Yleistä keskustelua sähköautoista

Nopeasti vilkaistuna näyttää löytyvän id7 farkkua halvemmalla täältäkin, mutta brittihinta tuntuu uskomattoman halvalta, onko siinä mikä kilometriraja, onko täysihoitopaketti, renkaat jne?
Tänään ei näytä löytyvän yhtä edullista diiliä, mutta selkeästi meikäläisiä hintoja edullisemmin kyllä: https://leasing.com/car-leasing/volkswagen/id-7/tourer/

Noihin ei näytä kuuluvan huolto, mikä tehnee eroa myös. Tuota eilistä hintaa ihmettelin kuukauden liisarin käsirahalla ja 8000 maililla vuodessa.
 
Mikäköhän lienee syynä siihen, että Suomessa leasing näyttää olevan aivan tolkuttoman hintaista kun vertaa esimerkiksi Englantiin? Lädeille näytetään liisattavan esimerkiksi jotain farkku-ID.7:aa alkaen suunnilleen 450 euron kuukausihintaan ilman käsirahoja, kun taas K-Auto tarjoaa samaa autoa meikäläiseen markkinaan kilpailukykyiseen 910 euron kuukausihintaan.

Eihän näitä tähän hintaan kukaan omalla rahalla liisaa, mutta miksi näin huonoa diiliä edes tarjotaan?

Eipä sillä, taidan itse katsella joka tapauksessa EV3:n ja EV6:n suuntaan, mutta meidän markkinoilla ei taida olla tarpeen mitään leasingtarjouksiakaan selailla.
Eikös Englannissa ne autojen hinnatkin ole halvemmat kuin Suomessa? Täten leasing voi olla kanssa halvempi.
 
Ehkä väestön määrä ja täten volyymi liisarien käyttäjissä vaikuttaa, en tiedä. Suomen autoverosta on mielenkiintoisia juttuja kuullu läpi vuosikymmenten, varsinkin jos kansainvälinen yritys liisaa työsuhde autoja esim muualta euroopasta Suomeen.
 
Eikös Englannissa ne autojen hinnatkin ole halvemmat kuin Suomessa? Täten leasing voi olla kanssa halvempi.

Ei ainakaan tässä tapauksessa, sillä halvin varustetaso ID7:sta näyttää tällä hetkellä UK-Volkkarin sivuilla olevan euroissa yli 62k, mikä tekee siitä kalliimman kuin Suomessa.

Eikä sillä, en tiedä olisinko liisaria ottamassa itse kuitenkaan. Lähinnä kummeksuttaa tämä, miten järjettömällä hinnalla niitä meillä tarjotaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sellainen muistikuva, että tähän liittyi jotain veroteknisiä asioita miksi liisarit on täällä pohjolassa paljon kalliimpia kuin muualla.

Tyyliin alvit pitää täällä maksaa kahdesti tms. yhtä järjetöntä.
Jos meinaat autoveron ns ALVia, niin ei taida iskeä sähköautoihin.

Jos vuokra ei ole ALVillista, niin sitten se on sitä vuokraa nostattava kun se koko auton ALV joudutaan rahoittaan, eli menee samalla tontille muiden rahoitusmuotojen kanssa.

Suomen autoverosta on mielenkiintoisia juttuja kuullu läpi vuosikymmenten, varsinkin jos kansainvälinen yritys liisaa työsuhde autoja esim muualta euroopasta Suomeen.
Tästä vaikea arvata mitä mielenkiintoista. Yksi sivusta liippaava piirre on se että jos hankintaa auto missä huomattavan korkea autovero, niin vuokraamisella ei tarvi rahoittaa koko autoveroa, vaan käytön mukaan. kesä autoissa iso juttu. Lisäetuna se että vuokra-ajan päätyttyä ei tule sitä samanalaista autoverotappiota jos seuraava hankkija on toisessa maassa.

Taustalla vapaa rajat ylittävä kilpailu.
 
Ehkä väestön määrä ja täten volyymi liisarien käyttäjissä vaikuttaa, en tiedä. Suomen autoverosta on mielenkiintoisia juttuja kuullu läpi vuosikymmenten, varsinkin jos kansainvälinen yritys liisaa työsuhde autoja esim muualta euroopasta Suomeen.
Tuosta voisi olla mielenkiintoista kuulla lisää, kun on töissä tuollaisessa paikassa.
 
Milloin ulkomaisen yrityksen tai yhteisön ajoneuvoa voi käyttää verottomasti Suomessa?
Ulkomailla rekisteröityä ajoneuvoa voi käyttää Suomessa yrityksen tai yhteisön toiminnassa verottomasti vain, jos kaikki nämä ehdot täyttyvät:

Ajoneuvoa käytetään sellaisen yrityksen, yhteisön tai kansalaisjärjestön toiminnassa, joka on sijoittunut muualle kuin Suomeen. Huomaa, että esimerkiksi Suomessa sijaitseva tytäryritys ei täytä tätä ehtoa.
Ajoneuvon tuo Suomeen henkilö, joka asuu vakituisesti ulkomailla.
Ajoneuvon käyttäjä asuu vakituisesti ulkomailla.
Ajoneuvoa käytetään Suomessa enintään 7 kuukautta 12 kuukauden aikana.
Jos käytät ajoneuvoa Suomessa ja kaikki nämä ehdot täyttyvät, sinun ei tarvitse tehdä ajoneuvon käytöstä ilmoitusta Verohallinnolle.

Jos ehdot eivät täyty, veroton käyttö päättyy ja ajoneuvosta pitää tehdä käyttöönottoilmoitus ja veroilmoitus.

Todennäköisesti tuo tytäryhtiö Suomessa sotkee asiat, samoin vaade vakituisesta asumisesta muualla kuin Suomessa.

Lainaus ihan vero.fi

Mut se siitä taiteenlajista.
 
Mielenkiintonen tilasto olis jos löytäisi että mitkä autot on menettänyt arvoaan nopeiten, eli minkä auton ostamalla saa "kalleimman halvimmalla". Toki se trendi varmaan jatkuu paaliin saakka joten ei se paras tapa halvimpiin kilometreihin ole, mutta olisi mielenkiintoinen ainakin itselle hintaluokassa 20-30t jossa alkaa olla jo vain muutama vuosi käytettyjä, ihan kivoja ei-pikkuautoja (esim. niro ja id4), jotka menettänyt jo reilusti arvoaan siitä mitä se oli uutena. TM:stä voi hakee juttuarkistosta että mitkä oli julkkarihinnat mutta eihän ne ole tarkkoja niistä toteutuneista kaupoista.
 
Mielenkiintonen tilasto olis jos löytäisi että mitkä autot on menettänyt arvoaan nopeiten, eli minkä auton ostamalla saa "kalleimman halvimmalla". Toki se trendi varmaan jatkuu paaliin saakka joten ei se paras tapa halvimpiin kilometreihin ole, mutta olisi mielenkiintoinen ainakin itselle hintaluokassa 20-30t jossa alkaa olla jo vain muutama vuosi käytettyjä, ihan kivoja ei-pikkuautoja (esim. niro ja id4), jotka menettänyt jo reilusti arvoaan siitä mitä se oli uutena. TM:stä voi hakee juttuarkistosta että mitkä oli julkkarihinnat mutta eihän ne ole tarkkoja niistä toteutuneista kaupoista.

Tämä on vähän vaikea pyöritellä, kun tässä oli vielä reilu pari vuotta sitten sähkisten hintakupla ja vähän fiilis, että se levisi hieman eri aikaa vielä per merkki.

Ehkä pitäisi ottaa joku kesä -23 refeksi kun oli jo isoimmat alet rykäisty ja siitä katsoa missä mennään nyt. Muuten 2-3v väliin osuu karmeita tiputuksia kun esim 2021-2022 Model Y LR AWD oli 67k tai e-2008:n sai HP-aleista 28k. Nettona kun alkaa euroissa laskemaan arvonlaskua (ei siis hyvityshintoja tai vertailuja mitä nyt vastaava uusi maksaa) mitä noista nyt saa niin heittäisin että kymppi (tai 1/3) lähtenyt pösöstä ja Teslasta vähintään kolminkertainen summa euroissa (tai reilu puolet alkuperäisestä hinnasta millä auto ajettu kaupasta ulos).
 
Jos meinaat autoveron ns ALVia, niin ei taida iskeä sähköautoihin.

Jos vuokra ei ole ALVillista, niin sitten se on sitä vuokraa nostattava kun se koko auton ALV joudutaan rahoittaan, eli menee samalla tontille muiden rahoitusmuotojen kanssa.


Tästä vaikea arvata mitä mielenkiintoista. Yksi sivusta liippaava piirre on se että jos hankintaa auto missä huomattavan korkea autovero, niin vuokraamisella ei tarvi rahoittaa koko autoveroa, vaan käytön mukaan. kesä autoissa iso juttu. Lisäetuna se että vuokra-ajan päätyttyä ei tule sitä samanalaista autoverotappiota jos seuraava hankkija on toisessa maassa.

Taustalla vapaa rajat ylittävä kilpailu.
Käsittääkseni ALV maksetaan myös sähköautoista, mutta autoveroa ei. Kaksi eri veroa siis. Polttiksista sitten maksetaan molemmat.
 
No niin aikalailla vuosi takana sähköautoilun ihanuutta. Rehellisesti yllättävän kivuttomasti mennyt siirtyminen Dieselautoilusta sähköautoiluun. Toki muutama pieni verenpaineen nostatus on tässä vuoden aikana sattunut, kun akun varaus lähestynyt nollaa ja laturille on vielä matkaa. Kelit vaihdelleet 37 asteen pakkasesta 30+ asteen helteisiin. Käytännön toimintamatka on 250-500km, kelistä ja ajonopeudesta riippuen. Pääosa ajoista tulee tehtyä lapissa ja viime talven pakkasjaksoilla tuli kyllä testattua sähköauton pakkaskestävyyttä oikein urakalla. Auton mittarissa nyt 40tkm ja ainuttakaan vikaa ei toistaiseksi ole ollut ja laturitkin toimineet tähän mennessä aina ilman säätöä, niin AC laturit kuin DC laturitkin.
Muutama ärsyttävä ominaisuus Ariyassa on, mutta kokonaisuutena reilusti plussalla. Isoimmat plussat itselle on ajamisen helppous ja vaivattomuus, on nautinto ajaa.
Vuoden aikana vahvistunut mielipide on, että polttomoottoriautoon verrattuna sähköautot vie nykyisellään voiton kaikissa muissa ominaisuuksissa paitsi toimintamatkassa ja osittain vetokyvyssä.

1000006456.jpg
Mitä ne muutamat ärsyttävät ominaisuudet ovat?
 
Mitä ne muutamat ärsyttävät ominaisuudet ovat?
Ovien alalistat kerää varsinkin soratiellä ajettaessa kuraa ja niitä joutuu silloin tällöin puhdistamaan.
Tuulilasin pyyhkijät ovat liian alhaalla kolossa, jonne ei tuulilasin lämmitys yllä, joten kerää lunta/jäätä sinne ja sulat jäätyvät. Alkuperäiset pyyhkijän sulat olivat muuten järkyttävän huonot.😀 Jotakin ekomallia, jossa oli pyyhkijän rungosta erikseen irroitettava/vaihdettava sulkaosa.
 
Paria autoa taas ajettu.

BYD Sealion 7, paras varustelu
- Softa on ihan ok, hiukan sellainen sekalainen Android tulee mieleen
- Ajettavuus ihan hyvä mutta huomaa, että aika heiluva jousitus, ei tuntunut suoraan omalta
- Ratin tuntuma oli aika tunnoton, kuin liukuisi
- Sisältä ihan ok mutta tuntuu vähän "halvalta"
- Koeajossa tuuletin alkoi pitämään jotain outoa ininää parikin kertaa
- Softa jotenkin jumitti ja kadottu navigoinnin kun käytti näyttöä eri asennoissa
- Kaiuttimet soi ihan hyvin mutta onton oloinen
- Koukun saa mutta aika kallis, 2k ja manuaali asennettava
- Varoittelee todella herkästi, että pidä katse tiellä jos käyttää näyttöä

BMW iX 40, näitä ajettu kahta erilaista
- Yhteistä molemmissa sama Sport varustelu, Driver Assistant Professional ja Park Plus
- Ajettavuus hyvä ja hiljaista sisällä
- Autoa löytyy tällä käytetyn hinnalla 50-60 välillä
- Liikkuu ihan ok mutta ehkä kuitenkin se 50 voisi olla mukavamman tehokas, tuntui osittain löysältä
- Ratti toimii jne. ja jouheva ajaa, että ei edes huomaa onko huonoa tietä alla
- Softa toimii hyvin ja ei pätki tai nyi
- Avustimet toimivat kuten myös parkkeerausavustin
- Tilaa on "heikosti" koska vain takakontti 500l ja sitten toki penkkien kaadot, taitaa nostaa sinne 1700l sen kokonais tilan, etukonttia ei ole, lukittu kokonaan
- Sähköinen koukku löytyy
- Harman Kardonit soi ihan ok, mutta jotenkin ehkä tarvitsisi basson osalta enemmän potkua, Teslassa kireämpi, onhan saatavilla se hienompi järjestelmä mutta sitä ei nyt ehkä osu suoraan budjettiin
- Kattolasin omaavaan en ole vielä kokeillut vaikka ei mitenkään ahdas olo tulekaan, mutta voisi olla kiva lisä, Teslassa kireämpi

Yhteistä mikä esiintyy avustimissa mitä kokeillut, että selkeää ääntä aktivointiin tai pois kytkentään ei ole, ainut on joko HUDin tai näytön indikaattori mikä jää huomaamatta, voi toki osittain liittyä myös siihen, että koeajolla näprää enemmän asioita. Näiden osalta äänet olisivat kova lisä, että toisivat enemmän informaatiota missä ns. mennään. BMW on ainut mikä herätti tunteen, että tämä. Teslassa kotoisempaa...

Vielä pitää kuitenkin nyt testa Model Y:ta ja katsoa sekin läpi, siinä vain häiritsee todella paljon se, että manuaalinen koukku, että en jotenkin vaan luota siihen kameraparkkeeraukseen vaikka työkaveri sitä sanoo, että kyllä se näkee. Ja näen itsekin sen mutta pitää saada enemmän kokemusta omasta tunteesta. Uuttahan tuo ei tuo kun vertaa Model 3/Y. Uusi on hirveän kallis nähden ominaisuuksiin mitä saa kun 60k saat muilta jo kaikki avustimet etäohjauksineen, niin uutena Teslasta puuttuu näitä avustimia. Tekniikka siis kiehtoo, että niiden toimivuus.

Vaikeaa on kyllä päättää, että mitä seuraavaksi. Aikaahan tässä on, että jos vielä kesään asti katselee, että miten Y Facelift laskee hintaa, että iX facelift, molemmista tulee maaliskuussa nämä ulos.
 
Ihan hyvää analyysiä teslan ja sähkäreiden tulevaisuuden positioinnista. Taitaapi tesla nyt menettää markkinaosuuttaan nopeammin kuin nokia aikanaan, eipä taita olla tosta enää suuntaa muuttaminen. Tosin ei varmaan yllätyksenä tule kenellekään joka on markkinaa seurannut.

"Model 3 ja Model Y ovat nousseet Euroopassakin ensirekisteröintitilastoissa korkealle ja aivan syystäkin. Teslan nykyinen kilpailuvaltti on nimittäin asia mitä meillä Suomessakin osataan arvostaa: alhainen hinta. Tesla on kyennyt yleensä tarjoamaan kiitettävän toimintamatkan ja latauksen useamman tuhatta euroa samantasoisia kilpailijoita edullisemmin. Kun hinta on tarpeeksi kilpailukykyinen, mielikuvat Teslan huonona pidetystä laadusta, tietyistä ajettavuuden ongelmista ja esimerkiksi katsastustilastoista jäävät toissijaisiksi tekijöiksi."

"Vain muutamassa vuodessa Tesla on siis kulkenut matkan teknologianörttien märästä päiväunesta, oman lyhyen aikakautensa applemaisesta innovaattorista aivan tavalliseksi halpisautoksi."

 
Juu, Rellun hinnanpudotukset bongasinkin.

Täytyy käydä noidenkin renkaita potkimassa, ihan kiinnostavia ovat. Relluun vain ei saa muutamaa kiinnostavaa juttua (HUD, virran ulosotto, EV6:n tapauksessa neliveto) edes rahalla, mutta kompromissejahan sitä täytyy joka tapauksessa tehdä kun maksukykyä ei ole rajattomasti.

Ei mulla sen puoleen ole niin kiirekään, joten luultavasti vielä kerkiää jokusen kierroksen hinnanpudotuksia odotella kilpailijoiltakin.
EV6:ssa on tosiaan jotain kivoja juttuja joita Sceniciin ei saa, mutta eipä toisaalta korean spesiaalejakaan. Tänäänkin taas nautin 70-vuotiaan eturauhasvaivaisen miehen suihkun tehoisista ei-säädettävistä pissapojista ja ruhtinaallisesta alle 3 litran pissapojan säiliöstä Ioniqissa. Sama paskaa EV6:ssa, jopa faceliftissä. EV3 noudatti konserniperinteitä. Korealaisten uusi infotainment on parannus vanhaan ja varmasti käytettävä, mutta en kyllä jaksaisi riemuita. Samat omituisuudet kuin vanhassa.

Kia on pistänyt EV3:lle kovat mainokset, mutta aika vähän niissä on pontta. Peräkkäin EV3 ja Megane ajettuna ei ikinä uskoisi, että EV3 on noista kalliimpi. Jos tarvitsee isomman akun, niin sitten tietysti Megane ei ole vaihtoehto, mutta silloin EV3 on hinnan puolesta Sceniciä vastassa ja jälki on taas rumaa. Voi toki olla, että yleinen vittuuntuminen korean spesiaaleihin vaikuttaa mielipiteeseeni, mutta ainakin sisustuksessa EV3 GT-linenäkin vaikutti aika karsealta. Keskikonsolin leikkuulauta on helvetin outo.
 
Se leikkuulauta ei olisi niin paha, jos a) se olisi pehmeä ja b) avautuisi kuten kirja ja avautuva puoli olisi tasainen ja siihen saisi oikeasti kunnon työskentelytilaa (läppärille tai mille sitten tarvitsee).

Nyt se on eteen/taakse liikkuva tasainen läpyskä joka ei ole pehmeä (mukava nojata) eikä oikein riittävän iso että siihen saisi läppärin.
 
Jotenkin tuota on hieman aistittavissa. Voipi hyvin olla että haittaa hieman objektiivisuutta.
Toisaalta tietää mitä etsiä. Helposti jää esim. paskat ei-säädettävät pissapojat ja vitsin kokoinen säiliö huomaamatta koeajolla. Ai mistäkö :beye: Meluisuus ja sisustan laatu saman hintaisiin verrokkeihin nähdet ovat EV3:lla suuria heikkouksia. EV6 vähän yrittää, mutta samat peruspalikat niissäkin on.

e: Esim. sisustan laadusta. Rellussa huopavuoratut ovitaskut ja vaikka rakennettu muovista, se on pehmeämpää kuin korealaisten pärinämuovi. Kylmät säät kun alkaa, niin korealainen tuo räminöitä helposti esiin.
 
Jotenkin tuota on hieman aistittavissa. Voipi hyvin olla että haittaa hieman objektiivisuutta.
Haha, kenties. Mutta arvostan kyllä myös Kvarkin selkeästi omakohtaista raportointia. 👌

Mä tykkäsin EV3:n ohjaamosta tosi paljon, ja jo aiemmin mainittujen lisäksi esimerkiksi noista kojelautaan tulevista kuolleen kulman kameroista. Vaan kyllähän tässä kokemuksia muualtakin lukiessa on selkeästi alkanut tulla mielikuva, etteivät nämä mitään talviautojen aatelia taida olla. Ioniq 5:n jätin kauppaan aivan luokattomien ajovalojen vuoksi, kun ei huvita käytännössä pimeässä ajella.

Enköhän mä käy katsomassa ainakin myös Sceniciä ja Skodan uutuuksia, kunhan niitä vain kauppaan putkahtaa.
 
Ehkä menee enemmän yleiseen rahoituskeskusteluun, niin jatkoin rahoitusketjuun
ALV ei ole lähelläkään ydinosaamista, joten mutuilen.
Käsittääkseni ALV maksetaan myös sähköautoista, mutta autoveroa ei. Kaksi eri veroa siis. Polttiksista sitten maksetaan molemmat.
Sähköautosta maksetaan ALV koko hinnasta, polttiksesta ALVia ei makseta autoverosta. Se miksi ei makseta johtuu siitä kun käytettyjen autojen tuonti EU alueelta lisäänty, jolloin autovero muutettiin niin että itse autoveroon leivottiin lisää ALVin verran.

Eli ALVillisessa autonvuokrauksessa sähköautoissa ei makseta alvi kahteen kertaan, eikä sitä ALV osuutta tarvi rahoittaa, mutta siinä maksetaan ALV siitä vuokra(rahoitus)palvelusta. Jos taasen lainalla rahoittaa niin lainapalvelusta ei makseta alvia. Sama jos siihen leivottu takaisin osto sopparri. Jälkimmäiseen jos leipoo huolto/takuu soppareita niin voi hakea sitä optimia. Jälkimmäisistä menee se ALV.

Eli jos vertaa eri maiden vuokrahintoja niin se ALV kantavaikuttaa, jos ja kun vuokrassa on muitakin palveluita kuin vain rahoitus. Kotimaisessa rahoitusvertailussa katsoa mitä ne sisältää.

Se mistä lähti liikkeelle
Sellainen muistikuva, että tähän liittyi jotain veroteknisiä asioita miksi liisarit on täällä pohjolassa paljon kalliimpia kuin muualla.

Tyyliin alvit pitää täällä maksaa kahdesti tms. yhtä järjetöntä.
 
Omasta mielestä noi jättiläisrenkaat henkilöautoissa näyttää vaan huvittavilta. Mutta kuten kaikissa ulkonäköasioissa niin kaikkiahan ei tarvitsekaan (tai edes voi) miellyttää, kunhan riittävä markkinasegmentti tykkää.
 
Kyllä sen perän mistä vetarit lähtee saisi sijoitettua alas. Ulkonäkö on ainut peruste yli 17" vanteille normaalissa henkilöautossa.
Sähköautojen, etenkin isompien sähkösuv:ien omamassat ja massat täyteen kuormattuna ovat sitä luokkaa, että mitkään 17” korkeaproriilirenkaat eivät tarjoa siedettävää ajettavuutta, saati edes kantavuutta sille massalle ylipäätään.

Esim. Vanhan sukupolven iX50:sen täyteen lastattu massa 3150kg evdatabasen mukaan. Onnea vaan tuon kantavien siedettävän henkilöautoajettavuuden antavien 17” renkaiden etsintään…

BMW kuskit muutenkin odottavat autoltaan jotain muuta kuin tonnipakun käytöstä.
 
Saahan tuon iX 20 tuumaisillakin mitkä varmaan aika sopiva kompromissi koon ja ulkonäön suhteen. Jotku 17” näyttäisi tuollaisessa aivan naurettavilta. Ei kukaan pakota ruksimaan 4500€ 23” lisävarustevanteita.
 
Onhan tämä vannekokojen kasvu ollut huimaa. Joskus 23" vanne oli ainoastaan pimp my ride tyyppinen puuhastelua, nyt naapurin Jormallakin on sellaiset.
Ainoa haittapuoli on tietty se että rengasettien hinnat ovat myös aika suolaisia nykyään.
Säästät muutaman kilohattivatin sähköä , mutta maksat siitä huvista tonnin ekstaa määräajoin.

Kehitys kulkee ympyrää....

lossy-page1-1197px-Katetut_arba-vankkurit_1906_%28VKK269-61%29.tif.jpg
 
Onhan tämä vannekokojen kasvu ollut huimaa. Joskus 23" vanne oli ainoastaan pimp my ride tyyppinen puuhastelua, nyt naapurin Jormallakin on sellaiset.
Ei varmaan tarvi mennä kuin ysärille kun isoin vanne mitä uuteen autoon sai oli 17”. Muistan kun näin rengasliikkeessä ekan kerran 20” vanteen ja kerroin siitä kaverille niin ei uskonut :D

@zepi Meet ostaa uuden Hiacen (vai mikä Proace se nykyään on) niin siinä on 16 tuuman vanteet ja kantavuutta löytyy. Vakaudesta en tiedä mut tuskin kaatuu.
 
Kyllä sen perän mistä vetarit lähtee saisi sijoitettua alas. Ulkonäkö on ainut peruste yli 17" vanteille normaalissa henkilöautossa.
Monessa taitaa siinä ”perässä”olla kiinteästi myös moottori kiinni. Halutaanko se sitten lähelle tai lähimmäksi maata? Perinteinen perä on aika pieni verrattuna näihin moottori/alennusvaihde/tasauspyörästö yhdistelmiin.
 
Ihan normaalit vanteet voi ostaa jos siltä tuntuu ja pullakumit sopivalla kantavuudella alle. Ei ole munkaan pakko laittaa 22” vannetta, kun 19” tai jopa 18” sopii (jarrut voi tässä jo tehdä tiukkaa).

Just tilasin uusia kesärenkaita ja sai taas kiittää taannoista itsehillintää kun on vain 19” vanteet.
 
En usko että kantavuudesta kiinni jää, meilläkin pihassa yli 2100kg auto missä 17" vanteet 225/70 renkailla. Mukavan hiljainen tuollainen rengas on, mutta ei se mikään nopea reagoimaan ole.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä taas mennään nopeasti makuasioiden puolelle mitä pidetään hyvänä tai mukavana ajettavuutena. Itse pidin mukavana ominaisuutena talvirenkaiden korkeaa profiilia tässä viikon sisään kun lumihangen sisässä olikin rotvalli. Enkä muutenkaan kaipaa yhtään enempää informaatiota tiessä olevista kuopista, niitä kyllä riittää.
 
Sähköautojen, etenkin isompien sähkösuv:ien omamassat ja massat täyteen kuormattuna ovat sitä luokkaa, että mitkään 17” korkeaproriilirenkaat eivät tarjoa siedettävää ajettavuutta, saati edes kantavuutta sille massalle ylipäätään.

Esim. Vanhan sukupolven iX50:sen täyteen lastattu massa 3150kg evdatabasen mukaan. Onnea vaan tuon kantavien siedettävän henkilöautoajettavuuden antavien 17” renkaiden etsintään…

BMW kuskit muutenkin odottavat autoltaan jotain muuta kuin tonnipakun käytöstä.
Haetaan siis kantavuutta 3 150 kg:n iX50:lle, ja tulee olla siedettävä henkilöautoajettavuus, eikä mitään tonnipakua.

Valitaan kuormitusindeksiksi 101, eli 3 300 kg/4 rengasta. Vannekoon tuli olla 17".


Nankangia halvalla:

225/55R17
3 300 kg
270 km/h
Polttoaine B, Cr 0,0066 - 0,0077
83 €/kpl



Vähemmän kuluttavaa laatumisukkaa:

225/55R17
3 300 kg
240 km/h
Polttoaine A, Cr <=0,0065
138 €/kpl



Tarkempaa ajettavuutta ja suurta pitoa hinnasta ja kulutuksesta viis:

225/55R17
3 300 kg
300 km/h
Polttoaine C, Cr 0,0078 - 0,0090
202 €/kpl



Onni oli myötä. Löytyi erittäin edullista 83 euron Nankangia ja vähän kuluttavaa järkihintaista misukkaa. Viimeinen maksaa jo yli 200 €, mutta se onkin Michelinin tuore Pilot Sport 5, eli aivan turhan hyvää ajettavuutta ja kitkakerrointa johonkin lullapulla-iX50:een. Itse laittaisin joko tuon 138 euron misukan tai samasta hintaluokasta A-polttoaineluokan Goodyear Efficientgrip Perf. 2:t. Vanteen mahtuminen jarrujen ympärille on toinen juttu, mutta nyt olikin puheena vain ajettavuus ja kantavuus.

Suurin osa sähköautoista on kevyempiä kuin iX50, joten niille sopivien 17"-renkaiden löytäminen on vielä helpompaa.


Edit. Mietin, että jostain tuo 225/55R17 on tuttu. Jos en ihan väärin muista, niin juuri BMW on käyttänyt hiljattain kyseistä kokoa. Ei tosin iX:ssä, vaan matalassa 5-sarjassa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluaa korkeaprofiiliset renkaat ulkonäön takia, mutta haluaa että ne ovat kovat, niin hankkii asuntoautoon tms tarkoitetut korkean kantavuuden renkaat. Se renkaan runko on monin verroin jäykempi kuin matalaprofiilisessa "normaalissa" renkaassa.

Nopeusluokat noissa renkaissa on vaan alhaisemmat, johtuu autosta pitääkö laittaa tarra kojelautaan.. sähkärissä ei välttämättä tarvii, kun huippunopeus ei yleensä ole niin korkea.
 
Omasta mielestä noi jättiläisrenkaat henkilöautoissa näyttää vaan huvittavilta. Mutta kuten kaikissa ulkonäköasioissa niin kaikkiahan ei tarvitsekaan (tai edes voi) miellyttää, kunhan riittävä markkinasegmentti tykkää.

Samaa mieltä. Aina pitänyt isoja vanteita ja ohuita kumeja muutenkin hölmön näköisenä, mutta varsinkin nyt sähköautoaikoina tuo on kyllä vaan helvetin tyhmää tunkea noita isoja vanteita noihin kun pahimmillaan sillä sulaa luokkaa 100 km potentiaalisesta rangesta pois.
 
Kun puhutaan isojen vanteiden vaikutuksesta kulutukseen niin kannattaa muistaa että ei se vanteen halkaisija kulutusta aiheuta vaan renkaan (vanteen) leveys.

Kulutuksen kannalta kannattaisi olla halkaisijaltaan mahdollisimman suuret- ja samalla mahdollisimman kapeat renkaat ja päästäänkin @Vepasto n malliin Yleistä keskustelua sähköautoista
 
Ihan hyvää analyysiä teslan ja sähkäreiden tulevaisuuden positioinnista. Taitaapi tesla nyt menettää markkinaosuuttaan nopeammin kuin nokia aikanaan, eipä taita olla tosta enää suuntaa muuttaminen. Tosin ei varmaan yllätyksenä tule kenellekään joka on markkinaa seurannut.

"Model 3 ja Model Y ovat nousseet Euroopassakin ensirekisteröintitilastoissa korkealle ja aivan syystäkin. Teslan nykyinen kilpailuvaltti on nimittäin asia mitä meillä Suomessakin osataan arvostaa: alhainen hinta. Tesla on kyennyt yleensä tarjoamaan kiitettävän toimintamatkan ja latauksen useamman tuhatta euroa samantasoisia kilpailijoita edullisemmin. Kun hinta on tarpeeksi kilpailukykyinen, mielikuvat Teslan huonona pidetystä laadusta, tietyistä ajettavuuden ongelmista ja esimerkiksi katsastustilastoista jäävät toissijaisiksi tekijöiksi."

"Vain muutamassa vuodessa Tesla on siis kulkenut matkan teknologianörttien märästä päiväunesta, oman lyhyen aikakautensa applemaisesta innovaattorista aivan tavalliseksi halpisautoksi."

Hyvä artikkeli tosiaan. Nokiaan vertaamisesi on kyllä hieman ennenaikaista, sillä Tesla on edelleen varsin kilpailukykyinen tuote eikä markkinoilla ole esitelty mitään sellaista joka veisi Teslan kilpailuvalteilta pohjan. Toistaiseksi Tesla on edelleen varsin kilpailukykyinen hinta/ominaisuus/suorituskyky-kombon näkökulmasta.

Mikä sitten on se seuraava juttu, jolla Tesla (tai muut sähköautovalmistajat) saisivat selvää kaulaa kilpailijoihin? Ehkä seuraavia:
  • Sähköauto-ominaisuudet on selviö (range, kulutus, latausnopeus), joissa Tesla jää hiljalleen takamatkalle lähinnä latausnopeudessa kahden muun ollessa edelleen markkinoiden kärkikastia
  • Ajoavustimet ja automaatio
  • V2L/V2G ominaisuudet, joiden kysyntä on toistakseksi vähäistä mutta noussee tulevaisuudessa olennaisempaan rooliin
  • Perinteisenä mielletyt laatuseikat, joissa Tesla on petrannut viime vuonna huomattavasti
Itse pidän Teslassa erityisesti DIY-ystävällisyydestä. Korjaamokäsikirja, varaosakatalogit, testerit kaikki saatavilla. Ei taida olla toista valmistajaa jolla olisi yhtä hyvä saatavuus näihin resursseihin.
 
Kun puhutaan isojen vanteiden vaikutuksesta kulutukseen niin kannattaa muistaa että ei se vanteen halkaisija kulutusta aiheuta vaan renkaan (vanteen) leveys.

Kulutuksen kannalta kannattaisi olla halkaisijaltaan mahdollisimman suuret- ja samalla mahdollisimman kapeat renkaat ja päästäänkin @Vepasto n malliin Yleistä keskustelua sähköautoista

Kyllä ne isommat vantikset myös painavat enemmän..
 
Haetaan siis kantavuutta 3 150 kg:n iX50:lle, ja tulee olla siedettävä henkilöautoajettavuus, eikä mitään tonnipakua.

Valitaan kuormitusindeksiksi 101, eli 3 300 kg/4 rengasta. Vannekoon tuli olla 17".


Nankangia halvalla:

225/55R17
3 300 kg
270 km/h
Polttoaine B, Cr 0,0066 - 0,0077
83 €/kpl



Vähemmän kuluttavaa laatumisukkaa:

225/55R17
3 300 kg
240 km/h
Polttoaine A, Cr <=0,0065
138 €/kpl



Tarkempaa ajettavuutta ja suurta pitoa hinnasta ja kulutuksesta viis:

225/55R17
3 300 kg
300 km/h
Polttoaine C, Cr 0,0078 - 0,0090
202 €/kpl



Onni oli myötä. Löytyi erittäin edullista 83 euron Nankangia ja vähän kuluttavaa järkihintaista misukkaa. Viimeinen maksaa jo yli 200 €, mutta se onkin Michelinin tuore Pilot Sport 5, eli aivan turhan hyvää ajettavuutta ja kitkakerrointa johonkin lullapulla-iX50:een. Itse laittaisin joko tuon 138 euron misukan tai samasta hintaluokasta A-polttoaineluokan Goodyear Efficientgrip Perf. 2:t. Vanteen mahtuminen jarrujen ympärille on toinen juttu, mutta nyt olikin puheena vain ajettavuus ja kantavuus.

Suurin osa sähköautoista on kevyempiä kuin iX50, joten niille sopivien 17"-renkaiden löytäminen on vielä helpompaa.


Edit. Mietin, että jostain tuo 225/55R17 on tuttu. Jos en ihan väärin muista, niin juuri BMW on käyttänyt hiljattain kyseistä kokoa. Ei tosin iX:ssä, vaan matalassa 5-sarjassa.
Eihän tuossa ole alkuunkaan sama kokonaishalkaisija ja ajettavuus varmasti aika erilainen kuin iX:n vakiorengaistuksella.

Saksan iX configuraattoria kun katsoin, niin pienin tarjolla oleva rengaskoko on tällä hetkellä (kesärenkaalle) 255/50 R21. Jos haluat saman vierintäkehän, niin profiilista tulee joku 70-80 17-tuumaisella vanteella vähän leveydestä riippuen? Alkaa olla vähän väkisin lerpumman puoleinen kuormineen 3000kg autolle?

Enkä nyt jaksa uskoa että 255/50R21 olisi mikään kivireki, onhan tuossa sentään sidewallia kohtuudella.

Talvirenkaaksi sai ruksittua 235/60 R20:sen. Tuosta kun pudottelee vielä 3 tuumaa vannekokoa, niin tulee profiilia ihan kohtuudella jo. Joku 225/80 R17 ?
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuossa ole alkuunkaan sama kokonaishalkaisija ja ajettavuus varmasti aika erilainen kuin iX:n vakiorengaistuksella.

Saksan iX configuraattoria kun katsoin, niin pienin tarjolla oleva rengaskoko on tällä hetkellä 255/50 R21. Jos haluat saman vierintäkehän, niin profiilista tulee joku 70-80 17-tuumaisella vanteella vähän leveydestä riippuen?
Mulla nyt vähän kokemusta ja en ymmärrä miksi iX:ään ottaisi vaikka 20” vanteita? Mulla on 21” alla ja on silti hiljaisin ja mukavin auto mitä olen ikinä ajanut. Koeajorapsoissa väittävät, että 22” toimii hienosti myös.

Edellisessä autossa oli kesärenkaissa 19” vanteet ja talvella 17”. Olihan ne 17” vähän hiljaisemmat (kitkat nyt muutenkin on), mutta ajettavuus oli kyllä todella epämääräinen vs. Kesärenkaat. Ja oli muuten rumat kuin mitkä noi 17” vanteet auton alla.

Nykyiseen iX:ään itse asiassa koetin saada hommattua 22” kiekkoja kesäksi, mutta lisähinta oli niin julma, että en viitsinyt. Oisko ollut jotain. 3t€.
 
Hyvä artikkeli tosiaan. Nokiaan vertaamisesi on kyllä hieman ennenaikaista, sillä Tesla on edelleen varsin kilpailukykyinen tuote eikä markkinoilla ole esitelty mitään sellaista joka veisi Teslan kilpailuvalteilta pohjan. Toistaiseksi Tesla on edelleen varsin kilpailukykyinen hinta/ominaisuus/suorituskyky-kombon näkökulmasta.

Mikä sitten on se seuraava juttu, jolla Tesla (tai muut sähköautovalmistajat) saisivat selvää kaulaa kilpailijoihin? Ehkä seuraavia:
  • Sähköauto-ominaisuudet on selviö (range, kulutus, latausnopeus), joissa Tesla jää hiljalleen takamatkalle lähinnä latausnopeudessa kahden muun ollessa edelleen markkinoiden kärkikastia
  • Ajoavustimet ja automaatio
  • V2L/V2G ominaisuudet, joiden kysyntä on toistakseksi vähäistä mutta noussee tulevaisuudessa olennaisempaan rooliin
  • Perinteisenä mielletyt laatuseikat, joissa Tesla on petrannut viime vuonna huomattavasti
Itse pidän Teslassa erityisesti DIY-ystävällisyydestä. Korjaamokäsikirja, varaosakatalogit, testerit kaikki saatavilla. Ei taida olla toista valmistajaa jolla olisi yhtä hyvä saatavuus näihin resursseihin.

Nokialla tarkoitin tiettyä ajanjaksoa minkä puitteissa Nokia menetti markkinaosuuttaan verrattuna siihen mitä Teslalle on about samassa aikavälissä tapahtunut. En nyt valitettavasti löytänyt tälle lähteitä, mutta muistelen että Teslalla droppi ollut jyrkempää. Eihän nämä nyt suoraan vertailukelpoisia ole eikä sen luotettavampia johtopäätöksiäkään voi vetää, mutta silti ihan mielenkiintoista ja toki tavalla tai toisella Teslan tulevaisuuteenkin vaikuttavia.

Teslan ainoa, tilastollisesti merkitsevä kilpailutekijä tuntuu tosiaan olevan nyt hinta, kuten jutussakin lukee. DIY-ystävällisyys on ihan niche-porukan hommaa, sillä ei merkittävässä kaupallisessa mielessä tulla erottautumaan, kuten ei kaksisuuntainen latauskaan. Sähkärimarkkinat tulee viemään ne tahot, jotka voivat tarjota massoille riittävää laatua, riittävillä toiminnallisuuksilla sopivaan hintaan. Kaikki yokeilut, vilkkunappulat, fyysisten nappuloiden poistaminen yms gimmickit (joku tästäkin hermostuu, sorry siitä) jotka auttoivat Teslaa erottautumaan, tulevat myös olemaan ne tekijät jotka osaltaan jouduttavat markkinaosuuden laskemista. Luonnollisesti Muskin persoonakin tähän vaikuttaa.

Bonuksena Esson baarin tuhisee myös siihen malliin, että pitkään kohkattu autonominen ajokaan ei tule Teslaa pelastamaan kun ollaan kilpailua niin kovasti jo jäljessä. Tesla (ja käytännössä kaikki muut) on SAE tasolla 2, Mersu on jo tasolla 3 ja Waymo robotakseillaan tasolla 4.
 
Mulla nyt vähän kokemusta ja en ymmärrä miksi iX:ään ottaisi vaikka 20” vanteita? Mulla on 21” alla ja on silti hiljaisin ja mukavin auto mitä olen ikinä ajanut. Koeajorapsoissa väittävät, että 22” toimii hienosti myös.

Edellisessä autossa oli kesärenkaissa 19” vanteet ja talvella 17”. Olihan ne 17” vähän hiljaisemmat (kitkat nyt muutenkin on), mutta ajettavuus oli kyllä todella epämääräinen vs. Kesärenkaat. Ja oli muuten rumat kuin mitkä noi 17” vanteet auton alla.

Nykyiseen iX:ään itse asiassa koetin saada hommattua 22” kiekkoja kesäksi, mutta lisähinta oli niin julma, että en viitsinyt. Oisko ollut jotain. 3t€.
On tuossa se, että esim. BMW X5:sta saa 19" renkailla, joten jos se kelpaa about saman kokoiselle X5:lle, niin sähköauton ostaja ihan oikeutetusti ihmettelee että miksi sama ei käy sähkikselle.
 
On tuossa se, että esim. BMW X5:sta saa 19" renkailla, joten jos se kelpaa about saman kokoiselle X5:lle, niin sähköauton ostaja ihan oikeutetusti ihmettelee että miksi sama ei käy sähkikselle.
No perusmallin X5 on 19” ja iX 20”. Just katoin konfiguraattorista. Eipä tossa suurta eroa ole.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 250
Viestejä
4 863 245
Jäsenet
78 632
Uusin jäsen
MkR88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom