Milloin vanha jarruneste on vaarallisen vanhaa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teho75
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
467
Arvon techiläiset!

Jarrunesteethän on syytä vaihtaa säännöllisesti. Jotkut merkit esim Skoda suosittelevat 2 vuoden välein ja toiset kuten Renault 4 vuoden välein vaihtoa.
Setäni autossa on ollut samat jarrunesteet ainakin 10 vuotta ja leima on tullut konttorilta.
Milloin jarrunesteet alkavat olla niin vanhoja että vettä on kertynyt jarrupiiriin joka vaikuttaa jarrutustehoihin?
Onko tuo 2 vuoden välein vaihto turhaa hömpötystä, eikö riittäisi että vaikka 4-5 vuoden välein vaihtaa?
 
Tuskin se jarruneste ikinä noin vanhaksi menee että normi ajossa sillä yhdellä potentiaalisella paniikkijarrutuksella kiehahtaisi kun niitä jarruja ihan oikeasti tarvittaisiin. Siis Suomen oloissa, ei puhuta nyt mistään Norjan tms. vuoristosta / rata-ajosta jossa pohjakuorma on jo niin kova että liemi käytännössä kiehuu jo valmiiksi ja sitten kun pitäisi sitä poroa väistää niin poljin vain painuu pohjaan.

Sen sijaan kun nesteet jättää vaihtamatta niin jarrumäntä ruostuu satulaan ja muuta kivaa, eli täydellisen jarruremontin saat tehdä paljon aiemmin. Toki kun auton pistään kiertoon ennen tuota hetkeä, niin ei ongelmaa, ainoa vaan että hetkeä ei kukaan osaa sanoa, mutta uskaltaisin väittää että uudella autolla ensimmäinen omistaja ajanee ainakin 10v ongelmitta vaikka ei liemiä vaihtaisi, isommat jarrurempat on sitten seuraavan omistajan ongelma.

Itse oon vaihtanut 2v välein, niin pieni vaiva ja ainakin itse tehden edukas että jos tuolla satuloiden/pääsylinterin sisuskalujen putsauksen välttää niin maksaa itsensä korkojen kera takaisin. Näin toimien jarrujen jumiminen ei ainakaan ole nesteistä kiinni.

Tekohengitystä voi suorittaa myös vaihtamalla vain säiliöstä nesteet, tämä on vieläkin helpompi toimenpide ja sekin lisännee jo merkittävästi sekä turvallisuutta että peliaikaa mäntien jumiutumiseen jollei nyt sitten jopa lähes 100% aja samaa asiaa...
 
En itsekään kiehumisen takia vaihtelisi, vaan nimenomaan korroosion.

Jos litkujen vaihtaminen maksaa about 15-20 euroa vuosi jos sen tekee huollon yhteydessä, niin äkkiä laskettuna tuo on halvempaa kun rueta niitä 300 euron jarrusatuloita vaihtelemaan jos sattuu merkki/malli jossa osat maksaa kunnolla. Eikä se työkään tietty ilmaista ole ja usein vielä tuo huomataan katsastuksessa niin siitäkin oma häslä lisäkustannusten ja ajan tuhlaamisen puolesta...
 
Motoneteissä on mahdollisuus mittauttaa jarrunesteen vedenpitoisuus maksua vastaan.

Tosiaan jarrumäntä ruostui kerran kiinni ja jarrunesteessä lukeekin, että on erittäin ruostuttavaa. En minä muuta vaihdellut kuin moottoriöljyä silloin..

Mulla on nykyään 3 litran diy-jarrunestetyhjennin juurikin satuloiden kautta tehtävään tyhjennykseen, että uusi tarvikesatula maksaa ainakin sen 100 euroa plus ne työt, että ehkä kannattaa vaihtaa niitä muutaman euron aineita. Näkee heti sen värinkin, kun alkaa tyhjentämään.

Mielestäni kannattaa sieltä jarrusatulan puolelta tyhjentää ne ruostenesteet. Tekeekö ne merkkihuolloissa jarrunesteen vaihdon samalla tavalla kuin moottoriöljyn suhteenkin, että imastaan vaan jollain vehkeellä?
 
Itse olen käsittänyt että huollossa avaavat jarrusatuloista ilmausruuveja ja painavat paineella säiliön kautta uutta nestettä järjestelmään.

Aiheeseen liittyen omassa reilu 10 v koslassa ei ole merkintää jarrunesteen vaihdosta huoltokirjassa. Olisikohan jo aika vaihtaa ne :tdown:
 
Itse olen käsittänyt että huollossa avaavat jarrusatuloista ilmausruuveja ja painavat paineella säiliön kautta uutta nestettä järjestelmään.

Aiheeseen liittyen omassa reilu 10 v koslassa ei ole merkintää jarrunesteen vaihdosta huoltokirjassa. Olisikohan jo aika vaihtaa ne :tdown:

Ainakin kotioloissa vedän kompuran avulla jarrunesteiden vaihtotyökalulla ilmaisruuvin päästä nesteen ulos. Uskoisin että korjaamoilla myös.

Toinen vaihtoehto on pumpata poljinta, mutta vaatii kaksi tekijää.

Kyllä, olisi jo hyvän ylläpidon merkeissä aika vaihtaa nesteet.
 
Riippuen paljon ajokilometreistäkin. 2-3 vuotta on sopiva vaihtoväli normaalille jarrunesteelle. Periaatteessa jos laskee että jokaisessa isossa jarruhuollossa jos vaihtaisi niin ei menisi pahasti metsään tuo vaihtoväli.
Tarkoittaa siis että vaihdetaan levyt, palat, huolletaan jarrusatulat --> putsataan ja tarkastetaan. Vähän automallista riippuen ~60tkm välein.

Lainatakseni ihan suuntaa antavaa AutoWikiä näin:
Jarrunesteet suositellaan vaihdettavaksi kerran kahdessa vuodessa tai 40 000 kilometrin välein. Jarrunesteitä on useampaa eri laatua DOT 3, 4, 5 ja 5.1. Näistä yleisin jarrunestetyyppi vielä nykyisin on DOT 4. Näistä ainoa silikonipohjainen tuote on DOT 5 -jarruneste. Muut ovat glykoli- ja glykoli/boraattipohjaisia.

Jarruneste – AutoWiki
 
Yleensä ekaksi imetään säiliö tyhjäksi, uutta ainetta sisään, nipat auki ja imetään vanhat pois uutta lisäillen.
Siis näin pitäisi tehdä, mutta moniko huolto tekee muuta kuin vaihtaa säiliön nesteen?
 
Arvon techiläiset!

Jarrunesteethän on syytä vaihtaa säännöllisesti. Jotkut merkit esim Skoda suosittelevat 2 vuoden välein ja toiset kuten Renault 4 vuoden välein vaihtoa.
Setäni autossa on ollut samat jarrunesteet ainakin 10 vuotta ja leima on tullut konttorilta.
Milloin jarrunesteet alkavat olla niin vanhoja että vettä on kertynyt jarrupiiriin joka vaikuttaa jarrutustehoihin?
Onko tuo 2 vuoden välein vaihto turhaa hömpötystä, eikö riittäisi että vaikka 4-5 vuoden välein vaihtaa?

Koska ne saa rahaa siitä, mitään käytännön hyötyä alle 40 vuotiaassa perheautossa tästä ei ole.
 
En oo vaihtanu 8 vuoteen ja joo jarrumännät ruostuneet ihan jumiin niin olen vaihtanut molemmat satulat taakse. Tiedä sitten olisiko tältä välttynyt jos olisi nesteet vaihtanut? Ehkä ehkä ei, mutta kun hommaan joskus seuraavan auton niin ajattelin nesteet parin vuoden välein vaihtaa.

Ei nyt ihan mahdottoman kalliita olleet nuo tarvikeosina onneksi kuitenkaan. Huoltoon en ole autoa koskaan vienyt vaan vaihtanut vaan itse halvinta öljyä ja suodattimen ja joskus moottorin ilmansuodattimen.

Hyvin on mennyt pian 300 000 km ilman sen kummempaa huoltoa.
 
Ainakin todennäköisyys hommien tekemiseen aika paljon suurempi, jos merkkiorganisaatiota ollenkaan kiinnostaa.

Valitettavasti osalla merkkikorjaamoista imaistaan ne nesteet säiliöstä, uutta tilalle ja homma oli siinä. Korjausoheissa sanotaan monia asoita, esim. pulttien kiristämiset momenttiin ym. jota asentajat ei usein noudata. Ei mahda kovin moni asentaja jokaista pulttia kiristää momenttiavaimella, vaikka monilla merkeillä suunnilleen kaikkille pulteille ilmoitetaan kiristysmomentti. Toki tietyt pultit kuten kannenpultit ym. varmasti kiristetäänkin momenttiin, mutta jarrusatulan pultit ym. kyllä vedetään ranne momenttiin.

Monilla hommilla on kiinteähinnoittelu merkkiliikkeesä ja jos asenta pystyy jossain oikaisemaan tietää se enemmän tehtyjä töitä ja rahaa.
 
Kyllä noita kannattais vaihtaa, ei maksa jarrunesteiden vaihto juuri mitään ja estää ongelmia jatkossa.
 
Moniko vaihtelee ohjaustehostimenkaan nesteitä vaikka se olis huuhtelemalla tuotakin helpompi homma.
 
Moniko vaihtelee ohjaustehostimenkaan nesteitä vaikka se olis huuhtelemalla tuotakin helpompi homma.

Kyllä mä vaihdoin ja vaihdoin latikkoöljytkin. Jarrunesteet saa kätevästi vaihdettua yksin kun laittaa ilmausnippaan letkun missä takaisku ja sit vain pumppaa ja lisää uutta nestettä ja pumppaa niin kauan kun joka nurkasta tulee kirkasta nestettä.
 
Kyllä mä vaihdoin ja vaihdoin latikkoöljytkin. Jarrunesteet saa kätevästi vaihdettua yksin kun laittaa ilmausnippaan letkun missä takaisku ja sit vain pumppaa ja lisää uutta nestettä ja pumppaa niin kauan kun joka nurkasta tulee kirkasta nestettä.
Kaverilla on tehtynä jarrunestesäiliöön käypäsestä korkista ja fillarin sisuskumista ylipainevärkki joka painaa nestettä ulos kun nippoja aukoo. Tuollaisia on kyllä joskus näkyny ihan nätimpinä valmistuotteinakin. Lienee nää molemmat konstit ihan toimivia.
 
Kyllä jarrunesteen vaihto tulee ongelmaksi varsinkin jos autoa pidetään itsellään yli 5vuotta.

Jarrunesteet oleva vesi aiheuttaa korrosiota jarrusatuloissa ja eikä ole yksi tai kaksi mitä ollaan korjaamolla vaihdettu tuon takia.

Halpa operaatio ja tehtävissä myös kotona joko yksin pullon kanssa tai kaverin kanssa.
 
Ja monessakos autossa se jarruneste on myös kytkinneste? Eli sieltähän korroosio syövyttelee kytkimen sylinteritkin.
 
Ja monessakos autossa se jarruneste on myös kytkinneste? Eli sieltähän korroosio syövyttelee kytkimen sylinteritkin.

Oikeastaan kaikissa euroooppalaisissa autoissa varsinki 90-> eteenpäin.
Aasian autoissa on vielä 2010-vuoden taitteilla erilliset säiliöt ja tämänhän voi vain imeä tyhjäksi ja täyttää uudella.
 
Oikeastaan kaikissa euroooppalaisissa autoissa varsinki 90-> eteenpäin.
Aasian autoissa on vielä 2010-vuoden taitteilla erilliset säiliöt ja tämänhän voi vain imeä tyhjäksi ja täyttää uudella.
Nimen ja omaan. Eli yksi syy lisää vaihdella niitä halpoja nesteitä.
 
Kunhan on läppäri ja sopivat softat (esim. VCDS) että voi ilmata auton kuten esim. nykyisissä VAGilaisissa joissa ilmaus tapahtuu auton tietokoneella. :D

Koskee ainoaastana VAG:laisia joissa sähköinen käsijarru ja jos joudut ajamaan männät sisälle, ei jarrunesteen vaihdossa.
 
Koskee ainoaastana VAG:laisia joissa sähköinen käsijarru ja jos joudut ajamaan männät sisälle, ei jarrunesteen vaihdossa.
Kummaa, seison vieressä kun kaveri huollossa ilmasi tuon eikä koskenut muualle kuin tietokoneeseen ja ilmausruuviin.

Sähköinen kässäri toki, mutta se lähinnä kun vaihdetaan levyt/palat taakse että voi ajaa jarrut auki ja sitten "kalibroida" uudet palat.
 
Kummaa, seison vieressä kun kaveri huollossa ilmasi tuon eikä koskenut muualle kuin tietokoneeseen ja ilmausruuviin.

Sähköinen kässäri toki, mutta se lähinnä kun vaihdetaan levyt/palat taakse että voi ajaa jarrut auki ja sitten "kalibroida" uudet palat.

Siis onnistuu sillä, mutta ei tarvitse konetta voi manuaalisesti ilmata. Koneella helpompaa.
 
Kunhan on läppäri ja sopivat softat (esim. VCDS) että voi ilmata auton kuten esim. nykyisissä VAGilaisissa joissa ilmaus tapahtuu auton tietokoneella. :D
Ja sitten on vielä hiljalleen ikääntyvät Mersut SBC-jarruineen (esim. W211). Noissa homma tehdään myös testerillä jolla käskytetään SBC-yksikköä avaamaan linjan auki sille jarrulle jota halutaan ilmata. Hauska homma siihen asti kunnes vanhuuttaan taka-akselille tulevista linjoista jompi kumpi paukahtaa poikki takajalkatilan kohdalta.
 
Vaarallisen vanhaa ainakin jo silloin kun jarruneste jäätyy. Jarruneste imee itseensä kosteutta, jolloin nesteen jäätymispiste alenee.

Kävi tapaus -20 *C pakkasella, eli jarrunesteet jäässä eivätkä jarrut toimineet - onneksi ei käynyt kohtalokkaasti, selvittiin pelkällä säikähdyksellä...
 
En ole lukenut triidulia, mutta miksi vaivata itteään liikaa ja kerjätä ongelmia, helpompihan se vaihtaa vaikka 3v sykleissä ajattelematta liikaa asiaa. Halpa "hinta" mielenrauhasta.

Vai onko tää näitä taas, kun suomalaiset kipuilee jos autoon menee rahaa, tai sille pitäisi tehdä jotain. Vältellään loppuun asti. :rofl:

Jarrutkin sellainen kohta, että varmaan olisi ihan hyvä pitää toiminnassa.
 
Ei ole temppu vaihtaa jarrunesteitä ihaa itee tai itseasiassa on, kun voi päästä ilmaa jarrujärjestelmään. Hylsy tulee katsastuksesta, mutta uudestaan vaan niin kuin teletappi.
Paljon kalliimmaksi käy uusi jarrusatula ja sillä hinnalla läträilee jarrunesteillä ihan kivasti.

Paskapuhetta tuollaiset jäätymiset. Se mikä siellä "jäätyy" ruostemömmön takia on aika saletisti jarrumäntä tai liukutapeissa väärää ainetta esim. kuparitahnaa.
 
Paskapuhetta tuollaiset jäätymiset. Se mikä siellä "jäätyy" ruostemömmön takia on aika saletisti jarrumäntä tai liukutapeissa väärää ainetta esim. kuparitahnaa.
Tämä kuitenkin tapahtui pakkasaamuna. Ensimmäiseen risteykseen tullessa ei ollut jarruja. Sitten kun polki poljinta, alkoi jarrut hiljalleen löytymään. Päivällä kun lämpötila oli kohonnut, jarrut toimivat hienosti. Ei tosin kokeiltu enää toistaa tuleeko ongelma seuraavalla yöpakkasella, vaan auto lähti pajalle tarkastukseen samana päivänä.

Korjaamo tarkisti tuolloin jarrut myös mekaanisten vikojen osalta (pääsylinteri, satulan sylinterit, vuodot yms), eikä löytynyt mitään mekaanista vikaa. Ja liukutapit oli voideltu siihen tarkoitetulla aineella, ei kuparitahnalla (mutta vaikka liukutapit olisivat jumissa, ne eivät estäisi jarruja täysin toimimasta, vaan aiheuttavat ravistamista jarrutettaessa).

Tarkempaa mekanismia en pysty sanomaan kuin että nesteiden vaihto auttoi ja nesteiden jäätyminen kovalla pakkasella oli heidän paras arvio siitä miksi jarrut eivät yllättäen toimineet pakkasaamuna. Sinänsä hyvä ajatus tuokin, voi olla mahdollista että olisi ollut jotain ruostemömmöä liikkellä, mikä olisi tukkinut sopivan paikan ja täten estänyt käyttöjarrua toimimasta. Mutta tätä on vaikea selvittää enää jälkikäteen.
 
Taisivat silloin korjaamolla tuota jarrupääsylinteriä ja -tehostinta testata, mutta päätyivät nesteiden vaihtoon. Mutta pikaisella googlettelulla oireet täsmäisi myös tuohonkin. Voineeko olla mahdollista että vanhat jarrunesteet olisivat myötävaikuttaneet tehostimen jumiutumiseen, sillä uusilla nesteillä ei ole vastaavaa ongelmaa esiintynyt?
 
Viimeksi muokattu:
Kerran olen vaihdattanut merkkiliikkeessä,kuitin mukaan nestettä mennyt 250ml,tuolla määrällä saa justiin säiliöön uuden nesteen jos imaisivat sen ensin tyhjäksi. Mieleståni aika turhaa, putkiin jää vielä vanhat nesteet,itse vaihdan niin litra menee.
 
Eikö se nyt ole käsittääkseni ihan selvä asia että jos pelkästään vaihtaa jarrunestesäiliön nesteet uusiin niin siitä ei ole mitään hyötyä? Ainoa oikea tapa on vaihtaa satuloiden ilmausruuvien kautta koko piirin nesteet.
Miten niin "ei mitään hyötyä" ja "ihan selvä", meinaat että kun sulla on letkun päässä keltaista lientä ja vaihdat yläpuoliseen astiaan sinistä niin puolen vuoden päästä letkussa on edelleen keltaista? Aivan varmasti tuosta on enemmän hyötyä kuin jättää ne liemet kokonaan vaihtamatta. Noin ne huhupuheiden mukaan tekee monessa "huollossakin"...
 
Riippuuhan tuo kai vähän käytetyistä nesteistäkin. En tosin tiedä käytetäänkö missään kansanautossa vakiona silikonipohjaista dot 5.0:aa vai onko vaan ratamiesten hifistelyä.
Tuon ei pitäisi "imeä" vettä itseensä.
Dot 3, 4 ja 5.1 ovat sitä normaalia vettä imevää tavaraa.
Jos en väärin muista, niin 5.0 pitäisi vaihtaa paljon useammin nimenomaan korroosioriskin takia, vaikka hieman epäloogiselta kuulostaakin, mutta voisi mutuilla, että jos se täyttökorkin kautta nesteeseen kodensoituva (/säiliö tykkää tasaantua ympäröivään ilmankosteuteen) mitätön vesimäärää ei sekoitu siihen nesteeseen, niin se vesi lilluu siellä nesteen seassa pisaroina. Tai sitten ei.
Vaihtoehtoisesti se muuttuu vanhetessaan alienin (H.R. Giger) veren tapaiseksi molekyylihapoksi.
Mainosteksteissä lukee, että 5.1 kerää erittäin vähän nestettä, mutta liekö tuossa mitään perää verrattuna normaaliin neloseen.

Itse vaihtaisin nesteet esim. viiden vuoden välein. Jos ajaisin erittäin paljon, niin voisi ehkä kolmen vuoden vaihtoväliä harkita. En tosin kiellä vuodenkaan välein vaihtamista, mutta väitän turhaksi, jos autoa ei ole tarkoitus pitää esim. 40 vuotta.
Porukoiden lähes 20 vuotta vanhaan kakkosautoon ei ole vaihdettu ainakaan kymmeneen vuoteen nesteitä. Eipä sille tule toki paljon kilometrejäkään, jos sillä nyt on mitään merkitystä veden kertymiseen.
Sanoin monta kertaa, että vaihdattakaa ne nesteet samalla, kun kävivät jotain jarrupaloja tms. pientä remonttia teettämässä.
Asentaja lupasi testata jarrunesteet jollain mittarilla(?) ja ei ollut kuulemma tarvetta vaihtaa. Toisin sanoen asentajaa ei kiinnostanut, vaikka ihan tunnetusti pätevä sälli ilmeisesti onkin.
Vielähän nuo jarrut ihan hyvin pelaavat, mutta itse en ABSillisessa vehkeessä venyttäisi vaihtovälejä 15 vuoteen, vaikka Toyota onkin. (Joku väitti joskus, että varsinkin "japsialumiini" syöpyy vauhdilla, mutta aika huvittava skenaario.)

Tuo pelkän säiliön nesteen vaihtaminen ei kuulosta ollenkaan tehokkaalta vaikka kai se vesi pikkuhiljaa tasaantuu koko nesteeseen. Ei ole tuo kemia vahvin alani, joten joutuu vaan mutuilemaan, kun ei jaksa montaa tuntia nettiä selata.
Ja kai noissa nesteissä on sitten jo valmiiksi reilusti vettä seassa, kun varastossa ja kaupanhyllyllä seisovat vuosikausia ja en ole tavannut hermeettisesti suljettua jarrunestepurkkia. Tai sitten korkin välissä on joku liima, mitä en ole huomannut. Joku myös selitti, että jos purkin korkki on kerran avattu, niin jämiä ei kannata enää mihinkään käyttää. Voihan se toki noinkin noinkin ajatella... Huollossakin heittävät varmaan aina isot pöntöt menemään ja muita Aku Ankan parhaita. Vähintäänkin kuivakaapissa säilyttävät.

Varaosa-autossa taisi olla hieman liian vanhat nesteet. Eräs talvi siitä oli hävinnyt nesteet. Liekö jo valmiiksi syöpynyt putki/wanha letku haljennut nesteen jäädyttyä. En ole jaksanut tutkia asiaa.
Tuossa tapauksessa on ihan mahdollista, että siellä oli samat nesteet 15 vuotta.
Tarkemmin ajateltuna siinä pitäisi kai olla reilusti yli puolet vettä joukossa, jotta jäätyisi jossain siperiassa, joten kai siellä on vaan saanut letku osumaa, kun testasin sen maasto-ominaisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin biltemasta purkin jarrunestettä aikoinaan ja ainakin siinä oli korkin alla semmoinen alumiininen sinetti mikä piti vielä erikseen poistaa. Samoja sinettejä on tullut vastaan ainakin automaattivaihteiston öljyissä.
 
Moniko vaihtelee ohjaustehostimenkaan nesteitä vaikka se olis huuhtelemalla tuotakin helpompi homma.

Itse vaihdoin varmaan vuoden oston jälkeen ohjaustehostimen nesteet. Olivat aivan mustat ja uusien tehostajan nesteiden jälkeen ohjaus keveni, vaihdoin huuhtelemalla ja kolme kertaa yhteensä. Eli vanhojen öljyjen kanssa tehostajan kanssa sai käyttää enemmän voimaa kääntämiseen.

Eikä ne vanhat öljyt yhtään helpota sen tehostajan toimintaa ja vielä valmistajan mukaan ne kesti jotain -35 asteen pakkasia, kun uudet erimerkkiset öljyt kestää sentään johonki -46 asteen saakka pakkasia.

Entäs sitten manuaalivaihteistoöljyt? Vaihdettiin uudet laatikkoöljyt ja oli
aivan törkeä ero vanhoihin öljyihin sekä hyvin ruskeanmustat ulos. Ennen öljynvaihtoa sai suunnilleen survoa 40km/h 3->2 vaihdetta päälle ja nyt menee kevyemmin.

Eikä huomaa, että vaikka olisi -25 astetta pakkasta tai +30 astetta lämpöä.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa nykyautoissa tarvii monissa olla tietokone kiinni autossa vaihdon/ilmauksen aikana. Meillä on duunissa "automaattinen" nesteidenvaihto masiina, jarrunipat auki ja jarrunestesäiliöön letku ilmauskoneesta ja tietokone hoitaa loput. Vanhoissa autoissa sit työnnetään paine säiliöön ja päästetään ilmausruuveista tietty määrä nestettä läpi.
 
Täytyis kaivaa ylös jos vielä jostain löytyis laput kun mitattiin 10 vuotta vain säiliöstä osittain vaihdetut verrattuna muutaman vuoden välein jarrusylinterin ruuvin kautta päästetyt.

Eli kun itse öljynvaihdon yhteydes imassut lääkeruiskulla säliön melkein tyhjäksi ja lisännyt täyteen uutta. Tuollaisesta otettiin nesteit takajarrujen kautta testattavaksi. Verraten autoon jossa tuo 2-4 vuoden välein aina kokonaan vaihdettu.

Vesipitoisuus oli lähes sama eli tuo täysi vaihto ei välttämättä hyödytä vaan riittäisi tehtäväksi silloin kun muutenkin joutuu ilmaileen. Kuten jarruletkujen vaihdon yhteydessä. Huomioon pitää ottaa toki se että aina jarrupaloja vaihtaes tai jumpates on männät pohjaan saakka painettu eli siten tyhjentyneet nesteestä.

Kaikis ei tosin lähde se sihtikuppi nestesäiliöstä joten ei onnistu 100-150ml ruiskulla imaisu.

Aikoinaan käyttänyt sitä keltaista dot4 pulloa joka varmaan yleisin. Nykyisin tullut käytettä motonetin dot5.1 pulloja . Sitä kun voi sekoittaa dot4 kanssa.

Itsellä meni omasta autosta vähän pakosti jarrunesteet vaihtoon, kun katsastuksessa poikkasi toisen jarruputken takaa ja toinen oli yhtä hapero.
Tuli ajokielto, mutta nyt on katsastettuna.

Edellisessä katsastuksessa katsastaja ei kyllä pistänyt vaihtamaan, mutta kertoili, että seuraile noita takajarruputkia.

Dot3/4/5.1 on sekoituskelpoiset keskenään ja ainoastaan Dot5 ei ole. Ja periaatteessa ABS-pumppuja ei saa ilmattua kuin tietokoneella käskyttäellä eli
tätä kautta sieltä poistuu ilmat ja vanhat nesteet. Osassa ABS-pumppujahan on ihan pohjassa ilmausruuvi.
 
Ketjun innoittamana päätin ottaa pienen ruiskun ja imasin parista autosta säiliöt tyhjäksi. Toisessa autossa hyvän näköistä tavaraa, eikä silmämääräisesti pystynyt löytämään eroa uuden nesteen vierellä. Toisessa autossa oli säiliössä aika pitkälti läpikuultavaa (veden näköistä) nestettä, jossa jotain mustaa sekaisin. Tämä random musta aine ei sekoittunut kunnolla muuhun roinaan, vaan oli säiliössä päällä ja säiliön pohjalta tuli terveen näköistä tavaraa. Ehkä pitäisi vaihtaa nuo nesteet kokonaan, eikä vaan säiliön kautta. :nb:
 
Edellisessä autossa oli kyllä siliössä terveen väriset nesteet mutta varsinkin takajarrupiirissä oli aivan mustaa limaa se jarruneste kun vaihdoin taakse jarrusylinterit. Yllättäin oli korroosio syönyt sylinterien tiivistepinnat ruvelle. Se säiliöön nesteen vaihtaminen on aivan yhtä tyhjän kansaa kun jarrusylinteri on 1-toiminen. Neste siellä jarrysylinterin päässä ei vaihdu ikinä jos sitä ei erikseen vuodateta jokaisesta nurkasta niin kauan että alkaa tulla kirkasta ulos.

Ja vuosi tästä korkkasi sitten kytkimen työsylinteri, sielläkin oli nesteet kuin suklaavanukasta eli ei ikinä vaihdettu.
 
Kyllä tuo on ihan tehtävälistalla. Pitäisi päästä sisätiloihin harrastamaan, kun ei tuolla ulkona jaksa olla jatkuvassa vesisateessa.
 
Paljonko jarrunesteiden vaihto maksaa korjaamolla? Pitää varmaan seuraavan huollon yhteydessä vaihdattaa.
 
Paljonko jarrunesteiden vaihto maksaa korjaamolla? Pitää varmaan seuraavan huollon yhteydessä vaihdattaa.
Olisiko joku 40 euroa ottanut tuo korjaamo kun viimeksi huollon yhteydessä vaihtoi. Hinta on sitä luokkaa että ei kannata jättää vaihtamatta jos vuosikustannus on sen 20-25 euroa...
 
Paikallinen paja otti vaihdosta 25€ kun vein mukanani pullon motonetin nestettä :lol: pösö 406
Olisiko joku 40 euroa ottanut tuo korjaamo kun viimeksi huollon yhteydessä vaihtoi. Hinta on sitä luokkaa että ei kannata jättää vaihtamatta jos vuosikustannus on sen 20-25 euroa...
Ja vaihtoiko kumpikin/kaan satuloista käsin nesteet vai vain säiliöstä? 25egen hinnalla voisi kuvitella että sillä ei saa työtä edes ½tuntia ja nosturille joutuu nostaa jos meinaa nippoihin päästä käsiksi, teoriassa voisi nipin napin ehtiä mutta kun yleensä on tapana laskuttaa vähintään 3x todellinen niin epäilen että on vaihdettu vain säiliöstä...
 
Ja vaihtoiko kumpikin/kaan satuloista käsin nesteet vai vain säiliöstä? 25egen hinnalla voisi kuvitella että sillä ei saa työtä edes ½tuntia ja nosturille joutuu nostaa jos meinaa nippoihin päästä käsiksi, teoriassa voisi nipin napin ehtiä mutta kun yleensä on tapana laskuttaa vähintään 3x todellinen niin epäilen että on vaihdettu vain säiliöstä...
No jos se on nosturilla jo valmiiksi ja läppäri hoitaa ilmauksen auton tietokoneen kanssa niin ei siinä hirveästi työtä jää (A6:ssa auto+diagnostiikkasofta hoitaa ilmauksen).
 
Minkälainen systeemi tuo on onko satuloissa sähköventtiilit nippojen tilalla?
Ei vaan ABS pumppua pitää käyttää ilmauksen auttamiseen. Muuten vaikeaa tai jopa mahdotonta joissain autoissa.

In VAG-COM:
[Select]
[03 - ABS Brakes]
[Basic Settings - 04]
Group 001
[Go!]

Once you hit GO! the screen says to depress pedal and hold
You have to press the pedal HARD. Seriously, pound the pedal like you're about to drive over a cliff. Remember to hold the pedal down!

The pedal will drop, the pump runs briefly, then the pedal comes back up.

Take your foot off the pedal.

I think it wants you to click on OK at this point.

The screen says something like FR/FL bleed screw OPEN.

Open both front bleed screws. Obviously, on each bleed screw you'll have some tubing going from the bleeder into a catch jar.

Click on OK (or DONE or something like that).

Pump runs for 10 seconds, pushing fluid out of the bleeders into your catch jars.

Screen says something like: Depr. pedal 10X; bleed screw CLOSED

Depress pedal firmly 10 times, then close both bleed screws.

Click OK.
 
Ei vaan ABS pumppua pitää käyttää ilmauksen auttamiseen. Muuten vaikeaa tai jopa mahdotonta joissain autoissa.

Eli joutuu avamaan nipat joka pyörästä,eli vie enemmän aikaa kuin perinteinen ilman atk:ta suoritettava vaihto. 25 euron hinta moisesta vaihdosta viittaa kusetukseen, imaistu säiliöstä vanhat pois ja uudet tilalle.Vaikea todistaa ilman uudestaan vaihtoa että on myös satuloista päästetty vanhat nesteet pois.
 
Eli joutuu avamaan nipat joka pyörästä,eli vie enemmän aikaa kuin perinteinen ilman atk:ta suoritettava vaihto. 25 euron hinta moisesta vaihdosta viittaa kusetukseen, imaistu säiliöstä vanhat pois ja uudet tilalle.Vaikea todistaa ilman uudestaan vaihtoa että on myös satuloista päästetty vanhat nesteet pois.
Jo se että vilkaisee onko ilmausnipan kumihattu vanhan paskan peitossa vai suunnillen puhdas kertoo onko siellä satulan luona käyty.
 
Jo se että vilkaisee onko ilmausnipan kumihattu vanhan paskan peitossa vai suunnillen puhdas kertoo onko siellä satulan luona käyty.
Korjaamo katsoo minkälainen asiakas,jos lippalakkipäinen amis niin käy vähän pöyrittämässä kumihatusta paskat pois, jollekin hipsterille ei tarvii edes hattuja puhdistaa.onhan suuri houkutus jättää vaihto tekemättä jos ilmausruuvit on pahasti ruosteessa,suuri riski että napsahtaa poikki,helpomalla pääsee silloin vain säiliön täytöllä. 25e on niin alhainen hinta että tuskin pärnäisten-korjaamolakaan tekevät tolla hinnalla,alkaen hinnat on 40 e ylöspäin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 302
Viestejä
4 534 345
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom