Periaatteessa kai on mahdollinen skenaario että jos huolto-ohjelmaa ei noudateta ja akussa olevia vikoja ei havaita ajallaan, niin se voisi pitemmässä juoksussa vaikuttaa koko akun kestävyyteen. Ainakin tuohon skenaarioon vedoten voivat vaatia huolto-ohjelman noudattamista. Omassa määräaikaishuollossa 2 v kohdalla huomattiin että yhdessä akkumodulissa oli vikaa ja se vaihdettiin. Eli kai noissa jotain tarkastuksia myös akun kunnolle tehdään, ja omassa tapauksessa se oli ihan hyödyllistäkin. Niin ja eka katsastushan tulee vasta 4 v kohdalla, joka on omaan makuun jo kohtalaisen pitkä aika autolle ilman mitään tarkistuksia.
Jos akkuvikoihin on pari pääsyytä, Akku valmistuksen virheet, joukossa huonoja kennoja, huono kokoonpano, lämmönhallinta ongelmat. Jos valmistaja pystyy näihin tarttuun määräaikaishuolloissa ja niistä johtuvat suoranaiset viat estää, niin huoltojen laiminlyönti voi mennä käyttäjän piikkiin
Itse en keksi mitä kaikkea kaikkea noilla ratin napeilla pitäisi voida ajon aikana säätää, paitsi siis vakionopeudensäädintä. Osassa autoissa on enemmän toimintoja ratissa, osassa vähemmän. Polestarissa saa käyttöön Googlen tekoälyavustimen yhdestä napista ja toisesta voi vaihtaa kuljettajan näytön näkymää, mutta näitä en ole koskaan käyttänyt. Edellisessä Volvossa oli lisäksi radioaseman oman napin takana radiokanavan vaihto, äänenvoimakkuuden säätö ja vakionopeudensäätimen etäisyys edellä menevään. Omasta mielestä täysin turhia toimintoja ajon aikana ratista käytettäviksi, joku muu voi olla toista mieltä.
Perusajatus varmaan se että ajon aikana normaalit jutut voi tehdä käsiäratista irroittamatta. Jos nyt viikset ja varsinaiset napit niputetaan samaan, niin napeilla tyypillisesti.
Vakkarin käyttö, joissain se on viiksessä, mutta asia mitä pitäisi voida käyttää irrottamatta otetta ratista, ilman katsetta jne. Mukautuvan osalta , rippuu vähän sen kyvyistä ajotavasta, onko etäisyyden säätö ratista välttämätön.
Audio, eli "volume", radio kanavan/kappaleen valinta.
Valot, vilkut, pyyhkimet, pesimet, yleensä viiksissä. itse kytkimen ei tarvi olla sormien päissä, jos perus valinnat toimivia, automaatti on automaatti, ja valot päälle asentokin on sen verran automaattinen mitä 20v sitten oli.
Seuraavat menee jo sekavaksi, mutta
Avustimien ohjaus, herjojen kuittaus. sen verran sekava nippu, mutta tarkoitan asioita mitä ajonaikana voi olla tarve. Riippuu ajoneuvosta.
"info" valinnat, tarkoitan sitä että vaikka olisi ihan optimi perus näyttö, niin ajon aikana voi olla tarve muulle manuaalisesti.