Yleistä keskustelua sähköautoista

Bemareiden osalta ei kannata tosiaan liikaa lähtöhinta tuijotella, koska varusteisiin saa uppoamaan pitkän pennin.

Aikanaan hommasin käytetyn 530xd, jonka lähtöhinta oli ollut 74990€, mutta varusteiden kanssa auto oli uutena 132 000€ eli joku oli käyttänyt kynää lisävarusteluettelon kohdalla yli 50 000 euron edestä eli aika "voll" bmw oli kyseessä. Toki tuollaisen auton hinta myös sulaa sairasta vauhtia. 4v vanhasta autosta oli sulanut vajaa 75% eli melkein satatonnia ostaessa.

Bemarin tapauksessa varusteista ei käytettynä myydessä mitään saa pl. msport-korisarja ja siksi arvonalemana näyttää karsealta. Myyntiä varusteet kyllä nopeuttavat.
 
Bemareiden osalta ei kannata tosiaan liikaa lähtöhinta tuijotella, koska varusteisiin saa uppoamaan pitkän pennin.

Aikanaan hommasin käytetyn 530xd, jonka lähtöhinta oli ollut 74990€, mutta varusteiden kanssa auto oli uutena 132 000€ eli joku oli käyttänyt kynää lisävarusteluettelon kohdalla yli 50 000 euron edestä eli aika "voll" bmw oli kyseessä. Toki tuollaisen auton hinta myös sulaa sairasta vauhtia. 4v vanhasta autosta oli sulanut vajaa 75% eli melkein satatonnia ostaessa.

Bemarin tapauksessa varusteista ei käytettynä myydessä mitään saa pl. msport-korisarja ja siksi arvonalemana näyttää karsealta. Myyntiä varusteet kyllä nopeuttavat.

Voisi kuvitella et jonkun työsuhdeauto ollut kyseessä? Mukavasti kerryttää eläkettä palkan päälle tommonen.
 
Voisi kuvitella et jonkun työsuhdeauto ollut kyseessä? Mukavasti kerryttää eläkettä palkan päälle tommonen.
Saksan tuonti ja yhden ministeriön entinen auto oli tässä tapauksessa.

Nythän alkaa olemaan tilanne, että bemarilta käytetyt i4:set alkaa olemaan lähellä keskivertokeskiluokkaisen taskujen kokoa ja tilanne paranee lähivuosina. Itse olen pohtinut sähköautojen osalta siirtymistä käytettyihin uuden hankinnan sijaan.
 
Aikanaan hommasin käytetyn 530xd, jonka lähtöhinta oli ollut 74990€, mutta varusteiden kanssa auto oli uutena 132 000€ eli joku oli käyttänyt kynää lisävarusteluettelon kohdalla yli 50 000 euron edestä eli aika "voll" bmw oli kyseessä.
Varmistan että ymmärrän oikein, eli tuo 132 000€ oli se laskun/kuitin todellinen hinta, alennuksineen ? eikä vaihdokkia ?
No joku ollut karkkikaupassa mummun kanssa.
 
Ainoa syy uuden ostoon nykymarkkinassa ois itselle käyttis, jotka loikanneet. Otetaan vaikka BMW esimerkiksi, niin tuo uusi iDrive huomattavasti parempi kuin vanha, koska toimii Androidin päällä. Vanhat ennen onkos 2023 tehdyissä se lagaa eikä ui-sijoittelussa huomioida kosketusnäyttö kuten voitaisiin, joka aika nihkeä kalliiseen autoon, vaikka ois kuinka hyvä autona. Omansa joku 20k€ kaara, vaatimukset laskevat.

Muutoin 1 v. vanhoja saa todella hyvällä hinnalla.
 
Varmistan että ymmärrän oikein, eli tuo 132 000€ oli se laskun/kuitin todellinen hinta, alennuksineen ? eikä vaihdokkia ?
No joku ollut karkkikaupassa mummun kanssa.
Niin. Saksalainen ministeriö oli tilannut bemarin marmoriliikkeestä tuon auton, käyttänyt viivoitinta lisävarustelistan kyllä-valintasarakkeen kohdalla ja veronmaksajat kuitanneet laskun. 4v päästä auto oli dumpattu pois ja ostin sen saksalaisesta liikkeestä vajaalla 40 tonnilla. En tiedä, onko ollut liisari vai mitä. Loppusumma auton originaalissa tilaussopimuksessa kiinnitti huomion. Aika kivat varusteet siinä kyllä oli.

Itseänikin sähkäreissä houkuttaisi 1-2v vanhat autot max 40tkm ajettuina.
 
Nythän alkaa olemaan tilanne, että bemarilta käytetyt i4:set alkaa olemaan lähellä keskivertokeskiluokkaisen taskujen kokoa ja tilanne paranee lähivuosina. Itse olen pohtinut sähköautojen osalta siirtymistä käytettyihin uuden hankinnan sijaan.
40 000 euron auto on sovelias hankinta 2 500 euron nettotuloilla? Keskipalkka Suomessa on noin 3 300 euroa, josta jää siis verojen jälkeen käteen noin tuo 2 500 euroa. Jos ostaa tuollaisen vanhan BMW:n 40 000 euron hintaan 30 000 euron lainalla ja 6% todellisella vuosikorolla niin kuukausimaksu kuuden vuoden laina-ajalla olisi luokkaa 500 euroa. Tähän päälle vielä muut autoilun kulut, kuten renkaat ja vakuutukset. Huomioimatta merkittävää arvonalenemaa. Näin ollen reilusti yli 20% nettotuloista menisi peltilehmän ylläpitoon :cigarbeye:
 
40 000 euron auto on sovelias hankinta 2 500 euron nettotuloilla? Keskipalkka Suomessa on noin 3 300 euroa, josta jää siis verojen jälkeen käteen noin tuo 2 500 euroa. Jos ostaa tuollaisen vanhan BMW:n 40 000 euron hintaan 30 000 euron lainalla ja 6% todellisella vuosikorolla niin kuukausimaksu kuuden vuoden laina-ajalla olisi luokkaa 500 euroa. Tähän päälle vielä muut autoilun kulut, kuten renkaat ja vakuutukset. Huomioimatta merkittävää arvonalenemaa. Näin ollen reilusti yli 20% nettotuloista menisi peltilehmän ylläpitoon :cigarbeye:
Tarkennetaas. Itse hahmotin asiaa perheen näkökulmasta eli kaksi palkkatyöläistä. Lisäksi i4:a saa jo alle 40 tonnia ja hetken päästä lähempänä 30k. Mainitsinkin siksi viittaamassasi tekstissä, että "alkaa olemaan lähellä... ja tilanne paranee lähivuosina".

Vain yhden henkilön 2500€ nettotulolla 40k bemarin laittaminen isolla velkavivulla huutaa ikävyyksiä.
 
Bemareiden osalta ei kannata tosiaan liikaa lähtöhinta tuijotella, koska varusteisiin saa uppoamaan pitkän pennin.
Ei päde enää kovinkaan hyvin tämä.
Nykyään on näitä charged/fully charged/supercharged -paketteja aika paljon. Nämä aika hyvin hinnoiteltu ja sisältävät kattavasti varusteita.

Jostain syystä vaan esim. i5 ei noita paketteja ole ollut.

Kuitenkin vaikka i4, iX1, iX2 ja iX saa noita paketteja.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne on olleet alusta asti kaikissa noissa muissa malleissa.
Ai on, sitten perun sanani. Enkä sitten i5 ostajakunta on se verran hyvin lypsettävissä (massimiehiä ja -naisia ) varusteiden irtomyynnillä että ei kannata myydä kaikkea paketissa antaa ilmaiseksi ? No, ei ne muidenkaan ostajat ole persaukisia.
 
Ai on, sitten perun sanani. Enkä sitten i5 ostajakunta on se verran hyvin lypsettävissä (massimiehiä ja -naisia ) varusteiden irtomyynnillä että ei kannata myydä kaikkea paketissa antaa ilmaiseksi ? No, ei ne muidenkaan ostajat ole persaukisia.
Mä luulen, että koetettiin lypsää työsuhdeautoilijoita. 5-sarja kuitenkin ollut yksi työsuhdeautoilijoiden suosima aina. Nyt vain hinnat pomppasivat niin, että useammankin bemarimyyjän kanssa juteltuna ei i5 mennyt monellakaan enää hankintarajoihin. Vissiin aika nihkeästi kauppa käynyt…
 
Nyt vain hinnat pomppasivat niin, että useammankin bemarimyyjän kanssa juteltuna ei i5 mennyt monellakaan enää hankintarajoihin. Vissiin aika nihkeästi kauppa käynyt…
Tämä on yleinen ilmiö nykyään. Mallisukupolven uudistuksen yhteydessä hinnat pomppaavat. Myös polttispuollella. Esim uusi A5.
 
40 000 euron auto on sovelias hankinta 2 500 euron nettotuloilla? Keskipalkka Suomessa on noin 3 300 euroa, josta jää siis verojen jälkeen käteen noin tuo 2 500 euroa. Jos ostaa tuollaisen vanhan BMW:n 40 000 euron hintaan 30 000 euron lainalla ja 6% todellisella vuosikorolla niin kuukausimaksu kuuden vuoden laina-ajalla olisi luokkaa 500 euroa. Tähän päälle vielä muut autoilun kulut, kuten renkaat ja vakuutukset. Huomioimatta merkittävää arvonalenemaa. Näin ollen reilusti yli 20% nettotuloista menisi peltilehmän ylläpitoon :cigarbeye:
Ei mitenkään erikoista, jos joutuu ajamaan paljon. Tarpeeksi paljon kun joutuu ajamaan, niin alkaa kiinnostaa laittaako 15-20 tonnia johonkin dieseliin vai 40 tonnia sähköbemariin. Esimerkiksi 40 tkm vuoteen ajamalla karkeasti ottaen säästää 4000 € vuodessa, joka tekee 333 € kuukaudessa.

Toki 6 % todellinen korko on jo aika paha. Uutta autoa hankittaessa laskin sen hetkisillä korkotasoilla (0,99), että noin 10 tonnia jos laittaa diesel-autoon, niin säästäisi peräti 20-30 € kuukaudessa. Ei tarttenut kauaa miettiä että ottaisko sit kuitenkin 40 tonnin sähköauton.

Mutta yhtä kaikki, ei se ole enää niin että voi suoraan jeesustella miten joku pistää liian ison summan auton hankintahintaan kiinni (suoraan tai velalla), kun käyttökulut näyttelee aika isoa roolia jo.
 
Ei mitenkään erikoista, jos joutuu ajamaan paljon. Tarpeeksi paljon kun joutuu ajamaan, niin alkaa kiinnostaa laittaako 15-20 tonnia johonkin dieseliin vai 40 tonnia sähköbemariin. Esimerkiksi 40 tkm vuoteen ajamalla karkeasti ottaen säästää 4000 € vuodessa, joka tekee 333 € kuukaudessa.

Kummalla säästää ?
Toki 6 % todellinen korko on jo aika paha. Uutta autoa hankittaessa laskin sen hetkisillä korkotasoilla (0,99), että noin 10 tonnia jos laittaa diesel-autoon, niin säästäisi peräti 20-30 € kuukaudessa. Ei tarttenut kauaa miettiä että ottaisko sit kuitenkin 40 tonnin sähköauton.
Tässä ilmeisesti laskit dieselillä säästävän.


Onhan se polttoaine välillä niin halpaa että joidenkin kaavoissa jos on 30 sentin kiinteällä sähkösopparilla , oma verstas, esson nakit jne jne. :-)
 
Kummalla säästää ?

Tässä ilmeisesti laskit dieselillä säästävän.


Onhan se polttoaine välillä niin halpaa että joidenkin kaavoissa jos on 30 sentin kiinteällä sähkösopparilla , oma verstas, esson nakit jne jne. :-)
Sähköllä säästää, tai oikeastaan voi ajaa uudemmalla ja paremmalla autolla samaan hintaan.

Oma keskihinta viime vuodelle on 3,6 senttiä verolla ja 2025 osalta ollaan 4,64 sentissä verolla. Siirto 2-3 snt vuorokauden ajasta riippuen.

Omat laskelmat on tehty 10 snt keskihinnalla johon omanikin asettuu kun ynnätään pikalataukset auton vuosikulutukseen.
 
Aika hyvällä hinnalla lataat kun pelkkä siirto+vero on itsellä 5,95c (halvin siirtohinta jonka saa aikaliittymällä) vaikka sähkö olisi ilmaista (ja tuohon päälle tietty vielä pörssistä ostaessa välittäjän marginaali).

Aurinkopaneeleilla tai itse tuottamalla voi tietty päästä halvemmalla, mutta ostaen ei.
 
Aika hyvällä hinnalla lataat kun pelkkä siirto+vero on itsellä 5,95c (halvin siirtohinta jonka saa aikaliittymällä) vaikka sähkö olisi ilmaista.
No täällä on yösiirto+vero 3.9snt/kWh. Tohon päälle sitten sähkö, joka on viimeisen vuoden keskiarvona joku 2snt…
 
Kyllä sähkö kannattaa, mitään muuta kannata miettiäkään >20k€ jos laittaa polttikseen, jos ajaa ees lähellekään 30tkm, saati 40tkm vuoteen ja omaa kotilatauksen. Lisäksi siihen sähköautoon saa helposti 300 hv joka on polttiksissa ihan mahdotonta 6l/100km kulutuksella.

Tämä autokalkulaattorin laskelma: 20k€ bensa 6l/100km vr. 40k€ sähköauto. Sähköauto tullut halvemmaksi 6-7 vuoden päästä. Erona, että oot ajanut noi 6-7 vuotta huomattavasti uudemmalla autolla. Jos laittaa pörssisähkön yöhinnat + siirrto kalkulaattoriin, niin puhutaan 5-6 vuodesta.

1739472181302.png
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mhj
Aika hyvällä hinnalla lataat kun pelkkä siirto+vero on itsellä 5,95c (halvin siirtohinta jonka saa aikaliittymällä) vaikka sähkö olisi ilmaista (ja tuohon päälle tietty vielä pörssistä ostaessa välittäjän marginaali).

Aurinkopaneeleilla tai itse tuottamalla voi tietty päästä halvemmalla, mutta ostaen ei.
Eiköhän se johonkin 10snt paikkeille sullakin asettuisi tuolla 6snt siirto+vero pohjalla. Ei sitä sähköautoa kannata silloin klo 17 lataukseen laittaa kun töistä tullaan, vaan käyttää ne yön halvat tunnit.
 
Juu toki näin ladattavalla hybridillä teenkin. Ja tietty sitä nyt kannattaa ladata asiointilatauksissakin aina suhteessa bensan hintaan jos yli 30km päähän menee.
 
Sähkön pörssihinnan yökeskiarvo on viimeisen 365pv otannalla 3,04 snt/kwh. Taas 180 vrk liukuva keskiarvo yölle 2,67 snt/kwh. Päivän vastaavat 6,33 snt ja 7,04 snt.

Halpaa on, mutta valitettavasti tuo koskettaa vain harvoja kotilataajia, koska As. Oy:ssä otetaan joku hölmö soppari ja taas julkiset lataukset on 20-30snt/kwh - saati CCS:ssät 40 snt/kwh.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Aika hyvällä hinnalla lataat kun pelkkä siirto+vero on itsellä 5,95c (halvin siirtohinta jonka saa aikaliittymällä) vaikka sähkö olisi ilmaista (ja tuohon päälle tietty vielä pörssistä ostaessa välittäjän marginaali).

Aurinkopaneeleilla tai itse tuottamalla voi tietty päästä halvemmalla, mutta ostaen ei.
Juu 4,5-5,7 senttiä se omakin siirto veroineen on, tuohon energia ja pikalataukset päälle niin 10 snt tuntumaan asettuu omat keskihinta autolle. Toki tuossa on mukana kaikki kotitaloussähkö eli oikeasti lataus on paljon, paljon halvempaa kun suurin osa tulee sillä 0-hinnalla mutta vaikea mun on sitä sitten enää erotella tuosta.
 

Kyllä sähkö kannattaa, mitään muuta kannata miettiäkään >20k€ jos laittaa polttikseen, jos ajaa ees lähellekään 30tkm, saati 40tkm vuoteen ja omaa kotilatauksen. Lisäksi siihen sähköautoon saa helposti 300 hv joka on polttiksissa ihan mahdotonta 6l/100km kulutuksella.

Tämä autokalkulaattorin laskelma: 20k€ bensa 6l/100km vr. 40k€ sähköauto. Sähköauto tullut halvemmaksi 6-7 vuoden päästä. Erona, että oot ajanut noi 6-7 vuotta huomattavasti uudemmalla autolla. Jos laittaa pörssisähkön yöhinnat + siirrto kalkulaattoriin, niin puhutaan 5-6 vuodesta.

1739472181302.png
Tuossa ilmeisesti jäänösarvo nolla.
Jos vetää jäännös arvoksi puolet ja tiirailee neljän vuoden kohtaa, niin saa jotain 4v arviota. jos nyt arvioi että 4v puolet jäljellä arvosta. Jos nyt vetää jokin yleisemmän 15000km-20 000km vuodessa
Mutta kuten totesit energian hinnalla ja sen vuotuisella nousulla voi vääntää haluamansa laisen käppyrän.
Jos ei vielä riitä, niin jos uskoo bensan hinnan suht tukevaan nuosuun, ja sen seurauksena polttisten arvon kyykkyyn, ...
 
Hyvin harvalle sähköautoilu (keskiverto autoilija ) on oikeasti kannattavaa. Saavutettavat säästöt ovat aina laskutavasta kiinni ja todellisuus on aina hieman ihmeellisempää.

Itsekin teorialaskelmissa sain ekselin kääntämään kulut ennen autonhankintaa positiiviseiksi, mutta todellisuus oli erinlainen. Vakuutukset ovat kallimmat, sähkönkulutus suurempaa kuin paperilla on. Onneksi tiesin tämän, että laskelmat vs todellisuus eivät kohtaa ( kiitos tämänkin foorumin ), joten mitään pettymystä ei tullut.

Kaikesta huolimatta, olen sitä mieltä että, sähköautoilu on ylihehkutettu autoilun muoto. Se ei ole suurimmalle osalle edullista, eikä loppujen lopuksi yhtään sen ihmeellisempää kuin mikään muukaan autoilumuoto. Eikä edes ympäristöystävällisempää "tiuhaan" autoa vaihtavalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 035
Viestejä
4 636 351
Jäsenet
76 143
Uusin jäsen
xcm_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom