Yleistä keskustelua sähköautoista

Nii mikäs siinä jokatoinen vuosi käy laitattamassa uuden raitisilmansuodattimen ja varmaanki jarrunesteet. En todellakaan ole kiinnostunut itse tekemään tollasia. Korjaajadude kattoo että muuteski on iskussa ettei päädy katsastustilaston pohjalle teslatyyliin ku on paikat paskana ekalla leimalla eikä kukaan ole koskaan tsekannut mitään.
Raitisilmasuodattimen vaihto on Teslaan asennettuna omassa pihassa joku 70€? Jarrunesteet ei onnistu kotipihassa vaihtaa. Paljon BMW:n sähköautojen huoltohinnat ovat? [sinällään mitätön kuluhan tuo kokonaisuudessaan, mutta omanlaista rahastusta].
 
Raitisilmasuodattimen vaihto on Teslaan asennettuna omassa pihassa joku 70€? Jarrunesteet ei onnistu kotipihassa vaihtaa. Paljon BMW:n sähköautojen huoltohinnat ovat? [sinällään mitätön kuluhan tuo kokonaisuudessaan, mutta omanlaista rahastusta].
Näköjään vajaa 300e mikä sisältää raitisilmansuodattimen, jarrunesteet ja auton tarkistuksen. Niin ja sijari huollon ajaksi mutta tää taitaa olla toimipistekohtaista.

En ole ennen uutta bemaria ostanut ja en tällaisesta edes ole ennen kuullut mutta siellä näköjään on myös BMW Tehdastakuun päättymistarkastus 0€. Ihan hyvä tuollainen "huolto" kyllä sitten ku joskus takuu alkaa olemaan ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Miksiköhän tämä on Teslalla 4 v ja kaikilla muilla 2v ?

.... tarve on varmaan sitten 2v välein :)
Tuli itselekin yllätyksenä noin pitkä jarrunesteen vaihtoväli. En tiedä vastausta.

Kyllä minustakin oikea vaihtoväli pitäisi olla 2 vuotta. Pitäisi ainakin mitata, että onko paljonkin vettä jarrunesteen seassa? Ikävää jos jarrut ei enää toimisi.
 
En minäkään tarkastaisi mitään jos kerran omistaja nykäisee takuunalaisen kilometrimäärän ja tulee sen jälkeen huoltamaan. Toinen syy voi olla myös, että huoltoja tulee takuuseen muutenkin liikaa eikä kapasiteetti pysy perässä. Parempi laittaa kaikki huollot mahdollisimman kauaksi.
 
Kokkolan Autohuolto sai huoltoon Enyaqin, juurikin koska SoC alentunut. Tuo myyty on akkuvikainen. Noissa kannattaa soc testauttaa ennen takuun umpeutumista, oisko lämmönhallitaongelmia ja akussa tapahtuu sivureaktioita lataustapahtumassa = litium häviää.

Tesloilla pikalataus ei ole juuri todettu vaikuttavan akun kulumiseen, joten siitä pelkästään ei ole kyse.
Kokkolan Enyaq oli ollut taksikäytössä käsittääkseni ja sitä oli vedetty DC:llä koko ajan, kaikki kennot oli tasaisesti huonossa hapessa.

Tästä en tiedä mutta teoriassa on mahdollista että on myöskin ollut taksikäytössä ja jos en ole ihan väärin ymmärtänyt niin autonvalmistajien takuut on erilaiset jos ne on ammattikäytössä/yrityksen nimissä.
 
Kaikki muut haluavat huoltaa ja saada nain suuria voittoja. Tesla ei kostu niista vaihdoista mitaan niin turha suositella sen useammin kuin on tarve.
Muuten hyvä, mutta taitaa se tarve olla pohjolan olosuhteissa varsinkin jotain muuta kuin kerran neljään vuoteen. Yllättävän hankala löytää tietoa milloin nesteet ovat vaihtokunnossa, jonkun tekstin mukaan kosteutta tulee 1 % vuodessa ja 2-3 % kohdalla syytä vaihtaa, vähän riippuen nesteestäkin mitä se on.
 
Tuli itselekin yllätyksenä noin pitkä jarrunesteen vaihtoväli. En tiedä vastausta.

Kyllä minustakin oikea vaihtoväli pitäisi olla 2 vuotta. Pitäisi ainakin mitata, että onko paljonkin vettä jarrunesteen seassa? Ikävää jos jarrut ei enää toimisi.
Jarrujen kiehumisesta johtuva täydellinen häviminen maantieajossa tuskin on edes mahdollista Suomen oloissa. Radallakin vaatii useita täysjarrutuksia lyhyen ajan sisään, tieliikentessä ei yleensä tule tilannetta jossa joutuisit tekemään useita paniikkijarrutuksia 130km/h motarivauhdeista peräjälkeen.
Jäljelle jää sitten korroosio-ongelmat. Näiden kehittymisessä tuntuu menevän se 15 vuotta vaikka jarrunesteitä ei olisi vaihdettu 10 vuoteen.
 
Jarrujen kiehumisesta johtuva täydellinen häviminen maantieajossa tuskin on edes mahdollista Suomen oloissa. Radallakin vaatii useita täysjarrutuksia lyhyen ajan sisään, tieliikentessä ei yleensä tule tilannetta jossa joutuisit tekemään useita paniikkijarrutuksia 130km/h motarivauhdeista peräjälkeen.
Jäljelle jää sitten korroosio-ongelmat. Näiden kehittymisessä tuntuu menevän se 15 vuotta vaikka jarrunesteitä ei olisi vaihdettu 10 vuoteen.
Ei se jarrujen kiehuttaminen vaatinut kuin vanhat nesteet ja peräkärryyn raskaamman kuorman. Sähköautoilla tilannetta auttaa merkittävästi energian keräys, jolloin jarruihin ei muodostu samanlaista rasitetta. Mutta kerran jarrut keittäneenä en kyllä suosittele kokemusta satku/pari vuotta säästämiseksi.
 
Jarrut ovat auton tärkein ja paras turvavaruste. Ei se jarrutusteho tarvitse olla kuin hieman laskenut tosipaikan tullen kun se voi olla kohtaloksi. En pihistelisi niiden huoltamisessa yhtään. Pikkuraha muihin kuluihin nähden ja paras henkivakuutus mitä autoilija voi saada.
 
Jarrut ovat auton tärkein ja paras turvavaruste. Ei se jarrutusteho tarvitse olla kuin hieman laskenut tosipaikan tullen kun se voi olla kohtaloksi. En pihistelisi niiden huoltamisessa yhtään. Pikkuraha muihin kuluihin nähden ja paras henkivakuutus mitä autoilija voi saada.

Sinänsä samaa mieltä mutta jarrunesteen vaihdolla on vaikutusta käytännössä vain tilanteissa jossa pitää tehdä useita täysjarrutuksia eli normaaliliikenteessä uusilla nesteillä auto ei pysähdy yhtään nopeampaa täysjarrutuksessa (sanotaan nyt disclaimeriksi että jos verrokkina on vaikka 4v/100k vanhat nesteet).

Eli uudet nesteet kestävät useamman täysjarrutuksen peräkkäin ennenkuin jarrujen teho alkaa heiketä vs. vanhat nesteet.
 
Ei se jarrujen kiehuttaminen vaatinut kuin vanhat nesteet ja peräkärryyn raskaamman kuorman. Sähköautoilla tilannetta auttaa merkittävästi energian keräys, jolloin jarruihin ei muodostu samanlaista rasitetta. Mutta kerran jarrut keittäneenä en kyllä suosittele kokemusta satku/pari vuotta säästämiseksi.
Ihan uteliaisuuttaan, millä autolla tai millaisella yhdistelmällä tuo temppu onnistui?

Sen kyllä ymmärrän jos vaikka Norjassa tai Alpeilla joku onnistuu keittämään jarrut, siellä se kehoitus käyttää pientä vaihdetta ja moottorijarrutusta ei tosiaankaan ole turhaan.
 
Muuten hyvä, mutta taitaa se tarve olla pohjolan olosuhteissa varsinkin jotain muuta kuin kerran neljään vuoteen
Josse tarve liittyy vain jarrujen kiehumiseen niin kylla turhaa vaihtelua on. Sylintereiden ruostumisen suojautumiseen se voisi olla jollain tapaa hyva syy mutta ei siita taida kenellakaan mitaan tieteellista ole nayttaa etta mika sen vaihtovalin sen osalta pitaisi olla.

En omiin romuihin vaihda koskaan jarrunesteita ja perassa kulkee ihan tarpeeksi usein 1000kg venetraileri ei ole minulla jarrut koskaan kiehuneet.
 
Viimeksi muokattu:
Kiehumislämpötila laskee kun ei vaihda, sekä milloin lie vettä oikeasti niin paljon et alkaa ruostuu: taitaa ruoste enemmin tulla jarrujen käyttämättömyydestä. Veikaan et tuolla tien päällä suurin osa autoista on vuosia vanhoilla nesteillä painamassa eteenpäin. Tottakai valmistajat suosittelee kaikenlaista, tuo heille rahaa. Tämä mutulla, tuskin täällä on kemistiä + autoinsinööriä joka ymmärtää valmistajan ohjetta syvällisemmin milloin nesteet on tarkoituksenmukaista vaihtaa arkiajoautossa. Valmistajille on myös turvallista suositella tai laittaa huolto-ohjelmaan ne nesteiden vaihdot: lisää liikevaihtoa ja suht.pieni juttu.
 
Kokkolan Enyaq oli ollut taksikäytössä käsittääkseni ja sitä oli vedetty DC:llä koko ajan, kaikki kennot oli tasaisesti huonossa hapessa.

Tästä en tiedä mutta teoriassa on mahdollista että on myöskin ollut taksikäytössä ja jos en ole ihan väärin ymmärtänyt niin autonvalmistajien takuut on erilaiset jos ne on ammattikäytössä/yrityksen nimissä.


Tässä on taksikäytössä enyaq 280 000km ja ladattu aina 100%:iin pelkällä DC:llä.
 
Jos jarrunesteessä on paljon vettä se voi kuulemma jäätyäkin, tosin kuvittelisi että siellä on sen verran voimaa että vähän rakeisempikin jarruneste lähtee liikkeelle.
 
Jos jarrunesteessä on paljon vettä se voi kuulemma jäätyäkin, tosin kuvittelisi että siellä on sen verran voimaa että vähän rakeisempikin jarruneste lähtee liikkeelle.
Saa sen polkimen runtattua voimalla liikkeelle mutta jarrut jää päälle...tämä tuli koettua joskus -88 subaru justyllä kovilla pakkasilla kun autoon ei ainoan omistajan mukaan oltu koskaan vaihdettu jarrunesteitä(2010). Auto oli hänellä ollut vain kesäkäytössä. Ihme kyllä jarruputket eivät pettäneet.

Kovemmilla pakkasilla vanhat nesteet huomaa juurikin tuosta että jarrut eivät ole enää niin herkät ja poljin tuntuu tahmaiselta, tuoreilla nesteillä jarrutuntuma ei juurikaan muutu ulkolämpötilasta huolimatta.
 
Jotenkin koomista, että väännetään sivutolkulla jarrunesteiden vaihdon tarpeellisuudesta, jonka kustannus on ~50€/vuosi. Puhutaan kuitenkin autoista joiden hinnat lähtee +20k€. Ehkä 1000 euron Corolla ketjussa ymmärtäisin asian paremmin.
Mutta eihän siinä jatketaan vain. Varmaan osalle voi olla kynnyskysymys auton valinnassa tämäkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 345
Viestejä
4 592 503
Jäsenet
75 623
Uusin jäsen
zennuli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom