Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Äkkiseltään katsottuna sanoisin että continentalin vikingcontact 8 alla, takana kokoa 255jotain20? Oisko rengastus sama kuin ID-sarjalaisissa.Jutun kuvasta ei varmuudella erota mikä rengastus on alla ja juttu on maksumuurin takana, niin ei tiedä kerrotaanko sitä.
Mutta ennen tuomiota piätisi tietää onko alla allseasonit, ke-kitkat vai mitkä renkaat.
Itsekin kävin EV6 AWD faceliftin koeajamassa, mutta totesin että eipä ole minun auto. Plussia en käy tässä luettelemaan, koska niitähän tuossa autossa on valtavan paljon. Mutta ne omat deal braker miinukset:
- TUOLI SAATANA. Kai se on vaan hyväksyttävä, että oma fysiikka eroaa aika paljon siitä, kenelle Korean pojat tuon suunnittelivat. 1,9 m pitkälle ja leveäharteiselle Kian penkki on vain auttamatta liian pieni. Hartioiden kohdalta tuoli ei levene tarpeeksi, vaan jää vähän puristavan kuppimaiseksi. Ristiselän tuki jää säädöistä huolimatta liian alas. Selkänojan ja tuoliosan kokonaispituudet ovat myös yksinkertaisesti liian lyhyet, ja pituussäädettävää reisitukea ei taida näihin saada. Olen yksinkertaisesti liian iso tuohon tuoliin, harmi. (Myös ratin säätövarat jäävät ihan liian lyhyiksi pitkälle kuskille.)
- ÄÄNIMAAILMA. Yleisen laatuvaikutelman rikkoo yllättävän voimakas monitaajuuksinen, korkea sirinä+humina, joka tunkee ohjaamoon matalissa nopeuksissa. Tuleeko jalankulkijoiden varoitusääni läpi kabiiniin vai onko kyse etumoottorin tuottamasta äänestä, en tiedä. Katsoin moneen kertaan että keinotekoiset moottoriäänet oli laitettu pois päältä eli siitä ei ollut kysymys. Ei johdu myöskään maanantaikappaleesta, koska sama äänimaailma kiinnitti huomiota jo kahdessa pre-facelift nelivedossa joita olen ajanut. Onko modattu RWD:stä AWD, mutta unohdettu että tällöin ehkä keula vaatisi jotain äänieristystä lisää?
Facelift on kyllä muuten parantunut erityisesti ohjaamon materiaalien, infotainmentin ja alustan osalta. Iskarit ovat tässä uudessa monivaiheiset eli mukautuvat paremmin taajamanopeuksiin vähentäen liiallista pintakovuutta, jota oli edellisessä vuosimallissa havaittavissa. Edellisestä kirjoittajasta poiketen takapenkin tiloja en luonnehtisi järkyttävän isoiksi, koska itsellä ottaa pää käytännössä kattoon kiinni takapenkillä. Kuskina tuo tietysti ei haittaisi.
Mainittakoon, että vaikka Kia tekee nykyään ihan eri tason autoja kuin 15 vuotta sitten, niin jälleenmyyjät eivät ole vielä tuolle tasolle päivittyneet... Asiointikokemus toi mieleen lähinnä Tokmannin ämpärijonon, palvelu oli harvinaisen ankeaa ja Konalan liikkeen sisäänkäyntikin kuin jostain Markun käytettyjen huonekalujen liikkeestä![]()
Mikä tuossa oli niin huonoa? Auto kun auto sutii ja lipsuu kun tarpeeksi voimaa tai liukasta?Tätä exploreria itsekin harkitsen. Viime viikolla tosin näin otsikon että on huono ajella talvella. Neliveto, joka liukastelee talvikelissä? Ford Explorer osoittaa, että tämäkin yhtälö on mahdollinen | Kainuun Sanomat
Koeajo suorittettava liukkailla.
Reiluun 17k€ nousi VW ID.4 vm. 2021, ajettu 160tkm huutokaupat.comissa.
Menikö kalliilla vai halvalla?
Aika vauhdilla oli SOH tippunut ko. yksilössä eli 66%. Onko normaalia vai akunvaihto kohta edessä?
Äkkiseltään katsottuna sanoisin että continentalin vikingcontact 8 alla, takana kokoa 255jotain20? Oisko rengastus sama kuin ID-sarjalaisissa.
Meillä on 15cm pituudessa eroa ja se tuntuu olevan aika monessakin kulkineessa iso ero kun tilamukavuutta vertaillaan. Mulle siis tämän mittaisena etu- ja takapenkeissä oli todella paljon tilaa. Hartioita mulla kyllä on peruspulliaista hieman enemmän, mutta mitään siihen liittyvää ongelmaa en ainakaan vielä huomannut.
Kokkolan Autohuolto sai huoltoon Enyaqin, juurikin koska SoC alentunut. Tuo myyty on akkuvikainen. Noissa kannattaa soc testauttaa ennen takuun umpeutumista, oisko lämmönhallitaongelmia ja akussa tapahtuu sivureaktioita lataustapahtumassa = litium häviää.Kummasti näitä SOH:n tippumisia alkaa ilmestymään vag konsernin leirissä, onkohan sieltä tulossa taas yksi "tyyppivika" lisää?
Se on huonoa, jos tekniikka ei toimi 1) vie nopsaan voimaa etuakselille 2) vapauttaa etuakselin hyvin pian taas uudelleen 3) ei saa pakotettuna etumoottoria huonoon keliinkään päälle.Mikä tuossa oli niin huonoa? Auto kun auto sutii ja lipsuu kun tarpeeksi voimaa tai liukasta?
Kyllä on: ”Ajoneuvolle tehty akkutesti: SOH 66% (kantamaa tarjoaa mittariin 250km-280km). Käytetty merkkiliikkeessä tutkittavana, akustossa ei ole vikaa.”Ei ole normaalia, toimintamatka on lyhentynyt paljon.
Mulla autossa SOH 87%. 8 vuotta vanha model s 90d, 226tkm.Reiluun 17k€ nousi VW ID.4 vm. 2021, ajettu 160tkm huutokaupat.comissa.
Menikö kalliilla vai halvalla?
Aika vauhdilla oli SOH tippunut ko. yksilössä eli 66%. Onko normaalia vai akunvaihto kohta edessä?
SOH vain alentunutKyllä on: ”Ajoneuvolle tehty akkutesti: SOH 66% (kantamaa tarjoaa mittariin 250km-280km). Käytetty merkkiliikkeessä tutkittavana, akustossa ei ole vikaa.”
VAGLife..
Itse latasin Peugeot e-2008 aina täyteen, kun ei siinä mitään rajaa edes ollut. Lisäksi latasin aina, kun kilometrit tipahti 300km -> 200km tai alle. Silti SOH oli 100% sen (virallisen) Aviloo akkutestin mukaan. Toki kilometrejä oli siinä vasta 25tkm. Pikalatauksiakin oli, mutta hyvin vähän. Muuten ladattu melkein joka päivä 11kWh laturilla.Oma hypoteesi, että pikalataamalla ei niinkään saa vielä aikaan pahaa, mutta tämä 'yli 80%' ahtaminen jatkuvasti tekee osansa.
Joku VW akkutakuu taitaa olla mutta tuossahan ei ole mitään vikaa?SOH vain alentunutTakuu ehtinyt jo loppua, niin huolto ei tee enää mitään ilmaiseksi. Käytetty parempi akku vaan jostain tilalle olisi mun mielipide.
En huomannut tuota kysymystä. Kun vaihtaa sen akun, niin hyvä auto. Tuleehan sille sitten hintaa, mutta ostajalla tiedossa. Kai tuo on aivan normaalia hintatasoa siis tuollaiselle ajomäärälle.Reiluun 17k€ nousi VW ID.4 vm. 2021, ajettu 160tkm huutokaupat.comissa.
Menikö kalliilla vai halvalla?
Huomattu liian myöhään? Tai akku hajosi vasta 160 001km kohdalla?Joku VW akkutakuu taitaa olla mutta tuossahan ei ole mitään vikaa?![]()
Itse teslasata soittelin Akkuautolle (Janne) ja Kokkolan autohuoltoon (Jesse Haapala).Olihan ne alkupään Model S:ien akkujen kesto myös todella surkea. Tuo ID4:n SOH on tosiaan poikkeuksellisen alhainen. Toinen vastaavahan oli Björnin testissä joka oli siis jonkun hänen seuraajansa auto. En tiedä mikä se SoH raja on, mutta alle 70% pitäisi ehdottomasti mennä takuun piiriin mielestäni. En tiedä onko akkutakuussa ollut alunperin pienempi prosentti lukema vai puuttuuko se niistä papereista kokonaan. Vai onko SOH arvo ollut takuun loppumishetkellä karvan yli 70% (ainakin Toyotalla ko. prosenttiraja omassa akkutakuussaan).
Tiedä sitten onko VW ryhmällä ollut myös tiettyjä yksilöitä vähän Teslan tapaan jotka kyykkäävät nopeammin kuin toiset noissa alkupään malleissa.
Harri Salo noita testaili aviloolla myös ja todella hyvissä lukemissa akut olivat (myös Leaffilla oli vielä ihan ok akku vaikka tietty kulumista olikin tapahtunut). Hänen Buzzissaan taisi olla sata prosenttia (toki sekin varmasti sen pari prosenttia oli jo kulunut).
Peugeot e-2008 huollossa testataan ilmastoinnin ja akun jäähdytyksen toiminta. Jos siis jättää huoltoja tekemättä, niin takuu raukeaa.Tehdäänköhän volkkareille aina akun kunnon tarkistus huollossa, että tuo heikkeneminen ei huolto-ohjelmaa noudattaen jää pimentoon?
Ja ihan varmasti myös auton oma diagnostiikka noita testaa ja laittaa merkkivaloa, jos ei mene lävitse. On tässä valmistajilla keksimistä, kuinka saada rahastettua kuluttajaa sähköautojen kanssa.Peugeot e-2008 huollossa testataan ilmastoinnin ja akun jäähdytyksen toiminta. Jos siis jättää huoltoja tekemättä, niin takuu raukeaa.
Sitä en tosiaan tiedä, että miten tuo ilmastointi ja akun jäähdytys testataan. Tunti kumminkin aikaa tutkia ja vaihtaa samalla se ainut vaihdettava, eli raitisilmasuodatin.Ja ihan varmasti myös auton oma diagnostiikka noita testaa ja laittaa merkkivaloa, jos ei mene lävitse. On tässä valmistajilla keksimistä, kuinka saada rahastettua kuluttajaa sähköautojen kanssa.
Saisi EU tulla sellainen pakote että uuden auton hinnassa täytyisi näkyä paljonko maksaa auton huoltaminen 10 vuotta + 150tkm.
Volkkarin akkutakuu toiminut kyllä itsellä kaksi kennoa no questions vaihdettu takuuseen. Ei oireillut muuten kuin vikavalo taulussa, tehtaalta speksit kyselivät. Range etc. Täysin samat. Kuulostaa erikoiselle miten se heikkenisi noin rajusti ilman huomaamista, ainakin uudemmissa ohjelmistoissa kuulemma akunhallinta viritetty niin tarkelle, että vikavalo syttyy. Nyt kilsoja n. 91 000.Kaikissa merkeissä joissakin autoissa on kennovikaa. Tulee aikalailla ajan kanssa esiin. Olihan ne alkupään Model S:ien akkujen kesto myös todella surkea. Tuo ID4:n SOH on tosiaan poikkeuksellisen alhainen. Toinen vastaavahan oli Björnin testissä joka oli siis jonkun hänen seuraajansa auto. En tiedä mikä se SoH raja on, mutta alle 70% pitäisi ehdottomasti mennä takuun piiriin mielestäni. En tiedä onko akkutakuussa ollut alunperin pienempi prosentti lukema vai puuttuuko se niistä papereista kokonaan. Vai onko SOH arvo ollut takuun loppumishetkellä karvan yli 70% (ainakin Toyotalla ko. prosenttiraja omassa akkutakuussaan).
Tiedä sitten onko VW ryhmällä ollut myös tiettyjä yksilöitä vähän Teslan tapaan jotka kyykkäävät nopeammin kuin toiset noissa alkupään malleissa.
Harri Salo noita testaili aviloolla myös ja todella hyvissä lukemissa akut olivat (myös Leaffilla oli vielä ihan ok akku vaikka tietty kulumista olikin tapahtunut). Hänen Buzzissaan taisi olla sata prosenttia (toki sekin varmasti sen pari prosenttia oli jo kulunut).
Aika harvoinhan takuuaikana sen kummempia ongelmia noissa rempoissa on.Volkkarin akkutakuu toiminut kyllä itsellä kaksi kennoa no questions vaihdettu takuuseen. Ei oireillut muuten kuin vikavalo taulussa, tehtaalta speksit kyselivät. Range etc. Täysin samat.
Ihmetys vain juuri se, että onko kyykännyt takuu ylityksen jälkeen vai jo aiemmin. Suomessa yksi 200tkm ajettu jossa soh n. 90 luokkaa. ID.4 sähköautolla 200 000 kilometriä: kokemus ja kuluraportti | Sähköautoileva motoristi | AutotieAika harvoinhan takuuaikana sen kummempia ongelmia noissa rempoissa on.
Mainittakoon, että vaikka Kia tekee nykyään ihan eri tason autoja kuin 15 vuotta sitten, niin jälleenmyyjät eivät ole vielä tuolle tasolle päivittyneet... Asiointikokemus toi mieleen lähinnä Tokmannin ämpärijonon, palvelu oli harvinaisen ankeaa ja Konalan liikkeen sisäänkäyntikin kuin jostain Markun käytettyjen huonekalujen liikkeestä![]()
ID.4 määräaikaishuollossa tehtiin, ilmoittivat huollon jälkeen että yksi moduli ei mene toleransseihin ja se vaihdettiin takuuna.Tehdäänköhän volkkareille aina akun kunnon tarkistus huollossa, että tuo heikkeneminen ei huolto-ohjelmaa noudattaen jää pimentoon?
Haha, loistava kuvaus, takuuvarmasti sama kaveri kyseessä. Jos joskus tulee fiilis että on tehnyt oman duunin huonosti, pitää muistaa tämä heebo niin pystyy suhteuttamaan että vielä aika paljon paskemminkin voi työnsä hoitaaItsellä oli tismalleen sama kokemus kun kävin tuossa syksyllä pre-facelift EV6:sta Konalassa koeajamassa. Myyjä vaikutti lähinnä vittuuntuneelta, että joku tulee häiritsemään hänen jurotustaan. Kommunikaatio ennen ja jälkeen koeajon oli lähinnä jotain murahtelun ja mutinan välimaastossa. Liekö sitten sama kaveri ollut paikalla.![]()
Tasan 2v huoltoväli eli todennäköisesti tuo on käynyt kerran huollossa tuon 160tkm aikana jos ei ole muuta asiaa ollut.Tehdäänköhän volkkareille aina akun kunnon tarkistus huollossa, että tuo heikkeneminen ei huolto-ohjelmaa noudattaen jää pimentoon?
Ehkä myyjä luuli tulleensa Konelaan töihin!päivittyneet... Asiointikokemus toi mieleen lähinnä Tokmannin ämpärijonon, palvelu oli harvinaisen ankeaa ja Konalan liikkeen sisäänkäyntikin kuin jostain Markun käytettyjen huonekalujen liikkeestä![]()
Huolloton tesla on 4 vuoden välillä.Miten noi huollottomat sähköautot vedetäänkö niillä sitten samoilla jarrunesteillä ym. koko elinkaari?
Vag 2v ja sama taitaa olla bemun sähköautoissa myös.Ehkäpä oikeammin sanottuna Teslan takuun säilyminen ei edellytä huoltamaan. Eli siinä 4v/80tkm tulee eroa perinnemerkkiin verrattuna 1000-1300 € (Toyota 15tkm välein, BMW/VAG 30tkm).
Ei ole bmw sähkiksillä mitään tuollaista kilsahuoltoa. 2v välein ihan sama miten paljon ajaa.Ehkäpä oikeammin sanottuna Teslan takuun säilyminen ei edellytä huoltamaan. Eli siinä 4v/80tkm tulee eroa perinnemerkkiin verrattuna 1000-1300 € (Toyota 15tkm välein, BMW/VAG 30tkm).
Mutta Toyotossa se takuu jatkuukin sinne 10 vuoden tai 200kkm tienoille. Iso ero Teslaan verrattuna.Ehkäpä oikeammin sanottuna Teslan takuun säilyminen ei edellytä huoltamaan. Eli siinä 4v/80tkm tulee eroa perinnemerkkiin verrattuna 1000-1300 € (Toyota 15tkm välein, BMW/VAG 30tkm).
Hyvä ettei ole, mutta saa kaksi kertaa käydä marmorilla huoltamassa 4-vuoden aikana silti. Muistelen i3 olleen, polttiksissa toki on kilsat.Ei ole bmw sähkiksillä mitään tuollaista kilsahuoltoa. 2v välein ihan sama miten paljon ajaa.
SI-kertoimia ei koskaan käytetä kahta, eli se on 200 Mm.Mutta Toyotossa se takuu jatkuukin sinne 10 vuoden tai 200kkm tienoille. Iso ero Teslaan verrattuna.
Hyvä ettei ole, mutta saa kaksi kertaa käydä marmorilla huoltamassa 4-vuoden aikana silti. Muistelen i3 olleen, polttiksissa toki on kilsat.
Missä Toyotassa noin pitkä takuu on (jollei nyt puhuta vain akkutakuusta)? Muutamia omistaneena niissä ei takuut olleet mitenkään ihmeellisiä vrt. muut merkit. Tosin ei sillä takuulla ole Toyotan kohdalla paljoa väliäkään, kun ei niitä saa rikki millään.Mutta Toyotossa se takuu jatkuukin sinne 10 vuoden tai 200kkm tienoille. Iso ero Teslaan verrattuna.
Joo siis kyseessä on relax turva, ei takuu pahoittelen, ja se vaatii huolto-ohjelman noudattamista. Jokaisen huollon jälkeen tulee 12 kk takuuta.Missä Toyotassa noin pitkä takuu on (jollei nyt puhuta vain akkutakuusta)? Muutamia omistaneena niissä ei takuut olleet mitenkään ihmeellisiä vrt. muut merkit. Tosin ei sillä takuulla ole Toyotan kohdalla paljoa väliäkään, kun ei niitä saa rikki millään.
Pörssisähkö jos on, niin lataus sitten öisin on ”aina” halpaa.Jaahas tuli vaimon Kia Niro hybridi vaihdettua Kia e-souliin. Ei oo tosin vielä autoja vaihdeltu mutta kaupat sovittuna.
Kyseessä meidän ensimmäinen sähköauto joten onko jotain mitä täs nyt pitäis opetella? Täällä on puhuttu tuosta vain 80% latauksesta yms. Ja saa myös suositella kotiin latausasemaa. Vaihtoehtoja näyttää olevan miljoona ja kotona tarkoitus ladata 99% ajasta. Ei jää sulakkeista kiinni.
Nii mikäs siinä jokatoinen vuosi käy laitattamassa uuden raitisilmansuodattimen ja varmaanki jarrunesteet. En todellakaan ole kiinnostunut itse tekemään tollasia. Korjaajadude kattoo että muuteski on iskussa ettei päädy katsastustilaston pohjalle teslatyyliin ku on paikat paskana ekalla leimalla eikä kukaan ole koskaan tsekannut mitään.Hyvä ettei ole, mutta saa kaksi kertaa käydä marmorilla huoltamassa 4-vuoden aikana silti. Muistelen i3 olleen, polttiksissa toki on kilsat.
Raitisilmasuodattimen vaihto on Teslaan asennettuna omassa pihassa joku 70€? Jarrunesteet ei onnistu kotipihassa vaihtaa. Paljon BMW:n sähköautojen huoltohinnat ovat? [sinällään mitätön kuluhan tuo kokonaisuudessaan, mutta omanlaista rahastusta].Nii mikäs siinä jokatoinen vuosi käy laitattamassa uuden raitisilmansuodattimen ja varmaanki jarrunesteet. En todellakaan ole kiinnostunut itse tekemään tollasia. Korjaajadude kattoo että muuteski on iskussa ettei päädy katsastustilaston pohjalle teslatyyliin ku on paikat paskana ekalla leimalla eikä kukaan ole koskaan tsekannut mitään.