- Liittynyt
- 06.11.2016
- Viestejä
- 4 688
Kaikki muut haluavat huoltaa ja saada nain suuria voittoja. Tesla ei kostu niista vaihdoista mitaan niin turha suositella sen useammin kuin on tarve.Miksiköhän tämä on Teslalla 4 v ja kaikilla muilla 2v ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kaikki muut haluavat huoltaa ja saada nain suuria voittoja. Tesla ei kostu niista vaihdoista mitaan niin turha suositella sen useammin kuin on tarve.Miksiköhän tämä on Teslalla 4 v ja kaikilla muilla 2v ?
Kokkolan Enyaq oli ollut taksikäytössä käsittääkseni ja sitä oli vedetty DC:llä koko ajan, kaikki kennot oli tasaisesti huonossa hapessa.Kokkolan Autohuolto sai huoltoon Enyaqin, juurikin koska SoC alentunut. Tuo myyty on akkuvikainen. Noissa kannattaa soc testauttaa ennen takuun umpeutumista, oisko lämmönhallitaongelmia ja akussa tapahtuu sivureaktioita lataustapahtumassa = litium häviää.
Tesloilla pikalataus ei ole juuri todettu vaikuttavan akun kulumiseen, joten siitä pelkästään ei ole kyse.
Muuten hyvä, mutta taitaa se tarve olla pohjolan olosuhteissa varsinkin jotain muuta kuin kerran neljään vuoteen. Yllättävän hankala löytää tietoa milloin nesteet ovat vaihtokunnossa, jonkun tekstin mukaan kosteutta tulee 1 % vuodessa ja 2-3 % kohdalla syytä vaihtaa, vähän riippuen nesteestäkin mitä se on.Kaikki muut haluavat huoltaa ja saada nain suuria voittoja. Tesla ei kostu niista vaihdoista mitaan niin turha suositella sen useammin kuin on tarve.
Jarrujen kiehumisesta johtuva täydellinen häviminen maantieajossa tuskin on edes mahdollista Suomen oloissa. Radallakin vaatii useita täysjarrutuksia lyhyen ajan sisään, tieliikentessä ei yleensä tule tilannetta jossa joutuisit tekemään useita paniikkijarrutuksia 130km/h motarivauhdeista peräjälkeen.Tuli itselekin yllätyksenä noin pitkä jarrunesteen vaihtoväli. En tiedä vastausta.
Kyllä minustakin oikea vaihtoväli pitäisi olla 2 vuotta. Pitäisi ainakin mitata, että onko paljonkin vettä jarrunesteen seassa? Ikävää jos jarrut ei enää toimisi.
Ei se jarrujen kiehuttaminen vaatinut kuin vanhat nesteet ja peräkärryyn raskaamman kuorman. Sähköautoilla tilannetta auttaa merkittävästi energian keräys, jolloin jarruihin ei muodostu samanlaista rasitetta. Mutta kerran jarrut keittäneenä en kyllä suosittele kokemusta satku/pari vuotta säästämiseksi.Jarrujen kiehumisesta johtuva täydellinen häviminen maantieajossa tuskin on edes mahdollista Suomen oloissa. Radallakin vaatii useita täysjarrutuksia lyhyen ajan sisään, tieliikentessä ei yleensä tule tilannetta jossa joutuisit tekemään useita paniikkijarrutuksia 130km/h motarivauhdeista peräjälkeen.
Jäljelle jää sitten korroosio-ongelmat. Näiden kehittymisessä tuntuu menevän se 15 vuotta vaikka jarrunesteitä ei olisi vaihdettu 10 vuoteen.
Jarrut ovat auton tärkein ja paras turvavaruste. Ei se jarrutusteho tarvitse olla kuin hieman laskenut tosipaikan tullen kun se voi olla kohtaloksi. En pihistelisi niiden huoltamisessa yhtään. Pikkuraha muihin kuluihin nähden ja paras henkivakuutus mitä autoilija voi saada.
Ihan uteliaisuuttaan, millä autolla tai millaisella yhdistelmällä tuo temppu onnistui?Ei se jarrujen kiehuttaminen vaatinut kuin vanhat nesteet ja peräkärryyn raskaamman kuorman. Sähköautoilla tilannetta auttaa merkittävästi energian keräys, jolloin jarruihin ei muodostu samanlaista rasitetta. Mutta kerran jarrut keittäneenä en kyllä suosittele kokemusta satku/pari vuotta säästämiseksi.
Josse tarve liittyy vain jarrujen kiehumiseen niin kylla turhaa vaihtelua on. Sylintereiden ruostumisen suojautumiseen se voisi olla jollain tapaa hyva syy mutta ei siita taida kenellakaan mitaan tieteellista ole nayttaa etta mika sen vaihtovalin sen osalta pitaisi olla.Muuten hyvä, mutta taitaa se tarve olla pohjolan olosuhteissa varsinkin jotain muuta kuin kerran neljään vuoteen
Kokkolan Enyaq oli ollut taksikäytössä käsittääkseni ja sitä oli vedetty DC:llä koko ajan, kaikki kennot oli tasaisesti huonossa hapessa.
Tästä en tiedä mutta teoriassa on mahdollista että on myöskin ollut taksikäytössä ja jos en ole ihan väärin ymmärtänyt niin autonvalmistajien takuut on erilaiset jos ne on ammattikäytössä/yrityksen nimissä.
Saa sen polkimen runtattua voimalla liikkeelle mutta jarrut jää päälle...tämä tuli koettua joskus -88 subaru justyllä kovilla pakkasilla kun autoon ei ainoan omistajan mukaan oltu koskaan vaihdettu jarrunesteitä(2010). Auto oli hänellä ollut vain kesäkäytössä. Ihme kyllä jarruputket eivät pettäneet.Jos jarrunesteessä on paljon vettä se voi kuulemma jäätyäkin, tosin kuvittelisi että siellä on sen verran voimaa että vähän rakeisempikin jarruneste lähtee liikkeelle.
Ehkä ne sitten jopa toimii 4 vuotta, jos ei radalla aja? Varmaan aiheellista vaihtaa tuohon omaankin autoon jarrunesteet, kun en ole varma koska ne on vaihdettu.Jotenkin koomista, että väännetään sivutolkulla jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta, jonka kustannus on ~50€/vuosi. Puhutaan kuitenkin autoista joiden hinnat lähtee +20k€. Ehkä 1000 euron Corolla ketjussa ymmärtäisin asian paremmin.
Mutta eihän siinä jatketaan vain. Varmaan osalle voi olla kynnyskysymys auton valinnassa tämäkin.
Satkulla ei välttämättä jarrunesteiden vaihdossa selviä edes itse tehtynä. Ei tarvi olla kuin yksi ilmausnippa kiinni ruostuneena niin ajan- tai rahankulu nousee ihan uusiin lukemiin.Jotenkin koomista, että väännetään sivutolkulla jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta, jonka kustannus on ~50€/vuosi. Puhutaan kuitenkin autoista joiden hinnat lähtee +20k€. Ehkä 1000 euron Corolla ketjussa ymmärtäisin asian paremmin.
Mutta eihän siinä jatketaan vain. Varmaan osalle voi olla kynnyskysymys auton valinnassa tämäkin.
Elemme murrosaikaa jossa autojen huoltaminen loppuu. Siina huollattamisessa suurin vaiva omistajalle on siihen kaytetty aika ja vaiva. Jarrunesteet ovat viimeisia kohteita joita tarvitsee huollattaa ulkopuolisella.Jotenkin koomista, että väännetään sivutolkulla jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta, jonka kustannus on ~50€/vuosi.
Lisää tilaa kabiiniin, etenkin konttiin.Olut täälläkin aikaisemmin, mutta julkistus tänä vuonna...kiinnostava sähköetuveto. Mitä etuvedolla on haettu /saavutettu ?
![]()
Volkswagenin uusi kansanauto lupaa mullistaa markkinat
VW ID. 2All konseptiauto on jo nähty. Tuotantomallin julkistus lähestyy.www.kauppalehti.fi
Ja toisaalta öljyjä vaihdellaankin sitten kuin sukkia.On kyllä hämmästyttävä lukea kuinka välinpitämättömästi moni suhtautuu jarrunesteiden vaihtoon.
Voiko näin tosiaan hyvillä mielin tehdä? En siis tiedä aiheesta juuri mitään, mutta olen ymmärtänyt että jarrunestesäiliössä, josta näyte sillä kympin mittarilla otetaan, oleva neste voi olla täysin eri kunnossa verrattuna putkissa olevaan nesteeseen. Eli mittari voisi näyttää vihreää valoa samalla kun varsinaisessa jarrujärjestelmässä on vaarallisen paljon kosteutta.Eipä se kustannus harmita, vaan auton vieminen huoltoon, kun ei enää muutakaan syytä ole.
Noin 15 euroa maksaa jarrunesteiden kosteus-% testeri mätänetissä, jolla voi skipata turhat vaihdot.
Niin kauan kuin autoissa on mekaanisia osia jne. tulee ne huoltaa itse tai jonkun muun toimesta.Elemme murrosaikaa jossa autojen huoltaminen loppuu. Siina huollattamisessa suurin vaiva omistajalle on siihen kaytetty aika ja vaiva. Jarrunesteet ovat viimeisia kohteita joita tarvitsee huollattaa ulkopuolisella.
Voiko näin tosiaan hyvillä mielin tehdä? En siis tiedä aiheesta juuri mitään, mutta olen ymmärtänyt että jarrunestesäiliössä, josta näyte sillä kympin mittarilla otetaan, oleva neste voi olla täysin eri kunnossa verrattuna putkissa olevaan nesteeseen. Eli mittari voisi näyttää vihreää valoa samalla kun varsinaisessa jarrujärjestelmässä on vaarallisen paljon kosteutta.
Jarrujen kiehumisesta johtuva täydellinen häviminen maantieajossa tuskin on edes mahdollista Suomen oloissa. Radallakin vaatii useita täysjarrutuksia lyhyen ajan sisään, tieliikentessä ei yleensä tule tilannetta jossa joutuisit tekemään useita paniikkijarrutuksia 130km/h motarivauhdeista peräjälkeen.
Jäljelle jää sitten korroosio-ongelmat. Näiden kehittymisessä tuntuu menevän se 15 vuotta vaikka jarrunesteitä ei olisi vaihdettu 10 vuoteen.
Voiko näin tosiaan hyvillä mielin tehdä? En siis tiedä aiheesta juuri mitään, mutta olen ymmärtänyt että jarrunestesäiliössä, josta näyte sillä kympin mittarilla otetaan, oleva neste voi olla täysin eri kunnossa verrattuna putkissa olevaan nesteeseen. Eli mittari voisi näyttää vihreää valoa samalla kun varsinaisessa jarrujärjestelmässä on vaarallisen paljon kosteutta.
Ketjussa on yksi kirjoittaja kertonut että nesteet keittäneet. Taustat jäi epäselväksi, tässä yhteydessä siis se oliko ne joka neljäs vuosi vaihdettu kokonaan, vai vain mittailtu, eikä vettä muun virheen takia päässyt, vai joku 10v vanha auto jossa ei koskaan kokonaan vaihdettu, tehty mitään jarruille.Jarrunesteiden vaihto on siis puhtaasti rahastuskeino ja tätä potaskaa meille on syötetty vuosikymmenet ja sen olemme hyväuskoisina uskoneet. Onneksi tämä salaliitto paljastui nyt.
Jos tapahtuman kulku on se että palat lämpiää ja sitä kautta sylinteri ja siellä oleva neste. Liukkaalla jos naputetaan ABS vasten, niin tehoa on paljonpienempi, vs pitävällä. mutta onko tuossa ajatus se että rajusti pienemmästä tehosta huolimatta lämpöä johtuu enemmän sylinteriin.Jarrujen häviämiseen vanhoilla nesteillä riittää vähän pidempi jarrutus liukkaalla tiellä, ensin abs hakkaa muutaman sekunnin ja sitten poljin painuu pohjaan.
Niin ja siinä samalla painaa ensin sylinterit sisään ennen polkaisua ja sen jälkeen palat pois ja sen jälkeen kiillottaa sylinterit. Tai sitten vaan kovaa ajoa 20-vuotta ja kun menee jumiin niin hakee motonetista uuden satulan 100€. Siinä satulaa vaihtaessa tulee jarrunestekkin samalla vaihdettua.Siellä satuloiden päässä se huonoimmassa kunnossa oleva neste on. Sekin auttaisi jo paljon jos kerran vuodessa renkaiden vaihdon yhteydessä avaisi jokaista ilmanipaa ja pumppaisi muutaman polkaisun. Nesteen väri muuttuu silminnähden.
Aivan. Eli kyllä se huonoksi mennyt pieni akku kyykkää helposti.Pienellä akulla käytetään auton kaikkia muita järjestelmiä; valot, viihde, penkit, lämmitys...
Mä olen melko varma, että nuo pikkuakut ovat ongelma vain kylmissä maissa, kun eivät ole lämpimien maiden temperamenttiset insinöörit tienneet, että lyijyakku ei oikein lataudu kylmässä ja ei se oikein lämpenekään. Kokemus on todennäköisesti aivan eri, jos autoa pitää parkkihallissa tai jollain muulla konstilla latailee sitä akkua talvella.Mutta onkohan tuo 12V akku sähköautossa sitten vain virtojen päälle kytkemisen takia olemassa? Eli tärkeä, mutta iso akku kumminkin lataisi aina tarvittaessa sitten tuota pientä akkua.
Meinaat että liukkaalla tiellä absipumpun nakuttaessa jarrut jotenkin erityisesti lämpiäisivät? Kuulostaa taas kyllä täysin keksityltä jutulta.Jarrujen häviämiseen vanhoilla nesteillä riittää vähän pidempi jarrutus liukkaalla tiellä, ensin abs hakkaa muutaman sekunnin ja sitten poljin painuu pohjaan.
On noita videoita youtubessa tehty missä vedet jarrunesteenä ja tosiaan vasta lämpenemisen ja kiehumisen kautta jarrut katoavat, eivät heti ensimmäisessä jarrutukessaVoisi melkein pyytää Garage54 testaamaan että kuinka Ladan jarrut toimivat jos jarrunesteen vaihtaa vedeksi. Itse sanoisin että ensimmäisessä 2 jarrutuksessa 100 - 0 kmh ei ole jarrutusmatkassa eroa.
On todennäköistä, ettei jarrunesteessä ole mitään vikaa parin vuoden jälkeen, mutta se ei ole varmaa.
Auton käytöllä ja säilytyksellä on merkitystä jarrunesteen osalta. Mikäli auto säilytetään kuivassa tallissa ja ajetaan rauhallisesti, niin ongelmia tuskin on.
Nesteen kiehauttaminen ei kuitenkaan vaadi moottoriradalla ajamista, vaan esimerkiksi pidemmässä luistotilanteessa auton oma, jarruilla toteutettu voimanjakojärjestelmä voi aiheuttaa sen.
Näkyy tosiaan selkeästi.Teslan katsastustilastoissa näkyy, ettei niillä ole varsinaista huolto-ohjelmaa, eli sitten kun käydään hakemassa se eka leima, niin auto on jo hylkykunnossa. Toki siihen voi olla muitakin syitä, mutta varmasti tämä vaikuttaa.
Okei joo, no tämä selittää entisestään. Mutta no, kun noille Tesloille alkaa tulla ikää, niin jos niitä ei joka vuosi joku kurkkaa, niin ovat takuuajan jälkeenkin katsastustilastojen hylkykärjessä. Ihmiset nyt ajavat autoilla pääsääntöisesti niin kauan kuin auto vaan kulkee eteenpäin kolinoista välittämättä.Näkyy tosiaan selkeästi.
Jos ostaa teslan uutena tai vähän käytettynä, niin auto kannattaa katsastaa viimeistään 79tkm kohdalla (takuu 80tkm). Tai viimeistään 3v 11kk kohdalla (takuu 4 vuotta). Ensimmäinen katsastushan tulee myös samoin 4 vuoden kohdalla. Sen jälkeen 2 vuoden väli. Ja yli 10 vuoden vanhana vuosittain.
Jos katsastuksessa tulee hylky, niin Tesla korjaa viat takuun piikkiin. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Takuu ei tosin koske esim kuluneita jarrupaloja, mutta kuluneet alustan osat takuu kyllä korvaa. "Huollon" jälkeen sitten taas saa ajella 2 vuotta melko huolettomasti.
Juttu viimevuosikymmeneltä, mutta poimitaan sieltä vielä yksiVielä tuohon jarrunestekeskusteluun TM:n vastine kysymykseen.
Pari poimintaa vastauksesta :
https://tekniikanmaailma.fi/kuinka-usein-jarruneste-kannattaa-vaihtaa/
Vuosi mennyt ja tänäpäivänä ajonvakautusjärestelmiä on niissä elinkaaren ehtoopuolella olevissakin.Uusissa autoissa jarruilla on toteutettu monta muutakin järjestelmää kuten ajonvakautus. Kyse on herkistä ja todella nopeaa reagointia vaativista järjestelmistä, joten kaikkien komponenttien on oltava kunnossa toiminnan takaamiseksi. Muuten riittäisi nesteen tarkistus ja koeajo, mutta herkkien järjestelmäventtiilien huuhtelu ja tasalaatuisuuden varmistus vaativat nesteen vaihdon.
Taitaa tällä hetkellä olla siitä kiinni että tajuaako omistaja ostaa erikoisvahvistetut nivelet alkuperäisten tilalle. En tiedä mutta oletan että Tesloista 90% pomppaa sen saman nivelen takia joka on kuulemma suunniteltu siten että auto on mukava ajaa mutta uhrattu samalla kestävyys. Ei muihin autoihin niitä niveliä joka huollossa vaihdeta vaan ne kestää sen 200tkm. Teslalla on suunnittelu virhe ja nyt yritetään saada sitä että autoihin vaihdetaan jarrunesteet kerran kahteen vuoteen olemaan jonkinlainen korjaus tuohon.Okei joo, no tämä selittää entisestään. Mutta no, kun noille Tesloille alkaa tulla ikää, niin jos niitä ei joka vuosi joku kurkkaa, niin ovat takuuajan jälkeenkin katsastustilastojen hylkykärjessä. Ihmiset nyt ajavat autoilla pääsääntöisesti niin kauan kuin auto vaan kulkee eteenpäin kolinoista välittämättä.
On kyllä hämmästyttävä lukea kuinka välinpitämättömästi moni suhtautuu jarrunesteiden vaihtoon. Ei viitsitä maksaa, eikä viitsitä viedä autoa huoltoon. Erinomiaset perustelut sen tekemättömyydelle. Lisäksi monella tuntuu olevan paljon parempaa tietoa jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta kuin autonvalmistajilla yleensä
Jarrujen häviämiseen vanhoilla nesteillä riittää vähän pidempi jarrutus liukkaalla tiellä, ensin abs hakkaa muutaman sekunnin ja sitten poljin painuu pohjaan.
Tässä olisi kyllä kehittymisen varaa, varsinkin jos miettii tuota lämmitystä. Sähköautossa on helposti 7kW lämmitysvastus, isompiakin on. Tuollainen vaatii jo luokkaa 500A jatkuvaa virtaa noin 14V jännitteellä. Alkaa olla jo muinaisjääne tuo 12V järjestelmä.Pienellä akulla käytetään auton kaikkia muita järjestelmiä; valot, viihde, penkit, lämmitys...
Meinaat että liukkaalla tiellä absipumpun nakuttaessa jarrut jotenkin erityisesti lämpiäisivät? Kuulostaa taas kyllä täysin keksityltä jutulta.