Yleistä keskustelua sähköautoista

Positiivinen mutta ei kuitenkaan HIV-positiivinen yllätys, nimittäin Cupra Born on suoriutunut varsin mallikkaasti Etelä-Suomen talvikeleistä. Kulutus on ollut toki 40 pinnaa suurempaa kuin kesälämmöillä, osasyyllinen lienee halvat kitkarenkaat ja liian suuri vannekoko. Jos vielä pikkuasioista valitan, ikkunanlaseja ei saa avattua vähänkään kovemmilla pakkasilla, toisaalta eipä ole polttanut sulakkeita kertaakaan. Kylmimmillään ajettu miinus 18 asteessa puolisen tuntia putkeen, pidemmissä ajoissa miinustra ollut enimmillään hurjat 8 astetta.
 
Eikös noi nettiauton vähän käytetyissä AWD EV6:ssa ole aivan päättömät hinnat kun uutta vanhaa tai faceliftattuakin myydään about samaan rahaan? Monessa vajaa vuoden vanhassa 55-56k pyynti…
No on niistä noihin pyyntöihin jo varmaan melkein kymppi pudonnut hinnasta. Kuliversio uutena sen n. 55k. Siihen mikä tahansa varustepaketti ja renkaat, niin ollaan 60-65k hinnassa. Siinä kulissahan ei ole oikein mitään varusteita.
 
EV6:lla oli muuten toimitusajat aika pitkiä kun vuodenvaihteessa kyselin. Kuulosti siltä että hyvinkin olisi mennyt vasta heinäkuulle.

Toi himoitsemani tarjous koski varastoautoja. Niissä toimitus 2vkoa, jos mieleinen löytyy. 25 versiossa pari-kolme kuukautta.
 
EV6:lla oli muuten toimitusajat aika pitkiä kun vuodenvaihteessa kyselin. Kuulosti siltä että hyvinkin olisi mennyt vasta heinäkuulle.

Tuohon ylläolevaan vielä, että ID7 on eri tasolla kuin muut ID:t ja sanoisin että sitä ei kannata käydä vain vähän vilkaisemassa, vaan tehdä kunnon koeajo. Autosta kun ei välttämättä tule pelkästä renkaiden potkiskelusta kovin suurta instant wow-vaikutelmaa, mutta ne voittajaominaisuudet tulevat esille ajettavuudessa, mukavuudessa, penkeissä, hiljaisuudessa ja joissakin käytännön ratkaisuissa kuten akuston optimoidussa/manuaalisessa esilämmityksessä. Varusteista ehdottomasti DCC mukaan.

Parikin youtube-arvioijaa (TB, It's Only Electric) on puhuneet että "this car really grows on you" eli vaikka ensikommentit on olleet tyyliin "no joo, peruslaadukas volkkari", niin jonkin verran ajettuaan ovat alkaneet todella paljon tykätä autosta.
Eivätkö nuo kaikki featuret ole myös uusissa id4/5 / enyaq facelift malleissa? Id7 uniikkeja etuja korimallin mahdollistama pienempi kokonaisilmanvastus ja pro s / gtx isompi akku?
 
Eivätkö nuo kaikki featuret ole myös uusissa id4/5 / enyaq facelift malleissa? Id7 uniikkeja etuja korimallin mahdollistama pienempi kokonaisilmanvastus ja pro s / gtx isompi akku?
On, lisäksi oli sisäviimeistely hiukan enemmän premium, mitä tuo perus id4 ei ainakaan ole.
 
Eivätkö nuo kaikki featuret ole myös uusissa id4/5 / enyaq facelift malleissa? Id7 uniikkeja etuja korimallin mahdollistama pienempi kokonaisilmanvastus ja pro s / gtx isompi akku?
Sisätilojen laatu, melutaso ja äänentoistojärjestelmä on 7:ssa tasokkaammat. Penkeissä on parempi hierontatoiminto ja lämmityksen saa myös takaistuimille. Ajettavuus on tuntuvasti parempi kuin 4/5/enyaqissa, varmaan pitkälti matalammasta painopisteestä/korkeudesta johtuen, en tiedä onko alustassa jotain muuta mikä tekee tuota eroa.
 
Sisätilojen laatu, melutaso ja äänentoistojärjestelmä on 7:ssa tasokkaammat. Penkeissä on parempi hierontatoiminto ja lämmityksen saa myös takaistuimille. Ajettavuus on tuntuvasti parempi kuin 4/5/enyaqissa, varmaan pitkälti matalammasta painopisteestä/korkeudesta johtuen, en tiedä onko alustassa jotain muuta mikä tekee tuota eroa.
Tykkäsin kyllä tuosta seiskasta, mutta alkaen 60 tonnin autossa se natiseva keskikonsoli mekanismeineen aiheutti kyllä vähän yökkäysrefleksejä. Jopa ämpärimuovin kuninkaana tunnettu Volvo osasi tehdä laadukkaamman V60/V90 sarjaan muutama vuosi sitten.

Muutoin vaikutti kivalta, joutunee varmaan vaan odottelemaan että saa vähän ajettuja 45-50 tonniin.
 
Tykkäsin kyllä tuosta seiskasta, mutta alkaen 60 tonnin autossa se natiseva keskikonsoli mekanismeineen aiheutti kyllä vähän yökkäysrefleksejä. Jopa ämpärimuovin kuninkaana tunnettu Volvo osasi tehdä laadukkaamman V60/V90 sarjaan muutama vuosi sitten.

Muutoin vaikutti kivalta, joutunee varmaan vaan odottelemaan että saa vähän ajettuja 45-50 tonniin.
Enpäs tuollaista kyllä muista huomanneeni, ja olen sentään pirun tarkka kaikista natinoista. No täytyy tsekata vielä seuraavalla kerralla. Ei keskikonsolia ole revikoissakaan moitittu, It's Only Electric ainakin näyttää olevan sitä mieltä että 'sturdy build, nice quality'.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
En minä sitä kielikuvaksi tarkoittanut. Ihan oikeasti Rellussa oli pakko laittaa 18 astetta 20 sijaan mitä käytännössä kaikissa muissa olen koeajolla/vuokralla/yms käyttänyt, muuten paistuu elävältä. ...
Ok, joku asteikko virhe , voisi nykyään korjaaminen onnistua softalla, parametri päivityksellä. (jos perusvika)

Tai sitten on ihan yksittäisen ajoneuvon vika, joka vaatii pajalla käyntiä.

Mikään ajoa estävä ongelma ei ole, että sen kanssa varmaan pärjää.
 
Periaatteessa kai on mahdollinen skenaario että jos huolto-ohjelmaa ei noudateta ja akussa olevia vikoja ei havaita ajallaan, niin se voisi pitemmässä juoksussa vaikuttaa koko akun kestävyyteen. Ainakin tuohon skenaarioon vedoten voivat vaatia huolto-ohjelman noudattamista. Omassa määräaikaishuollossa 2 v kohdalla huomattiin että yhdessä akkumodulissa oli vikaa ja se vaihdettiin. Eli kai noissa jotain tarkastuksia myös akun kunnolle tehdään, ja omassa tapauksessa se oli ihan hyödyllistäkin. Niin ja eka katsastushan tulee vasta 4 v kohdalla, joka on omaan makuun jo kohtalaisen pitkä aika autolle ilman mitään tarkistuksia.

Jos akkuvikoihin on pari pääsyytä, Akku valmistuksen virheet, joukossa huonoja kennoja, huono kokoonpano, lämmönhallinta ongelmat. Jos valmistaja pystyy näihin tarttuun määräaikaishuolloissa ja niistä johtuvat suoranaiset viat estää, niin huoltojen laiminlyönti voi mennä käyttäjän piikkiin



Itse en keksi mitä kaikkea kaikkea noilla ratin napeilla pitäisi voida ajon aikana säätää, paitsi siis vakionopeudensäädintä. Osassa autoissa on enemmän toimintoja ratissa, osassa vähemmän. Polestarissa saa käyttöön Googlen tekoälyavustimen yhdestä napista ja toisesta voi vaihtaa kuljettajan näytön näkymää, mutta näitä en ole koskaan käyttänyt. Edellisessä Volvossa oli lisäksi radioaseman oman napin takana radiokanavan vaihto, äänenvoimakkuuden säätö ja vakionopeudensäätimen etäisyys edellä menevään. Omasta mielestä täysin turhia toimintoja ajon aikana ratista käytettäviksi, joku muu voi olla toista mieltä.

Perusajatus varmaan se että ajon aikana normaalit jutut voi tehdä käsiäratista irroittamatta. Jos nyt viikset ja varsinaiset napit niputetaan samaan, niin napeilla tyypillisesti.

Vakkarin käyttö, joissain se on viiksessä, mutta asia mitä pitäisi voida käyttää irrottamatta otetta ratista, ilman katsetta jne. Mukautuvan osalta , rippuu vähän sen kyvyistä ajotavasta, onko etäisyyden säätö ratista välttämätön.

Audio, eli "volume", radio kanavan/kappaleen valinta.

Valot, vilkut, pyyhkimet, pesimet, yleensä viiksissä. itse kytkimen ei tarvi olla sormien päissä, jos perus valinnat toimivia, automaatti on automaatti, ja valot päälle asentokin on sen verran automaattinen mitä 20v sitten oli.

Seuraavat menee jo sekavaksi, mutta
Avustimien ohjaus, herjojen kuittaus. sen verran sekava nippu, mutta tarkoitan asioita mitä ajonaikana voi olla tarve. Riippuu ajoneuvosta.

"info" valinnat, tarkoitan sitä että vaikka olisi ihan optimi perus näyttö, niin ajon aikana voi olla tarve muulle manuaalisesti.
 
Ok, joku asteikko virhe , voisi nykyään korjaaminen onnistua softalla, parametri päivityksellä. (jos perusvika)

Tai sitten on ihan yksittäisen ajoneuvon vika, joka vaatii pajalla käyntiä.

Mikään ajoa estävä ongelma ei ole, että sen kanssa varmaan pärjää.
Sama juttu sekä Meganessa että Scenicissä. Ei ole yksittäisvika, tai edes vika. Tai mikään asteikkovirhe. Anturi (tai anturit) on todennäköisesti vain erilaisessa paikassa ja lämpö on saatu leviämään paremmin kuin muissa. Ei tässä kukaan todellakaan ongelmasta ole puhunut, päinvastoin oikein positiivinen asia, että auto on (tarvittaessa) lämmin. Kuten jo kirjoitin, alaspäin lämpöjä saa helpommin kuin korvattua puuttuvaa tehoa ylöspäin.
 
VW lupasi joskus että hipaisulevyt korvataan taas napeilla. Onko tämä päässyt toteuttamaan, eli onko joku MEB pohjainen auto jo fyysisellä napeilla varustettu?
 
Taisihan se uus toimari pari vuotta sitten ensitöikseen niin luvata, mutta ilmeisen vähän hänellä sitten valtaa sitten asioita päättää (tai tilattu muutama miljoonaa nappulaa liikaa varastoon).

Skodallahan on kokoajan ollut perinteiset napit?
 
Enpäs tuollaista kyllä muista huomanneeni, ja olen sentään pirun tarkka kaikista natinoista. No täytyy tsekata vielä seuraavalla kerralla. Ei keskikonsolia ole revikoissakaan moitittu, It's Only Electric ainakin näyttää olevan sitä mieltä että 'sturdy build, nice quality'.
Muiden id:n jälkeen odotin kehujen valossa parempaa id.7:sta. Ihan jees, mutta ei mitään mistä kirjoittaa kotiin. Tylsäksi tuo kai on tarkoitettukin. Auton hinta huomioiden en kyllä käyttäisi "nice quality" termiä, parempaakin on ollut jo aiemmin volkkarilla tarjolla. Suunta kuitenkin oikeaan päin. Pissapojan nappia inhosin, typerä ratkaisu viiksen päässä.

e: Fyysiset napit tulevat vasta seuraavaan kierrokseen, jos muistan oikein. Id.2?
 
VW lupasi joskus että hipaisulevyt korvataan taas napeilla. Onko tämä päässyt toteuttamaan, eli onko joku MEB pohjainen auto jo fyysisellä napeilla varustettu?
Eikös näitä ole jo Elroqissa? Volkkareissa ei taida vielä olla.
 
Skoda ei siirtynyt ratin kosketusnappeihin ollenkaan. Tosin todettiin jo ylempänä. Ollut Enyaq kiikarissa mutta ei ole vielä hinnat laskeneet vähän ajetuissa alle 25000€. Kai se täytyy tyytyä Niroon tai Korandoon.
 
Ketään muita täällä, joita edes hippasen kiinnostaa tuleva Xpengin rantautuminen? Harmi kun eivät koeajomahdollisuutta alussa tarjoa kuin Etelä-Suomeen. Kävin koeajamassa BYDin Tangin, joka on kyllä ehkä inasen turhan iso omiin tarpeisiin ja sealion 7 taasen inasen pieni (ainakin kontin osalta).
 
Ketään muita täällä, joita edes hippasen kiinnostaa tuleva Xpengin rantautuminen? Harmi kun eivät koeajomahdollisuutta alussa tarjoa kuin Etelä-Suomeen. Kävin koeajamassa BYDin Tangin, joka on kyllä ehkä inasen turhan iso omiin tarpeisiin ja sealion 7 taasen inasen pieni (ainakin kontin osalta).
X9 olis kiva. Ei mulla semmoseen varaa ole mutta voisin vuosien kuluttua hommata käytettynä sitten :D
 
EV6 lähti tilaukseen. Saa nähdä miten sitä tottuu Teslan jälkeen. ICCU -ongelmia, pikkuakun paskomisia ja kuukausien huoltoja (ilman sijaisautoa) odotellessa :cool:
Hyvä! Onko siis vanhaa vai uutta mallia oleva Kia EV6? Takaveto vai neliveto? Akku on varmasti tuo isompi 77.4kWh.
 
175kW peak onnistui myös joillain id4 malleilla (ainakin GTX akku aivan tyhjänä), se käyrän muoto on olennaisempi asia.
Ainakin omassa ID.4 2024 4Motionissa peak on lähempänä 190kW:ää kuin 175:ää. Muutama käppyrä liitteenä.

Käsittääkseni kaikissa v. 2024-> 4Motioneissa ilmoitettu maksimilatausteho on tuo 175kW, kuin myös osassa 2024-> takavetoisilla, riippuen mitä akkua (LG/SK/jne..) kyseinen takavetoinen käyttää.

Volkkarin ID.4 hinnaston mukaan tuotantovkosta 10/2025 alkaen takavetoisen 77kWh akullisen ID.4:n latausteho tippuu 135kW:een, joka sinänsä on erikoinen päätös VW:ltä peilaten siihen että pienempiakkuisen, 52kWh Pure Elegancen, latausteho on 145kW..





Screenshot_20250219_151227_Chrome.jpg Screenshot_20241226_131539_Chrome.jpg Screenshot_20241017_183858_Chrome.jpg
 
Alan tässä pikku hiljaa miettimään takapotku-Model 3:lle korvaajaa n. 40-45 kE hintaluokassa. Tesla tai umpikiinalaiset merkit eivät ole vaihtoehto. Auton ei tarvitsisi olla hirvittävän tilava, mutta matkantekokyvyissä (range/pikalatausteho/akun esilämmitys) en mielellään ottaisi paljoa takapakkia nykyiseen verrattuna.

Kia EV3, Cupra Born ja Skoda Elroq on tässä vaiheessa päätyneet shortlistille. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
 
Alan tässä pikku hiljaa miettimään takapotku-Model 3:lle korvaajaa n. 40-45 kE hintaluokassa. Tesla tai umpikiinalaiset merkit eivät ole vaihtoehto. Auton ei tarvitsisi olla hirvittävän tilava, mutta matkantekokyvyissä (range/pikalatausteho/akun esilämmitys) en mielellään ottaisi paljoa takapakkia nykyiseen verrattuna.

Kia EV3, Cupra Born ja Skoda Elroq on tässä vaiheessa päätyneet shortlistille. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
Mitä vikaa Tessussa on?
 
Alan tässä pikku hiljaa miettimään takapotku-Model 3:lle korvaajaa n. 40-45 kE hintaluokassa. Tesla tai umpikiinalaiset merkit eivät ole vaihtoehto. Auton ei tarvitsisi olla hirvittävän tilava, mutta matkantekokyvyissä (range/pikalatausteho/akun esilämmitys) en mielellään ottaisi paljoa takapakkia nykyiseen verrattuna.

Kia EV3, Cupra Born ja Skoda Elroq on tässä vaiheessa päätyneet shortlistille. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
Varmaan tiedät kuitenkin, että takapakkia joudut ottamaan noiden asioiden osalta ja alleviivaten varsinkin softan osalta ja silti maksamaan 5-10ke. enemmän vrt Highland, etkä silti saa kaikkia varusteita välttämättä mitä edes nykyisessäsi on. Siitäpä oikeastaan valitset noiden kahden muuttujan välillä sen sopivan kohdan. Vaimon vanhemmille ollaan Elroqia vähän katseltu perinteisyyden takia, mutta menee heti sinne 55ke paikkeilla renkaineen, kun laittaa varusteet. Cupraa en ole itse todellisena vaihtoehtona pitänyt (ralliraidoilla oleva id4?) ja Kia Ev3 en ole kauheasti tutkinut. Kia on toki pieni, etuveto ja aika hidas sähköautoksi, eli aika erilainen kuin nykyisesi.
 
Viimeksi muokattu:
Mielelläni tutustuisin välillä muidenkin merkkien ongelmiin :) En myöskään koe tällä hetkellä tarvetta tukea taloudellisesti Teslaa tai sen omistajia.
En minäkään tukisi missään muodossa kiinalaisia, joten valitsisin noista kolmesta Skodan. On kuuleman mukaan myös varsin laadukas auto, jos tuo kokosegmentti vastaa omaa tarvetta :p

EDIT: Myös hinta vaikuttaa Cupra Born lähtöhinta noin 41k juuroa, ja Skoda Elroq noin 36k juuroa.
 
Viimeksi muokattu:
Alan tässä pikku hiljaa miettimään takapotku-Model 3:lle korvaajaa n. 40-45 kE hintaluokassa. Tesla tai umpikiinalaiset merkit eivät ole vaihtoehto. Auton ei tarvitsisi olla hirvittävän tilava, mutta matkantekokyvyissä (range/pikalatausteho/akun esilämmitys) en mielellään ottaisi paljoa takapakkia nykyiseen verrattuna.

Kia EV3, Cupra Born ja Skoda Elroq on tässä vaiheessa päätyneet shortlistille. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
Kia Ev3 en ole kauheasti tutkinut. Kia on toki etuveto ja aika hidas sähköautoksi. Jos takavetoisuus ja teho ei niin kiinnosta, niin ehkäpä Kia:a alkaisin katsomaan.
Kia EV3 on tosiaan etuveto. Joku varmasti etuvetoisestakin tykkää?

EV3 on myös 400V latauksella. Esim EV6 on paremmalla 800V latauksella.

Eli vaikka EV3 on uudempi, niin se on silti ominaisuuksiltaan huonompi kuin vaikka käytetty EV6.
 
M
Alan tässä pikku hiljaa miettimään takapotku-Model 3:lle korvaajaa n. 40-45 kE hintaluokassa. Tesla tai umpikiinalaiset merkit eivät ole vaihtoehto. Auton ei tarvitsisi olla hirvittävän tilava, mutta matkantekokyvyissä (range/pikalatausteho/akun esilämmitys) en mielellään ottaisi paljoa takapakkia nykyiseen verrattuna.

Kia EV3, Cupra Born ja Skoda Elroq on tässä vaiheessa päätyneet shortlistille. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
Cuprasta ihan positiiviset kokemukset 33tkm ajalta, voin hyvin palailla merkin pariin, softan toiminnasta en oikein osaa sanoa jututa tai jaata kun android auto aina käytössä.

Ralliraita hommista en tiedä, mut id3 2v takuu vr cupran 5v takuu aika selkee homma mielestäni. Muutenkin Cupra mielestäni näyttää paremmalta kun Id3, se on toki jokaisen makuasia, esilämmitystä ei taida löytyä kun aivan uusista, isompi akkuinen toimii vissiin kohtuullisesti ilman lämmitystäkin, mutta ei omia kokemuksia. Toki tällä pikku akkuisellakik pärjännyt hyvin, ac latausta lähinn käyttäny muutamia reissuja lukuunottamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Alan tässä pikku hiljaa miettimään takapotku-Model 3:lle korvaajaa n. 40-45 kE hintaluokassa. Tesla tai umpikiinalaiset merkit eivät ole vaihtoehto. Auton ei tarvitsisi olla hirvittävän tilava, mutta matkantekokyvyissä (range/pikalatausteho/akun esilämmitys) en mielellään ottaisi paljoa takapakkia nykyiseen verrattuna.

Kia EV3, Cupra Born ja Skoda Elroq on tässä vaiheessa päätyneet shortlistille. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
Itse ottaisin noilla spekseillä Scenicin isolla akulla hintaan 45k€.
 
Tekniikan Maailma oli koeajanut Model Y facelift-mallin:
-Alusta toimii paremmin ja on hiljaisempi kuin ennen
-Ohjaus yhä epämääräinen
-Etuistuin on huono, kaipaa lisää tukea joka suuntaan (erityisesti reisille)
-Maantiellä ja moottoritiellä ajettavuus huono
-Ajonvakauden toiminta äänekäs ja toiminta karkeaa

 
Cuprasta ihan positiiviset kokemukset 33tkm ajalta, voin hyvin palailla merkin pariin, softan toiminnasta en oikein osaa sanoa jututa tai jaata kun android auto aina käytössä.

Ralliraita hommista en tiedä, mut id3 2v takuu vr cupran 5v takuu aika selkee homma mielestäni. Muutenkin Cupra mielestäni näyttää paremmalta kun Id3, se on toki jokaisen makuasia, esilämmitystä ei taida löytyä kun aivan uusista, isompi akkuinen toimii vissiin kohtuudella ilman lämmitystäkin, mutta ei omia kokemuksia.
En ole hetkeen katsellut, mutta Saksasta sai jossain vaiheessa noita Cupria isollakin aika muhevaan hintaan. Meinasin kakkosautoksi hakea, mutta jäi hakematta nelivedon puutteen takia. Samoin app ja softa eivät varsinaisesti kehuja saa ja jotenkin tuntuu, että Seatin puolella vielä vähemmän kiinnostaa, kuin Volkkaria.
 
Mä ottaisin skodan , pirun nätti noin kuvien perusteella ja Skoda on muutenkin petrannut paljon viime vuosina. Toki joutuu varmaan muutaman ruksin laittaman lisävarustelistaan.
 
Alan tässä pikku hiljaa miettimään takapotku-Model 3:lle korvaajaa n. 40-45 kE hintaluokassa. Tesla tai umpikiinalaiset merkit eivät ole vaihtoehto. Auton ei tarvitsisi olla hirvittävän tilava, mutta matkantekokyvyissä (range/pikalatausteho/akun esilämmitys) en mielellään ottaisi paljoa takapakkia nykyiseen verrattuna.

Kia EV3, Cupra Born ja Skoda Elroq on tässä vaiheessa päätyneet shortlistille. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
Uutta sähkistä ei tietenkään kannata ostaa, kun kaikkien hinnat laskevat niin jyrkästi varsinkin ekana vuotena, mutta tuolla rahalla saisi jo vähän ajetun BMW i4 eDrive 40:n vieläpä ihan hyvällä varustelulla.
 
Varmaan tiedät kuitenkin, että takapakkia joudut ottamaan noiden asioiden osalta ja alleviivaten varsinkin softan osalta ja silti maksamaan 5-10ke. enemmän vrt Highland, etkä silti saa kaikkia varusteita välttämättä mitä edes nykyisessäsi on. Siitäpä oikeastaan valitset noiden kahden muuttujan välillä sen sopivan kohdan.
Toisaalta niille 5-10 ke:lle saa myös aitoa vastinetta:
- auton jossa on tunnokas ohjaus ja hyvä ajettavuus
- toimivia perusominaisuuksia kuten autopilotit, tuulilasinpyyhkijät jne.
- takakontin johon pystyy lastaamaan isoja tavaroita
- auton jossa on 6x vähemmän vikoja*
- hyvän mielen siitä, että ei rahoita kahden narsistin projektia, joka tuhoaa Suomen etuja vuosikymmenet palvelleen maailmanjärjestyksen; hylkää liittolaisensa ja sen sijaan liittoutuu terroristidiktatuurin kanssa joka muodostaa Suomen ainoan ison turvallisuusuhan; sekaantuu Euroopan maiden vaaleihin; törkeästi kiristää hyökkäyssodan kohteena olevaa Euroopan köyhintä valtiota, joka on 3 vuotta tuhonnut Venäjän sotavoimaa Suomen puolesta.

*) Nelivuotiaiden sähköautojen katsastustilasto 2023: Teslojen hylkäysprosentti 28,8 %, muiden sähköautojen keskimääräinen hylkäysprosentti 5,0 %.
 
M

Cuprasta ihan positiiviset kokemukset 33tkm ajalta, voin hyvin palailla merkin pariin, softan toiminnasta en oikein osaa sanoa jututa tai jaata kun android auto aina käytössä.

Ralliraita hommista en tiedä, mut id3 2v takuu vr cupran 5v takuu aika selkee homma mielestäni. Muutenkin Cupra mielestäni näyttää paremmalta kun Id3, se on toki jokaisen makuasia, esilämmitystä ei taida löytyä kun aivan uusista, isompi akkuinen toimii vissiin kohtuullisesti ilman lämmitystäkin, mutta ei omia kokemuksia. Toki tällä pikku akkuisellakik pärjännyt hyvin, ac latausta lähinn käyttäny muutamia reissuja lukuunottamatta.
Tästä vertailusta on renkaanpotkinta kokemuksella aika helppoa allekirjoittaa jokainen sana. Noita kahta autoa katsellessa on ollut aina vaikea keksiä miksi kukaan valitsisi sen ID:n. En tosin tiennyt ettei Cuprassa ole vieläkään esilämmitystä, joten se selittää sitten tämän mysteerin.
 
Toisaalta niille 5-10 ke:lle saa myös aitoa vastinetta:
- auton jossa on tunnokas ohjaus ja hyvä ajettavuus
- toimivia perusominaisuuksia kuten autopilotit, tuulilasinpyyhkijät jne.
- takakontin johon pystyy lastaamaan isoja tavaroita
- auton jossa on 6x vähemmän vikoja*
- hyvän mielen siitä, että ei rahoita kahden narsistin projektia, joka tuhoaa Suomen etuja vuosikymmenet palvelleen maailmanjärjestyksen; hylkää liittolaisensa ja sen sijaan liittoutuu terroristidiktatuurin kanssa joka muodostaa Suomen ainoan ison turvallisuusuhan; sekaantuu Euroopan maiden vaaleihin; törkeästi kiristää hyökkäyssodan kohteena olevaa Euroopan köyhintä valtiota, joka on 3 vuotta tuhonnut Venäjän sotavoimaa Suomen puolesta.

*) Nelivuotiaiden sähköautojen katsastustilasto 2023: Teslojen hylkäysprosentti 28,8 %, muiden sähköautojen keskimääräinen hylkäysprosentti 5,0 %.
Aika karvalakki pitää vaan ottaa jos ero on lähempänä 5ke, silloin se auto ei luultavasti ohjaile vielä itse.

Totta on, että Teslan pyyhkimien automatiikka ei aina onnistu tehtävässään. Aiheuttaa pienen tuhahduksen pari kertaa kuussa. Totta on myös se, että ainakin ensimmäisten vuosimallien Model 3 alustan osat saattavat tuottaa hylkyjä juurikin sopivasti katsastusiässä, mutta ne ovat todella halpoja korjauksia. Muita vikoja Model 3 ei katsastuksen osalta ymmärtääkseni ole, joten tuo menee vähän koijauksen puolelle.

Ja sitten nämä poliittiset auton valitsijat. No luultavasti poliittisesti ja moraalisesti korrekti kiinalainen Polestar kuitenkin kohta kiikarissa, kun huomaavat että ei nuo volkkarit ym. ei enää mene läpi nykyaikaisiin käyttöliittymiin tottuneille.
 
Tästä vertailusta on renkaanpotkinta kokemuksella aika helppoa allekirjoittaa jokainen sana. Noita kahta autoa katsellessa on ollut aina vaikea keksiä miksi kukaan valitsisi sen ID:n. En tosin tiennyt ettei Cuprassa ole vieläkään esilämmitystä, joten se selittää sitten tämän mysteerin.
Mitä tarkoitat että ei ole esilämmitystä?
 
Toisaalta niille 5-10 ke:lle saa myös aitoa vastinetta:
- auton jossa on tunnokas ohjaus ja hyvä ajettavuus
- toimivia perusominaisuuksia kuten autopilotit, tuulilasinpyyhkijät jne.
- takakontin johon pystyy lastaamaan isoja tavaroita
- auton jossa on 6x vähemmän vikoja*
- hyvän mielen siitä, että ei rahoita kahden narsistin projektia, joka tuhoaa Suomen etuja vuosikymmenet palvelleen maailmanjärjestyksen; hylkää liittolaisensa ja sen sijaan liittoutuu terroristidiktatuurin kanssa joka muodostaa Suomen ainoan ison turvallisuusuhan; sekaantuu Euroopan maiden vaaleihin; törkeästi kiristää hyökkäyssodan kohteena olevaa Euroopan köyhintä valtiota, joka on 3 vuotta tuhonnut Venäjän sotavoimaa Suomen puolesta.

*) Nelivuotiaiden sähköautojen katsastustilasto 2023: Teslojen hylkäysprosentti 28,8 %, muiden sähköautojen keskimääräinen hylkäysprosentti 5,0 %.
Kyllä on taas höpötystä, taitaa jo Musk ja Trump mennä sekaisin?



Noita etuveto kikkareita turha sanoa hyviksi ajettavuudeltaan ja ohjaustuntumaltaan.
 
Tästä vertailusta on renkaanpotkinta kokemuksella aika helppoa allekirjoittaa jokainen sana. Noita kahta autoa katsellessa on ollut aina vaikea keksiä miksi kukaan valitsisi sen ID:n. En tosin tiennyt ettei Cuprassa ole vieläkään esilämmitystä, joten se selittää sitten tämän mysteerin.
Ihan samat akun lämmitysominaisuudet cuprassa on kuin id:ssä, johan se tuossa lainaamassa viestissäkin luki. Vanhoissa autoissa tietysti voi olla eroa, kun kukin saa softat päivitettyä milloin saa. Kylmät se tais joillekin alkupään id-sarjalaisillekin käydä, jos oikein muistan.
 
kun huomaavat että ei nuo volkkarit ym. ei enää mene läpi nykyaikaisiin käyttöliittymiin tottuneille.

Kenellekköhän yrität tässä nyt todistella? Kaikki merkit jotka tuossa mainittiin omaavat ihan käyttökelpoisen UX:n, monessa suhteessa niissä on Teslaa parempi käyttöliittymä. Ja lisäksi näihin saa AA/CP:n toisin kuin Teslaan.
 
Toisaalta niille 5-10 ke:lle saa myös aitoa vastinetta:
- auton jossa on tunnokas ohjaus ja hyvä ajettavuus
- toimivia perusominaisuuksia kuten autopilotit, tuulilasinpyyhkijät jne.
- takakontin johon pystyy lastaamaan isoja tavaroita
- auton jossa on 6x vähemmän vikoja*
- hyvän mielen siitä, että ei rahoita kahden narsistin projektia, joka tuhoaa Suomen etuja vuosikymmenet palvelleen maailmanjärjestyksen; hylkää liittolaisensa ja sen sijaan liittoutuu terroristidiktatuurin kanssa joka muodostaa Suomen ainoan ison turvallisuusuhan; sekaantuu Euroopan maiden vaaleihin; törkeästi kiristää hyökkäyssodan kohteena olevaa Euroopan köyhintä valtiota, joka on 3 vuotta tuhonnut Venäjän sotavoimaa Suomen puolesta.

*) Nelivuotiaiden sähköautojen katsastustilasto 2023: Teslojen hylkäysprosentti 28,8 %, muiden sähköautojen keskimääräinen hylkäysprosentti 5,0 %.
Mitä nyt noita 50-60k sähkäreitä ajellut, niin yhdestäkään ei ole tullut minkäänlaista wow-efektiä vrt Model 3 ajettavuus. Preferenssejä on toki monia, mutta ainoastaan i4 on auto, jossa tulee heti fiilis, että tämä on parempi.

Paremmat automaattipyyhkijät löytyy varmaan monestakin autosta. Siitä paremmasta autopilotista en tiedä. Maanteillä tuo oli pitkillä matkoilla aika yliveto, vaikkei motareilla ja kehäteillä toimikaan. Arvaan jo kokeilematta, että seuraavassa autossani se on paljon paskempi.

Sedanin ostajia tuskin kauheasti kiinnostaa isojen tavaroiden kuskaaminen autossaan. Katselisivat varmaan muuten jotain muita kun sedaneita. Nykyään ei vaan paljoa ole tarjontaa kun Model 3 ja i4 taitavat olla ainoat.

Mitä katsastustilastoihin tulee, niin sitä nyt sitten voi miettiä, että onko se paha käyttää eka leimalla ja sen jälkeen parin huntin pusla- tai jarrupalarempassa, vaiko vuosittain parin huntin huollossa, jossa sitten jossain vaiheessa vaihtavat ne puslatkin. Huomattavasti huolestuneempi olen noiden korealaisten ja bemareiden foorumeilla ollut kun autot venaavat viikkoja ja kuukausia varaosia huollon pihassa. Ei varmaan ihan kauheasti ne tilastot lämmitä siinä tilanteessa.

Jenkkien meinigistä toki samaa mieltä ja ilolla näkisin Tesla, Meta, X, Apple yms. boikotit ympäri Eurooppaa, mutta ei tule tapahtumaan, koska viime kädessä tämänkin foorumin väestä 99% on täysin koukussa siihen mitä he tarjoavat.
 
Kenellekköhän yrität tässä nyt todistella? Kaikki merkit jotka tuossa mainittiin omaavat ihan käyttökelpoisen UX:n, monessa suhteessa niissä on Teslaa parempi käyttöliittymä. Ja lisäksi näihin saa AA/CP:n toisin kuin Teslaan.
Käyttökelpoisia varmasti ovat jos ei kiire ole, mutta onhan ne nyt surkean näköisiä ja hitaita. AA/CP vaatimus on ainoastaan todiste siitä, että se vakio on niin huono, että sitä ei kehtaa käyttää. Ja se AA/CP ei todellakaan ole mikään täydellisen maailman tuote. Nykyään autoissa on paljon langattomia latureita ja AA/CP toimii langattomasti, mutta jos haluat käyttää sitä ajaessasi, puhelin voi kuumeta todella kuumaksi, koska se käyttää koko ajan nettiä ja navigoi AA/CP. Kaverin puhelimessa on tullut pätkimisongelmaa nimenomaan nyt AA:ta ja langatonta latausalustaa käytettäessä, kun puhelin kuumenee liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
On niiden muiden merkkien käyttöliittymät parantuneet ja nopeutuneet. Tämä käytiin jokunen hetki sitten täällä läpi.

Lisäksi appi tarjonta on laajempaa mitä Tesla tarjoaa jos siis tätä arvostaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 780
Viestejä
4 878 013
Jäsenet
78 683
Uusin jäsen
kassu4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom