Yleistä keskustelua sähköautoista

Aika hyvällä hinnalla lataat kun pelkkä siirto+vero on itsellä 5,95c (halvin siirtohinta jonka saa aikaliittymällä) vaikka sähkö olisi ilmaista.
No täällä on yösiirto+vero 3.9snt/kWh. Tohon päälle sitten sähkö, joka on viimeisen vuoden keskiarvona joku 2snt…
 
Kyllä sähkö kannattaa, mitään muuta kannata miettiäkään >20k€ jos laittaa polttikseen, jos ajaa ees lähellekään 30tkm, saati 40tkm vuoteen ja omaa kotilatauksen. Lisäksi siihen sähköautoon saa helposti 300 hv joka on polttiksissa ihan mahdotonta 6l/100km kulutuksella.

Tämä autokalkulaattorin laskelma: 20k€ bensa 6l/100km vr. 40k€ sähköauto. Sähköauto tullut halvemmaksi 6-7 vuoden päästä. Erona, että oot ajanut noi 6-7 vuotta huomattavasti uudemmalla autolla. Jos laittaa pörssisähkön yöhinnat + siirrto kalkulaattoriin, niin puhutaan 5-6 vuodesta.

1739472181302.png
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mhj
Aika hyvällä hinnalla lataat kun pelkkä siirto+vero on itsellä 5,95c (halvin siirtohinta jonka saa aikaliittymällä) vaikka sähkö olisi ilmaista (ja tuohon päälle tietty vielä pörssistä ostaessa välittäjän marginaali).

Aurinkopaneeleilla tai itse tuottamalla voi tietty päästä halvemmalla, mutta ostaen ei.
Eiköhän se johonkin 10snt paikkeille sullakin asettuisi tuolla 6snt siirto+vero pohjalla. Ei sitä sähköautoa kannata silloin klo 17 lataukseen laittaa kun töistä tullaan, vaan käyttää ne yön halvat tunnit.
 
Juu toki näin ladattavalla hybridillä teenkin. Ja tietty sitä nyt kannattaa ladata asiointilatauksissakin aina suhteessa bensan hintaan jos yli 30km päähän menee.
 
Sähkön pörssihinnan yökeskiarvo on viimeisen 365pv otannalla 3,04 snt/kwh. Taas 180 vrk liukuva keskiarvo yölle 2,67 snt/kwh. Päivän vastaavat 6,33 snt ja 7,04 snt.

Halpaa on, mutta valitettavasti tuo koskettaa vain harvoja kotilataajia, koska As. Oy:ssä otetaan joku hölmö soppari ja taas julkiset lataukset on 20-30snt/kwh - saati CCS:ssät 40 snt/kwh.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Aika hyvällä hinnalla lataat kun pelkkä siirto+vero on itsellä 5,95c (halvin siirtohinta jonka saa aikaliittymällä) vaikka sähkö olisi ilmaista (ja tuohon päälle tietty vielä pörssistä ostaessa välittäjän marginaali).

Aurinkopaneeleilla tai itse tuottamalla voi tietty päästä halvemmalla, mutta ostaen ei.
Juu 4,5-5,7 senttiä se omakin siirto veroineen on, tuohon energia ja pikalataukset päälle niin 10 snt tuntumaan asettuu omat keskihinta autolle. Toki tuossa on mukana kaikki kotitaloussähkö eli oikeasti lataus on paljon, paljon halvempaa kun suurin osa tulee sillä 0-hinnalla mutta vaikea mun on sitä sitten enää erotella tuosta.
 

Kyllä sähkö kannattaa, mitään muuta kannata miettiäkään >20k€ jos laittaa polttikseen, jos ajaa ees lähellekään 30tkm, saati 40tkm vuoteen ja omaa kotilatauksen. Lisäksi siihen sähköautoon saa helposti 300 hv joka on polttiksissa ihan mahdotonta 6l/100km kulutuksella.

Tämä autokalkulaattorin laskelma: 20k€ bensa 6l/100km vr. 40k€ sähköauto. Sähköauto tullut halvemmaksi 6-7 vuoden päästä. Erona, että oot ajanut noi 6-7 vuotta huomattavasti uudemmalla autolla. Jos laittaa pörssisähkön yöhinnat + siirrto kalkulaattoriin, niin puhutaan 5-6 vuodesta.

1739472181302.png
Tuossa ilmeisesti jäänösarvo nolla.
Jos vetää jäännös arvoksi puolet ja tiirailee neljän vuoden kohtaa, niin saa jotain 4v arviota. jos nyt arvioi että 4v puolet jäljellä arvosta. Jos nyt vetää jokin yleisemmän 15000km-20 000km vuodessa
Mutta kuten totesit energian hinnalla ja sen vuotuisella nousulla voi vääntää haluamansa laisen käppyrän.
Jos ei vielä riitä, niin jos uskoo bensan hinnan suht tukevaan nuosuun, ja sen seurauksena polttisten arvon kyykkyyn, ...
 
Hyvin harvalle sähköautoilu (keskiverto autoilija ) on oikeasti kannattavaa. Saavutettavat säästöt ovat aina laskutavasta kiinni ja todellisuus on aina hieman ihmeellisempää.

Itsekin teorialaskelmissa sain ekselin kääntämään kulut ennen autonhankintaa positiiviseiksi, mutta todellisuus oli erinlainen. Vakuutukset ovat kallimmat, sähkönkulutus suurempaa kuin paperilla on. Onneksi tiesin tämän, että laskelmat vs todellisuus eivät kohtaa ( kiitos tämänkin foorumin ), joten mitään pettymystä ei tullut.

Kaikesta huolimatta, olen sitä mieltä että, sähköautoilu on ylihehkutettu autoilun muoto. Se ei ole suurimmalle osalle edullista, eikä loppujen lopuksi yhtään sen ihmeellisempää kuin mikään muukaan autoilumuoto. Eikä edes ympäristöystävällisempää "tiuhaan" autoa vaihtavalle.
 
Hyvin harvalle sähköautoilu (keskiverto autoilija ) on oikeasti kannattavaa. Saavutettavat säästöt ovat aina laskutavasta kiinni ja todellisuus on aina hieman ihmeellisempää.

Itsekin teorialaskelmissa sain ekselin kääntämään kulut ennen autonhankintaa positiiviseiksi, mutta todellisuus oli erinlainen. Vakuutukset ovat kallimmat, sähkönkulutus suurempaa kuin paperilla on. Onneksi tiesin tämän, että laskelmat vs todellisuus eivät kohtaa ( kiitos tämänkin foorumin ), joten mitään pettymystä ei tullut.

Kaikesta huolimatta, olen sitä mieltä että, sähköautoilu on ylihehkutettu autoilun muoto. Se ei ole suurimmalle osalle edullista, eikä loppujen lopuksi yhtään sen ihmeellisempää kuin mikään muukaan autoilumuoto. Eikä edes ympäristöystävällisempää "tiuhaan" autoa vaihtavalle.
En tiedä miten voi vaihtaa autoa niin tiuhaan, ettei sähköautoilu olisi ympäristöystävällisempää?

Kysymyshän on hyvin teoreettinen, mutta siinä mielessä empiirinen, että meillä on olemassa tietty tasapaino markkinalla. Mitä enemmän uusia vaihtoehtoja markkinassa, sitä herkemmin yhä uudemmat vaihtoehtot ovat halpoja. Eli jos ostaisin yksin vuodessa 40.000 autoa, niin Suomen autokanta todennäköisesti alkaisi uusiutumaan ja tämä tarkoittaisi, että yhä useampi polttis menisi jäteasemalle. Autojen keski-ikä muuttuisi, joka tarkoittaisi, että jokaista autoa käytetään lyhyemmän aikaa. Jotta sähköautojen vaihtotiheys kompensoisi niiden päästöjen vähyyden, tulisi autokalkulaattorin datan mukaan suomalaisten autojen keski-iän olla sellaiset viisi vuotta! siis viisi vuotta.

Vakuutukset
minulla on saman tasoiset kuin hybridi BMW:ssä, ei eroa, 1150€/v. täysbonarein. Sähkönkulutus on paperilla ihan sama kuin laskin: eli 20kwh/100km, lataushäviö +10% + oman mielen mukaan esilämmitykset. Toki wltp johtaa harhaan, kuten polttiksellakin, polttikset syö ihan hirveästi pätkäajossa, kuten sähkökin.

Ihmeellistä siten, että siihen saa dumpattua tehoa kovin paljon : hintaan. Hiljaista ja vaivatonta, en ole käyttänyt autoa kertaakaan 3 v. huollossa. Ajellut vaan. Toki ne korjaukset tulevat sitten jossain vaiheessa.

Mutta ei mikään halpuus, mutta sen verran et voit ostaa +10k€ kalliimman sähkärin säästyneellä kululla.



1739475871269.png
 
Hyvin harvalle sähköautoilu (keskiverto autoilija ) on oikeasti kannattavaa. Saavutettavat säästöt ovat aina laskutavasta kiinni ja todellisuus on aina hieman ihmeellisempää.

Itsekin teorialaskelmissa sain ekselin kääntämään kulut ennen autonhankintaa positiiviseiksi, mutta todellisuus oli erinlainen. Vakuutukset ovat kallimmat, sähkönkulutus suurempaa kuin paperilla on. Onneksi tiesin tämän, että laskelmat vs todellisuus eivät kohtaa ( kiitos tämänkin foorumin ), joten mitään pettymystä ei tullut.

Kaikesta huolimatta, olen sitä mieltä että, sähköautoilu on ylihehkutettu autoilun muoto. Se ei ole suurimmalle osalle edullista, eikä loppujen lopuksi yhtään sen ihmeellisempää kuin mikään muukaan autoilumuoto. Eikä edes ympäristöystävällisempää "tiuhaan" autoa vaihtavalle.
Mitä tarkoittaa kannattavaa?

Jos auton tartttee ja sellaisen päättä hankkia vaikka 50te hintaluokassa, niin eikö sähkärillä ajo tule vastaavan hintaista polttista halvemmaksi?
 
Hyvin harvalle sähköautoilu (keskiverto autoilija ) on oikeasti kannattavaa. Saavutettavat säästöt ovat aina laskutavasta kiinni ja todellisuus on aina hieman ihmeellisempää.

Itsekin teorialaskelmissa sain ekselin kääntämään kulut ennen autonhankintaa positiiviseiksi, mutta todellisuus oli erinlainen. Vakuutukset ovat kallimmat, sähkönkulutus suurempaa kuin paperilla on. Onneksi tiesin tämän, että laskelmat vs todellisuus eivät kohtaa ( kiitos tämänkin foorumin ), joten mitään pettymystä ei tullut.

Kaikesta huolimatta, olen sitä mieltä että, sähköautoilu on ylihehkutettu autoilun muoto. Se ei ole suurimmalle osalle edullista, eikä loppujen lopuksi yhtään sen ihmeellisempää kuin mikään muukaan autoilumuoto. Eikä edes ympäristöystävällisempää "tiuhaan" autoa vaihtavalle.
Matematiikka yksinkertaista, polttoaine -300e/kk, vero -400e/kk, vakuutus saman. Tämä muutaman tonnin pommista täyssähköön vaihdettu 1.5v sitten. Eli n. samalla kululla ajaa 2v vs. 12v vanhaa autoa. Lisäksi kakkosauton kilsat puolittui, koska sähköllä on niin paljon halvempaa ajaa eli todellinen säästö polttoaineessa n. 400e. Arvonalenemat lasketaan auton vaihtuessa. Mitään muuta haittaa ei ole, kuin se että autoa ei kerkeä lyhentää samaa summaa mitä arvo tippuu (vielä). 40k--> 30k pudotus tuli yllättävän nopeaa vaikka olinkin laskenut sen n. 5-6ke vuosi tasolla.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
No tuon takia itsellä ladattava hybridi kun idea on pitää vain yhtä autoa, joten sillä pitää hoitaa sitten ne kaikki ajot. Sähköauto alkaa jo olla aika lähellä huolettomuuden osalta (nykyisellä ladattavalla ajeltu se 80000km), mutta hankintahetkellä oli aika eri asia vielä.
 
Arvonalenemat lasketaan auton vaihtuessa.
Niin , arvonalenema tonnin pomissa ja 2v autossa on hieman eri. Kuten sanoin , laskemalla kulut saa mieleisekseen.

Mutta kulusta viis, jos menopeli miellyttää ja sopii budjettiin ! Uusi auto on kiva, oli sen käyttövoima tai vuosimali mikä tahansa.
 
Niin , arvonalenema tonnin pomissa ja 2v autossa on hieman eri. Kuten sanoin , laskemalla kulut saa mieleisekseen.

Mutta kulusta viis, jos menopeli miellyttää ja sopii budjettiin ! Uusi auto on kiva, oli sen käyttövoima tai vuosimali mikä tahansa.
Kyllä, mutta sähköauto on ensikertaa mahdollistanut monelle ajaa uudemmalla autolla. Jos kulut +-0 per kk ja pidät autoa +5v onko arvonalenemalla mitään väliä? Toki voi vaikeuttaa matkalla mm. Asuntolainan saantia/määrää. Edit. Itse pidin järjen köyhyytenä pumpata muutaman tonnin romuun 5000e /vuosi + huollot siksi että se edes liikkuu.
 
Niin , arvonalenema tonnin pomissa ja 2v autossa on hieman eri. Kuten sanoin , laskemalla kulut saa mieleisekseen.

Mutta kulusta viis, jos menopeli miellyttää ja sopii budjettiin ! Uusi auto on kiva, oli sen käyttövoima tai vuosimali mikä tahansa.
Tonnin bensa/disel pommin kanssa kisas uusissa autoissa tiukat sähkis tarjoukset, sellaiset mitä oli ennen hintakuplaa. Kuuluisin ehkä se hullujen päivien pösö, 15 000km tai enemmän vuodessa ajavat voineet päästä alle 30 sentin km kustannuksiin. vuoden määräaikaisilla jatko soppareilla tähänasti, ja uutta lisävuotta tarjolla
Toinen taisi olla se n 16 000 euron Seatti. Jälkimmäisistä näyttää pyynit olevan jossain 10 000- 14 000 € välillä.

Tänäpäivänä jos sattuu olemaan se muutaman tonnin helmi, jossa ikäisekseen pienet päästöt, oikeasti pieni kulutus, oma touhu paja, minimi vakuutukset, niin fosiilipumppu hinnoilla onhan se halpaa, alle 40 sentin kilometri jää . jos nyt jonkin verran on ajoa. Jos hyvä makuupussi niin sillä voi yrittää pysähtymättä lappiin.
Tällä oman verstaan pitäjällä tietenkin siinä suorasähkö verstaassa 30 sentin kiinteä soppari, työmatka jossa >30kWh/100km kulutus, ei työpaikka latausta ja matkalla 40 sentin pikalataus.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, mutta sähköauto on ensikertaa mahdollistanut monelle ajaa uudemmalla autolla. Jos kulut +-0 per kk ja pidät autoa +5v onko arvonalenemalla mitään väliä?
Ei välttämättä, mutta se on "kannattavuuslaskelmien " vääristelyä. Eli itsensä huijaamista.
Mutta kuten sanoin, ei autohankintoja voi taloudellisudella perustella. Edut ja "kannattavuus" tulee muualta.

Kaikki vaan autokaupoille ja uudemppaa menopelia alle. Aivan sama mitkä perutelut on :)
 
Ei välttämättä, mutta se on "kannattavuuslaskelmien " vääristelyä. Eli itsensä huijaamista.
Mutta kuten sanoin, ei autohankintoja voi taloudellisudella perustella. Edut ja "kannattavuus" tulee muualta.

Kaikki vaan autokaupoille ja uudemppaa menopelia alle. Aivan sama mitkä perutelut on :)
Tarkoitan, että kun on maksettu auto kokonaan sillä arvonalenamalla ei ole mitään väliä kun sama raha olisi mennyt siihen tonnin pommiin euroja.
 
Joo, oman auton arvonalenema on nyt uudesta saakka ollut 10 000 euroa (laskettu saamistani hyvitystarjouksista) ja polttonesteissä olen laskentataulukon mukaan (seinästä mitattu kulutus ja polttoaine.netin kuukauden keskihinnat) säästänyt 9400 euroa. Tässä tapauksessa kun kyseinen automalli on maksanut käytännössä yhtä paljon sekä bensana että sähkönä, niin kyllähän tämä on ihan edullinen tapa ollut autoilla.
 
Ei välttämättä, mutta se on "kannattavuuslaskelmien " vääristelyä. Eli itsensä huijaamista.
Mutta kuten sanoin, ei autohankintoja voi taloudellisudella perustella. Edut ja "kannattavuus" tulee muualta.

Kaikki vaan autokaupoille ja uudemppaa menopelia alle. Aivan sama mitkä perutelut on :)
Toki halvin useimmiten olisi ajaa jollain 1000€ bensa autolla ja korjata sitä itse. Mutta silti aika moni ennenkin on ostanut uuden kalliin auton. Riippuu nyt tietysti, mutta kyllä minulla ainakin sähköauto on huomattavasti halvempi kuin bensa auto, varsinkin jos siis olisin ostanut myös sen bensa auton uutena ja se olisi samanhintainen ollut kuin sähköauto.

Vakuutukset/renkaat yms saman hintaisia, mutta polttoaineessa n. 6000€/v säästöä ja huolloissa varmaan keskimäärin 500€/v säästöä. Ei tässä sähköautossa ole mikään ollut kalliimpaa kuin saman hintaisessa polttomoottoriautossa.

Arvonalenemaa en laske/tai sama kai laskea, mutta ajan autolla 400 000km jonka jälkeen auton arvonalenema on käytännössä siis auton hinta joka tapauksessa, eli sama käyttövoimasta riippumatta jos siis puhutaan samanhintaisista autoista.
 
Tonnin pommeilla ajeltiin 18-22v opiskelijana ja siitä sitten skaalaten ylöspäin ja voi veljet että takuunalaisilla autoilla on kiva ajaa.
 
Kyllä sähkö kannattaa, mitään muuta kannata miettiäkään >20k€ jos laittaa polttikseen, jos ajaa ees lähellekään 30tkm, saati 40tkm vuoteen ja omaa kotilatauksen. Lisäksi siihen sähköautoon saa helposti 300 hv joka on polttiksissa ihan mahdotonta 6l/100km kulutuksella.

Tämä autokalkulaattorin laskelma: 20k€ bensa 6l/100km vr. 40k€ sähköauto. Sähköauto tullut halvemmaksi 6-7 vuoden päästä. Erona, että oot ajanut noi 6-7 vuotta huomattavasti uudemmalla autolla. Jos laittaa pörssisähkön yöhinnat + siirrto kalkulaattoriin, niin puhutaan 5-6 vuodesta.

1739472181302.png
Mitä tuossa 10v paikkeilla tapahtuu? Akun uusinta?
 
Tarkoitan, että kun on maksettu auto kokonaan sillä arvonalenamalla ei ole mitään väliä kun sama raha olisi mennyt siihen tonnin pommiin euroja.

En ihan kärryllä mikä se kaava oikein oli.

10v 40 000€ uusi auto, vs tonnin pommi , montako noita tonnin pommeja vuodessa ostetaan.
Se miten verokkina olevan uudenauton ynnää on monia tapoja, kassa-ajatus tärkeä että rahat riittää, mutta jos säästöistä maksoi kokonaan, niin joku korko ja kuoletus pitää laskea, laskeeko sitten tasaero tyyliin, vai ihan vuosittain.


Mitä tuossa 10v paikkeilla tapahtuu? Akun uusinta?
Palvelussa saa hinnoitella akunvaihdon ja sen kustannuksen. Tuossa ilmeisesti jossain 300 000- 400 000km välille laitettu, ja verokille ei mitään isompaa kertoa kustannusta.
Palvelussa saa laittaa myös jäänösarvon, mutta tuossa esityksessä se sama arvo lasketaan joka vuodelle, eli se menee kohdille siltä vuodelta minkä mukaan mutuillut.

Voi tuota käyttää niinkin että vertailee ilman sen auton arvoa, eli nolla arvo verokeille, ja laskee erikseen pääoma kulut.
 
Arvonalenemaa en laske/tai sama kai laskea, mutta ajan autolla 400 000km jonka jälkeen auton arvonalenema on käytännössä siis auton hinta joka tapauksessa, eli sama käyttövoimasta riippumatta jos siis puhutaan samanhintaisista autoista.
Eikö noilla isoilla kilsoilla kannattaisi ostaa joku vähän käytetty josta on suuri osa arvonalenemasta on jo mennyt ekan omistajan piikkiin? Tietty pari vuotta sitten koronan aikana ei käytettyjäkään sähkiksiä ollut järkihintaan tarjolla.

Ne ekat 20 000km ovat kuitenkin selvästi kalleimmat auton olemassaolosta.
 
Eikö noilla isoilla kilsoilla kannattaisi ostaa joku vähän käytetty josta on suuri osa arvonalenemasta on jo mennyt ekan omistajan piikkiin? Tietty pari vuotta sitten koronan aikana ei käytettyjäkään sähkiksiä ollut järkihintaan tarjolla.

Ne ekat 20 000km ovat kuitenkin selvästi kalleimmat auton olemassaolosta.
400 000km ilmeisesti vuodessakin ajetaan paljon, jos kuustonnia polttoaineissa säästöä.

Sitä jäin miettiin että miten noilla ajoilla se käytetty olisi se kannattava juttu, joo sähkiksissä hinnat sahaa, mutta kuitenkin se lasku trendi joka rajoittaa niiden edullisten vähänajettujen käytettyjen saamista. Korko sitten sille erolle.

Uudessa lisäarvona sitten kauppa suhde myyjään, uuden takuut ja vastuut, auton historia vähemmän yllättävä ja jos kerran ajetaan paliin, niin jokunen km enemmän ajoa takuilla että lopussa, renkaat. Jos vielä joku versio ero, niin sen plussat/haitat.

En tässä ole tuomitsemassa jos luotto myyjä ja sillä aidosti reippaasti edullisemmin tarjolla vastaava käytetty, jos jollain varuste yksityikohdilla , värillä, allegioilla jne ei väliä. niin mikä ettei.


Vähän ajavalle alkuperäisestä liikkeestä ostettu käytetty ehkä isompi juttu, takuiden km rajat ei pauku heti, vaan vuodet. mutta jos oikeasti hintaetu, niin tuntuu km kustannuksissa.
 
Eikö noilla isoilla kilsoilla kannattaisi ostaa joku vähän käytetty josta on suuri osa arvonalenemasta on jo mennyt ekan omistajan piikkiin? Tietty pari vuotta sitten koronan aikana ei käytettyjäkään sähkiksiä ollut järkihintaan tarjolla.

Ne ekat 20 000km ovat kuitenkin selvästi kalleimmat auton olemassaolosta.
Kyllä varmaankin, mutta 2v sitten käytettyjen sähköautojen hinta oli lähes sama tai kalliimpi kuin uuden, joten ostin uuden. Tilanne on nyt varmasti eri. Seuraavan auton oletettavasti ostankin käytettynä vähän ajettuna , riippuen mikä on sen hetken markkinatilanne.

Tosin nyt uudessa oli takuu niin se oli ihan kiva, toki nyt vajaassa 2 vuodessa kilsoja alkaa olemaan jo 90tkm joten takuu jo loppui, tai toki akku/moottori takuu on vielä.

Ja toki oma tilanteeni on kaikilta kanteilta sellainen, että sähköauto on huomattavan kannattava, ajan paljon ja saan ladattua auton töissä ilmaiseksi. Jos ajaisin vähän ja pitäisi latauksesta maksaa itse julkisilla latureilla niin varmaan en ainakaan sähköautoa pitäisi, ja todennäköisesti en autoa ollenkaan.
 
Eikö noilla isoilla kilsoilla kannattaisi ostaa joku vähän käytetty josta on suuri osa arvonalenemasta on jo mennyt ekan omistajan piikkiin? Tietty pari vuotta sitten koronan aikana ei käytettyjäkään sähkiksiä ollut järkihintaan tarjolla.

Ne ekat 20 000km ovat kuitenkin selvästi kalleimmat auton olemassaolosta.
Toisaalta jos tarkoitus on vetää yhdellä autolla 10+ vuotta tms, niin uuden auton ostamalla saa valittua sellaisen kun haluaa, eikä se arvon alenema vuodessa enää niin pahalta tunnu.
 
Toisaalta jos tarkoitus on vetää yhdellä autolla 10+ vuotta tms, niin uuden auton ostamalla saa valittua sellaisen kun haluaa, eikä se arvon alenema vuodessa enää niin pahalta tunnu.
50 000€ 4% tasaerä, 1 erä vuodessa 6164.55 €
45 000€ 4% tasaerä, 1 erä vuodessa 5548.09 €
Reilu kuusataa euroa eroa.
Tai kk erissä ero noin viiskymppiä. Jäänösarvossa tuskin isoa eroa onko ajaettu 420000 vai 400000, onko 11v vai 12v vanha.
Käytännön hintaero, onko viistonnia vai mitä, jossain parissa voi olla, mutta näissä hintalasketteluissa ero voi olla paljon pienempi.
 
Mitäs mieltä arvon raati pari vuotta käytetyistä BMW iX -malleista? ainakin tuota pieniakkuista edrive40 -mallia sais jo viidelläkympillä. Ajattelin ottaa seuraavan vaihtoleasinkinä niin ei oikein se mahdollinen arvonalemena haittaa.
 
Mitäs mieltä arvon raati pari vuotta käytetyistä BMW iX -malleista? ainakin tuota pieniakkuista edrive40 -mallia sais jo viidelläkympillä. Ajattelin ottaa seuraavan vaihtoleasinkinä niin ei oikein se mahdollinen arvonalemena haittaa.
Minä tässä kattelen just tuollaisia. Ajatuksena nut vähän aikaa vielä odotella että alkaa noita 8.5 käyttiksellä olevia tulevan tarjolle, mahd vielä takuuta jäljellä niin siihen yritän tingata pari vuotta sitä bemun lisäturvaa päälle tai sit niitä BPS vaihdokkeja joissa 2v/40000km takuu
 
Mitäs mieltä arvon raati pari vuotta käytetyistä BMW iX -malleista? ainakin tuota pieniakkuista edrive40 -mallia sais jo viidelläkympillä. Ajattelin ottaa seuraavan vaihtoleasinkinä niin ei oikein se mahdollinen arvonalemena haittaa.
Hommasin just loppuvuonna 2024 uuden tollaisen iX40 ja samalla tuli lueskeltua kaikki mahdollinen iX:stä.

Ilmeisen vähävikaisia olleet ja kaikinpuolin mahtava auto. Tietty akkukapaa saisi olla vähän enemmän, mutta kotilataus kun on, niin pärjää hienosti. Mulla vielä ilmajousituksella, niin on hienoa kyytiä.

Ääni kanssa 3/2023 uudemmalle. Tosta eteenpäin on Idrive 8.5, joka on kyllä joka suhteessa vanhaa parempi.
 
Tonnin pommeilla ajeltiin 18-22v opiskelijana ja siitä sitten skaalaten ylöspäin ja voi veljet että takuunalaisilla autoilla on kiva ajaa.
Jos tarkoitat kommentilla luotettavuutta, niin miksi takuun alainen auto olisi luotettavampi, kuin vanha, jonka historian tuntee?
Esim: Toyota Carina II vm. 1989 on mennyt katsastuksesta läpi jo 34 vuoden ajan | Minun autoni | Tuulilasi
Tyyppi osti auton uutena ja on ajanut sillä 34 vuotta maltillisilla kilometreillä. Mitä sitä hyvää vaihtamaan.
 
Tottakai voi ajella aina takuunalaisilla autoilla mutta sitten siitä huvista pitää olla valmis maksamaan paljon. Hyvä merkki alle niin ei tarvitse pelätä hajoamista heti takuun päätyttyä.
 
Jos tarkoitat kommentilla luotettavuutta, niin miksi takuun alainen auto olisi luotettavampi, kuin vanha, jonka historian tuntee?
Esim: Toyota Carina II vm. 1989 on mennyt katsastuksesta läpi jo 34 vuoden ajan | Minun autoni | Tuulilasi
Ei moninaan jaksa (/osaa) autoa harrastaa, vaan se on vain kulkuneuvo. Ei museoauto ole yleensä realistinen vaihtoehto ihmiselle joka joutuu kaiken teettämään ulkopuolisella.

E: muistan joskus luokkaa 15v sitten seuranneeni jonkun hepun blogia, se ajoi vanhalla Volvo 164:llä ja teetti käytännössä kaiken ylläpidon siihen, mutta sillekin se autoilu vanhalla autolla oli se harrastus, enkä usko että se sen halvempaa oli kuin uudellakaan autolla ajaminen. Muistaakseni se blogi jäi kun 164 lunastettiin parkkipaikalta ja kaveri laittoi jonkun uudehkon mersun.
 
Viimeksi muokattu:
Ei moninaan jaksa (/osaa) autoa harrastaa, vaan se on vain kulkuneuvo. Ei museoauto ole yleensä realistinen vaihtoehto ihmiselle joka joutuu kaiken teettämään ulkopuolisella.
No ei tuokaan henkilö itse ole autoaan huoltanut huoltokirjan leimoista päätellen. Autohan oli uutena kuitenkin hankittu.
Toki opiskelijan tonnin pommien historia tuskin on tiedossa.

Kyllähän uudempi auto on keskimäärin luotettavampi.
Nykyisissä uusissa autossa on keskimäärin tekniikkaa enemmän, eli vikamahdollisuuksia on enemmän. Jos autoa on säännöllisesti huollettu, niin hapertuneet letkut pitäisi jäädä kiinni. Usein huoltoliikkeet mainostavat kunto-tarkastuksia nimenomaan heille, jotka haluavat vain ajaa.
Itse en välttämättä ajaisi takuunalaisella autolla, jos saa pelätä tielle jättöä. Vaikka korjaukset saa ilmaiseksi, niin keskeytynyttä matkaa takuu ei korvaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tarkoitat kommentilla luotettavuutta, niin miksi takuun alainen auto olisi luotettavampi, kuin vanha, jonka historian tuntee?
Esim: Toyota Carina II vm. 1989 on mennyt katsastuksesta läpi jo 34 vuoden ajan | Minun autoni | Tuulilasi
Tyyppi osti auton uutena ja on ajanut sillä 34 vuotta maltillisilla kilometreillä. Mitä sitä hyvää vaihtamaan.
Kyllähän uudempi auto on keskimäärin luotettavampi. 34v vanhassa autosa voi hajota asioita jota ei ole osannut ajatellakkaan vaikka kuinka historian tuntisi. Vaikka joku jäähdyttimen kumiletku, kuinka moni vaihtaa tuommoista esim. koskaan, mutta se saattaa hapertua vuosikymmenten saatossa ja yhtäkkiä hajota kokonaan. Takuunalaisen auton ei oikeastaan tarvitse edes olla niin luotettava kun korjauksen ajaksi saa lainaan toisen auton.
 
Jos tarkoitat kommentilla luotettavuutta, niin miksi takuun alainen auto olisi luotettavampi, kuin vanha, jonka historian tuntee?
Esim: Toyota Carina II vm. 1989 on mennyt katsastuksesta läpi jo 34 vuoden ajan | Minun autoni | Tuulilasi
Tyyppi osti auton uutena ja on ajanut sillä 34 vuotta maltillisilla kilometreillä. Mitä sitä hyvää vaihtamaan.
34v ajamista tekee minun ajoillani yli miljoona kilometriä. Ja se tekee polttoainesäästöissä 200k€. Joten mieluummin ajan muutaman sähköauton loppuun kuin kitkuttelen yhdellä polttiksella eläkkeelle asti
 
34v ajamista tekee minun ajoillani yli miljoona kilometriä. Ja se tekee polttoainesäästöissä 200k€. Joten mieluummin ajan muutaman sähköauton loppuun kuin kitkuttelen yhdellä polttiksella eläkkeelle asti
Eli et tarkoittanut luotettavuutta, vaan polttoaine-/energiakustannuksia. Kommentista sai väärän käsityksen siis.
30 000 vuosittainen ajo kuulostaa keskimääräistä korkeammalta, jos arvio vuodelta 2018 oli alle 14 000 km (bensa 11 ja diesel 20)
 
Viimeksi muokattu:
Hommasin just loppuvuonna 2024 uuden tollaisen iX40 ja samalla tuli lueskeltua kaikki mahdollinen iX:stä.

Ilmeisen vähävikaisia olleet ja kaikinpuolin mahtava auto. Tietty akkukapaa saisi olla vähän enemmän, mutta kotilataus kun on, niin pärjää hienosti. Mulla vielä ilmajousituksella, niin on hienoa kyytiä.

Ääni kanssa 3/2023 uudemmalle. Tosta eteenpäin on Idrive 8.5, joka on kyllä joka suhteessa vanhaa parempi.
Kiitos vastauksesta. Hyvää tietää tuosta versiosta.
 
34v ajamista tekee minun ajoillani yli miljoona kilometriä. Ja se tekee polttoainesäästöissä 200k€. Joten mieluummin ajan muutaman sähköauton loppuun kuin kitkuttelen yhdellä polttiksella eläkkeelle asti
Mielenkiintoinen laskelma :)
Pitipä oman bensa-auton kulutuksellakin laskea mitä 34 v ajot maksaisi tämän hetkisellä bensanhinnalla -> 70 500 eur eli 2.6 x auton ostohinta.
 
Vaarallinen tilanne kun olen ihastunut tollaiseen vähän vanhempaan sähköautoon kuin Volkswagen E-golf (2020 vm, ajettu 40,000~, akkutakuuta vielä 3v~, tuontiauto saksasta, about kaikki varusteet).

Vaikka autossa on pieni 35,8 kwh akku niin se riittää enemmän kuin hyvin sille tarkoitettuihin ajoihin pahimmillakin pakkasilla. Bensiini Skoda vie ne pidemmät reissut hienosti.

Osaisiko joku kertoa minulle että miksi ei kannattaisi hassata 20k tuohon jo ikääntyvään sähkäriin? Omaan silmään auto näyttää täydelliseltä ratsulta kauppa / harrastus ajoihin.

VW:n ID3* olisi varmaan fiksumpi ratkaisu mutta omaan silmään aika karsean näköinen.
 
Viimeksi muokattu:
Vaarallinen tilanne kun olen ihastunut tollaiseen vähän vanhempaan sähköautoon kuin Volkswagen E-golf (2020 vm, ajettu 40,000~, akkutakuuta vielä 3v~, tuontiauto saksasta, about kaikki varusteet).

Vaikka autossa on pieni 35,8 kwh akku niin se riittää enemmän kuin hyvin sille tarkoitettuihin ajoihin pahimmillakin pakkasilla. Bensiini Skoda vie ne pidemmät reissut hienosti.

Osaisiko joku kertoa minulle että miksi ei kannattaisi hassata 20k tuohon jo ikääntyvään sähkäriin? Omaan silmään auto näyttää täydelliseltä ratsulta kauppa / harrastus ajoihin.

VW:n ID2 olisi varmaan fiksumpi ratkaisu mutta omaan silmään aika karsean näköinen.

Käy nyt kokeilemassa e-up/mii, sama akku siinäkin. Toki autona ei tietystikään golfin veroinen, mutta sopivan simppeli ja kaikki tarpeelliset varusteet kuitenkin löytyy. Noitahan saa nyt 10000e pintaan. Jää sitten vähän budjettia kun miettii seuraavaa päivitystä :-)
 
Ei päde enää kovinkaan hyvin tämä.
Nykyään on näitä charged/fully charged/supercharged -paketteja aika paljon. Nämä aika hyvin hinnoiteltu ja sisältävät kattavasti varusteita.

Jostain syystä vaan esim. i5 ei noita paketteja ole ollut.

Kuitenkin vaikka i4, iX1, iX2 ja iX saa noita paketteja.
Olen tainnut tälläkin forumilla puhua, kun noin vuosi taaksepäin koeajoin i4 m50 autoa, missä ensimmäisenä siihen konjakkinahkapenkille istuttua tuli penkki säätää mekaanisista vivuista itselleen sopivaan asentoon. Silloin en tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa.
 
Olen tainnut tälläkin forumilla puhua, kun noin vuosi taaksepäin koeajoin i4 m50 autoa, missä ensimmäisenä siihen konjakkinahkapenkille istuttua tuli penkki säätää mekaanisista vivuista itselleen sopivaan asentoon. Silloin en tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa.
Saahan tota i4:sta ilman mitään pakettiakin. Vaan noi paketit on kyllä hyvin hinnoiteltu, että pitää ihmetellä, kuka tilaa ilman mitään pakettia.

En kyllä tiedä missä paketissa ois sähköpenkit? Näköjään vakiona ei ole.
 
Vaarallinen tilanne kun olen ihastunut tollaiseen vähän vanhempaan sähköautoon kuin Volkswagen E-golf (2020 vm, ajettu 40,000~, akkutakuuta vielä 3v~, tuontiauto saksasta, about kaikki varusteet).

Vaikka autossa on pieni 35,8 kwh akku niin se riittää enemmän kuin hyvin sille tarkoitettuihin ajoihin pahimmillakin pakkasilla. Bensiini Skoda vie ne pidemmät reissut hienosti.

Osaisiko joku kertoa minulle että miksi ei kannattaisi hassata 20k tuohon jo ikääntyvään sähkäriin? Omaan silmään auto näyttää täydelliseltä ratsulta kauppa / harrastus ajoihin.

VW:n ID2 olisi varmaan fiksumpi ratkaisu mutta omaan silmään aika karsean näköinen.
Aika kallis tuollaisesta kyllä. Jos minä olisin ostamassa 20k€ sähköautoa niin ostaisin vanhan Tesla Model S:n. Toki saattaa olla että tuossa menisi huonolla tuurilla paljon rahaa korjauksiin, mutta tekisin ne itse.
 
Käy nyt kokeilemassa e-up/mii, sama akku siinäkin. Toki autona ei tietystikään golfin veroinen, mutta sopivan simppeli ja kaikki tarpeelliset varusteet kuitenkin löytyy. Noitahan saa nyt 10000e pintaan. Jää sitten vähän budjettia kun miettii seuraavaa päivitystä :-)
Kiitos suosituksesta!
Nuo on kyllä niin kotteron näköisiä että en kyllä tiedä. En väitä että E-golffikaan mikään katu-uskottava statussymbooli on mutta siinä on sentään vähän auton näköä.

Toki onhan se tyhmää maksaa kauppakassista 20k jos vastaavan saa 10k:lla.. 😊
 
Kiitos suosituksesta!
Nuo on kyllä niin kotteron näköisiä että en kyllä tiedä. En väitä että E-golffikaan mikään katu-uskottava statussymbooli on mutta siinä on sentään vähän auton näköä.

Toki onhan se tyhmää maksaa kauppakassista 20k jos vastaavan saa 10k:lla.. 😊
Alle 20t€ luokassa saa myös 2022 e-208 taikka e-2008 esimerkiksi. Ja vähän ajettuja. Tai Corsa-e:tä.
 
Aika kallis tuollaisesta kyllä. Jos minä olisin ostamassa 20k€ sähköautoa niin ostaisin vanhan Tesla Model S:n. Toki saattaa olla että tuossa menisi huonolla tuurilla paljon rahaa korjauksiin, mutta tekisin ne itse.
Minun tuurilla saisin liikkeestä ajaa suoraa tuon romuttamolle. Ei voi ottaa sitä riskiä. Varsinkaan kun ei osaa autoja korjailla pätkääkään. :geek:

Alle 20t€ luokassa saa myös 2022 e-208 taikka e-2008 esimerkiksi. Ja vähän ajettuja. Tai Corsa-e:tä.
Kiitos ehdotuksista! Pitääpä perehtyä nuihin malleihin!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 346
Viestejä
4 865 917
Jäsenet
78 644
Uusin jäsen
Stobe99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom