Yleistä keskustelua sähköautoista

Nii mikäs siinä jokatoinen vuosi käy laitattamassa uuden raitisilmansuodattimen ja varmaanki jarrunesteet. En todellakaan ole kiinnostunut itse tekemään tollasia. Korjaajadude kattoo että muuteski on iskussa ettei päädy katsastustilaston pohjalle teslatyyliin ku on paikat paskana ekalla leimalla eikä kukaan ole koskaan tsekannut mitään.
Raitisilmasuodattimen vaihto on Teslaan asennettuna omassa pihassa joku 70€? Jarrunesteet ei onnistu kotipihassa vaihtaa. Paljon BMW:n sähköautojen huoltohinnat ovat? [sinällään mitätön kuluhan tuo kokonaisuudessaan, mutta omanlaista rahastusta].
 
Raitisilmasuodattimen vaihto on Teslaan asennettuna omassa pihassa joku 70€? Jarrunesteet ei onnistu kotipihassa vaihtaa. Paljon BMW:n sähköautojen huoltohinnat ovat? [sinällään mitätön kuluhan tuo kokonaisuudessaan, mutta omanlaista rahastusta].
Näköjään vajaa 300e mikä sisältää raitisilmansuodattimen, jarrunesteet ja auton tarkistuksen. Niin ja sijari huollon ajaksi mutta tää taitaa olla toimipistekohtaista.

En ole ennen uutta bemaria ostanut ja en tällaisesta edes ole ennen kuullut mutta siellä näköjään on myös BMW Tehdastakuun päättymistarkastus 0€. Ihan hyvä tuollainen "huolto" kyllä sitten ku joskus takuu alkaa olemaan ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Miksiköhän tämä on Teslalla 4 v ja kaikilla muilla 2v ?

.... tarve on varmaan sitten 2v välein :)
Tuli itselekin yllätyksenä noin pitkä jarrunesteen vaihtoväli. En tiedä vastausta.

Kyllä minustakin oikea vaihtoväli pitäisi olla 2 vuotta. Pitäisi ainakin mitata, että onko paljonkin vettä jarrunesteen seassa? Ikävää jos jarrut ei enää toimisi.
 
En minäkään tarkastaisi mitään jos kerran omistaja nykäisee takuunalaisen kilometrimäärän ja tulee sen jälkeen huoltamaan. Toinen syy voi olla myös, että huoltoja tulee takuuseen muutenkin liikaa eikä kapasiteetti pysy perässä. Parempi laittaa kaikki huollot mahdollisimman kauaksi.
 
Kokkolan Autohuolto sai huoltoon Enyaqin, juurikin koska SoC alentunut. Tuo myyty on akkuvikainen. Noissa kannattaa soc testauttaa ennen takuun umpeutumista, oisko lämmönhallitaongelmia ja akussa tapahtuu sivureaktioita lataustapahtumassa = litium häviää.

Tesloilla pikalataus ei ole juuri todettu vaikuttavan akun kulumiseen, joten siitä pelkästään ei ole kyse.
Kokkolan Enyaq oli ollut taksikäytössä käsittääkseni ja sitä oli vedetty DC:llä koko ajan, kaikki kennot oli tasaisesti huonossa hapessa.

Tästä en tiedä mutta teoriassa on mahdollista että on myöskin ollut taksikäytössä ja jos en ole ihan väärin ymmärtänyt niin autonvalmistajien takuut on erilaiset jos ne on ammattikäytössä/yrityksen nimissä.
 
Kaikki muut haluavat huoltaa ja saada nain suuria voittoja. Tesla ei kostu niista vaihdoista mitaan niin turha suositella sen useammin kuin on tarve.
Muuten hyvä, mutta taitaa se tarve olla pohjolan olosuhteissa varsinkin jotain muuta kuin kerran neljään vuoteen. Yllättävän hankala löytää tietoa milloin nesteet ovat vaihtokunnossa, jonkun tekstin mukaan kosteutta tulee 1 % vuodessa ja 2-3 % kohdalla syytä vaihtaa, vähän riippuen nesteestäkin mitä se on.
 
Tuli itselekin yllätyksenä noin pitkä jarrunesteen vaihtoväli. En tiedä vastausta.

Kyllä minustakin oikea vaihtoväli pitäisi olla 2 vuotta. Pitäisi ainakin mitata, että onko paljonkin vettä jarrunesteen seassa? Ikävää jos jarrut ei enää toimisi.
Jarrujen kiehumisesta johtuva täydellinen häviminen maantieajossa tuskin on edes mahdollista Suomen oloissa. Radallakin vaatii useita täysjarrutuksia lyhyen ajan sisään, tieliikentessä ei yleensä tule tilannetta jossa joutuisit tekemään useita paniikkijarrutuksia 130km/h motarivauhdeista peräjälkeen.
Jäljelle jää sitten korroosio-ongelmat. Näiden kehittymisessä tuntuu menevän se 15 vuotta vaikka jarrunesteitä ei olisi vaihdettu 10 vuoteen.
 
Jarrujen kiehumisesta johtuva täydellinen häviminen maantieajossa tuskin on edes mahdollista Suomen oloissa. Radallakin vaatii useita täysjarrutuksia lyhyen ajan sisään, tieliikentessä ei yleensä tule tilannetta jossa joutuisit tekemään useita paniikkijarrutuksia 130km/h motarivauhdeista peräjälkeen.
Jäljelle jää sitten korroosio-ongelmat. Näiden kehittymisessä tuntuu menevän se 15 vuotta vaikka jarrunesteitä ei olisi vaihdettu 10 vuoteen.
Ei se jarrujen kiehuttaminen vaatinut kuin vanhat nesteet ja peräkärryyn raskaamman kuorman. Sähköautoilla tilannetta auttaa merkittävästi energian keräys, jolloin jarruihin ei muodostu samanlaista rasitetta. Mutta kerran jarrut keittäneenä en kyllä suosittele kokemusta satku/pari vuotta säästämiseksi.
 
Jarrut ovat auton tärkein ja paras turvavaruste. Ei se jarrutusteho tarvitse olla kuin hieman laskenut tosipaikan tullen kun se voi olla kohtaloksi. En pihistelisi niiden huoltamisessa yhtään. Pikkuraha muihin kuluihin nähden ja paras henkivakuutus mitä autoilija voi saada.
 
Jarrut ovat auton tärkein ja paras turvavaruste. Ei se jarrutusteho tarvitse olla kuin hieman laskenut tosipaikan tullen kun se voi olla kohtaloksi. En pihistelisi niiden huoltamisessa yhtään. Pikkuraha muihin kuluihin nähden ja paras henkivakuutus mitä autoilija voi saada.

Sinänsä samaa mieltä mutta jarrunesteen vaihdolla on vaikutusta käytännössä vain tilanteissa jossa pitää tehdä useita täysjarrutuksia eli normaaliliikenteessä uusilla nesteillä auto ei pysähdy yhtään nopeampaa täysjarrutuksessa (sanotaan nyt disclaimeriksi että jos verrokkina on vaikka 4v/100k vanhat nesteet).

Eli uudet nesteet kestävät useamman täysjarrutuksen peräkkäin ennenkuin jarrujen teho alkaa heiketä vs. vanhat nesteet.
 
Ei se jarrujen kiehuttaminen vaatinut kuin vanhat nesteet ja peräkärryyn raskaamman kuorman. Sähköautoilla tilannetta auttaa merkittävästi energian keräys, jolloin jarruihin ei muodostu samanlaista rasitetta. Mutta kerran jarrut keittäneenä en kyllä suosittele kokemusta satku/pari vuotta säästämiseksi.
Ihan uteliaisuuttaan, millä autolla tai millaisella yhdistelmällä tuo temppu onnistui?

Sen kyllä ymmärrän jos vaikka Norjassa tai Alpeilla joku onnistuu keittämään jarrut, siellä se kehoitus käyttää pientä vaihdetta ja moottorijarrutusta ei tosiaankaan ole turhaan.
 
Muuten hyvä, mutta taitaa se tarve olla pohjolan olosuhteissa varsinkin jotain muuta kuin kerran neljään vuoteen
Josse tarve liittyy vain jarrujen kiehumiseen niin kylla turhaa vaihtelua on. Sylintereiden ruostumisen suojautumiseen se voisi olla jollain tapaa hyva syy mutta ei siita taida kenellakaan mitaan tieteellista ole nayttaa etta mika sen vaihtovalin sen osalta pitaisi olla.

En omiin romuihin vaihda koskaan jarrunesteita ja perassa kulkee ihan tarpeeksi usein 1000kg venetraileri ei ole minulla jarrut koskaan kiehuneet.
 
Viimeksi muokattu:
Kiehumislämpötila laskee kun ei vaihda, sekä milloin lie vettä oikeasti niin paljon et alkaa ruostuu: taitaa ruoste enemmin tulla jarrujen käyttämättömyydestä. Veikaan et tuolla tien päällä suurin osa autoista on vuosia vanhoilla nesteillä painamassa eteenpäin. Tottakai valmistajat suosittelee kaikenlaista, tuo heille rahaa. Tämä mutulla, tuskin täällä on kemistiä + autoinsinööriä joka ymmärtää valmistajan ohjetta syvällisemmin milloin nesteet on tarkoituksenmukaista vaihtaa arkiajoautossa. Valmistajille on myös turvallista suositella tai laittaa huolto-ohjelmaan ne nesteiden vaihdot: lisää liikevaihtoa ja suht.pieni juttu.
 
Kokkolan Enyaq oli ollut taksikäytössä käsittääkseni ja sitä oli vedetty DC:llä koko ajan, kaikki kennot oli tasaisesti huonossa hapessa.

Tästä en tiedä mutta teoriassa on mahdollista että on myöskin ollut taksikäytössä ja jos en ole ihan väärin ymmärtänyt niin autonvalmistajien takuut on erilaiset jos ne on ammattikäytössä/yrityksen nimissä.


Tässä on taksikäytössä enyaq 280 000km ja ladattu aina 100%:iin pelkällä DC:llä.
 
Jos jarrunesteessä on paljon vettä se voi kuulemma jäätyäkin, tosin kuvittelisi että siellä on sen verran voimaa että vähän rakeisempikin jarruneste lähtee liikkeelle.
 
Jos jarrunesteessä on paljon vettä se voi kuulemma jäätyäkin, tosin kuvittelisi että siellä on sen verran voimaa että vähän rakeisempikin jarruneste lähtee liikkeelle.
Saa sen polkimen runtattua voimalla liikkeelle mutta jarrut jää päälle...tämä tuli koettua joskus -88 subaru justyllä kovilla pakkasilla kun autoon ei ainoan omistajan mukaan oltu koskaan vaihdettu jarrunesteitä(2010). Auto oli hänellä ollut vain kesäkäytössä. Ihme kyllä jarruputket eivät pettäneet.

Kovemmilla pakkasilla vanhat nesteet huomaa juurikin tuosta että jarrut eivät ole enää niin herkät ja poljin tuntuu tahmaiselta, tuoreilla nesteillä jarrutuntuma ei juurikaan muutu ulkolämpötilasta huolimatta.
 
Jotenkin koomista, että väännetään sivutolkulla jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta, jonka kustannus on ~50€/vuosi. Puhutaan kuitenkin autoista joiden hinnat lähtee +20k€. Ehkä 1000 euron Corolla ketjussa ymmärtäisin asian paremmin.
Mutta eihän siinä jatketaan vain. Varmaan osalle voi olla kynnyskysymys auton valinnassa tämäkin.
 
Jotenkin koomista, että väännetään sivutolkulla jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta, jonka kustannus on ~50€/vuosi. Puhutaan kuitenkin autoista joiden hinnat lähtee +20k€. Ehkä 1000 euron Corolla ketjussa ymmärtäisin asian paremmin.
Mutta eihän siinä jatketaan vain. Varmaan osalle voi olla kynnyskysymys auton valinnassa tämäkin.
Ehkä ne sitten jopa toimii 4 vuotta, jos ei radalla aja? Varmaan aiheellista vaihtaa tuohon omaankin autoon jarrunesteet, kun en ole varma koska ne on vaihdettu.
 
Jotenkin koomista, että väännetään sivutolkulla jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta, jonka kustannus on ~50€/vuosi. Puhutaan kuitenkin autoista joiden hinnat lähtee +20k€. Ehkä 1000 euron Corolla ketjussa ymmärtäisin asian paremmin.
Mutta eihän siinä jatketaan vain. Varmaan osalle voi olla kynnyskysymys auton valinnassa tämäkin.
Satkulla ei välttämättä jarrunesteiden vaihdossa selviä edes itse tehtynä. Ei tarvi olla kuin yksi ilmausnippa kiinni ruostuneena niin ajan- tai rahankulu nousee ihan uusiin lukemiin.
Monessa autohuollossa tuo vaihto kyllä taidetaan tehdä pelkästään säiliöstä imemällä mutta se on 90% turhaa hommaa kun vanhat paskaiset nesteet jäävät satuloihin.
 
Jotenkin koomista, että väännetään sivutolkulla jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta, jonka kustannus on ~50€/vuosi.
Elemme murrosaikaa jossa autojen huoltaminen loppuu. Siina huollattamisessa suurin vaiva omistajalle on siihen kaytetty aika ja vaiva. Jarrunesteet ovat viimeisia kohteita joita tarvitsee huollattaa ulkopuolisella.
 
Ei ole ihan uutta, että liikkeissä missä urakalla huoltoja tehdään (lähes kaikki merkkihuollot) niin imetään vain nesteet säiliöstä ja uudet tilalle. Ei todellakaan ole wörttiä alkaa nippoja availemaan, turhaan menee aikaa ja saadaan ne jopa särki ja lisää murheita vaan.

Valtaosalle täysin turhia toimenpiteitä jarrunesteet/jäähdytysnesteiden vaihdot niin tiheästi, erityisesti huoltosopimusautoissa nämä aina jätetään välistä ja vedetään vaan proviikat tekijälle ja talolle.

En nyt sitten yleistä, mutta tietoa ja kokemusta paikanpäältä tähtimallisesta korealaisiin merkkeihin sieltä hallista.
 
On kyllä hämmästyttävä lukea kuinka välinpitämättömästi moni suhtautuu jarrunesteiden vaihtoon. Ei viitsitä maksaa, eikä viitsitä viedä autoa huoltoon. Erinomiaset perustelut sen tekemättömyydelle. Lisäksi monella tuntuu olevan paljon parempaa tietoa jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta kuin autonvalmistajilla yleensä. Jarrunesteiden vaihto on siis puhtaasti rahastuskeino ja tätä potaskaa meille on syötetty vuosikymmenet ja sen olemme hyväuskoisina uskoneet. Onneksi tämä salaliitto paljastui nyt.

Ennakoivaa huoltoahan autoon pitääkin tehdä, eikä vasta sitten kun jokin on huonosti tai pakko vaihtaa. Mutta kukin tyylillään.

Moni kiikuttaa autoaan huoltoon kiltisti takuuaikana, mutta sen jälkeen ote lipsuu. Miksi ? Ei huolto ole takuuta varten vaan autoa varten.
 
Eipä se kustannus harmita, vaan auton vieminen huoltoon, kun ei enää muutakaan syytä ole.

Noin 15 euroa maksaa jarrunesteiden kosteus-% testeri mätänetissä, jolla voi skipata turhat vaihdot.
Voiko näin tosiaan hyvillä mielin tehdä? En siis tiedä aiheesta juuri mitään, mutta olen ymmärtänyt että jarrunestesäiliössä, josta näyte sillä kympin mittarilla otetaan, oleva neste voi olla täysin eri kunnossa verrattuna putkissa olevaan nesteeseen. Eli mittari voisi näyttää vihreää valoa samalla kun varsinaisessa jarrujärjestelmässä on vaarallisen paljon kosteutta.
 
Voiko näin tosiaan hyvillä mielin tehdä? En siis tiedä aiheesta juuri mitään, mutta olen ymmärtänyt että jarrunestesäiliössä, josta näyte sillä kympin mittarilla otetaan, oleva neste voi olla täysin eri kunnossa verrattuna putkissa olevaan nesteeseen. Eli mittari voisi näyttää vihreää valoa samalla kun varsinaisessa jarrujärjestelmässä on vaarallisen paljon kosteutta.

Siellä satuloiden päässä se huonoimmassa kunnossa oleva neste on. Sekin auttaisi jo paljon jos kerran vuodessa renkaiden vaihdon yhteydessä avaisi jokaista ilmanipaa ja pumppaisi muutaman polkaisun. Nesteen väri muuttuu silminnähden.
 
Jarrujen kiehumisesta johtuva täydellinen häviminen maantieajossa tuskin on edes mahdollista Suomen oloissa. Radallakin vaatii useita täysjarrutuksia lyhyen ajan sisään, tieliikentessä ei yleensä tule tilannetta jossa joutuisit tekemään useita paniikkijarrutuksia 130km/h motarivauhdeista peräjälkeen.
Jäljelle jää sitten korroosio-ongelmat. Näiden kehittymisessä tuntuu menevän se 15 vuotta vaikka jarrunesteitä ei olisi vaihdettu 10 vuoteen.

Jarrujen häviämiseen vanhoilla nesteillä riittää vähän pidempi jarrutus liukkaalla tiellä, ensin abs hakkaa muutaman sekunnin ja sitten poljin painuu pohjaan.
 
Voiko näin tosiaan hyvillä mielin tehdä? En siis tiedä aiheesta juuri mitään, mutta olen ymmärtänyt että jarrunestesäiliössä, josta näyte sillä kympin mittarilla otetaan, oleva neste voi olla täysin eri kunnossa verrattuna putkissa olevaan nesteeseen. Eli mittari voisi näyttää vihreää valoa samalla kun varsinaisessa jarrujärjestelmässä on vaarallisen paljon kosteutta.

Voit periaatteessa liruttaa tyhjennys/ilmausnipan kautta astiaan sen verran että saat näytteen putkesta.

Toisaalta jos huollossa vaihto tehdään imemällä tyhjäksi tai ei ollenkaan, kuten ammattilainen tuossa tunnusti, niin...
 
Jarrunesteiden vaihto on siis puhtaasti rahastuskeino ja tätä potaskaa meille on syötetty vuosikymmenet ja sen olemme hyväuskoisina uskoneet. Onneksi tämä salaliitto paljastui nyt.
Ketjussa on yksi kirjoittaja kertonut että nesteet keittäneet. Taustat jäi epäselväksi, tässä yhteydessä siis se oliko ne joka neljäs vuosi vaihdettu kokonaan, vai vain mittailtu, eikä vettä muun virheen takia päässyt, vai joku 10v vanha auto jossa ei koskaan kokonaan vaihdettu, tehty mitään jarruille.
Ja kärry oli ha autossa, mutta oletus että ihan Suomessa ennakoivaa ajoa.

Onnettomuus tarinoissa nesteet ei ole jääneet mieleen, vaan monet muut , vaikka meillä tarinoiden mukaan paljon autoja liikenteessä jossa nesteitä valutetaan pois lähinnä muun jarrurempan yhteydessä ja osassa vain silloin jos ihan pakko.

Eli jos nyt yleinen mielipide on se että Teslan 4v ei ole liianpitkä, ja nuo vuoden kahden välein vaihdot tavanomaisessa Suomia käytössä ei sinänsä perustu tarpeeseen. ja sen aika raha kannattaa käyttää ihan niiden jarrujenherkistelyyn.
Mutta ilmeisesti tuota neljävuotta ei ole liioittelua, eli ihan hyvä jos silloin ihan oikeasti vaihdetaan.


Jarrujen häviämiseen vanhoilla nesteillä riittää vähän pidempi jarrutus liukkaalla tiellä, ensin abs hakkaa muutaman sekunnin ja sitten poljin painuu pohjaan.
Jos tapahtuman kulku on se että palat lämpiää ja sitä kautta sylinteri ja siellä oleva neste. Liukkaalla jos naputetaan ABS vasten, niin tehoa on paljonpienempi, vs pitävällä. mutta onko tuossa ajatus se että rajusti pienemmästä tehosta huolimatta lämpöä johtuu enemmän sylinteriin.

No sekin ero mitä renkaaseen.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä satuloiden päässä se huonoimmassa kunnossa oleva neste on. Sekin auttaisi jo paljon jos kerran vuodessa renkaiden vaihdon yhteydessä avaisi jokaista ilmanipaa ja pumppaisi muutaman polkaisun. Nesteen väri muuttuu silminnähden.
Niin ja siinä samalla painaa ensin sylinterit sisään ennen polkaisua ja sen jälkeen palat pois ja sen jälkeen kiillottaa sylinterit. Tai sitten vaan kovaa ajoa 20-vuotta ja kun menee jumiin niin hakee motonetista uuden satulan 100€. Siinä satulaa vaihtaessa tulee jarrunestekkin samalla vaihdettua.

Näistä jarruneste jutuista tulee mieleen yhden lajin kansa joka sanoo että jos menee itse vaihtamaan pistorasian kämppään niin palovakuutus on sen jälkeen turha. Turha ottaa tuohon sähköjuttuun kiinni vaan siihen että joillain ihmisillä tuntuu olevan joku ihmeen rakas harrastus pelotella keksityillä asioilla.

Voisi melkein pyytää Garage54 testaamaan että kuinka Ladan jarrut toimivat jos jarrunesteen vaihtaa vedeksi. Itse sanoisin että ensimmäisessä 2 jarrutuksessa 100 - 0 kmh ei ole jarrutusmatkassa eroa.
 
Katsoin tuon videon, jossa ladattavan hybridin tai samoin myös sähköauton 12V akku on vanhuuttaan sanonut sopimuksensa irti. Oli ainakin selkeästi kerrottu, että mihin sitä 12V akkua käytetään. Polttiskin käynnistetään ilmeisesti ison akun virralla. Sitten kun 12V "hajoaa" vanhuuttaan lopullisesti, niin auto ei käynnisty enää ollenkaan.

Mutta onkohan tuo 12V akku sähköautossa sitten vain virtojen päälle kytkemisen takia olemassa? Eli tärkeä, mutta iso akku kumminkin lataisi aina tarvittaessa sitten tuota pientä akkua.

 
Pienellä akulla käytetään auton kaikkia muita järjestelmiä; valot, viihde, penkit, lämmitys...
 
Mutta onkohan tuo 12V akku sähköautossa sitten vain virtojen päälle kytkemisen takia olemassa? Eli tärkeä, mutta iso akku kumminkin lataisi aina tarvittaessa sitten tuota pientä akkua.
Mä olen melko varma, että nuo pikkuakut ovat ongelma vain kylmissä maissa, kun eivät ole lämpimien maiden temperamenttiset insinöörit tienneet, että lyijyakku ei oikein lataudu kylmässä ja ei se oikein lämpenekään. Kokemus on todennäköisesti aivan eri, jos autoa pitää parkkihallissa tai jollain muulla konstilla latailee sitä akkua talvella.
 
Jarrujen häviämiseen vanhoilla nesteillä riittää vähän pidempi jarrutus liukkaalla tiellä, ensin abs hakkaa muutaman sekunnin ja sitten poljin painuu pohjaan.
Meinaat että liukkaalla tiellä absipumpun nakuttaessa jarrut jotenkin erityisesti lämpiäisivät? Kuulostaa taas kyllä täysin keksityltä jutulta.
 
Voisi melkein pyytää Garage54 testaamaan että kuinka Ladan jarrut toimivat jos jarrunesteen vaihtaa vedeksi. Itse sanoisin että ensimmäisessä 2 jarrutuksessa 100 - 0 kmh ei ole jarrutusmatkassa eroa.
On noita videoita youtubessa tehty missä vedet jarrunesteenä ja tosiaan vasta lämpenemisen ja kiehumisen kautta jarrut katoavat, eivät heti ensimmäisessä jarrutukessa
 
Vielä tuohon jarrunestekeskusteluun TM:n vastine kysymykseen.

Pari poimintaa vastauksesta :
On todennäköistä, ettei jarrunesteessä ole mitään vikaa parin vuoden jälkeen, mutta se ei ole varmaa.
Auton käytöllä ja säilytyksellä on merkitystä jarrunesteen osalta. Mikäli auto säilytetään kuivassa tallissa ja ajetaan rauhallisesti, niin ongelmia tuskin on.
Nesteen kiehauttaminen ei kuitenkaan vaadi moottoriradalla ajamista, vaan esimerkiksi pidemmässä luistotilanteessa auton oma, jarruilla toteutettu voimanjakojärjestelmä voi aiheuttaa sen.
 
Moni huollattaa autoaan vain takuun säilymisen vuoksi tai paremman jälleenmyyntiarvon toivossa. Itse kun on tullut ajeltua vanhoilla autoilla, niin niitä tulee huollettua ihan vaan sen takia, että se on ainoa tapa pitää auto luotettavana. Jarrunesteen vaihto on niin helppo ja halpa operaatio, että sen voi tehdä esim. samalla kun joutuu vaihtamaan johonkin kulmaan uuden jarrusatulan, niitä menee vanhaan autoon aina.

Koska sähköautoketjusta on kyse, niin kyllähän se Teslan katsastustilastoissa näkyy, ettei niillä ole varsinaista huolto-ohjelmaa, eli sitten kun käydään hakemassa se eka leima, niin auto on jo hylkykunnossa (huollossa kun yleensä nämäkin viat jäävät kiinni). Toki siihen voi olla muitakin syitä, mutta varmasti tämä vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan katsastustilastoissa näkyy, ettei niillä ole varsinaista huolto-ohjelmaa, eli sitten kun käydään hakemassa se eka leima, niin auto on jo hylkykunnossa. Toki siihen voi olla muitakin syitä, mutta varmasti tämä vaikuttaa.
Näkyy tosiaan selkeästi.

Jos ostaa teslan uutena tai vähän käytettynä, niin auto kannattaa katsastaa viimeistään 79tkm kohdalla (takuu 80tkm). Tai viimeistään 3v 11kk kohdalla (takuu 4 vuotta). Ensimmäinen katsastushan tulee myös samoin 4 vuoden kohdalla. Sen jälkeen 2 vuoden väli. Ja yli 10 vuoden vanhana vuosittain.

Jos katsastuksessa tulee hylky, niin Tesla korjaa viat takuun piikkiin. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Takuu ei tosin koske esim kuluneita jarrupaloja, mutta kuluneet alustan osat takuu kyllä korvaa. "Huollon" jälkeen sitten taas saa ajella 2 vuotta melko huolettomasti.
 
Näkyy tosiaan selkeästi.

Jos ostaa teslan uutena tai vähän käytettynä, niin auto kannattaa katsastaa viimeistään 79tkm kohdalla (takuu 80tkm). Tai viimeistään 3v 11kk kohdalla (takuu 4 vuotta). Ensimmäinen katsastushan tulee myös samoin 4 vuoden kohdalla. Sen jälkeen 2 vuoden väli. Ja yli 10 vuoden vanhana vuosittain.

Jos katsastuksessa tulee hylky, niin Tesla korjaa viat takuun piikkiin. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Takuu ei tosin koske esim kuluneita jarrupaloja, mutta kuluneet alustan osat takuu kyllä korvaa. "Huollon" jälkeen sitten taas saa ajella 2 vuotta melko huolettomasti.
Okei joo, no tämä selittää entisestään. Mutta no, kun noille Tesloille alkaa tulla ikää, niin jos niitä ei joka vuosi joku kurkkaa, niin ovat takuuajan jälkeenkin katsastustilastojen hylkykärjessä. Ihmiset nyt ajavat autoilla pääsääntöisesti niin kauan kuin auto vaan kulkee eteenpäin kolinoista välittämättä.

Toisaalta onko tuo nyt ongelma? Ehkä siinä mielessä, että voi tulla sitten niitä epämiellyttäviä matkanteon "yllättäen" keskeyttäviä vikoja.
 
Vielä tuohon jarrunestekeskusteluun TM:n vastine kysymykseen.

Pari poimintaa vastauksesta :



https://tekniikanmaailma.fi/kuinka-usein-jarruneste-kannattaa-vaihtaa/
Juttu viimevuosikymmeneltä, mutta poimitaan sieltä vielä yksi
Uusissa autoissa jarruilla on toteutettu monta muutakin järjestelmää kuten ajonvakautus. Kyse on herkistä ja todella nopeaa reagointia vaativista järjestelmistä, joten kaikkien komponenttien on oltava kunnossa toiminnan takaamiseksi. Muuten riittäisi nesteen tarkistus ja koeajo, mutta herkkien järjestelmäventtiilien huuhtelu ja tasalaatuisuuden varmistus vaativat nesteen vaihdon.
Vuosi mennyt ja tänäpäivänä ajonvakautusjärestelmiä on niissä elinkaaren ehtoopuolella olevissakin.


Epäuskoisi varmaan kiinnostaa että jos ne nesteet on vaihdettu pitkällä välillä, mutta kuitenkin jos muista syistä jarruremppaa ollut, niin onko noita vaara tilanteita ollut, ABS tulee mieleen jos jossain jäätiköllä vetelee mäkeä alas nakutellen, niin kuoleeko jarrut kesken ?
Jos vetää ajonvakutusta vasten jostain Oulusta Leville, niin siinä sitten ulomistattu molemmista päistä pelivaraa.
 
Okei joo, no tämä selittää entisestään. Mutta no, kun noille Tesloille alkaa tulla ikää, niin jos niitä ei joka vuosi joku kurkkaa, niin ovat takuuajan jälkeenkin katsastustilastojen hylkykärjessä. Ihmiset nyt ajavat autoilla pääsääntöisesti niin kauan kuin auto vaan kulkee eteenpäin kolinoista välittämättä.
Taitaa tällä hetkellä olla siitä kiinni että tajuaako omistaja ostaa erikoisvahvistetut nivelet alkuperäisten tilalle. En tiedä mutta oletan että Tesloista 90% pomppaa sen saman nivelen takia joka on kuulemma suunniteltu siten että auto on mukava ajaa mutta uhrattu samalla kestävyys. Ei muihin autoihin niitä niveliä joka huollossa vaihdeta vaan ne kestää sen 200tkm. Teslalla on suunnittelu virhe ja nyt yritetään saada sitä että autoihin vaihdetaan jarrunesteet kerran kahteen vuoteen olemaan jonkinlainen korjaus tuohon.
 
On kyllä hämmästyttävä lukea kuinka välinpitämättömästi moni suhtautuu jarrunesteiden vaihtoon. Ei viitsitä maksaa, eikä viitsitä viedä autoa huoltoon. Erinomiaset perustelut sen tekemättömyydelle. Lisäksi monella tuntuu olevan paljon parempaa tietoa jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta kuin autonvalmistajilla yleensä

Ei ehkä kannata ihan noin rankasti yleistää, tässäkin on ns. vivahde-eroja keskustelussa.

Pointti ainakin minulla on se että jos autonvalmistaja käskee vaihtaa jarrunesteet 1v/25k välein niin sen tarpeellisuuden kyllä kyseenalaistan ja saatan pitää sitä jopa ns. rahastuksena. Tosin sitten toinen ääripää joka ehkä ajattelee että nesteet kannattaa vaihtaa sitten kun poljin alkaa pehmetä ei sekään saa minulta ymmärrystä.

Jos asuisin Norjassa tai Alpeilla niin varmaan vaihtaisin jarrunesteet joka vuosi mutta jos sulla on ns. kakkosauto jolla ajetaan vain pikkupätkää kaupungissa niin en varmuudella vaihdattaisi nesteitä joka vuosi, voisin varmaan vetää jollain 3v/50k sykleillä. Jarrunesteen väri ja määrä kannattaa kyllä tarkastaa joka vuosi, se ei maksa mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 404
Viestejä
4 594 611
Jäsenet
75 632
Uusin jäsen
Apexio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom