Riippuuhan tuo kai vähän käytetyistä nesteistäkin. En tosin tiedä käytetäänkö missään kansanautossa vakiona silikonipohjaista dot 5.0:aa vai onko vaan ratamiesten hifistelyä.
Tuon ei pitäisi "imeä" vettä itseensä.
Dot 3, 4 ja 5.1 ovat sitä normaalia vettä imevää tavaraa.
Jos en väärin muista, niin 5.0 pitäisi vaihtaa paljon useammin nimenomaan korroosioriskin takia, vaikka hieman epäloogiselta kuulostaakin, mutta voisi mutuilla, että jos se täyttökorkin kautta nesteeseen kodensoituva (/säiliö tykkää tasaantua ympäröivään ilmankosteuteen) mitätön vesimäärää ei sekoitu siihen nesteeseen, niin se vesi lilluu siellä nesteen seassa pisaroina. Tai sitten ei.
Vaihtoehtoisesti se muuttuu vanhetessaan alienin (H.R. Giger) veren tapaiseksi molekyylihapoksi.
Mainosteksteissä lukee, että 5.1 kerää erittäin vähän nestettä, mutta liekö tuossa mitään perää verrattuna normaaliin neloseen.
Itse vaihtaisin nesteet esim. viiden vuoden välein. Jos ajaisin erittäin paljon, niin voisi ehkä kolmen vuoden vaihtoväliä harkita. En tosin kiellä vuodenkaan välein vaihtamista, mutta väitän turhaksi, jos autoa ei ole tarkoitus pitää esim. 40 vuotta.
Porukoiden lähes 20 vuotta vanhaan kakkosautoon ei ole vaihdettu ainakaan kymmeneen vuoteen nesteitä. Eipä sille tule toki paljon kilometrejäkään, jos sillä nyt on mitään merkitystä veden kertymiseen.
Sanoin monta kertaa, että vaihdattakaa ne nesteet samalla, kun kävivät jotain jarrupaloja tms. pientä remonttia teettämässä.
Asentaja lupasi testata jarrunesteet jollain mittarilla(?) ja ei ollut kuulemma tarvetta vaihtaa. Toisin sanoen asentajaa ei kiinnostanut, vaikka ihan tunnetusti pätevä sälli ilmeisesti onkin.
Vielähän nuo jarrut ihan hyvin pelaavat, mutta itse en ABSillisessa vehkeessä venyttäisi vaihtovälejä 15 vuoteen, vaikka Toyota onkin. (Joku väitti joskus, että varsinkin "japsialumiini" syöpyy vauhdilla, mutta aika huvittava skenaario.)
Tuo pelkän säiliön nesteen vaihtaminen ei kuulosta ollenkaan tehokkaalta vaikka kai se vesi pikkuhiljaa tasaantuu koko nesteeseen. Ei ole tuo kemia vahvin alani, joten joutuu vaan mutuilemaan, kun ei jaksa montaa tuntia nettiä selata.
Ja kai noissa nesteissä on sitten jo valmiiksi reilusti vettä seassa, kun varastossa ja kaupanhyllyllä seisovat vuosikausia ja en ole tavannut hermeettisesti suljettua jarrunestepurkkia. Tai sitten korkin välissä on joku liima, mitä en ole huomannut. Joku myös selitti, että jos purkin korkki on kerran avattu, niin jämiä ei kannata enää mihinkään käyttää. Voihan se toki noinkin noinkin ajatella... Huollossakin heittävät varmaan aina isot pöntöt menemään ja muita Aku Ankan parhaita. Vähintäänkin kuivakaapissa säilyttävät.
Varaosa-autossa taisi olla hieman liian vanhat nesteet. Eräs talvi siitä oli hävinnyt nesteet. Liekö jo valmiiksi syöpynyt putki/wanha letku haljennut nesteen jäädyttyä. En ole jaksanut tutkia asiaa.
Tuossa tapauksessa on ihan mahdollista, että siellä oli samat nesteet 15 vuotta.
Tarkemmin ajateltuna siinä pitäisi kai olla reilusti yli puolet vettä joukossa, jotta jäätyisi jossain siperiassa, joten kai siellä on vaan saanut letku osumaa, kun testasin sen maasto-ominaisuuksia.