Yleistä keskustelua sähköautoista

Lisäpitkää olen omaankin harkinnut. Millaisen asensit ja miten se toimii matriisien kanssa?

Valostorelta otin Purelux Road Curve C530 Slim-paneelin koko setillä. Eli uppoasennustelineellä ja XBB OBD Donglella.

Valon sai kivasti asennettua rekisterikilven alle syvennykseen ja XBB:llä sai 5 minuutissa opetettua valon seuraamaan matriisivaloja. Lisäpitkät sammuu ekana ja syttyy vikana eli kun auton omat pitkät ovat täydessä toiminnassa, lisäpitkät syttyvät.
 
Mitenkähän käy jenkkien, GM & Fr0d on kuitenkin jossain määrin mukana Kiinan markkinoilla, Tesla hyvinkin vahvasti, vaikka on ehkä jollain tavalla "villi kortti..."

Kiinalaiset valmistajat kaipaa massamarkkinaa ja jos se niiltä suljetaan... Tuskinpa ottavat olankohautuksella?
 
Näemmä kiinalaisten autojen myynti on estetty Jenkeissä, vaikka olisi valmistettu muualla:
Ohjelmiston osalta tämä koskee mallivuotta 2027 vasta ja rauta vasta 2030.
The rules for prohibited software go into effect for model year 2027 vehicles, while the ban on hardware from China waits until model year 2030 vehicles.
Vielä on siis aikaa korjata tilanne.
 
Tulee varmasti lisää alennusmyyntejä uusiin sähköautoihin?


"Vuonna 2025 voimaan astuneet keskipäästörajat tarkoittavat, että valmistajien on kirittävä rajusti täyssähköautojen myyntiä välttääkseen satoihin miljooniin nousevat päästösakot.

Tällä hetkellä EU-alueella myytävistä uusista autoista vain 13 prosenttia on täyssähköisiä, kun lukeman pitäisi sakkojen välttämiseksi olla vähintään 20 prosenttia."


Linkistä poiminta
Keski-Euroopassa halvan sähköauton kauppaa tämä ei kuitenkaan haittaa. Ranskassa Dacia on hiljattain pudottanut Springin hintaa 2 000 eurolla, ja nyt sen saa kaupasta mukaansa 16 900 eurolla
Mutta perään mainitaan että on ollut myyntitullessa vuonna 2021 halvempi (euroina?)

Toinen ale poiminta
kiinalainen Leapmotor leikkasi äskettäin T03-täyssähköauton hintaa peräti 4 000 eurolla ja kauppaa sitä nyt hintaan 14 900 euroa.
ja
Perusmallin ID.3 Pure, varustettuna 52-kilowattituntisella akulla ja 170-hevosvoimaisella sähkömoottorilla maksaa Saksassa nyt 29 760 euroa, kun esimerkiksi Suomessa ID.3:n samaisen perusmallin hintalappuun on piirretty 36 590 euroa. Suuri hintaero Saksan ja Suomen välillä voi luoda painetta tarkastella myös Suomen listahintoja.

Halvan "polo" pikkuvolkkarin osalta ei ilmeisesti ole ollut uusia julkaisu aikatauluja / hintoja
 
Tuossa välissä kerkiää vielä tapahtua vaikka mitä ja lisäksi myös paikallisten pitää alkaa tuottamaan koodia mikä ei olisi Kiinassa tehtyä.
Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.
 
Tuossa välissä kerkiää vielä tapahtua vaikka mitä ja lisäksi myös paikallisten pitää alkaa tuottamaan koodia mikä ei olisi Kiinassa tehtyä.
Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?

Eikä se edes riitä, koska tuossa bannataan, jos yritys on kiinalainen ja/tai kiinalaisten johtama:
“by entities who are owned by, controlled by, or subject to the jurisdiction or direction of the PRC or Russia – even if those vehicles were made in the United States.”
 
Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?
Veikkaan että pohti enemmänkin jotain vääntöä, lisäaikaa, lievennyksiä. Tosin en pidä kovin odotettavana sitä että luovutaan kokonaan. kyllä tässä on kyse muustakin kuin kauppapolitiikasta. ja muutamaan vuoteen ei synny luottamusta. En usko että edes uusi jenkki hallinta sitä muuttaisi.

Ilmeisesti tuolla jenkki firmoillakkin voi tulla kiire, jos ei putkessa kiina vapaata, niin ehkä joutuvat hakemaan kumppanuuksia muualta, Korea, Eurooppa, Japani ei ehkä kiireeseen ensimmäinen mielessä, mutta miksei.
 
Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.
Volvo käyttää AAutomotivea, pollesta ei hajua.
 
Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.
Ensin pitäisi tietää valmistajat mitkä ei käytä kiinalaista koodia. Tuollahan oli nostettu myös Ford jne. mukaan asiaan. Ties kuinka monta muuta vielä on.
Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?

Eikä se edes riitä, koska tuossa bannataan, jos yritys on kiinalainen ja/tai kiinalaisten johtama:
“by entities who are owned by, controlled by, or subject to the jurisdiction or direction of the PRC or Russia – even if those vehicles were made in the United States.”
Kuka tietää. Poliittista painostusta nämä muutokset ovat. Tuonkin osalta tilanne voi vielä muuttua tai sitten ei.
Volvo käyttää AAutomotivea, pollesta ei hajua.
Ainakin se frontti on AA mutta kuka tietää mitä taustalla on kun tämä koskee koko koodistoa.
 
Halvan "polo" pikkuvolkkarin osalta ei ilmeisesti ole ollut uusia julkaisu aikatauluja / hintoja
Ei ilmeisesti. Mutta toivottavasti myös vw id3 hinta laskisi myös suomessa tuon saman noin 7000€.

VW yritti saada id3 hinnan aivan siellä alkuvaiheessa jo 29999€, mutta hyvä että nyt edes on tullut tuo hinta.

Saa nähdä tuleeko jälleen joulukuussa ne ekstra alet, jos valmistajat yrittävät välttää niitä isoja päästösakkoja.
 
Tulee varmasti lisää alennusmyyntejä uusiin sähköautoihin?


"Vuonna 2025 voimaan astuneet keskipäästörajat tarkoittavat, että valmistajien on kirittävä rajusti täyssähköautojen myyntiä välttääkseen satoihin miljooniin nousevat päästösakot.

Tällä hetkellä EU-alueella myytävistä uusista autoista vain 13 prosenttia on täyssähköisiä, kun lukeman pitäisi sakkojen välttämiseksi olla vähintään 20 prosenttia."


Tuskin noita aleja suomen markkinaan kohdistetaan, eiköhän ne mene keski-eurooppaan, jos tuollaisia ylipäätään tulee. Tänne sitten 2-3v päästä käytettyinä voi valua.
 
Tuskin noita aleja suomen markkinaan kohdistetaan, eiköhän ne mene keski-eurooppaan, jos tuollaisia ylipäätään tulee. Tänne sitten 2-3v päästä käytettyinä voi valua.
Jos mennyt kuvaa tulevaa, niin näemme täälläkin. Viimeksi viimavuonna oli ns päästötavoite tarjouksia Suomessa.
 
Tuskin noita aleja suomen markkinaan kohdistetaan, eiköhän ne mene keski-eurooppaan, jos tuollaisia ylipäätään tulee. Tänne sitten 2-3v päästä käytettyinä voi valua.
Tuskin sillä valmistajalle valtavaa merkitystä on mihin ne autot myydään, kunhan on eussa... Norjalaisia autoja ei kai lasketa?
 
Kun tuon Toyota bZ4X:n ominaisuuksista ja puutteista on ollut keskustelua, niin pistipä tänään silmään paikallisessa mainoslehdessä O.K Auton mainos.
Joko nämä on niin huonoja että ei muuten mene kaupaksi, tai sitten tämä on oikeasti hyvä tarjous.
Nopean toimituksen bZ4X:iin -6000€ alennus. En löytänyt Toyotan enkä O.K Auton nettisivuilta tätä joten ei tietoa miten laaja kampanja.

IMG_20250115_210726~2-01.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Kun tuon Toyota bZ4X:n ominaisuuksista ja puutteista on ollut keskustelua, niin pistipä tänään silmään paikallisessa mainoslehdessä O.K Auton mainos.
Joko nämä on niin huonoja että ei muuten mene kaupaksi, tai sitten tämä on oikeasti hyvä tarjous.

IMG_20250115_210726~2-01.jpeg

Moottori on koonnut täyssähköautojen 2024 rekisteröintitilastot. 269kpl ja 20. sija ei varmaankaan ole Toyotan maahantuojan ylpeys jos noita haluttaisiin oikeasti myydä. Subaru Solterraa on laitettu kilpiin 131kpl.

 
Lataamatta Lappiin sähkövolkkarilla......mutta pääseekö kusematta, se on toinen juttu.

Lappiin matka vastaakin loistavasti tuota testirataa, 10-15 asteen lämpötilaa ja 29 km/h keskinopeutta.

Hyvin vahvasti täysin turha testi mihinkään muuhun kuin auton maksimi rangen selvitykseen millä ketään ei tee mitään, koska eivät ikinä tule ajamaan samalla tavalla.
 
Lappiin matka vastaakin loistavasti tuota testirataa, 10-15 asteen lämpötilaa ja 29 km/h keskinopeutta.

Hyvin vahvasti täysin turha testi mihinkään muuhun kuin auton maksimi rangen selvitykseen millä ketään ei tee mitään, koska eivät ikinä tule ajamaan samalla tavalla.
Sä et nyt ymmärrä, numerot myy, älä pilaa hyviä numeroita faktoilla!
 
Kun tuon Toyota bZ4X:n ominaisuuksista ja puutteista on ollut keskustelua, niin pistipä tänään silmään paikallisessa mainoslehdessä O.K Auton mainos.
Joko nämä on niin huonoja että ei muuten mene kaupaksi, tai sitten tämä on oikeasti hyvä tarjous.

IMG_20250115_210726~2-01.jpeg
Minkä valmistajan ensimmäinen sähköauto on ollut täydellinen, tai edes hyvä?

Toyotaakin on päivitetty ja uusimmat 2024 - > ovat jo kohtuullisia latausnopeudelta ja akun lämmitykseltään.

Muuta huonoahan tuossa ei sitten ole ollutkaan.
 
Kun tuon Toyota bZ4X:n ominaisuuksista ja puutteista on ollut keskustelua, niin pistipä tänään silmään paikallisessa mainoslehdessä O.K Auton mainos.
Joko nämä on niin huonoja että ei muuten mene kaupaksi, tai sitten tämä on oikeasti hyvä tarjous.

IMG_20250115_210726~2-01.jpeg
Toiset liikkeet myy nollakorolla ja latauslaitteella asennettuna. Lisäksi talvirenkaat 290€. Esim. Juhan auto.
 
Kannattaa katsoa tuo video ja sen jälkeen liikkeessä vielä varmistua mitä saa, ettei ole mitään parivuotiasta varastoautoa.

Jos on mallivuoden 2024 autoja niin hyvä diili.
 
Kannattaa katsoa tuo video ja sen jälkeen liikkeessä vielä varmistua mitä saa, ettei ole mitään parivuotiasta varastoautoa.

Jos on mallivuoden 2024 autoja niin hyvä diili.

Se olisikin ihan hyvä käytännön ohje, että miten ostaja voi selvittää sekä varmistaa että mikä on auton valmistusjankohta.

Koskee Toyotaa ja kaikkia muitakin automerkkejä.
 


CATL esittelee uutta modulitonta alusta/akkurakennetta.

e: Siinä tojo videolla on siihen tunnistusohjeet. Asian näkee myös VIN numerosta.
 
Tuohon hintaan on saanut Subarua pidemmän aikaa.
Täällä halveksitaan silti auton ominaisuuksia ja nauretaan kuinka arvo laskee vuodessa 2 alkavaan lukemaan.
Tämä sun marttyyri-asenne alkaa pikkuhiljaa rasittamaan. Jätä pois.

Kylmä fakta on, ettö noiden autojen myyntiä on jouduttu avittamaan hinnalla, kun ominaisuudet ei ole kunnossa. Sekin on kylmä fakta, että ominaisuuksiltaan sellaiset 5 vuotta muuta tarjontaa perässä olevalle mallille jölkimarkkinoitakin on hankala löytää eli varmasti arvo tulee tippumaan ripeästi, oli Toyota tai ei.

Näistäkin faktoista huolimatta kaikki on puhtaasti ostajasta kiinni mikä on tarpeeksi halpa hinta, että moisen huolii. Isolle osalle porukkaa tuntuu edelleen alehinnoillakin olevan aivan liian kallis. Sinulle taisi jo kelvata vai menikö nimimerkit sekaisin? Kovaa ajoa vaan.
 
Tämä sun marttyyri-asenne alkaa pikkuhiljaa rasittamaan. Jätä pois.

Kylmä fakta on, ettö noiden autojen myyntiä on jouduttu avittamaan hinnalla, kun ominaisuudet ei ole kunnossa. Sekin on kylmä fakta, että ominaisuuksiltaan sellaiset 5 vuotta muuta tarjontaa perässä olevalle mallille jölkimarkkinoitakin on hankala löytää eli varmasti arvo tulee tippumaan ripeästi, oli Toyota tai ei.

Näistäkin faktoista huolimatta kaikki on puhtaasti ostajasta kiinni mikä on tarpeeksi halpa hinta, että moisen huolii. Isolle osalle porukkaa tuntuu edelleen alehinnoillakin olevan aivan liian kallis. Sinulle taisi jo kelvata vai menikö nimimerkit sekaisin? Kovaa ajoa vaan.
Ignorea vaan jos ei jaksa. Alehinnat on vasta julkaistu niin silti pystyt jo sanomaan että isolle osalle silti liian kallis. Tämä teidän asenne alkaa olemaan uskomaton.
 
Ignorea vaan jos ei jaksa. Alehinnat on vasta julkaistu niin silti pystyt jo sanomaan että isolle osalle silti liian kallis. Tämä teidän asenne alkaa olemaan uskomaton.
Halusin vain huomauttaa, ettö muiden mielipiteistä jatkuva itkeminen ei hyödytä keskustelua mitenkään. Eikä se autokaan yhtään miksikään muutu vaikka miten hehkuttaisi.

Jos se alehinta olisi oikea/sopiva, niin tämäkin ketju olisi täynnä pohdintaa ehdinkö tilata ajoissa ja mistä vielä saa tilattua. Loppuunmyytyhän tuon pitäisi jo olla, jos hinta on oikein.
 
Minkä valmistajan ensimmäinen sähköauto on ollut täydellinen, tai edes hyvä?
Täydellistä autoa ei olekaan, mutta Rolls-Roycen ensimmäinen sähköauto Spectre on saanut ihan kohtalaisia arvosteluita. Myös Polestar ensimmäinen malliversio 2 on aivan kelpo sähköauto, ainakin tuohon Toyotan kötöstykseen verrattuna.
 
Halusin vain huomauttaa, ettö muiden mielipiteistä jatkuva itkeminen ei hyödytä keskustelua mitenkään. Eikä se autokaan yhtään miksikään muutu vaikka miten hehkuttaisi.

Jos se alehinta olisi oikea/sopiva, niin tämäkin ketju olisi täynnä pohdintaa ehdinkö tilata ajoissa ja mistä vielä saa tilattua. Loppuunmyytyhän tuon pitäisi jo olla, jos hinta on oikein.
Jos hullu pösöö ei lasketa niin kerro mikä automalli on loppuunmyyty parissa päivässä?
 
Jos hullu pösöö ei lasketa niin kerro mikä automalli on loppuunmyyty parissa päivässä?
Vagin tripleteissä tuli 3-4 kk toimitusaikaa lisää päivässä kunnes puhalsivat pelin poikki. Pöhinä ketjussakin oli melkoinen, samanlailla kuin hullu-pösöissä. Hiljattain pieni erä relluja isolla alella taisi kadota tunneissa. Bassadonen pösön hinnoitteluvirhe oli voimassa muutaman tunnin ja silti niitä ehti porukka tilata (ei kyllä niitä saa). Ts. kyllä jos hinta on oikein, niin kauppa käy.
 
Tuossa vähän aiemmin olleessa bz4x lataustestivideolla oli, et mikäli latausluukussa lukee ”electric” niin 22-23. 24-mallissa teksti on ”bev”
 
Tarjouksia aika monella merkillä nyt.

Eiköhän tämä hyytynyt autokauppa keväällä piristy sähköautojen osalta jos polttoaineen hinta nousee klikkiotsikkojen pelottelemalle tasolle jakeluvelvoitteen ja raakaöljyn hinnan nousun myötä. Sitten sähkö on no-brainer (jos se ei sitä jo ole).
 
Täydellistä autoa ei olekaan, mutta Rolls-Roycen ensimmäinen sähköauto Spectre on saanut ihan kohtalaisia arvosteluita. Myös Polestar ensimmäinen malliversio 2 on aivan kelpo sähköauto, ainakin tuohon Toyotan kötöstykseen verrattuna.
Ei vittu, mää vertaamassa Toytoaa, Rolls-Royceen :facepalm:


Kyllä täytyy Toyota vihaajien pitkälle mennä että saadaan oma agenda perusteltua:facepalm:
 
Miksi Toyotaa pitäis vihata, kun merkki ei ole mitenkään relevantti sähköautoissa :confused: Ko. auto on huono sähköauto ihan riippumatta minkä lätkän siihen päälle liimaa. Olis hyvinkin suotavaa, että seuraava malli olisi kelvollinen ja toisi kilpailua markkinoille.
 
Onhan tuo nyt ihan yleisesti hyväksytty mielipide, että burzum/solterra on hintaansa nähden huono sähköauto.

-Heikko lataus, joka on parantunut vain keskinkertaiseksi.
-Suuri kulutus
-Sähköisiin ominaisuuksiin nähden korkea hinta.

Paljon ajavallehan tuo on huono joka tapauksessa, kun sähköiset ominaisuudet on mitä on ja lisäksi tarvii olla käyttämässä huollossa 15tkm välein, josta tulee lisävaivaa.

Autona tuossa ei ilmeisesti ole mitään vikaa siinä missä rav4:kin on kansansuosikki. Eli hinta vastaamaan ominaisuuksia niin eiköhän ostajia olisi enemmän.
 
Entä jos omassa käytössä tolla heikolla latauksella ei ole merkitystä (en aja talvikaudella pitkää (yli rangen) matkaa kuin ehkä max kerran)?
Ja jos toi range riitää kuitenkin nykykäytössä useammankin päivän käyttöön ja on mahdollisuus ladata kotona?

Muuttuuko tuo sit huonosta sähköautosta hyväksi sähköautoksi? Kysyn siksi, kun tuo tai Solterra kiinnostelisi, koska muutenhan ton pitäs olla tosi jeppis auto.

Jos auto on muuten hyvä mutta sen sähköiset ominaisuudet on kilpailijoita jälessä, ni "huono sähköauto" yksistään on vähän provomainen heitto, imo.
 
Olihan se käyttäliittymä nyt aikamoista ripulia pimputuksineen ja puutteellisine (sähkö))
tietoineen, mitä koeajovideota tästä ketjusta katsoin.
 
Ehkä voisi täsmentää, että se on huono omassa kategoriassaan.

Ja jos pitkää rangea ei tarvita niin miksi ottaisi juuri burzumin eikä jotain kilpailijaa joka on merkittävästi halvempi?
 
Onhan tuo nyt ihan yleisesti hyväksytty mielipide, että burzum/solterra on hintaansa nähden huono sähköauto.

-Heikko lataus, joka on parantunut vain keskinkertaiseksi.
-Suuri kulutus
-Sähköisiin ominaisuuksiin nähden korkea hinta.

Paljon ajavallehan tuo on huono joka tapauksessa, kun sähköiset ominaisuudet on mitä on ja lisäksi tarvii olla käyttämässä huollossa 15tkm välein, josta tulee lisävaivaa.

Autona tuossa ei ilmeisesti ole mitään vikaa siinä missä rav4:kin on kansansuosikki. Eli hinta vastaamaan ominaisuuksia niin eiköhän ostajia olisi enemmän.

Noinhan se on, että ei nuo yllä edes keskinkertaisuuteen, jos yleisesti nykysähkisten valikoimaa selaillaan. Mutta se mikä pitää myöntää niin nykyisillä hintalapuilla helposti kelpo pelejä varsinkin, jos ajot onnistuisivat 90% kotilatauksella. Itse Solterraa aivan tosissani mietin seuraavaksi puhtaasti "kun halvalla saa". Toisena samalla moodilla arvoin M-3 SR hinnat alkaen -mallia. Olisin kolmen vuoden liisarikaudelle säästänyt 11-12k, jolla olisi ollut mahdollisuus hommata kakkos/kolmosauto millä ajella pidemmät matkat. Sitten siinä alkoi kuitenkin jännittelemään, että ei hitto kun autossa on kiinni seuraavat vuodet ja jos etukäteen jo jännittelee ja nyppii niin tulee 3v. Syksyn mittaan aivan laidasta laitaan oli arpomiset käynnissä ja nyt auton valinta näemmä on muuttunut tiettyjen juttujen fiilistelystä siihen, että valitaan vaan se missä ei mikään erityisesti ärsytä. Tänne osui sitten ID.7 vaikkakin siinäkin lätkäisty iso keskinäyttö pilaa kabiinin Zen-fiilistä. Tällä hetkellä näyttäisi olevan noin 4,5kk menevän lasikattoisen kanssa kun tulee linjalta.
 
Ehkä voisi täsmentää, että se on huono omassa kategoriassaan.

Ja jos pitkää rangea ei tarvita niin miksi ottaisi juuri burzumin eikä jotain kilpailijaa joka on merkittävästi halvempi?
Mikä sit ois sun valinta burzumin sijaan? Eikö se nimenomaan mee niin et jos tarttee pitkää rangea ja tulee paljon pitkää ajoa ni sit toi burzumi ei välttis oo järkevä valinta? Etenkin jos talvikaudella ajaa pitkää ajoa paljon?
 
Entä jos omassa käytössä tolla heikolla latauksella ei ole merkitystä (en aja talvikaudella pitkää (yli rangen) matkaa kuin ehkä max kerran)?
Ja jos toi range riitää kuitenkin nykykäytössä useammankin päivän käyttöön ja on mahdollisuus ladata kotona?

Muuttuuko tuo sit huonosta sähköautosta hyväksi sähköautoksi? Kysyn siksi, kun tuo tai Solterra kiinnostelisi, koska muutenhan ton pitäs olla tosi jeppis auto.

Jos auto on muuten hyvä mutta sen sähköiset ominaisuudet on kilpailijoita jälessä, ni "huono sähköauto" yksistään on vähän provomainen heitto, imo.
Itse suosittelisin jotain sellaista autoa, jossa on akun lämmitys laturille ajettaessa. Voi olla jälleenmyyntiä ajatellen aika isokin juttu? Toyotasta tuo puuttuu.

Mulla olis 25tkm ajan Peugeot e-2008 ja ei siinäkään akun lämmitystä saanut mitenkään päälle. Sähköautona varmaan vielä huonompi kuin Toyota, mutta myös halvempi (28k€ uutena).


Model s 90d FL sähköautolla jatketaan. Siinähän esim tarvitsee adapterin, että saa ladattua pikalatauksella. Vähän huono siltä osin, mutta ei ole onneksi haitannut. 23k€ oli ässän hinta. Eli halppis luokassa. Mutta esim 50kWh vs 90kWh akku tekee jo melkoisen eron. Vaikka akku enää 87% kunnossa 225tkm ajettuna.

Teetän vielä akulle huollon (noin 900€ Kokkolan autohuolto). Koska ei ole enää takuuta jäljellä. Riskillä siis mennään, jos jotain päättääkin hajota. Yhden tiedän jolla 300tkm ajettu 85D. Sen puolesta vielä voi ajella, mutta ei koskaan tiedä noista mahdollisista hajoamisista.


Mielestäni sähköautossa kannattaisi painottaa niitä (tärkeitä?) sähköauton ominaisuuksia. Moni 2025 auto on autona hyvä/tosi hyvä, mutta jotain aika tärkeitä ominaisuuksia voi silti puuttua. Jos siis tuleva auton ostaja on tarkkana, niin noita hieman heikompia voidaan vältellä? Vaikka esim 2024/2025 Toyota onkin vähän parantunut vanhemmista. Hankaloittaa myös ostoa, kun samannäköinen vanhempi vuosimalli onkin vielä huonompi.


Olen kuullut että Kia/Huyndai 800V latauksella olevatkin on ihan hyviä pelejä. Jo nekin on käytettyinä halpoja, vaikka ovatkin hyviä. Mitenhän käy sitten Toyotan kanssa?
 
Burzum ja Solterra ovat kesällä ja maastossa oikein hyviä pelejä. Verrattuna nyt vaikka Konaan, jossa lataus kestää 10-80% vartin pidempään (aiemmat 30minuuttia, Kona 45minuuttia).

Talvella lataus on toki hitaampaa, joka sitten kannattaa ottaa huomioon mutta jos se omalle talvikulkemiselle sopii niin mikä ettei.
 
Mulla on kiinalaiset ja Tesla boikotissa, mutta onhan tuota valinnan varaa silti.

Akun esilämmitys kuulostaa kivalta, mut onks sillä merkitystä jos ei talvella ajele yli rangen?

Uuteen tuskin on kuitenkaan varaa, että sikäli turha edes miettiä mitä vuoden 2024 tai 2025 mallit tarjoaa parin kolmen vuoden takaisiin. Varmasti kaikenlaista uutta ja hyödyllistä, mut aika kova hintalappu niillä myös on.
 
Toisena samalla moodilla arvoin M-3 SR hinnat alkaen -mallia. Olisin kolmen vuoden liisarikaudelle säästänyt 11-12k, jolla olisi ollut mahdollisuus hommata kakkos/kolmosauto millä ajella pidemmät matkat. Sitten siinä alkoi kuitenkin jännittelemään, että ei hitto kun autossa on kiinni seuraavat vuodet ja jos etukäteen jo jännittelee ja nyppii niin tulee 3v. Syksyn mittaan aivan laidasta laitaan oli arpomiset käynnissä ja nyt auton valinta näemmä on muuttunut tiettyjen juttujen fiilistelystä siihen, että valitaan vaan se missä ei mikään erityisesti ärsytä. Tänne osui sitten ID.7 vaikkakin siinäkin lätkäisty iso keskinäyttö pilaa kabiinin Zen-fiilistä. Tällä hetkellä näyttäisi olevan noin 4,5kk menevän lasikattoisen kanssa kun tulee linjalta.
Ajattelitko siis hankkia ihan uuden Model 3 takavedon?

Siinä ehkä kannattaisi hieman odottaa, että lisäävät siihen vilkkuviiksen. Ilmeisesti myös uudistetussa yyssä on vilkkuviiksi. Muuten 3 voisi olla ihan hyvä. Itse en ole edes ajanut sellaisella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 913
Viestejä
4 586 101
Jäsenet
75 525
Uusin jäsen
Jiugi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom