Yleistä keskustelua sähköautoista

Lisäpitkää olen omaankin harkinnut. Millaisen asensit ja miten se toimii matriisien kanssa?

Valostorelta otin Purelux Road Curve C530 Slim-paneelin koko setillä. Eli uppoasennustelineellä ja XBB OBD Donglella.

Valon sai kivasti asennettua rekisterikilven alle syvennykseen ja XBB:llä sai 5 minuutissa opetettua valon seuraamaan matriisivaloja. Lisäpitkät sammuu ekana ja syttyy vikana eli kun auton omat pitkät ovat täydessä toiminnassa, lisäpitkät syttyvät.
 
Mitenkähän käy jenkkien, GM & Fr0d on kuitenkin jossain määrin mukana Kiinan markkinoilla, Tesla hyvinkin vahvasti, vaikka on ehkä jollain tavalla "villi kortti..."

Kiinalaiset valmistajat kaipaa massamarkkinaa ja jos se niiltä suljetaan... Tuskinpa ottavat olankohautuksella?
 
Näemmä kiinalaisten autojen myynti on estetty Jenkeissä, vaikka olisi valmistettu muualla:
Ohjelmiston osalta tämä koskee mallivuotta 2027 vasta ja rauta vasta 2030.
The rules for prohibited software go into effect for model year 2027 vehicles, while the ban on hardware from China waits until model year 2030 vehicles.
Vielä on siis aikaa korjata tilanne.
 
Tulee varmasti lisää alennusmyyntejä uusiin sähköautoihin?


"Vuonna 2025 voimaan astuneet keskipäästörajat tarkoittavat, että valmistajien on kirittävä rajusti täyssähköautojen myyntiä välttääkseen satoihin miljooniin nousevat päästösakot.

Tällä hetkellä EU-alueella myytävistä uusista autoista vain 13 prosenttia on täyssähköisiä, kun lukeman pitäisi sakkojen välttämiseksi olla vähintään 20 prosenttia."


Linkistä poiminta
Keski-Euroopassa halvan sähköauton kauppaa tämä ei kuitenkaan haittaa. Ranskassa Dacia on hiljattain pudottanut Springin hintaa 2 000 eurolla, ja nyt sen saa kaupasta mukaansa 16 900 eurolla
Mutta perään mainitaan että on ollut myyntitullessa vuonna 2021 halvempi (euroina?)

Toinen ale poiminta
kiinalainen Leapmotor leikkasi äskettäin T03-täyssähköauton hintaa peräti 4 000 eurolla ja kauppaa sitä nyt hintaan 14 900 euroa.
ja
Perusmallin ID.3 Pure, varustettuna 52-kilowattituntisella akulla ja 170-hevosvoimaisella sähkömoottorilla maksaa Saksassa nyt 29 760 euroa, kun esimerkiksi Suomessa ID.3:n samaisen perusmallin hintalappuun on piirretty 36 590 euroa. Suuri hintaero Saksan ja Suomen välillä voi luoda painetta tarkastella myös Suomen listahintoja.

Halvan "polo" pikkuvolkkarin osalta ei ilmeisesti ole ollut uusia julkaisu aikatauluja / hintoja
 
Tuossa välissä kerkiää vielä tapahtua vaikka mitä ja lisäksi myös paikallisten pitää alkaa tuottamaan koodia mikä ei olisi Kiinassa tehtyä.
Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.
 
Tuossa välissä kerkiää vielä tapahtua vaikka mitä ja lisäksi myös paikallisten pitää alkaa tuottamaan koodia mikä ei olisi Kiinassa tehtyä.
Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?

Eikä se edes riitä, koska tuossa bannataan, jos yritys on kiinalainen ja/tai kiinalaisten johtama:
“by entities who are owned by, controlled by, or subject to the jurisdiction or direction of the PRC or Russia – even if those vehicles were made in the United States.”
 
Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?
Veikkaan että pohti enemmänkin jotain vääntöä, lisäaikaa, lievennyksiä. Tosin en pidä kovin odotettavana sitä että luovutaan kokonaan. kyllä tässä on kyse muustakin kuin kauppapolitiikasta. ja muutamaan vuoteen ei synny luottamusta. En usko että edes uusi jenkki hallinta sitä muuttaisi.

Ilmeisesti tuolla jenkki firmoillakkin voi tulla kiire, jos ei putkessa kiina vapaata, niin ehkä joutuvat hakemaan kumppanuuksia muualta, Korea, Eurooppa, Japani ei ehkä kiireeseen ensimmäinen mielessä, mutta miksei.
 
Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.
Volvo käyttää AAutomotivea, pollesta ei hajua.
 
Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.
Ensin pitäisi tietää valmistajat mitkä ei käytä kiinalaista koodia. Tuollahan oli nostettu myös Ford jne. mukaan asiaan. Ties kuinka monta muuta vielä on.
Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?

Eikä se edes riitä, koska tuossa bannataan, jos yritys on kiinalainen ja/tai kiinalaisten johtama:
“by entities who are owned by, controlled by, or subject to the jurisdiction or direction of the PRC or Russia – even if those vehicles were made in the United States.”
Kuka tietää. Poliittista painostusta nämä muutokset ovat. Tuonkin osalta tilanne voi vielä muuttua tai sitten ei.
Volvo käyttää AAutomotivea, pollesta ei hajua.
Ainakin se frontti on AA mutta kuka tietää mitä taustalla on kun tämä koskee koko koodistoa.
 
Halvan "polo" pikkuvolkkarin osalta ei ilmeisesti ole ollut uusia julkaisu aikatauluja / hintoja
Ei ilmeisesti. Mutta toivottavasti myös vw id3 hinta laskisi myös suomessa tuon saman noin 7000€.

VW yritti saada id3 hinnan aivan siellä alkuvaiheessa jo 29999€, mutta hyvä että nyt edes on tullut tuo hinta.

Saa nähdä tuleeko jälleen joulukuussa ne ekstra alet, jos valmistajat yrittävät välttää niitä isoja päästösakkoja.
 
Tulee varmasti lisää alennusmyyntejä uusiin sähköautoihin?


"Vuonna 2025 voimaan astuneet keskipäästörajat tarkoittavat, että valmistajien on kirittävä rajusti täyssähköautojen myyntiä välttääkseen satoihin miljooniin nousevat päästösakot.

Tällä hetkellä EU-alueella myytävistä uusista autoista vain 13 prosenttia on täyssähköisiä, kun lukeman pitäisi sakkojen välttämiseksi olla vähintään 20 prosenttia."


Tuskin noita aleja suomen markkinaan kohdistetaan, eiköhän ne mene keski-eurooppaan, jos tuollaisia ylipäätään tulee. Tänne sitten 2-3v päästä käytettyinä voi valua.
 
Tuskin noita aleja suomen markkinaan kohdistetaan, eiköhän ne mene keski-eurooppaan, jos tuollaisia ylipäätään tulee. Tänne sitten 2-3v päästä käytettyinä voi valua.
Jos mennyt kuvaa tulevaa, niin näemme täälläkin. Viimeksi viimavuonna oli ns päästötavoite tarjouksia Suomessa.
 
Tuskin noita aleja suomen markkinaan kohdistetaan, eiköhän ne mene keski-eurooppaan, jos tuollaisia ylipäätään tulee. Tänne sitten 2-3v päästä käytettyinä voi valua.
Tuskin sillä valmistajalle valtavaa merkitystä on mihin ne autot myydään, kunhan on eussa... Norjalaisia autoja ei kai lasketa?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 750
Viestejä
4 581 292
Jäsenet
75 502
Uusin jäsen
PCMiE

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom