Yleistä keskustelua sähköautoista

Ihan yhtälailla sen katseen joutuu irroittamaan tiestä oli nopeusmittari perinteisellä paikalla tai M3/MY tyyliin keskellä.
Jos noin tyypilisiä toteutuksia verrataan niin en tuota allekirjoita. Saati sitten jos se mittarista on keskimääräistä onnistuneempi.

Ei se nopeusmittari ole ainoa mitä joutuu sieltä keskinäytöltä kuikuilee

Toki nopeusmittarin katsomisen tarve vaihtelee mallien ja kuskien välillä. Mutta jos perinteisestä mittaristo pitäisi korvata niin heijastusnäytöllä. Ajo tavoissa on eroja, mutta monelle ihan oikeasti juttu missä mittaristosta hyötyä.

Nopeus, vakkari, ajomatka, jäljellä oleva matka/aika /kantama, ulkolämpötila, tikkari rajoitus, opastus (*. Sitten ne huomioita vaativat jutut. mitkä siis näytetään jos tarve.

Osa pitää (puhe)äänistä, ja puheohjauksesta, se nyt aina käy, saati olisi asia mikä korvaisi.

(*
Isokartta erikseen.

Jokos kaikissa muissa pl. Tesla, on HUDit vakiokamaa?

Se että kaikkiin ei saa heijastusnäyttö ei tee keskinäytöstä hyvää mittariston korvaajaa.
Heijastusnäyttöjen saatavuus on lisääntynyt, joissain vakkari, moneen lisävaruste, jälkimmäisen valintaa rajoittaa hinnoittelu.

Vuosikymmenten saatossa markkinoilla on ollut malleja joissa ei ole perinteisellä paikalla mittaristoa, hyvin haravassa ne missä haettu jotain parempaa paikkaa kuskin kannalta ja niissä harvoissa se ei ole ollut keskellä.

Mittaristosta voitu nuukailla säästösyistä, mutta kyllä niissä havloissa jotain ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka Tesla on ihan ok niin en sulata epävarmuutta avustimien suhteen. Jos ei puhuta APsta niin tämä ”parkkitutka”. Se on vain epävarma ja siihen ei voi luottaa. En vain ymmärrä miksi toimiva tekniikka piti riisua.

Koukku lienee pienen asiakaskunnan juttu mutta se että vieläkin manuaalinen ja saa kuralammikossa asentaa.
Uudessa Model Y:ssä on etupuskurikamera ja sille pesuri joka helpottaa keula edellä parkkeerausta. Olisivat saaneet kyllä lisätä myös takakameralla pesurin. Joku lippa/tötterö siihen takakameraan lisättiin jo aikaisemmin estämään likaroiskeet linssiin.
 
Uudessa Model Y:ssä on etupuskurikamera ja sille pesuri joka helpottaa keula edellä parkkeerausta. Olisivat saaneet kyllä lisätä myös takakameralla pesurin. Joku lippa/tötterö siihen takakameraan lisättiin jo aikaisemmin estämään likaroiskeet linssiin.
Mutta käytetäänkö sitä kameraa tunnistukseen? CTssa ei ja eikä ole myöskään FSDn käytössä. Tällöin itse ohjelma ei kerro jos kolahtaa vaan se on itse kuskista kiinni katsoa kameraa ja tunnistaa mahdollinen törmäys. Avustimisen tarkoitus on toimia kuskia avustavana tekijänä ja seurata ympäristöä sillä hetkellä kun kuskin katse ei siellä ole.
 
Mutta käytetäänkö sitä kameraa tunnistukseen? CTssa ei ja eikä ole myöskään FSDn käytössä. Tällöin itse ohjelma ei kerro jos kolahtaa vaan se on itse kuskista kiinni katsoa kameraa ja tunnistaa mahdollinen törmäys. Avustimisen tarkoitus on toimia kuskia avustavana tekijänä ja seurata ympäristöä sillä hetkellä kun kuskin katse ei siellä ole.
Mutta eikö se kamerakuva ole juuri sitä varten että sitä katsotaan kun pysäköidään?
 
Juu ja lisäämällä polttomoottorin valikoimaan niin vielä suuremman asiakaskunnan. En jaksa uskoa että HUD, mittaristo tai vaihdeviiksi on kellekkään dealbreikkeri... Vilkkuviiksi saattoi olla, siksipä kait jättivätkin sen MY:hyn.
Itsellä aikoinaan jäi model3 ostamatta ihan juuri hudin puutteen vuoksi, että kyllä meitä on kenelle tuollainen on dealbreaker. Ja kyllä, ennen ja sen jälkeen on tullut kolmosella ja yyllä ajettua ja hudin puute on edelleen niin perseestä että jäisi yhä kauppaan.
 
Ei kai kukaan nyt sitä mieltä ole, että keskinäytön lisänä oleva mittaristo tai HUD on huono asia? Puhdasta halpuutustahan tuo oli/on Teslalta (ja muilta valmistajilta). Mutta nyt kun on kuitenkin kaikennäköistä turhahkoa ominaisuutta saatu tuohon faceliftiinkin, niin miksi ei ennemmin sitä mittaristoa tai HUDia?
Oma todennäköisesti väärä mielipide on että tuo mittaristo olisi täysin turha. En ole kertaakaan kaivannut että olisipa ratin takana mittari. Päätäkään minun ei tarvi kääntää nopeusmittaris katsoakseni.
HUD tosin olisi kyllä ihan kiva lisä.
 
Itsellä aikoinaan jäi model3 ostamatta ihan juuri hudin puutteen vuoksi, että kyllä meitä on kenelle tuollainen on dealbreaker. Ja kyllä, ennen ja sen jälkeen on tullut kolmosella ja yyllä ajettua ja hudin puute on edelleen niin perseestä että jäisi yhä kauppaan.
Hyvä että kuitenkin löytyi muuten mieleinen peli missä on HUD.
Aika harvassahan nuo HUD:it on ruksittu. Nettiautossa kun valitsee henkilöauto ja sähkön käyttövoimaksi, tulee 7447kpl autoja. Siihen kun ruksii Head-Up-näytön tipahtaa sähköautovalikoima 772kappaleeseen...
 
Hyvä että kuitenkin löytyi muuten mieleinen peli missä on HUD.
Aika harvassahan nuo HUD:it on ruksittu. Nettiautossa kun valitsee henkilöauto ja sähkön käyttövoimaksi, tulee 7447kpl autoja. Siihen kun ruksii Head-Up-näytön tipahtaa sähköautovalikoima 772kappaleeseen...
Kaikki HUDit on ajossa, ei niistä kukaan tahdo luopua, HUDittomat roikkuu myytävänä. :)
 
Hyvä että kuitenkin löytyi muuten mieleinen peli missä on HUD.
Aika harvassahan nuo HUD:it on ruksittu. Nettiautossa kun valitsee henkilöauto ja sähkön käyttövoimaksi, tulee 7447kpl autoja. Siihen kun ruksii Head-Up-näytön tipahtaa sähköautovalikoima 772kappaleeseen...
Ei läheskään kaikissa Nettiauton ilmoituksista ole ruksittu niitä oikeita varusteita, jolloin ne myös suodattuu hausta pois.

Vapaaseen hakuun "heijastusnäyttö, hud" niin tulee 991 ilmoitusta. Tuohon kun rastittaa hudin, niin jäljelle jää 516 ilmoitusta. Eli tuohon sinun 772 kappaleeseen voi lisätä suoraan noiden erotuksen (475) jolloin hudillisia on ainakin 1247. Sitten tuohon vielä ne joissa ei ole rastitettuna tai kirjoittamalla mainittu hudia, vaikka todellisuudessa hud löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta on hyvinkin inspiroivaa tutkia ja olla selvillä kiinalaisista sähköautoista, vaikka sellaista en suosittele ostamaan. Sen verran nationalisti ja oikeusvaltiota kannattava olen. Toisaalta ei me voida demonisoida heitä kategorisesti, se yhteisö ja ne ihmiset toimivat varmaan 98% elämässä samoin kuin me. Rauhaa ja ymmärrystä.
 
Eihän tässä ole tottumisesta kyse. Toimiva ratkaisu tuo on. Kyse on vaan siitä, että perinteinen ratkaisu (keskinäytön kanssa) on vaan parempi ja monipuolisempi. Ja varmasti turvallisempi ja käyttäjäystävällisempi.
Nyt ei ole ikinä kädet edessä kun vilkaisee nopeutta. :) Väitän jopa että tykkään siitä tuossa. Normimittarit on monesti myös alempana mitä tuo tabletin kulma. Mutta tämä on kyllä siis itselleni täysin merkityksetön asia.

Mut aiemmassa autossa sai navikartan mittaristoon ratin taakse ja keskelle. Ei kyllä tullu mieleenkään sieltä ratin takaa tiirailla yhtään mitään vaikka sen sinne sai.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä kun tota keskinäyttöä tuijotellut muutamia vuosia sitä perusnäyttöä kaipaa, jos siitä joutuisi vaikka 1000€ maksaa extraa. Hudi ois ihan kiva, en tiedä maksaisinko siitäkään extraa.

Paljon te mittaristotykkääjät maksaisitte siitä extraa, siitähän se kyse, vaihtoehtoiskustannuksesta?
 
Eiköhän kyse ole siitä että keskinäyttö teslafanipojat koittavat yleistää keskinäytön olevan yleisesti vähintään yhtä hyvin tai jopa paremmin toimiva ratkaisu kuin perinteinen? Tähän taas sitten perusteiksi tarvittaisiin jotain muita kuin omia tai naapurin jorman kokemuksia. Epäilemättä maailmasta löytyy porukkaa joiden mielestä esimerkiksi Alfa RZ:n katon avausmekanismiin tottuminen oli tosi helppo juttu ja vähän ajan päästä huomasivat sen olevan selvästi kaikkia muita tapoja parempi.
 
Mulla ei oo hudia yhessäkää autossa ollu. En oo kokenu tarpeelliseksi mutta ei aiemman hintasissa autoissa niitä myöskään vaihtoehtona ole ollut. Olen parissa autossa kokeillut. Ei ole himo jäänyt päälle. Ei sitä nopeutta tartte koko ajan kattoa. Vähä ku seurais omaa sykettä koko aja mittarista. Riittää kun vakkaria joskus aina säätää kun tikkari vaihtuu. 40-60 alueilla taas olen samalla tavalla about sinne päin osannut kaasulla ajaa ilman että millisenunnin välein nopeus päivittyy. Perus autonajotaitoa pitää nopeus kohillaan jalalla sen suurempaa muutosta jatkuvasti. Kaikki muut hudissa olevat asiat saa äänellä tietoon.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän kyse ole siitä että keskinäyttö teslafanipojat koittavat yleistää keskinäytön olevan yleisesti vähintään yhtä hyvin tai jopa paremmin toimiva ratkaisu kuin perinteinen? Tähän taas sitten perusteiksi tarvittaisiin jotain muita kuin omia tai naapurin jorman kokemuksia. Epäilemättä maailmasta löytyy porukkaa joiden mielestä esimerkiksi Alfa RZ:n katon avausmekanismiin tottuminen oli tosi helppo juttu ja vähän ajan päästä huomasivat sen olevan selvästi kaikkia muita tapoja parempi.
Ja montako tuhatta kilsaa sulla on Teslalla takana? :) Mulla on normi mittariautoilla paljon ja Teslalla nyt 20tkm.

Mun agenda tässä keskustelussa lähinnä on se, että joo se on vähä eri suunnassa, selviätte sen kanssa varmasti. En ymmärrä dealbreikkeriyttä tuon asian osalta. Siinä on mm tuo käsijuttu plussana. Karttaa kuitenki vilkuilet siihe keskelle kanssa.
 
Ja montako tuhatta kilsaa sulla on Teslalla takana? :) Mulla on normi mittariautoilla paljon ja Teslalla nyt 20tkm.
Kai sää nyt ymmärrät että vaikka minä itse en kokisi keskinäyttöä minkäänlaiseksi ongelmaksi, ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa onko se yleisesti millään tavalla yhtä hyvä tai parempi kuin perinteinen ratkaisu?
 
Kai sää nyt ymmärrät että vaikka minä itse en kokisi keskinäyttöä minkäänlaiseksi ongelmaksi, ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa onko se yleisesti millään tavalla yhtä hyvä tai parempi kuin perinteinen ratkaisu?
Ei mua tuo kiinnosta, kysyin sulta kysymyksen. Vastaatko vai kiertelet?
 
Ei mua tuo kiinnosta, kysyin sulta kysymyksen. Vastaatko vai kiertelet?
Sun kysymys ei liittynyt mitenkään mun vastaukseen, joten miksi mua kiinnostaisi vastata siihen? Mitä merkitystä sillä on, että just sulle ei keskinäyttö ole ongelma? Miksi sen pitäisi kiinnostaa ketään muita kuin sua?

PS. Sillai sparrailuhenkisesti ja retorisesti vois itekseen miettiä sitäkin, onko todennäköisempää että se keskinäyttö on tehty vain kustannussäästöjen takia vai sen takia että se olisi kuljettajan kannalta oikeasti parempi ratkaisu.

Nää näyttökeskustelut on nyt muutenkin vähän offtopikkia.
 
Jos on HUD ei joudu. Ja vaikka olisi vain mittaristo, niin sillä on tutkitusti merkitystä missä se on.
Ei joudu. Kuten sanottu, tästä on tutkittua tietoa. Pään kääntely sivuttain on huono asia.
Linkit tutkimuksiin? Itse ei tule kauheasti mittaristoa ajon aikana katseltua, niin aika sama onko nopeus ratin takana vai keskinäytössä. Väitän kyllä, että molemmissa joudut katseen irroittamaan tiestä.

HUD olisi tottakai paras ja toivotaan, että semmoinen joskus löytyisi kaikista autoista.
 
Varmaan noita on aika paljon UI elementeistä ja käytettävyydestä.

Mutta tuossa nyt vaikka yksi esimerkki kosketusnäytön käyträminen vs. fyysiset näppäimet:

"The results of the comparative study are summarized as follows:
Visual distraction times and eyes-off-road distances clearly demonstrate the difference between the two types of interface design and high traffic safety risk of using IVIS in moving vehicle.
In all three driving speeds (50, 80, 130 km/h), the touch screen-based interface caused higher visual distraction (4.68–22.12%), resulting in a maximum of 20.34 m eyes-off-road distance difference.
Manual distraction times and single-hand drive distances showed a small degree of difference, but in some cases physical buttons could be used without visual attention. This is safer when performing a NDRT.
Clear differences between the examined different UI designs showed a higher distraction level when using the touchscreen.
Pupil diameter and saccades presented comparable values for showing higher cognitive load in controlled test circumstances and in the comparative study.
NASA-TLX and SUS tests coincided with the results measured by the eye-tracking system.
These results can explain the advantage of physical buttons and turning knobs. Physical buttons can be operated by the driver’s arm, hand, and fingers using “muscle memory” and complex haptic and tactile feedback without the need to focus the gaze."

Mitä keskinäyttö vs. edessä oleva näyttö, niin pään kääntö on eri kuin silmien kääntö. Myöskin väittäisin, että tilastollinen ero on varmasti löydettävissä edessä olevan näytön eduksi vaikka "molemmissa katse käännetään".
 
Onhan se nyt ihan eri vaikka bemu iX:n HUDin kanssa. Oikeastaan kaikki tarvittava on koko ajan näkökentässä tai käytettävissä ratista ja HUD näyttö näyttää tarvittavat. Nopeus, vakkari, ajoavut, radio, spotify, navigointi nyt ainakin.

Ei tartte keskinäyttöä vilkuilla, eikä juuri kosketusnäyttöä hiplata. Ja loput hoituu rullalla + painikkeilla. Noilla saa tehtyä sen minkä kosketunsäytöltäkin.
 
HUDejakin on erilaisia, joissain autoissa kuten omassa sähkövehkeessä en edes nää sitä kunnolla ja vaimo valittaa että yöllä liian kirkas. Parissa vuokra Toyotassa ollut sama ongelma ettei HUD näy mulle kuin ehkä osittain. Vanhemmassa Pösössä, Bemarissa ja Volvossa olleet HUDit oli aika simppeleitä, näkyi lähinnä nopeus ja vähän jotain muuta.

Pitäis päästä ajamaan enemmän sellaisella missä moderni hud joka näkyy niin osaisi ehkä kaivata enemmän.
 
Ja jos tuo Juniper olisi tuonnut tuon mittariston mukanaan, täällä vaahdottaisin että tosi hieno juttu ja hyvä parannus. Mutta kun ei tullut, niin puutetta vähätellään. Sad but True.
Näinhän se valitettavasti just on ja täälläkin tuon huomaa tiettyjen kirjoittajien viesteistä. Vain ne ominaisuudet ja lisävarusteet ovat välttämättömiä ja hyviä, mitkä sattuu sillä hetkellä Teslassa olemaan. UÄ-sensorit muuttui hetkessä kasaksi paskaa, kun Tesla niistä luopui. Joke-ratti ja vilkkunapit olivat paras innovaatio sitten pyörän keksimisen, kunnes niistä yhtäkkiä hissukseen luovuttiin ja samalla pitää mielipidelaivan keulan suuntaa muuttaa yhtenevästi tätä päätöstä tukemaan. Jos Tesla päättäisi laittaa ajonopeuden näkymään vain takapenkkiläisten näytöstä niin senkin sieltä näkisi kätevästi päätä kääntämättä 👍🏼
 
HUDejakin on erilaisia, joissain autoissa kuten omassa sähkövehkeessä en edes nää sitä kunnolla ja vaimo valittaa että yöllä liian kirkas. Parissa vuokra Toyotassa ollut sama ongelma ettei HUD näy mulle kuin ehkä osittain. Vanhemmassa Pösössä, Bemarissa ja Volvossa olleet HUDit oli aika simppeleitä, näkyi lähinnä nopeus ja vähän jotain muuta.

Pitäis päästä ajamaan enemmän sellaisella missä moderni hud joka näkyy niin osaisi ehkä kaivata enemmän.
Bemarissa on mainitsemieni ominaisuuksien lisäksi HUDille säädöt kirkkaudelle, sijainnille ja kallistukselle. Niin ja eri tiloja (pelkistetty/enemmän dataa jne.)
 
Ei tarvitse päätä kääntää kun katsoo nopeuden M3/MYssä

Sehän riippuu kuskin mitoista. Ja edelleen ruudun sijainti jo yksinään vaikuttaa. Tätähän on jo vuosikymmeniä sitten tutkittu, että keskilinjan vertikaalinen suunta on informatiivisempi, vähemmän häiriötä sisältävä ja muutenkin vähemmän virheitä aiheuttava suunta kuin horisontaalinen suunta, tarvitsee päätä kääntää tai ei.

Suoran vertailun löysin vilkaisuajoista käytännön testinä kuskeiltakin (onko tieto ratin takana tai keskinäytössä), mutta siihen en viitsi linkata kun n=12 ja itse pidän tilastollisesti järkevänä että olisi ainakin se 20.

Mutta siis noi modernit Hudit ovat kyllä sellaisia, että semmoiseen kun tottuu niin varmasti haluaa sellaisen käyttöön.
 
Varmaan noita on aika paljon UI elementeistä ja käytettävyydestä.

Mutta tuossa nyt vaikka yksi esimerkki kosketusnäytön käyträminen vs. fyysiset näppäimet:

"The results of the comparative study are summarized as follows:
Visual distraction times and eyes-off-road distances clearly demonstrate the difference between the two types of interface design and high traffic safety risk of using IVIS in moving vehicle.
In all three driving speeds (50, 80, 130 km/h), the touch screen-based interface caused higher visual distraction (4.68–22.12%), resulting in a maximum of 20.34 m eyes-off-road distance difference.
Manual distraction times and single-hand drive distances showed a small degree of difference, but in some cases physical buttons could be used without visual attention. This is safer when performing a NDRT.
Clear differences between the examined different UI designs showed a higher distraction level when using the touchscreen.
Pupil diameter and saccades presented comparable values for showing higher cognitive load in controlled test circumstances and in the comparative study.
NASA-TLX and SUS tests coincided with the results measured by the eye-tracking system.
These results can explain the advantage of physical buttons and turning knobs. Physical buttons can be operated by the driver’s arm, hand, and fingers using “muscle memory” and complex haptic and tactile feedback without the need to focus the gaze."

Mitä keskinäyttö vs. edessä oleva näyttö, niin pään kääntö on eri kuin silmien kääntö. Myöskin väittäisin, että tilastollinen ero on varmasti löydettävissä edessä olevan näytön eduksi vaikka "molemmissa katse käännetään".
Näistä ihan samaa mieltä ja siksi on ratin taakse S3XY-nappeja laitettuna, että usein tarvitut toiminnot löytyy fyysisistä napeista. Keskustelu kuitenkin liittyi mittariston sijaintiin ja siihen fyysinen nappi vs kosketusnäyttö ei liity millään tavalla. Ja päätä nyt ei nopeuden näkemiseksi tarvitse onneksi kääntää, toki jollain voi olla tämäkin ongelma, jos tykkää istua nenä kiinni ratissa.
 


On ne kiinalaiset vaan hurjia tekniikaltaan. Ilmeisesti tuokin 10-80% <10min lataava 75kWh LFP akku tulee elinikäisellä takuulla. Eiköhän tämä kehitys tänne peräpohjolaankin saavu parin vuoden sisällä :kahvi:
 
Ja toki virtual cockpit ton lisäksi


En oikein ymmärrä pointtia. Miksi haluaisi katsoa pientä ja huonolaatuista kamerakuvaa, kun voisi katsoa silmillä ikkunasta ulos? Toki joihinkin varoituksiin piipityksineen tuo voisi toimia, vaikkakin parempi olisi hudiin toteuttetuna.

Tuollaisenaan tuo vaikuttaa siltä, että häiritsisi kovasti ajamista ja liikenteeseen keskittymistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 712
Viestejä
4 619 325
Jäsenet
75 896
Uusin jäsen
Dansuboi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom