Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Käytännössä lähes mikä tahansa uudempi auto lataa tarpeeksi nopeasti esim. kaupassa käynnin aikana. Hyvin hankala nähdä miksi pikalataus olisi tärkeämpi kaupungissa asuvalle, matkatkin lyhyempiä. 22 kW ”hidas”lataus ac:na on kaupungissa kustannustason takia paljon merkittävämpi asia kuin mikään dc teho.Hyvä juttuhan tuo on. Näkisin että tällä on isompi merkitys city ihmiselle kuin lapin matkaajille. City porukalla kun ei välttämättä ole mahdollisuutta ladata kotona vaan pakko turvautua julkisiin citylatureihin. Nopeus on tässä tapaukseesa merkittävämpi etu kuin 14 tunnin lapinmatkalla. Mahdollista sähkäreiden yleistymistä kaupungeissa.
Alepoiden edustallahan tunnetusti on reippaasti näitä 400 kW laturikenttiä tarjollaLurittele tuolla nyt tankki täyteen kauppareissun aikana. Enkä nyt tarkoita mitään ostoshelvetti kierrosta vaan alepaa. Tankki täyteen alepalla ja seuraavan kerran parin viikon päästä. Ihan niinkuin polttisaikaan.
Ainakin Volvossa on näppärää kun auton voi käskyttää asetuksista pelkästään Ionityn tolpille. Saa varmasti sähköä täysillä eikä tarvi mietiskellä itse sen enempää.Se jo auttaisi pitkälle että voisi helposti valita että käytä vain tätä / näitä latureita.
MEB, E-GMP ja ABRP reitittäjiä olen kokeillut mutta aina palannut käsipeliin.
Bemarissa voi myös valita vain haluamansa operaattorit..Ainakin Volvossa on näppärää kun auton voi käskyttää asetuksista pelkästään Ionityn tolpille. Saa varmasti sähköä täysillä eikä tarvi mietiskellä itse sen enempää.
Satavarmasti tulee tehot kasvamaan muissakin autoissa ja kymmenen vuoden päästä kenellekään ei riitä tuollainen "täysin riittävä lähes kaikille" latausteho. On totta että sillä usein pärjää ja taukoja on hyvä pitää, mutta sitten kun ei huvittaisi pitää taukoa juuri sillä hetkellä tai siinä paikassa niin latausteho on hyvin arvokasta. Ja se mahdollistaa paremmin myös vaikka sen peräkärryn vetämisen Lappiin. Toisaalta ei kasvavista akkukooista ja kantamastakaan hirveästi iloa ole, jos latausteho ei ole myöskin kovalla tasolla.Ei voi olla akulle pitkällä tähtäimellä kovin terveellistä tuollainen 480 kW lataaminen. Ei se Zeekr ole nykyistä akkuteknologiaa uusiksi keksinyt eikä sen luonnonlakeja onnistunut kumoamaan. Litium-elektrolyyttiin perustuvassa akkutekniikassa kova latausteho kuluttaa väistämättä akkukomponentteja. Eri asia, jaksaako keskiverto autonostaja sitten miettiä tätä puolta asiasta.
Tuollainen 480 kW teho on ihan järjetön muuhun kuin johonkin hyvin spesifiin käyttöön. Uusien isoakkuisten autojen valtavirrassa huipputehot pyörivät yleensä 130-200 kW välillä ja 10-80% keskitehokin selvästi yli 100 kW. Se on täysin riittävä latausteho lähes kaikille. En tajua mihin tarvitaan tuplat tai triplat tuosta - muuten kuin huomion hakemiseen tiukassa kilpailutilanteessa olevilla sähköautomarkkinoilla.
Tai ehkä tämä on suunnattu koskettelemaan niitä luutuneimmin ajattelevia bensalenkkareita, joilla ei ole mitään omaa kokemusta sähköautoilusta. Heille lataamisen pitää olla muutaman minuutin toimenpide, "niin kuin bensapumpulla minä ja minun esi-isäni ovat aina tehneet". Silloin maailma tuntuu hyvältä ja turvalliselta.
Mielenkiintoista seurata 5 vuoden päästä, miten Zeekrien akkutekniikka on kestänyt.
Se nimenomaan on luonnonlaki eli peruskemiaa jota ei pääse karkuun. Tiettyjä fysikaalis-kemiallisia reaktioita ei ole nykyisten litiumioni-elektrolyyttiakkujen teknologiassa pystytty selättämään.ja ei kuluminen kovilla tehoilla mikään luonnonlaki taida kuitenkaan olla. Onhan Teslakin huomannut, että aktiivinen Superchargerien käyttö ei ole merkittävästi haitannut akun elinikää. Toki Teslalla on paljon maltillisempi latauskäyrä kuitenkin etenkin yläpäässä.
Ja samaa asiaa vähän populaarimmin yhteenvedettynä:Cycle aging is more relevant to the real-world application of LIBs than calendar aging. The most accepted mechanisms of cycle aging include the growth of a solid electrolyte interphase (SEI) [1] and increased electrode particle cracking [2], [3]. During the cycling process, a volume change of approximately 10% can occur in the graphite anode due to the insertion and extraction of lithium ions during battery cycling [4]. Because this volume change causes the SEI film to crack, the lithiated graphite inevitably contacts and reacts with the electrolyte solution species during each battery cycle, thus consuming the electrolyte and lithium inventory [5], [6], [7]. The formation of cracks and new SEI results in the continuous decrease of the available battery capacity, thickening of the SEI film, and increased battery resistance.
Nopeampi on aina nopeampi, tuskin tuosta haittaa on (jos siis ei vahingoita akkua). Kyllä minäkin ottaisin mahdollisimman nopean latauksen vaikka käytännössä suurimman osan ajasta sillä ei olekaan juuri merkitystä. Hyvin on riittänyt Teslan latausteho itselleni.Ei voi olla akulle pitkällä tähtäimellä kovin terveellistä tuollainen 480 kW lataaminen. Ei se Zeekr ole nykyistä akkuteknologiaa uusiksi keksinyt eikä sen luonnonlakeja onnistunut kumoamaan. Litium-elektrolyyttiin perustuvassa akkutekniikassa kova latausteho kuluttaa väistämättä akkukomponentteja. Eri asia, jaksaako keskiverto autonostaja sitten miettiä tätä puolta asiasta.
Tuollainen 480 kW teho on ihan järjetön muuhun kuin johonkin hyvin spesifiin käyttöön. Uusien isoakkuisten autojen valtavirrassa huipputehot pyörivät yleensä 130-200 kW välillä ja 10-80% keskitehokin selvästi yli 100 kW. Se on täysin riittävä latausteho lähes kaikille. En tajua mihin tarvitaan tuplat tai triplat tuosta - muuten kuin huomion hakemiseen tiukassa kilpailutilanteessa olevilla sähköautomarkkinoilla.
Tai ehkä tämä on suunnattu koskettelemaan niitä luutuneimmin ajattelevia bensalenkkareita, joilla ei ole mitään omaa kokemusta sähköautoilusta. Heille lataamisen pitää olla muutaman minuutin toimenpide, "niin kuin bensapumpulla minä ja minun esi-isäni ovat aina tehneet". Silloin maailma tuntuu hyvältä ja turvalliselta.
Mielenkiintoista seurata 5 vuoden päästä, miten Zeekrien akkutekniikka on kestänyt.
Olisikohan tässä jo 5 vuotta tullut lueskeltua spekulointeja ongelmista sähköstä ja pikalatauksesta ja niistä ei ole mikään realisoitunut. Suomen sähköverkon piti olla riittämätön ja verkkon ei pitänyt kestää. Sähköautoilijoiden raha on ollut hyvä korjaamaan ongelmia. Latauskentälle operaattori homma akkuja tukemaan latausta jos niikseen tarve on. 1GWh akku aseman kylkeen niin 2-3 Zeekriä ei tuota mitään ongelmaa.mutta ehkä tulevaisuudessa isompi jarru on latauskentän kokonaisteho?
Etelän päädyn kiinnostuneet pääsee tutustumaan X-pengiin halutessaan.XPENG Avajaiset!
Showroom aukeaa: tiistaina 25.2.
Ensimmäistä kertaa Suomessa pääset tutustumaan XPENG G6 ja G9 -malleihin, koeajamaan ja kokemaan huipputeknologian livenä!
Koeajot
Asiantuntijat paikalla vastaamassa kysymyksiin
Ensikosketus XPENGin edistykselliseen sähköautokokemukseen
Missä? Inchcape Helsinki, Laivalahdenkatu 8
Milloin? 25.2. klo 17.00 alkaen!
Seuraa meitä, niin pysyt ajan tasalla avajaispäivän ohjelmasta!
#XpengHelsinki #Avajaiset #SähköautojenTulevaisuus #G6 #G9
Ei suomen sähköverkon riittävyyttä ole epäillyt kukaan, joidenkin korttelimuuntajien kapasiteettia tietysti joudutaan lisäämään, mutta se on melko luonnollista jokatapauksessa.Olisikohan tässä jo 5 vuotta tullut lueskeltua spekulointeja ongelmista sähköstä ja pikalatauksesta ja niistä ei ole mikään realisoitunut. Suomen sähköverkon piti olla riittämätön ja verkkon ei pitänyt kestää. Sähköautoilijoiden raha on ollut hyvä korjaamaan ongelmia. Latauskentälle operaattori homma akkuja tukemaan latausta jos niikseen tarve on. 1GWh akku aseman kylkeen niin 2-3 Zeekriä ei tuota mitään ongelmaa.
Kun Nomber on huolissaan latauskentistä niin se osuu tuohon "kukaan" kategoriaan.Tai tietysti joku nettihuutelija aukoo aina päätään, mutta nuo ei ole "kukaan".
Voi hyvin olla että muistan väärin, mutta minulla on hyvin vahva tunne että tässä ketjussa oli jokusen vuotta takaperin useampi kirjoittelija jotka tiesivät sähköverkon kaatuvan sähköautojen yleistyessä. Mielestäni löytyi jotain käppyröitäkin heidän väitteitä tukemaan. Oletan että kyseessä oli tämänkaltaisesta spekuloinnista, ei Fingridin toimarin ulostuloista.Ei suomen sähköverkon riittävyyttä ole epäillyt kukaan, joidenkin korttelimuuntajien kapasiteettia tietysti joudutaan lisäämään, mutta se on melko luonnollista jokatapauksessa.
Tai tietysti joku nettihuutelija aukoo aina päätään, mutta nuo ei ole "kukaan".
Jo ihan kun verrataan myydyn vuotuisen liikennepolttoaineen energiasisältöä ja verrataan sitä vuotuiseen sähkön käyttöön, on aika selvää että sähköautot ei missään tunnu.
En vähättelisi, kiinalaiset nimet ja brändit ovat tosi outoja. Asunnon jälkeen auto on monelle se isoin investointi, pelkkien speksien perusteella harva uskaltaa pistää kymppitonneja kiinni johonkin täysin tuntemattomaan merkkiin jonka jälleenmyyntiarvo ja huoltoverkosto muutaman vuoden päästä on täysi arvoitus. Kiinalaisilta ihan perusteltua ostaa jokin MG:n tapainen tunnettu brändi tai sitten lyöttäytyä yhteen perinteikkään länsimäisen valmistajan kanssa. Voisi kuvitella että Mazda 6e on helpompi myyntiartikkeli täällä pohjolassa kuin Xpeng P7:a.En tiedä mitä mieltä muut olette, mutta tälläiset umpikiinalaisilta kuullostavat automerkit ovat hieman "negatiivinen" asia tai eivät kovin myyviä nimiä länkkäreille. Eihän nimen pitäisi autoa pahentaa, mutta silti ne tökkii.
Ehkä. Mazda 6e:n speksillä on vaikea kuvitella syitä miksi kukaan ostaisi sitä täällä pohjolassa, mutta olihan tuo samoista käsittämättömyyksistä kärsivä Toyotakin ilmeisesti alkanut nyt myymään.Voisi kuvitella että Mazda 6e on helpompi myyntiartikkeli täällä pohjolassa kuin Xpeng P7:a.
Ehkä. Mazda 6e:n speksillä on vaikea kuvitella syitä miksi kukaan ostaisi sitä täällä pohjolassa, mutta olihan tuo samoista käsittämättömyyksistä kärsivä Toyotakin ilmeisesti alkanut nyt myymään.
Se nimenomaan on luonnonlaki eli peruskemiaa jota ei pääse karkuun. Tiettyjä fysikaalis-kemiallisia reaktioita ei ole nykyisten litiumioni-elektrolyyttiakkujen teknologiassa pystytty selättämään.
....
Annat ymmärtää, että Zeekr:n akku ei parempaa jäähdytystä lukuunottamatta olisi vanhempia sähköautoja parempi huippunopeaan pikalataamiseen, vaan "on vain tehty kompromissi" (missä nopeus on saavutettu akun eliniän kustannuksella).Se nimenomaan on luonnonlaki eli peruskemiaa jota ei pääse karkuun. Tiettyjä fysikaalis-kemiallisia reaktioita ei ole nykyisten litiumioni-elektrolyyttiakkujen teknologiassa pystytty selättämään.
Näistä reaktioista esim. tässä https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2352152X22008209
Ja samaa asiaa vähän populaarimmin yhteenvedettynä:
![]()
Ainoa, jossa tuota akun degradaatiota korkeilla lataustehoilla osataan merkittävästi rajoittaa, on tuo 1. kohta eli jäähdytys. Korkea lämpötila ja korkea latauksen C-arvo yhdessä kun ovat pahinta myrkkyä akun komponenteille. Mutta myös kumpikin näistä erikseen rapauttaa akkua.
Mitä nyt sain selville tuosta Zeekrin akusta, niin ilmeisesti korkeiden (jopa 4C-5C) lataustehojen salliminen perustuu juuri siihen, että ovat panostaneet poikkeuksellisen tehokkaaseen akun jäähdytykseen. Tämä on sinänsä hieno juttu ja vähentää lämpenemisestä johtuvia haittoja akkukomponenteille, mutta ei kokonaan poista korkean C-arvon tuottamia kemiallisia ilmiöitä. Zeekrillä on vain tehty tässä kompromissi, koska tiedetään että kansa janoaa nopeita latauksia.
Koska kemiallis-mekaanisen rappeutumisen ilmiöt tunnetaan ja hallitaan vajavaisesti, itse pidän turhana riskinä pakottaa akku tuollaisiin 4-5C lataustehoihin, kun 1-2C:llä päästään käytännön elämässä riittävään tulokseen. Mitä korkeampi C-arvo, sitä suurienergisempiä ovat kemialliset reaktiot, vaikka lämpö johdettaisiinkin pois. Suurienergisyys aina tarkoittaa voimakkaampia ionien ja molekyylien liikkeitä ja törmäyksiä, ja on luonnonlaki että mitä enemmän tällaisia suurienergisiä kohtaamisia akkukennossa tapahtuu, sitä enemmän tapahtuu myös epätoivottuja reaktioita.
Lataa ihan miten sattuu. Ei esilämmitystä ja paska range. Siinähän ne tärkeimmät.Mikä niissä spekseissä nyt niin mättää?
Mikä akku ? ketjussa puhuttu monesta autosta.Toki ko. akku on nykymittapuulla jo pieni. Syklejä siihen tulee tuplasti nopeammin kuin siihen 100+kWh akkuun.
Kooltaan Zeekr 7X on aika lähellä Volvo XC60:tä, joskin hivenen suurempi. Akseliväli 7X:ssä on 2,9 metriä, ja kori on 4,787 metrin mittainen. Oma vaikutuksensa ulkonäköön on kookkailla 21-tuumaisilla vanteilla.
Kulutusta on saatu alas muilla keinoilla, se taasen vähentää sen painon merkitystä kulutukseenMe tarvitaan enemmän pieniakkuisia ja kevyitä autoja, sillä saadaan myös sitä kulutusta pienemmäksi, niin pärjää myös sillä pienemmällä akulla.
Tuo on ihan järjetön loputon oravanpyörä isoista painavista autoista jotka kuluttaa paljon, niin lisätään isompi akku ja taas painaa ja kuluttaa enemmän.
Laitatko jotain lähdettä näille väitteille, erityisesti ton esilämmityksen osalta.Lataa ihan miten sattuu. Ei esilämmitystä ja paska range. Siinähän ne tärkeimmät.
Kiitos lisäinfoista akun suhteen, ainoa mitä itse nopealla haulla löysin ko. akun teknologiasta oli tuo lämmönsäätely.Nyt sinä haluaisit päättää asiakkaan puolesta ja häntä kuulematta, millä nopeudella hän voi ladata autonsa 6C-akkua
No ainakin tuossa: IL näki nyt julkaistun auton etuajassa – Tällainen on uusi Mazda 6eLaitatko jotain lähdettä näille väitteille, erityisesti ton esilämmityksen osalta.
Emmä tossa nyt näe oikein mitään muuta isoa puutetta kuin tuo esilämmityksen puuttuminen ja sehän ei taida ihan varmaa vielä olla, luulisi että tuo on melkein pakko tulla tuotantoversioihin mutta tämä selviää myöhemmin.
On toi range ja tehot aika olemattomat vs. vastaavanlaiset sedanit. Lähemmäksi 600 -kilsaa se wltp range + esilämmitys + vähän lisää kiihtyvyyttä ja huippunopeutta, niin Tesloilla, vaggineilla ja korealaisilla voisi pyyhkiä persettä.
Itselle toi range on dealbreaker jo yksistään. Esilämmitys toinen. 7,8 on aika lahna kiihtymään vs kilpailijat. Huippunopeus ei puute täällä, mutta kyllä esim. Saksassa autoaan ulkoiluttava voisi haluta sitäkin vähän lisää. Tässä on nyt hieno auto paketoitu Nissan Leafin spekseihin.No mä olen tästä vähän eri mieltä, tollanen vajaa 500km range ja 200kw lataus (22min 10-80%) on ihan riittävä monelle, esilämmitys on selkeä puute ja jopa dealbreaker jos ei oikeasti saa sitä tuotantoversioon mutta mä olen aika varma että toi 7.8s kiihtyvyyskin riittää varsin hyvin. Huippunopeus ei taas kiinnosta about ketään yli 20 vuotiasta.
Kyllähän tuolla rangella pärjää suurin osa ihmisistä varsin hyvin, ei mitää epäilystä.Itselle toi range on dealbreaker jo yksistään. Esilämmitys toinen. 7,8 on aika lahna kiihtymään vs kilpailijat. Huippunopeus ei puute täällä, mutta kyllä esim. Saksassa autoaan ulkoiluttava voisi haluta sitäkin vähän lisää. Tässä on nyt hieno auto paketoitu Nissan Leafin spekseihin.
No kyllähän sitä jotkut torvet laskivat että kun laitetaan yhtäaikaa 2 miljoonaa autoa 11kW lataukseen, niin tekee 22GW tehon, ei kestä sähköverkko, mutta ei tuollaisia huutelevat ole "kukaan". En mä nyt epäile etteikö tästäkin maasta löydy ihmisiä joiden järjenjuoksuun tuo on ihan looginen skenaario, mutta ei _kukaan_ niistä ole sellainen tajo jonka palautetta pitäisi noteerata jotenkin.Voi hyvin olla että muistan väärin, mutta minulla on hyvin vahva tunne että tässä ketjussa oli jokusen vuotta takaperin useampi kirjoittelija jotka tiesivät sähköverkon kaatuvan sähköautojen yleistyessä. Mielestäni löytyi jotain käppyröitäkin heidän väitteitä tukemaan. Oletan että kyseessä oli tämänkaltaisesta spekuloinnista, ei Fingridin toimarin ulostuloista.
Kyllähän tuolla rangella pärjää suurin osa ihmisistä varsin hyvin, ei mitää epäilystä.
Kiihtyvyyttäkin ihan tarpeeksi normaaliin ajeluun. Mitä hemmetin kiihdytyskilpailua liikenteessä pitää harrastaa ? Huippunopeus, ei ne kaikki saksalaiset kovaa aja. Ei läheskään. Kenen kriteeri autonhankinnassa on huippunopeus
Sähköautot ovat tuoneet ihmeellisen imiön spekseihin, pitää kiihtyä hemmetin kovaa ja tehoja täytyy olla monta sataa hevosvoimaa. ( jos nyt rumasti sanoo, niin aikuiset miehet ovat nykyään kuin teinipojat autokaupoilla speksintuijotteluineen ) Itse kun nykyisen hankin , niin ei kiinnostanut pätkääkään huippunopeus ja kiihtyvyys, oli ihan muut asiat oli mielessä.
Joo ei paljon tarvitse latailla, jos ei autolla alepa reissuja enemmän ajele. Riittää parin viikon välein lataukset.Lurittele tuolla nyt tankki täyteen kauppareissun aikana. Enkä nyt tarkoita mitään ostoshelvetti kierrosta vaan alepaa. Tankki täyteen alepalla ja seuraavan kerran parin viikon päästä. Ihan niinkuin polttisaikaan.
Voit asentaa siihen polttoainekäyttöisen lisälämmittimen, niin ei tarvitse tuollaisia riistohintoja maksella.Missä maailmassahan Porsche elää, kun etälämmitys ei toimi autoissa, ellei maksa 320 €/v, hohhoijaa. Luin juuri Facebookin Taycan-palstaa. Toki auton muihin kuluihin mitäpä, mutta auto tarttee muutoinkin approved-turvan jotta uskaltaan ajaa, niin tässä on kaikenlaista olisi päälle. Sinällään olisi kiinnostava valinta tulevaksi autoksi Taycan, mutta toki oma esteensä laginen ja vanha softa, outo keskikosketusnäyttö, pieni päänäyttö - käyttiksessä haluaisi muuta.
Massimiesten ja -naistenMissä maailmassahan Porsche elää, kun etälämmitys ei toimi autoissa, ellei maksa 320 €/v, hohhoijaa.
Juu ei tuo mikään köyhien auto ole, niin ei sinällään yllättävää että possu vähän rahastaa. Köyhemmät ajelkoon sitten vaggineilla ja Tesloilla ja mitä näitä on.Massimiesten ja -naisten. Eikö se ole aika selvää ollut ?