen henkilö kuka tarvitsee sen auton nyt tai haluaa hyödyntää poistuvan mallin korkotarjouksia yms. Osalla myös uuden mallin ulkonäkö tai joku viiksen poisto tuntuu olevan sellainen juttu mikä menee kaikkien parannuksien ylitse. Mutta kaikista todennäköisimmin keskiverto-ostaja ei edes tiedä uudesta tulossa olevasta mallista vaan tuollaisen seuraaminen on vähemmistön puuhaa. Kuinkahan moni auton ostaja edes lukee/katsoo muutamaa arvostelua autosta tai vertaa useamman eri merkin valikoimaa ennen hankintaa?Itse mietin tätä tilanetta niin, että kuka ihme ostaa uuden 50ke auton, kun tietää, että isosti uusittava malli julkaistaan ihan kuukauden parin sisällä? En minä ainakaan ostaisi. Ostaisin sitten kun se on julkaistu tai sitten kun tulee ekat hyvät tarjoukset siitä.
Voisikohan 2023/2024 vaihteessa julkaistun Model 3 faceliftin myyntiin tulossa juuri tuohon aikaan olevan vaikutusta. Varmaan aika monet on tehneet silloin päivityksen uuteen malliin eli piikki myynnissä. Vuoden päästä ostajia on vähemmän?No miten selität tuon kolmosen ihan vastaavan romahduksen?
Uudistettu Model 3 tuli myyntiin juuri 1/2024 (noin). Vähän marginaalimalli tuo Model 3 nykyisin?Olikos Tesloissa nyt jotain toimitusvaikeuksia, vai onko miinusprosentit itse Führer Muskin ansiota?
Edit: Olihan tuolla lopussa avattu ainakin Y:n faceliftin mahdollista vaikutusta. Luulisi ettei kolmoseen vaikuta silti noin paljoa.
Onkos täällä Travel Assist, Pilot Assit (volvo, kai polestar?) ja Tesla AP perusmalli -kokemuksia jollain, että ois useammalla ajanut?
Tesla videoita katselin, niin onko tosiaan noin että ei saa yhtään ohjata Teslan kanssa itse kevyesti? Mitä muuta huonoa?
Jotenkin tottunut siihen, että kun vaikka liittymästä on tulossa autoa tms. olet edessä olevaa pyöräilijää ohittamassa, niin voit hennosti ohjata vasemmalle ja "pilot assist" pysyy päällä. Tai jos ohitetava auto on vähän turhan lähellä keskikaistaa, niin hiukka pystyy vasemmalle ohjaaamaan ja homma jatkuu.
Miten Tesla tuon hoitaa? Tai Travell Assist?
Mersulla se kuulemma on renki eikä ajoisäntä niinkuin Teslalla. Mersu sallii kuljettajan puuttumisen ohjaukseen, Harri Salon videoissa tuosta oli.Onkos täällä Travel Assist, Pilot Assit (volvo, kai polestar?) ja Tesla AP perusmalli -kokemuksia jollain, että ois useammalla ajanut?
Tesla videoita katselin, niin onko tosiaan noin että ei saa yhtään ohjata Teslan kanssa itse kevyesti? Mitä muuta huonoa?
Jotenkin tottunut siihen, että kun vaikka liittymästä on tulossa autoa tms. olet edessä olevaa pyöräilijää ohittamassa, niin voit hennosti ohjata vasemmalle ja "pilot assist" pysyy päällä. Tai jos ohitetava auto on vähän turhan lähellä keskikaistaa, niin hiukka pystyy vasemmalle ohjaaamaan ja homma jatkuu.
Miten Tesla tuon hoitaa? Tai Travell Assist?
Nuo oli aikaisemmin rampautettu sillä, että Coupe mallia ei saanut 4x4:sena muuten kuin RS:n ostamalla ja RS:ssä taas tuli yli-isot vanteet leveillä nakeilla jotka huononsivat rangea ja mukavuutta sporttisemman ulkonäön ja ehkä kait sitten ajettavuudenkin osalta.Näin tuossa yksi päivä ehkä ensimmäistä kertaa vanhan mallisen Enyaq Coupen, tai ainakaan en ole aikaisemmin kiinnittänyt sellaiseen huomiota. Pirun nätti mielestäni ja ihme etteivät ole yleisempiä. ID4 vastaava ei oikein ulkonäöllisesti toimi samalla tavalla ja perus Enyaq taas rumempi laatikko verrattuna ID4:ään. Enyaqin facelifti vielä korjaa sen rumimman kohdan eli maskin. Sivuprofiili varsinkin hieno.
Kaikki navit tekevät joskus outoja valintoja. Syyttämällä automerkkiä siitä paljastaa vain sokean merkkivihasi tai tietämättömyytesi. Tesla ei niitä karttadatoja itse suunnittele eli tuo hiekkatie on varmasti joillain muillakin käytössä, jos siellä on väärää tietoa kartoissa.
Asia selevä.Eivät tee.
Koeajoin myös Coupen, ja onhan se hieno, mutta omilla säädöillä (kaikkiin malleihin pakotettu) panoraamalasikatto aiheutti ikäviä välähdyksiä silmäkulmassa (silmälasit) ja kattoa ei saa pimennettyä verholla toisin kuin normimallissa. Tähän kun lisätään hieman pienempi tavaratila ja korkeampi hinta, niin normimalli meni tilaukseen.Nuo oli aikaisemmin rampautettu sillä, että Coupe mallia ei saanut 4x4:sena muuten kuin RS:n ostamalla ja RS:ssä taas tuli yli-isot vanteet leveillä nakeilla jotka huononsivat rangea ja mukavuutta sporttisemman ulkonäön ja ehkä kait sitten ajettavuudenkin osalta.
Nyt Coupea näyttäisi saavan 19" renkailla, joten sen voi ostaa ilman että auto huononee. Olisin varmaan itse hommannut Coupen jos olisi ollut tarjolla ilman tuota rengassekoilua.
Volvo antaa ohjailla ja pysyy päällä.Onkos täällä Travel Assist, Pilot Assit (volvo, kai polestar?) ja Tesla AP perusmalli -kokemuksia jollain, että ois useammalla ajanut?
Vähän eri kokemus ja olen käyttänyt noita aina. Tesla eka auto, jossa jaksanut räpeltää sen auton navin kanssa, koska esilämmitys, ja kyllä se ainakin GMapsin ja TomTomit + Heret löylyttää. Toki on muutaman kerran näyttänyt omiaankin, mutta sitä varten katsotaan kahden eri softan ehdotus, jos ei olla seinävarmoja mihin ollaan menossaEivät tee.
Gmaps ei ole sekoillut varmaan 15 vuoteen, ehkä joskus alussa yksittäisiä kun softa oli vasta julkaistu.
Here maps/Here WeGo toimi aina ongelmitta. Erilliset navit toimineet ongelmitta aina.
Katumaasturit on lähtökohtaisesti niin möhköjä, että ne on coupe-versioinakin vähän outoja.Enyaqin facelifti vielä korjaa sen rumimman kohdan eli maskin. Sivuprofiili varsinkin hieno.
![]()
Vielä kun teet siitä vähän matalamman painamalla alustaa tonttiin ja ihan snadisti pidemmän, niin alkaa näyttää hienolta eikä ainoastaan hienolta skodaltaKatumaasturit on lähtökohtaisesti niin möhköjä, että ne on coupe-versioinakin vähän outoja.
Mutta kattokaas miten hieno tuosta tulisi, jos poistaisi katumaasturi-möhköyden! Tämä tehty 20 sekunnissa paintilla leikkimällä. Ainoa mitä tein oli että poistin alareunasta 10 cm leikkaamalla alareunasta suikaleet vähän ylemmäs. Pitäisi vielä hienosäätää pienentämällä renkaita aavistuksen, mutta tulos kuitenkin alla. Tämän tyyppisen voisin ostaa:
![]()
Poistit sen akunnoa mitä tein oli että poistin alareunasta 10 cm leikkaamalla alareunasta suikaleet vähän ylemmäs.
Eli teit Octavialle faceliftinKatumaasturit on lähtökohtaisesti niin möhköjä, että ne on coupe-versioinakin vähän outoja.
Mutta kattokaas miten hieno tuosta tulisi, jos poistaisi katumaasturi-möhköyden! Tämä tehty 20 sekunnissa paintilla leikkimällä. Ainoa mitä tein oli että poistin alareunasta 10 cm leikkaamalla alareunasta suikaleet vähän ylemmäs. Pitäisi vielä hienosäätää pienentämällä renkaita aavistuksen, mutta tulos kuitenkin alla. Tämän tyyppisen voisin ostaa:
![]()
Näin teinPoistit sen akun![]()
Joo tiedän, olisi pitkälti hoitunut juuri tuolla renkaiden pienentämisellä, mutta sitten pitäisi myös lokasuojia vähän supistaa ja en jaksa säätää, joku muu voi jatkaa tuostaVielä kun teet siitä vähän matalamman painamalla alustaa tonttiin
Esimerkiksi sellainen henkilö kuka tarvitsee sen auton nyt tai haluaa hyödyntää poistuvan mallin korkotarjouksia yms. Osalla myös uuden mallin ulkonäkö tai joku viiksen poisto tuntuu olevan sellainen juttu mikä menee kaikkien parannuksien ylitse. Mutta kaikista todennäköisimmin keskiverto-ostaja ei edes tiedä uudesta tulossa olevasta mallista vaan tuollaisen seuraaminen on vähemmistön puuhaa. Kuinkahan moni auton ostaja edes lukee/katsoo muutamaa arvostelua autosta tai vertaa useamman eri merkin valikoimaa ennen hankintaa?
Mutuilusi menee siinä mielessä vähän metsään, että puolet uusista autoista hankkii yritykset, ja niistä suurin osa leasingin kautta. Siinä ei paljon jäädä uusia malleja odottelemaan kun vanhan soppari menee umpeen.Vahvaa mutua seuraa, mutta ylivoimaisesti suurin osa uuden auton ostajista ostaa autonsa vertaillen ja harkiten, ilman mitään pakkotilannetta, kun nykyinen auto alkaa kyllästyttää ja/tai rahoitus/takuu on päättymässä. Eli he pystyvät ajoittamaan uuden auton hankinnan miten parhaaksi näkevät.
Pakkohankinta on edessä lähinnä, jos nykyinen auto menee lunastukseen (melko harvinaista) tai hajoaa mutterikasaksi tienposkeen/katsastuskonttorille (yleisempää). Mutta jälkimmäisessä ryhmässä on tuskin juurikaan uuden auton ostajia, harva hyppää tonnin pommista uuteen Teslaan.
Ja yhä useampi yksityinenkin ajaa kk-maksullisella autolla, jossa on kiinteä sopimuskausi. Siinä on uusi hommattava aika rajattuna aikana.Mutuilusi menee siinä mielessä vähän metsään, että puolet uusista autoista hankkii yritykset, ja niistä suurin osa leasingin kautta. Siinä ei paljon jäädä uusia malleja odottelemaan kun vanhan soppari menee umpeen.
Eivät tee.
Viime vuonna oli tässä lähistöllä useampikin google maps ongelma, tässä yksi mikä vielä toistui useampaan kertaan:
![]()
Google Maps sekoilee jälleen: saaristoon meneviä opastetaan kiertoreitille, jossa lautta ei kulje
Googlen reittiopas väittää Kaarinan ja Paraisten välillä kulkevan tien olevan liikenteeltä suljettu. Ely-keskus on saanut autoilijoilta hämmentyneitä yhteydenottoja.yle.fi
Mutuilusi menee siinä mielessä vähän metsään, että puolet uusista autoista hankkii yritykset, ja niistä suurin osa leasingin kautta. Siinä ei paljon jäädä uusia malleja odottelemaan kun vanhan soppari menee umpeen.
Toi on mielestäni muuttunut tässä viimeisen parin vuoden aikana. Ennen piti laittaa ohjaus comfortille, jotta pelkkä käden lepuutus ratilla riitti. Sportilla piti välillä vähän liikuttaa. Nyt ei ole pitkään aikaan tarvinnut Sportillakaan liikutella. En sitten tiedä onko kyse jostain päivityksestä, vai onko tuo ratti vanhetessaan tullut herkemmäksi kosketukselle.Mutta tosiaan Teslan autopilot ei kestä yhtään isompaa vastaliikettä. Sitä en osaa sanoa onko tuo Highland versio parempi ratin kontaktin osalta kuin vanha. Kun mielestäni se vanhempi vaati pientä ratin mikro liikettä (ei riittänyt että piti ratista kiinni), mutta käsittääkseni tämä uudempi käyttää kameraa. Tuosta vaan on ollut vähän ristiriitaista arviota kun piippaa ja valittaa herkästi huomion herpaantumisesta.
Toki tuntuu että tuonkin toimivuudessa on joko yksilökohtaisia eroja autotasolla tai sitten vaan jollekin käyttötyylille auto on herkempi.
Mä en ole saanut yhtään kertaa huomautusta herpaantumisesta, vaikka fabossa vinkuivat siitä joskus kilpaa. En tiedä mitä siinä pitäisi säätää, että alkaisi huutamaan.