Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Enpä ees tiennyt että niillä tuommoinenkin onX9 olis kiva. Ei mulla semmoseen varaa ole mutta voisin vuosien kuluttua hommata käytettynä sitten![]()
Tähän on vaikuttanut omasta mielestäni pitkälti Teslan korkotarjoukset että hinnanalennukset.Siis Model Y oli toisiksi myydyin sähköauto vaikka just on tulossa uudistettu malli?Luulin että siellä on menny oikeesti jotenki huonosti. Nythän tuossa hehkutetaan jotain menetettyjä myyntiprosentteja.
Teslan markkina-osuuden pudotus 15% -> 6% on melko brutaali. Kakkos-sijan saavutus ei ole erityisen vaikeaa, kun kilpailijoilla on pitkä rivi eri malleja, ja teslalla 2. Se merkityksellinen luku on että 94% sähköauton ostajista valitsi muun kuin Teslan. MY saavuttanee taas sen ykköspallin faceliftin rantautuessa, on sillä Muskilla kuitenkin vielä niin paljon fanejakin.Siis Model Y oli toisiksi myydyin sähköauto vaikka just on tulossa uudistettu malli?Luulin että siellä on menny oikeesti jotenki huonosti. Nythän tuossa hehkutetaan jotain menetettyjä myyntiprosentteja.
Itse mietin tätä tilanetta niin, että kuka ihme ostaa uuden 50ke auton, kun tietää, että isosti uusittava malli julkaistaan ihan kuukauden parin sisällä? En minä ainakaan ostaisi. Ostaisin sitten kun se on julkaistu tai sitten kun tulee ekat hyvät tarjoukset siitä.Teslan markkina-osuuden pudotus 15% -> 6% on melko brutaali. Kakkos-sijan saavutus ei ole erityisen vaikeaa, kun kilpailijoilla on pitkä rivi eri malleja, ja teslalla 2. Se merkityksellinen luku on että 94% sähköauton ostajista valitsi muun kuin Teslan. MY saavuttanee taas sen ykköspallin faceliftin rantautuessa, on sillä Muskilla kuitenkin vielä niin paljon fanejakin.
No miten selität tuon kolmosen ihan vastaavan romahduksen?Itse mietin tätä tilanetta niin, että kuka ihme ostaa uuden 50ke auton, kun tietää, että isosti uusittava malli julkaistaan ihan kuukauden parin sisällä? En minä ainakaan ostaisi. Ostaisin sitten kun se on julkaistu tai sitten kun tulee ekat hyvät tarjoukset siitä.
Esimerkiksi sellainen henkilö kuka tarvitsee sen auton nyt tai haluaa hyödyntää poistuvan mallin korkotarjouksia yms. Osalla myös uuden mallin ulkonäkö tai joku viiksen poisto tuntuu olevan sellainen juttu mikä menee kaikkien parannuksien ylitse. Mutta kaikista todennäköisimmin keskiverto-ostaja ei edes tiedä uudesta tulossa olevasta mallista vaan tuollaisen seuraaminen on vähemmistön puuhaa. Kuinkahan moni auton ostaja edes lukee/katsoo muutamaa arvostelua autosta tai vertaa useamman eri merkin valikoimaa ennen hankintaa?Itse mietin tätä tilanetta niin, että kuka ihme ostaa uuden 50ke auton, kun tietää, että isosti uusittava malli julkaistaan ihan kuukauden parin sisällä? En minä ainakaan ostaisi. Ostaisin sitten kun se on julkaistu tai sitten kun tulee ekat hyvät tarjoukset siitä.
Voisikohan 2023/2024 vaihteessa julkaistun Model 3 faceliftin myyntiin tulossa juuri tuohon aikaan olevan vaikutusta. Varmaan aika monet on tehneet silloin päivityksen uuteen malliin eli piikki myynnissä. Vuoden päästä ostajia on vähemmän?No miten selität tuon kolmosen ihan vastaavan romahduksen?
Uudistettu Model 3 tuli myyntiin juuri 1/2024 (noin). Vähän marginaalimalli tuo Model 3 nykyisin?Olikos Tesloissa nyt jotain toimitusvaikeuksia, vai onko miinusprosentit itse Führer Muskin ansiota?
Edit: Olihan tuolla lopussa avattu ainakin Y:n faceliftin mahdollista vaikutusta. Luulisi ettei kolmoseen vaikuta silti noin paljoa.
Onkos täällä Travel Assist, Pilot Assit (volvo, kai polestar?) ja Tesla AP perusmalli -kokemuksia jollain, että ois useammalla ajanut?
Tesla videoita katselin, niin onko tosiaan noin että ei saa yhtään ohjata Teslan kanssa itse kevyesti? Mitä muuta huonoa?
Jotenkin tottunut siihen, että kun vaikka liittymästä on tulossa autoa tms. olet edessä olevaa pyöräilijää ohittamassa, niin voit hennosti ohjata vasemmalle ja "pilot assist" pysyy päällä. Tai jos ohitetava auto on vähän turhan lähellä keskikaistaa, niin hiukka pystyy vasemmalle ohjaaamaan ja homma jatkuu.
Miten Tesla tuon hoitaa? Tai Travell Assist?
Mersulla se kuulemma on renki eikä ajoisäntä niinkuin Teslalla. Mersu sallii kuljettajan puuttumisen ohjaukseen, Harri Salon videoissa tuosta oli.Onkos täällä Travel Assist, Pilot Assit (volvo, kai polestar?) ja Tesla AP perusmalli -kokemuksia jollain, että ois useammalla ajanut?
Tesla videoita katselin, niin onko tosiaan noin että ei saa yhtään ohjata Teslan kanssa itse kevyesti? Mitä muuta huonoa?
Jotenkin tottunut siihen, että kun vaikka liittymästä on tulossa autoa tms. olet edessä olevaa pyöräilijää ohittamassa, niin voit hennosti ohjata vasemmalle ja "pilot assist" pysyy päällä. Tai jos ohitetava auto on vähän turhan lähellä keskikaistaa, niin hiukka pystyy vasemmalle ohjaaamaan ja homma jatkuu.
Miten Tesla tuon hoitaa? Tai Travell Assist?
Nuo oli aikaisemmin rampautettu sillä, että Coupe mallia ei saanut 4x4:sena muuten kuin RS:n ostamalla ja RS:ssä taas tuli yli-isot vanteet leveillä nakeilla jotka huononsivat rangea ja mukavuutta sporttisemman ulkonäön ja ehkä kait sitten ajettavuudenkin osalta.Näin tuossa yksi päivä ehkä ensimmäistä kertaa vanhan mallisen Enyaq Coupen, tai ainakaan en ole aikaisemmin kiinnittänyt sellaiseen huomiota. Pirun nätti mielestäni ja ihme etteivät ole yleisempiä. ID4 vastaava ei oikein ulkonäöllisesti toimi samalla tavalla ja perus Enyaq taas rumempi laatikko verrattuna ID4:ään. Enyaqin facelifti vielä korjaa sen rumimman kohdan eli maskin. Sivuprofiili varsinkin hieno.