Yleistä keskustelua sähköautoista

Lisäpitkää olen omaankin harkinnut. Millaisen asensit ja miten se toimii matriisien kanssa?

Valostorelta otin Purelux Road Curve C530 Slim-paneelin koko setillä. Eli uppoasennustelineellä ja XBB OBD Donglella.

Valon sai kivasti asennettua rekisterikilven alle syvennykseen ja XBB:llä sai 5 minuutissa opetettua valon seuraamaan matriisivaloja. Lisäpitkät sammuu ekana ja syttyy vikana eli kun auton omat pitkät ovat täydessä toiminnassa, lisäpitkät syttyvät.
 
Mitenkähän käy jenkkien, GM & Fr0d on kuitenkin jossain määrin mukana Kiinan markkinoilla, Tesla hyvinkin vahvasti, vaikka on ehkä jollain tavalla "villi kortti..."

Kiinalaiset valmistajat kaipaa massamarkkinaa ja jos se niiltä suljetaan... Tuskinpa ottavat olankohautuksella?
 
Näemmä kiinalaisten autojen myynti on estetty Jenkeissä, vaikka olisi valmistettu muualla:
Ohjelmiston osalta tämä koskee mallivuotta 2027 vasta ja rauta vasta 2030.
The rules for prohibited software go into effect for model year 2027 vehicles, while the ban on hardware from China waits until model year 2030 vehicles.
Vielä on siis aikaa korjata tilanne.
 
Tulee varmasti lisää alennusmyyntejä uusiin sähköautoihin?


"Vuonna 2025 voimaan astuneet keskipäästörajat tarkoittavat, että valmistajien on kirittävä rajusti täyssähköautojen myyntiä välttääkseen satoihin miljooniin nousevat päästösakot.

Tällä hetkellä EU-alueella myytävistä uusista autoista vain 13 prosenttia on täyssähköisiä, kun lukeman pitäisi sakkojen välttämiseksi olla vähintään 20 prosenttia."


Linkistä poiminta
Keski-Euroopassa halvan sähköauton kauppaa tämä ei kuitenkaan haittaa. Ranskassa Dacia on hiljattain pudottanut Springin hintaa 2 000 eurolla, ja nyt sen saa kaupasta mukaansa 16 900 eurolla
Mutta perään mainitaan että on ollut myyntitullessa vuonna 2021 halvempi (euroina?)

Toinen ale poiminta
kiinalainen Leapmotor leikkasi äskettäin T03-täyssähköauton hintaa peräti 4 000 eurolla ja kauppaa sitä nyt hintaan 14 900 euroa.
ja
Perusmallin ID.3 Pure, varustettuna 52-kilowattituntisella akulla ja 170-hevosvoimaisella sähkömoottorilla maksaa Saksassa nyt 29 760 euroa, kun esimerkiksi Suomessa ID.3:n samaisen perusmallin hintalappuun on piirretty 36 590 euroa. Suuri hintaero Saksan ja Suomen välillä voi luoda painetta tarkastella myös Suomen listahintoja.

Halvan "polo" pikkuvolkkarin osalta ei ilmeisesti ole ollut uusia julkaisu aikatauluja / hintoja
 
Tuossa välissä kerkiää vielä tapahtua vaikka mitä ja lisäksi myös paikallisten pitää alkaa tuottamaan koodia mikä ei olisi Kiinassa tehtyä.
Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.
 
Tuossa välissä kerkiää vielä tapahtua vaikka mitä ja lisäksi myös paikallisten pitää alkaa tuottamaan koodia mikä ei olisi Kiinassa tehtyä.
Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?

Eikä se edes riitä, koska tuossa bannataan, jos yritys on kiinalainen ja/tai kiinalaisten johtama:
“by entities who are owned by, controlled by, or subject to the jurisdiction or direction of the PRC or Russia – even if those vehicles were made in the United States.”
 
Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?
Veikkaan että pohti enemmänkin jotain vääntöä, lisäaikaa, lievennyksiä. Tosin en pidä kovin odotettavana sitä että luovutaan kokonaan. kyllä tässä on kyse muustakin kuin kauppapolitiikasta. ja muutamaan vuoteen ei synny luottamusta. En usko että edes uusi jenkki hallinta sitä muuttaisi.

Ilmeisesti tuolla jenkki firmoillakkin voi tulla kiire, jos ei putkessa kiina vapaata, niin ehkä joutuvat hakemaan kumppanuuksia muualta, Korea, Eurooppa, Japani ei ehkä kiireeseen ensimmäinen mielessä, mutta miksei.
 
Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.
Volvo käyttää AAutomotivea, pollesta ei hajua.
 
Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.
Ensin pitäisi tietää valmistajat mitkä ei käytä kiinalaista koodia. Tuollahan oli nostettu myös Ford jne. mukaan asiaan. Ties kuinka monta muuta vielä on.
Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?

Eikä se edes riitä, koska tuossa bannataan, jos yritys on kiinalainen ja/tai kiinalaisten johtama:
“by entities who are owned by, controlled by, or subject to the jurisdiction or direction of the PRC or Russia – even if those vehicles were made in the United States.”
Kuka tietää. Poliittista painostusta nämä muutokset ovat. Tuonkin osalta tilanne voi vielä muuttua tai sitten ei.
Volvo käyttää AAutomotivea, pollesta ei hajua.
Ainakin se frontti on AA mutta kuka tietää mitä taustalla on kun tämä koskee koko koodistoa.
 
Halvan "polo" pikkuvolkkarin osalta ei ilmeisesti ole ollut uusia julkaisu aikatauluja / hintoja
Ei ilmeisesti. Mutta toivottavasti myös vw id3 hinta laskisi myös suomessa tuon saman noin 7000€.

VW yritti saada id3 hinnan aivan siellä alkuvaiheessa jo 29999€, mutta hyvä että nyt edes on tullut tuo hinta.

Saa nähdä tuleeko jälleen joulukuussa ne ekstra alet, jos valmistajat yrittävät välttää niitä isoja päästösakkoja.
 
Tulee varmasti lisää alennusmyyntejä uusiin sähköautoihin?


"Vuonna 2025 voimaan astuneet keskipäästörajat tarkoittavat, että valmistajien on kirittävä rajusti täyssähköautojen myyntiä välttääkseen satoihin miljooniin nousevat päästösakot.

Tällä hetkellä EU-alueella myytävistä uusista autoista vain 13 prosenttia on täyssähköisiä, kun lukeman pitäisi sakkojen välttämiseksi olla vähintään 20 prosenttia."


Tuskin noita aleja suomen markkinaan kohdistetaan, eiköhän ne mene keski-eurooppaan, jos tuollaisia ylipäätään tulee. Tänne sitten 2-3v päästä käytettyinä voi valua.
 
Tuskin noita aleja suomen markkinaan kohdistetaan, eiköhän ne mene keski-eurooppaan, jos tuollaisia ylipäätään tulee. Tänne sitten 2-3v päästä käytettyinä voi valua.
Jos mennyt kuvaa tulevaa, niin näemme täälläkin. Viimeksi viimavuonna oli ns päästötavoite tarjouksia Suomessa.
 
Tuskin noita aleja suomen markkinaan kohdistetaan, eiköhän ne mene keski-eurooppaan, jos tuollaisia ylipäätään tulee. Tänne sitten 2-3v päästä käytettyinä voi valua.
Tuskin sillä valmistajalle valtavaa merkitystä on mihin ne autot myydään, kunhan on eussa... Norjalaisia autoja ei kai lasketa?
 
Kun tuon Toyota bZ4X:n ominaisuuksista ja puutteista on ollut keskustelua, niin pistipä tänään silmään paikallisessa mainoslehdessä O.K Auton mainos.
Joko nämä on niin huonoja että ei muuten mene kaupaksi, tai sitten tämä on oikeasti hyvä tarjous.
Nopean toimituksen bZ4X:iin -6000€ alennus. En löytänyt Toyotan enkä O.K Auton nettisivuilta tätä joten ei tietoa miten laaja kampanja.

IMG_20250115_210726~2-01.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Kun tuon Toyota bZ4X:n ominaisuuksista ja puutteista on ollut keskustelua, niin pistipä tänään silmään paikallisessa mainoslehdessä O.K Auton mainos.
Joko nämä on niin huonoja että ei muuten mene kaupaksi, tai sitten tämä on oikeasti hyvä tarjous.

IMG_20250115_210726~2-01.jpeg

Moottori on koonnut täyssähköautojen 2024 rekisteröintitilastot. 269kpl ja 20. sija ei varmaankaan ole Toyotan maahantuojan ylpeys jos noita haluttaisiin oikeasti myydä. Subaru Solterraa on laitettu kilpiin 131kpl.

 
Lataamatta Lappiin sähkövolkkarilla......mutta pääseekö kusematta, se on toinen juttu.

Lappiin matka vastaakin loistavasti tuota testirataa, 10-15 asteen lämpötilaa ja 29 km/h keskinopeutta.

Hyvin vahvasti täysin turha testi mihinkään muuhun kuin auton maksimi rangen selvitykseen millä ketään ei tee mitään, koska eivät ikinä tule ajamaan samalla tavalla.
 
Lappiin matka vastaakin loistavasti tuota testirataa, 10-15 asteen lämpötilaa ja 29 km/h keskinopeutta.

Hyvin vahvasti täysin turha testi mihinkään muuhun kuin auton maksimi rangen selvitykseen millä ketään ei tee mitään, koska eivät ikinä tule ajamaan samalla tavalla.
Sä et nyt ymmärrä, numerot myy, älä pilaa hyviä numeroita faktoilla!
 
Kun tuon Toyota bZ4X:n ominaisuuksista ja puutteista on ollut keskustelua, niin pistipä tänään silmään paikallisessa mainoslehdessä O.K Auton mainos.
Joko nämä on niin huonoja että ei muuten mene kaupaksi, tai sitten tämä on oikeasti hyvä tarjous.

IMG_20250115_210726~2-01.jpeg
Minkä valmistajan ensimmäinen sähköauto on ollut täydellinen, tai edes hyvä?

Toyotaakin on päivitetty ja uusimmat 2024 - > ovat jo kohtuullisia latausnopeudelta ja akun lämmitykseltään.

Muuta huonoahan tuossa ei sitten ole ollutkaan.
 
Kun tuon Toyota bZ4X:n ominaisuuksista ja puutteista on ollut keskustelua, niin pistipä tänään silmään paikallisessa mainoslehdessä O.K Auton mainos.
Joko nämä on niin huonoja että ei muuten mene kaupaksi, tai sitten tämä on oikeasti hyvä tarjous.

IMG_20250115_210726~2-01.jpeg
Toiset liikkeet myy nollakorolla ja latauslaitteella asennettuna. Lisäksi talvirenkaat 290€. Esim. Juhan auto.
 
Kannattaa katsoa tuo video ja sen jälkeen liikkeessä vielä varmistua mitä saa, ettei ole mitään parivuotiasta varastoautoa.

Jos on mallivuoden 2024 autoja niin hyvä diili.
 
Kannattaa katsoa tuo video ja sen jälkeen liikkeessä vielä varmistua mitä saa, ettei ole mitään parivuotiasta varastoautoa.

Jos on mallivuoden 2024 autoja niin hyvä diili.

Se olisikin ihan hyvä käytännön ohje, että miten ostaja voi selvittää sekä varmistaa että mikä on auton valmistusjankohta.

Koskee Toyotaa ja kaikkia muitakin automerkkejä.
 


CATL esittelee uutta modulitonta alusta/akkurakennetta.

e: Siinä tojo videolla on siihen tunnistusohjeet. Asian näkee myös VIN numerosta.
 
Tuohon hintaan on saanut Subarua pidemmän aikaa.
Täällä halveksitaan silti auton ominaisuuksia ja nauretaan kuinka arvo laskee vuodessa 2 alkavaan lukemaan.
Tämä sun marttyyri-asenne alkaa pikkuhiljaa rasittamaan. Jätä pois.

Kylmä fakta on, ettö noiden autojen myyntiä on jouduttu avittamaan hinnalla, kun ominaisuudet ei ole kunnossa. Sekin on kylmä fakta, että ominaisuuksiltaan sellaiset 5 vuotta muuta tarjontaa perässä olevalle mallille jölkimarkkinoitakin on hankala löytää eli varmasti arvo tulee tippumaan ripeästi, oli Toyota tai ei.

Näistäkin faktoista huolimatta kaikki on puhtaasti ostajasta kiinni mikä on tarpeeksi halpa hinta, että moisen huolii. Isolle osalle porukkaa tuntuu edelleen alehinnoillakin olevan aivan liian kallis. Sinulle taisi jo kelvata vai menikö nimimerkit sekaisin? Kovaa ajoa vaan.
 
Tämä sun marttyyri-asenne alkaa pikkuhiljaa rasittamaan. Jätä pois.

Kylmä fakta on, ettö noiden autojen myyntiä on jouduttu avittamaan hinnalla, kun ominaisuudet ei ole kunnossa. Sekin on kylmä fakta, että ominaisuuksiltaan sellaiset 5 vuotta muuta tarjontaa perässä olevalle mallille jölkimarkkinoitakin on hankala löytää eli varmasti arvo tulee tippumaan ripeästi, oli Toyota tai ei.

Näistäkin faktoista huolimatta kaikki on puhtaasti ostajasta kiinni mikä on tarpeeksi halpa hinta, että moisen huolii. Isolle osalle porukkaa tuntuu edelleen alehinnoillakin olevan aivan liian kallis. Sinulle taisi jo kelvata vai menikö nimimerkit sekaisin? Kovaa ajoa vaan.
Ignorea vaan jos ei jaksa. Alehinnat on vasta julkaistu niin silti pystyt jo sanomaan että isolle osalle silti liian kallis. Tämä teidän asenne alkaa olemaan uskomaton.
 
Ignorea vaan jos ei jaksa. Alehinnat on vasta julkaistu niin silti pystyt jo sanomaan että isolle osalle silti liian kallis. Tämä teidän asenne alkaa olemaan uskomaton.
Halusin vain huomauttaa, ettö muiden mielipiteistä jatkuva itkeminen ei hyödytä keskustelua mitenkään. Eikä se autokaan yhtään miksikään muutu vaikka miten hehkuttaisi.

Jos se alehinta olisi oikea/sopiva, niin tämäkin ketju olisi täynnä pohdintaa ehdinkö tilata ajoissa ja mistä vielä saa tilattua. Loppuunmyytyhän tuon pitäisi jo olla, jos hinta on oikein.
 
Minkä valmistajan ensimmäinen sähköauto on ollut täydellinen, tai edes hyvä?
Täydellistä autoa ei olekaan, mutta Rolls-Roycen ensimmäinen sähköauto Spectre on saanut ihan kohtalaisia arvosteluita. Myös Polestar ensimmäinen malliversio 2 on aivan kelpo sähköauto, ainakin tuohon Toyotan kötöstykseen verrattuna.
 
Halusin vain huomauttaa, ettö muiden mielipiteistä jatkuva itkeminen ei hyödytä keskustelua mitenkään. Eikä se autokaan yhtään miksikään muutu vaikka miten hehkuttaisi.

Jos se alehinta olisi oikea/sopiva, niin tämäkin ketju olisi täynnä pohdintaa ehdinkö tilata ajoissa ja mistä vielä saa tilattua. Loppuunmyytyhän tuon pitäisi jo olla, jos hinta on oikein.
Jos hullu pösöö ei lasketa niin kerro mikä automalli on loppuunmyyty parissa päivässä?
 
Jos hullu pösöö ei lasketa niin kerro mikä automalli on loppuunmyyty parissa päivässä?
Vagin tripleteissä tuli 3-4 kk toimitusaikaa lisää päivässä kunnes puhalsivat pelin poikki. Pöhinä ketjussakin oli melkoinen, samanlailla kuin hullu-pösöissä. Hiljattain pieni erä relluja isolla alella taisi kadota tunneissa. Bassadonen pösön hinnoitteluvirhe oli voimassa muutaman tunnin ja silti niitä ehti porukka tilata (ei kyllä niitä saa). Ts. kyllä jos hinta on oikein, niin kauppa käy.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 895
Viestejä
4 585 414
Jäsenet
75 522
Uusin jäsen
Huijattu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom