• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Yleistä keskustelua sähköautoista

Kannattaa käydä vilkaisemassa miltä tuo hyvin varusteltu XC40/EX40 näyttää, niin ei tarvitse arvailla joidenkin 10+ vuotta vanhojen karvalakkiversioiden perusteella.
T4/5 oli nuo kaikki, v50 neliveto. Ihan hyviä autoja sinänsä nuokin aikoinaan. Sittemmin 5-sarjan bemaria paria erilaista nelivetoa, viimeisin lataushybridi. Silti ei harmita ajella Y:llä, kun imho arjen ominaisuudet toimii hyvin.
 
Huomenna tapahtuu siirtyminen sähköaikaan täälläkin. ( Ok , yksi diesel SUV jää vielä talliin ). Jännä nähdä miten tuolla sähkiksellä pärjäilee. Eiköhän se hyvin mene, oppia on haettu niin autonhankintaan(spekseihin) kuin matkantekemiseenkin täältä.

Kulut tulevat olemanaan kovat ( arvonalenema ), mutta tähän on henkisesti varauduttu, joku saa sitten aikanaan hyvän auton halvalla. Tosin ei tuo uuden auton ostaminen koskaan ole ollut mitenkään järkevää taloudelisesti ajatellen.

Eniten jännittää tuo talvirange ja ABC:n pakolliset lehtipihvit. Lienee viisasta hommata myös joku lehtipihvipassi jolla saa joka kymmennen ilmatteeksi ?

Diesel SUV on nelikko ja nyt on kiva saada vaihtaa myös vajaavetoinen bensavehjekkin nelikoksi. On siinä vaan iso ero talvella.

Kotilatauksen suhteen vedän kiinteällä sähkön hinnalla. Edullista se on joka tapauksessa verrattuna bensaan ja ei kodin muukaan sähkönkäyttö tue mitään pörssisähköilyä. Sähköä käytetään silloin kuin sitä tarvii, eikä silloin kun se on halpaa. Jonkun excel harjoituksen tein tästä ja totesin, että ei ole vaivan arvoista meidän taloudessa tällä hetkellä. Ensi vuoden vaihteessa sitten uusi arviointi.
 
Huomenna tapahtuu siirtyminen sähköaikaan täälläkin. ( Ok , yksi diesel SUV jää vielä talliin ). Jännä nähdä miten tuolla sähkiksellä pärjäilee. Eiköhän se hyvin mene, oppia on haettu niin autonhankintaan(spekseihin) kuin matkantekemiseenkin täältä.

Kulut tulevat olemanaan kovat ( arvonalenema ), mutta tähän on henkisesti varauduttu, joku saa sitten aikanaan hyvän auton halvalla. Tosin ei tuo uuden auton ostaminen koskaan ole ollut mitenkään järkevää taloudelisesti ajatellen.

Eniten jännittää tuo talvirange ja ABC:n pakolliset lehtipihvit. Lienee viisasta hommata myös joku lehtipihvipassi jolla saa joka kymmennen ilmatteeksi ?

Diesel SUV on nelikko ja nyt on kiva saada vaihtaa myös vajaavetoinen bensavehjekkin nelikoksi. On siinä vaan iso ero talvella.

Kotilatauksen suhteen vedän kiinteällä sähkön hinnalla. Edullista se on joka tapauksessa verrattuna bensaan ja ei kodin muukaan sähkönkäyttö tue mitään pörssisähköilyä. Sähköä käytetään silloin kuin sitä tarvii, eikä silloin kun se on halpaa. Jonkun excel harjoituksen tein tästä ja totesin, että ei ole vaivan arvoista meidän taloudessa tällä hetkellä. Ensi vuoden vaihteessa sitten uusi arviointi.
Tervetuloa joukkoon tummaan, saako sen verran udella mihin autoon päädyit?
 
Model Y:ssä on tosiaan tällä hetkellä sekin huomioitava että ns. Juniper-päivitys on todennäköisesti lähellä, ja jos se on yhtä iso hyppäys auton ominaisuuksissa kuin Highland, niin "vanhat" tuoreet autot saavat nopeaan tahtiin 5-10ke selkäänsä.
Jos juniper on onnistunut ja hinta pysyy aisoissa, niin väistämättä 2022-2023 MY:t ottavat takkiin muutamia tonneja. Lisäksi pitää huomioida, että vuonna 2026 tulee rutkasti valkoista Y:tä ja kolmosta tarjolle liisarifirmoilta. Vielä kirsikkana kakun päälle tulee Teslan lämpöpumppuongelma, jolloin takuuttomat autot eivät houkuttele. Näen, että arvo pudonnee montaa muuta merkkiä tai mallia nopeammin, varsinkin vuodesta 2026 lähtien. Toisaalta hyvä ensimmäistä edullisempaa sähköautoa etsiville.

Tosin Teslan arvonalenema on aika vaatimatonta verrattuna esim. Stellantiksen autoihin, joissa toki julkaisuhinnat ovat olleet täysin naurettavia.
 
Voi olla että vuoden päästä on hinnasta 7000€ pois. Ja kilometrejä hieman lisää tietenkin. Voi olla jopa yli 7000€ pudotus, koska uusi Y tulee.

12/2022 Y maksaa nyt 40900€.
Tuohon päälle vetokoukku +1500 € ja toiset renkaat vanteilla +2000 € tai vähän enemmän. Toki noin 43 tonnilla noita saa kaksilla renkailla ja koukulla. Syksyllä 2023 noita sai n. 51 tonnin pintaan uutena, mutta niissä taisi olla koukkukin mukana.

Juniperin kohdalla on hyvä muistaa se, että kyse on faceliftistä eikä uudesta mallista. On mahdollista, että kasvojenkohotus ei kaikilta osin edes paranna autoa. Highland teki parannuksia kolmoseen, mutta ymmärtääkseni kaikki eivät ole olleet aivan tyytyväisiä esimerkiksi valoihin.
 
Tosin Teslan arvonalenema on aika vaatimatonta verrattuna esim. Stellantiksen autoihin, joissa toki julkaisuhinnat ovat olleet täysin naurettavia.
Stellantis on itse asiassa pitänyt minusta hintansa hämmästyttävän hyvin, jos vertaa "parhaat ranskalaiset grililtä" historiaan. En sitten tiedä onko autojen vähyys vai mikä, mutta polttiksiin verrattuna ei ole tullut samanlaisia makupaloja vastaan.
 
Eniten jännittää tuo talvirange ja ABC:n pakolliset lehtipihvit. Lienee viisasta hommata myös joku lehtipihvipassi jolla saa joka kymmennen ilmatteeksi ?

Muistat sitten käydä siirtämässä autosi kesken lehtipihvin, jos lataus valmistuu ensin, niin saa muutkin ladata. :lol:

Stellantis on itse asiassa pitänyt minusta hintansa hämmästyttävän hyvin, jos vertaa "parhaat ranskalaiset grililtä" historiaan. En sitten tiedä onko autojen vähyys vai mikä, mutta polttiksiin verrattuna ei ole tullut samanlaisia makupaloja vastaan.

Olisiko tuossa se, että halvemmassa hintaluokassa sähköautot on taloudellisesti kilpailukykyisiä suhteessa polttiksiin? Ja sitä myötä yhä useampi autonostaja on kiinnostunut sähköautoilusta.

Yritin vähän etsiä kansainvälisiä tilastoja ja nopeasti nuo sähköautot näyttää liikkuvan autoliikkeen varastosta.

 
Stellantis on itse asiassa pitänyt minusta hintansa hämmästyttävän hyvin, jos vertaa "parhaat ranskalaiset grililtä" historiaan. En sitten tiedä onko autojen vähyys vai mikä, mutta polttiksiin verrattuna ei ole tullut samanlaisia makupaloja vastaan.
Olen eri mieltä. Citikan e-C4, ooppelin e-corsa ja pököttimen e-208. Kaikissa taitaa 3v/60tkm vähintään puolittaa hinnan.

Sähköautot eivät ole immuuneja arvonalenemalle, vaikka 2021-2022 siltä saattoi tuntua. Samat lainalaisuudet näissäkin on kuin polttiksissa. Arvo putoaa ja ei-niin-onnistuneissa malleissa tai premiumeissa vielä enemmän.

Kymmenen vuotta sitten reilun satkun ajettu ja neljä vuotta vanha bemarin tappiin varusteltu vitonen maksoi 30-40k, kun lähtöhinta varusteineen oli 110-135k eli sulamista 70-75%. Siinäkin on tullut kilometreille hintaa.
 
Premiumia sähkö suojaa ihan sillä perusteella että ovat lähtöjään edullisempia. Nykäiset jonkun Rolls Roycen talliin niin sehän on suorastaan edullinen kun ei ole autoveroa.
 
Olen eri mieltä. Citikan e-C4, ooppelin e-corsa ja pököttimen e-208. Kaikissa taitaa 3v/60tkm vähintään puolittaa hinnan.
Mä en kyllä nyt tiedä mistä sinä olet eri mieltä. Ilmeisesti sinulla ei ole käsitystä minkämoisia ranskalaisten arvonalenemat olivat polttiskaudella? Niistä sai jo yhden vuoden jälkeen/esittelyautona ihan saatanan hyviä tarjouksia. Nyt ei näy vastaavaa sähkövehkeissä. Joko ne pitää paremmin pintansa tai sitten erikoiskappaleet katoavat helvetin nopeaan. Hullupäivä e-2008 ovat itse asiassa pitäneet häiritsevän hyvin hintansa vaikka niitäkin tuli paljon myyntiin (käytettynä).
 
Mä en kyllä nyt tiedä mistä sinä olet eri mieltä. Ilmeisesti sinulla ei ole käsitystä minkämoisia ranskalaisten arvonalenemat olivat polttiskaudella? Niistä sai jo yhden vuoden jälkeen/esittelyautona ihan saatanan hyviä tarjouksia. Nyt ei näy vastaavaa sähkövehkeissä. Joko ne pitää paremmin pintansa tai sitten erikoiskappaleet katoavat helvetin nopeaan. Hullupäivä e-2008 ovat itse asiassa pitäneet häiritsevän hyvin hintansa vaikka niitäkin tuli paljon myyntiin (käytettynä).
Minusta polttisaikana osa ranskiksista piti hintansa ihan hyvin. Sitten jotkin pommit, kuten thp 156 motilla olevat sai kaupasta hakea saippuan hinnalla. Pidän stellantiksia aika kovan arvonaleneman autoina.

Mitkähän sähkismerkit tai -mallit pitää hyvin hintaansa?
 
Minusta polttisaikana osa ranskiksista piti hintansa ihan hyvin. Sitten jotkin pommit, kuten thp 156 motilla olevat sai kaupasta hakea saippuan hinnalla. Pidän stellantiksia aika kovan arvonaleneman autoina.

Mitkähän sähkismerkit tai -mallit pitää hyvin hintaansa?
Aika monta ranskalaista ostaneena ei kyllä tule ihan heti mieleen mallia, joka olisi erityisen hyvin pitänyt arvonsa. Pienet mallit toki ovat olleet niin saamarin halpoja, että niissä isokin %-ale ei montaa tonttua ole. Perheautokoossa koko hankintasuunnitelmani perustui siihen, että patonkiautot ottavat sen 30% turpiinsa ekana vuonna ja saa lähes uuden hyvillä ominaisuuksilla halvalla. Sähköautoissa Stellantis on ollut niin pitkään 50 kWh (nykyään 54 kWh) akun kanssa jumissa, että kantama isommissa malleissa jää turhan lyhyeks. Rellun 87 kWh (tai 60 kWh) on jo parempi, niitä voisi jo harkita.
 
Aika monta ranskalaista ostaneena ei kyllä tule ihan heti mieleen mallia, joka olisi erityisen hyvin pitänyt arvonsa. Pienet mallit toki ovat olleet niin saamarin halpoja, että niissä isokin %-ale ei montaa tonttua ole. Perheautokoossa koko hankintasuunnitelmani perustui siihen, että patonkiautot ottavat sen 30% turpiinsa ekana vuonna ja saa lähes uuden hyvillä ominaisuuksilla halvalla. Sähköautoissa Stellantis on ollut niin pitkään 50 kWh (nykyään 54 kWh) akun kanssa jumissa, että kantama isommissa malleissa jää turhan lyhyeks. Rellun 87 kWh (tai 60 kWh) on jo parempi, niitä voisi jo harkita.

Kalliimmissa patonkiautoissa(kin) on se hyvä puoli, että jos ostaa 0,5-vuotiaana vaikka 20 tkm ajettuna niin hinta laskenut jo 20 k€ niin uudenkarheita saa tosi halvalla kun joku jo vittuuntunut niihin esim. hallintalaitteisiin heti ensi kättelyssä (tottuuhan niihi, ehkä...). Ei sillä, että ostaisin ite ikinä koskaan mut pomo osti tolleen jollain 34 k€ yli 50 k€ uutena maksaneen. Onhan se tiputtanut sitten arvonsa siitäkin käytetyn ostohinnasta puoleen 2 vuodessa eli ei toi 2,5-vuotias ole enää minkään arvoinen dieselinä, jotain 17-20 k€ sais vaihdossa. Eli tippuu ne polttiksetkin rajusti...

Ja takuukorjaukissakin käynyt vaan jotain 40 kertaa (takuu loppui viime kesään ja tutkinnat loppui siihen), eikä toimi vieläkään kun purkaa 12 V akun kuoliaaksi ja ei lataa sitä jostain eko-syistä eli webastoakaan ei voi käyttää kun kuolee heti. Mut liikkeen piikkiin sai takuun päätteeksi ylläpitolaturin (12 V akkukin vaihdettiin monesti takuuna ja tutkittiin joka viikko muutenkin "ja siirtyi Ranskassa teknisen tiimin ylimmälle tasolle" -> ei tarkoita silti mitään -> meidän alalla kun joku asia "siirretään tekniselle osastolle" tarkoittaa ulkomailla yleensä sitä, että se kuopataan lopullisesti ja ikinä ei kuulu enää mitään) ja pitää sitä nyt roikassa kaiket päivät työpaikan pihalla. Meillä ei töissä saa ladata sähkistä mut polttiksia saa pitää ylläpitolaturissa/lämmityksessä jne., "koska muuten pitäis antaa bensa- ja diesel-autoilijoille vastaava määrä polttoainetta"... Kateus on kiva homma ja ***tu mikä hiekkalaatikko, mut otetaan nyt silti tyhmiltä rahat pois tai sit vaan loparit joku päivä. Oon koittanu selittää, että pistäis vaan firman piikkiin latausasemia ja kaikki sais ladata ilmaseks (jokainen pystyy ja voi hommata sähköauton jos tahtoo) + ostais sähkäriä kun pitää kuitenkin 8+ h roikassa.

Mut jos Citikan maahantuoja on yhtä hyvä sähkisten ku polttisten kans, niin en hirveesti suosittele kun odotellaan takuun päättymistä, että voi luikeroida pois vastuista ja sanoa sen jälkeen et "takuu on ohi" :D
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin kuulun siihen porukkaan, jotka näkevät ranskalaiset autot salaisena Life hackina, jolla saa mukavia ja huolettomia autoja törkyhalvalla kun Esson baarin miehet jankkaavat niitä 70-luvun juttujaan ja saavat sillä aikaan mukavan FUD-alennuskertoimen noihin. :D

Citroen C5 X7 2.2 HDi on edelleen mukavin auto jonka olen omistanut ja vieläkin vähän harmittaa, että menin luopumaan siitä. Sitä edeltäneellä C4 2.0 HDi:llä ajoin seitsemän vuotta ilman mitään isompia ongelmia. Luopuessa mittarissa oli melkein 300 tkm. Alustan osat kuluivat vauhdilla, mutta ne oli halpa korjata, varsinkin kun suhteuttaa siihen että auto oli alunperin käytettynä ostaessa suunnilleen puolet halvempi kuin saman ikäinen ja vastaavasti varusteltu Golf.

Mutjoo, öhhöhö ranskalaiset haetaan vaan grilliltä räh räh. ;)
 
Ja takuukorjaukissakin käynyt vaan jotain 40 kertaa (takuu loppui viime kesään ja tutkinnat loppui siihen), eikä toimi vieläkään..
Tää kuulostaa melkein meikäläisen Enyaq seikkailulta. Pelkästään käsijarrun takia varmaan 10 kertaa pajalla ja vielä vaihtoon viedessä alkoi herjaamaan taas uudestaan.

Parista Pösöstä on kokemuksia, toinen on nytkin pihassa ja voisin jatkossakin ostaa käytettynä. Vaikkakin nämä uudet sähköiset on tosissaan houkutelleet niin mitä enemmän niihin tutustuu sen vähemmän tekee mieli hankkia. Esim. tuo e-C4 oli mukavin auto ajaa pitkään aikaan.
 
Olisin varmaan 20 kerran jälkeen jo vaatinut kaupan purkua. Toki noissa saa mitä tilaa mutta joku raja sentään.
Toiset ne ei jaksa/viitsi/osaa, en tiedä miksi. Yhden kerran olen uudesta (päivälleen tasan 2-vuotiaana meni takas) kaupan purkanut ja kiltisti hoitui 4. särkymisen jälkeen, yks puhelinsoitto vaan ja luettelin kuinka paljon on korjattu jne... Ei tarttenu edes kirjallisesti reklamoida. Tokihan auto särkyi pirun monta kertaa ja vietti korjaamolla aikaa varmaan Suomen ennätyksen kun särkyi heti 1-2 päivässä uudestaan korjauksien jälkeen.
 
Toiset ne ei jaksa/viitsi/osaa, en tiedä miksi. Yhden kerran olen uudesta (päivälleen tasan 2-vuotiaana meni takas) kaupan purkanut ja kiltisti hoitui 4. särkymisen jälkeen, yks puhelinsoitto vaan ja luettelin kuinka paljon on korjattu jne... Ei tarttenu edes kirjallisesti reklamoida. Tokihan auto särkyi pirun monta kertaa ja vietti korjaamolla aikaa varmaan Suomen ennätyksen kun särkyi heti 1-2 päivässä uudestaan korjauksien jälkeen.
Mielenkiintoista olis tietää mikä malli?

Itse olen ajellut reilut 20vuotta nyt erinäisillä käytetyillä autoilla (joista ~5v sähköautoilla) ja oikeastaan koskaan ei ole ollut missään mallissa erityistä vikaa. Tainnut määräaikaishuoltojen/tuulilasien jne lisäksi käydä joku 2-3krt elämässäni autokorjaamossa. Puuta koputtaen. Tänäänkin syttyi aamulla Audiin vikavalo, onneksi siitä selviää kun lisää pissapoikaan nestettä.
 
Huh, tulipas kauhea flashback Audeista tuosta äänekkäästä piippauksesta. Samanlainen ääni tulee aina, oli sitten moottori pudonnut matkoille, vaihteistosta öljyt pihalla tai sitten vaan polttoaine mennyt "punaiselle".
Nykyään myös "Range alle 100km" tulee sama piippaus. Melko tottunut siihen, mutta tänään tuli ylimääräisiä tykytyksiä rahanmenosta kun tekstin seassa olikin keltainen pissapojan merkki jota harvemmin näkee.
 
Mielenkiintoista olis tietää mikä malli?

Itse olen ajellut reilut 20vuotta nyt erinäisillä käytetyillä autoilla (joista ~5v sähköautoilla) ja oikeastaan koskaan ei ole ollut missään mallissa erityistä vikaa. Tainnut määräaikaishuoltojen/tuulilasien jne lisäksi käydä joku 2-3krt elämässäni autokorjaamossa. Puuta koputtaen. Tänäänkin syttyi aamulla Audiin vikavalo, onneksi siitä selviää kun lisää pissapoikaan nestettä.
OT: MY21 Kia Proceed GT, mikä tehtiin 2/2021 tehtaalla ja rekattiin 3/2021 mulle uutena. 9999 km kohdilla ja about 9 kk iässä alkoi vakavat ongelmat (äkkisammumisia vauhdista yllättäen, meni puolia ja tulppia ja suuttimia ja ecu kärtsäs 2 kertaa... Tulihan siihen vielä muutakin vikaa kaupan purkaantumista ootellessa, esim. mukavuuskontin tutka hajos ja sit ratin nappulat vaihteli paikkaa ts. nakkas esim. vakkaria päälle ja 100 km/h lasiin yllättäen ihan eri napista, mukavaa kun ajo vaikka parkkiin firman pihaan ja nakkaa vakkarin päälle jotain rattinappulaa painaessa ja koittaa kiihdyttää jossain pihatiellä sitten :D Siitä tää oli hauska peli, että sitten melko uutena 999 km mittarissa buuttas ittensä korean kielelle ja Hyundai i30N:n mittaristoon sinisille Hyundai-väreille eli ihan erinäköseksi ku Kian graffat). 4000 € maksoi se kahden vuoden autoilu (auto maksoi uutena 40060 € ja sain siitä 36000 € takaisin) ja ajelin yhteensä 9 eri sijarilla 164 päivää maahantuojan lukuun.
 
Itsekin kuulun siihen porukkaan, jotka näkevät ranskalaiset autot salaisena Life hackina, jolla saa mukavia ja huolettomia autoja törkyhalvalla kun Esson baarin miehet jankkaavat niitä 70-luvun juttujaan ja saavat sillä aikaan mukavan FUD-alennuskertoimen noihin. :D

Citroen C5 X7 2.2 HDi on edelleen mukavin auto jonka olen omistanut ja vieläkin vähän harmittaa, että menin luopumaan siitä. Sitä edeltäneellä C4 2.0 HDi:llä ajoin seitsemän vuotta ilman mitään isompia ongelmia. Luopuessa mittarissa oli melkein 300 tkm. Alustan osat kuluivat vauhdilla, mutta ne oli halpa korjata, varsinkin kun suhteuttaa siihen että auto oli alunperin käytettynä ostaessa suunnilleen puolet halvempi kuin saman ikäinen ja vastaavasti varusteltu Golf.

Mutjoo, öhhöhö ranskalaiset haetaan vaan grilliltä räh räh. ;)
Lisäsin kuvia Peugeot e-2008 myynti-ilmoitukseen.

Auto rekisteröity 8/2023, eli pitäisi olla aika halpa vuosimallin -23 auto. Harmillisesti vain yksi auto riittää, niin e-2008 korvautui model s 90D faceliftillä (2016).

Kiva auto Tuo Peugeot. On jo uudemmalla eri merkkisellä laturilla. En muista että mitään vikaa olisi ollut autossa. Toki model s on hieman isompi ja sitä kautta ehkä vähän parempi ajaa. Yksi ero, Peugeotin pieni ratti ja modes s on lähempänä sitä normaalia kokoa. Pieni ratti on kyllä aivan hyvä.

Pösö siis ajettu 25tkm (model s 224tkm).

 
Onko täällä muilla VAG-latausluukkujen kanssa murheita?

-22 Enyaq ja tuo on kelien vähänkään viilentyessä yksi murheenkryyni. Pakko melkein ajaa luukku raollaan, kun pidemmälle reissulle mentäessä joutuu sitten jännäämään ladatessa, että aukeaako vai ei. Aistin marmorilla, että jonkinsortin tyyppivika, mutta ainakaan minulle ei huollossa ole korjausta / vaihtoa ehdotettu. Jotain mutistu aseöljyistä tai vastaavista ratkaisuista.
 
Korelaisessa plugarissa ei ole ongelmia tuon suhteen ollut. Toisaalta, sitä nyt ladataan suurimman osan ajasta autotallissa muutenkin ja luukku on manuaalinen. Mutta olen tuollaisen magneettihupun motonetistä ostanut, jota tulee kyllä käytettyä jos auto on latauksessa ulkona. Ei vie tilaa kuitenkaan yhtään niin on vaikka kuskin ovikotelossa tai type2 piuhan kanssa samassa paikassa kun ei ole käytössä (omassa latausluukku kusken oven edessä).
 
Eniten jännittää tuo talvirange ja ABC:n pakolliset lehtipihvit. Lienee viisasta hommata myös joku lehtipihvipassi jolla saa joka kymmennen ilmatteeksi ?
Kannattaa sitten opetella hotkimaan se lehtipihvi nopeasti ellei sitä saa seisovasta pöydästä. Saattaa olla lataus jo lähellä valmista kun saat sen lautasen pöytään.
 
Viimeksi muokattu:
Aseöljy on oikea ratkaisu. Veden jäätymisen fysiikka ei muutu luukkua vaihtamalla. Yksi ei-VAG luukku on saatu aseöljyllä pysyvästi jäätymättömäksi, niin eiköhän se VAGissakin tottele. Kaikkiin pintoihin joihin vesi voisi päästä vaan öljyä. Myös luukun suojahuppu tai pelkkä pyyhe suojaksi auttaa myös. Jos ei ole vettä, ei ole jäätä.

Teslan luukun kanssa ei ollut itselläni ikinä ongelmia. Ihmeellistä miten vaikeaa tuo on miljoonia bensaluukkuja valmistaneille firmoille. Toisaalta siinä lienee ongelman juurisyy, kun yritetään uudelleenkäyttää luukkua joka on tarkoitettu aukaistavaksi hetkellisesti, latausporttina jota pidetään auki joka kelissä tuntikausia joka päivä.

Vaihtoon se osa, ymmärtääkseni tästä on kuitenkin jo uudempi revisio saatavilla. Ja ihan samaantapaan ne bensaluukut aukesi ja sulkeutui keskuslukon mukana joten ihan saman verran renkutusta sille osalle niissäkin tulee... eli tätä ei selitä kyllä muu kuin huonosti suunniteltu osa.
 
Onko täällä muilla VAG-latausluukkujen kanssa murheita?

-22 Enyaq ja tuo on kelien vähänkään viilentyessä yksi murheenkryyni. Pakko melkein ajaa luukku raollaan, kun pidemmälle reissulle mentäessä joutuu sitten jännäämään ladatessa, että aukeaako vai ei. Aistin marmorilla, että jonkinsortin tyyppivika, mutta ainakaan minulle ei huollossa ole korjausta / vaihtoa ehdotettu. Jotain mutistu aseöljyistä tai vastaavista ratkaisuista.

Kollegalle enyaqiin MY22 vaihdettiin ja samoin mulle silloiseen Octavia IV MY22. En nyt muista milloin, olisiko ollut peräti vuonna 22 jo. Onko vikaa siis noissa vaihdetuissakin vai kampanja vanhentunut?
 
Joo en kyl itsekään alkaisi millään öljyillä pelleilemään jos solenoidi oikkuilee. Ilmeisesti tuon vaihto on kuitenkin alle 15min homma osakin maksaa joitain kymppejä?
 
Onko täällä muilla VAG-latausluukkujen kanssa murheita?

-22 Enyaq ja tuo on kelien vähänkään viilentyessä yksi murheenkryyni. Pakko melkein ajaa luukku raollaan, kun pidemmälle reissulle mentäessä joutuu sitten jännäämään ladatessa, että aukeaako vai ei. Aistin marmorilla, että jonkinsortin tyyppivika, mutta ainakaan minulle ei huollossa ole korjausta / vaihtoa ehdotettu. Jotain mutistu aseöljyistä tai vastaavista ratkaisuista.
Omassa Enyaqissa ei vielä ole tuon kanssa ollut ongelmaa kun lataukset pääosin on joko kylmässä tallissa tai lämpimässä tallissa, riippuen kummalla paikkakunnalla sattuu majailemaan.
Olen kyllä suunnitellut että napsaisisi sivuleikkureilla ne lukitustapin kynnet pois niin luukun saa auki aina olipa lukossa tahi ei. Ei sitä sähköä sieltä kukaan saa pöllittyä kun ei V2L:a ole. Ihan turha tuo lukitus.
Tiedä sitten suostuuko tuo lataamaan jos auto katsoo että luukku on lukittuna mutta töpseli on kiinni.

Muistan kyllä polttisajoilta kun bensapumpulla olessa piti piestä tankin luukkua nyrkillä kuin vierasta sikaa että sai sen umpijäässä olevan luukun auki ja tankattua, että ei ole pelkästään sähkisten ongelma.
 
Omassa Enyaqissa ei vielä ole tuon kanssa ollut ongelmaa kun lataukset pääosin on joko kylmässä tallissa tai lämpimässä tallissa, riippuen kummalla paikkakunnalla sattuu majailemaan.
Olen kyllä suunnitellut että napsaisisi sivuleikkureilla ne lukitustapin kynnet pois niin luukun saa auki aina olipa lukossa tahi ei. Ei sitä sähköä sieltä kukaan saa pöllittyä kun ei V2L:a ole. Ihan turha tuo lukitus.
Tiedä sitten suostuuko tuo lataamaan jos auto katsoo että luukku on lukittuna mutta töpseli on kiinni.

Muistan kyllä polttisajoilta kun bensapumpulla olessa piti piestä tankin luukkua nyrkillä kuin vierasta sikaa että sai sen umpijäässä olevan luukun auki ja tankattua, että ei ole pelkästään sähkisten ongelma.
Bemmissä mielestäni kätevää että saa asetuksista valittua lukitseeko luukun vai ei. En keksi oikeastaan yhtään syytä miksi sen pitäisi olla lukossa.
 
Ei Bemarissa mitään ärsyttäviä tulppia ole.

Minä ainaki ostin i3/i8:n tulpan ja tulpannarun varaosanumerolla ja pistin Kia EV6:n AC-porttiin (DC:ssä tulppa, AC:ssa ei ja en luota, että joka kelissä luukun tiiviste tiivistyis täydellisesti).


Vinkkinä vaan korealaisiin ja miksei muihinkin... On mulla marmorin laatikossa sen tulpan narun koodikin jos joku tarttee. Nätisti saa DC:n tulpan pitimeen solmittua. Maksoi tulppa+naru marmorilla jotain yht. 18 €.

Huono puoli et voi lakata vilkut toimimasta jos käyttää BMW:n varaosia.
 
Ilkivalta ? Joku voi työntää liittimiin jotain joka tekee käytön mahdottimaksi.

Paikallinen Kia-marmori sanoi, että ilkivalta on yleisin syy heillä sähköauton latausporttien vaihtoon ja tosi yleinen Mitsun plugareissakin. Kuulemma niihin tungetaan vaikka ja mitä esineitä ja nesteitä/eritteitä tai muuten vaan temmotaan pyssyyn potkimalla paskaksi. Työllistää jopa landella pikkupaikkakunnalla hyvin.
 
Miten se dc rööri on tulpattu? Type2 voi tietysti integroida kanteen, mutta ei niitä dc liittimiä voi säänarmoilla pitää pidemmänpäälle.
Siinä on sellainen saranoitu 2-osainen tulppa eikä mitää narun päässä roikkuvaa härpäkettä.
BMW-i4-charging.jpg
 
Siinä on sellainen saranoitu 2-osainen tulppa eikä mitää narun päässä roikkuvaa härpäkettä.
BMW-i4-charging.jpg
No kyllähän tuonkin voi varastaa..

Kieltämättä kyllä fiksumpi tulppa kuin se kumilangan päässä oleva, tosin tuli mieleen että miksei tuo type2 osuus ole integroitu kanteen..? Vai aukeaako tuo ylempi puoli automaattisesti kannen mukana?
 
No kyllähän tuonkin voi varastaa..

Kieltämättä kyllä fiksumpi tulppa kuin se kumilangan päässä oleva, tosin tuli mieleen että miksei tuo type2 osuus ole integroitu kanteen..? Vai aukeaako tuo ylempi puoli automaattisesti kannen mukana?
Nojoo, onhan autoissa vaikka mitä mitä voi varastaa ja varastetaankin, jos on työkalut mukana. Ei tuo tuosta ilman työkaluja ehjänä lähde. En usko että joku latausläppä on kuitenkaan niin hyvää bisnestä että joku siihen lähtisi.

Ei aukea automaattisesti ja aina pitää klikata erikseen suoja auki. Eiköhän tuo vaan ole halpuutettu ratkaisu että voi käyttää samaa luukkua ku bensaversiossa. ei myöskään varmasti olisi ollut tekemätön paikka suunnitella tuosta kannesta sellaista että se työntäisi nuo luukut kiinni kun sen sulkee mutta ei, on ihan estetty ja pitää itse tökätä ensin ne.
 
Sähköautoaikakauden autoihin tullut halpuutus ärsyttää kyllä maksimit. Ei edes rahalla saa premium fiilistä (pl. tietty porsche ja kalliimmat).
Joku bemarin i5 merkittävästi ankeampi ku edellinen korimalli ja edes M5 (vaikka plugari onkin) niin ei edes rahalla saa nahkaisia ovien yläreunoja tai nahkaista kojelautaa mitkä kyllä sai -17 300 sarjalaiseen.
 
Sähköautoaikakauden autoihin tullut halpuutus ärsyttää kyllä maksimit. Ei edes rahalla saa premium fiilistä (pl. tietty porsche ja kalliimmat).
Joku bemarin i5 merkittävästi ankeampi ku edellinen korimalli ja edes M5 (vaikka plugari onkin) niin ei edes rahalla saa nahkaisia ovien yläreunoja tai nahkaista kojelautaa mitkä kyllä sai -17 300 sarjalaiseen.
Jotenkin hämmentävää, että noita vain tiputetaan pois, vaikka ihmiset olisivat valmiita maksamaan niistä.
 
Eniten on pistänyt silmään farkuissa (A6/i5/id7) kun on tavaratilan automaattinen ylösnouseva/sisäänkelautuva verho vaihdettu johonkin läpsyttimeen.

V.M.P
 
En tiedä läpsyttimestä, mutta itse ainakin kaipaan ihan fyysistä suojaa (vaikka sitten paksumpaa). Noi verhot ovat toki jees sen suhteen että antavat enemmän anteeksi romujen pakkaamiseen takakonttiin, mutta itse ottaisin ennemmin äänieristyksen. Näitä muistetaan toki kritisoida kun eivät mahdu mihinkään jos ne irroittaa, mutta omassa käytössä edellisellä autolla ne vaan irroitettiin etuosasta ja tuettiin niskatukiin jos piti saada lisätilaa.
 
Tuntuu että autoteollisuudessa nyt panostetaan aivan turhuuksiin kuten johonki infotainmenttiin mitä ei hyvin toimivassa autossa tarvitse räplätä oikeastaan ikinä. Sitten se muovinen ovi mitä ei saa edes rahalla paremmaksi muistutta joka ikinen kerta kun sinne istuu sisään.

Tää infotainment on kyllä sellainen asia, joka on niin subjektiivinen asia kuin olla voi.

Mä vietän viikossa monta tuntia aikaa autossa odottamassa lasten harrastuksien parkkipaikoilla, kisoissa ja treeneissä ja infotainment tekee sille saman kuin teki lentomatkailullekin. Toinen sähköauton ehdoton ominaisuus tähän liittyen on ilmastoinnin toiminta ilman polttomoottoria. Myös auton useat eri käyttäjäprofiilit ja tavaratilan alla oleva jääkaappi tukevat tätä "harrastusta" hienosti.
 
Tää infotainment on kyllä sellainen asia, joka on niin subjektiivinen asia kuin olla voi.

Mä vietän viikossa monta tuntia aikaa autossa odottamassa lasten harrastuksien parkkipaikoilla, kisoissa ja treeneissä ja infotainment tekee sille saman kuin teki lentomatkailullekin. Toinen sähköauton ehdoton ominaisuus tähän liittyen on ilmastoinnin toiminta ilman polttomoottoria. Myös auton useat eri käyttäjäprofiilit ja tavaratilan alla oleva jääkaappi tukevat tätä "harrastusta" hienosti.
Millainen auto on sinulla käytössä? Onhan nuo ihan tarpeellisia ominaisuuksia kyllä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
263 672
Viestejä
4 573 584
Jäsenet
75 229
Uusin jäsen
mikke1103

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom