Yleistä keskustelua sähköautoista

Eikö katsastus aja saman asian? Jos jotain on rikki niin vaihdetaan. Mutta mitä sieltä nyt sitten huoltamaan?
Katsastusko sulle tarkastaa nesteet, akut jne? Ei katsastuksessa katsota kuin välittömät turvallisuuteen vaikuttavat viat. Täysin haihattelua kuvitella, että katsastus olisi ainoa riittävä toimenpide.
 
Saattakin olla niin, että puhaltimeen otetaan virta jostain? Joko 12V akusta tai isosta akusta. Tosiaan sähkövastus tai lämpöpumppu sitten otetaan suoraan isosta akusta.

Esim Peugeot e-2008 on aika pieni 12V akku. Samoin varmasti teslassakin, mutta akku on jossain muovien alla piilossa.

Väite oli että yleisesti lämmitys on sillä 12v pikkuakulla, oli lämpöpumppu ja tai vastus niin 12v akun varassa ei voi olla. Jos on 12v jännite niin silloin se 12v tuodaan ajoakuista. En sitä epäile etteikö enemmän tai vähemmän lämmityksestä olisi 12v, penkin, ratinlämittimet, tai joku muu pienjännite.

Starttiakku ominaisuudet menee toki ihan pieleen sähkiksessä, siksi niissä on muun tyyppisiä akkuja.

Yksittäisissä malleissa voi olla yleisestä poikkeavia ratkaisuja, ja 12v akkukäyttöä voi joku malli suosia enemmän parkissa, pitkissä pysäköintiajossa jos käytetään ajoakkua niin se käy sen päälle, jos 12v akku, niin sitten se kapasiteetti ei riitä, ja osalle 12v akun ylläpito on haaste. (ei esim lataa sitä parkissa, vaikka olisi tarve ja ajoakussa varausta, oliko joissain malleissa taasen jotain järjestelmiä jos käytti pysäköidessä niin kävi kovasti ajoakunpäälle, ilmeisisti siis toimi yksinomaan korkeajännite puolella)


Alla olevasta siis juttu lähti.

Pienellä akulla käytetään auton kaikkia muita järjestelmiä; valot, viihde, penkit, lämmitys...
 
Viimeksi muokattu:
Tuoreita kokemuksia ioniq 6:sta kenelläkään täällä? Plussat ja negat kiinnostaa?
Lisäksi jos joku vielä poimii tämän kysymyksen niin kiinnostaa: kuinka puhtaana kia ev6:n ja ioniq 6:n takakamera esim. talvikeleillä pysyy. Mä en ole lumen tulon jälkeen nähnyt takakamerasta p2:lla mitään ja tää on ihan jokavuotinen typerä juttu. Mersulla tai jollakin oli joku hieno systeemi miksi se pysyy puhtaana ja onhan joillakin kamera luukun alla piilossa. Mut em. ajokeista onko tähän liiittyen kokemusta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin juuri. Noistahan hajoaa vaikka mitä ja juuri tuossa ylhäällä kuinka niveliin ja vastaaviin uppoaa tonni jos toinenkin. Toyotaan verrattuna nuo Teslat on kunnon romuja.
Teslan tapa on ilmeisesti vaihtaa koko takapään (iso) osa uuteen.

Mutta ilmeisesti on myös halvempi tapa, jossa vaihdettaisiin vain se hajonnut pusla uuteen?

Tuo tosiaan 1370€ lasku, jossa myös etujarrut herkistelty. En tiedä miksi aurauksensäätövarsi on vaihdettu. Luultavasti hajonnut nelipyöräsuuntauksen aikana tai huomattu muuten vaan huonoksi osaksi. Toki etujarrulevyt ja palat maksaa myös. Ja pelkästään nelipyöräsuuntauskin on kallis, 170€. Nyt autolla on ajettu 226tkm.

Toyotaa en ole omistanut, mutta teslalla koitetaan mennä ja huoltaa sitten kun jotain vikaa kuuluu tai huomaa tai auto ilmoittaa viasta. Ei ole tarkoitus ajaa viallisella autolla :)
 
Jotain rajaa täällä käytävään jarrunestekeskusteluun, tarkoitukseen löytyy sopiva ketju täältä: Milloin vanha jarruneste on vaarallisen vanhaa?

Akuista: onko jollakulla kokemusta 12V akun vaihtamisesta AGM-akkuun, tai onko ehkä autossa ollutkin jo sellainen tehtaalta tullessa? Sehän kai osaltaan on todettu estävän näitä 12V-akkuvaivoja joita useammallakin sähköautomerkillä (ainakin Kia, VW) esiintyy. Muistelen että jossain vaiheessa Kia rupesi joihinkin autoihin laittamaan AGM-akkua jo tehtaalla.
 
Jarrujen häviämiseen vanhoilla nesteillä riittää vähän pidempi jarrutus liukkaalla tiellä, ensin abs hakkaa muutaman sekunnin ja sitten poljin painuu pohjaan.
Ei tuo polkimen painuminen siitä johdu että nesteet kiehuisi, vaan on normaali/oikea toiminta joillekin abs pumpuille, eikä se siitä muutu uusillakaan jarrunesteillä, tai uudessa autossa.
 
Sinänsä tietysti tilaston kannalta on ongelma että tilasto vääristyy, mutta äkkiseltään tuntuu järkevämmältä maksaa 39 euroa vuodessa katsastuksesta ja korjata viat sitten jos niitä on, kuin maksaa joka vuosi ennen katsastusta tehtävästä tarkastuksesta 50euroa ja siihen päälle se 39 euroa vuodessa.

En siis tarkoita tällä sitä että huolto pitäisi laiminlyödä, mutta jos huoltoväli on harva niin ihan järkevältä tuntuu teettää se tarkastus katsastuksessa, joka täytyy muutenkin tehdä.

Vai olenko ihan väärässä?

Kai se on vaan kamalan noloa jos ei auto mene katsastuksesta läpi. Voihan sitä sanoa inssille että tämä on kaverin auto (kuultu vierestä kun BMW ei enää katsastuksen lopuksi startannnutkaan).
 
Eikö katsastus aja saman asian? Jos jotain on rikki niin vaihdetaan.
En ymmärrä tätä ajattelutapaa. Vaihdetaan sitten kun joku on rikki ja sillä ei saisi enään ajaa. Olet siinä vaiheessa jo todennäköisesti ajellut ajokiellossa olevalla autolla ties kuinka kauan. Ei se vika siellä katsastuksessa syntynyt , vaan paljon aikaisemmin.

Tarkoitushan olisi että auto on ajokunnossa koko ajan, niin että katsastusmiehen ei tarvitse siitä huomauttaa. Se normaali huolto + oma autosta välittäminen on juuri tätä tarkoitusta varten. Ennakoivaa huoltoa siis.

Ja se katsastuksessa vikojen etsintä. Sinnehän joutuu menemään uudestaan näyttämään että auto on korjattu. Samalla vaivalla vie sen auton huoltoon etukäteen, niin että kertakäynti katsastusasemalla riittää.

Tällä hetkellä ainoa asia mikä estää Teslaa olemasta huoltovapaa on se ettei ole ABS jarruihin kehitettyä jarrunestettä joka ei ime vettä.
Mersuhan on tätä ongelmaa jo ratkaisemassa sähkäreihin.

 
Ja se katsastuksessa vikojen etsintä. Sinnehän joutuu menemään uudestaan näyttämään että auto on korjattu. Samalla vaivalla vie sen auton huoltoon etukäteen, niin että kertakäynti katsastusasemalla riittää.
Jos se huolto rytmi osuu katsastus rytmiin niin voi olla ihan perusteltua että käy ensin katsastuksessa. Idea nimenomaan se että ne katsastus viat tulee korjattua samalla kertaa, toinen idea on se että jututetaan katsastajaa , kysellään asioita mitä ehkä kannattaa huollossa vaihtaa, tai mitä katsoa tarkemmin, tai seurata huolto/katsastus välillä. Katsastuksessa on omat vahvuudet joidenkin vikoja ja riskien havaitsemiseen, huollossa omansa.

Tappio riski toki se että joutuu käymään uusinta näytöllä, aika ja vaiva, mutta se olisi voinut muutenkin olla edessä ja säästää sen yhden ylimääräisen korjaamo käynnin. ja jos ei tule hylkyä niin ehkä korjattu jotain ennakoivaisti, mikä muuten olisi jäänyt. Jos turvallisuus edellä niin tuskin huonompi järjestys.

Tuo vähän riippuu automallista , iästä ja ajoista ja tietenkin se osuuko ns rytmiin.
 
Tarkoitushan olisi että auto on ajokunnossa koko ajan, niin että katsastusmiehen ei tarvitse siitä huomauttaa. Se normaali huolto + oma autosta välittäminen on juuri tätä tarkoitusta varten. Ennakoivaa huoltoa siis.

Ja se katsastuksessa vikojen etsintä. Sinnehän joutuu menemään uudestaan näyttämään että auto on korjattu. Samalla vaivalla vie sen auton huoltoon etukäteen, niin että kertakäynti katsastusasemalla riittää.
Alkuperäisessä viestissä sanoinkin että tietenkin auto kannattaa pitää kunnossa.

Se että tarvitseeko viedä takaisin katsastukseen, riippuu viasta. Jos katsastuksesta tulee hylky, niin sitten täytyy viedä uudestaan katsastukseen. Itsellä ei ole vielä kertaakaan tullut katsastuksessa hylkyjä, mutta joskus on tullut korjauskehotuksia, jolloin autoa ei tarvitse viedä uudelleen katsastukseen vaan riittää kun vika korjataan. Nämä on siis vikoja joilla ei ole välitöntä vaikutusta turvallisuuteen. Onpa siellä joskus tullut myös ihan vaan suullisia kommentteja että "tää kannattaa vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta".

Tietty jos jää vaan sinne aulaan istumaan ja hörppimään kahvia sillä aikaa kun katsastusmies kiertää radan läpi auton kanssa niin ei välttämättä kuule kaikkia epävirallisia kommentteja.

Mutta joo, alunperinhän puhe oli katsastustilastoista, ja niissä ei taida näkyä kuin nuo hylsyt.
 
Tuoreita kokemuksia ioniq 6:sta kenelläkään täällä? Plussat ja negat kiinnostaa?
Tämä kiinnostaa itseäkin, sekä huoltojen hinnat 30tkm/60tkm/90tkm/jne... onko aina tyyliin "200€" vai onko välillä pienempi/isompia määräaikaishuoltoja. Hynyltä en ole löytänyt vastaavaa hinnoittelua huolloista kuten kia:lla on, näkee netistä suoraan määräaikaishuoltojen hinnat (tai ainakin suuntaa antavat).
Ioniq 6:ssa ei ymmärtääkseni ole samaa kallista jäähdytysnestettä, kuin muutamassa muussa hynyssä on?
Takavetonen riittäisi itelle, nelivetonen versio ois plussaa. Mitenköhän mahtaa vaikuttaa kestävyyteen, taka tai neliveto?
Onko Ioniq 6:ssa 12 voltin akku perinteistä mallia vai ajoakusta "pala"?
Vähän houkuttelis hukata Optima ja Ioniq 6:sta aatullut tilalle, pitäs varmaan hakee koeajoon...


Jarrunesteestä puheenollen, oon joskus saanut uudetkin nesteeen parilla reippaalla jarrutuksella kiehumaan... uudet perusnesteet kiehus, tilalle turbo cherryyn laitettiin jotkut spesiaalit rallinesteet, joiden piti kestää yli 300 astetta, niiden kanssa ei ollu ongelmaa. Niistä leluista aikaa reilut 30 vuotta.

ps. silikonipohjanen dot5 jarruneste ei kerää vettä, mut ei ole moneen autoon yhteensopivaakaan.
 
Katsastusko sulle tarkastaa nesteet, akut jne? Ei katsastuksessa katsota kuin välittömät turvallisuuteen vaikuttavat viat. Täysin haihattelua kuvitella, että katsastus olisi ainoa riittävä toimenpide.
Tammoista ympari pyoreaa puhetta voidaan jauhaa mutta kuitenkin miljoona autoa Suomessa menee pelkilla oljynvaidoilla. Ja voisi akkia luullakkin etta se aiheuttaisi jotain merkittavaa mutta lahinna ongelmat on sita etta katsastuksessa kasijarru ei ota kiinni tai joku jarruista laahaa. En muista yhtakaan uutista jossa olisi kuoltu sen takia etta autoa ei ollut huollettu.

Onneksi ainakin Tesla tarjoaa mahdollisuuden siihen ettei auton takuut ole riippuvaisia siita etta joku imaisee jarrusailion nesteet pois ja laittaa uudet tilalle.
 
En ymmärrä tätä ajattelutapaa. Vaihdetaan sitten kun joku on rikki ja sillä ei saisi enään ajaa. Olet siinä vaiheessa jo todennäköisesti ajellut ajokiellossa olevalla autolla ties kuinka kauan. Ei se vika siellä katsastuksessa syntynyt , vaan paljon aikaisemmin.

Tarkoitushan olisi että auto on ajokunnossa koko ajan, niin että katsastusmiehen ei tarvitse siitä huomauttaa. Se normaali huolto + oma autosta välittäminen on juuri tätä tarkoitusta varten. Ennakoivaa huoltoa siis.

Ja se katsastuksessa vikojen etsintä. Sinnehän joutuu menemään uudestaan näyttämään että auto on korjattu. Samalla vaivalla vie sen auton huoltoon etukäteen, niin että kertakäynti katsastusasemalla riittää.

Ei tuo nyt tarkoita sitä, että vaihdetaan vasta kun jotain rikki. Usein itsellä katsastuksessa, kun itse seuraa mukana, niin tulee nimenomaan ohjeita ennakoivaan huoltoon. Eli kerrotaan mitä mahdollisesti tulee vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta yms. Ja ei tosiaan mitään korjauskehotuksia, jotka pakko tehdä 1kk sisällä vaan ohjeistusta mitä todennäköisesti ennen seuraavaa katsastusta tarvitsee huoltaa.

Jos aina veisi auton huoltoon ennen katsastusta, olisi tullut aika monia turhia huoltokäyntejä ja rahaa palanut aivan turhaan.
 
Eiköhän Teslalla ole laskettu tämä jarrunestevaihto ja vastaus on jonkinlainen todennäköisyysjakauma, josta sitten valmistaja poimii riskitasonsa [varmasti riski on suurempi 4 vuoden välein nesteiden vaihdossa kuin 2 vuoden välein, fakta] huomioiden omat lähtökohtansa. Tätä on turha meillä jauhaa täällä. Jos jotain sattuu kun suositusvälin mukaan vaihtaa nesteet, syy on autovalmistajan.

Fakta on, että vikaantuminen vähenee, kun nesteitä vaihtaa tiheämmin. Sitten homma muuttuu sotkuiseksi miten vikaantumisen määrittää: onko se vain kaikki käyttö = vikaantuneet vai tietty normeerattu käyttö = vikaantuneet. Miten tuo normaarattu käyttö määritetään ja niin edelleen.

Epäilemättä Tesla hyötyy, että heillä on tämä nolla pakko huolto-ohjelma takuuaikana. Jonkinlaisena reaktiona tai muutoinkin yhä useampi jälleenmyyjä myy lisähintaan tai kaupan päälle ne takuuajan huollot.

Toki en ihmettelisi pienellä printillä takuuehdoissa olevan jotain suosituksia koskien, jos jarruletkut oikeesti jäätyis ja hajottas jonku tehostajan sieltä.
 
Fakta on, että vikaantuminen vähenee, kun nesteitä vaihtaa tiheämmin.
Ei se noinkaan mene. Esimerkiksi 100 kertaa kun sekunissa vaihtaa niin varmasti on paikat paskana alle tunnissa. Se optimaalinen voi olla luokkaa 4 vuotta auton kestavyydelle mutta se ei ole optimaalinen siihen paljonko huoltoyhtio pystyy kayttamaan sinun rahojasi. Se on tassa threadissa jo sanottu etta usein tapahtuva ilmio on ettei jarrunesteita edes oikeasti vaihdeta vaan ne valevaihdetaan.
 
Tammoista ympari pyoreaa puhetta voidaan jauhaa mutta kuitenkin miljoona autoa Suomessa menee pelkilla oljynvaidoilla. Ja voisi akkia luullakkin etta se aiheuttaisi jotain merkittavaa mutta lahinna ongelmat on sita etta katsastuksessa kasijarru ei ota kiinni tai joku jarruista laahaa. En muista yhtakaan uutista jossa olisi kuoltu sen takia etta autoa ei ollut huollettu.

Onneksi ainakin Tesla tarjoaa mahdollisuuden siihen ettei auton takuut ole riippuvaisia siita etta joku imaisee jarrusailion nesteet pois ja laittaa uudet tilalle.
Äläs nyt siirtele maalitolppia, kyse oli sinu älyvapaasta ”huoltovapaa” auto väitteestä. Ei sellaista ole edes Teslalla eikä tule. Hajonneita autoja ml. ripustukset/rengas vinksallaan on tultu nähtyä ja puhtaasti tuurista kiinni miten siinä käy kun vauhdissa hajoaa. Ihan varmasti Teslan paskana olevat niveletkin ovat edesauttaneet hallinnan menetyksissä.
 
Äläs nyt siirtele maalitolppia, kyse oli sinu älyvapaasta ”huoltovapaa” auto väitteestä. Ei sellaista ole edes Teslalla eikä tule. Hajonneita autoja ml. ripustukset/rengas vinksallaan on tultu nähtyä ja puhtaasti tuurista kiinni miten siinä käy kun vauhdissa hajoaa. Ihan varmasti Teslan paskana olevat niveletkin ovat edesauttaneet hallinnan menetyksissä.
Meilla on nyt sanastoissa eroa jos korjaaminen ja huoltaminen on sinusta sama asia. Hajonneet asiat korjataan ja huoltaminen paikkojen rasvaamista ja asioiden tarkistamista. Teslan auto on jo huoltovapaa mutta ei ikuinen. Sita korjataan siina missa muitakin mutta ei ole mitaan huoltokohteita.
 
Meilla on nyt sanastoissa eroa jos korjaaminen ja huoltaminen on sinusta sama asia. Hajonneet asiat korjataan ja huoltaminen paikkojen rasvaamista ja asioiden tarkistamista. Teslan auto on jo huoltovapaa mutta ei ikuinen. Sita korjataan siina missa muitakin mutta ei ole mitaan huoltokohteita.
Itseasiassa Tesla ei ole huoltovapaa ja sen ohjekirjassa luetellaan asiat mitä pitäisi huoltaa ja millä määräväleillä. Sen sijaan kyseiset huollot eivät ole pakollisia takuun kannalta.
 
Meilla on nyt sanastoissa eroa jos korjaaminen ja huoltaminen on sinusta sama asia. Hajonneet asiat korjataan ja huoltaminen paikkojen rasvaamista ja asioiden tarkistamista. Teslan auto on jo huoltovapaa mutta ei ikuinen. Sita korjataan siina missa muitakin mutta ei ole mitaan huoltokohteita.
Tesla voisi toki poistaa sen suodattimen ja jarrunesteen huolto-ohjelmasta, jolloin olisi senkin osalta huoltovapaa.

Joissain huolto-ohjelmissa oleellisia asioita on ne tarkistamiset ja entistä tärkeämpi jos varsinaista säännöllistä vaihdettavaa ja rasvattavaa ei ole. Eli jos ja kun autossa on komponentteja jotka ei kestä kokoelinkaarta tai ne on kriittisiä, vaihdettava ennen kuin hajoavat, niin eikö ne tarkitukset kuulu huolto-ohjelmaan.

Renkaan kuuluu käyttäjälle, samoin lasinpesuneste, mahdolliset muut neste pinnat. Toki nykyään entistä useampi on sähköisen valvonnan alla, eikä välttämättä ole esim nesteille perinteistä tarkistumahdollisuutta.

Jos alustankomponentit ei perinteisesti kuulu käyttäjälle, eikä lämpöpumppujen tarkistukset, ei laakerit, ei moottori sen enempää mitä jonkun "konepellin" nostamalla käsipielillä voi tarkistaa. Teslallakin on vielä matkaa sinne asti että noista saisi takistusvapaita. Monia juttuja voidaan kyllä anturoimalla ja softalla tunnistaa, uskon että jopa paremmin kuin ihmiskäsin. Sen jälkeen tullaan siihen onko auto huoltovapaa jos huolto-ohjelmassa ei ole jonkin komponentin vaihtoa, korjausta, huoltoa, jos se kuitenkin hajoaa neljänvuoden sisään vaihto/korjaus kuntoon.


Takuu, virhevastuissa tulee lisäväriä.
 
Ei tuo nyt tarkoita sitä, että vaihdetaan vasta kun jotain rikki. Usein itsellä katsastuksessa, kun itse seuraa mukana, niin tulee nimenomaan ohjeita ennakoivaan huoltoon. Eli kerrotaan mitä mahdollisesti tulee vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta yms. Ja ei tosiaan mitään korjauskehotuksia, jotka pakko tehdä 1kk sisällä vaan ohjeistusta mitä todennäköisesti ennen seuraavaa katsastusta tarvitsee huoltaa.

Jos aina veisi auton huoltoon ennen katsastusta, olisi tullut aika monia turhia huoltokäyntejä ja rahaa palanut aivan turhaan.
Audissa oli kerran etupään huoltoa ja toki huomasin vian vasta siellä katsastuksessa ja olin siinä itse katsomaasa. Katsastaja siis merkkaili vielä tussilla, että mitkä kohdat on "paskana".

Uusintanäytölläkin olin toki mukana myös. Sieltä löytyikin vielä uusittujen osien seasta vanha osa, joka oli myös ihan rikki. Tuostahan ei tule uutta hylkyä, eikä korjauskehotustakaan. Mutta oli erittäin järkevää myös vaihtaa tuo osa, jota ei oltu huomattu.

Järkevää siis olla katsastuksessa ja uusintanäytössä molemmissa mukana.


Totta joo. Joskus alustasta voi löytyä ihan pientä alkavaa vikaa, nekin saattaa olla ihan fiksua korjata kuntoon, kun tahtoo suurentua se osan välys vaan lisää.

Harvoin se määräaikaishuolto ja katsastus sattuu juuri samaan aikaan, kun vain 1kk aikaikkuna katsastukselle. Jos ei sitten käy ennakoivasti jo katsastamassa autoa.


Näyttää olevan muuten A-Katsastuksella halpa hinta. 30€ ja mahdollinen uusintanäyttö 16€.
 
Olut täälläkin aikaisemmin, mutta julkistus tänä vuonna...kiinnostava sähköetuveto. Mitä etuvedolla on haettu /saavutettu ?

Etuvedolla on saatu maksimitilat takapenkin ja tavaratilan lattian alle. Tuotantomalliin on muistaakseni tulossa myös frunk (vaikkakin pienempi mitä takavetoiseen olisi saatu).

Screenshot_2025-01-21-17-11-38-38_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-01-21-17-13-58-70_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Edit. Lisätty rakennekuva
Screenshot_2025-01-21-17-36-22-47_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Renault aloittaa hintasodan/hintojen laskemisen. Tuossa tämän päivän hinnasto.

FB_IMG_1737466114057.jpg

Kävin tuon Scenicin koeajamassa, mutta miksihän siihen on laitettu niin huonot penkit? Ei ollut reisitukea juuri ollenkaan? Minusta esim Peugeot e-2008 tai model s fl on paremmilla penkeillä molemmat.
 
Mikähän siinä on, että Rellu (kin) panttaa nelivetomallia? Alustahan on kuitenkin sama kuin Nissan Ariyassa, joten luulisi että nelari ei olisi ollut mitenkään mahdotonta ottaa mukaan.

Noh, mikäs siinä jos ei raha kelpaa.
 
Renault aloittaa hintasodan/hintojen laskemisen. Tuossa tämän päivän hinnasto.

FB_IMG_1737466114057.jpg

Kävin tuon Scenicin koeajamassa, mutta miksihän siihen on laitettu niin huonot penkit? Ei ollut reisitukea juuri ollenkaan? Minusta esim Peugeot e-2008 tai model s fl on paremmilla penkeillä molemmat.
Onko siinä niin huonot penkit? Yleensä Relluissa on aika hyvät. Voisin kyllä harkita Rellua jos nyt olisin uutta sähköautoa ostamassa.
 
Tuoreita kokemuksia ioniq 6:sta kenelläkään täällä? Plussat ja negat kiinnostaa?
Lisäksi jos joku vielä poimii tämän kysymyksen niin kiinnostaa: kuinka puhtaana kia ev6:n ja ioniq 6:n takakamera esim. talvikeleillä pysyy. Mä en ole lumen tulon jälkeen nähnyt takakamerasta p2:lla mitään ja tää on ihan jokavuotinen typerä juttu. Mersulla tai jollakin oli joku hieno systeemi miksi se pysyy puhtaana ja onhan joillakin kamera luukun alla piilossa. Mut em. ajokeista onko tähän liiittyen kokemusta.
EV6 takakamera: lumi ei niinkään ongelma mutta kuraa ja pölyä kerää tehokkaasti
 
Akuista: onko jollakulla kokemusta 12V akun vaihtamisesta AGM-akkuun, tai onko ehkä autossa ollutkin jo sellainen tehtaalta tullessa? Sehän kai osaltaan on todettu estävän näitä 12V-akkuvaivoja joita useammallakin sähköautomerkillä (ainakin Kia, VW) esiintyy. Muistelen että jossain vaiheessa Kia rupesi joihinkin autoihin laittamaan AGM-akkua jo tehtaalla.
AGM vaatisi mielellään vielä perinteistä lyijyhappoakkua korkeamman latausjännitteen. Hevosmiesten tietotoimiston mukaan Kian AGM-päivityksessä tuli myös päivitetty latausohjelma, lataa lisäakkua korkeammalla jännitteellä.
Voi se AGM silti olla parempi kuin esim EV6 ensiasennusakku joka on ilmeisesti akkuna melkoisen paska ja loput ongelmat tulevat korealaisten huonosta softasta. Nuo 12v pikkuakkkujen ongelmat olisi helppo estää mutta softa on ilmeisesti kehitetty trooppisessa lämmössä.

Itse olen vielä EV6 akkuongelmat välttänyt, pl mitä nyt kerran 12v akku tyhjäksi kun auto jäi pihalle "käyntiin" ovi raollaan. Oli purkanut ajoakun 20% tasoon, sammuttanut auton, lopettanut 12v akun lataamisen mutta jättänyt ilmeisesti kaiken 12v viihde-elektroniikan päälle.
 
Norjan autoliitto ja Motor-lehti järjesti talvikelissä pituusajon.
Tuli mieleen sanonta "Sähköautolla ei pääse talvella kuin puolen WLTP luvuista", tuossa toistakymmentä pääsi 90% tai enemmän, johon ei kesälläkään pitänyt päästä.

Ei kai tämä ollut se testi missä ajattiin eteläisessä Norjassa korkealle ja alas, ja tulos riippu siitä hiipuka ennen vai jälkeen nyppylän.

Huomion arvoista että yli 15 päästä yli 400km 8 jäi alle, joista huonoimmatkin ylitti selkeästi 300km (Tai no 40km yli akku loppuun ajamalla, eli parempi ilmaisu ylitti 300km)


Edit (myhemi viesti) ilmeisesti on juuri sitä testi sarjaa missä ajelleen vuorille ja alas, ja "kantama" on siitä kiinni loppu akku ennen nyppylää, vai pääsikö yli ja keräileen energiaa alamäkeen.

Eli huonot tulokset pitää ohittaa, ennen kuin tarkistanut minne päässyt, hyvät nyt on hyvä, aikanaan tuota hetkutettiin norjalaisille hyvänä, kun käyvät mäessä, mutta harhaan se silti vie, jos ei ole juuri se reitti mitä tarkoitus ajaa.

Muistaakseni noissa oli muitakin käpyjä, pitäisi etsi vanha keskustelu
 
Viimeksi muokattu:
Tuoreita kokemuksia ioniq 6:sta kenelläkään täällä? Plussat ja negat kiinnostaa?
Lisäksi jos joku vielä poimii tämän kysymyksen niin kiinnostaa: kuinka puhtaana kia ev6:n ja ioniq 6:n takakamera esim. talvikeleillä pysyy. Mä en ole lumen tulon jälkeen nähnyt takakamerasta p2:lla mitään ja tää on ihan jokavuotinen typerä juttu. Mersulla tai jollakin oli joku hieno systeemi miksi se pysyy puhtaana ja onhan joillakin kamera luukun alla piilossa. Mut em. ajokeista onko tähän liiittyen kokemusta.
Ei pysy ainakaan ev6 kamera puhtaana eikä ole pesuria kuten esim Enyaqissa. Useammin siitä ei nää mitään kuin että näkisi.
 
Onko siinä niin huonot penkit? Yleensä Relluissa on aika hyvät. Voisin kyllä harkita Rellua jos nyt olisin uutta sähköautoa ostamassa.
Jäi kyllä mielikuva, että Rellun penkki oli ihan ok ja sähkösäädötkin löytyi. Niistä lienee saatavilla useampaa versiota. E-2008 penkki on minusta hyvin perusmalli, ei erityisen hyvä säätöjen rajallisuuden takia.
 
Renault aloittaa hintasodan/hintojen laskemisen. Tuossa tämän päivän hinnasto.

FB_IMG_1737466114057.jpg

Kävin tuon Scenicin koeajamassa, mutta miksihän siihen on laitettu niin huonot penkit? Ei ollut reisitukea juuri ollenkaan? Minusta esim Peugeot e-2008 tai model s fl on paremmilla penkeillä molemmat.
Aika kalliilta vaikuttaa vieläkin. 60 kw Scenit yli 38 k€.
 
No ID4 52kWh on 42000. Sceniceissä on aika hyvät varustelut jo halvimmassa ja näköjään isoakkuinen tullut myös alas. Ihan kilpailukykyinen hinta jo.
Joo onhan se halvempi ja varmaan parempi diili kuin se id4. Mutta omaan makuun vaan vielä liian kallis.
 
Renault aloittaa hintasodan/hintojen laskemisen. Tuossa tämän päivän hinnasto.

FB_IMG_1737466114057.jpg

Kävin tuon Scenicin koeajamassa, mutta miksihän siihen on laitettu niin huonot penkit? Ei ollut reisitukea juuri ollenkaan? Minusta esim Peugeot e-2008 tai model s fl on paremmilla penkeillä molemmat.
Pistetään tekstinäkin lähde pdf tammikuu 2025

Koodi:
130hv urban   range evolution          22kW / 85kW  130 40 312 km 14,7 0 0 € 36 390 €
130hv comfort range evolution          22kW / 130kW 130 60 466 km 15,0 0 0 € 39 990 €
220hv comfort range techno             22kW / 130kW 218 60 461 km 15,1 0 0 € 41 990 €
220hv comfort range iconic             22kW / 130kW 218 60 458 km 15,2 0 0 € 43 990 €
Business-versiot
130hv urban   range evolution business 22kW / 85kW  130 40 312 km 14,7 0 0 € 32 390 €
130hv comfort range evolution business 22kW / 130kW 130 60 466 km 15,0 0 0 € 35 990 €
220hv comfort range techno business    22kW / 130kW 218 60 461 km 15,1 0 0 € 37 990 €
220hv comfort range iconic business    22kW / 130kW 218 60 458 km 15,2 0 0 € 39 990 €

Scenic hinnat 2025 tammikuu lähde pdf

Koodi:
170hv comfort range evolution           60 22kW / 130kW 170 428 km 16,4 0 0 € 41 390 €
170hv comfort range techno              60 22kW / 130kW 170 426 km 16,4 0 0 € 44 390 €
220hv long range techno                 87 22kW / 150kW 218 619 km 16,9 0 0 € 49 390 €
220hv long range esprit Alpine          87 22kW / 150kW 218 607 km 17,3 0 0 € 51 390 €
220hv long range iconic                 87 22kW / 150kW 218 606 km 17,3 0 0 € 52 990 €
Business-versiot
170hv comfort range evolution business  60 22kW / 130kW 170 428 km 16,4 0 0 € 38 390 €
170hv comfort range techno business     60 22kW / 130kW 170 426 km 16,4 0 0 € 39 990 €
220hv long range techno business        87 22kW / 150kW 218 619 km 16,9 0 0 € 44 390 €
220hv long range esprit Alpine business 87 22kW / 150kW 218 607 km 17,3 0 0 € 46 990 €
220hv long range iconic business        87 22kW / 150kW 218 606 km 17,3 0 0 € 47 990 €
 
Onko siinä niin huonot penkit? Yleensä Relluissa on aika hyvät. Voisin kyllä harkita Rellua jos nyt olisin uutta sähköautoa ostamassa.
Jäi kyllä mielikuva, että Rellun penkki oli ihan ok ja sähkösäädötkin löytyi. Niistä lienee saatavilla useampaa versiota. E-2008 penkki on minusta hyvin perusmalli, ei erityisen hyvä säätöjen rajallisuuden takia.
Renaultissa ei minusta ollut säätöä, että reisitukea olisi saanut korkeammalle? Tai sitten en vain löytänyt sitä.
 
Joo onhan se halvempi ja varmaan parempi diili kuin se id4. Mutta omaan makuun vaan vielä liian kallis.
Aika hankala nähdä, että tuo 44 k€ 87 kWh hyvin varusteltu versio olisi erityisen kallis tai että pitäisi hinnan vielä tippua. Laatuvaikutelma minusta paljon id:tä parempi, googlen käyttis ja pitkä takuu, jonka saa halvalla 6 vuoteen asti.
 
Renaultissa ei minusta ollut säätöä, että reisitukea olisi saanut korkeammalle? Tai sitten en vain löytänyt sitä.
Oliko sähköpenkit? Minusta toimi ihan normaalisti joka suuntaan (sähköpenkeissä ainakin). En ole ihan varma mitä reisituella tarkoitat, perseosan kulmaa vai? Pösössä se on minusta vakiopenkissä turhan jyrkässä kulmassa, perse on ”kuopassa”. Jos rellu oli loivempi, niin menee minulle mieluisaan suuntaan.
 
Minusta nuo Rellun uudet hinnat ovat varsin kilpailukykyiset nykymarkkinassa ja varmasti osaltaan pakottaa muitakin tulemaan alaspäin.
 
Oliko sähköpenkit? Minusta toimi ihan normaalisti joka suuntaan (sähköpenkeissä ainakin). En ole ihan varma mitä reisituella tarkoitat, perseosan kulmaa vai? Pösössä se on minusta vakiopenkissä turhan jyrkässä kulmassa, perse on ”kuopassa”. Jos rellu oli loivempi, niin menee minulle mieluisaan suuntaan.
Oli sähköpenkit. Tosiaan juuri noin itsellä, että perse saisi olla alempana, että olisi tukea paremmin. Penkkiä kyllä sai ylös ja alas, mutta se ei itsellä muuttanut tuota ongelmaa. Aika loiva siis tuo Renaultin penkki.

Penkki voi varmaan olla jollekin oikein sopiva, mutta itse en saanut sopivia säätöjä, tai en osannut. Pituuttakin vaan 175cm, eli pitäisi olla helppo löytää sopiva säätö.
 
Minusta nuo Rellun uudet hinnat ovat varsin kilpailukykyiset nykymarkkinassa ja varmasti osaltaan pakottaa muitakin tulemaan alaspäin.
Cupra Bornin paras isoakkuinen versio on samaa luokkaa kuin Scenicin paremmin varustellut isoakkuiset. Pikkuakkuisen pyynti taitaa sekin alkaa nelosella. Meganen kaikki versiot jää alle. Born kun on id.3 klooneista tyylitellyin ja pitkätakuusin versio, niin silti tuntuu hinnat pitkältä ja ilmeisesti 58 kWh ei oikein myy, kun isoakkuinenkin sai 3 istuinta taakse. Muutama tonni pitäisi hinnoista poistaa
 
Oli sähköpenkit. Tosiaan juuri noin itsellä, että perse saisi olla alempana, että olisi tukea paremmin. Penkkiä kyllä sai ylös ja alas, mutta se ei itsellä muuttanut tuota ongelmaa. Aika loiva siis tuo Renaultin penkki.

Penkki voi varmaan olla jollekin oikein sopiva, mutta itse en saanut sopivia säätöjä, tai en osannut. Pituuttakin vaan 175cm, eli pitäisi olla helppo löytää sopiva säätö.
Se kulma minusta säätyi kun muutti penkin korkeutta. Selkänojalla sitten kulma kuntoon. Voi myös olla, että en kokenut tarpeelliseksi edes säätää, aina inhonnut pösön penkin riukupaskalla asentoa.
 
Norjan autoliitto ja Motor-lehti järjesti talvikelissä pituusajon.

Screenshot 2025-01-21 at 17-58-59 Polestar 3 jätti Teslan kylmästi kakkoseksi Norjassa tehdyss...png

Screenshot 2025-01-21 at 18-02-50 Polestar 3 jätti Teslan kylmästi kakkoseksi Norjassa tehdyss...png


Autot ovat siis järjestetty paljonko wltp:stä tulee eroa todelliseen.

edit. Tuossa linkki testiin. Knuste Tesla, Polestar med nest beste tall noensinne
Tämä NAF talvikantamatesti on surullisenkuuluisa suunnittelultaan. TeslaBjörn ei aiemmin viitsinyt edes kommentoida sitä, mutta lopulta teki videon jossa selittää miksi tulokset eivät ole vertailukelpoisia.

Videon kommenteissa on yhdessä Björnin kommentissa summeerattu se pääongelma:
"the main point which is that cars end up and different elevation and this is the biggest flaw of the test. Cars that stop on different elevation levels can not be compared against each other."

Tosiaan testireitillä on parikin isompaa vuorta kiivettävänä juuri niillä alueilla mihin monen auton kantama päättyy. Sen jälkeen olisi taas jotain 300 m korkeuskäyriä lasketeltavana. Lisäksi hyvin erityyppiset (nopeudeltaan/kunnoltaan) tiejaksot aiheuttavat samanlaista harhaa tuloksiin kuin korkeusero.
 
Pistetään tekstinäkin lähde pdf tammikuu 2025

Koodi:
130hv urban   range evolution          22kW / 85kW  130 40 312 km 14,7 0 0 € 36 390 €
130hv comfort range evolution          22kW / 130kW 130 60 466 km 15,0 0 0 € 39 990 €
220hv comfort range techno             22kW / 130kW 218 60 461 km 15,1 0 0 € 41 990 €
220hv comfort range iconic             22kW / 130kW 218 60 458 km 15,2 0 0 € 43 990 €
Business-versiot
130hv urban   range evolution business 22kW / 85kW  130 40 312 km 14,7 0 0 € 32 390 €
130hv comfort range evolution business 22kW / 130kW 130 60 466 km 15,0 0 0 € 35 990 €
220hv comfort range techno business    22kW / 130kW 218 60 461 km 15,1 0 0 € 37 990 €
220hv comfort range iconic business    22kW / 130kW 218 60 458 km 15,2 0 0 € 39 990 €

Scenic hinnat 2025 tammikuu lähde pdf

Koodi:
170hv comfort range evolution           60 22kW / 130kW 170 428 km 16,4 0 0 € 41 390 €
170hv comfort range techno              60 22kW / 130kW 170 426 km 16,4 0 0 € 44 390 €
220hv long range techno                 87 22kW / 150kW 218 619 km 16,9 0 0 € 49 390 €
220hv long range esprit Alpine          87 22kW / 150kW 218 607 km 17,3 0 0 € 51 390 €
220hv long range iconic                 87 22kW / 150kW 218 606 km 17,3 0 0 € 52 990 €
Business-versiot
170hv comfort range evolution business  60 22kW / 130kW 170 428 km 16,4 0 0 € 38 390 €
170hv comfort range techno business     60 22kW / 130kW 170 426 km 16,4 0 0 € 39 990 €
220hv long range techno business        87 22kW / 150kW 218 619 km 16,9 0 0 € 44 390 €
220hv long range esprit Alpine business 87 22kW / 150kW 218 607 km 17,3 0 0 € 46 990 €
220hv long range iconic business        87 22kW / 150kW 218 606 km 17,3 0 0 € 47 990 €
Hinnat on käsittääkseni samat kuin aiemminkin mutta lisänä hinnastoon on tullut tuo ’business-versio” Osaako joku sanoa mitä eroa siinä on tavalliseen kun en tätä tietoa äkkispäätään mistään löytänyt?
 
Toihan testi olisi aika helposti tehtävissä Suomessa, sinne vaan vetämää Tampere-Oulu väliä Pohjanmaan kautta kun korkeuseroja ei ole juuri yhtään. Lähdetään peräkanaa ajelemaan Tampereelta akku täynnä ja sitten yksitellen noukitaan kyytiin kun auto ei enään liiku.

Tai vaikka Oulusta lähtö ja Turku tähtäimeen, viimeiset taitaa hyytyä viimeistään jossain Porin ja Rauman välillä.
 
Hinnat on käsittääkseni samat kuin aiemminkin mutta lisänä hinnastoon on tullut tuo ’business-versio” Osaako joku sanoa mitä eroa siinä on tavalliseen kun en tätä tietoa äkkispäätään mistään löytänyt?
Sillä estetään hintakeskustelu niiden osalta, jotka auton ovat tilanneet vanhalla hinnalla. Voi olla muutakin, esim. hyny ei anna nollakorkoa business-hintaan. Autot ovat samoja. Mersulla tais joskus olla business-malleja, joissa varusteissskin oli eroja.
 
Sillä estetään hintakeskustelu niiden osalta, jotka auton ovat tilanneet vanhalla hinnalla. Voi olla muutakin, esim. hyny ei anna nollakorkoa business-hintaan. Autot ovat samoja. Mersulla tais joskus olla business-malleja, joissa varusteissskin oli eroja.
Hylly tavarana näkyy olevan noita kalliimmalla lähtöhinnalla olevia Scenic versioita. no ehkä kivempi tehdä kauppaa jos tinkivaraa enemmän.
 
Tuli tässä nyt vähän tyypattua useampaa autoa jos sitä joskus pääsisi vaihtopuuhiin mutta vielä ei kyllä löytynyt sellaista mikä herättäisi samalta istumalta sen fiiliksen, että ostan nyt tämän.
Hiukan mietteitä mitä nyt tuli mieleen.

Cupra Tavascan VZ
- MEB alusta
- Käyttöliittymä nopea ja ominaisuudet myös
- Valikoita saa selaa, että löytää etsimänsä, ehkä logiikan voisi löytää, kaikissa MEBeissa samaa
- Carplay jne. toimii mutta ei tue HUDin kautta näkyvää reittiä, vain AA ja oma navi näkyvät
- Ajettavuus ihan hyvä, Cupra tilassa aika jäykkä/pomppiva ajaa mutta Comfortilla ihan mukana
- Kaipaisi parempaa lasia sivuoviin, puskee ääntä vähän läpi
- Popit myös ok mutta laimea basso
- Penkit ehkä perseelle hiukan kapeat, mutta eivät liian
- Takakonttia ei saa sisältä auki

Ford Explorer, Capri
- MEB alusta
- Aika paljon kovaa muovia siellä täällä, tuli vähän pakettiauto-fiilis Explorerista
- Softa toisinaan nyki ja vähän epäselvä missä on mitäkin
- Näytön sai pystyyn tai viistoon ja sille välille, hieno idea mutta ehkä pystyssä se parhain asento, että näkee
- Viistossa menee liian alas mielestäni
- Tilaa on Explorerissa, Capri samanlainen mutta pienempi ja tuntui ahtaalta
- Penkit on leveät

Skoda Enyaq
- Taisi olla perus varusteltu mitä kokeilin
- Tilaa on ja tuntuu isolta
- Tuntui perhevankkurilta
- Softa oli jotain vanhempaa ja oli hidas ja nykivä
- Penkit olivat leveät ja ei ahdistanut persettä

Kia EV6, ei facelift malli
- Penkit olivat liian kapeat
- Näyttöön ei suoraan yltänyt ellei kyyristänyt eteenpäin
- Kiiltomuovi teki halvan fiiliksen ja jostain syystä myös ratti tuntui samalta
- Softa toimi kohtalaisesti verrattuna MEBin vanhempaan softaan, mutta toisinaan miettii mitä hakee
- Penkki liian kapea omalle perseelle, puristi liikaa

BYD Seal - kokeiltu kun oli mahdollisuus
- Softa on nopea, toisinaan vähän sai hakea missä on mitäkin
- Kääntyvä näyttö antaa mahdollisuuden valita miten käytttää
- Keskikonsoli aika ylhäällä ja tuntuu vähän pieneltä sen takia
- Penkit ainakin omalla kohdalla ok mutta se tikattu tapa jne. oli jotenkin pois työntävä
- Tuntui osittain premiumilta ja osittain tuntui halvalta, vaikea kuvailla

Polestar 2
- Kävin tätä jo vuosia sitten kokeilemassa
- Kokeilin nyt uudelleen, niin sama tunkkainen ja ahdas fiilis jäi, en tykännyt, että ollaan kotelossa
- Kaasupoljon liian reunassa ja jalka osuu keskikonsoliin
- AA oli todella hidas ja kesti tovin, että reakoi mihinkään

Muita en nyt ole vielä kokeillut mutta tutkitaan mitä olisi vielä.
Ioniq 5 olen aikanaan käynyt kokeilemassa mutta se jäi jotenkin Kian tasolle ja se muistilappu osuus etunäytössä työntää pois

Vielä ei löytynyt suoraan sellaista mikä herättäisi sen tuntee, että haluan tämän nyt.
 
Vielä ei löytynyt suoraan sellaista mikä herättäisi sen tuntee, että haluan tämän nyt.

Sulla on kyllä kattavaa listaa, mutta mietin vaan että löydätköhän sä ikinä itselle autoa :D Toi tilan tunne lienee sulle sellainen juttu, että sen perusteella sun valinnat joskus varmaan tarkentuu. Mikä auto sulla nyt on?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 234
Viestejä
4 929 944
Jäsenet
79 319
Uusin jäsen
Marianniina1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom