Yleistä keskustelua sähköautoista

Reiluun 17k€ nousi VW ID.4 vm. 2021, ajettu 160tkm huutokaupat.comissa.
Menikö kalliilla vai halvalla?
En huomannut tuota kysymystä. Kun vaihtaa sen akun, niin hyvä auto. Tuleehan sille sitten hintaa, mutta ostajalla tiedossa. Kai tuo on aivan normaalia hintatasoa siis tuollaiselle ajomäärälle.
 
Kaikissa merkeissä joissakin autoissa on kennovikaa. Tulee aikalailla ajan kanssa esiin. Olihan ne alkupään Model S:ien akkujen kesto myös todella surkea. Tuo ID4:n SOH on tosiaan poikkeuksellisen alhainen. Toinen vastaavahan oli Björnin testissä joka oli siis jonkun hänen seuraajansa auto. En tiedä mikä se SoH raja on, mutta alle 70% pitäisi ehdottomasti mennä takuun piiriin mielestäni. En tiedä onko akkutakuussa ollut alunperin pienempi prosentti lukema vai puuttuuko se niistä papereista kokonaan. Vai onko SOH arvo ollut takuun loppumishetkellä karvan yli 70% (ainakin Toyotalla ko. prosenttiraja omassa akkutakuussaan).

Tiedä sitten onko VW ryhmällä ollut myös tiettyjä yksilöitä vähän Teslan tapaan jotka kyykkäävät nopeammin kuin toiset noissa alkupään malleissa.

Harri Salo noita testaili aviloolla myös ja todella hyvissä lukemissa akut olivat (myös Leaffilla oli vielä ihan ok akku vaikka tietty kulumista olikin tapahtunut). Hänen Buzzissaan taisi olla sata prosenttia (toki sekin varmasti sen pari prosenttia oli jo kulunut).
 
Olihan ne alkupään Model S:ien akkujen kesto myös todella surkea. Tuo ID4:n SOH on tosiaan poikkeuksellisen alhainen. Toinen vastaavahan oli Björnin testissä joka oli siis jonkun hänen seuraajansa auto. En tiedä mikä se SoH raja on, mutta alle 70% pitäisi ehdottomasti mennä takuun piiriin mielestäni. En tiedä onko akkutakuussa ollut alunperin pienempi prosentti lukema vai puuttuuko se niistä papereista kokonaan. Vai onko SOH arvo ollut takuun loppumishetkellä karvan yli 70% (ainakin Toyotalla ko. prosenttiraja omassa akkutakuussaan).

Tiedä sitten onko VW ryhmällä ollut myös tiettyjä yksilöitä vähän Teslan tapaan jotka kyykkäävät nopeammin kuin toiset noissa alkupään malleissa.

Harri Salo noita testaili aviloolla myös ja todella hyvissä lukemissa akut olivat (myös Leaffilla oli vielä ihan ok akku vaikka tietty kulumista olikin tapahtunut). Hänen Buzzissaan taisi olla sata prosenttia (toki sekin varmasti sen pari prosenttia oli jo kulunut).
Itse teslasata soittelin Akkuautolle (Janne) ja Kokkolan autohuoltoon (Jesse Haapala).

Molemmat kertoili, että Teslan 85 akkua on useita eri "generaatioita". Viimeisin jo kai aika toimiva. Alkupää taas huono. Sitten tuo 2016 tullut 90 akku on jo kestävää mallia heidän mielestään, kun se 90 on jatkokehitystä 85 akusta.

Kosteusen/veden pääsy akkuun sisälle on myös tietenkin heidän mukaansa hyvin haitallista. Se "akun kuivatushuolto" onkin heidän mukaansa ihan suositeltava toimenpide. Akkuautossa alk. 1090€ ja Kokkolan autohuollossa noin 900€.

Oma on 90D (fl), niin moottorit pitäisi olla heidän mielestään kestäviä. Ei tarvitse tehdä niille yhtään mitään. Nelivedossa kun on pieni takamoottori. Takaveto tai P90D olisi sitten "samanlaisella (melkein)" isolla takamoottorilla, jossa tulee kaikissa ajan mittaan jäähdytinnestevuoto moottorin sisälle ja tuo takamoottori rikkoontuu siitä syystä.


Omastakin mielestä tuo pitäisi mennä takuuseen.

"Ajoneuvolle tehty akkutesti: SOH 66% (kantamaa tarjoaa mittariin 250km-280km)."

Mutta koska takuun kilometrit on menneet noin 3tkm yli, niin myöhäistä. Itsekin olen kuullut jostain 70% luvusta, mutta se ehkä vaihtelee eri valmistajillakin.
 
Tehdäänköhän volkkareille aina akun kunnon tarkistus huollossa, että tuo heikkeneminen ei huolto-ohjelmaa noudattaen jää pimentoon?
 
Tehdäänköhän volkkareille aina akun kunnon tarkistus huollossa, että tuo heikkeneminen ei huolto-ohjelmaa noudattaen jää pimentoon?
Peugeot e-2008 huollossa testataan ilmastoinnin ja akun jäähdytyksen toiminta. Jos siis jättää huoltoja tekemättä, niin takuu raukeaa.

Ei siinä minusta tehdä mitään muuta tarkistusta? Toki raitisilmasuodatin vaihdetaan :) Mitataan esim renkaiden kuluminen ja voidellaan saranat. Sekä lisätään tuulilasinpesunestettä.

En tiedä sitten yhtään miten VAG/VW kohdalla tehdään? Eli että mitä toimenpiteitä tehdään huollossa. Nytkin VW varmaan toimii esim akun jäähdytyksen osalta, kun akussa ei ollut "vikaa".

Mitään sellaista Aviloo testiä ei ainakaan oteta, tai mitää raporttia ei saa (akun SOH prosenteista). Koska tuo Aviloo testi sitten maksaisi jotain.
 
Peugeot e-2008 huollossa testataan ilmastoinnin ja akun jäähdytyksen toiminta. Jos siis jättää huoltoja tekemättä, niin takuu raukeaa.
Ja ihan varmasti myös auton oma diagnostiikka noita testaa ja laittaa merkkivaloa, jos ei mene lävitse. On tässä valmistajilla keksimistä, kuinka saada rahastettua kuluttajaa sähköautojen kanssa.

Saisi EU tulla sellainen pakote että uuden auton hinnassa täytyisi näkyä paljonko maksaa auton huoltaminen 10 vuotta + 150tkm.
 
Ja ihan varmasti myös auton oma diagnostiikka noita testaa ja laittaa merkkivaloa, jos ei mene lävitse. On tässä valmistajilla keksimistä, kuinka saada rahastettua kuluttajaa sähköautojen kanssa.

Saisi EU tulla sellainen pakote että uuden auton hinnassa täytyisi näkyä paljonko maksaa auton huoltaminen 10 vuotta + 150tkm.
Sitä en tosiaan tiedä, että miten tuo ilmastointi ja akun jäähdytys testataan. Tunti kumminkin aikaa tutkia ja vaihtaa samalla se ainut vaihdettava, eli raitisilmasuodatin.

Eka pikahuolto 12.5tkm kohdalla ja seuraava 25tkm. Sitten siitä seuraava olisi ollut 50tkm kohdalla.

Esim teslallahan tuo on kokonaan automatisoitu, eli auto kyllä valittaa, jos jäähdytysnestettä on liian vähän tai muuten vaan joku paikka liian kuumana. Ei ole onneksi huoltoväliä, joka vaikuttaisi auton 8 vuoden akku- ja moottoritakuuseen tai 4 vuoden perustakuuseen. Tosin eipä ole Tesla takuukorjaustakaan tässä aivan lähistöllä (ei ole muutenkaan enää takuuta voimassa :) ).
 
Kaikissa merkeissä joissakin autoissa on kennovikaa. Tulee aikalailla ajan kanssa esiin. Olihan ne alkupään Model S:ien akkujen kesto myös todella surkea. Tuo ID4:n SOH on tosiaan poikkeuksellisen alhainen. Toinen vastaavahan oli Björnin testissä joka oli siis jonkun hänen seuraajansa auto. En tiedä mikä se SoH raja on, mutta alle 70% pitäisi ehdottomasti mennä takuun piiriin mielestäni. En tiedä onko akkutakuussa ollut alunperin pienempi prosentti lukema vai puuttuuko se niistä papereista kokonaan. Vai onko SOH arvo ollut takuun loppumishetkellä karvan yli 70% (ainakin Toyotalla ko. prosenttiraja omassa akkutakuussaan).

Tiedä sitten onko VW ryhmällä ollut myös tiettyjä yksilöitä vähän Teslan tapaan jotka kyykkäävät nopeammin kuin toiset noissa alkupään malleissa.

Harri Salo noita testaili aviloolla myös ja todella hyvissä lukemissa akut olivat (myös Leaffilla oli vielä ihan ok akku vaikka tietty kulumista olikin tapahtunut). Hänen Buzzissaan taisi olla sata prosenttia (toki sekin varmasti sen pari prosenttia oli jo kulunut).
Volkkarin akkutakuu toiminut kyllä itsellä kaksi kennoa no questions vaihdettu takuuseen. Ei oireillut muuten kuin vikavalo taulussa, tehtaalta speksit kyselivät. Range etc. Täysin samat. Kuulostaa erikoiselle miten se heikkenisi noin rajusti ilman huomaamista, ainakin uudemmissa ohjelmistoissa kuulemma akunhallinta viritetty niin tarkelle, että vikavalo syttyy. Nyt kilsoja n. 91 000.
 
Volkkarin akkutakuu toiminut kyllä itsellä kaksi kennoa no questions vaihdettu takuuseen. Ei oireillut muuten kuin vikavalo taulussa, tehtaalta speksit kyselivät. Range etc. Täysin samat.
Aika harvoinhan takuuaikana sen kummempia ongelmia noissa rempoissa on.
 
Mainittakoon, että vaikka Kia tekee nykyään ihan eri tason autoja kuin 15 vuotta sitten, niin jälleenmyyjät eivät ole vielä tuolle tasolle päivittyneet... Asiointikokemus toi mieleen lähinnä Tokmannin ämpärijonon, palvelu oli harvinaisen ankeaa ja Konalan liikkeen sisäänkäyntikin kuin jostain Markun käytettyjen huonekalujen liikkeestä :D

Itsellä oli tismalleen sama kokemus kun kävin tuossa syksyllä pre-facelift EV6:sta Konalassa koeajamassa. Myyjä vaikutti lähinnä vittuuntuneelta, että joku tulee häiritsemään hänen jurotustaan. Kommunikaatio ennen ja jälkeen koeajon oli lähinnä jotain murahtelun ja mutinan välimaastossa. Liekö sitten sama kaveri ollut paikalla. :D

(Huollon puolelle Konalaan pitää kyllä antaa kehuja kun edellisen Kia plugarin hybridijärjestelmän vikaa siellä kunnostettiin. Palveluasenne oli ihan eri luokkaa, kommunikaatio oli erittäin sujuvaa ja muutenkin homma toimi alusta loppuun todella hyvin.)

Btw, EV6:n sisarmalli Ioniq 5 on samasta alustasta huolimatta selvästi isompi sisältä ja siihen saa vissiin myös säädettävän reisituen, saattoi olla peräti vakiona. Tesloja olen myös monien pidempien kuskien kuullut kehuvan, vaikkei niissäkään säädettävää reisitukea ole. Itsellä nyt ekaa kertaa säädettävä reisituki uudessa autossa ja täytyy kyllä sanoa, että on kyllä ihan 5/5 varuste ihan näin standardimittaisellekin. Toisaalta Volvoissa nyt on perinteisesti muutenkin aika hyvät jakkarat.
 
Viimeksi muokattu:
70 % SoH tosiaan on VW akkutakuu, eli vaikuttaa siltä että tuo olisi mennyt takuuseen jos olisi hoksattu toimia ajoissa. Ei ole ollut ihan valot päällä kun on päästetty kilometrit yli 160 tkm, kyllähän noin ison kantaman laskun pitäisi sytyttää hälytysvalo että nyt ei ole akku ihan kunnossa.

Itse karsastankin leasing-käytössä olleiden käytettyjen sähkärien ostamista. Auton käyttäjällä olisi hyvä olla mahdollisimman vahva insentiivi huolehtia akun hyvästä kunnosta, ja valitettavasti leasing-autojen käyttäjissä on näitä joita ei voisi asia vähempää kiinnostaa.

Tehdäänköhän volkkareille aina akun kunnon tarkistus huollossa, että tuo heikkeneminen ei huolto-ohjelmaa noudattaen jää pimentoon?
ID.4 määräaikaishuollossa tehtiin, ilmoittivat huollon jälkeen että yksi moduli ei mene toleransseihin ja se vaihdettiin takuuna.
 
Itsellä oli tismalleen sama kokemus kun kävin tuossa syksyllä pre-facelift EV6:sta Konalassa koeajamassa. Myyjä vaikutti lähinnä vittuuntuneelta, että joku tulee häiritsemään hänen jurotustaan. Kommunikaatio ennen ja jälkeen koeajon oli lähinnä jotain murahtelun ja mutinan välimaastossa. Liekö sitten sama kaveri ollut paikalla. :D
Haha, loistava kuvaus, takuuvarmasti sama kaveri kyseessä. Jos joskus tulee fiilis että on tehnyt oman duunin huonosti, pitää muistaa tämä heebo niin pystyy suhteuttamaan että vielä aika paljon paskemminkin voi työnsä hoitaa :D
 
päivittyneet... Asiointikokemus toi mieleen lähinnä Tokmannin ämpärijonon, palvelu oli harvinaisen ankeaa ja Konalan liikkeen sisäänkäyntikin kuin jostain Markun käytettyjen huonekalujen liikkeestä :D
Ehkä myyjä luuli tulleensa Konelaan töihin!

Päivän paras…. :x3:

Miten noi huollottomat sähköautot vedetäänkö niillä sitten samoilla jarrunesteillä ym. koko elinkaari?
 
Mitkä siis on "huollottomia" sähköautoja? Useinhan niissä on 2 vuoden huoltoväli, joka varmaan riittää jarrunesteen osalta useimmilla kuskeilla.
 
Miten noi huollottomat sähköautot vedetäänkö niillä sitten samoilla jarrunesteillä ym. koko elinkaari?
Huolloton tesla on 4 vuoden välillä.

Ja onhan siellä jotain muitakin, esim 20tkm välein jarrusatuloiden herkistely.

"Huoltovälit​

Tesla suosittelee seuraavia huoltokohteita ja -välejä, mikäli ne soveltuvat ajoneuvoosi, jotta Model S -ajoneuvon luotettavuus ja tehokkuus voidaan jatkossakin taata.

Lisätietoja ajoneuvon hälytyksistä on kohdassa Hälytysten vianmääritys.

  • Jarrunesteen kunnon tarkistus 4 vuoden välein (vaihda tarvittaessa)*.
  • Ilmastointilaitteen kuivauspussin vaihto 2 vuoden välein.
  • Sisätilan ilmansuodattimen vaihto 2 vuoden välein.
  • HEPA-suodattimet ja vaihto 3 vuoden välein.
  • Puhdista ja voitele jarrusatulat vuosittain tai 12 500 mailin (20 000 kilometrin) välein, jos ajoneuvolla ajetaan suolatuilla teillä talvisin.
  • Vaihda renkaiden paikkoja aina 10 000 kilometrin välein tai kun ero urasyvyydessä on vähintään 1,5 mm sen mukaan, kumpi täyttyy ensin.
* Jarrujen voimakas käyttö hinauksen, alamäkiajon tai suorituskyvyn äärirajoilla ajamisen vuoksi – etenkin kuumissa ja kosteissa olosuhteissa – saattaa edellyttää jarrunesteen tarkistusta ja vaihtoa tavallista useammin."
 
Ehkäpä oikeammin sanottuna Teslan takuun säilyminen ei edellytä huoltamaan. Eli siinä 4v/80tkm tulee eroa perinnemerkkiin verrattuna 1000-1300 € (Toyota 15tkm välein, BMW/VAG 30tkm).
 
Mutta Toyotossa se takuu jatkuukin sinne 10 vuoden tai 200kkm tienoille. Iso ero Teslaan verrattuna.
Missä Toyotassa noin pitkä takuu on (jollei nyt puhuta vain akkutakuusta)? Muutamia omistaneena niissä ei takuut olleet mitenkään ihmeellisiä vrt. muut merkit. Tosin ei sillä takuulla ole Toyotan kohdalla paljoa väliäkään, kun ei niitä saa rikki millään.
 
Missä Toyotassa noin pitkä takuu on (jollei nyt puhuta vain akkutakuusta)? Muutamia omistaneena niissä ei takuut olleet mitenkään ihmeellisiä vrt. muut merkit. Tosin ei sillä takuulla ole Toyotan kohdalla paljoa väliäkään, kun ei niitä saa rikki millään.
Joo siis kyseessä on relax turva, ei takuu pahoittelen, ja se vaatii huolto-ohjelman noudattamista. Jokaisen huollon jälkeen tulee 12 kk takuuta.

 
Jaahas tuli vaimon Kia Niro hybridi vaihdettua Kia e-souliin. Ei oo tosin vielä autoja vaihdeltu mutta kaupat sovittuna.

Kyseessä meidän ensimmäinen sähköauto joten onko jotain mitä täs nyt pitäis opetella? Täällä on puhuttu tuosta vain 80% latauksesta yms. Ja saa myös suositella kotiin latausasemaa. Vaihtoehtoja näyttää olevan miljoona ja kotona tarkoitus ladata 99% ajasta. Ei jää sulakkeista kiinni.
 
Jaahas tuli vaimon Kia Niro hybridi vaihdettua Kia e-souliin. Ei oo tosin vielä autoja vaihdeltu mutta kaupat sovittuna.

Kyseessä meidän ensimmäinen sähköauto joten onko jotain mitä täs nyt pitäis opetella? Täällä on puhuttu tuosta vain 80% latauksesta yms. Ja saa myös suositella kotiin latausasemaa. Vaihtoehtoja näyttää olevan miljoona ja kotona tarkoitus ladata 99% ajasta. Ei jää sulakkeista kiinni.
Pörssisähkö jos on, niin lataus sitten öisin on ”aina” halpaa.
Suosittelen Wallbox Pulsar Plussaa.
 
Hyvä ettei ole, mutta saa kaksi kertaa käydä marmorilla huoltamassa 4-vuoden aikana silti. Muistelen i3 olleen, polttiksissa toki on kilsat.
Nii mikäs siinä jokatoinen vuosi käy laitattamassa uuden raitisilmansuodattimen ja varmaanki jarrunesteet. En todellakaan ole kiinnostunut itse tekemään tollasia. Korjaajadude kattoo että muuteski on iskussa ettei päädy katsastustilaston pohjalle teslatyyliin ku on paikat paskana ekalla leimalla eikä kukaan ole koskaan tsekannut mitään.
 
Nii mikäs siinä jokatoinen vuosi käy laitattamassa uuden raitisilmansuodattimen ja varmaanki jarrunesteet. En todellakaan ole kiinnostunut itse tekemään tollasia. Korjaajadude kattoo että muuteski on iskussa ettei päädy katsastustilaston pohjalle teslatyyliin ku on paikat paskana ekalla leimalla eikä kukaan ole koskaan tsekannut mitään.
Raitisilmasuodattimen vaihto on Teslaan asennettuna omassa pihassa joku 70€? Jarrunesteet ei onnistu kotipihassa vaihtaa. Paljon BMW:n sähköautojen huoltohinnat ovat? [sinällään mitätön kuluhan tuo kokonaisuudessaan, mutta omanlaista rahastusta].
 
Raitisilmasuodattimen vaihto on Teslaan asennettuna omassa pihassa joku 70€? Jarrunesteet ei onnistu kotipihassa vaihtaa. Paljon BMW:n sähköautojen huoltohinnat ovat? [sinällään mitätön kuluhan tuo kokonaisuudessaan, mutta omanlaista rahastusta].
Näköjään vajaa 300e mikä sisältää raitisilmansuodattimen, jarrunesteet ja auton tarkistuksen. Niin ja sijari huollon ajaksi mutta tää taitaa olla toimipistekohtaista.

En ole ennen uutta bemaria ostanut ja en tällaisesta edes ole ennen kuullut mutta siellä näköjään on myös BMW Tehdastakuun päättymistarkastus 0€. Ihan hyvä tuollainen "huolto" kyllä sitten ku joskus takuu alkaa olemaan ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Miksiköhän tämä on Teslalla 4 v ja kaikilla muilla 2v ?

.... tarve on varmaan sitten 2v välein :)
Tuli itselekin yllätyksenä noin pitkä jarrunesteen vaihtoväli. En tiedä vastausta.

Kyllä minustakin oikea vaihtoväli pitäisi olla 2 vuotta. Pitäisi ainakin mitata, että onko paljonkin vettä jarrunesteen seassa? Ikävää jos jarrut ei enää toimisi.
 
En minäkään tarkastaisi mitään jos kerran omistaja nykäisee takuunalaisen kilometrimäärän ja tulee sen jälkeen huoltamaan. Toinen syy voi olla myös, että huoltoja tulee takuuseen muutenkin liikaa eikä kapasiteetti pysy perässä. Parempi laittaa kaikki huollot mahdollisimman kauaksi.
 
Kokkolan Autohuolto sai huoltoon Enyaqin, juurikin koska SoC alentunut. Tuo myyty on akkuvikainen. Noissa kannattaa soc testauttaa ennen takuun umpeutumista, oisko lämmönhallitaongelmia ja akussa tapahtuu sivureaktioita lataustapahtumassa = litium häviää.

Tesloilla pikalataus ei ole juuri todettu vaikuttavan akun kulumiseen, joten siitä pelkästään ei ole kyse.
Kokkolan Enyaq oli ollut taksikäytössä käsittääkseni ja sitä oli vedetty DC:llä koko ajan, kaikki kennot oli tasaisesti huonossa hapessa.

Tästä en tiedä mutta teoriassa on mahdollista että on myöskin ollut taksikäytössä ja jos en ole ihan väärin ymmärtänyt niin autonvalmistajien takuut on erilaiset jos ne on ammattikäytössä/yrityksen nimissä.
 
Akkutakuissa ei ole eroja, mut Huihai/Kia yleistakuu on 2v meille esim.
 
Kaikki muut haluavat huoltaa ja saada nain suuria voittoja. Tesla ei kostu niista vaihdoista mitaan niin turha suositella sen useammin kuin on tarve.
Muuten hyvä, mutta taitaa se tarve olla pohjolan olosuhteissa varsinkin jotain muuta kuin kerran neljään vuoteen. Yllättävän hankala löytää tietoa milloin nesteet ovat vaihtokunnossa, jonkun tekstin mukaan kosteutta tulee 1 % vuodessa ja 2-3 % kohdalla syytä vaihtaa, vähän riippuen nesteestäkin mitä se on.
 
Tuli itselekin yllätyksenä noin pitkä jarrunesteen vaihtoväli. En tiedä vastausta.

Kyllä minustakin oikea vaihtoväli pitäisi olla 2 vuotta. Pitäisi ainakin mitata, että onko paljonkin vettä jarrunesteen seassa? Ikävää jos jarrut ei enää toimisi.
Jarrujen kiehumisesta johtuva täydellinen häviminen maantieajossa tuskin on edes mahdollista Suomen oloissa. Radallakin vaatii useita täysjarrutuksia lyhyen ajan sisään, tieliikentessä ei yleensä tule tilannetta jossa joutuisit tekemään useita paniikkijarrutuksia 130km/h motarivauhdeista peräjälkeen.
Jäljelle jää sitten korroosio-ongelmat. Näiden kehittymisessä tuntuu menevän se 15 vuotta vaikka jarrunesteitä ei olisi vaihdettu 10 vuoteen.
 
Jarrujen kiehumisesta johtuva täydellinen häviminen maantieajossa tuskin on edes mahdollista Suomen oloissa. Radallakin vaatii useita täysjarrutuksia lyhyen ajan sisään, tieliikentessä ei yleensä tule tilannetta jossa joutuisit tekemään useita paniikkijarrutuksia 130km/h motarivauhdeista peräjälkeen.
Jäljelle jää sitten korroosio-ongelmat. Näiden kehittymisessä tuntuu menevän se 15 vuotta vaikka jarrunesteitä ei olisi vaihdettu 10 vuoteen.
Ei se jarrujen kiehuttaminen vaatinut kuin vanhat nesteet ja peräkärryyn raskaamman kuorman. Sähköautoilla tilannetta auttaa merkittävästi energian keräys, jolloin jarruihin ei muodostu samanlaista rasitetta. Mutta kerran jarrut keittäneenä en kyllä suosittele kokemusta satku/pari vuotta säästämiseksi.
 
Jarrut ovat auton tärkein ja paras turvavaruste. Ei se jarrutusteho tarvitse olla kuin hieman laskenut tosipaikan tullen kun se voi olla kohtaloksi. En pihistelisi niiden huoltamisessa yhtään. Pikkuraha muihin kuluihin nähden ja paras henkivakuutus mitä autoilija voi saada.
 
Jarrut ovat auton tärkein ja paras turvavaruste. Ei se jarrutusteho tarvitse olla kuin hieman laskenut tosipaikan tullen kun se voi olla kohtaloksi. En pihistelisi niiden huoltamisessa yhtään. Pikkuraha muihin kuluihin nähden ja paras henkivakuutus mitä autoilija voi saada.

Sinänsä samaa mieltä mutta jarrunesteen vaihdolla on vaikutusta käytännössä vain tilanteissa jossa pitää tehdä useita täysjarrutuksia eli normaaliliikenteessä uusilla nesteillä auto ei pysähdy yhtään nopeampaa täysjarrutuksessa (sanotaan nyt disclaimeriksi että jos verrokkina on vaikka 4v/100k vanhat nesteet).

Eli uudet nesteet kestävät useamman täysjarrutuksen peräkkäin ennenkuin jarrujen teho alkaa heiketä vs. vanhat nesteet.
 
Ei se jarrujen kiehuttaminen vaatinut kuin vanhat nesteet ja peräkärryyn raskaamman kuorman. Sähköautoilla tilannetta auttaa merkittävästi energian keräys, jolloin jarruihin ei muodostu samanlaista rasitetta. Mutta kerran jarrut keittäneenä en kyllä suosittele kokemusta satku/pari vuotta säästämiseksi.
Ihan uteliaisuuttaan, millä autolla tai millaisella yhdistelmällä tuo temppu onnistui?

Sen kyllä ymmärrän jos vaikka Norjassa tai Alpeilla joku onnistuu keittämään jarrut, siellä se kehoitus käyttää pientä vaihdetta ja moottorijarrutusta ei tosiaankaan ole turhaan.
 
Muuten hyvä, mutta taitaa se tarve olla pohjolan olosuhteissa varsinkin jotain muuta kuin kerran neljään vuoteen
Josse tarve liittyy vain jarrujen kiehumiseen niin kylla turhaa vaihtelua on. Sylintereiden ruostumisen suojautumiseen se voisi olla jollain tapaa hyva syy mutta ei siita taida kenellakaan mitaan tieteellista ole nayttaa etta mika sen vaihtovalin sen osalta pitaisi olla.

En omiin romuihin vaihda koskaan jarrunesteita ja perassa kulkee ihan tarpeeksi usein 1000kg venetraileri ei ole minulla jarrut koskaan kiehuneet.
 
Viimeksi muokattu:
Kiehumislämpötila laskee kun ei vaihda, sekä milloin lie vettä oikeasti niin paljon et alkaa ruostuu: taitaa ruoste enemmin tulla jarrujen käyttämättömyydestä. Veikaan et tuolla tien päällä suurin osa autoista on vuosia vanhoilla nesteillä painamassa eteenpäin. Tottakai valmistajat suosittelee kaikenlaista, tuo heille rahaa. Tämä mutulla, tuskin täällä on kemistiä + autoinsinööriä joka ymmärtää valmistajan ohjetta syvällisemmin milloin nesteet on tarkoituksenmukaista vaihtaa arkiajoautossa. Valmistajille on myös turvallista suositella tai laittaa huolto-ohjelmaan ne nesteiden vaihdot: lisää liikevaihtoa ja suht.pieni juttu.
 
Kokkolan Enyaq oli ollut taksikäytössä käsittääkseni ja sitä oli vedetty DC:llä koko ajan, kaikki kennot oli tasaisesti huonossa hapessa.

Tästä en tiedä mutta teoriassa on mahdollista että on myöskin ollut taksikäytössä ja jos en ole ihan väärin ymmärtänyt niin autonvalmistajien takuut on erilaiset jos ne on ammattikäytössä/yrityksen nimissä.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tässä on taksikäytössä enyaq 280 000km ja ladattu aina 100%:iin pelkällä DC:llä.
 
Jos jarrunesteessä on paljon vettä se voi kuulemma jäätyäkin, tosin kuvittelisi että siellä on sen verran voimaa että vähän rakeisempikin jarruneste lähtee liikkeelle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 170
Viestejä
4 928 210
Jäsenet
79 309
Uusin jäsen
finbo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom