Yleistä keskustelua sähköautoista

Olikos täällä Polestar 3 miehiä esim. Drivalian kamppiksen tiimoilta?

Ovatko ratin painikkeet ja käytettävyys niin hirveitä, kuin kuvien ja videoiden perusteella voisi olettaa?
Ratin painkkeissa ilmeisesti ongelmana on ettei niissä ole merkintöjä? Hipaisemalla painiketta näytöllä näkyy mitä painaminen tekee, esimerkiksi vakionopeudensäätimen tapauksessa näkyy + ja - symbolit. Itse en koe tätä vaikeaksi, vakionopeudensäädin onkin ajon aikana ainoa toiminto johon käytän ratin painikkeita. Äänenvoimakkuuden säätö on helpompi omasta säätimestä ja radiokanavien vaihto on sujuvampaa kosketusnäytöltä tai samaisesta äänenvoimakkuuden säätimestä.

Kannattaa käydä koeajolla. Omasta mielestä sadan tonnin autossa on tärkeämpiäkin arvostelukohteita kuin ratin painikkeiden toimintalogiikka.
 
Ratin painkkeissa ilmeisesti ongelmana on ettei niissä ole merkintöjä? Hipaisemalla painiketta näytöllä näkyy mitä painaminen tekee, esimerkiksi vakionopeudensäätimen tapauksessa näkyy + ja - symbolit. Itse en koe tätä vaikeaksi, vakionopeudensäädin onkin ajon aikana ainoa toiminto johon käytän ratin painikkeita. Äänenvoimakkuuden säätö on helpompi omasta säätimestä ja radiokanavien vaihto on sujuvampaa kosketusnäytöltä tai samaisesta äänenvoimakkuuden säätimestä.

Kannattaa käydä koeajolla. Omasta mielestä sadan tonnin autossa on tärkeämpiäkin arvostelukohteita kuin ratin painikkeiden toimintalogiikka.
Toisaalta sadan tonnin autossa luulisi oleva kunnon painikeet ratissa.

Itse kun P3 koeajoin, niin kyllä ne napit vähän mua häiritsi.
 
Juurikin näin. Jos auto maksaa 100k€ niin kyllä siinä järkevästi toimivat napit pitäisi olla.
Itse en keksi mitä kaikkea kaikkea noilla ratin napeilla pitäisi voida ajon aikana säätää, paitsi siis vakionopeudensäädintä. Osassa autoissa on enemmän toimintoja ratissa, osassa vähemmän. Polestarissa saa käyttöön Googlen tekoälyavustimen yhdestä napista ja toisesta voi vaihtaa kuljettajan näytön näkymää, mutta näitä en ole koskaan käyttänyt. Edellisessä Volvossa oli lisäksi radioaseman oman napin takana radiokanavan vaihto, äänenvoimakkuuden säätö ja vakionopeudensäätimen etäisyys edellä menevään. Omasta mielestä täysin turhia toimintoja ajon aikana ratista käytettäviksi, joku muu voi olla toista mieltä.
 
IEdellisessä Volvossa oli lisäksi radioaseman oman napin takana radiokanavan vaihto, äänenvoimakkuuden säätö ja vakionopeudensäätimen etäisyys edellä menevään. Omasta mielestä täysin turhia toimintoja ajon aikana ratista käytettäviksi, joku muu voi olla toista mieltä.
Juuri noita toimintoja käytän omassa Volvossa käytännössä joka kerta kun ajan.
 
Sitten on Donald Trump, joka veljeilee ryssien kanssa ja joka viimeisen viikon aikana on tehnyt myös Yhdysvalloista yhtä vastenmielisen paskavaltion kun se heidän fanituksensa kohde on. Ihan ilman sitäkin faktaa, että Muskilla on suu Trumpin nysäkullin ympärillä, näen tässä maailmantilanteessa kyseenalaisena ostaa mitään ei pakollista, josta valuu raha jenkkeihin

Kuinka vaikeata on jättää seuraavanlaiset kommentit politiikkaketjuihin: "ryssä", "paskavaltio", "fanitus", "nysäkulli"?
 
Toi range kyllä kuulostaa vähän huolestuttavalta. Mä ajattelisin, että Helsinki-Kuopio väli pitäisi mennä heittämällä kesäkelillä ilman, että tarvitsee katsella koko ajan mittaria. Oletin että tuon kokoisella akulla onnistuu, mutta en tosiaan oikein googlailemalla löytänyt mitään fltp tms. real-life testejä vahvistukseksi.

Se kaistavahti tuntui heti koeajollakin todella ärsyttävältä jopa Teslaan verrattuna, jossa se myöskin on ärsyttävä. Tuntui että alkoi puuttumaan pelin jo puoli metriä ennen viivaa eikä vasta sen päällä. Hyvä jos saa helposti pois. Onko tuossa mitään autopilotin tapaista avustusta? En tuon koeajon aikana katsonut kun en sitä muutenkaan paljoa käytä, mutta kesällä olisi hiljaiselle maantielle ihan kiva lisä.

Itse käytän yhden polkimen ajoa aina jos käytössä ja se toimi tässä hyvin -> jarruun ei tarvinnut koskea jos ei halunnut.

Esilämmitys tässäkin ilmeisesti navin takana?
Mulla kolmostesla ja vähän yllätyin noista säilytystiloista. Korkeutta toki paljon enemmän, mutta se alatila tosiaan puuttui ja frunk myös. En huomannut että sinne olisi mahtunut mitään, mutta ilmeisesti siis kaapelin mentävä lokero löytyy. Päältäpäin oletin isommaksi. Meille tuo kyllä riittää helposti anyway, joten ei tuolla väliä ole. Kunhan ihmettelin.
Katso mitä abrp antaa tuloksiksi tarvitsemillasi väleillä.
 
Eikös ne ole kun mainostataan 175 kW latausta. Latausnopeuden nosto tuli pre-facelift päivityksenä ensiksi enyaqin 85x malleihin ja sitten myöhemmin ID4 4Motioniin.
175kW peak onnistui myös joillain id4 malleilla (ainakin GTX akku aivan tyhjänä), se käyrän muoto on olennaisempi asia.
 
Katso mitä abrp antaa tuloksiksi tarvitsemillasi väleillä.
Toi ABRP haluaisi Teslaakin ladata ennen Kuopiota ja Tesla itsekin yleensä ehdottaa reitille ekaa stoppia Mikkeliin vaikkei siihen ole tarvetta. En siis oikein kykene tuohon luottamaan. Kialla näyttää, että Leppävirralle ei tarvitse latailla välissä, mutta Kuopioon ei anna suunnitelmaa ilman välilatausta, vaikka laittaa siellä kohteeksi laturin.

Saa tosta nyt toki sellaisen tiedon, että yhdellä latauksella ton välin ajaa. Leppävirralta 270km maaliin, joten ihan täyteenkäään ei varmaan tarvitse lirutella. Suunniteltu auto on siis se 77kW AWD malli, mutta ei niillä tainnut ainakaan paperilla olla mitään eroa rangessa takavetoisen kanssa
 
Itse en keksi mitä kaikkea kaikkea noilla ratin napeilla pitäisi voida ajon aikana säätää, paitsi siis vakionopeudensäädintä. Osassa autoissa on enemmän toimintoja ratissa, osassa vähemmän. Polestarissa saa käyttöön Googlen tekoälyavustimen yhdestä napista ja toisesta voi vaihtaa kuljettajan näytön näkymää, mutta näitä en ole koskaan käyttänyt. Edellisessä Volvossa oli lisäksi radioaseman oman napin takana radiokanavan vaihto, äänenvoimakkuuden säätö ja vakionopeudensäätimen etäisyys edellä menevään. Omasta mielestä täysin turhia toimintoja ajon aikana ratista käytettäviksi, joku muu voi olla toista mieltä.
Radion kanavan vaihtoa on tullut käytettyä koska radio on kosketusnäytössä, ja se on hyvin harvoin radionäkymässä.

Ajotietokonetta voi myös selata rattinapilla, sillä tulee tylsyyksissä leikittyä...

Muuten ne rattinapit ovat kyllä aika turhia.. se radion äänenvoimakin on helpompi käyttää kojelaudan rullasta kuin ratin nappia naputtamalla.
 
Radion kanavan vaihtoa on tullut käytettyä koska radio on kosketusnäytössä, ja se on hyvin harvoin radionäkymässä.

Ajotietokonetta voi myös selata rattinapilla, sillä tulee tylsyyksissä leikittyä...

Muuten ne rattinapit ovat kyllä aika turhia.. se radion äänenvoimakin on helpompi käyttää kojelaudan rullasta kuin ratin nappia naputtamalla.
Toisissa autoissa on rulla äänenvoimakkuudelle myös ratissa.

Bemussa on rulla käsinojan edessä, sitä tulee käytettyä. Ratista taas vakkari/ajoavustin päälle ja sen nopeuden säätö on sellainen , jota tulee joka ajossa ratista säädeltyä.

Myös biisien tai radiokanavien vaihto on rattihommia mulla. Puheluihin vastaan myös napilla. Ja soitan myös.
 
Toi ABRP haluaisi Teslaakin ladata ennen Kuopiota ja Tesla itsekin yleensä ehdottaa reitille ekaa stoppia Mikkeliin vaikkei siihen ole tarvetta. En siis oikein kykene tuohon luottamaan. Kialla näyttää, että Leppävirralle ei tarvitse latailla välissä, mutta Kuopioon ei anna suunnitelmaa ilman välilatausta, vaikka laittaa siellä kohteeksi laturin.

Saa tosta nyt toki sellaisen tiedon, että yhdellä latauksella ton välin ajaa. Leppävirralta 270km maaliin, joten ihan täyteenkäään ei varmaan tarvitse lirutella. Suunniteltu auto on siis se 77kW AWD malli, mutta ei niillä tainnut ainakaan paperilla olla mitään eroa rangessa takavetoisen kanssa
Abrp voi laittaa saapumisprossat 1% ja lisäksi ”1% marginaali välilatauksiin”. onko nuo käytössä?
 
Abrp voi laittaa saapumisprossat 1% ja lisäksi ”1% marginaali välilatauksiin”. onko nuo käytössä?
Ei ollu nähtävästi. 1% saapumisella ei sisällytä kesäiseen Matkus-suunnitelmaan välilatausta ja perillä 7% jäljellä. Aika linjassa kyllä Teslan kanssa wltp-ero huomioiden. Model 3:lla ollut tuolla jotain 5-20% välillä riippuen vähän siitä onko päässyt ajamaan omia vauhteja vai letkassa muun liikenteen seassa.

Vähän puskista tuli tämän koko EV6:n olemassaolo ja vaikka en olisi voinut kuvitella korealaista ottavani, niin alkaa vähän kelkka kääntyä hankinnan suuntaan. Teslasta en vastaavaa rahaa tule saamaan mistään ja takuun päättyessä lähtee varmaan taas 5k yhdessä yössä. Lisäksi rahoituskorko on parempi, enkä keksi autostakaan kauheasti moitittavaa. Kympin kalliimpikin toki, joten ei nyt mitään isoa downgradea saa tullakaan.
 
Ei ollu nähtävästi. 1% saapumisella ei sisällytä kesäiseen Matkus-suunnitelmaan välilatausta ja perillä 7% jäljellä. Aika linjassa kyllä Teslan kanssa wltp-ero huomioiden. Model 3:lla ollut tuolla jotain 5-20% välillä riippuen vähän siitä onko päässyt ajamaan omia vauhteja vai letkassa muun liikenteen seassa.

Vähän puskista tuli tämän koko EV6:n olemassaolo ja vaikka en olisi voinut kuvitella korealaista ottavani, niin alkaa vähän kelkka kääntyä hankinnan suuntaan. Teslasta en vastaavaa rahaa tule saamaan mistään ja takuun päättyessä lähtee varmaan taas 5k yhdessä yössä. Lisäksi rahoituskorko on parempi, enkä keksi autostakaan kauheasti moitittavaa. Kympin kalliimpikin toki, joten ei nyt mitään isoa downgradea saa tullakaan.
RWD EV6 menee vähän vähemmällä ja mitä pienemmät tuumakoot vanteissa, sitä paremmin rullaa. Nythän egmp:stä on juuri tulossa vähän isommilla akuilla olevat versiot ulos - muutamankin kWh:n ero vaikuttaa paljon just kun ollaan rajoilla rangen kanssa.

Katsastaisin myös id7:n - pidempään matkaan vissiin ihan hyvä jos VAG ei muuten ole punainen vaate.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös noi nettiauton vähän käytetyissä AWD EV6:ssa ole aivan päättömät hinnat kun uutta vanhaa tai faceliftattuakin myydään about samaan rahaan? Monessa vajaa vuoden vanhassa 55-56k pyynti…
 
Katsastaisin myös id7:n - pidempään matkaan vissiin ihan hyvä jos VAG ei muuten ole punainen vaate.
On se vähän, mutta kyllä mä Enyaqia ja ID7:aa kävin silti aiemmin vähän vilkaisemassa. Noista vaggineista jostain syystä kaikista vähiten kiinnostaa nimenomaan ne ID:t. Enyaq, Cupra etc. varmaan ihan ok, mutta ei vaan oo ikinä toiminut mulle polttiksinakaan. Toyota, Mazda, Honda akselilta olen odotellut jotain, mutta ei vaan oikein näytä tulevan. i4 ois huippu, mutta menee yli budun ja tiedän ennestään, että BMW:n ja Mersun ylläpito tulee maksamaan rahaa.

Ja tosiaan tota 35k Teslasta olisi turha haaveilla muualta, jolla iso painoarvo myös.
 
On se vähän, mutta kyllä mä Enyaqia ja ID7:aa kävin silti aiemmin vähän vilkaisemassa. Noista vaggineista jostain syystä kaikista vähiten kiinnostaa nimenomaan ne ID:t. Enyaq, Cupra etc. varmaan ihan ok, mutta ei vaan oo ikinä toiminut mulle polttiksinakaan. Toyota, Mazda, Honda akselilta olen odotellut jotain, mutta ei vaan oikein näytä tulevan. i4 ois huippu, mutta menee yli budun ja tiedän ennestään, että BMW:n ja Mersun ylläpito tulee maksamaan rahaa.

Ja tosiaan tota 35k Teslasta olisi turha haaveilla muualta, jolla iso painoarvo myös.
EV6:lla oli muuten toimitusajat aika pitkiä kun vuodenvaihteessa kyselin. Kuulosti siltä että hyvinkin olisi mennyt vasta heinäkuulle.

Tuohon ylläolevaan vielä, että ID7 on eri tasolla kuin muut ID:t ja sanoisin että sitä ei kannata käydä vain vähän vilkaisemassa, vaan tehdä kunnon koeajo. Autosta kun ei välttämättä tule pelkästä renkaiden potkiskelusta kovin suurta instant wow-vaikutelmaa, mutta ne voittajaominaisuudet tulevat esille ajettavuudessa, mukavuudessa, penkeissä, hiljaisuudessa ja joissakin käytännön ratkaisuissa kuten akuston optimoidussa/manuaalisessa esilämmityksessä. Varusteista ehdottomasti DCC mukaan.

Parikin youtube-arvioijaa (TB, It's Only Electric) on puhuneet että "this car really grows on you" eli vaikka ensikommentit on olleet tyyliin "no joo, peruslaadukas volkkari", niin jonkin verran ajettuaan ovat alkaneet todella paljon tykätä autosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 056
Viestejä
4 656 519
Jäsenet
76 334
Uusin jäsen
HowitzR

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom