Yleistä keskustelua sähköautoista

En heti keksi miten Model S olisi jollain tavalla vertailukelpoinen auto ostettavaksi. Täysin ilman takuuta oleva kankeasti kääntyvä järjettömästi isompi kosla. Sillä on sitten omat hyvät puolensa, mutta mikään niistä ei käy yksiin alkuperäisen hankittavan auton kanssa samoihin.

Golffissa ei mitään isoa ongelmaa mielestäni ole. Leaf on tietty aina vaihtoehto kun niitä on välillä saanut uusinakin tarjouksesta muutaman tonnin sisään tuohon rahaan.
 
Ihan uteliaisuuttaan, millä autolla tai millaisella yhdistelmällä tuo temppu onnistui?


Sen kyllä ymmärrän jos vaikka Norjassa tai Alpeilla joku onnistuu keittämään jarrut, siellä se kehoitus käyttää pientä vaihdetta ja moottorijarrutusta ei tosiaankaan ole turhaan.

Veikkaisin, että kolmen kirjaimen yhdistelmä: BMW.

Ei sen takia että niiden jarruissa olisi mitään tyyppivikaa mikä johtaa tähän, vaan lähinnä saadaan aikaan niiden kuskien ajotavalla.
 
Minun tuurilla saisin liikkeestä ajaa suoraa tuon romuttamolle. Ei voi ottaa sitä riskiä. Varsinkaan kun ei osaa autoja korjailla pätkääkään. :geek:


Kiitos ehdotuksista! Pitääpä perehtyä nuihin malleihin!
Meillä molemmat, Corsa-e ja e2008. Corsalla ajettu 53tkm ja pösöllä kohta 30tkm. Kakkosautoina kotilatauksella toimii hyvin. Ei mitään vikoja noissa.
 
Saahan tota i4:sta ilman mitään pakettiakin. Vaan noi paketit on kyllä hyvin hinnoiteltu, että pitää ihmetellä, kuka tilaa ilman mitään pakettia.

En kyllä tiedä missä paketissa ois sähköpenkit? Näköjään vakiona ei ole.
M50 on faceliftiin tullut sähköpenkit vakioksi. Omaan ne tuli M-sport penkkien mukana pakotettuna, olisi toki kuulunut myös johonkin niistä varustepaketeista.
Pidän sähköpenkkejä niin totaalisen turhina, että mikäli olisi voinut olla ottamatta ja säästänyt sillä edes muutaman satasen niin olisin jättänyt ottamatta. Omasta mielestä jopa turhempi ku sähköinen takaluukku, mistä en ole keksinyt oikeastaan mitään etua ainakaan sellaista mistä euroakaan maksaisin.
 
M50 on faceliftiin tullut sähköpenkit vakioksi. Omaan ne tuli M-sport penkkien mukana pakotettuna, olisi toki kuulunut myös johonkin niistä varustepaketeista.
Pidän sähköpenkkejä niin totaalisen turhina, että mikäli olisi voinut olla ottamatta ja säästänyt sillä edes muutaman satasen niin olisin jättänyt ottamatta. Omasta mielestä jopa turhempi ku sähköinen takaluukku, mistä en ole keksinyt oikeastaan mitään etua ainakaan sellaista mistä euroakaan maksaisin.
No meillä on autossa neljä eri kuskia. Auto tallettaa jokaiselle omat penkit säädöt ja kun jokaisella on omat avaimet (puhelin), niin penkki säätyy automaattisesti kun autoon istahtaa. Todella toimivaa ja ratti +peilit säätyvät samalla.

Potkuavaustakin käytän oikeastaan joka päivä. Kauppakassit tai salikassi kädessä ja ei tartte koskea paskaiseen kahvaan. Ja napista tai potkaisemalla kiinni. Ja ainakin mulla toimii käytännössä 100% kerroista ekalla potkulla (joissain autoissa haastetta potkun kanssa).
 
Kiitos suosituksesta!
Nuo on kyllä niin kotteron näköisiä että en kyllä tiedä. En väitä että E-golffikaan mikään katu-uskottava statussymbooli on mutta siinä on sentään vähän auton näköä.

Toki onhan se tyhmää maksaa kauppakassista 20k jos vastaavan saa 10k:lla.. 😊
e-Up!/Mii/Citigo kannattaa kyllä testata itse ilman ennakkomielipiteitä. Paljon enemmän vastinetta hinnalle ja arvonalenemaa/huoltokustannuksia ei nimeksikään.
 
Entä ID.3? Eihän se kyllä kaunis tosin ole. Meillä on just tuossa käytössä ja ollaan oltu todella tyytyväisiä.
 
Entä ID.3? Eihän se kyllä kaunis tosin ole. Meillä on just tuossa käytössä ja ollaan oltu todella tyytyväisiä.
Tämä on ollut kovasti mietinnässä. Se vaan että ton E-golffin saa kaikilla herkuilla about samaan hintaan kun ton ID.3:n saa karvalakkina. Onhan ID.3 uudempi auto siitä ei pääse mihinkään mutta jotenkin golffin ulkonäkö on lähellä sydäntä.

Pitää varmastikkin käydä koeajamassa ID.3! Myös yllä mainittu Corsa-e ja e2008 vaikuttaa ihan varteenotettavilta vaihtoehdoilta myöskin. e-Up!/Mii/Citigo näytti ehkä turhan kauppakasseilta toki hinta/laatu on varmaan 100% parempi kuin e-golffissa sitä ei käy kiistäminen!

Olipa hyvä että pistin viestiä tänne ketjuun! Sai paljon mietittävää :) :thumbsup:
 
Tämä on ollut kovasti mietinnässä. Se vaan että ton E-golffin saa kaikilla herkuilla about samaan hintaan kun ton ID.3:n saa karvalakkina. Onhan ID.3 uudempi auto siitä ei pääse mihinkään mutta jotenkin golffin ulkonäkö on lähellä sydäntä.

Pitää varmastikkin käydä koeajamassa ID.3! Myös yllä mainittu Corsa-e ja e2008 vaikuttaa ihan varteenotettavilta vaihtoehdoilta myöskin. e-Up!/Mii/Citigo näytti ehkä turhan kauppakasseilta toki hinta/laatu on varmaan 100% parempi kuin e-golffissa sitä ei käy kiistäminen!

Olipa hyvä että pistin viestiä tänne ketjuun! Sai paljon mietittävää :) :thumbsup:
Itse ostaisin tuosta valikoimasta adaptiivisella vakkarilla varustetun pösön tai ooppelin. Pitkän matkan vankkureita noista ei ole sitten yksikään, varsinkaan talvella. Pienehkö akku ja akun esilämmityksen puuttuminen on huono yhdistelmä matkan taittamiseen. Kotilatauksella kaupunkipörräämiseen ihan näppäriä pelejä.
 
Tämä on ollut kovasti mietinnässä. Se vaan että ton E-golffin saa kaikilla herkuilla about samaan hintaan kun ton ID.3:n saa karvalakkina. Onhan ID.3 uudempi auto siitä ei pääse mihinkään mutta jotenkin golffin ulkonäkö on lähellä sydäntä.

Pitää varmastikkin käydä koeajamassa ID.3! Myös yllä mainittu Corsa-e ja e2008 vaikuttaa ihan varteenotettavilta vaihtoehdoilta myöskin. e-Up!/Mii/Citigo näytti ehkä turhan kauppakasseilta toki hinta/laatu on varmaan 100% parempi kuin e-golffissa sitä ei käy kiistäminen!

Olipa hyvä että pistin viestiä tänne ketjuun! Sai paljon mietittävää :) :thumbsup:
Mitäs herkkuja siinä on mitä puuttuu ID.3:sta? Sähköpenkkejä ei ainakaan tahdo noihin halvempiin saada mutta muuten on lämmitettävät ratit, adaptiiviset vakkarit yms.

Lisäksi sitten se fakta että tuo on yhtä sukupolvea uudempaa tekniikkaa ja noin 9000 kertaa helpompi myydä tulevaisuudessa seuraavalle omistajalle kuin miniakkuinen Golf.
 
Mitäs herkkuja siinä on mitä puuttuu ID.3:sta? Sähköpenkkejä ei ainakaan tahdo noihin halvempiin saada mutta muuten on lämmitettävät ratit, adaptiiviset vakkarit yms.

Lisäksi sitten se fakta että tuo on yhtä sukupolvea uudempaa tekniikkaa ja noin 9000 kertaa helpompi myydä tulevaisuudessa seuraavalle omistajalle kuin miniakkuinen Golf.
Niin ehkä niistä ei puutu varsinaisesti mitään kun kaikki samat varusteet on saatavilla ID3:seen.
Täyttelin nettiautossa speksit mitä tahdon autolta niin 25000~€ näyttäisi olevan ID3 nuilla spekseillä kun taas e-golf nuilla spekseillä on 20000~€.

Speksit mitä ruksasin tonne nettiautoon:
Adapt vakkari, kaistavahti, peruutuskamera, avaimeton käynnistys, 50k~ ajettu.

Eli tässä periaatteessa on vaakakupissa samoilla spekseillä:

2020 e-golf:
5000€ halvempi, nätimpi (minun mielestä)

2020 ID.3
+ Isompi akku, + Helpompi myydä sitten kun on sen aika.

Valintoja valintoja.

Viisain meistä ottais varmaan 10000€:llä e-upin ja nauraisi suurineen säästöineen. :)
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Niin ehkä niistä ei puutu varsinaisesti mitään kun kaikki samat varusteet on saatavilla ID3:seen.
Täyttelin nettiautossa speksit mitä tahdon autolta niin 25000~€ näyttäisi olevan ID3 nuilla spekseillä kun taas e-golf nuilla spekseillä on 20000~€.

Speksit mitä ruksasin tonne nettiautoon:
Adapt vakkari, kaistavahti, peruutuskamera, avaimeton käynnistys, 50k~ ajettu.

Eli tässä periaatteessa on vaakakupissa samoilla spekseillä:

2020 e-golf:
5000€ halvempi, nätimpi (minun mielestä)

2020 ID.3
+ Isompi akku, + Helpompi myydä sitten kun on sen aika.

Valintoja valintoja.

Viisain meistä ottais varmaan 10000€:llä e-upin ja nauraisi suurineen säästöineen. :)
Joo, taitaa olla niin että tuosta kilsamäärästä jos joustat 10-30 tkm niin alkaa olla noikin pari kymppiä. No mutta ainakin pitäisi olla helppoa kun vaihtoehtoja löytyy. :)
 
Edelleen kauppakassiksi kannattaa harkita myös sitä Leafia. Alle 2 vuotta vanhaa autoa saa noin 17k€ rahaan 20tkm ajomäärällä. Todennäköisesti myös vähävikaisempi kuin ID3.
 
No meillä on autossa neljä eri kuskia. Auto tallettaa jokaiselle omat penkit säädöt ja kun jokaisella on omat avaimet (puhelin), niin penkki säätyy automaattisesti kun autoon istahtaa. Todella toimivaa ja ratti +peilit säätyvät samalla.

Potkuavaustakin käytän oikeastaan joka päivä. Kauppakassit tai salikassi kädessä ja ei tartte koskea paskaiseen kahvaan. Ja napista tai potkaisemalla kiinni. Ja ainakin mulla toimii käytännössä 100% kerroista ekalla potkulla (joissain autoissa haastetta potkun kanssa).
Joo aivan selvähän se on, että jos useampi kuski ni sähköpenkit on jees. Jos vaan 1 kuski autolla niin 100% turhat, ei niistä haittaakaan ole muttei ainakaan omalla kohdalla minkään arvoiset.

Omassa edellisessä bemarissa oli potku ja kaukosäädinavaus vaikkei sähköistä konttia ollutkaan, se vaan jousilla pomppasi auki paljon nopeammin ku sähköinen aukeaa ja kiinni meni tietysti samaa vauhtia ku käsi liikkuu. Toimintavarmuus parempi ja ei ulise välittömästi jos kontti vähän turhan täynnä.
 
Leaffia suosittelisin myös itse. Leaffista löytyy pikalatausliitin (vaikkakin Chademo), sellasta kun ei E-Golfista löydy, edit ainakaan vanhemmasta vuosimallista, uudemmissa kaiketi CCS löytyy.

E-Golfin hyvä puoli on se, että se näyttää Golfilta eikä sähköautolta.
 
Jos nyt pitäis valita ID.3 ja Leaffin väliltä niin ID.3:ssa on kuitenkin CCS joka on noin kymmenen kertaa kätevämpi kuin chademo.

Toki tossa joutuu ehkä vaihtamaan koiranluut vahvempiin motonetin tarvikeosiin sen kerran ja sitten pitää latausluukusta poistaa se älyvapaa lukitus että toimii talvellakin. Siinäpä nuo omien volkkareiden viat olikin.
 
Jos nyt pitäis valita ID.3 ja Leaffin väliltä niin ID.3:ssa on kuitenkin CCS joka on noin kymmenen kertaa kätevämpi kuin chademo.

Toki tossa joutuu ehkä vaihtamaan koiranluut vahvempiin motonetin tarvikeosiin sen kerran ja sitten pitää latausluukusta poistaa se älyvapaa lukitus että toimii talvellakin. Siinäpä nuo omien volkkareiden viat olikin.
Varmaan näinkin, mutta jos puhutaan puhtaasti kakkosautosta, niin kotilataus riittänee 99% kerroista. Meillä noita kaupunkiautoja ei käytännössä koskaan ladata missään pikalaturilla. Luokkaa 1-3 kertaa vuoteen, jos mökille mennään kahdella autolla, niin tarttee joku 10kWh saada, jotta riittää meno-paluu (perillä parkissa ei sähköä).
 
Jos nyt pitäis valita ID.3 ja Leaffin väliltä niin ID.3:ssa on kuitenkin CCS joka on noin kymmenen kertaa kätevämpi kuin chademo.

Toki tossa joutuu ehkä vaihtamaan koiranluut vahvempiin motonetin tarvikeosiin sen kerran ja sitten pitää latausluukusta poistaa se älyvapaa lukitus että toimii talvellakin. Siinäpä nuo omien volkkareiden viat olikin.
Onhan se nyt selvää, että kun kättä työntää syvemmälle taskuun niin oletuksena saa jotain parempaa. Mutta kyse olikin siitä, että useamman tonnin halvemmalla saa pari vuotta uudempaa ja luotettavampaa sähkäriä, mikä varmasti toimii siinä kauppakassin roolissa ihan riittävän hyvin. Omia kauppakasseja en ole ikinä joutunut pikalataamaan nopeamman lataustehon takia.
 
Varmaan näinkin, mutta jos puhutaan puhtaasti kakkosautosta, niin kotilataus riittänee 99% kerroista. Meillä noita kaupunkiautoja ei käytännössä koskaan ladata missään pikalaturilla. Luokkaa 1-3 kertaa vuoteen, jos mökille mennään kahdella autolla, niin tarttee joku 10kWh saada, jotta riittää meno-paluu (perillä parkissa ei sähköä).

Toisaalta jos sitä chademo pistoketta ei ole siinä reissussa saatavilla niin se tekee Leafista vielä ankeamman, kun siinä on vain 1-vaihe ac lataus(joskin 32A), jolla hätätilassakin on todella hidasta ladata.
 
Onhan se nyt selvää, että kun kättä työntää syvemmälle taskuun niin oletuksena saa jotain parempaa. Mutta kyse olikin siitä, että useamman tonnin halvemmalla saa pari vuotta uudempaa ja luotettavampaa sähkäriä, mikä varmasti toimii siinä kauppakassin roolissa ihan riittävän hyvin. Omia kauppakasseja en ole ikinä joutunut pikalataamaan nopeamman lataustehon takia.
Ei se silti sitä tarkoita etteikö noita asioita kannata tiedostaa ja vertailla.
 
Toisaalta jos sitä chademo pistoketta ei ole siinä reissussa saatavilla niin se tekee Leafista vielä ankeamman, kun siinä on vain 1-vaihe ac lataus(joskin 32A), jolla hätätilassakin on todella hidasta ladata.
No jopas. En kyllä ymmärrä miksi näitä ainoastaan yksivaihelatauksella edes valmistetaan.
Meillekn kun 2023 olin ton Corsan varannut (24kk/50tkm soppari Autoverkkokaupasta), niin varmistin tilatessa, että onhan 11kW lataus, se oli ainoa kriteeri. Niin ja musta väri oli varattuna. 2vko myöhemmin myyjä soittaa, että auto tuli, mutta tässä olikin vain 1-vaihelaturi… sitten uutta autoa Hangosta odottamaan taas 2vko, jossa 11kW laturi. Ja mustat olivat jo loppu tossa vaiheessa…
 
Varmaan näinkin, mutta jos puhutaan puhtaasti kakkosautosta, niin kotilataus riittänee 99% kerroista. Meillä noita kaupunkiautoja ei käytännössä koskaan ladata missään pikalaturilla. Luokkaa 1-3 kertaa vuoteen, jos mökille mennään kahdella autolla, niin tarttee joku 10kWh saada, jotta riittää meno-paluu (perillä parkissa ei sähköä).
Jep, tästä syystä melkein tuli jo Leaf meillekin mutta löytyi kohtuuhintaan sopiva ID.3 kakkosautoksi. Nyt kun sillä on ajeltu niin kyllä olisi muutamalla reissulla ollut todella ankeaa etsiä chademoita kun tarvi pienen lisälatauksen. Meillä kun kakkosautollakin joutuu joskus ajelemaan vähän enemmän, mutta kokonaissuorite lienee silti jossain 10 tkm/vuosi kohdalla.

Latausnopeushan tossa ei taida Lefaa parempi olla vaikka CCS onkin.
 
Jep, tästä syystä melkein tuli jo Leaf meillekin mutta löytyi kohtuuhintaan sopiva ID.3 kakkosautoksi. Nyt kun sillä on ajeltu niin kyllä olisi muutamalla reissulla ollut todella ankeaa etsiä chademoita kun tarvi pienen lisälatauksen. Meillä kun kakkosautollakin joutuu joskus ajelemaan vähän enemmän, mutta kokonaissuorite lienee silti jossain 10 tkm/vuosi kohdalla.

Latausnopeushan tossa ei taida Lefaa parempi olla vaikka CCS onkin.
Meillä on 19kk ajettu tolla Corsa-e:llä 53tkm ja pösöllä 20kk ja 27tkm. Ja siis kotilatauksilla. Yksivaiheisella ei pärjäis ollenkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
M50 on faceliftiin tullut sähköpenkit vakioksi. Omaan ne tuli M-sport penkkien mukana pakotettuna, olisi toki kuulunut myös johonkin niistä varustepaketeista.
Pidän sähköpenkkejä niin totaalisen turhina, että mikäli olisi voinut olla ottamatta ja säästänyt sillä edes muutaman satasen niin olisin jättänyt ottamatta. Omasta mielestä jopa turhempi ku sähköinen takaluukku, mistä en ole keksinyt oikeastaan mitään etua ainakaan sellaista mistä euroakaan maksaisin.
Kas, hengenheimolaisia. Jos on yksi kuski, niin allekirjoitan sähköpenkkien turhuuden 100%. Sen kerran pari kun säätää asennon, ei minullakaan ole niin kermainen perse, etteikö kehtaisi vipuja käännellä (vaikka ehkä jonkun mielestä voi naapurit katsella, hui kauhistus!). Jos taas ratin takana istuva vaihtelee taajaan, varsinkin jos joku kuskeista on selvästi pienempää tekoa, niin onhan se ihan kivaa kun ei tarvitse jatkuvasti nysvätä.
Sähköinen takaluukku, vähän samaa osastoa... en tiedä. En ole ihastunut oikeastaan ikinä. Juu, ostoskassit, lastenvaunut, kurakelit ja muut. On nähty ja koettu. Silti ihan se ja sama osastoa.
 
Toisaalta jos sitä chademo pistoketta ei ole siinä reissussa saatavilla niin se tekee Leafista vielä ankeamman, kun siinä on vain 1-vaihe ac lataus(joskin 32A), jolla hätätilassakin on todella hidasta ladata.
Adapterin kun hankkii Lefaan niin on CCS ja chademo laturit käytössä
 
Kas, hengenheimolaisia. Jos on yksi kuski, niin allekirjoitan sähköpenkkien turhuuden 100%. Sen kerran pari kun säätää asennon, ei minullakaan ole niin kermainen perse, etteikö kehtaisi vipuja käännellä (vaikka ehkä jonkun mielestä voi naapurit katsella, hui kauhistus!). Jos taas ratin takana istuva vaihtelee taajaan, varsinkin jos joku kuskeista on selvästi pienempää tekoa, niin onhan se ihan kivaa kun ei tarvitse jatkuvasti nysvätä.
Sähköinen takaluukku, vähän samaa osastoa... en tiedä. En ole ihastunut oikeastaan ikinä. Juu, ostoskassit, lastenvaunut, kurakelit ja muut. On nähty ja koettu. Silti ihan se ja sama osastoa.

+1 😀

Sähköpenkkien säätökin on ärsyttävää, kun yrität jostain 16-suuntaisesta penkistä saada miellyttävää kokonaisuutta.. Hyvänä puolena, et sit kun ne saat paikoilleen, niin voit tallentaa asetukset.

Ymmärrän toki jos on ne neljä kuskia, mutta muuten kyllä aivan turha ominaisuus moneen muuhun lisävarusteeseen verrattuna. Samaan kastiin menee sähköinen ratin säätö. Digikansa tykkää, mutta käytännöllisiä eivät omaan makuun ole. Ainakin Bemarissa taitavat myös nostaa penkin profiilia, joka ei ole sporttiautoihin toivottavaa.
 
+1 😀

Sähköpenkkien säätökin on ärsyttävää, kun yrität jostain 16-suuntaisesta penkistä saada miellyttävää kokonaisuutta.. Hyvänä puolena, et sit kun ne saat paikoilleen, niin voit tallentaa asetukset.

Ymmärrän toki jos on ne neljä kuskia, mutta muuten kyllä aivan turha ominaisuus moneen muuhun lisävarusteeseen verrattuna. Samaan kastiin menee sähköinen ratin säätö. Digikansa tykkää, mutta käytännöllisiä eivät omaan makuun ole. Ainakin Bemarissa taitavat myös nostaa penkin profiilia, joka ei ole sporttiautoihin toivottavaa.
On muitakin kuin sporttiautoja…
 
Eipä noissa manuaalipenkeissä juuri ole tarpeeksi säätöjä. Jos sattuu penkki osumaan, niin kiva, mutta järjestäen mukavaa asentoa en ainakaan itse löydä. Järjetöntä säästää siinä kohtaa autossa, jota eniten käyttää.
 
Kyllä ei tule tänne enää manuaalijakkaroita talouden pääautoon, kun on päässyt sähköjakkaroiden säätöjen makuun. Onhan se aivan huikeata kun kerralla saa tehtyä itsellensä optimaalinen ajoasento, eikä sitä tarvitse uudestaan etsiä kun joku toinen on ajanut.

Ollaan rouvan kanssa niin eri mittaisia, että on pelkkää plussaa kun molemmat saa itsellensä mieluiset säädöt tehtyä.
 
On muitakin kuin sporttiautoja…

Juu, kyllä ne lisävarusteet on tosi preferenssikohtaisia, joita sitten seuraaviin autoihin kaipaa.

Itselle must have:

- Avaimeton sisäänmeno + painike lukituksille
- Ruuhkavakkari ja keskikaistallapito stop&go:lla. Ruuhkissa ”autopilot” on oikeesti tosi hyödyllinen.
- Ratin ja penkkien nopea&tehokas lämmitys
- Etäyhteys autoon appilla. Eniten tulee hyödynnettyä ajo-/lataustilastoja ja tietysti etänä auton viilennys.
- Nahkapenkit ja sisusta. Edes vegaaninen, jos ei ole aitoa saatavilla. Muovi ja kangas vie oikeasti elämänilon.
- Langaton Apple CarPlay
- Peruutuskameran huuhtelu
- Takareiden tuki penkeissä
- Panoraamakatto

Nice to have:

- Hierovat penkit - nämä tällä hetkellä ja totun kokoajan enemmän.
- Normiajossa adaptiivinen vakkari ei olisi itelle pakollinen, sillä sitä hyödyntää kohtalaisen harvoin, mutta joskus ihan kiva jos on vaikeuksia keskittyä ajoon.
- Sähköinen takakontti.
- Ilmajouset. Näppärät mökkitiellä, mutta muuten enemmän leikkikalu
- Kaistavahti. Pitää pystyä kytkeä helposti matka-ajossa pois ja mielellään myös keskikaistalla pysyminen erikseen. Porschessa tämä on toteutettu hienosti.
- Etutuulilasin lämmitys olisi kiva seuraavaan, mutta sisätilan lämmitys laskenut tarvetta.


Turhia varusteita, joita ollut tai on tällä hetkellä, joita ei kaipaa:

- HUD, onneksi sen saa pois. Joskus tulee laitettua päälle pitkällä matkalla, mutta aika nopeasti haluaa näkökentän puhtaaksi.
- Ei enää ikinä sähkötoimisia latausluukkuja tai kamerapeilejä.
- Auton naviominaisuudet olleet aina joko luokattomia tai turhia. Vähän samaan kastiin menee kaikki sisäänrakennetut Spotifyt ja sääappit.

Varmaan unohti jotain, mutta lonkalta nämä pyörii eniten arjessa mielessä auton kanssa :)
 
Viimeksi muokattu:
Eipä noissa manuaalipenkeissä juuri ole tarpeeksi säätöjä. Jos sattuu penkki osumaan, niin kiva, mutta järjestäen mukavaa asentoa en ainakaan itse löydä. Järjetöntä säästää siinä kohtaa autossa, jota eniten käyttää.
Johtuu varmaan valmistajasta ja penkistä, mutta ainakin perustason sähköpenkki on toiminnoiltaan ihan sama kuin manuaalipenkkikin. Jotain parempia lisävarustepenkkejä ei tietysti välttämättä saa käsisäädöillä, vaikka se sähkösäätö ei mitään lisäarvoa toisikaan.

Ja jos sitä selkävaivaisen penkkiä ei kaipaa, eikä muut autolla aja, niin järjetöntä laittaa rahaa siihen kohtaan autossa jota ei ikinä käytä.
 
Jos leaffia hankkii niin tosiaan chadeno-ccs adapteri kannattaa hankkia. Noi isoakkuiset leaffit latautuvat adapterilla monesti nopeammin kuin chademolla kun itse laturipömpeli on tehokkaampi.

Siintomaa on videoillaan tuota hyvin esitellyt ja valmistaja päivittää adapteria aktiivisesti.
 
Johtuu varmaan valmistajasta ja penkistä, mutta ainakin perustason sähköpenkki on toiminnoiltaan ihan sama kuin manuaalipenkkikin. Jotain parempia lisävarustepenkkejä ei tietysti välttämättä saa käsisäädöillä, vaikka se sähkösäätö ei mitään lisäarvoa toisikaan.

Ja jos sitä selkävaivaisen penkkiä ei kaipaa, eikä muut autolla aja, niin järjetöntä laittaa rahaa siihen kohtaan autossa jota ei ikinä käytä.
Volvoni perustason sähköpenkissä oli mm. ristiselän säätö sekä sivuttaistuen säätö. Missä manuaalipenkissä on nämä säädöt?

Itse en ole selkävaivainen, mutta arvostan silti hyvää penkkiä. Penkkiähän käytetään aina ajaessa, voihan sitä istua vaikka kaljakorin päällä mutta ei se ajokokemusta paranna. Ei tulisi mieleenkään ajaa autolla jossa esimerkiksi reisituki on liian lyhyt (lue: kaikki penkit joissa ei ole reisituen säätöä). Toisaalta eihän suurta osaa autoilijoista haittaa esimerkiksi muoviset penkit, huonot valot, heikko äänieristys tai tunnoton ohjauskaan 🤷‍♂️
 
Volvoni perustason sähköpenkissä oli mm. ristiselän säätö sekä sivuttaistuen säätö. Missä manuaalipenkissä on nämä säädöt?

Ainakaan Mersun perussähköjakkaroissa ei ole sivuttaistuen säätöä. Ja tekisi muuten mieli väittää ettei ole Vollen V70 jakkaroissakaan, ainakaan perusmalleissa, vuosiluku 2017 itsellä mielessä.
 
Johtuu varmaan valmistajasta ja penkistä, mutta ainakin perustason sähköpenkki on toiminnoiltaan ihan sama kuin manuaalipenkkikin. Jotain parempia lisävarustepenkkejä ei tietysti välttämättä saa käsisäädöillä, vaikka se sähkösäätö ei mitään lisäarvoa toisikaan.

Ja jos sitä selkävaivaisen penkkiä ei kaipaa, eikä muut autolla aja, niin järjetöntä laittaa rahaa siihen kohtaan autossa jota ei ikinä käytä.
Ei se tarvitse olla kuin vivulla toteutettu selkänojan säätö, niin game over manuaalipenkille käytettävyydessä. Yleensä myös puuttuu mahdollisuus säätää istuinosan ja selkäosan kaltevuuuksia erikseen. Muutenkin nuo kulimallien penkit tuppaa olemaan kaikin puolin sähköversioitaan heikompia. Ei hyvää penkkiä tarvita sen takia, että on selkävaiva vaan sen takia ettei selkävaivoja tulisi. Id.7 ja muut jotka ovat tuoneet reippaan tehokkaat hierontatoiminnot penkkiin on myös hyvää kehitystä. Rellussa (megane/scenic) ja korealaisissa näyttää myös olevan sähköpenkkissä mahdollisuus automaattiseen penkin taaksepäin siirtoon, kun kuski istuu sisään. Ihan mukava pikkulisä.
 
Volvoni perustason sähköpenkissä oli mm. ristiselän säätö sekä sivuttaistuen säätö. Missä manuaalipenkissä on nämä säädöt?

Itse en ole selkävaivainen, mutta arvostan silti hyvää penkkiä. Penkkiähän käytetään aina ajaessa, voihan sitä istua vaikka kaljakorin päällä mutta ei se ajokokemusta paranna. Ei tulisi mieleenkään ajaa autolla jossa esimerkiksi reisituki on liian lyhyt (lue: kaikki penkit joissa ei ole reisituen säätöä).
Ei kai autoja ilman ristiselän tuen säätöä ole tällä vuosituhannella edes valmistettu, volvoissakin se on ollut jo jostain 70-luvulla vakiona. Sivuttais säätöjäkin on kyllä manuaalisia, ei siihen sähköä tarvita.

Joissain autoissa on hyvät penkit, jotkut valmistajat eivät ilmeisesti osaa hyvää penkkiä tehdä, vaikka kuinka laittavat penkkiinsä sähkömoottoreita. Voihan tietysti olla että mulla on vaan sopivan standardi selkä ja perse, mutta vuosituhannen alun Volvoissa oli ihan se perusmallin penkki huomattavan hyvä ja mukava istua, vaikkei niissä sähköllä toiminutkaan kuin lämmitys (jota en oikeastaan ikinä käytä).
 
Rellussa (megane/scenic) ja korealaisissa näyttää myös olevan sähköpenkkissä mahdollisuus automaattiseen penkin taaksepäin siirtoon, kun kuski istuu sisään. Ihan mukava pikkulisä.
Joku tuostakin ilmeisesti tykkää. Itse taas kun kävin koeajamassa EV6:tta, niin se automaattinen penkin taaksepäin siirtyminen tuntui helvetin ärsyttävältä ominaisuudelta. Varsinkin se kun se tapahtui myös autosta pois lähtiessä (oven avaamisen jälkeen). Kai tuon saa jostain valikosta kytkettyä pois päältä, en jaksanut selvittää.

Ensinnäkin se että mulla on tapana nousta autosta aika rivakasti oven avaamisen jälkeen, käytännössä jalka on maassa heti kun ovi on raollaan. Siinä vaiheessa kuitenkin Kian penkki lähti vasta hitaasti jurnuttamaan taaksepäin. Jolloin tuli ärsyttävä odottelu muutama sekunti paikallaan istuen. Vaihtoehtona oli taaksepäin liikkuvasta penkistä pois hyppääminen joka tuntuu epämukavalta (kun "ponnistat eteenpäin" niin se taaksepäin liikkuva penkki vie tuen tunnetta pois).

Toisekseen mulla pitkänä ihmisenä penkki on jo lähtökohtaisesti takana ja kun se automaattijurnutus vei sen vielä taaemmas, niin B-pilari tuli poistumisreitille. Noustessa sivureisi otti kiinni B-pilariin eli syvällä takana olevasta penkistä poistuminen oli vaikeampaa. Sama myös autoon mennessä, penkki oli liiankin takana. (Lihaville ihmisille tarpeellisempi ominaisuus, että saa läskimahan kammettua pois ratin ja penkin välistä?)

Kolmenneksi, ainakaan EV6:n taakse liikkuvassa penkissä ei ilmeisesti ole sensoria, joka pysäyttäisi penkin jos takamatkustajan jalkaterät ovat kuljettajan penkin alla. Pitäisi sitten muistaa joka kerta huolehtia takana matkustavista, että "eiväthän jalkasi ole penkin alla, aion avata oven?" Tai penkin takana voi olla muutakin tavaraa joka ei saisi puristua. Jossain videolla oli demonstroitu että penkki todella muussaa ne takamatkustajan jalat aika kivuliaasti alleen.

Eli mun kirjoissani ei mukava pikkulisä, vaan vahingollista over-engineeringiä. Toki pikkujuttu jos sen saa asetuksista pois, mutta auton ostajana en silti haluaisi maksaa turhasta paskasta.
 
Sen saa pois ja siinä on säätökin miten pitkälle se ajaa taaksepäin. Pitkälle (/laihalle) ihmiselle varmasti tarpeettomampi ominaisuus, kun ratin ja penkin välissä on valmiiksi enemmän tilaa. On kyllä saatanan takana sun penkki, jos takamatkustajiin ottaa kiinni. Johan ne kiskot loppuu hyvän matkaa ennen :confused:

e: Eihän tuossa ole muuta ideaa kuin siirtää penkki oikeaan kohtaan oviaukossa. Sulla menee liian taakse b-pilarin kohdalle joten ei toimi. Lyhyellä taas ajoasennossa penkki on liian edessä sujuvaan poistumiseen. Tuolla asetuksella saa optimin sekä ajoon että poistumiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai autoja ilman ristiselän tuen säätöä ole tällä vuosituhannella edes valmistettu, volvoissakin se on ollut jo jostain 70-luvulla vakiona. Sivuttais säätöjäkin on kyllä manuaalisia, ei siihen sähköä tarvita.

Joissain autoissa on hyvät penkit, jotkut valmistajat eivät ilmeisesti osaa hyvää penkkiä tehdä, vaikka kuinka laittavat penkkiinsä sähkömoottoreita. Voihan tietysti olla että mulla on vaan sopivan standardi selkä ja perse, mutta vuosituhannen alun Volvoissa oli ihan se perusmallin penkki huomattavan hyvä ja mukava istua, vaikkei niissä sähköllä toiminutkaan kuin lämmitys (jota en oikeastaan ikinä käytä).
BMW ja Porsche, ei ristiseläntukea vakiona. Kummallisuus todella. Moni myytävät ilman ristiseläntuen säätöä.
 
BMW ja Porsche, ei ristiseläntukea vakiona. Kummallisuus todella. Moni myytävät ilman ristiseläntuen säätöä.
Vielä kummallisemmaksi tekee ainakin bmw:n tapauksessa että perus sporttipenkeissä on kyllä sähköllä säätyvä selkänojan leveyssäätö aina mutta ristiseläntuki maksaa extraa.
 
Tein pienen testin -24 Solterralla miten se lataa, jos menee pikalaturille auto aivan jääpalikkana. Perjantaista asti pysäköitynä ulkona ajamatta. Viime yönä pakkanen kävi alimmillaan -16'C. Aamupäivällä laturille lähtiessä oli -14'C. Latausta lopettaessa -10'C. Latauksen alussa akku 13%. Ajomatka laturille alle 10 km, joten ei siinä paljon ehtinyt lämmetä. Rajoittaa muuten moottoritehoa jo melko rankasti noin pieni akkuprosenttti ja kylmyys. Olisi tullut aika paha mieli, jos olisi mennyt yrittämään liittymistä vaikka 80 km/h tielle.

Ei tämä mielestäni kovin huono ollut. Odotus oli, että alkuun ei ladattaisi ollenkaan, vaan lämmitettäisiin, mutta kyllähän tuo heti alkoi ottamaan 25 kW tehoa vastaan. Ja onhan tämä nyt muutenkin aika typerä asetelma siinä mielessä, että miksi menisin heti ensimmäisenä kylmällä akulla lataamaan. Normaali käyttötapaus olisi lähteä kotoa täydellä, ajaa pari-kolmesataa kilometriä, ja sitten vasta katsella latausta jolloin akkukin olisi varmaan jo paljon lämpimämpi.

Edellinen Hyundai Kona 64 ei muistaakseni pikaladannut edes kesällä noi nopeasti.


20250216_094409000_iOS.jpg
 
Joku tuostakin ilmeisesti tykkää. Itse taas kun kävin koeajamassa EV6:tta, niin se automaattinen penkin taaksepäin siirtyminen tuntui helvetin ärsyttävältä ominaisuudelta. Varsinkin se kun se tapahtui myös autosta pois lähtiessä (oven avaamisen jälkeen). Kai tuon saa jostain valikosta kytkettyä pois päältä, en jaksanut selvittää.

Ensinnäkin se että mulla on tapana nousta autosta aika rivakasti oven avaamisen jälkeen, käytännössä jalka on maassa heti kun ovi on raollaan. Siinä vaiheessa kuitenkin Kian penkki lähti vasta hitaasti jurnuttamaan taaksepäin. Jolloin tuli ärsyttävä odottelu muutama sekunti paikallaan istuen. Vaihtoehtona oli taaksepäin liikkuvasta penkistä pois hyppääminen joka tuntuu epämukavalta (kun "ponnistat eteenpäin" niin se taaksepäin liikkuva penkki vie tuen tunnetta pois).

Toisekseen mulla pitkänä ihmisenä penkki on jo lähtökohtaisesti takana ja kun se automaattijurnutus vei sen vielä taaemmas, niin B-pilari tuli poistumisreitille. Noustessa sivureisi otti kiinni B-pilariin eli syvällä takana olevasta penkistä poistuminen oli vaikeampaa. Sama myös autoon mennessä, penkki oli liiankin takana. (Lihaville ihmisille tarpeellisempi ominaisuus, että saa läskimahan kammettua pois ratin ja penkin välistä?)

Kolmenneksi, ainakaan EV6:n taakse liikkuvassa penkissä ei ilmeisesti ole sensoria, joka pysäyttäisi penkin jos takamatkustajan jalkaterät ovat kuljettajan penkin alla. Pitäisi sitten muistaa joka kerta huolehtia takana matkustavista, että "eiväthän jalkasi ole penkin alla, aion avata oven?" Tai penkin takana voi olla muutakin tavaraa joka ei saisi puristua. Jossain videolla oli demonstroitu että penkki todella muussaa ne takamatkustajan jalat aika kivuliaasti alleen.

Eli mun kirjoissani ei mukava pikkulisä, vaan vahingollista over-engineeringiä. Toki pikkujuttu jos sen saa asetuksista pois, mutta auton ostajana en silti haluaisi maksaa turhasta paskasta.
Minäkään en tuosta alkuun pitänyt mutta myöhemmin ymmärsin ehkä(?) sen idean. Saa vedettyä penkin ajoasennon kannalta optimiin sen haittaamatta kulkua. Tässä kun ei ratti vetäydy / nouse sähköllä kuten joissain muissa, pelkästään penkki liikkuu. Itse olen vain 188 pätkä mutta mahaa on. Maha ei kulkemisessa niinkään se ongelma ole, enemmin se että miten saa hanurin penkkiin ja oikean jalan ratin ali oikealle paikalleen.

Vaimon ajoasento jos on jostain syystä päällä niin pakko käsin ajaa penkkiä taakse että pääsee sisään. Siinäkin vähän auttaa että penkki pakittaa ajon jälkeen itse. Vielä ei ole mitään tai ketään murskattu.
 
Jos sähköauto rajoittaa latausta näillä talvipakkasilla jopa alle 30 kW tehoihin, joten onko mitään merkitystä lataako 50 kW vai 200 kW pikalaturilta?
 
Tein pienen testin -24 Solterralla miten se lataa, jos menee pikalaturille auto aivan jääpalikkana. Perjantaista asti pysäköitynä ulkona ajamatta. Viime yönä pakkanen kävi alimmillaan -16'C. Aamupäivällä laturille lähtiessä oli -14'C. Latausta lopettaessa -10'C. Latauksen alussa akku 13%. Ajomatka laturille alle 10 km, joten ei siinä paljon ehtinyt lämmetä. Rajoittaa muuten moottoritehoa jo melko rankasti noin pieni akkuprosenttti ja kylmyys. Olisi tullut aika paha mieli, jos olisi mennyt yrittämään liittymistä vaikka 80 km/h tielle.

Ei tämä mielestäni kovin huono ollut. Odotus oli, että alkuun ei ladattaisi ollenkaan, vaan lämmitettäisiin, mutta kyllähän tuo heti alkoi ottamaan 25 kW tehoa vastaan. Ja onhan tämä nyt muutenkin aika typerä asetelma siinä mielessä, että miksi menisin heti ensimmäisenä kylmällä akulla lataamaan. Normaali käyttötapaus olisi lähteä kotoa täydellä, ajaa pari-kolmesataa kilometriä, ja sitten vasta katsella latausta jolloin akkukin olisi varmaan jo paljon lämpimämpi.

Edellinen Hyundai Kona 64 ei muistaakseni pikaladannut edes kesällä noi nopeasti.


20250216_094409000_iOS.jpg
Solterra -25 ja 80km ajoa alla. Ulkona taisi olla muutama aste pakkasta.IMG_20250216_172645.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 346
Viestejä
4 865 917
Jäsenet
78 644
Uusin jäsen
Stobe99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom