Yleistä keskustelua sähköautoista

Lisäpitkää olen omaankin harkinnut. Millaisen asensit ja miten se toimii matriisien kanssa?

Valostorelta otin Purelux Road Curve C530 Slim-paneelin koko setillä. Eli uppoasennustelineellä ja XBB OBD Donglella.

Valon sai kivasti asennettua rekisterikilven alle syvennykseen ja XBB:llä sai 5 minuutissa opetettua valon seuraamaan matriisivaloja. Lisäpitkät sammuu ekana ja syttyy vikana eli kun auton omat pitkät ovat täydessä toiminnassa, lisäpitkät syttyvät.
 
Mitenkähän käy jenkkien, GM & Fr0d on kuitenkin jossain määrin mukana Kiinan markkinoilla, Tesla hyvinkin vahvasti, vaikka on ehkä jollain tavalla "villi kortti..."

Kiinalaiset valmistajat kaipaa massamarkkinaa ja jos se niiltä suljetaan... Tuskinpa ottavat olankohautuksella?
 
Näemmä kiinalaisten autojen myynti on estetty Jenkeissä, vaikka olisi valmistettu muualla:
Ohjelmiston osalta tämä koskee mallivuotta 2027 vasta ja rauta vasta 2030.
The rules for prohibited software go into effect for model year 2027 vehicles, while the ban on hardware from China waits until model year 2030 vehicles.
Vielä on siis aikaa korjata tilanne.
 
Tulee varmasti lisää alennusmyyntejä uusiin sähköautoihin?


"Vuonna 2025 voimaan astuneet keskipäästörajat tarkoittavat, että valmistajien on kirittävä rajusti täyssähköautojen myyntiä välttääkseen satoihin miljooniin nousevat päästösakot.

Tällä hetkellä EU-alueella myytävistä uusista autoista vain 13 prosenttia on täyssähköisiä, kun lukeman pitäisi sakkojen välttämiseksi olla vähintään 20 prosenttia."


Linkistä poiminta
Keski-Euroopassa halvan sähköauton kauppaa tämä ei kuitenkaan haittaa. Ranskassa Dacia on hiljattain pudottanut Springin hintaa 2 000 eurolla, ja nyt sen saa kaupasta mukaansa 16 900 eurolla
Mutta perään mainitaan että on ollut myyntitullessa vuonna 2021 halvempi (euroina?)

Toinen ale poiminta
kiinalainen Leapmotor leikkasi äskettäin T03-täyssähköauton hintaa peräti 4 000 eurolla ja kauppaa sitä nyt hintaan 14 900 euroa.
ja
Perusmallin ID.3 Pure, varustettuna 52-kilowattituntisella akulla ja 170-hevosvoimaisella sähkömoottorilla maksaa Saksassa nyt 29 760 euroa, kun esimerkiksi Suomessa ID.3:n samaisen perusmallin hintalappuun on piirretty 36 590 euroa. Suuri hintaero Saksan ja Suomen välillä voi luoda painetta tarkastella myös Suomen listahintoja.

Halvan "polo" pikkuvolkkarin osalta ei ilmeisesti ole ollut uusia julkaisu aikatauluja / hintoja
 
Tuossa välissä kerkiää vielä tapahtua vaikka mitä ja lisäksi myös paikallisten pitää alkaa tuottamaan koodia mikä ei olisi Kiinassa tehtyä.
Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.
 
Tuossa välissä kerkiää vielä tapahtua vaikka mitä ja lisäksi myös paikallisten pitää alkaa tuottamaan koodia mikä ei olisi Kiinassa tehtyä.
Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?

Eikä se edes riitä, koska tuossa bannataan, jos yritys on kiinalainen ja/tai kiinalaisten johtama:
“by entities who are owned by, controlled by, or subject to the jurisdiction or direction of the PRC or Russia – even if those vehicles were made in the United States.”
 
Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?
Veikkaan että pohti enemmänkin jotain vääntöä, lisäaikaa, lievennyksiä. Tosin en pidä kovin odotettavana sitä että luovutaan kokonaan. kyllä tässä on kyse muustakin kuin kauppapolitiikasta. ja muutamaan vuoteen ei synny luottamusta. En usko että edes uusi jenkki hallinta sitä muuttaisi.

Ilmeisesti tuolla jenkki firmoillakkin voi tulla kiire, jos ei putkessa kiina vapaata, niin ehkä joutuvat hakemaan kumppanuuksia muualta, Korea, Eurooppa, Japani ei ehkä kiireeseen ensimmäinen mielessä, mutta miksei.
 
Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.
Volvo käyttää AAutomotivea, pollesta ei hajua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 821
Viestejä
4 587 931
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom