Yleistä keskustelua sähköautoista

AA/CP vaatimus on ainoastaan todiste siitä, että se vakio on niin huono, että sitä ei kehtaa käyttää.

Ei vaan se tuo sinun puhelimen ja sen apit suoraan auton ruudulle, ei tartte alkaa säätämään jonkun Teslan väsyneen appstoren kanssa vaan kaikki Spotifyt yms tulee suoraan ruudulle. Teslan yksi suuri ongelma on sen todella vanhentunut puhelin integraatio joka vastaa jotain 90-luvun lopun tilannetta.
 
On niiden muiden merkkien käyttöliittymät parantuneet ja nopeutuneet. Tämä käytiin jokunen hetki sitten täällä läpi.

Lisäksi appi tarjonta on laajempaa mitä Tesla tarjoaa jos siis tätä arvostaa.
On se Tesla jotain siinä tehnyt hienosti kun yksikään ei ole ollut yhtä intuitiivinen ja asiat on piilotettu minne missäkin. Mä en noista niin piittaa, mutta kyllä toi Kian viritys esim. vaikuttaa aika karmealla alusta loppuun pl. visuaalinen ilme. Kaikki on jollain lailla vähän perseellään. On siinä onneksi sitten niitä nappeja, että perseen saa lämpimäksi ja volumea radioon. Niin ja auton saa käynnistääkin napista!
 
Ei vaan se tuo sinun puhelimen ja sen apit suoraan auton ruudulle, ei tartte alkaa säätämään jonkun Teslan väsyneen appstoren kanssa vaan kaikki Spotifyt yms tulee suoraan ruudulle. Teslan yksi suuri ongelma on sen todella vanhentunut puhelin integraatio joka vastaa jotain 90-luvun lopun tilannetta.
Puhelin saakin Teslassa latailla rauhassa ilman ylikuumenemista toimivissa latausalustoissa kun auto hoitaa navigoinnin, netin ja kaikki muut raskaat asiat. Pelkästään muisto siitä, että joutuu oikeasti autoon istumsen jälkeen katsomaan käynnistyvää keskinäyttöä ja vielä sen jälkeen odotella että Carplay vilkkuu sinne näytölle näkyville on syy, miksei ikinä voisi siirtyä takaisin sellaiseen autoiluun.
 
No just, on kyllä taas täysin uskomaton kommentti Tesla-leiristä. Etuveto ei tee autosta hyvää/huonoa ajettavuudeltaan, ne on ihan muut asiat jotka siihen vaikuttavat.

Onhan tollanen etuveto nyt ihan kauhea ajella on vähän tehoa ja alla jotain muuta kuin kuivaa asfalttia.
 
Kyllä on taas höpötystä, taitaa jo Musk ja Trump mennä sekaisin?
Ei mennyt sekaisin. Musk on informaatiovaikuttamisessa Trumpin linjalla, vaikka tukeekin Ukrainaa starlinkilla (jota tosin myös ryssä käyttää). Kirjoitin "kahden narsistin projektia": Musk ja Trump ovat nyt kiinteä tiimi ja Teslan ostamalla tuet jenkkihallintoa sekä suoraan (verot jne) että välillisesti Muskin kautta.
 
Mitä Kian infotainmenttiä olen käyttänyt niin se hoitaa hommansa. Kuvakkeisiin osuu ajossakin kun ovat riittävän isoja (ja saa tukea kädelle monessa mallissa kun tökkää ikonia).

Kovasti jotkut tykkää tuosta Teslan toteutuksesta, mutta ne kuvakkeet ovat vaan liian pieniä. Sitä mukaan kun tabletti on kasvanut niin kuvakkeita on pienennetty. Tämä on ihan jees paikalla ollessa, mutta ajossa itse arvostan isohkoja kuvakkeita.

Noin muuten äänikomentojen integrointi esim. AA/Acarplay tasolla on ihan jees. AAn kohdalla suomeksi vielä tekemistä, mutta jos tuon kanssa pärjää niin on hyvä.

En itse pidä pahana että auto käyttäytyy kuin auto ja start nappulan painaminen vastaa itselläni läppärin kannen aukaisua. Lopputulos aika samoissa, mitä nyt auto ei lähde toisessa tapauksessa arpomaan tilaansa omatoimisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Kovasti jotkut tykkää tuosta Teslan toteutuksesta, mutta ne kuvakkeet ovat vaan liian pieniä. Sitä mukaan kun tabletti on kasvanut niin kuvakkeita on pienennetty. Tämä on ihan jees paikalla ollessa, mutta ajossa itse arvostan isohkoja kuvakkeita.
Ne kuvakkeet saa teslassa niin suureksi että viereisestä autosta sokea näkee otsallaan ne.
 
Mitä Kian infotainmenttiä olen käyttänyt niin se hoitaa hommansa. Kuvakkeisiin osuu ajossakin kun ovat riittävän isoja (ja saa tukea kädelle monessa mallissa kun tökkää ikonia).
Mun mielestä siinä on käytettävyyden kannalta jo sijainti vähän pielessä. Lisäksi niitä kuvakkeita on siinä triljoona. En usko ajaessani käyttävän, tosin ei ole tullut käytettyä teslassakaan. Mulla on puhelimessa Bluetooth ja se on käden ulottuvilla Spotify/podcast hommiin.
Eli omalta kantiltani tykkään tosta Kian kojelautaan upotetusta, koska ne se näyttää hienommalta ja käytettävyys on toissijainen asia ulkonäköön verrattuna tässä asiassa.
 
On se Tesla jotain siinä tehnyt hienosti kun yksikään ei ole ollut yhtä intuitiivinen ja asiat on piilotettu minne missäkin. Mä en noista niin piittaa, mutta kyllä toi Kian viritys esim. vaikuttaa aika karmealla alusta loppuun pl. visuaalinen ilme. Kaikki on jollain lailla vähän perseellään. On siinä onneksi sitten niitä nappeja, että perseen saa lämpimäksi ja volumea radioon. Niin ja auton saa käynnistääkin napista!
No miten sen nyt ottaa. Ei ne kaikki asetukset tunnut ihan olevan siellä mistä aluksi etsisi. Se että tuodaan haku-kenttä kertoo että jotain lähti käsistä.

Jokainen kuitenkin tyylillään.
 
No miten sen nyt ottaa. Ei ne kaikki asetukset tunnut ihan olevan siellä mistä aluksi etsisi. Se että tuodaan haku-kenttä kertoo että jotain lähti käsistä.

Jokainen kuitenkin tyylillään.
En oo noteerannut, että siellä on haku muuhun kuin manuaalin lukemiseen, mutta oppia ikä kaikki tässäkin asiassa.

Tuo olikin ihan tarpeellinen. Äitini mies osti Y:n ja edellinen omistaja oli löytänyt tavan lukita hanskalokero pin-koodilla. Löysin hänelle oman autoni manuaalista pin-hakusanalla ohjeen kuinka tuo toimii, mutta tarina ei kerro saiko sen avattua
 
auto hoitaa navigoinnin

:rofl: Joo se hoitaa.

Palaan takaisin tuohon muutaman viikon takaiseen reissuun satakuntaan ja takaisin. (Jossa regen teki pari kertaa temput ja josta mainitsin aiemmin täällä tai tesla-ketjussa)

Teslan navigointi olisi halunnut tuolla jossain huittisissa tms oikaista jonkun auton levyisen hiekkatien kautta sen sijaan, että oltaisiin menty valtateitä pitkin.
Ja tottakai normaaliin Tesla-tyyliin siinä navigaattorin näkemyksen mukaan oikean risteyksen kohdalla alettiin jarruttamaan vastoin kuskin tahtoa.

Jesu... Elon take the wheel. Vai miten se kantrilaulu menikään.
 
- auton jossa on 6x vähemmän vikoja*


*) Nelivuotiaiden sähköautojen katsastustilasto 2023: Teslojen hylkäysprosentti 28,8 %, muiden sähköautojen keskimääräinen hylkäysprosentti 5,0 %.

Tiedät vai et mitkä viat tuon hylkäyksen aiheuttavat? Kumpikaan ei ole hyvä ja vie sinun viestistäsi kohtuu hyvin uskottavuuden.
 
:rofl: Joo se hoitaa.

Palaan takaisin tuohon muutaman viikon takaiseen reissuun satakuntaan ja takaisin. (Jossa regen teki pari kertaa temput ja josta mainitsin aiemmin täällä tai tesla-ketjussa)

Teslan navigointi olisi halunnut tuolla jossain huittisissa tms oikaista jonkun auton levyisen hiekkatien kautta sen sijaan, että oltaisiin menty valtateitä pitkin.
Ja tottakai normaaliin Tesla-tyyliin siinä navigaattorin näkemyksen mukaan oikean risteyksen kohdalla alettiin jarruttamaan vastoin kuskin tahtoa.

Jesu... Elon take the wheel. Vai miten se kantrilaulu menikään.
Kaikki navit tekevät joskus outoja valintoja. Syyttämällä automerkkiä siitä paljastaa vain sokean merkkivihasi tai tietämättömyytesi. Tesla ei niitä karttadatoja itse suunnittele eli tuo hiekkatie on varmasti joillain muillakin käytössä, jos siellä on väärää tietoa kartoissa.
 
Kaikki navit tekevät joskus outoja valintoja. Syyttämällä automerkkiä siitä paljastaa vain sokean merkkivihasi tai tietämättömyytesi. Tesla ei niitä karttadatoja itse suunnittele eli tuo hiekkatie on varmasti joillain muillakin käytössä, jos siellä on väärää tietoa kartoissa.
Tesla ei suunnittele karttoja mutta navigointi on heidän omaa käsialaa.

Näitä esimerkkejä on Reddit täynnä kun Teslan oma navi haluaa kiertää outoja reittejä pitkin vaikka päätepiste on heti oikealle käännyttäessä.
 
Mitkäs viat ne hylkäykset aiheuttaa? T : Tietämätön
Jarrut ja puslat. Eka on aika no-brainer kun niitä ei käytetä, eikä suuri osa varmaan huollakaan. Puslat ovat selkeästi vähän heikot suhteessa auton painoon ja tehoihin. Varmaan vähän tiestö, ajotapa yms. vaikuttavat myös kun jollain on mennyt jo 50k ja joillain kestänyt 200k.
 
Kaikki navit tekevät joskus outoja valintoja. Syyttämällä automerkkiä siitä paljastaa vain sokean merkkivihasi tai tietämättömyytesi. Tesla ei niitä karttadatoja itse suunnittele eli tuo hiekkatie on varmasti joillain muillakin käytössä, jos siellä on väärää tietoa kartoissa.

Tuossa ihan alkuvuodesta kävi itsellekin turku-kauhajoki reitillä niin että reititti uudelleen huittisten kohdalla "nopesti" koukkaus porin kautta. Samalla reitillä halusi oikaista vt 12-44 pienen kärrypolun kautta. No mutta aina muuten on voinut luottaa kyllä, mutta sokeasti ei saa luottaa :-)
 
Harmi kun ei esim. Wazea saa Teslassa käyttöön. Joitain reissuja kokeilin ajella Teslan omalla navilla mut joutui asentamaan puhelimen telineen kojelaudalle ja jatkossa puhelin hoitaa homman.
 
Jarrut ja puslat. Eka on aika no-brainer kun niitä ei käytetä, eikä suuri osa varmaan huollakaan. Puslat ovat selkeästi vähän heikot suhteessa auton painoon ja tehoihin. Varmaan vähän tiestö, ajotapa yms. vaikuttavat myös kun jollain on mennyt jo 50k ja joillain kestänyt 200k.
Onko se kuitenkaan se paino tai tehot? Mitä jos kuitenkin syy on että alimitoitetut osat.

Ei ainakaan Model 3 nyt niin paljoa paina vrt vastaava että painoa voisi syyttää. Tehokkaampiakin autoja on.
 
Siihen nähden noita Teslan alustan osia hajoaa todella paljon kun autohan on sähkikseksi kevyt.

Mitä tulee katsastuksessa käyntiin niin se on ihan hyvä että osat pääsääntöisesti menevät takuuseen kun eihän vastaavissa määrin tuollaista ongelmaa pitäisikään olla.
 
Onko se kuitenkaan se paino tai tehot? Mitä jos kuitenkin syy on että alimitoitetut osat.

Ei ainakaan Model 3 nyt niin paljoa paina vrt vastaava että painoa voisi syyttää. Tehokkaampiakin autoja on.
Enkös mä just niin sanonut: "Puslat ovat selkeästi vähän heikot suhteessa auton painoon ja tehoihin". Voi olla myös ihan rakenteellinen ongelma.
Mä vaihtelin noita alustan palikoita edellisiin MB -merkkisiinkin autoihin alvariinsa. En usko, että heidän tapauksessaan ja heidän kokemuksellaan oli kyse alimitoituksesta, vaan ehkä enemmänkin siitä, että maksimaaliseen mukavuuteen on pyritty kestävyyden kustannuksella vrt. se Toyota, jossa nämäkään eivät hajoa koskaan.
 
Kannattaa käydä koeajolla. Omasta mielestä sadan tonnin autossa on tärkeämpiäkin arvostelukohteita kuin ratin painikkeiden toimintalogiikka.
Mielipiteitä on monia, mutta oma mielipiteeni on, että sadan tonnin autossa juuri voisi olettaa kosketuspinnoilla (ikkunan kytkimet, keskikonsoli ja ratin painikkeet) olevan jotain muutakin materiaalia, kuin tuota pianomustaa halpismuovia. Sama homma vaikka tuossa uudessa Q6/A6 Audissa. Onhan se sisältä aivan karmaisevan halvan oloinen.
 
Mielipiteitä on monia, mutta oma mielipiteeni on, että sadan tonnin autossa juuri voisi olettaa kosketuspinnoilla (ikkunan kytkimet, keskikonsoli ja ratin painikkeet) olevan jotain muutakin materiaalia, kuin tuota pianomustaa halpismuovia. Sama homma vaikka tuossa uudessa Q6/A6 Audissa. Onhan se sisältä aivan karmaisevan halvan oloinen.
400 000 euron Rolls Royce Spectressa ratin painikkeet ovat "pianomustaa halpismuovia" :cigarbeye: Hieman halvemmassa Maybach EQS:ssa on myös käytetty samaa materiaalia sisustassa 🙈

Itsekään en ymmärrä miten 100 000 euron Audissa ovet on tehty kovasta ämpärimuovista, luulisi että tuohon hintaan voisi jotain muuta hieman pehmeämpää materiaalia käyttää.
 
Ainakin omassa ID.4 2024 4Motionissa peak on lähempänä 190kW:ää kuin 175:ää. Muutama käppyrä liitteenä.

Käsittääkseni kaikissa v. 2024-> 4Motioneissa ilmoitettu maksimilatausteho on tuo 175kW, kuin myös osassa 2024-> takavetoisilla, riippuen mitä akkua (LG/SK/jne..) kyseinen takavetoinen käyttää.

Volkkarin ID.4 hinnaston mukaan tuotantovkosta 10/2025 alkaen takavetoisen 77kWh akullisen ID.4:n latausteho tippuu 135kW:een, joka sinänsä on erikoinen päätös VW:ltä peilaten siihen että pienempiakkuisen, 52kWh Pure Elegancen, latausteho on 145kW..





Screenshot_20250219_151227_Chrome.jpg Screenshot_20241226_131539_Chrome.jpg Screenshot_20241017_183858_Chrome.jpg
Ainakin nuo vanhat 125-135kw mallit lataa todellisuudessa n. 160-170kw max nopeudella.
 

Saksalaiset autojätit löivät Euroopan ällikällä – Sähköautomarkkina meni kertalaakista uusiksi​

Saksalaiset autojätit Volkswagen ja BMW käänsivät Euroopan sähköautomarkkinan ylösalaisin tammikuussa. Volkswagenin täyssähköinen ID.-perhe kasvatti myyntiosuuksiaan murskatahtiin ja pudotti samalla markkinajohtajan Teslan palliltaan, Automotive News Europe-julkaisu kertoo.
Volkswagenin sähköautojen kysyntä kasvoi tammikuussa 200 prosentilla edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Volkswagenin logolla koristettuja sähköautoja kaupattiin tammikuussa yhteensä 20 479 kappaletta.
Teslan suunta oli päinvastainen. Eurooppalaisten kiinnostus sähköautopioneerin tuotteisiin romahti puoleen edellisvuoden tammikuusta.
Vielä vuoden 2024 ensimmäisen kuukauden aikana Tesla haali itselleen lähes 20 000 uuden sähköauton myynnit. Nyt edes vanha sotaratsu Model Y ei saanut suuntaa käännettyä, vaan mallin osti niukasti yli 10 000 asiakasta.

Saksalaisten autojättien vahvaa panosta täydensi BMW. Premium-luokan peluri ohitti Teslan kaikkiaan 13 715 sähköauton kokonaismyynnillä. Baijerilaisjätin vetonauloina toimivat iX1-katumaasturi (3 883 autoa) ja i4-sedan (3 717 autoa).
Täyssähköautojen kysyntä Euroopassa kääntyi tammikuussa kasvuun. Plussaa vuoden takaiseen kertyi peräti 36 prosenttia. Rekisteriin merkittiin 166 691 uutta töpselikärryä.
Merkkien kakkonen.
BMW:n sähköautoja kaupattiin tammikuussa enemmän kuin Tesloja. Vetonaulana toimi iX1-katumaasturi.

Volkswagen vahvoilla​

Mallipuolella kovinta jälkeä teki Model Y:n nitistänyt Volkswagen ID.4. Täyssähköinen katumaasturi nousi tammikuussa Euroopan myydyimmäksi sähköautoksi.
ID.4 kolminkertaisti myyntinsä viime vuoden tammikuuhun verrattuna. Kaupoilta ajettiin yhteensä 7 300 ID.4-mallia eri puolilla Eurooppaa. Eikä tässä kaikki, sillä maanosan suurin autonvalmistaja kohenteli asemiaan kautta linjan.
Yhtiön edustusluokan sedan-malli ID.7 kiilasi myydyimpien sähkömallien listalla peräti kolmanneksi lähes 6 000 autolla. ID.7 on tarjolla myös perinteisenä farmariversiona, mikä on verraten harvinainen poikkeus sähköautoluokissa.
Myös Volkswagenin viistoperäinen ID.3 pärjäsi erinomaisesti. Mallin kysyntä enemmän kuin kaksinkertaistui vuoden 2024 tammikuuhun verrattuna.
Sähköisiin menestyjiin lukeutuivat myös Škoda Enyaq sekä Kia EV3.
Kiinalaiset autonvalmistajat kohentelivat asemiaan 52 prosenttiyksiköllä. Valtio-omisteisen SAICin MG-brändi oli Euroopan suosituin kiinalaismerkki lähes 20 000 myydyllä autolla.
Maailman kolmanneksi suurimmaksi autonvalmistajaksi noussut BYD kasvatti myyntejään 175 prosentilla. Vetonaulaksi osoittautui Seal U yli 2 700 sähköautolla.

Volkswagen ID. 4 nousi Euroopan myydyimmäksi sähköautoksi tammikuussa 2025​

MalliTammikuu 2025 kplTammikuu 2024 kplMuutos 2024/2025 kplMuutos 2024/2025 %
1. VW ID.47 1452 4324 713193,8 %
2. Tesla Model Y6 05511 834–5 779–48,8 %
3. VW ID.75 8667535 113679,0 %
4. KIA EV35 86305 8630,0 %
5. Škoda Enyaq iV5 5684 0151 55338,7 %
6. VW ID.35 4281 9833 445173,7 %
7. Dacia Spring5 0903 3911 69950,1 %
8. Tesla Model 34 2847 334–3 050–46,1 %
9. Renault 5 E-Tech4 27404 2740,0 %
10. Volvo EX304 1482 2361 91285,5 %
Yhteensä:166 691122 63344 05835,9 %
Lähde: Automotive News Europe

Tesla putosi kärjestä​

Myyntilistojen kärkitiloja hallinneen Model Y:n suosio koki sen sijaan kovan kolauksen. Kauppa puolittui viime tammikuusta himpun yli 6 000 autoon.

Syitä notkahdukseen lienee useita. Markkinoille kevään myötä ilmestyvä Model Y:n päivitetty versio Juniper on saattanut jättää osan asiakaskunnasta odottavalle kannalle.
Mutta yhtä lailla ostohaluja on saattanut hillitä Teslan pääjohtajan Elon Muskin lyöttäytyminen Maga-oikeiston estottomaksi puuhamieheksi. Tästä kielii myös hiljattain päivitetyn Model 3:n alamäki. Malli menetti niin ikään lähes puolet edellisen tammikuun kysynnästä.
Viime vuoden tammikuun myynneistä huuhtoutui yli 8 900 Tesla-merkkistä autoa. Myös Toyota ja Stellantis menettivät tammikuussa markkinaosuuksiaan.
 
Olikos Tesloissa nyt jotain toimitusvaikeuksia, vai onko miinusprosentit itse Führer Muskin ansiota?

Edit: Olihan tuolla lopussa avattu ainakin Y:n faceliftin mahdollista vaikutusta. Luulisi ettei kolmoseen vaikuta silti noin paljoa.
 
Kyllä Teslan saa kun ostaa, mutta ostajat taitaa nikotella tällä hetkellä, voi olla pitkäänkin.
 
Ei tuo mikään ihme ole. Onhan nuo saksalaiset autoina (mukavuus, ajettavuus ja käytettävyys) selvästi Tesloja parempia. Päälle vielä Muskin sekoilut.
 
Siis Model Y oli toisiksi myydyin sähköauto vaikka just on tulossa uudistettu malli? :D Luulin että siellä on menny oikeesti jotenki huonosti. Nythän tuossa hehkutetaan jotain menetettyjä myyntiprosentteja.
 
Siis Model Y oli toisiksi myydyin sähköauto vaikka just on tulossa uudistettu malli? :D Luulin että siellä on menny oikeesti jotenki huonosti. Nythän tuossa hehkutetaan jotain menetettyjä myyntiprosentteja.
Tähän on vaikuttanut omasta mielestäni pitkälti Teslan korkotarjoukset että hinnanalennukset.
 
Siis Model Y oli toisiksi myydyin sähköauto vaikka just on tulossa uudistettu malli? :D Luulin että siellä on menny oikeesti jotenki huonosti. Nythän tuossa hehkutetaan jotain menetettyjä myyntiprosentteja.
Teslan markkina-osuuden pudotus 15% -> 6% on melko brutaali. Kakkos-sijan saavutus ei ole erityisen vaikeaa, kun kilpailijoilla on pitkä rivi eri malleja, ja teslalla 2. Se merkityksellinen luku on että 94% sähköauton ostajista valitsi muun kuin Teslan. MY saavuttanee taas sen ykköspallin faceliftin rantautuessa, on sillä Muskilla kuitenkin vielä niin paljon fanejakin.
 
Teslan markkina-osuuden pudotus 15% -> 6% on melko brutaali. Kakkos-sijan saavutus ei ole erityisen vaikeaa, kun kilpailijoilla on pitkä rivi eri malleja, ja teslalla 2. Se merkityksellinen luku on että 94% sähköauton ostajista valitsi muun kuin Teslan. MY saavuttanee taas sen ykköspallin faceliftin rantautuessa, on sillä Muskilla kuitenkin vielä niin paljon fanejakin.
Itse mietin tätä tilanetta niin, että kuka ihme ostaa uuden 50ke auton, kun tietää, että isosti uusittava malli julkaistaan ihan kuukauden parin sisällä? En minä ainakaan ostaisi. Ostaisin sitten kun se on julkaistu tai sitten kun tulee ekat hyvät tarjoukset siitä.
 
Itse mietin tätä tilanetta niin, että kuka ihme ostaa uuden 50ke auton, kun tietää, että isosti uusittava malli julkaistaan ihan kuukauden parin sisällä? En minä ainakaan ostaisi. Ostaisin sitten kun se on julkaistu tai sitten kun tulee ekat hyvät tarjoukset siitä.
No miten selität tuon kolmosen ihan vastaavan romahduksen?
 
Itse mietin tätä tilanetta niin, että kuka ihme ostaa uuden 50ke auton, kun tietää, että isosti uusittava malli julkaistaan ihan kuukauden parin sisällä? En minä ainakaan ostaisi. Ostaisin sitten kun se on julkaistu tai sitten kun tulee ekat hyvät tarjoukset siitä.
Esimerkiksi sellainen henkilö kuka tarvitsee sen auton nyt tai haluaa hyödyntää poistuvan mallin korkotarjouksia yms. Osalla myös uuden mallin ulkonäkö tai joku viiksen poisto tuntuu olevan sellainen juttu mikä menee kaikkien parannuksien ylitse. Mutta kaikista todennäköisimmin keskiverto-ostaja ei edes tiedä uudesta tulossa olevasta mallista vaan tuollaisen seuraaminen on vähemmistön puuhaa. Kuinkahan moni auton ostaja edes lukee/katsoo muutamaa arvostelua autosta tai vertaa useamman eri merkin valikoimaa ennen hankintaa?
 
Mielestäni on aika yllättävää, että Euroopassa Tesla ollut näinkin myyty valmistaja. Elonin tulo kaapista toki voi vaikuttaa, kun eurooppalaiset ovat kuitenkin aika paljon vasemmalle kallellaan ja oikeisto-Elon tuntuu monia ärsyttävän ja en yllättyisi jos täällä myynti kyykkää. Mutta pointtini on enemmänkin, että eurooppalaiset ovat aina olleet niin isänmaallisia, että suosineet omia autojaan, eli sakut ostaa saksalaisia, ranskikset ranskalaisia, makaronit pastaraketteja, ruottalaiset Volvoa jne.
Ihan OK hyviä autoja Teslat ilmeisesti ovat, mutta premium luokassa isot saksalaiset vaan ovat niin paljon parempia ja ymmärtääkseni nämä eurooppalaiset halvemmatkin id-volkkarit, rellut jne ihan hyviä. Ja kun lisää malleja tulee, niin varmasti syö Teslan myyntiä.

Olen monen eurooppalaisen kollegan kanssa jutellut autoista ja aika moni sanoo, että odottaa vielä sähköauton hankintaa kun tulee jokin oikein hyvä eurooppalainen malli, koska heidän omatuntoon vaan ei sovi lähettää rahaa USA:aan tai Kiinaan.
 
No miten selität tuon kolmosen ihan vastaavan romahduksen?
Voisikohan 2023/2024 vaihteessa julkaistun Model 3 faceliftin myyntiin tulossa juuri tuohon aikaan olevan vaikutusta. Varmaan aika monet on tehneet silloin päivityksen uuteen malliin eli piikki myynnissä. Vuoden päästä ostajia on vähemmän?
 
Olikos Tesloissa nyt jotain toimitusvaikeuksia, vai onko miinusprosentit itse Führer Muskin ansiota?

Edit: Olihan tuolla lopussa avattu ainakin Y:n faceliftin mahdollista vaikutusta. Luulisi ettei kolmoseen vaikuta silti noin paljoa.
Uudistettu Model 3 tuli myyntiin juuri 1/2024 (noin). Vähän marginaalimalli tuo Model 3 nykyisin?

Mitään toimitusvaikeuksia ei ole.

"Viime vuoden tammikuun myynneistä huuhtoutui yli 8 900 Tesla-merkkistä autoa. Myös Toyota ja Stellantis menettivät tammikuussa markkinaosuuksiaan."


Nyt vaan Tesla on liian kallis ja porukka odottelee hinnan alennuksia? Itsellä ei ole mitään käsitystä, että tuleeko niitä? Mutta perinteiseen Tesla tyyliin aleja saattaa tulla vaikka useampi peräkkäin.

Pitää lukea tuo Kauppalehden uutinen kokonaan, kun vaan ehtii.
 
Minusta tuossa uutisessa huomionarvoisinta oli volkkarin esiinmarssi laajalla rintamalla ja "vanhoilla" malleillakin. Muiden uutuudet myi myös hyvin. Tuotteet ja saatavuus alkavat olla molemmat kunnossa.
 
Näin tuossa yksi päivä ehkä ensimmäistä kertaa vanhan mallisen Enyaq Coupen, tai ainakaan en ole aikaisemmin kiinnittänyt sellaiseen huomiota. Pirun nätti mielestäni ja ihme etteivät ole yleisempiä. ID4 vastaava ei oikein ulkonäöllisesti toimi samalla tavalla ja perus Enyaq taas rumempi laatikko verrattuna ID4:ään. Enyaqin facelifti vielä korjaa sen rumimman kohdan eli maskin. Sivuprofiili varsinkin hieno.

1740486945220.png

1740486975926.png

 
Onkos täällä Travel Assist, Pilot Assit (volvo, kai polestar?) ja Tesla AP perusmalli -kokemuksia jollain, että ois useammalla ajanut?

Tesla videoita katselin, niin onko tosiaan noin että ei saa yhtään ohjata Teslan kanssa itse kevyesti? Mitä muuta huonoa?

Jotenkin tottunut siihen, että kun vaikka liittymästä on tulossa autoa tms. olet edessä olevaa pyöräilijää ohittamassa, niin voit hennosti ohjata vasemmalle ja "pilot assist" pysyy päällä. Tai jos ohitetava auto on vähän turhan lähellä keskikaistaa, niin hiukka pystyy vasemmalle ohjaaamaan ja homma jatkuu.

Miten Tesla tuon hoitaa? Tai Travell Assist?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 780
Viestejä
4 878 013
Jäsenet
78 683
Uusin jäsen
kassu4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom