Yleistä keskustelua sähköautoista

Ihan yhtälailla sen katseen joutuu irroittamaan tiestä oli nopeusmittari perinteisellä paikalla tai M3/MY tyyliin keskellä.
Jos noin tyypilisiä toteutuksia verrataan niin en tuota allekirjoita. Saati sitten jos se mittarista on keskimääräistä onnistuneempi.

Ei se nopeusmittari ole ainoa mitä joutuu sieltä keskinäytöltä kuikuilee

Toki nopeusmittarin katsomisen tarve vaihtelee mallien ja kuskien välillä. Mutta jos perinteisestä mittaristo pitäisi korvata niin heijastusnäytöllä. Ajo tavoissa on eroja, mutta monelle ihan oikeasti juttu missä mittaristosta hyötyä.

Nopeus, vakkari, ajomatka, jäljellä oleva matka/aika /kantama, ulkolämpötila, tikkari rajoitus, opastus (*. Sitten ne huomioita vaativat jutut. mitkä siis näytetään jos tarve.

Osa pitää (puhe)äänistä, ja puheohjauksesta, se nyt aina käy, saati olisi asia mikä korvaisi.

(*
Isokartta erikseen.

Jokos kaikissa muissa pl. Tesla, on HUDit vakiokamaa?

Se että kaikkiin ei saa heijastusnäyttö ei tee keskinäytöstä hyvää mittariston korvaajaa.
Heijastusnäyttöjen saatavuus on lisääntynyt, joissain vakkari, moneen lisävaruste, jälkimmäisen valintaa rajoittaa hinnoittelu.

Vuosikymmenten saatossa markkinoilla on ollut malleja joissa ei ole perinteisellä paikalla mittaristoa, hyvin haravassa ne missä haettu jotain parempaa paikkaa kuskin kannalta ja niissä harvoissa se ei ole ollut keskellä.

Mittaristosta voitu nuukailla säästösyistä, mutta kyllä niissä havloissa jotain ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka Tesla on ihan ok niin en sulata epävarmuutta avustimien suhteen. Jos ei puhuta APsta niin tämä ”parkkitutka”. Se on vain epävarma ja siihen ei voi luottaa. En vain ymmärrä miksi toimiva tekniikka piti riisua.

Koukku lienee pienen asiakaskunnan juttu mutta se että vieläkin manuaalinen ja saa kuralammikossa asentaa.
Uudessa Model Y:ssä on etupuskurikamera ja sille pesuri joka helpottaa keula edellä parkkeerausta. Olisivat saaneet kyllä lisätä myös takakameralla pesurin. Joku lippa/tötterö siihen takakameraan lisättiin jo aikaisemmin estämään likaroiskeet linssiin.
 
Uudessa Model Y:ssä on etupuskurikamera ja sille pesuri joka helpottaa keula edellä parkkeerausta. Olisivat saaneet kyllä lisätä myös takakameralla pesurin. Joku lippa/tötterö siihen takakameraan lisättiin jo aikaisemmin estämään likaroiskeet linssiin.
Mutta käytetäänkö sitä kameraa tunnistukseen? CTssa ei ja eikä ole myöskään FSDn käytössä. Tällöin itse ohjelma ei kerro jos kolahtaa vaan se on itse kuskista kiinni katsoa kameraa ja tunnistaa mahdollinen törmäys. Avustimisen tarkoitus on toimia kuskia avustavana tekijänä ja seurata ympäristöä sillä hetkellä kun kuskin katse ei siellä ole.
 
Mutta käytetäänkö sitä kameraa tunnistukseen? CTssa ei ja eikä ole myöskään FSDn käytössä. Tällöin itse ohjelma ei kerro jos kolahtaa vaan se on itse kuskista kiinni katsoa kameraa ja tunnistaa mahdollinen törmäys. Avustimisen tarkoitus on toimia kuskia avustavana tekijänä ja seurata ympäristöä sillä hetkellä kun kuskin katse ei siellä ole.
Mutta eikö se kamerakuva ole juuri sitä varten että sitä katsotaan kun pysäköidään?
 
Juu ja lisäämällä polttomoottorin valikoimaan niin vielä suuremman asiakaskunnan. En jaksa uskoa että HUD, mittaristo tai vaihdeviiksi on kellekkään dealbreikkeri... Vilkkuviiksi saattoi olla, siksipä kait jättivätkin sen MY:hyn.
Itsellä aikoinaan jäi model3 ostamatta ihan juuri hudin puutteen vuoksi, että kyllä meitä on kenelle tuollainen on dealbreaker. Ja kyllä, ennen ja sen jälkeen on tullut kolmosella ja yyllä ajettua ja hudin puute on edelleen niin perseestä että jäisi yhä kauppaan.
 
Ei kai kukaan nyt sitä mieltä ole, että keskinäytön lisänä oleva mittaristo tai HUD on huono asia? Puhdasta halpuutustahan tuo oli/on Teslalta (ja muilta valmistajilta). Mutta nyt kun on kuitenkin kaikennäköistä turhahkoa ominaisuutta saatu tuohon faceliftiinkin, niin miksi ei ennemmin sitä mittaristoa tai HUDia?
Oma todennäköisesti väärä mielipide on että tuo mittaristo olisi täysin turha. En ole kertaakaan kaivannut että olisipa ratin takana mittari. Päätäkään minun ei tarvi kääntää nopeusmittaris katsoakseni.
HUD tosin olisi kyllä ihan kiva lisä.
 
Itsellä aikoinaan jäi model3 ostamatta ihan juuri hudin puutteen vuoksi, että kyllä meitä on kenelle tuollainen on dealbreaker. Ja kyllä, ennen ja sen jälkeen on tullut kolmosella ja yyllä ajettua ja hudin puute on edelleen niin perseestä että jäisi yhä kauppaan.
Hyvä että kuitenkin löytyi muuten mieleinen peli missä on HUD.
Aika harvassahan nuo HUD:it on ruksittu. Nettiautossa kun valitsee henkilöauto ja sähkön käyttövoimaksi, tulee 7447kpl autoja. Siihen kun ruksii Head-Up-näytön tipahtaa sähköautovalikoima 772kappaleeseen...
 
Hyvä että kuitenkin löytyi muuten mieleinen peli missä on HUD.
Aika harvassahan nuo HUD:it on ruksittu. Nettiautossa kun valitsee henkilöauto ja sähkön käyttövoimaksi, tulee 7447kpl autoja. Siihen kun ruksii Head-Up-näytön tipahtaa sähköautovalikoima 772kappaleeseen...
Kaikki HUDit on ajossa, ei niistä kukaan tahdo luopua, HUDittomat roikkuu myytävänä. :)
 
Hyvä että kuitenkin löytyi muuten mieleinen peli missä on HUD.
Aika harvassahan nuo HUD:it on ruksittu. Nettiautossa kun valitsee henkilöauto ja sähkön käyttövoimaksi, tulee 7447kpl autoja. Siihen kun ruksii Head-Up-näytön tipahtaa sähköautovalikoima 772kappaleeseen...
Ei läheskään kaikissa Nettiauton ilmoituksista ole ruksittu niitä oikeita varusteita, jolloin ne myös suodattuu hausta pois.

Vapaaseen hakuun "heijastusnäyttö, hud" niin tulee 991 ilmoitusta. Tuohon kun rastittaa hudin, niin jäljelle jää 516 ilmoitusta. Eli tuohon sinun 772 kappaleeseen voi lisätä suoraan noiden erotuksen (475) jolloin hudillisia on ainakin 1247. Sitten tuohon vielä ne joissa ei ole rastitettuna tai kirjoittamalla mainittu hudia, vaikka todellisuudessa hud löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta on hyvinkin inspiroivaa tutkia ja olla selvillä kiinalaisista sähköautoista, vaikka sellaista en suosittele ostamaan. Sen verran nationalisti ja oikeusvaltiota kannattava olen. Toisaalta ei me voida demonisoida heitä kategorisesti, se yhteisö ja ne ihmiset toimivat varmaan 98% elämässä samoin kuin me. Rauhaa ja ymmärrystä.
 
Eihän tässä ole tottumisesta kyse. Toimiva ratkaisu tuo on. Kyse on vaan siitä, että perinteinen ratkaisu (keskinäytön kanssa) on vaan parempi ja monipuolisempi. Ja varmasti turvallisempi ja käyttäjäystävällisempi.
Nyt ei ole ikinä kädet edessä kun vilkaisee nopeutta. :) Väitän jopa että tykkään siitä tuossa. Normimittarit on monesti myös alempana mitä tuo tabletin kulma. Mutta tämä on kyllä siis itselleni täysin merkityksetön asia.

Mut aiemmassa autossa sai navikartan mittaristoon ratin taakse ja keskelle. Ei kyllä tullu mieleenkään sieltä ratin takaa tiirailla yhtään mitään vaikka sen sinne sai.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
266 680
Viestejä
4 618 225
Jäsenet
75 895
Uusin jäsen
lama5000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom