Tämä kiinnostaa kanssa. Harvemminhan se akku ehtii mennä rikki vielä tuossa ajassa.Mitenkäs akkutakuu ja sen voimassaolo toimii? Akkutakuuhan tulee käsittääkseni jostakin viranomaissääntelystä, minkä takia se on liki joka merkillä 8v/160tkm. Mutta jos asia on näin, niin tarvitseeko huolto-ohjelmaa noudattaa? Sinänsähän vaikkapa MEB:ien määräaikaishuollot kahden vuoden välein eivät mahdottomia maksa, mutta tarkistukset sekä jarrunesteen ja raitisilmansuodattimen vaihtohan tuskin ovat missään yhteydessä akun kuntoisuuden säilymiseen, joten sama olisi antaa katsastusmiehen tarkastaa auto ja vaihtaa itse se raitisilmansuodatin.
Mutta entäs jos on laiminlyöty kaikki huollot? Uskon niin, että itse täytyy maksaa uusi akku.
Teslahan on turvallinen ostaa (en tiedä miten tulevaisuudessa). Koska mitään huolto-ohjelmaa ei ole.
On vain suositeltu huolto-ohjelma.
"Tarkista, palaako kosketusnäytössä tai mittaristossa merkkivaloja tai auton hälytyksiä."
Eli rikkinäisellä autolla ajo on kiellettyä, mutta tuo on kaikille muutenkin selvää.
"Nesteiden vaihtovälit
Ainoastaan Tesla-korjaamo tai ammattimainen autokorjaamo saa tarkistaa akun jäähdytysnesteen ja jarrunesteen määrän. Yksityiskohtaiset huoltotiedot ovat huolto-oppaassa.
Akun jäähdytysneste: Akun jäähdytysnestettä ei useimmissa tapauksissa tarvitse vaihtaa ajoneuvon käyttöiän aikana.
Huomautus
Takuu ei kata akun jäähdytysnestesäiliön avaamisesta koituvia vahinkoja.
Jarruneste: Älä lisää jarrunestettä itse."
Eli siis akun jäähdytysnestettä ei tarvitse vaihtaa.
Mutta koska kaikikissa muissa merkeissä on pakolliset huoltovälit, niin niitä tullee noudattaa. Jos ei noudata, niin vastaat itse mahdollisesta akun rikkoontumisesta?
Ainakin siis Peugeot E-2008 auton 12,5tkm ja 25tkm huolloissa tarkistettiin akun jäähdytyksen toiminta. Eli vuoden ja kahden vuoden kohdalla. Peugeotissa siis samalla tarkastettiin (lämpöpumpun) ilmastoinnin toiminta.
Ilmeisesti ilmastointi ja akun jäähdytys liittyvät jollain lailla toisiinsa. Ehkä sama jäähdytysneste? Ei tullut niin tarkasti kysyttyä.
Ainakin Peugeot vaati, että huollot on tehty Peugeot merkkihuollossa. Ei saa itse tehdä. Ja siis huolto-ohjelmaa täytyy noudattaa (kaikki tarkastukset täytyy tehdä).