Jaa että kiinalaiset autot eivät laita kiinalaista softaa autoihinsa, aikaa 17 kuukautta?Ohjelmiston osalta tämä koskee mallivuotta 2027 vasta ja rauta vasta 2030.
Vielä on siis aikaa korjata tilanne.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jaa että kiinalaiset autot eivät laita kiinalaista softaa autoihinsa, aikaa 17 kuukautta?Ohjelmiston osalta tämä koskee mallivuotta 2027 vasta ja rauta vasta 2030.
Vielä on siis aikaa korjata tilanne.
Linkistä poimintaTulee varmasti lisää alennusmyyntejä uusiin sähköautoihin?
"Vuonna 2025 voimaan astuneet keskipäästörajat tarkoittavat, että valmistajien on kirittävä rajusti täyssähköautojen myyntiä välttääkseen satoihin miljooniin nousevat päästösakot.
Tällä hetkellä EU-alueella myytävistä uusista autoista vain 13 prosenttia on täyssähköisiä, kun lukeman pitäisi sakkojen välttämiseksi olla vähintään 20 prosenttia."
![]()
Sähköautojen hintoihin rajuja alennuksia
Useat eurooppalaiset autonvalmistajat ovat pudottaneet rajusti sähköautomallien hintoja. Syynä on sekä kilpailu kiinalaisia vastaan, että halu väistää päästösakot.www.kauppalehti.fi
Mutta perään mainitaan että on ollut myyntitullessa vuonna 2021 halvempi (euroina?)Keski-Euroopassa halvan sähköauton kauppaa tämä ei kuitenkaan haittaa. Ranskassa Dacia on hiljattain pudottanut Springin hintaa 2 000 eurolla, ja nyt sen saa kaupasta mukaansa 16 900 eurolla
jakiinalainen Leapmotor leikkasi äskettäin T03-täyssähköauton hintaa peräti 4 000 eurolla ja kauppaa sitä nyt hintaan 14 900 euroa.
Perusmallin ID.3 Pure, varustettuna 52-kilowattituntisella akulla ja 170-hevosvoimaisella sähkömoottorilla maksaa Saksassa nyt 29 760 euroa, kun esimerkiksi Suomessa ID.3:n samaisen perusmallin hintalappuun on piirretty 36 590 euroa. Suuri hintaero Saksan ja Suomen välillä voi luoda painetta tarkastella myös Suomen listahintoja.
Tuossa välissä kerkiää vielä tapahtua vaikka mitä ja lisäksi myös paikallisten pitää alkaa tuottamaan koodia mikä ei olisi Kiinassa tehtyä.Jaa että kiinalaiset autot eivät laita kiinalaista softaa autoihinsa, aikaa 17 kuukautta?
Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.Tuossa välissä kerkiää vielä tapahtua vaikka mitä ja lisäksi myös paikallisten pitää alkaa tuottamaan koodia mikä ei olisi Kiinassa tehtyä.
Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?Tuossa välissä kerkiää vielä tapahtua vaikka mitä ja lisäksi myös paikallisten pitää alkaa tuottamaan koodia mikä ei olisi Kiinassa tehtyä.
Veikkaan että pohti enemmänkin jotain vääntöä, lisäaikaa, lievennyksiä. Tosin en pidä kovin odotettavana sitä että luovutaan kokonaan. kyllä tässä on kyse muustakin kuin kauppapolitiikasta. ja muutamaan vuoteen ei synny luottamusta. En usko että edes uusi jenkki hallinta sitä muuttaisi.Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?
Volvo käyttää AAutomotivea, pollesta ei hajua.Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.
Ensin pitäisi tietää valmistajat mitkä ei käytä kiinalaista koodia. Tuollahan oli nostettu myös Ford jne. mukaan asiaan. Ties kuinka monta muuta vielä on.Mikä tilanne jollain Polesterilla, Volvolla ? siis tuon ohjelmiston suhteen, ilmeisesti siellä on länsikoodia niissä mitä tuo ensimmäinen rajoitus koskee ja voisi kuvitella ettei päätös ihan puskista tullut ja nyt aletaan vasta kokoustaan miten mietitään vaihtoehtoja. Varmaan on sitten niitä toimijoita joilla ei tavoitteita sopeutua ja putkessa olevat mallit raudankin puolesta ulkona.
Kuka tietää. Poliittista painostusta nämä muutokset ovat. Tuonkin osalta tilanne voi vielä muuttua tai sitten ei.Siis että kiinalaiset autonvalmistajat haluasivat/pystyisivät kirjoittamaan kaiken softansa uusiksi vuodessa käyttäen länsimaisia koodareita?
Eikä se edes riitä, koska tuossa bannataan, jos yritys on kiinalainen ja/tai kiinalaisten johtama:
“by entities who are owned by, controlled by, or subject to the jurisdiction or direction of the PRC or Russia – even if those vehicles were made in the United States.”
Ainakin se frontti on AA mutta kuka tietää mitä taustalla on kun tämä koskee koko koodistoa.Volvo käyttää AAutomotivea, pollesta ei hajua.
Ei ilmeisesti. Mutta toivottavasti myös vw id3 hinta laskisi myös suomessa tuon saman noin 7000€.Halvan "polo" pikkuvolkkarin osalta ei ilmeisesti ole ollut uusia julkaisu aikatauluja / hintoja
Tuskin noita aleja suomen markkinaan kohdistetaan, eiköhän ne mene keski-eurooppaan, jos tuollaisia ylipäätään tulee. Tänne sitten 2-3v päästä käytettyinä voi valua.Tulee varmasti lisää alennusmyyntejä uusiin sähköautoihin?
"Vuonna 2025 voimaan astuneet keskipäästörajat tarkoittavat, että valmistajien on kirittävä rajusti täyssähköautojen myyntiä välttääkseen satoihin miljooniin nousevat päästösakot.
Tällä hetkellä EU-alueella myytävistä uusista autoista vain 13 prosenttia on täyssähköisiä, kun lukeman pitäisi sakkojen välttämiseksi olla vähintään 20 prosenttia."
![]()
Sähköautojen hintoihin rajuja alennuksia
Useat eurooppalaiset autonvalmistajat ovat pudottaneet rajusti sähköautomallien hintoja. Syynä on sekä kilpailu kiinalaisia vastaan, että halu väistää päästösakot.www.kauppalehti.fi
Jos mennyt kuvaa tulevaa, niin näemme täälläkin. Viimeksi viimavuonna oli ns päästötavoite tarjouksia Suomessa.Tuskin noita aleja suomen markkinaan kohdistetaan, eiköhän ne mene keski-eurooppaan, jos tuollaisia ylipäätään tulee. Tänne sitten 2-3v päästä käytettyinä voi valua.
Tuskin sillä valmistajalle valtavaa merkitystä on mihin ne autot myydään, kunhan on eussa... Norjalaisia autoja ei kai lasketa?Tuskin noita aleja suomen markkinaan kohdistetaan, eiköhän ne mene keski-eurooppaan, jos tuollaisia ylipäätään tulee. Tänne sitten 2-3v päästä käytettyinä voi valua.
Jospa e-Up! hengessä saataisiin päästösakkovälttely id2 mallit 19999€...Saa nähdä tuleeko jälleen joulukuussa ne ekstra alet, jos valmistajat yrittävät välttää niitä isoja päästösakkoja.
Kun tuon Toyota bZ4X:n ominaisuuksista ja puutteista on ollut keskustelua, niin pistipä tänään silmään paikallisessa mainoslehdessä O.K Auton mainos.
Joko nämä on niin huonoja että ei muuten mene kaupaksi, tai sitten tämä on oikeasti hyvä tarjous.
![]()
Lappiin matka vastaakin loistavasti tuota testirataa, 10-15 asteen lämpötilaa ja 29 km/h keskinopeutta.Lataamatta Lappiin sähkövolkkarilla......mutta pääseekö kusematta, se on toinen juttu.
![]()
Volkswagenin näpäytys epäilijöille – täyssähköinen ID.7 liikkui 941 kilometriä ilman välilatausta
Täyssähköinen Volkswagen ID.www.ksml.fi
Sä et nyt ymmärrä, numerot myy, älä pilaa hyviä numeroita faktoilla!Lappiin matka vastaakin loistavasti tuota testirataa, 10-15 asteen lämpötilaa ja 29 km/h keskinopeutta.
Hyvin vahvasti täysin turha testi mihinkään muuhun kuin auton maksimi rangen selvitykseen millä ketään ei tee mitään, koska eivät ikinä tule ajamaan samalla tavalla.
Minkä valmistajan ensimmäinen sähköauto on ollut täydellinen, tai edes hyvä?Kun tuon Toyota bZ4X:n ominaisuuksista ja puutteista on ollut keskustelua, niin pistipä tänään silmään paikallisessa mainoslehdessä O.K Auton mainos.
Joko nämä on niin huonoja että ei muuten mene kaupaksi, tai sitten tämä on oikeasti hyvä tarjous.
![]()
Toiset liikkeet myy nollakorolla ja latauslaitteella asennettuna. Lisäksi talvirenkaat 290€. Esim. Juhan auto.Kun tuon Toyota bZ4X:n ominaisuuksista ja puutteista on ollut keskustelua, niin pistipä tänään silmään paikallisessa mainoslehdessä O.K Auton mainos.
Joko nämä on niin huonoja että ei muuten mene kaupaksi, tai sitten tämä on oikeasti hyvä tarjous.
![]()
Kannattaa katsoa tuo video ja sen jälkeen liikkeessä vielä varmistua mitä saa, ettei ole mitään parivuotiasta varastoautoa.
Jos on mallivuoden 2024 autoja niin hyvä diili.
Tämä sun marttyyri-asenne alkaa pikkuhiljaa rasittamaan. Jätä pois.Tuohon hintaan on saanut Subarua pidemmän aikaa.
Täällä halveksitaan silti auton ominaisuuksia ja nauretaan kuinka arvo laskee vuodessa 2 alkavaan lukemaan.
Ignorea vaan jos ei jaksa. Alehinnat on vasta julkaistu niin silti pystyt jo sanomaan että isolle osalle silti liian kallis. Tämä teidän asenne alkaa olemaan uskomaton.Tämä sun marttyyri-asenne alkaa pikkuhiljaa rasittamaan. Jätä pois.
Kylmä fakta on, ettö noiden autojen myyntiä on jouduttu avittamaan hinnalla, kun ominaisuudet ei ole kunnossa. Sekin on kylmä fakta, että ominaisuuksiltaan sellaiset 5 vuotta muuta tarjontaa perässä olevalle mallille jölkimarkkinoitakin on hankala löytää eli varmasti arvo tulee tippumaan ripeästi, oli Toyota tai ei.
Näistäkin faktoista huolimatta kaikki on puhtaasti ostajasta kiinni mikä on tarpeeksi halpa hinta, että moisen huolii. Isolle osalle porukkaa tuntuu edelleen alehinnoillakin olevan aivan liian kallis. Sinulle taisi jo kelvata vai menikö nimimerkit sekaisin? Kovaa ajoa vaan.
Halusin vain huomauttaa, ettö muiden mielipiteistä jatkuva itkeminen ei hyödytä keskustelua mitenkään. Eikä se autokaan yhtään miksikään muutu vaikka miten hehkuttaisi.Ignorea vaan jos ei jaksa. Alehinnat on vasta julkaistu niin silti pystyt jo sanomaan että isolle osalle silti liian kallis. Tämä teidän asenne alkaa olemaan uskomaton.
Täydellistä autoa ei olekaan, mutta Rolls-Roycen ensimmäinen sähköauto Spectre on saanut ihan kohtalaisia arvosteluita. Myös Polestar ensimmäinen malliversio 2 on aivan kelpo sähköauto, ainakin tuohon Toyotan kötöstykseen verrattuna.Minkä valmistajan ensimmäinen sähköauto on ollut täydellinen, tai edes hyvä?
Jos hullu pösöö ei lasketa niin kerro mikä automalli on loppuunmyyty parissa päivässä?Halusin vain huomauttaa, ettö muiden mielipiteistä jatkuva itkeminen ei hyödytä keskustelua mitenkään. Eikä se autokaan yhtään miksikään muutu vaikka miten hehkuttaisi.
Jos se alehinta olisi oikea/sopiva, niin tämäkin ketju olisi täynnä pohdintaa ehdinkö tilata ajoissa ja mistä vielä saa tilattua. Loppuunmyytyhän tuon pitäisi jo olla, jos hinta on oikein.
VIN koodilla pääsee kärryille ainakin vuosikerrasta.. ( ja monesta muustakin asiasta)Se olisikin ihan hyvä käytännön ohje, että miten ostaja voi selvittää sekä varmistaa että mikä on auton valmistusjankohta.
Vagin tripleteissä tuli 3-4 kk toimitusaikaa lisää päivässä kunnes puhalsivat pelin poikki. Pöhinä ketjussakin oli melkoinen, samanlailla kuin hullu-pösöissä. Hiljattain pieni erä relluja isolla alella taisi kadota tunneissa. Bassadonen pösön hinnoitteluvirhe oli voimassa muutaman tunnin ja silti niitä ehti porukka tilata (ei kyllä niitä saa). Ts. kyllä jos hinta on oikein, niin kauppa käy.Jos hullu pösöö ei lasketa niin kerro mikä automalli on loppuunmyyty parissa päivässä?
Ei vittu, mää vertaamassa Toytoaa, Rolls-RoyceenTäydellistä autoa ei olekaan, mutta Rolls-Roycen ensimmäinen sähköauto Spectre on saanut ihan kohtalaisia arvosteluita. Myös Polestar ensimmäinen malliversio 2 on aivan kelpo sähköauto, ainakin tuohon Toyotan kötöstykseen verrattuna.
Onhan tuo nyt ihan yleisesti hyväksytty mielipide, että burzum/solterra on hintaansa nähden huono sähköauto.
-Heikko lataus, joka on parantunut vain keskinkertaiseksi.
-Suuri kulutus
-Sähköisiin ominaisuuksiin nähden korkea hinta.
Paljon ajavallehan tuo on huono joka tapauksessa, kun sähköiset ominaisuudet on mitä on ja lisäksi tarvii olla käyttämässä huollossa 15tkm välein, josta tulee lisävaivaa.
Autona tuossa ei ilmeisesti ole mitään vikaa siinä missä rav4:kin on kansansuosikki. Eli hinta vastaamaan ominaisuuksia niin eiköhän ostajia olisi enemmän.
Mikä sit ois sun valinta burzumin sijaan? Eikö se nimenomaan mee niin et jos tarttee pitkää rangea ja tulee paljon pitkää ajoa ni sit toi burzumi ei välttis oo järkevä valinta? Etenkin jos talvikaudella ajaa pitkää ajoa paljon?Ehkä voisi täsmentää, että se on huono omassa kategoriassaan.
Ja jos pitkää rangea ei tarvita niin miksi ottaisi juuri burzumin eikä jotain kilpailijaa joka on merkittävästi halvempi?
Itse suosittelisin jotain sellaista autoa, jossa on akun lämmitys laturille ajettaessa. Voi olla jälleenmyyntiä ajatellen aika isokin juttu? Toyotasta tuo puuttuu.Entä jos omassa käytössä tolla heikolla latauksella ei ole merkitystä (en aja talvikaudella pitkää (yli rangen) matkaa kuin ehkä max kerran)?
Ja jos toi range riitää kuitenkin nykykäytössä useammankin päivän käyttöön ja on mahdollisuus ladata kotona?
Muuttuuko tuo sit huonosta sähköautosta hyväksi sähköautoksi? Kysyn siksi, kun tuo tai Solterra kiinnostelisi, koska muutenhan ton pitäs olla tosi jeppis auto.
Jos auto on muuten hyvä mutta sen sähköiset ominaisuudet on kilpailijoita jälessä, ni "huono sähköauto" yksistään on vähän provomainen heitto, imo.
Ajattelitko siis hankkia ihan uuden Model 3 takavedon?Toisena samalla moodilla arvoin M-3 SR hinnat alkaen -mallia. Olisin kolmen vuoden liisarikaudelle säästänyt 11-12k, jolla olisi ollut mahdollisuus hommata kakkos/kolmosauto millä ajella pidemmät matkat. Sitten siinä alkoi kuitenkin jännittelemään, että ei hitto kun autossa on kiinni seuraavat vuodet ja jos etukäteen jo jännittelee ja nyppii niin tulee 3v. Syksyn mittaan aivan laidasta laitaan oli arpomiset käynnissä ja nyt auton valinta näemmä on muuttunut tiettyjen juttujen fiilistelystä siihen, että valitaan vaan se missä ei mikään erityisesti ärsytä. Tänne osui sitten ID.7 vaikkakin siinäkin lätkäisty iso keskinäyttö pilaa kabiinin Zen-fiilistä. Tällä hetkellä näyttäisi olevan noin 4,5kk menevän lasikattoisen kanssa kun tulee linjalta.
Akun esilämmitys on parasta heille ketkä ajavat paljon ja navigointi ei osaa lämmittää akkua ajoissa/laisinkaan latauspisteelle. Tai niille ketkä haluavat että nyt voisi ladata kun pysähtyy seuraavan kerran ja laittaa lämmityksen päälle. Aina ei sitä kuitenkaan navilla aja.Mulla on kiinalaiset ja Tesla boikotissa, mutta onhan tuota valinnan varaa silti.
Akun esilämmitys kuulostaa kivalta, mut onks sillä merkitystä jos ei talvella ajele yli rangen?
Uuteen tuskin on kuitenkaan varaa, että sikäli turha edes miettiä mitä vuoden 2024 tai 2025 mallit tarjoaa parin kolmen vuoden takaisiin. Varmasti kaikenlaista uutta ja hyödyllistä, mut aika kova hintalappu niillä myös on.
Ajattelitko siis hankkia ihan uuden Model 3 takavedon?
Siinä ehkä kannattaisi hieman odottaa, että lisäävät siihen vilkkuviiksen. Ilmeisesti myös uudistetussa yyssä on vilkkuviiksi. Muuten 3 voisi olla ihan hyvä. Itse en ole edes ajanut sellaisella.
Ei tarvitse kyllä kauaksi ajella, että pientä latausta kaipaa akkuun? Vaikka siis ajattelee, että kyllä se ajomatka voisi talvellakin riittää?Mulla on kiinalaiset ja Tesla boikotissa, mutta onhan tuota valinnan varaa silti.
Akun esilämmitys kuulostaa kivalta, mut onks sillä merkitystä jos ei talvella ajele yli rangen?
Uuteen tuskin on kuitenkaan varaa, että sikäli turha edes miettiä mitä vuoden 2024 tai 2025 mallit tarjoaa parin kolmen vuoden takaisiin. Varmasti kaikenlaista uutta ja hyödyllistä, mut aika kova hintalappu niillä myös on.