Saksalaiset autojätit löivät Euroopan ällikällä – Sähköautomarkkina meni kertalaakista uusiksi
Saksalaiset autojätit
Volkswagen ja
BMW käänsivät Euroopan sähköautomarkkinan ylösalaisin tammikuussa. Volkswagenin täyssähköinen ID.-perhe kasvatti myyntiosuuksiaan murskatahtiin ja pudotti samalla markkinajohtajan
Teslan palliltaan, Automotive News Europe-julkaisu kertoo.
Volkswagenin sähköautojen kysyntä kasvoi tammikuussa 200 prosentilla edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Volkswagenin logolla koristettuja sähköautoja kaupattiin tammikuussa yhteensä 20 479 kappaletta.
Teslan suunta oli päinvastainen. Eurooppalaisten kiinnostus sähköautopioneerin tuotteisiin romahti puoleen edellisvuoden tammikuusta.
Vielä vuoden 2024 ensimmäisen kuukauden aikana Tesla haali itselleen lähes 20 000 uuden sähköauton myynnit. Nyt edes vanha sotaratsu Model Y ei saanut suuntaa käännettyä, vaan mallin osti niukasti yli 10 000 asiakasta.
Saksalaisten autojättien vahvaa panosta täydensi BMW. Premium-luokan peluri ohitti Teslan kaikkiaan 13 715 sähköauton kokonaismyynnillä. Baijerilaisjätin vetonauloina toimivat iX1-katumaasturi (3 883 autoa) ja i4-sedan (3 717 autoa).
Täyssähköautojen kysyntä Euroopassa kääntyi tammikuussa kasvuun. Plussaa vuoden takaiseen kertyi peräti 36 prosenttia. Rekisteriin merkittiin 166 691 uutta töpselikärryä.
Merkkien kakkonen.
BMW:n sähköautoja kaupattiin tammikuussa enemmän kuin Tesloja. Vetonaulana toimi iX1-katumaasturi.
Volkswagen vahvoilla
Mallipuolella kovinta jälkeä teki Model Y:n nitistänyt Volkswagen ID.4. Täyssähköinen katumaasturi nousi tammikuussa Euroopan myydyimmäksi sähköautoksi.
ID.4 kolminkertaisti myyntinsä viime vuoden tammikuuhun verrattuna. Kaupoilta ajettiin yhteensä 7 300 ID.4-mallia eri puolilla Eurooppaa. Eikä tässä kaikki, sillä maanosan suurin autonvalmistaja kohenteli asemiaan kautta linjan.
Yhtiön edustusluokan sedan-malli ID.7 kiilasi myydyimpien sähkömallien listalla peräti kolmanneksi lähes 6 000 autolla. ID.7 on tarjolla myös perinteisenä farmariversiona, mikä on verraten harvinainen poikkeus sähköautoluokissa.
Myös Volkswagenin viistoperäinen ID.3 pärjäsi erinomaisesti. Mallin kysyntä enemmän kuin kaksinkertaistui vuoden 2024 tammikuuhun verrattuna.
Sähköisiin menestyjiin lukeutuivat myös
Škoda Enyaq sekä
Kia EV3.
Kiinalaiset autonvalmistajat kohentelivat asemiaan 52 prosenttiyksiköllä. Valtio-omisteisen
SAICin MG-brändi oli Euroopan suosituin kiinalaismerkki lähes 20 000 myydyllä autolla.
Maailman kolmanneksi suurimmaksi autonvalmistajaksi noussut
BYD kasvatti myyntejään 175 prosentilla. Vetonaulaksi osoittautui Seal U yli 2 700 sähköautolla.
Volkswagen ID. 4 nousi Euroopan myydyimmäksi sähköautoksi tammikuussa 2025
Malli | Tammikuu 2025 kpl | Tammikuu 2024 kpl | Muutos 2024/2025 kpl | Muutos 2024/2025 % |
1. VW ID.4 | 7 145 | 2 432 | 4 713 | 193,8 % |
2. Tesla Model Y | 6 055 | 11 834 | –5 779 | –48,8 % |
3. VW ID.7 | 5 866 | 753 | 5 113 | 679,0 % |
4. KIA EV3 | 5 863 | 0 | 5 863 | 0,0 % |
5. Škoda Enyaq iV | 5 568 | 4 015 | 1 553 | 38,7 % |
6. VW ID.3 | 5 428 | 1 983 | 3 445 | 173,7 % |
7. Dacia Spring | 5 090 | 3 391 | 1 699 | 50,1 % |
8. Tesla Model 3 | 4 284 | 7 334 | –3 050 | –46,1 % |
9. Renault 5 E-Tech | 4 274 | 0 | 4 274 | 0,0 % |
10. Volvo EX30 | 4 148 | 2 236 | 1 912 | 85,5 % |
Yhteensä: | 166 691 | 122 633 | 44 058 | 35,9 % |
| | | | |
Lähde: Automotive News Europe
Tesla putosi kärjestä
Myyntilistojen kärkitiloja hallinneen Model Y:n suosio koki sen sijaan kovan kolauksen. Kauppa puolittui viime tammikuusta himpun yli 6 000 autoon.
Syitä notkahdukseen lienee useita. Markkinoille kevään myötä ilmestyvä Model Y:n päivitetty versio Juniper on saattanut jättää osan asiakaskunnasta odottavalle kannalle.
Mutta yhtä lailla ostohaluja on saattanut hillitä Teslan pääjohtajan
Elon Muskin lyöttäytyminen Maga-oikeiston estottomaksi puuhamieheksi. Tästä kielii myös hiljattain päivitetyn Model 3:n alamäki. Malli menetti niin ikään lähes puolet edellisen tammikuun kysynnästä.
Viime vuoden tammikuun myynneistä huuhtoutui yli 8 900 Tesla-merkkistä autoa. Myös
Toyota ja
Stellantis menettivät tammikuussa markkinaosuuksiaan.