Yleistä keskustelua sähköautoista


Tarkoittaahan se "markkinnoinnissakin" kevyttä metallia. Vai tekeekö ne muka vanteita oikeasti raudasta, lyijystä tai kullasta ja markkinoi niitä kevytmetallivanteina.

Mutta tietenkään kevytmetallivanne ei välttämättä ole kevyt.

Yritin sanoa ettei välttämättä tarkoita kevyt, esim verrattuna siihen "peltivanteeseen" , toki taitava markkinoija ei väitä vaan ratsataa mauualla syntyneellä mielikuvalla
 
No ihan talvirenkaat siinä autossa oli, mitä ajoin. Kaupunki nopeuksissa vielä meni, mutta kehällä jos oli vähänkään lunta niin kaksin käsin sai ohjata että pysyi kaistalla.

Satasen vauhti motarilla oli jo sen verran pelottavaa, että mentiin vanhaa tietä pitkin ja mua ei ihan helpolla pelota neli tai kaksi pyöräiset ja kova vauhti.

Ihan hyvin on ainakin i3s:llä pärjännyt talvella. Ei ole pelottanut ajaa ollenkaan. Alla Nokian kitkat.
 
Tarkoittaahan se "markkinnoinnissakin" kevyttä metallia. Vai tekeekö ne muka vanteita oikeasti esim. raudasta, lyijystä tai kullasta ja markkinoi niitä kevytmetallivanteina?

Mutta tietenkään kevytmetallivanne ei tarkoita sitä että vanne olisi kevyt.
No kyllä ne alunperin oli kevyitä, mutta nopeasti valmistajat tajusivat ettei se paino kiinnosta kuin kilpakäytössä.
 
Ihan hyvin on ainakin i3s:llä pärjännyt talvella. Ei ole pelottanut ajaa ollenkaan. Alla Nokian kitkat.
En kyllä itsekään ymmärrä kommentteja i3 talviominaisuuksista, itsellä jopa yhden talven oli alla keski-Euroopan kitkat ja mitään ongelmia ei täällä etelä-Suomen talvessa ollut. Auto on toki korkea ja kapea ja herkkä tuulelle moottoritienopeuksissa, mutta tuo johtuu enemmän kapeahkosta akselileveydestä kuin alla olevista renkaista.
 
En kyllä itsekään ymmärrä kommentteja i3 talviominaisuuksista, itsellä jopa yhden talven oli alla keski-Euroopan kitkat ja mitään ongelmia ei täällä etelä-Suomen talvessa ollut. Auto on toki korkea ja kapea ja herkkä tuulelle moottoritienopeuksissa, mutta tuo johtuu enemmän kapeahkosta akselileveydestä kuin alla olevista renkaista.

Sama. Ainoa missä tuo kapea rengas vaikuttaa on jos esim risteysalueelle on tullut asfalttiin tai kovaan lumeen urat niin niistä ei mennä yhtä helposti yli.

Mutta i3 ei ajo-ominaisuuksiltaan ole mikään M3 mainitsemistasi syistä johtuen. Tosin alhaalla oleva painopiste helpottaa.
 
RGB-valot, tuuletetut penkit ja hieno ilmastoinnin ohjausnäyttö takamatkustajille, mutta HUDia ei ole saatavilla edes lisävarusteena ja toinen viiksi puuttuu o_O

Ei tainnut Autogefuhlin videota tuosta Y:stä myöskään olla vielä täällä.
 
Kohtuullinen latauskäyrä Zeekr:n autossa, LFP-akun koko 75kWh. Latausnopeus 10-80% alle 10min.

Latausnopeus muutamilla eri varausprosenteilla:

5%:410kW
40%: 400kW
60%: 350kW
80%: 235kW


Ei voi kieltää etteikö Kiinalaiset olisi kaikkia muita edellä akkutekniikassa. Saa tosin nähdä mikä tuollaisen 6C akun elinikä on. Lupauksethan on tällä hetkellä kovia.
 
Ei voi kieltää etteikö Kiinalaiset olisi kaikkia muita edellä akkutekniikassa. Saa tosin nähdä mikä tuollaisen 6C akun elinikä on. Lupauksethan on tällä hetkellä kovia.
Euroopassa ollut jo kohtuu kauan trendina etta vehkeet eivat kunnolla 200tkm kesta ja silti vaan firmat porskuttaa. Esim fordin ecoboost ja vw dsg vaihdelaatikko. Ei ketaan kiinnosta enaa kestavyys.
 
Euroopassa ollut jo kohtuu kauan trendina etta vehkeet eivat kunnolla 200tkm kesta ja silti vaan firmat porskuttaa. Esim fordin ecoboost ja vw dsg vaihdelaatikko. Ei ketaan kiinnosta enaa kestavyys.
Jep. Tuossa vaiheessa Läntisessä Euroopassa auto on jo vaihdettu pois täysin palvelleena. Toisin kuin täällä itäblokin maissa jossa ajellaan vanhoilla ritsoilla.
 
Ei voi kieltää etteikö Kiinalaiset olisi kaikkia muita edellä akkutekniikassa. Saa tosin nähdä mikä tuollaisen 6C akun elinikä on. Lupauksethan on tällä hetkellä kovia.
Huikee auto, alkaen 50k€. Luottanevat kestoon, kun ovat autoa tuomassa markkinaan.

Takuu 5v./100tkm ja jatkettavissa 10v./100tkm. Akkutakuu 8v./200tkm.

 
Osallistunko väkisin pussistani CCP-projektiin syödä Euroopan autoteollisuus hengiltä? Taidan passata, vaikka mitä hattiwatteja lupaavat. Puolueen väriä tunnustaville varmaan hyvä diili.
Ihan oikeasti kuinka tyhmiä ihmiset ovat kun eivät sen vertaa näe nenäänsä pidemmälle että jättäisivät pahimmat maailman dikatatuurit tukematta. Ahneet idiootit myyvät vaikka mummonsa.
 
Jep. Tuossa vaiheessa Läntisessä Euroopassa auto on jo vaihdettu pois täysin palvelleena. Toisin kuin täällä itäblokin maissa jossa ajellaan vanhoilla ritsoilla.
Yleisestä tulotasostahan tuo on kiinni. Jos katsoo tilastoja autojen keski-iästä se menee aika käsi kädessä yleisen varallisuuden kanssa.
 
Yleisestä tulotasostahan tuo on kiinni. Jos katsoo tilastoja autojen keski-iästä se menee aika käsi kädessä yleisen varallisuuden kanssa.
Liittyy myös korjausmahdollisuuksiin. Euroopassa äärettömän harva asuu maaseudulla isoissa omakotitaloissa joissa on autotallia ja tilaa työkaluille jne.

Kun ei voi korjata itse ja korjausmies maksaa 100€/tunti, niin vanha auto käy äkkiä kalliiksi.

Suomessa vanhoilla autoilla ajavat eniten ne, joilla on tiluksilla tilaa ja työkaluja itse korjaamiseen. Kaupunkien köyhät ovat ilman autoja.
 
Huikee auto, alkaen 50k€. Luottanevat kestoon, kun ovat autoa tuomassa markkinaan.

Takuu 5v./100tkm ja jatkettavissa 10v./100tkm. Akkutakuu 8v./200tkm.

Siellä on otettu takuussa vähän takapakkia. Olen siis käsittänyt, että Zeekrillä on ollut ns 10-10-10 kamppis. Eli 10 vuoden takuu, premium yhteyspaketti ja ilmaiset huollot kaupan päälle.
 
RGB-valot, tuuletetut penkit ja hieno ilmastoinnin ohjausnäyttö takamatkustajille, mutta HUDia ei ole saatavilla edes lisävarusteena ja toinen viiksi puuttuu o_O

Ei tainnut Autogefuhlin videota tuosta Y:stä myöskään olla vielä täällä.

Tuohon kun saisi kuskille mittarit ja vilkku viiksen niin tuo olisi jopa ihan harkinnan arvoinen vaihtoehto. Tesla ampuu itseään jalkaan pahasti tuolla oksettavalla suunnittelulla.
 
"Kuskin mittari" olisi aivan varmasti iso juttu. Siirtyminen Teslaan helpottuisi paljon.
Eiköhän se sieltä tule joskus.
 
"Kuskin mittari" olisi aivan varmasti iso juttu. Siirtyminen Teslaan helpottuisi paljon.
Eiköhän se sieltä tule joskus.

Kyllä itselläkin tesla tippui pois tuon helkatin ankean ja ruman sisustuksen takia. Tuosta kuskin paikalta tuli niin pahat 2000-luvun ne ihme nissanit fibat että ei mahtanut mitään.

Model S:hän on jo enemmän normaalin näköinen sisältä
 
Voi myös ostaa jonkun toisen merkkisen auton jossa mittaristo löytyy. Ei tarvitse välttämättä edes maksaa enempää.
Pointtihan tällä keskustelulla oli, että kuskin mittaristolla tai HUDilla (+toisella viiksellä) Tesla loisi itselleen selvästi entistä isomman asiakaskunnan. Nyt on kuitenkin keskitytty johonkin turhakkeisiin tai vähemmän tärkeiden ominaisuuksien lisäämiseen mitä tuossa ylempänä lueteltiinkin.
 
Pointtihan tällä keskustelulla oli, että kuskin mittaristolla tai HUDilla (+toisella viiksellä) Tesla loisi itselleen selvästi entistä isomman asiakaskunnan. Nyt on kuitenkin keskitytty johonkin turhakkeisiin tai vähemmän tärkeiden ominaisuuksien lisäämiseen mitä tuossa ylempänä lueteltiinkin.
Juu ja lisäämällä polttomoottorin valikoimaan niin vielä suuremman asiakaskunnan. En jaksa uskoa että HUD, mittaristo tai vaihdeviiksi on kellekkään dealbreikkeri... Vilkkuviiksi saattoi olla, siksipä kait jättivätkin sen MY:hyn.
 
En jaksa uskoa että HUD, mittaristo tai vaihdeviiksi on kellekkään dealbreikkeri..
Hep, ilmoittaudun heti. Mittaristo on diilreikkeri.
Samoin vilkkuviikset.
Ja kyllä tuo vaihdevipukin on oikeasti kiva kun joutuu vekslaamaan autoa ahtaassa paikassa eestaas, voi sokkona käyttää kättä nostamatta ja kurottelematta. ( autoshfti ei tälläisessä oiken pärjää kun kuskikaan ei tiedä, että pitäiskö mennä eteen vai taakse )
 
Ajanut olen lyhyesti, mutta en omistanut.
Mutta ei sillä ole väliä olenko ajanut vai ei. Jos mittaristoa ei ole, auto ei pääse esikarsinnasta jatkoon. Olkoot keskinäyttö vaikka kuinka hieno ja iso.
 
Nämä miksi mikäkin auto täällä ei kelpaa ihmisille on välillä aika hauskoja. Jotkut pelkää että alusta on niin huono että auto pomppii ojaan, jonkun mielestä keskikonsoli menee katki, viikset puuttuu, sisusta näyttää tai tuntuu huonolta, toisille ei käy pelkkä keskinäyttö kun taas toiset vannoo sen ylivertaisuuteen.

En väheksy mitään näistä, itsellänikin omat jutut, mutta mielenkiintoista kun mielipiteitä on laidasta laitaan. Eilen oli huollon sijaisautona joku ranskalainen hybridi kauppakassi ja mietin miten ihmeessä joku tällaisen ostaa. Mutta jonkun mielestä sekin on varmaan paras ikinä.
 
Jos mä saisin valita, niin ottaisin 100 kertaa sadasta kuskille mittariston takapenkin infotainmentin sijaan. Jälkimmäisen hommia hoitaa tarvittaessa ipadi jonka saa kiinnitettyä paljon parempaan paikkaan…

Mutta tää nyt on näitä ”tesla tietää parhaiten mitä ihmiset haluavat”.

Onko tämö dealbreaker? Ei varmaan, mutta kuvastaa sitä miksi Tesla ei voisi vähempää kiinnostaa. Kehitetään minulle täysin hyödyttömiä featureita sen sijaan, että parannettaisiin asioita jotka minua kiinnostavat.
 
toisille ei käy pelkkä keskinäyttö kun taas toiset vannoo sen ylivertaisuuteen.
Ei kai kukaan nyt sitä mieltä ole, että keskinäytön lisänä oleva mittaristo tai HUD on huono asia? Puhdasta halpuutustahan tuo oli/on Teslalta (ja muilta valmistajilta). Mutta nyt kun on kuitenkin kaikennäköistä turhahkoa ominaisuutta saatu tuohon faceliftiinkin, niin miksi ei ennemmin sitä mittaristoa tai HUDia?
 
Vaikka Tesla on ihan ok niin en sulata epävarmuutta avustimien suhteen. Jos ei puhuta APsta niin tämä ”parkkitutka”. Se on vain epävarma ja siihen ei voi luottaa. En vain ymmärrä miksi toimiva tekniikka piti riisua.

Koukku lienee pienen asiakaskunnan juttu mutta se että vieläkin manuaalinen ja saa kuralammikossa asentaa.
 
Mitä daattaa jäi uupumaan?
Käyttömukavuus.

Onhan se mittaristo juurikin Teslan paremmissa malleissa. Eikä syyttä.
Näiden syidenhän ei tarvitse olla mihinkään faktaan tai paremmuuten perustuvia juttuja. Vaan käyttäjän tottumukseen ja tarpeeseen.

Jos 3/Y:ssa olisi mittaristo, se ei varmasti karkottaisi nykyisiä 3/Y kuskeja. Mutta se toisi lisää uusia 3/Y kuskeja.

Ja jos tuo Juniper olisi tuonnut tuon mittariston mukanaan, täällä vaahdottaisin että tosi hieno juttu ja hyvä parannus. Mutta kun ei tullut, niin puutetta vähätellään. Sad but True.
 
En väheksy mitään näistä, itsellänikin omat jutut, mutta mielenkiintoista kun mielipiteitä on laidasta laitaan.
Yksittäisten ihmisten mielipiteet on yksi asia, ja sille ei tietysti kenenkään tarvitse laittaa painoarvoa jos ei halua.

Mutta ajamisen kannalta kriittisen tiedon (kuten nopeus) optimaalisesta sijoittelusta on myös tutkimustietoa. Tätä on siis testattu ihan tieteellisin menetelmin, jolloin muodostetaan otanta ja tarkastellaan asiaa tilastollisin keinoin.

Nämä viimemainitut tutkimukset osoittavat täysin vastaansanomattomasti, että informaation sijoittelulla on todellakin merkitystä tarkkaavaisuuden ja huomiokyvyn kannalta. Katseen kääntämisen konsolin keskiosaan on todettu vähentävän merkittävästi keskittymiskykyä liikenteeseen.

Ja uskoisin tällä olevan myös merkitystä ajajan oman ajokokemuksen kannalta. Yksittäisenä tapahtuman voi tuntua pieneltä asialta, jos joutuu siirtämään vähän katsetta keskinäyttöön nopeuden varmistamiseksi. Mutta kun sama toistuu satoja kertoja päivän aikana, ei ole ihme jos moni kokee sen psykologisesti kuormittavana.
 
toisille ei käy pelkkä keskinäyttö kun taas toiset vannoo sen ylivertaisuuteen.
Taitaa olla aika harvassa joille ok (* pelkkä keskinäyttö, saati vannoisivat sen ylivertaisuuteen, varsinkaan jos tarkoitetaan pelkkää kosketusnäyttöä.

(*
Se että valitsee auton missä on enemmän tai vähemmän pelkkä keskinäyttö ei vielä tarkoita että se on ok, vaan sen kanssa elävät. kun valitussa autossa on niin.
Samaa sarjaa nämä "hipaisunapit" , harvassa nekin jotka niitä ylistävät, mutta niillä menevät kun nyt valitussa autossa ovat. Miksi sitten valinneet, ehkä siksi että toinen vaihtoehto olisi ollut pelkällä kosketusnäytöllä. Miksi sitten joku valitsee pelkän kosketusnäytön, no ehkä siksi että siinä joku pakkosaada ominaisuus mitä ei muissa, ainakaan samalla budjetilla.
 
Yksittäisten ihmisten mielipiteet on yksi asia, ja sille ei tietysti kenenkään tarvitse laittaa painoarvoa jos ei halua.

Ja tuo näyttö on vielä sellainen asia joka ei ole pelkästä mielipiteestä kiinni vaan fysiikasta. Ja olettaisin että myös näkökyvystä. Silmälasien käyttäjät varmaan osaavat kertoa enemmän.

Vaimo on 154cm pitkä ja hänellä ajoasento on aika paljon lähempänä rattia Teslassa kuin esimerkiksi mulla yli 25cm pidempänä.

Jos olet siis lyhyempi etkä omaa simpanssin mittasuhteita niin se näyttö on enemmän sivuviistossa ja joutuu oikeasti kääntämään päätä että näkee mitä siellä tapahtuu.

Teslan osalta tämä(kin) ongelma on tosin kierrettävissä, koska markkinoilta löytyy hyviä aftermarket näyttöjä kohtuulliseen hintaan, jotka saa asennettua ratin taakse. Mutta tietysti löytyy niitäkin, joille kaikki ominaisuudet pitää olla autossa siinä vaiheessa kun se kotiin ajetaan.
 
Hommahan toimisi hienosti jos auto ajaisi täysin itsenäisesti, mutta kun ei aja.
Voinkin sanoa että ohjaamon layout on aikaansa edellä. Tekniikka ei ole vielä sillä tasolla että se toimisi ilman haittoja.

Ja tietty HUD ratkoo pahaiten tätä ongelmaa. Se alkaa olemaan saatavilla jo lähes joka autoon. Jopa ihan pikkuautoihinkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 656
Viestejä
4 616 989
Jäsenet
75 888
Uusin jäsen
wruith

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom