Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos jarrunesteessä on paljon vettä se voi kuulemma jäätyäkin, tosin kuvittelisi että siellä on sen verran voimaa että vähän rakeisempikin jarruneste lähtee liikkeelle.
Saa sen polkimen runtattua voimalla liikkeelle mutta jarrut jää päälle...tämä tuli koettua joskus -88 subaru justyllä kovilla pakkasilla kun autoon ei ainoan omistajan mukaan oltu koskaan vaihdettu jarrunesteitä(2010). Auto oli hänellä ollut vain kesäkäytössä. Ihme kyllä jarruputket eivät pettäneet.

Kovemmilla pakkasilla vanhat nesteet huomaa juurikin tuosta että jarrut eivät ole enää niin herkät ja poljin tuntuu tahmaiselta, tuoreilla nesteillä jarrutuntuma ei juurikaan muutu ulkolämpötilasta huolimatta.
 
Jotenkin koomista, että väännetään sivutolkulla jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta, jonka kustannus on ~50€/vuosi. Puhutaan kuitenkin autoista joiden hinnat lähtee +20k€. Ehkä 1000 euron Corolla ketjussa ymmärtäisin asian paremmin.
Mutta eihän siinä jatketaan vain. Varmaan osalle voi olla kynnyskysymys auton valinnassa tämäkin.
 
Jotenkin koomista, että väännetään sivutolkulla jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta, jonka kustannus on ~50€/vuosi. Puhutaan kuitenkin autoista joiden hinnat lähtee +20k€. Ehkä 1000 euron Corolla ketjussa ymmärtäisin asian paremmin.
Mutta eihän siinä jatketaan vain. Varmaan osalle voi olla kynnyskysymys auton valinnassa tämäkin.
Ehkä ne sitten jopa toimii 4 vuotta, jos ei radalla aja? Varmaan aiheellista vaihtaa tuohon omaankin autoon jarrunesteet, kun en ole varma koska ne on vaihdettu.
 
Jotenkin koomista, että väännetään sivutolkulla jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta, jonka kustannus on ~50€/vuosi. Puhutaan kuitenkin autoista joiden hinnat lähtee +20k€. Ehkä 1000 euron Corolla ketjussa ymmärtäisin asian paremmin.
Mutta eihän siinä jatketaan vain. Varmaan osalle voi olla kynnyskysymys auton valinnassa tämäkin.
Satkulla ei välttämättä jarrunesteiden vaihdossa selviä edes itse tehtynä. Ei tarvi olla kuin yksi ilmausnippa kiinni ruostuneena niin ajan- tai rahankulu nousee ihan uusiin lukemiin.
Monessa autohuollossa tuo vaihto kyllä taidetaan tehdä pelkästään säiliöstä imemällä mutta se on 90% turhaa hommaa kun vanhat paskaiset nesteet jäävät satuloihin.
 
Jotenkin koomista, että väännetään sivutolkulla jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta, jonka kustannus on ~50€/vuosi.
Elemme murrosaikaa jossa autojen huoltaminen loppuu. Siina huollattamisessa suurin vaiva omistajalle on siihen kaytetty aika ja vaiva. Jarrunesteet ovat viimeisia kohteita joita tarvitsee huollattaa ulkopuolisella.
 
Ei ole ihan uutta, että liikkeissä missä urakalla huoltoja tehdään (lähes kaikki merkkihuollot) niin imetään vain nesteet säiliöstä ja uudet tilalle. Ei todellakaan ole wörttiä alkaa nippoja availemaan, turhaan menee aikaa ja saadaan ne jopa särki ja lisää murheita vaan.

Valtaosalle täysin turhia toimenpiteitä jarrunesteet/jäähdytysnesteiden vaihdot niin tiheästi, erityisesti huoltosopimusautoissa nämä aina jätetään välistä ja vedetään vaan proviikat tekijälle ja talolle.

En nyt sitten yleistä, mutta tietoa ja kokemusta paikanpäältä tähtimallisesta korealaisiin merkkeihin sieltä hallista.
 
On kyllä hämmästyttävä lukea kuinka välinpitämättömästi moni suhtautuu jarrunesteiden vaihtoon. Ei viitsitä maksaa, eikä viitsitä viedä autoa huoltoon. Erinomiaset perustelut sen tekemättömyydelle. Lisäksi monella tuntuu olevan paljon parempaa tietoa jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta kuin autonvalmistajilla yleensä. Jarrunesteiden vaihto on siis puhtaasti rahastuskeino ja tätä potaskaa meille on syötetty vuosikymmenet ja sen olemme hyväuskoisina uskoneet. Onneksi tämä salaliitto paljastui nyt.

Ennakoivaa huoltoahan autoon pitääkin tehdä, eikä vasta sitten kun jokin on huonosti tai pakko vaihtaa. Mutta kukin tyylillään.

Moni kiikuttaa autoaan huoltoon kiltisti takuuaikana, mutta sen jälkeen ote lipsuu. Miksi ? Ei huolto ole takuuta varten vaan autoa varten.
 
Eipä se kustannus harmita, vaan auton vieminen huoltoon, kun ei enää muutakaan syytä ole.

Noin 15 euroa maksaa jarrunesteiden kosteus-% testeri mätänetissä, jolla voi skipata turhat vaihdot.
Voiko näin tosiaan hyvillä mielin tehdä? En siis tiedä aiheesta juuri mitään, mutta olen ymmärtänyt että jarrunestesäiliössä, josta näyte sillä kympin mittarilla otetaan, oleva neste voi olla täysin eri kunnossa verrattuna putkissa olevaan nesteeseen. Eli mittari voisi näyttää vihreää valoa samalla kun varsinaisessa jarrujärjestelmässä on vaarallisen paljon kosteutta.
 
Voiko näin tosiaan hyvillä mielin tehdä? En siis tiedä aiheesta juuri mitään, mutta olen ymmärtänyt että jarrunestesäiliössä, josta näyte sillä kympin mittarilla otetaan, oleva neste voi olla täysin eri kunnossa verrattuna putkissa olevaan nesteeseen. Eli mittari voisi näyttää vihreää valoa samalla kun varsinaisessa jarrujärjestelmässä on vaarallisen paljon kosteutta.

Siellä satuloiden päässä se huonoimmassa kunnossa oleva neste on. Sekin auttaisi jo paljon jos kerran vuodessa renkaiden vaihdon yhteydessä avaisi jokaista ilmanipaa ja pumppaisi muutaman polkaisun. Nesteen väri muuttuu silminnähden.
 
Jarrujen kiehumisesta johtuva täydellinen häviminen maantieajossa tuskin on edes mahdollista Suomen oloissa. Radallakin vaatii useita täysjarrutuksia lyhyen ajan sisään, tieliikentessä ei yleensä tule tilannetta jossa joutuisit tekemään useita paniikkijarrutuksia 130km/h motarivauhdeista peräjälkeen.
Jäljelle jää sitten korroosio-ongelmat. Näiden kehittymisessä tuntuu menevän se 15 vuotta vaikka jarrunesteitä ei olisi vaihdettu 10 vuoteen.

Jarrujen häviämiseen vanhoilla nesteillä riittää vähän pidempi jarrutus liukkaalla tiellä, ensin abs hakkaa muutaman sekunnin ja sitten poljin painuu pohjaan.
 
Voiko näin tosiaan hyvillä mielin tehdä? En siis tiedä aiheesta juuri mitään, mutta olen ymmärtänyt että jarrunestesäiliössä, josta näyte sillä kympin mittarilla otetaan, oleva neste voi olla täysin eri kunnossa verrattuna putkissa olevaan nesteeseen. Eli mittari voisi näyttää vihreää valoa samalla kun varsinaisessa jarrujärjestelmässä on vaarallisen paljon kosteutta.

Voit periaatteessa liruttaa tyhjennys/ilmausnipan kautta astiaan sen verran että saat näytteen putkesta.

Toisaalta jos huollossa vaihto tehdään imemällä tyhjäksi tai ei ollenkaan, kuten ammattilainen tuossa tunnusti, niin...
 
Jarrunesteiden vaihto on siis puhtaasti rahastuskeino ja tätä potaskaa meille on syötetty vuosikymmenet ja sen olemme hyväuskoisina uskoneet. Onneksi tämä salaliitto paljastui nyt.
Ketjussa on yksi kirjoittaja kertonut että nesteet keittäneet. Taustat jäi epäselväksi, tässä yhteydessä siis se oliko ne joka neljäs vuosi vaihdettu kokonaan, vai vain mittailtu, eikä vettä muun virheen takia päässyt, vai joku 10v vanha auto jossa ei koskaan kokonaan vaihdettu, tehty mitään jarruille.
Ja kärry oli ha autossa, mutta oletus että ihan Suomessa ennakoivaa ajoa.

Onnettomuus tarinoissa nesteet ei ole jääneet mieleen, vaan monet muut , vaikka meillä tarinoiden mukaan paljon autoja liikenteessä jossa nesteitä valutetaan pois lähinnä muun jarrurempan yhteydessä ja osassa vain silloin jos ihan pakko.

Eli jos nyt yleinen mielipide on se että Teslan 4v ei ole liianpitkä, ja nuo vuoden kahden välein vaihdot tavanomaisessa Suomia käytössä ei sinänsä perustu tarpeeseen. ja sen aika raha kannattaa käyttää ihan niiden jarrujenherkistelyyn.
Mutta ilmeisesti tuota neljävuotta ei ole liioittelua, eli ihan hyvä jos silloin ihan oikeasti vaihdetaan.


Jarrujen häviämiseen vanhoilla nesteillä riittää vähän pidempi jarrutus liukkaalla tiellä, ensin abs hakkaa muutaman sekunnin ja sitten poljin painuu pohjaan.
Jos tapahtuman kulku on se että palat lämpiää ja sitä kautta sylinteri ja siellä oleva neste. Liukkaalla jos naputetaan ABS vasten, niin tehoa on paljonpienempi, vs pitävällä. mutta onko tuossa ajatus se että rajusti pienemmästä tehosta huolimatta lämpöä johtuu enemmän sylinteriin.

No sekin ero mitä renkaaseen.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä satuloiden päässä se huonoimmassa kunnossa oleva neste on. Sekin auttaisi jo paljon jos kerran vuodessa renkaiden vaihdon yhteydessä avaisi jokaista ilmanipaa ja pumppaisi muutaman polkaisun. Nesteen väri muuttuu silminnähden.
Niin ja siinä samalla painaa ensin sylinterit sisään ennen polkaisua ja sen jälkeen palat pois ja sen jälkeen kiillottaa sylinterit. Tai sitten vaan kovaa ajoa 20-vuotta ja kun menee jumiin niin hakee motonetista uuden satulan 100€. Siinä satulaa vaihtaessa tulee jarrunestekkin samalla vaihdettua.

Näistä jarruneste jutuista tulee mieleen yhden lajin kansa joka sanoo että jos menee itse vaihtamaan pistorasian kämppään niin palovakuutus on sen jälkeen turha. Turha ottaa tuohon sähköjuttuun kiinni vaan siihen että joillain ihmisillä tuntuu olevan joku ihmeen rakas harrastus pelotella keksityillä asioilla.

Voisi melkein pyytää Garage54 testaamaan että kuinka Ladan jarrut toimivat jos jarrunesteen vaihtaa vedeksi. Itse sanoisin että ensimmäisessä 2 jarrutuksessa 100 - 0 kmh ei ole jarrutusmatkassa eroa.
 
Katsoin tuon videon, jossa ladattavan hybridin tai samoin myös sähköauton 12V akku on vanhuuttaan sanonut sopimuksensa irti. Oli ainakin selkeästi kerrottu, että mihin sitä 12V akkua käytetään. Polttiskin käynnistetään ilmeisesti ison akun virralla. Sitten kun 12V "hajoaa" vanhuuttaan lopullisesti, niin auto ei käynnisty enää ollenkaan.

Mutta onkohan tuo 12V akku sähköautossa sitten vain virtojen päälle kytkemisen takia olemassa? Eli tärkeä, mutta iso akku kumminkin lataisi aina tarvittaessa sitten tuota pientä akkua.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Pienellä akulla käytetään auton kaikkia muita järjestelmiä; valot, viihde, penkit, lämmitys...
 
Mutta onkohan tuo 12V akku sähköautossa sitten vain virtojen päälle kytkemisen takia olemassa? Eli tärkeä, mutta iso akku kumminkin lataisi aina tarvittaessa sitten tuota pientä akkua.
Mä olen melko varma, että nuo pikkuakut ovat ongelma vain kylmissä maissa, kun eivät ole lämpimien maiden temperamenttiset insinöörit tienneet, että lyijyakku ei oikein lataudu kylmässä ja ei se oikein lämpenekään. Kokemus on todennäköisesti aivan eri, jos autoa pitää parkkihallissa tai jollain muulla konstilla latailee sitä akkua talvella.
 
Voisi melkein pyytää Garage54 testaamaan että kuinka Ladan jarrut toimivat jos jarrunesteen vaihtaa vedeksi. Itse sanoisin että ensimmäisessä 2 jarrutuksessa 100 - 0 kmh ei ole jarrutusmatkassa eroa.
On noita videoita youtubessa tehty missä vedet jarrunesteenä ja tosiaan vasta lämpenemisen ja kiehumisen kautta jarrut katoavat, eivät heti ensimmäisessä jarrutukessa
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Vielä tuohon jarrunestekeskusteluun TM:n vastine kysymykseen.

Pari poimintaa vastauksesta :
On todennäköistä, ettei jarrunesteessä ole mitään vikaa parin vuoden jälkeen, mutta se ei ole varmaa.
Auton käytöllä ja säilytyksellä on merkitystä jarrunesteen osalta. Mikäli auto säilytetään kuivassa tallissa ja ajetaan rauhallisesti, niin ongelmia tuskin on.
Nesteen kiehauttaminen ei kuitenkaan vaadi moottoriradalla ajamista, vaan esimerkiksi pidemmässä luistotilanteessa auton oma, jarruilla toteutettu voimanjakojärjestelmä voi aiheuttaa sen.
 
Moni huollattaa autoaan vain takuun säilymisen vuoksi tai paremman jälleenmyyntiarvon toivossa. Itse kun on tullut ajeltua vanhoilla autoilla, niin niitä tulee huollettua ihan vaan sen takia, että se on ainoa tapa pitää auto luotettavana. Jarrunesteen vaihto on niin helppo ja halpa operaatio, että sen voi tehdä esim. samalla kun joutuu vaihtamaan johonkin kulmaan uuden jarrusatulan, niitä menee vanhaan autoon aina.

Koska sähköautoketjusta on kyse, niin kyllähän se Teslan katsastustilastoissa näkyy, ettei niillä ole varsinaista huolto-ohjelmaa, eli sitten kun käydään hakemassa se eka leima, niin auto on jo hylkykunnossa (huollossa kun yleensä nämäkin viat jäävät kiinni). Toki siihen voi olla muitakin syitä, mutta varmasti tämä vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan katsastustilastoissa näkyy, ettei niillä ole varsinaista huolto-ohjelmaa, eli sitten kun käydään hakemassa se eka leima, niin auto on jo hylkykunnossa. Toki siihen voi olla muitakin syitä, mutta varmasti tämä vaikuttaa.
Näkyy tosiaan selkeästi.

Jos ostaa teslan uutena tai vähän käytettynä, niin auto kannattaa katsastaa viimeistään 79tkm kohdalla (takuu 80tkm). Tai viimeistään 3v 11kk kohdalla (takuu 4 vuotta). Ensimmäinen katsastushan tulee myös samoin 4 vuoden kohdalla. Sen jälkeen 2 vuoden väli. Ja yli 10 vuoden vanhana vuosittain.

Jos katsastuksessa tulee hylky, niin Tesla korjaa viat takuun piikkiin. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Takuu ei tosin koske esim kuluneita jarrupaloja, mutta kuluneet alustan osat takuu kyllä korvaa. "Huollon" jälkeen sitten taas saa ajella 2 vuotta melko huolettomasti.
 
Näkyy tosiaan selkeästi.

Jos ostaa teslan uutena tai vähän käytettynä, niin auto kannattaa katsastaa viimeistään 79tkm kohdalla (takuu 80tkm). Tai viimeistään 3v 11kk kohdalla (takuu 4 vuotta). Ensimmäinen katsastushan tulee myös samoin 4 vuoden kohdalla. Sen jälkeen 2 vuoden väli. Ja yli 10 vuoden vanhana vuosittain.

Jos katsastuksessa tulee hylky, niin Tesla korjaa viat takuun piikkiin. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Takuu ei tosin koske esim kuluneita jarrupaloja, mutta kuluneet alustan osat takuu kyllä korvaa. "Huollon" jälkeen sitten taas saa ajella 2 vuotta melko huolettomasti.
Okei joo, no tämä selittää entisestään. Mutta no, kun noille Tesloille alkaa tulla ikää, niin jos niitä ei joka vuosi joku kurkkaa, niin ovat takuuajan jälkeenkin katsastustilastojen hylkykärjessä. Ihmiset nyt ajavat autoilla pääsääntöisesti niin kauan kuin auto vaan kulkee eteenpäin kolinoista välittämättä.

Toisaalta onko tuo nyt ongelma? Ehkä siinä mielessä, että voi tulla sitten niitä epämiellyttäviä matkanteon "yllättäen" keskeyttäviä vikoja.
 
Vielä tuohon jarrunestekeskusteluun TM:n vastine kysymykseen.

Pari poimintaa vastauksesta :



https://tekniikanmaailma.fi/kuinka-usein-jarruneste-kannattaa-vaihtaa/
Juttu viimevuosikymmeneltä, mutta poimitaan sieltä vielä yksi
Uusissa autoissa jarruilla on toteutettu monta muutakin järjestelmää kuten ajonvakautus. Kyse on herkistä ja todella nopeaa reagointia vaativista järjestelmistä, joten kaikkien komponenttien on oltava kunnossa toiminnan takaamiseksi. Muuten riittäisi nesteen tarkistus ja koeajo, mutta herkkien järjestelmäventtiilien huuhtelu ja tasalaatuisuuden varmistus vaativat nesteen vaihdon.
Vuosi mennyt ja tänäpäivänä ajonvakautusjärestelmiä on niissä elinkaaren ehtoopuolella olevissakin.


Epäuskoisi varmaan kiinnostaa että jos ne nesteet on vaihdettu pitkällä välillä, mutta kuitenkin jos muista syistä jarruremppaa ollut, niin onko noita vaara tilanteita ollut, ABS tulee mieleen jos jossain jäätiköllä vetelee mäkeä alas nakutellen, niin kuoleeko jarrut kesken ?
Jos vetää ajonvakutusta vasten jostain Oulusta Leville, niin siinä sitten ulomistattu molemmista päistä pelivaraa.
 
Okei joo, no tämä selittää entisestään. Mutta no, kun noille Tesloille alkaa tulla ikää, niin jos niitä ei joka vuosi joku kurkkaa, niin ovat takuuajan jälkeenkin katsastustilastojen hylkykärjessä. Ihmiset nyt ajavat autoilla pääsääntöisesti niin kauan kuin auto vaan kulkee eteenpäin kolinoista välittämättä.
Taitaa tällä hetkellä olla siitä kiinni että tajuaako omistaja ostaa erikoisvahvistetut nivelet alkuperäisten tilalle. En tiedä mutta oletan että Tesloista 90% pomppaa sen saman nivelen takia joka on kuulemma suunniteltu siten että auto on mukava ajaa mutta uhrattu samalla kestävyys. Ei muihin autoihin niitä niveliä joka huollossa vaihdeta vaan ne kestää sen 200tkm. Teslalla on suunnittelu virhe ja nyt yritetään saada sitä että autoihin vaihdetaan jarrunesteet kerran kahteen vuoteen olemaan jonkinlainen korjaus tuohon.
 
On kyllä hämmästyttävä lukea kuinka välinpitämättömästi moni suhtautuu jarrunesteiden vaihtoon. Ei viitsitä maksaa, eikä viitsitä viedä autoa huoltoon. Erinomiaset perustelut sen tekemättömyydelle. Lisäksi monella tuntuu olevan paljon parempaa tietoa jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta kuin autonvalmistajilla yleensä

Ei ehkä kannata ihan noin rankasti yleistää, tässäkin on ns. vivahde-eroja keskustelussa.

Pointti ainakin minulla on se että jos autonvalmistaja käskee vaihtaa jarrunesteet 1v/25k välein niin sen tarpeellisuuden kyllä kyseenalaistan ja saatan pitää sitä jopa ns. rahastuksena. Tosin sitten toinen ääripää joka ehkä ajattelee että nesteet kannattaa vaihtaa sitten kun poljin alkaa pehmetä ei sekään saa minulta ymmärrystä.

Jos asuisin Norjassa tai Alpeilla niin varmaan vaihtaisin jarrunesteet joka vuosi mutta jos sulla on ns. kakkosauto jolla ajetaan vain pikkupätkää kaupungissa niin en varmuudella vaihdattaisi nesteitä joka vuosi, voisin varmaan vetää jollain 3v/50k sykleillä. Jarrunesteen väri ja määrä kannattaa kyllä tarkastaa joka vuosi, se ei maksa mitään.
 
Sinänsä tietysti tilaston kannalta on ongelma että tilasto vääristyy, mutta äkkiseltään tuntuu järkevämmältä maksaa 39 euroa vuodessa katsastuksesta ja korjata viat sitten jos niitä on, kuin maksaa joka vuosi ennen katsastusta tehtävästä tarkastuksesta 50euroa ja siihen päälle se 39 euroa vuodessa.

En siis tarkoita tällä sitä että huolto pitäisi laiminlyödä, mutta jos huoltoväli on harva niin ihan järkevältä tuntuu teettää se tarkastus katsastuksessa, joka täytyy muutenkin tehdä.

Vai olenko ihan väärässä?
 
Jarrujen häviämiseen vanhoilla nesteillä riittää vähän pidempi jarrutus liukkaalla tiellä, ensin abs hakkaa muutaman sekunnin ja sitten poljin painuu pohjaan.

Kuinka vanhoista nesteistä tässä puhutaan? Olen tästä hyvin skeptinen ellet nyt sitten tarkoita jotain 200k / 10v rullattuja nesteitä.
 
Pienellä akulla käytetään auton kaikkia muita järjestelmiä; valot, viihde, penkit, lämmitys...
Tässä olisi kyllä kehittymisen varaa, varsinkin jos miettii tuota lämmitystä. Sähköautossa on helposti 7kW lämmitysvastus, isompiakin on. Tuollainen vaatii jo luokkaa 500A jatkuvaa virtaa noin 14V jännitteellä. Alkaa olla jo muinaisjääne tuo 12V järjestelmä.

Toivottavasti akku ei sentään ole perinteinen käynnistysakku. Senhän ei tarvitse antaa kylmässä isoa virtapiikkiä ja latautua sitten nopeasti, vaan pieni herätevirta riittää tehoelektroniikan käynnistämiseen.
 
Sinänsä tietysti tilaston kannalta on ongelma että tilasto vääristyy, mutta äkkiseltään tuntuu järkevämmältä maksaa 39 euroa vuodessa katsastuksesta ja korjata viat sitten jos niitä on, kuin maksaa joka vuosi ennen katsastusta tehtävästä tarkastuksesta 50euroa ja siihen päälle se 39 euroa vuodessa.

En siis tarkoita tällä sitä että huolto pitäisi laiminlyödä, mutta jos huoltoväli on harva niin ihan järkevältä tuntuu teettää se tarkastus katsastuksessa, joka täytyy muutenkin tehdä.

Vai olenko ihan väärässä?
Puhutko nyt jarrunesteistä, nivelistä vai ihan yleisesti katsastuksesta.

Katsastuksen osalta samaa mieltä, osa käy katsastuksessa ennen huoltoa, idea on juuri se että samalla huolto kerralla ne katsastus jutut kuntoon, katsastuksessa vähän kysellään mitä kannattaisi huoltaa/korjata vaikka ei vielä hylkyä aiheuttaisi.

Jarrunesteet jos näkyy jarrukatsastuksessa, niin ehkä vähän pitkäksi mennyt.

Teslan hylkytilastot, siinä ilmeisesti ne osa ei ole ollut huolto-ohjelmassa, eli kokonaan katsastuksen ja käyttäjän varassa.
 
Sinänsä tietysti tilaston kannalta on ongelma että tilasto vääristyy, mutta äkkiseltään tuntuu järkevämmältä maksaa 39 euroa vuodessa katsastuksesta ja korjata viat sitten jos niitä on, kuin maksaa joka vuosi ennen katsastusta tehtävästä tarkastuksesta 50euroa ja siihen päälle se 39 euroa vuodessa.

En siis tarkoita tällä sitä että huolto pitäisi laiminlyödä, mutta jos huoltoväli on harva niin ihan järkevältä tuntuu teettää se tarkastus katsastuksessa, joka täytyy muutenkin tehdä.

Vai olenko ihan väärässä?
Periaatteessa olet ja et ole, siis mielestäni. Mielestäni auto kannattaa pitää proaktiivisesti kunnossa, koska ne matkan keskeytykset ovat kaikkein vittumaisimpia tilanteita, pahimmassa tapauksessa jopa vaarallisia. Tärkeintä on reagoida kaikkiin sivuääniin ja outoon kulkuun, mutta myös vaikkapa nesteiden vaihdot on hyvä tehdä ajallaan, ne kun eivät varsinaisesti koskaan pomppaa katsastuksessa, mutta vaikuttavat auton luotettavuuteen.

Toisaalta alle 10-vuotiaalla autolla on min. kahden vuoden katsastusväli ja se on jo aika pitkä aikaväli, jos itseä ei kiinnosta tai kukaan ammattilainen ei kurkkaa autoon sinä aikana.
 
Ja ennenkuin YP tulee huutamaan että puhukaa sähköautoista älkääkä huolloista niin oma näkemykseni on se että sähköautot mullistavat huoltamisen ja 10 vuoden päästä voidaan olla tilanteessa, joissa autoja ei enää huolleta joka toinen vuosi vaan ne voivat olla hultovapaita. Tällä hetkellä ainoa asia mikä estää Teslaa olemasta huoltovapaa on se ettei ole ABS jarruihin kehitettyä jarrunestettä joka ei ime vettä.
 
Tässä olisi kyllä kehittymisen varaa, varsinkin jos miettii tuota lämmitystä. Sähköautossa on helposti 7kW lämmitysvastus, isompiakin on. Tuollainen vaatii jo luokkaa 500A jatkuvaa virtaa noin 14V jännitteellä. Alkaa olla jo muinaisjääne tuo 12V järjestelmä.

Toivottavasti akku ei sentään ole perinteinen käynnistysakku. Senhän ei tarvitse antaa kylmässä isoa virtapiikkiä ja latautua sitten nopeasti, vaan pieni herätevirta riittää tehoelektroniikan käynnistämiseen.
Ei se auto sillä 12v akullä lämmitä.
 
Nyt kyllä ihan huutonaurua... Kyllä se on jarrupalojen ja levyjen välinen kitka mikä nostaa jarrunesteiden lämpöä eikä abs-yksikön naputtava venttiili. Jos se kiehuttaa jarrunestettä niin on siinä abs yksikössä jotain pahasti vialla.
 
Taitaa tällä hetkellä olla siitä kiinni että tajuaako omistaja ostaa erikoisvahvistetut nivelet alkuperäisten tilalle. En tiedä mutta oletan että Tesloista 90% pomppaa sen saman nivelen takia joka on kuulemma suunniteltu siten että auto on mukava ajaa mutta uhrattu samalla kestävyys. Ei muihin autoihin niitä niveliä joka huollossa vaihdeta vaan ne kestää sen 200tkm. Teslalla on suunnittelu virhe ja nyt yritetään saada sitä että autoihin vaihdetaan jarrunesteet kerran kahteen vuoteen olemaan jonkinlainen korjaus tuohon.
Mulla kuitti viime katsastuksesta, josta ei ole mennyt auto läpi. Model S 90D fl -16.

-takapään etummaisten tukivarsien vaihtotyö
-nelipyöräsuuntaus
-etujarrulevyt ja palat
-aurauksensäätövarsi

=1370€

Toinen kuitti tuulilasin vaihdosta
=1900€

Siinä sitten onkin kaikki kuitit mitä tuli auton mukana.

Onko se viellinen tesla osa siis juuri jossin auton takapäässä?
 
Kuinka vanhoista nesteistä tässä puhutaan? Olen tästä hyvin skeptinen ellet nyt sitten tarkoita jotain 200k / 10v rullattuja nesteitä.

Oisko nuo 5v / 40tkm tms ollut itsellä. Mutta se nesteiden vanhentuminenhan riippuu ihan käyttö-olosuhteista.
 
Nyt kyllä ihan huutonaurua... Kyllä se on jarrupalojen ja levyjen välinen kitka mikä nostaa jarrunesteiden lämpöä eikä abs-yksikön naputtava venttiili. Jos se kiehuttaa jarrunestettä niin on siinä abs yksikössä jotain pahasti vialla.

Mistä vitusta sä nyt jonkun abs-yksikön lämpenemisen tähän keksit? Mä puhuin pidemmästä jarrutuksesta liukkaalla kun auto ei meinaa pysähtyä.
 
Ja ennenkuin YP tulee huutamaan että puhukaa sähköautoista älkääkä huolloista niin oma näkemykseni on se että sähköautot mullistavat huoltamisen ja 10 vuoden päästä voidaan olla tilanteessa, joissa autoja ei enää huolleta joka toinen vuosi vaan ne voivat olla hultovapaita. Tällä hetkellä ainoa asia mikä estää Teslaa olemasta huoltovapaa on se ettei ole ABS jarruihin kehitettyä jarrunestettä joka ei ime vettä.
Niin kauan kuin sähköautossa on neljö pyörää nivelien varassa, niin huoltoa tarvitaan. Se, että yksi valmistaja ei pakota huoltoon, ei tarkoita etteikö huoltoja silti olisi syytä tehdä. Ihmisten autotietämys kun on mitä on, niin 2v välein sähköauton pakotettu huolto on ihan ok.
 
Niin kauan kuin sähköautossa on neljö pyörää nivelien varassa, niin huoltoa tarvitaan. Se, että yksi valmistaja ei pakota huoltoon, ei tarkoita etteikö huoltoja silti olisi syytä tehdä. Ihmisten autotietämys kun on mitä on, niin 2v välein sähköauton pakotettu huolto on ihan ok.
Eikö katsastus aja saman asian? Jos jotain on rikki niin vaihdetaan. Mutta mitä sieltä nyt sitten huoltamaan?
 
Ei se auto sillä 12v akullä lämmitä.
Saattakin olla niin, että puhaltimeen otetaan virta jostain? Joko 12V akusta tai isosta akusta. Tosiaan sähkövastus tai lämpöpumppu sitten otetaan suoraan isosta akusta.

Esim Peugeot e-2008 on aika pieni 12V akku. Samoin varmasti teslassakin, mutta akku on jossain muovien alla piilossa.
 
Tällä hetkellä ainoa asia mikä estää Teslaa olemasta huoltovapaa on se ettei ole ABS jarruihin kehitettyä jarrunestettä joka ei ime vettä.
Ketjussa juuri keskusteltu Teslan katsastus hylyistä, alustan ongelmista. Aiemmin keskustelua akkujen huollosta. suodattimista. jäähdytysnesteistäkin.

Mutta ilmeisesti tarkoitat että sähköauto voitaisiin suunnitella huoltovapaaksi, jos haluttaisiin, ainoastaan jarru nesteet. Se onko se järkevää, kustannus tehokasta oma lukunsa, ja kai jarrutkin voisi tehdä huoltovapaaksi, mitoittaa ne elinkaaren kestäväksi ja miettiä se millä voima siirretään, jos nesteillä niin piiri sellainen että kestää elinkaaren. Jos huoltovapaus tarkoittaa että valvonta ja tarkastukset hoitaa auton anturointi ja AI. perinteisestä Raitisilma suodattimesta jos luopuu, niin sitäkään ei tarvi vaihtaa.

Se sitten toinen asia onko järkevää luopua kokonaan määräaikais huolloista.
 
Niin kauan kuin sähköautossa on neljö pyörää nivelien varassa, niin huoltoa tarvitaan. Se, että yksi valmistaja ei pakota huoltoon, ei tarkoita etteikö huoltoja silti olisi syytä tehdä. Ihmisten autotietämys kun on mitä on, niin 2v välein sähköauton pakotettu huolto on ihan ok.
Niin juuri. Noistahan hajoaa vaikka mitä ja juuri tuossa ylhäällä kuinka niveliin ja vastaaviin uppoaa tonni jos toinenkin. Toyotaan verrattuna nuo Teslat on kunnon romuja.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
287 234
Viestejä
4 929 944
Jäsenet
79 319
Uusin jäsen
Marianniina1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom