Yleistä keskustelua sähköautoista

M
Alan tässä pikku hiljaa miettimään takapotku-Model 3:lle korvaajaa n. 40-45 kE hintaluokassa. Tesla tai umpikiinalaiset merkit eivät ole vaihtoehto. Auton ei tarvitsisi olla hirvittävän tilava, mutta matkantekokyvyissä (range/pikalatausteho/akun esilämmitys) en mielellään ottaisi paljoa takapakkia nykyiseen verrattuna.

Kia EV3, Cupra Born ja Skoda Elroq on tässä vaiheessa päätyneet shortlistille. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
Cuprasta ihan positiiviset kokemukset 33tkm ajalta, voin hyvin palailla merkin pariin, softan toiminnasta en oikein osaa sanoa jututa tai jaata kun android auto aina käytössä.

Ralliraita hommista en tiedä, mut id3 2v takuu vr cupran 5v takuu aika selkee homma mielestäni. Muutenkin Cupra mielestäni näyttää paremmalta kun Id3, se on toki jokaisen makuasia, esilämmitystä ei taida löytyä kun aivan uusista, isompi akkuinen toimii vissiin kohtuullisesti ilman lämmitystäkin, mutta ei omia kokemuksia. Toki tällä pikku akkuisellakik pärjännyt hyvin, ac latausta lähinn käyttäny muutamia reissuja lukuunottamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Alan tässä pikku hiljaa miettimään takapotku-Model 3:lle korvaajaa n. 40-45 kE hintaluokassa. Tesla tai umpikiinalaiset merkit eivät ole vaihtoehto. Auton ei tarvitsisi olla hirvittävän tilava, mutta matkantekokyvyissä (range/pikalatausteho/akun esilämmitys) en mielellään ottaisi paljoa takapakkia nykyiseen verrattuna.

Kia EV3, Cupra Born ja Skoda Elroq on tässä vaiheessa päätyneet shortlistille. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
Itse ottaisin noilla spekseillä Scenicin isolla akulla hintaan 45k€.
 
Tekniikan Maailma oli koeajanut Model Y facelift-mallin:
-Alusta toimii paremmin ja on hiljaisempi kuin ennen
-Ohjaus yhä epämääräinen
-Etuistuin on huono, kaipaa lisää tukea joka suuntaan (erityisesti reisille)
-Maantiellä ja moottoritiellä ajettavuus huono
-Ajonvakauden toiminta äänekäs ja toiminta karkeaa

 
Cuprasta ihan positiiviset kokemukset 33tkm ajalta, voin hyvin palailla merkin pariin, softan toiminnasta en oikein osaa sanoa jututa tai jaata kun android auto aina käytössä.

Ralliraita hommista en tiedä, mut id3 2v takuu vr cupran 5v takuu aika selkee homma mielestäni. Muutenkin Cupra mielestäni näyttää paremmalta kun Id3, se on toki jokaisen makuasia, esilämmitystä ei taida löytyä kun aivan uusista, isompi akkuinen toimii vissiin kohtuudella ilman lämmitystäkin, mutta ei omia kokemuksia.
En ole hetkeen katsellut, mutta Saksasta sai jossain vaiheessa noita Cupria isollakin aika muhevaan hintaan. Meinasin kakkosautoksi hakea, mutta jäi hakematta nelivedon puutteen takia. Samoin app ja softa eivät varsinaisesti kehuja saa ja jotenkin tuntuu, että Seatin puolella vielä vähemmän kiinnostaa, kuin Volkkaria.
 
Mä ottaisin skodan , pirun nätti noin kuvien perusteella ja Skoda on muutenkin petrannut paljon viime vuosina. Toki joutuu varmaan muutaman ruksin laittaman lisävarustelistaan.
 
Alan tässä pikku hiljaa miettimään takapotku-Model 3:lle korvaajaa n. 40-45 kE hintaluokassa. Tesla tai umpikiinalaiset merkit eivät ole vaihtoehto. Auton ei tarvitsisi olla hirvittävän tilava, mutta matkantekokyvyissä (range/pikalatausteho/akun esilämmitys) en mielellään ottaisi paljoa takapakkia nykyiseen verrattuna.

Kia EV3, Cupra Born ja Skoda Elroq on tässä vaiheessa päätyneet shortlistille. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
Uutta sähkistä ei tietenkään kannata ostaa, kun kaikkien hinnat laskevat niin jyrkästi varsinkin ekana vuotena, mutta tuolla rahalla saisi jo vähän ajetun BMW i4 eDrive 40:n vieläpä ihan hyvällä varustelulla.
 
Varmaan tiedät kuitenkin, että takapakkia joudut ottamaan noiden asioiden osalta ja alleviivaten varsinkin softan osalta ja silti maksamaan 5-10ke. enemmän vrt Highland, etkä silti saa kaikkia varusteita välttämättä mitä edes nykyisessäsi on. Siitäpä oikeastaan valitset noiden kahden muuttujan välillä sen sopivan kohdan.
Toisaalta niille 5-10 ke:lle saa myös aitoa vastinetta:
- auton jossa on tunnokas ohjaus ja hyvä ajettavuus
- toimivia perusominaisuuksia kuten autopilotit, tuulilasinpyyhkijät jne.
- takakontin johon pystyy lastaamaan isoja tavaroita
- auton jossa on 6x vähemmän vikoja*
- hyvän mielen siitä, että ei rahoita kahden narsistin projektia, joka tuhoaa Suomen etuja vuosikymmenet palvelleen maailmanjärjestyksen; hylkää liittolaisensa ja sen sijaan liittoutuu terroristidiktatuurin kanssa joka muodostaa Suomen ainoan ison turvallisuusuhan; sekaantuu Euroopan maiden vaaleihin; törkeästi kiristää hyökkäyssodan kohteena olevaa Euroopan köyhintä valtiota, joka on 3 vuotta tuhonnut Venäjän sotavoimaa Suomen puolesta.

*) Nelivuotiaiden sähköautojen katsastustilasto 2023: Teslojen hylkäysprosentti 28,8 %, muiden sähköautojen keskimääräinen hylkäysprosentti 5,0 %.
 
M

Cuprasta ihan positiiviset kokemukset 33tkm ajalta, voin hyvin palailla merkin pariin, softan toiminnasta en oikein osaa sanoa jututa tai jaata kun android auto aina käytössä.

Ralliraita hommista en tiedä, mut id3 2v takuu vr cupran 5v takuu aika selkee homma mielestäni. Muutenkin Cupra mielestäni näyttää paremmalta kun Id3, se on toki jokaisen makuasia, esilämmitystä ei taida löytyä kun aivan uusista, isompi akkuinen toimii vissiin kohtuullisesti ilman lämmitystäkin, mutta ei omia kokemuksia. Toki tällä pikku akkuisellakik pärjännyt hyvin, ac latausta lähinn käyttäny muutamia reissuja lukuunottamatta.
Tästä vertailusta on renkaanpotkinta kokemuksella aika helppoa allekirjoittaa jokainen sana. Noita kahta autoa katsellessa on ollut aina vaikea keksiä miksi kukaan valitsisi sen ID:n. En tosin tiennyt ettei Cuprassa ole vieläkään esilämmitystä, joten se selittää sitten tämän mysteerin.
 
Toisaalta niille 5-10 ke:lle saa myös aitoa vastinetta:
- auton jossa on tunnokas ohjaus ja hyvä ajettavuus
- toimivia perusominaisuuksia kuten autopilotit, tuulilasinpyyhkijät jne.
- takakontin johon pystyy lastaamaan isoja tavaroita
- auton jossa on 6x vähemmän vikoja*
- hyvän mielen siitä, että ei rahoita kahden narsistin projektia, joka tuhoaa Suomen etuja vuosikymmenet palvelleen maailmanjärjestyksen; hylkää liittolaisensa ja sen sijaan liittoutuu terroristidiktatuurin kanssa joka muodostaa Suomen ainoan ison turvallisuusuhan; sekaantuu Euroopan maiden vaaleihin; törkeästi kiristää hyökkäyssodan kohteena olevaa Euroopan köyhintä valtiota, joka on 3 vuotta tuhonnut Venäjän sotavoimaa Suomen puolesta.

*) Nelivuotiaiden sähköautojen katsastustilasto 2023: Teslojen hylkäysprosentti 28,8 %, muiden sähköautojen keskimääräinen hylkäysprosentti 5,0 %.
Aika karvalakki pitää vaan ottaa jos ero on lähempänä 5ke, silloin se auto ei luultavasti ohjaile vielä itse.

Totta on, että Teslan pyyhkimien automatiikka ei aina onnistu tehtävässään. Aiheuttaa pienen tuhahduksen pari kertaa kuussa. Totta on myös se, että ainakin ensimmäisten vuosimallien Model 3 alustan osat saattavat tuottaa hylkyjä juurikin sopivasti katsastusiässä, mutta ne ovat todella halpoja korjauksia. Muita vikoja Model 3 ei katsastuksen osalta ymmärtääkseni ole, joten tuo menee vähän koijauksen puolelle.

Ja sitten nämä poliittiset auton valitsijat. No luultavasti poliittisesti ja moraalisesti korrekti kiinalainen Polestar kuitenkin kohta kiikarissa, kun huomaavat että ei nuo volkkarit ym. ei enää mene läpi nykyaikaisiin käyttöliittymiin tottuneille.
 
Tästä vertailusta on renkaanpotkinta kokemuksella aika helppoa allekirjoittaa jokainen sana. Noita kahta autoa katsellessa on ollut aina vaikea keksiä miksi kukaan valitsisi sen ID:n. En tosin tiennyt ettei Cuprassa ole vieläkään esilämmitystä, joten se selittää sitten tämän mysteerin.
Mitä tarkoitat että ei ole esilämmitystä?
 
Toisaalta niille 5-10 ke:lle saa myös aitoa vastinetta:
- auton jossa on tunnokas ohjaus ja hyvä ajettavuus
- toimivia perusominaisuuksia kuten autopilotit, tuulilasinpyyhkijät jne.
- takakontin johon pystyy lastaamaan isoja tavaroita
- auton jossa on 6x vähemmän vikoja*
- hyvän mielen siitä, että ei rahoita kahden narsistin projektia, joka tuhoaa Suomen etuja vuosikymmenet palvelleen maailmanjärjestyksen; hylkää liittolaisensa ja sen sijaan liittoutuu terroristidiktatuurin kanssa joka muodostaa Suomen ainoan ison turvallisuusuhan; sekaantuu Euroopan maiden vaaleihin; törkeästi kiristää hyökkäyssodan kohteena olevaa Euroopan köyhintä valtiota, joka on 3 vuotta tuhonnut Venäjän sotavoimaa Suomen puolesta.

*) Nelivuotiaiden sähköautojen katsastustilasto 2023: Teslojen hylkäysprosentti 28,8 %, muiden sähköautojen keskimääräinen hylkäysprosentti 5,0 %.
Kyllä on taas höpötystä, taitaa jo Musk ja Trump mennä sekaisin?



Noita etuveto kikkareita turha sanoa hyviksi ajettavuudeltaan ja ohjaustuntumaltaan.
 
Tästä vertailusta on renkaanpotkinta kokemuksella aika helppoa allekirjoittaa jokainen sana. Noita kahta autoa katsellessa on ollut aina vaikea keksiä miksi kukaan valitsisi sen ID:n. En tosin tiennyt ettei Cuprassa ole vieläkään esilämmitystä, joten se selittää sitten tämän mysteerin.
Ihan samat akun lämmitysominaisuudet cuprassa on kuin id:ssä, johan se tuossa lainaamassa viestissäkin luki. Vanhoissa autoissa tietysti voi olla eroa, kun kukin saa softat päivitettyä milloin saa. Kylmät se tais joillekin alkupään id-sarjalaisillekin käydä, jos oikein muistan.
 
Toisaalta niille 5-10 ke:lle saa myös aitoa vastinetta:
- auton jossa on tunnokas ohjaus ja hyvä ajettavuus
- toimivia perusominaisuuksia kuten autopilotit, tuulilasinpyyhkijät jne.
- takakontin johon pystyy lastaamaan isoja tavaroita
- auton jossa on 6x vähemmän vikoja*
- hyvän mielen siitä, että ei rahoita kahden narsistin projektia, joka tuhoaa Suomen etuja vuosikymmenet palvelleen maailmanjärjestyksen; hylkää liittolaisensa ja sen sijaan liittoutuu terroristidiktatuurin kanssa joka muodostaa Suomen ainoan ison turvallisuusuhan; sekaantuu Euroopan maiden vaaleihin; törkeästi kiristää hyökkäyssodan kohteena olevaa Euroopan köyhintä valtiota, joka on 3 vuotta tuhonnut Venäjän sotavoimaa Suomen puolesta.

*) Nelivuotiaiden sähköautojen katsastustilasto 2023: Teslojen hylkäysprosentti 28,8 %, muiden sähköautojen keskimääräinen hylkäysprosentti 5,0 %.
Mitä nyt noita 50-60k sähkäreitä ajellut, niin yhdestäkään ei ole tullut minkäänlaista wow-efektiä vrt Model 3 ajettavuus. Preferenssejä on toki monia, mutta ainoastaan i4 on auto, jossa tulee heti fiilis, että tämä on parempi.

Paremmat automaattipyyhkijät löytyy varmaan monestakin autosta. Siitä paremmasta autopilotista en tiedä. Maanteillä tuo oli pitkillä matkoilla aika yliveto, vaikkei motareilla ja kehäteillä toimikaan. Arvaan jo kokeilematta, että seuraavassa autossani se on paljon paskempi.

Sedanin ostajia tuskin kauheasti kiinnostaa isojen tavaroiden kuskaaminen autossaan. Katselisivat varmaan muuten jotain muita kun sedaneita. Nykyään ei vaan paljoa ole tarjontaa kun Model 3 ja i4 taitavat olla ainoat.

Mitä katsastustilastoihin tulee, niin sitä nyt sitten voi miettiä, että onko se paha käyttää eka leimalla ja sen jälkeen parin huntin pusla- tai jarrupalarempassa, vaiko vuosittain parin huntin huollossa, jossa sitten jossain vaiheessa vaihtavat ne puslatkin. Huomattavasti huolestuneempi olen noiden korealaisten ja bemareiden foorumeilla ollut kun autot venaavat viikkoja ja kuukausia varaosia huollon pihassa. Ei varmaan ihan kauheasti ne tilastot lämmitä siinä tilanteessa.

Jenkkien meinigistä toki samaa mieltä ja ilolla näkisin Tesla, Meta, X, Apple yms. boikotit ympäri Eurooppaa, mutta ei tule tapahtumaan, koska viime kädessä tämänkin foorumin väestä 99% on täysin koukussa siihen mitä he tarjoavat.
 
Kenellekköhän yrität tässä nyt todistella? Kaikki merkit jotka tuossa mainittiin omaavat ihan käyttökelpoisen UX:n, monessa suhteessa niissä on Teslaa parempi käyttöliittymä. Ja lisäksi näihin saa AA/CP:n toisin kuin Teslaan.
Käyttökelpoisia varmasti ovat jos ei kiire ole, mutta onhan ne nyt surkean näköisiä ja hitaita. AA/CP vaatimus on ainoastaan todiste siitä, että se vakio on niin huono, että sitä ei kehtaa käyttää. Ja se AA/CP ei todellakaan ole mikään täydellisen maailman tuote. Nykyään autoissa on paljon langattomia latureita ja AA/CP toimii langattomasti, mutta jos haluat käyttää sitä ajaessasi, puhelin voi kuumeta todella kuumaksi, koska se käyttää koko ajan nettiä ja navigoi AA/CP. Kaverin puhelimessa on tullut pätkimisongelmaa nimenomaan nyt AA:ta ja langatonta latausalustaa käytettäessä, kun puhelin kuumenee liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
On niiden muiden merkkien käyttöliittymät parantuneet ja nopeutuneet. Tämä käytiin jokunen hetki sitten täällä läpi.

Lisäksi appi tarjonta on laajempaa mitä Tesla tarjoaa jos siis tätä arvostaa.
 
AA/CP vaatimus on ainoastaan todiste siitä, että se vakio on niin huono, että sitä ei kehtaa käyttää.

Ei vaan se tuo sinun puhelimen ja sen apit suoraan auton ruudulle, ei tartte alkaa säätämään jonkun Teslan väsyneen appstoren kanssa vaan kaikki Spotifyt yms tulee suoraan ruudulle. Teslan yksi suuri ongelma on sen todella vanhentunut puhelin integraatio joka vastaa jotain 90-luvun lopun tilannetta.
 
On niiden muiden merkkien käyttöliittymät parantuneet ja nopeutuneet. Tämä käytiin jokunen hetki sitten täällä läpi.

Lisäksi appi tarjonta on laajempaa mitä Tesla tarjoaa jos siis tätä arvostaa.
On se Tesla jotain siinä tehnyt hienosti kun yksikään ei ole ollut yhtä intuitiivinen ja asiat on piilotettu minne missäkin. Mä en noista niin piittaa, mutta kyllä toi Kian viritys esim. vaikuttaa aika karmealla alusta loppuun pl. visuaalinen ilme. Kaikki on jollain lailla vähän perseellään. On siinä onneksi sitten niitä nappeja, että perseen saa lämpimäksi ja volumea radioon. Niin ja auton saa käynnistääkin napista!
 
Ei vaan se tuo sinun puhelimen ja sen apit suoraan auton ruudulle, ei tartte alkaa säätämään jonkun Teslan väsyneen appstoren kanssa vaan kaikki Spotifyt yms tulee suoraan ruudulle. Teslan yksi suuri ongelma on sen todella vanhentunut puhelin integraatio joka vastaa jotain 90-luvun lopun tilannetta.
Puhelin saakin Teslassa latailla rauhassa ilman ylikuumenemista toimivissa latausalustoissa kun auto hoitaa navigoinnin, netin ja kaikki muut raskaat asiat. Pelkästään muisto siitä, että joutuu oikeasti autoon istumsen jälkeen katsomaan käynnistyvää keskinäyttöä ja vielä sen jälkeen odotella että Carplay vilkkuu sinne näytölle näkyville on syy, miksei ikinä voisi siirtyä takaisin sellaiseen autoiluun.
 
No just, on kyllä taas täysin uskomaton kommentti Tesla-leiristä. Etuveto ei tee autosta hyvää/huonoa ajettavuudeltaan, ne on ihan muut asiat jotka siihen vaikuttavat.

Onhan tollanen etuveto nyt ihan kauhea ajella on vähän tehoa ja alla jotain muuta kuin kuivaa asfalttia.
 
Kyllä on taas höpötystä, taitaa jo Musk ja Trump mennä sekaisin?
Ei mennyt sekaisin. Musk on informaatiovaikuttamisessa Trumpin linjalla, vaikka tukeekin Ukrainaa starlinkilla (jota tosin myös ryssä käyttää). Kirjoitin "kahden narsistin projektia": Musk ja Trump ovat nyt kiinteä tiimi ja Teslan ostamalla tuet jenkkihallintoa sekä suoraan (verot jne) että välillisesti Muskin kautta.
 
Mitä Kian infotainmenttiä olen käyttänyt niin se hoitaa hommansa. Kuvakkeisiin osuu ajossakin kun ovat riittävän isoja (ja saa tukea kädelle monessa mallissa kun tökkää ikonia).

Kovasti jotkut tykkää tuosta Teslan toteutuksesta, mutta ne kuvakkeet ovat vaan liian pieniä. Sitä mukaan kun tabletti on kasvanut niin kuvakkeita on pienennetty. Tämä on ihan jees paikalla ollessa, mutta ajossa itse arvostan isohkoja kuvakkeita.

Noin muuten äänikomentojen integrointi esim. AA/Acarplay tasolla on ihan jees. AAn kohdalla suomeksi vielä tekemistä, mutta jos tuon kanssa pärjää niin on hyvä.

En itse pidä pahana että auto käyttäytyy kuin auto ja start nappulan painaminen vastaa itselläni läppärin kannen aukaisua. Lopputulos aika samoissa, mitä nyt auto ei lähde toisessa tapauksessa arpomaan tilaansa omatoimisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Kovasti jotkut tykkää tuosta Teslan toteutuksesta, mutta ne kuvakkeet ovat vaan liian pieniä. Sitä mukaan kun tabletti on kasvanut niin kuvakkeita on pienennetty. Tämä on ihan jees paikalla ollessa, mutta ajossa itse arvostan isohkoja kuvakkeita.
Ne kuvakkeet saa teslassa niin suureksi että viereisestä autosta sokea näkee otsallaan ne.
 
Mitä Kian infotainmenttiä olen käyttänyt niin se hoitaa hommansa. Kuvakkeisiin osuu ajossakin kun ovat riittävän isoja (ja saa tukea kädelle monessa mallissa kun tökkää ikonia).
Mun mielestä siinä on käytettävyyden kannalta jo sijainti vähän pielessä. Lisäksi niitä kuvakkeita on siinä triljoona. En usko ajaessani käyttävän, tosin ei ole tullut käytettyä teslassakaan. Mulla on puhelimessa Bluetooth ja se on käden ulottuvilla Spotify/podcast hommiin.
Eli omalta kantiltani tykkään tosta Kian kojelautaan upotetusta, koska ne se näyttää hienommalta ja käytettävyys on toissijainen asia ulkonäköön verrattuna tässä asiassa.
 
On se Tesla jotain siinä tehnyt hienosti kun yksikään ei ole ollut yhtä intuitiivinen ja asiat on piilotettu minne missäkin. Mä en noista niin piittaa, mutta kyllä toi Kian viritys esim. vaikuttaa aika karmealla alusta loppuun pl. visuaalinen ilme. Kaikki on jollain lailla vähän perseellään. On siinä onneksi sitten niitä nappeja, että perseen saa lämpimäksi ja volumea radioon. Niin ja auton saa käynnistääkin napista!
No miten sen nyt ottaa. Ei ne kaikki asetukset tunnut ihan olevan siellä mistä aluksi etsisi. Se että tuodaan haku-kenttä kertoo että jotain lähti käsistä.

Jokainen kuitenkin tyylillään.
 
No miten sen nyt ottaa. Ei ne kaikki asetukset tunnut ihan olevan siellä mistä aluksi etsisi. Se että tuodaan haku-kenttä kertoo että jotain lähti käsistä.

Jokainen kuitenkin tyylillään.
En oo noteerannut, että siellä on haku muuhun kuin manuaalin lukemiseen, mutta oppia ikä kaikki tässäkin asiassa.

Tuo olikin ihan tarpeellinen. Äitini mies osti Y:n ja edellinen omistaja oli löytänyt tavan lukita hanskalokero pin-koodilla. Löysin hänelle oman autoni manuaalista pin-hakusanalla ohjeen kuinka tuo toimii, mutta tarina ei kerro saiko sen avattua
 
auto hoitaa navigoinnin

:rofl: Joo se hoitaa.

Palaan takaisin tuohon muutaman viikon takaiseen reissuun satakuntaan ja takaisin. (Jossa regen teki pari kertaa temput ja josta mainitsin aiemmin täällä tai tesla-ketjussa)

Teslan navigointi olisi halunnut tuolla jossain huittisissa tms oikaista jonkun auton levyisen hiekkatien kautta sen sijaan, että oltaisiin menty valtateitä pitkin.
Ja tottakai normaaliin Tesla-tyyliin siinä navigaattorin näkemyksen mukaan oikean risteyksen kohdalla alettiin jarruttamaan vastoin kuskin tahtoa.

Jesu... Elon take the wheel. Vai miten se kantrilaulu menikään.
 
- auton jossa on 6x vähemmän vikoja*


*) Nelivuotiaiden sähköautojen katsastustilasto 2023: Teslojen hylkäysprosentti 28,8 %, muiden sähköautojen keskimääräinen hylkäysprosentti 5,0 %.

Tiedät vai et mitkä viat tuon hylkäyksen aiheuttavat? Kumpikaan ei ole hyvä ja vie sinun viestistäsi kohtuu hyvin uskottavuuden.
 
:rofl: Joo se hoitaa.

Palaan takaisin tuohon muutaman viikon takaiseen reissuun satakuntaan ja takaisin. (Jossa regen teki pari kertaa temput ja josta mainitsin aiemmin täällä tai tesla-ketjussa)

Teslan navigointi olisi halunnut tuolla jossain huittisissa tms oikaista jonkun auton levyisen hiekkatien kautta sen sijaan, että oltaisiin menty valtateitä pitkin.
Ja tottakai normaaliin Tesla-tyyliin siinä navigaattorin näkemyksen mukaan oikean risteyksen kohdalla alettiin jarruttamaan vastoin kuskin tahtoa.

Jesu... Elon take the wheel. Vai miten se kantrilaulu menikään.
Kaikki navit tekevät joskus outoja valintoja. Syyttämällä automerkkiä siitä paljastaa vain sokean merkkivihasi tai tietämättömyytesi. Tesla ei niitä karttadatoja itse suunnittele eli tuo hiekkatie on varmasti joillain muillakin käytössä, jos siellä on väärää tietoa kartoissa.
 
Kaikki navit tekevät joskus outoja valintoja. Syyttämällä automerkkiä siitä paljastaa vain sokean merkkivihasi tai tietämättömyytesi. Tesla ei niitä karttadatoja itse suunnittele eli tuo hiekkatie on varmasti joillain muillakin käytössä, jos siellä on väärää tietoa kartoissa.
Tesla ei suunnittele karttoja mutta navigointi on heidän omaa käsialaa.

Näitä esimerkkejä on Reddit täynnä kun Teslan oma navi haluaa kiertää outoja reittejä pitkin vaikka päätepiste on heti oikealle käännyttäessä.
 
Mitkäs viat ne hylkäykset aiheuttaa? T : Tietämätön
Jarrut ja puslat. Eka on aika no-brainer kun niitä ei käytetä, eikä suuri osa varmaan huollakaan. Puslat ovat selkeästi vähän heikot suhteessa auton painoon ja tehoihin. Varmaan vähän tiestö, ajotapa yms. vaikuttavat myös kun jollain on mennyt jo 50k ja joillain kestänyt 200k.
 
Kaikki navit tekevät joskus outoja valintoja. Syyttämällä automerkkiä siitä paljastaa vain sokean merkkivihasi tai tietämättömyytesi. Tesla ei niitä karttadatoja itse suunnittele eli tuo hiekkatie on varmasti joillain muillakin käytössä, jos siellä on väärää tietoa kartoissa.

Tuossa ihan alkuvuodesta kävi itsellekin turku-kauhajoki reitillä niin että reititti uudelleen huittisten kohdalla "nopesti" koukkaus porin kautta. Samalla reitillä halusi oikaista vt 12-44 pienen kärrypolun kautta. No mutta aina muuten on voinut luottaa kyllä, mutta sokeasti ei saa luottaa :-)
 
Harmi kun ei esim. Wazea saa Teslassa käyttöön. Joitain reissuja kokeilin ajella Teslan omalla navilla mut joutui asentamaan puhelimen telineen kojelaudalle ja jatkossa puhelin hoitaa homman.
 
Jarrut ja puslat. Eka on aika no-brainer kun niitä ei käytetä, eikä suuri osa varmaan huollakaan. Puslat ovat selkeästi vähän heikot suhteessa auton painoon ja tehoihin. Varmaan vähän tiestö, ajotapa yms. vaikuttavat myös kun jollain on mennyt jo 50k ja joillain kestänyt 200k.
Onko se kuitenkaan se paino tai tehot? Mitä jos kuitenkin syy on että alimitoitetut osat.

Ei ainakaan Model 3 nyt niin paljoa paina vrt vastaava että painoa voisi syyttää. Tehokkaampiakin autoja on.
 
Siihen nähden noita Teslan alustan osia hajoaa todella paljon kun autohan on sähkikseksi kevyt.

Mitä tulee katsastuksessa käyntiin niin se on ihan hyvä että osat pääsääntöisesti menevät takuuseen kun eihän vastaavissa määrin tuollaista ongelmaa pitäisikään olla.
 
Onko se kuitenkaan se paino tai tehot? Mitä jos kuitenkin syy on että alimitoitetut osat.

Ei ainakaan Model 3 nyt niin paljoa paina vrt vastaava että painoa voisi syyttää. Tehokkaampiakin autoja on.
Enkös mä just niin sanonut: "Puslat ovat selkeästi vähän heikot suhteessa auton painoon ja tehoihin". Voi olla myös ihan rakenteellinen ongelma.
Mä vaihtelin noita alustan palikoita edellisiin MB -merkkisiinkin autoihin alvariinsa. En usko, että heidän tapauksessaan ja heidän kokemuksellaan oli kyse alimitoituksesta, vaan ehkä enemmänkin siitä, että maksimaaliseen mukavuuteen on pyritty kestävyyden kustannuksella vrt. se Toyota, jossa nämäkään eivät hajoa koskaan.
 
Kannattaa käydä koeajolla. Omasta mielestä sadan tonnin autossa on tärkeämpiäkin arvostelukohteita kuin ratin painikkeiden toimintalogiikka.
Mielipiteitä on monia, mutta oma mielipiteeni on, että sadan tonnin autossa juuri voisi olettaa kosketuspinnoilla (ikkunan kytkimet, keskikonsoli ja ratin painikkeet) olevan jotain muutakin materiaalia, kuin tuota pianomustaa halpismuovia. Sama homma vaikka tuossa uudessa Q6/A6 Audissa. Onhan se sisältä aivan karmaisevan halvan oloinen.
 
Mielipiteitä on monia, mutta oma mielipiteeni on, että sadan tonnin autossa juuri voisi olettaa kosketuspinnoilla (ikkunan kytkimet, keskikonsoli ja ratin painikkeet) olevan jotain muutakin materiaalia, kuin tuota pianomustaa halpismuovia. Sama homma vaikka tuossa uudessa Q6/A6 Audissa. Onhan se sisältä aivan karmaisevan halvan oloinen.
400 000 euron Rolls Royce Spectressa ratin painikkeet ovat "pianomustaa halpismuovia" :cigarbeye: Hieman halvemmassa Maybach EQS:ssa on myös käytetty samaa materiaalia sisustassa 🙈

Itsekään en ymmärrä miten 100 000 euron Audissa ovet on tehty kovasta ämpärimuovista, luulisi että tuohon hintaan voisi jotain muuta hieman pehmeämpää materiaalia käyttää.
 
Ainakin omassa ID.4 2024 4Motionissa peak on lähempänä 190kW:ää kuin 175:ää. Muutama käppyrä liitteenä.

Käsittääkseni kaikissa v. 2024-> 4Motioneissa ilmoitettu maksimilatausteho on tuo 175kW, kuin myös osassa 2024-> takavetoisilla, riippuen mitä akkua (LG/SK/jne..) kyseinen takavetoinen käyttää.

Volkkarin ID.4 hinnaston mukaan tuotantovkosta 10/2025 alkaen takavetoisen 77kWh akullisen ID.4:n latausteho tippuu 135kW:een, joka sinänsä on erikoinen päätös VW:ltä peilaten siihen että pienempiakkuisen, 52kWh Pure Elegancen, latausteho on 145kW..





Screenshot_20250219_151227_Chrome.jpg Screenshot_20241226_131539_Chrome.jpg Screenshot_20241017_183858_Chrome.jpg
Ainakin nuo vanhat 125-135kw mallit lataa todellisuudessa n. 160-170kw max nopeudella.
 

Saksalaiset autojätit löivät Euroopan ällikällä – Sähköautomarkkina meni kertalaakista uusiksi​

Saksalaiset autojätit Volkswagen ja BMW käänsivät Euroopan sähköautomarkkinan ylösalaisin tammikuussa. Volkswagenin täyssähköinen ID.-perhe kasvatti myyntiosuuksiaan murskatahtiin ja pudotti samalla markkinajohtajan Teslan palliltaan, Automotive News Europe-julkaisu kertoo.
Volkswagenin sähköautojen kysyntä kasvoi tammikuussa 200 prosentilla edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Volkswagenin logolla koristettuja sähköautoja kaupattiin tammikuussa yhteensä 20 479 kappaletta.
Teslan suunta oli päinvastainen. Eurooppalaisten kiinnostus sähköautopioneerin tuotteisiin romahti puoleen edellisvuoden tammikuusta.
Vielä vuoden 2024 ensimmäisen kuukauden aikana Tesla haali itselleen lähes 20 000 uuden sähköauton myynnit. Nyt edes vanha sotaratsu Model Y ei saanut suuntaa käännettyä, vaan mallin osti niukasti yli 10 000 asiakasta.

Saksalaisten autojättien vahvaa panosta täydensi BMW. Premium-luokan peluri ohitti Teslan kaikkiaan 13 715 sähköauton kokonaismyynnillä. Baijerilaisjätin vetonauloina toimivat iX1-katumaasturi (3 883 autoa) ja i4-sedan (3 717 autoa).
Täyssähköautojen kysyntä Euroopassa kääntyi tammikuussa kasvuun. Plussaa vuoden takaiseen kertyi peräti 36 prosenttia. Rekisteriin merkittiin 166 691 uutta töpselikärryä.
Merkkien kakkonen.
BMW:n sähköautoja kaupattiin tammikuussa enemmän kuin Tesloja. Vetonaulana toimi iX1-katumaasturi.

Volkswagen vahvoilla​

Mallipuolella kovinta jälkeä teki Model Y:n nitistänyt Volkswagen ID.4. Täyssähköinen katumaasturi nousi tammikuussa Euroopan myydyimmäksi sähköautoksi.
ID.4 kolminkertaisti myyntinsä viime vuoden tammikuuhun verrattuna. Kaupoilta ajettiin yhteensä 7 300 ID.4-mallia eri puolilla Eurooppaa. Eikä tässä kaikki, sillä maanosan suurin autonvalmistaja kohenteli asemiaan kautta linjan.
Yhtiön edustusluokan sedan-malli ID.7 kiilasi myydyimpien sähkömallien listalla peräti kolmanneksi lähes 6 000 autolla. ID.7 on tarjolla myös perinteisenä farmariversiona, mikä on verraten harvinainen poikkeus sähköautoluokissa.
Myös Volkswagenin viistoperäinen ID.3 pärjäsi erinomaisesti. Mallin kysyntä enemmän kuin kaksinkertaistui vuoden 2024 tammikuuhun verrattuna.
Sähköisiin menestyjiin lukeutuivat myös Škoda Enyaq sekä Kia EV3.
Kiinalaiset autonvalmistajat kohentelivat asemiaan 52 prosenttiyksiköllä. Valtio-omisteisen SAICin MG-brändi oli Euroopan suosituin kiinalaismerkki lähes 20 000 myydyllä autolla.
Maailman kolmanneksi suurimmaksi autonvalmistajaksi noussut BYD kasvatti myyntejään 175 prosentilla. Vetonaulaksi osoittautui Seal U yli 2 700 sähköautolla.

Volkswagen ID. 4 nousi Euroopan myydyimmäksi sähköautoksi tammikuussa 2025​

MalliTammikuu 2025 kplTammikuu 2024 kplMuutos 2024/2025 kplMuutos 2024/2025 %
1. VW ID.47 1452 4324 713193,8 %
2. Tesla Model Y6 05511 834–5 779–48,8 %
3. VW ID.75 8667535 113679,0 %
4. KIA EV35 86305 8630,0 %
5. Škoda Enyaq iV5 5684 0151 55338,7 %
6. VW ID.35 4281 9833 445173,7 %
7. Dacia Spring5 0903 3911 69950,1 %
8. Tesla Model 34 2847 334–3 050–46,1 %
9. Renault 5 E-Tech4 27404 2740,0 %
10. Volvo EX304 1482 2361 91285,5 %
Yhteensä:166 691122 63344 05835,9 %
Lähde: Automotive News Europe

Tesla putosi kärjestä​

Myyntilistojen kärkitiloja hallinneen Model Y:n suosio koki sen sijaan kovan kolauksen. Kauppa puolittui viime tammikuusta himpun yli 6 000 autoon.

Syitä notkahdukseen lienee useita. Markkinoille kevään myötä ilmestyvä Model Y:n päivitetty versio Juniper on saattanut jättää osan asiakaskunnasta odottavalle kannalle.
Mutta yhtä lailla ostohaluja on saattanut hillitä Teslan pääjohtajan Elon Muskin lyöttäytyminen Maga-oikeiston estottomaksi puuhamieheksi. Tästä kielii myös hiljattain päivitetyn Model 3:n alamäki. Malli menetti niin ikään lähes puolet edellisen tammikuun kysynnästä.
Viime vuoden tammikuun myynneistä huuhtoutui yli 8 900 Tesla-merkkistä autoa. Myös Toyota ja Stellantis menettivät tammikuussa markkinaosuuksiaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 141
Viestejä
4 653 488
Jäsenet
76 380
Uusin jäsen
labris

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom