Yleistä keskustelua sähköautoista

Ihan yhtälailla sen katseen joutuu irroittamaan tiestä oli nopeusmittari perinteisellä paikalla tai M3/MY tyyliin keskellä.
Jos noin tyypilisiä toteutuksia verrataan niin en tuota allekirjoita. Saati sitten jos se mittarista on keskimääräistä onnistuneempi.

Ei se nopeusmittari ole ainoa mitä joutuu sieltä keskinäytöltä kuikuilee

Toki nopeusmittarin katsomisen tarve vaihtelee mallien ja kuskien välillä. Mutta jos perinteisestä mittaristo pitäisi korvata niin heijastusnäytöllä. Ajo tavoissa on eroja, mutta monelle ihan oikeasti juttu missä mittaristosta hyötyä.

Nopeus, vakkari, ajomatka, jäljellä oleva matka/aika /kantama, ulkolämpötila, tikkari rajoitus, opastus (*. Sitten ne huomioita vaativat jutut. mitkä siis näytetään jos tarve.

Osa pitää (puhe)äänistä, ja puheohjauksesta, se nyt aina käy, saati olisi asia mikä korvaisi.

(*
Isokartta erikseen.

Jokos kaikissa muissa pl. Tesla, on HUDit vakiokamaa?

Se että kaikkiin ei saa heijastusnäyttö ei tee keskinäytöstä hyvää mittariston korvaajaa.
Heijastusnäyttöjen saatavuus on lisääntynyt, joissain vakkari, moneen lisävaruste, jälkimmäisen valintaa rajoittaa hinnoittelu.

Vuosikymmenten saatossa markkinoilla on ollut malleja joissa ei ole perinteisellä paikalla mittaristoa, hyvin haravassa ne missä haettu jotain parempaa paikkaa kuskin kannalta ja niissä harvoissa se ei ole ollut keskellä.

Mittaristosta voitu nuukailla säästösyistä, mutta kyllä niissä havloissa jotain ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka Tesla on ihan ok niin en sulata epävarmuutta avustimien suhteen. Jos ei puhuta APsta niin tämä ”parkkitutka”. Se on vain epävarma ja siihen ei voi luottaa. En vain ymmärrä miksi toimiva tekniikka piti riisua.

Koukku lienee pienen asiakaskunnan juttu mutta se että vieläkin manuaalinen ja saa kuralammikossa asentaa.
Uudessa Model Y:ssä on etupuskurikamera ja sille pesuri joka helpottaa keula edellä parkkeerausta. Olisivat saaneet kyllä lisätä myös takakameralla pesurin. Joku lippa/tötterö siihen takakameraan lisättiin jo aikaisemmin estämään likaroiskeet linssiin.
 
Uudessa Model Y:ssä on etupuskurikamera ja sille pesuri joka helpottaa keula edellä parkkeerausta. Olisivat saaneet kyllä lisätä myös takakameralla pesurin. Joku lippa/tötterö siihen takakameraan lisättiin jo aikaisemmin estämään likaroiskeet linssiin.
Mutta käytetäänkö sitä kameraa tunnistukseen? CTssa ei ja eikä ole myöskään FSDn käytössä. Tällöin itse ohjelma ei kerro jos kolahtaa vaan se on itse kuskista kiinni katsoa kameraa ja tunnistaa mahdollinen törmäys. Avustimisen tarkoitus on toimia kuskia avustavana tekijänä ja seurata ympäristöä sillä hetkellä kun kuskin katse ei siellä ole.
 
Mutta käytetäänkö sitä kameraa tunnistukseen? CTssa ei ja eikä ole myöskään FSDn käytössä. Tällöin itse ohjelma ei kerro jos kolahtaa vaan se on itse kuskista kiinni katsoa kameraa ja tunnistaa mahdollinen törmäys. Avustimisen tarkoitus on toimia kuskia avustavana tekijänä ja seurata ympäristöä sillä hetkellä kun kuskin katse ei siellä ole.
Mutta eikö se kamerakuva ole juuri sitä varten että sitä katsotaan kun pysäköidään?
 
Juu ja lisäämällä polttomoottorin valikoimaan niin vielä suuremman asiakaskunnan. En jaksa uskoa että HUD, mittaristo tai vaihdeviiksi on kellekkään dealbreikkeri... Vilkkuviiksi saattoi olla, siksipä kait jättivätkin sen MY:hyn.
Itsellä aikoinaan jäi model3 ostamatta ihan juuri hudin puutteen vuoksi, että kyllä meitä on kenelle tuollainen on dealbreaker. Ja kyllä, ennen ja sen jälkeen on tullut kolmosella ja yyllä ajettua ja hudin puute on edelleen niin perseestä että jäisi yhä kauppaan.
 
Ei kai kukaan nyt sitä mieltä ole, että keskinäytön lisänä oleva mittaristo tai HUD on huono asia? Puhdasta halpuutustahan tuo oli/on Teslalta (ja muilta valmistajilta). Mutta nyt kun on kuitenkin kaikennäköistä turhahkoa ominaisuutta saatu tuohon faceliftiinkin, niin miksi ei ennemmin sitä mittaristoa tai HUDia?
Oma todennäköisesti väärä mielipide on että tuo mittaristo olisi täysin turha. En ole kertaakaan kaivannut että olisipa ratin takana mittari. Päätäkään minun ei tarvi kääntää nopeusmittaris katsoakseni.
HUD tosin olisi kyllä ihan kiva lisä.
 
Itsellä aikoinaan jäi model3 ostamatta ihan juuri hudin puutteen vuoksi, että kyllä meitä on kenelle tuollainen on dealbreaker. Ja kyllä, ennen ja sen jälkeen on tullut kolmosella ja yyllä ajettua ja hudin puute on edelleen niin perseestä että jäisi yhä kauppaan.
Hyvä että kuitenkin löytyi muuten mieleinen peli missä on HUD.
Aika harvassahan nuo HUD:it on ruksittu. Nettiautossa kun valitsee henkilöauto ja sähkön käyttövoimaksi, tulee 7447kpl autoja. Siihen kun ruksii Head-Up-näytön tipahtaa sähköautovalikoima 772kappaleeseen...
 
Hyvä että kuitenkin löytyi muuten mieleinen peli missä on HUD.
Aika harvassahan nuo HUD:it on ruksittu. Nettiautossa kun valitsee henkilöauto ja sähkön käyttövoimaksi, tulee 7447kpl autoja. Siihen kun ruksii Head-Up-näytön tipahtaa sähköautovalikoima 772kappaleeseen...
Kaikki HUDit on ajossa, ei niistä kukaan tahdo luopua, HUDittomat roikkuu myytävänä. :)
 
Hyvä että kuitenkin löytyi muuten mieleinen peli missä on HUD.
Aika harvassahan nuo HUD:it on ruksittu. Nettiautossa kun valitsee henkilöauto ja sähkön käyttövoimaksi, tulee 7447kpl autoja. Siihen kun ruksii Head-Up-näytön tipahtaa sähköautovalikoima 772kappaleeseen...
Ei läheskään kaikissa Nettiauton ilmoituksista ole ruksittu niitä oikeita varusteita, jolloin ne myös suodattuu hausta pois.

Vapaaseen hakuun "heijastusnäyttö, hud" niin tulee 991 ilmoitusta. Tuohon kun rastittaa hudin, niin jäljelle jää 516 ilmoitusta. Eli tuohon sinun 772 kappaleeseen voi lisätä suoraan noiden erotuksen (475) jolloin hudillisia on ainakin 1247. Sitten tuohon vielä ne joissa ei ole rastitettuna tai kirjoittamalla mainittu hudia, vaikka todellisuudessa hud löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta on hyvinkin inspiroivaa tutkia ja olla selvillä kiinalaisista sähköautoista, vaikka sellaista en suosittele ostamaan. Sen verran nationalisti ja oikeusvaltiota kannattava olen. Toisaalta ei me voida demonisoida heitä kategorisesti, se yhteisö ja ne ihmiset toimivat varmaan 98% elämässä samoin kuin me. Rauhaa ja ymmärrystä.
 
Eihän tässä ole tottumisesta kyse. Toimiva ratkaisu tuo on. Kyse on vaan siitä, että perinteinen ratkaisu (keskinäytön kanssa) on vaan parempi ja monipuolisempi. Ja varmasti turvallisempi ja käyttäjäystävällisempi.
Nyt ei ole ikinä kädet edessä kun vilkaisee nopeutta. :) Väitän jopa että tykkään siitä tuossa. Normimittarit on monesti myös alempana mitä tuo tabletin kulma. Mutta tämä on kyllä siis itselleni täysin merkityksetön asia.

Mut aiemmassa autossa sai navikartan mittaristoon ratin taakse ja keskelle. Ei kyllä tullu mieleenkään sieltä ratin takaa tiirailla yhtään mitään vaikka sen sinne sai.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä kun tota keskinäyttöä tuijotellut muutamia vuosia sitä perusnäyttöä kaipaa, jos siitä joutuisi vaikka 1000€ maksaa extraa. Hudi ois ihan kiva, en tiedä maksaisinko siitäkään extraa.

Paljon te mittaristotykkääjät maksaisitte siitä extraa, siitähän se kyse, vaihtoehtoiskustannuksesta?
 
Eiköhän kyse ole siitä että keskinäyttö teslafanipojat koittavat yleistää keskinäytön olevan yleisesti vähintään yhtä hyvin tai jopa paremmin toimiva ratkaisu kuin perinteinen? Tähän taas sitten perusteiksi tarvittaisiin jotain muita kuin omia tai naapurin jorman kokemuksia. Epäilemättä maailmasta löytyy porukkaa joiden mielestä esimerkiksi Alfa RZ:n katon avausmekanismiin tottuminen oli tosi helppo juttu ja vähän ajan päästä huomasivat sen olevan selvästi kaikkia muita tapoja parempi.
 
Mulla ei oo hudia yhessäkää autossa ollu. En oo kokenu tarpeelliseksi mutta ei aiemman hintasissa autoissa niitä myöskään vaihtoehtona ole ollut. Olen parissa autossa kokeillut. Ei ole himo jäänyt päälle. Ei sitä nopeutta tartte koko ajan kattoa. Vähä ku seurais omaa sykettä koko aja mittarista. Riittää kun vakkaria joskus aina säätää kun tikkari vaihtuu. 40-60 alueilla taas olen samalla tavalla about sinne päin osannut kaasulla ajaa ilman että millisenunnin välein nopeus päivittyy. Perus autonajotaitoa pitää nopeus kohillaan jalalla sen suurempaa muutosta jatkuvasti. Kaikki muut hudissa olevat asiat saa äänellä tietoon.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän kyse ole siitä että keskinäyttö teslafanipojat koittavat yleistää keskinäytön olevan yleisesti vähintään yhtä hyvin tai jopa paremmin toimiva ratkaisu kuin perinteinen? Tähän taas sitten perusteiksi tarvittaisiin jotain muita kuin omia tai naapurin jorman kokemuksia. Epäilemättä maailmasta löytyy porukkaa joiden mielestä esimerkiksi Alfa RZ:n katon avausmekanismiin tottuminen oli tosi helppo juttu ja vähän ajan päästä huomasivat sen olevan selvästi kaikkia muita tapoja parempi.
Ja montako tuhatta kilsaa sulla on Teslalla takana? :) Mulla on normi mittariautoilla paljon ja Teslalla nyt 20tkm.

Mun agenda tässä keskustelussa lähinnä on se, että joo se on vähä eri suunnassa, selviätte sen kanssa varmasti. En ymmärrä dealbreikkeriyttä tuon asian osalta. Siinä on mm tuo käsijuttu plussana. Karttaa kuitenki vilkuilet siihe keskelle kanssa.
 
Ja montako tuhatta kilsaa sulla on Teslalla takana? :) Mulla on normi mittariautoilla paljon ja Teslalla nyt 20tkm.
Kai sää nyt ymmärrät että vaikka minä itse en kokisi keskinäyttöä minkäänlaiseksi ongelmaksi, ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa onko se yleisesti millään tavalla yhtä hyvä tai parempi kuin perinteinen ratkaisu?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 697
Viestejä
4 618 706
Jäsenet
75 897
Uusin jäsen
Dansuboi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom