Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
^ Paljonkohan tuolla Subarulla ajelisi talvikelillä, jos lähtisi täydellä akulla, pääseekö 200 km? 90 km/h:ta ajelisi.
Kova hinta ollut Model S:stä. Onkohan tuo 140k€ perusvarustellun hinta?Noin 140ke varusteista riippuen tuo on maksanut uutena. Vaihtoehtoisesti 2016 on voinut ostaa Leafin, Zoen tai 28kwh Ioniqin. Tuo on hyvä referenssi kun joku väittää ettei sähköautoissa ole paljon kehitystä tapahtumassa.
Miten Pökötti latasi pikana kylmässä kelissä?
Itse en ole kovin monesti pikaladannut talvella. Mutta tuossa tulikin jo teho.Surkeasti lataa, suurin miinus autossa. Kylmä 20-30% akku antaa ehkä jotain 30-40kw lataustehoja.
Itsekin "himoitsin" Volvo XC40 T8 kun siinä oli koukku. Pienet kilometrit ja hinta yksityisellä 31k€.Joo, Bilialta Volvo selekt - vaihtoauto. Itse auto oli muutaman satasen päälle 40 kiloeuroa, 12 kk (sen perus 12 kk selekt - takuun päälle) jatkotakuu oli seitsemän sataa jotain ja allekääntyvä puolisähköinen koukku tonnin.
Eli olihan tuollakin hintaa ja samaan rahaan olisi saanut melkein takaveto-kolmosteslan. Toki Teslaan olisi tullut vielä reilu kolme tonnia lisää talvirenkaista ja koukusta ja muutenkin halusin nelivedon ja enemmän maavaraa niin ei sitten tullut siihen lähdettyä.
Sillä olisi saanut Subarun![]()
Turhan tiuha huoltoväli. Saisi olla 25tkm/2 vuotta.piipittää koko ajan kaikesta ja jota pitää huoltaa 15 tkm/12 kk välein.
On kyllä järkyttävä kulutus nollan tuntumassa ja 80kmh.
Eikös tuo uusinkin xc40 mene tuohon reilusti kuluttavaan sakkiin.Eikös tuossa subarussa ole jatkuva neliveto aina?
Eli vertailua voi tehdä saman tyyppisiin muihin vähän "vanhentuneisiin" eli XC40 ennen sitä vetotapa-uudistusta, etroniin jne. Ne taitaa kaikki kuluttaa myös aika reilusti.
Mutta onhan tuo lukema toki surkea ei siitä pääse mihinkään.
Eikös tuo uusinkin xc40 mene tuohon reilusti kuluttavaan sakkiin.
Ulkomuistista AP, nahkapenkit, premium upgrade ja power & light (sähkökontti ja erinäiset ledit) on tuossa listatuista maksaneet jotain ja talvi- hifi- ja sisätilapaketit, avautuvat/lasikatot, smart air suspension ja isommat vanteet on jätetty tilaamatta. Musta väri on ollut perusväri.Kova hinta ollut Model S:stä. Onkohan tuo 140k€ perusvarustellun hinta?
Juuri Nissan Leaf 24 ja 30 on varmaan ne ekat sähköautot ja Tesla on tullut hieman perässä, mutta paljon kalliimmalla autolla (S). Kyllä aika paljon kehitystä on tullut melko lyhyessä ajassa.
Tämä auto luultavasti perus model S 90D. Eli talvipaketti ja ilmajousitus puuttuu. En kyllä ihan kaikkia rivejä tiedä, että mitä ne on.
Itse en ole kovin monesti pikaladannut talvella. Mutta tuossa tulikin jo teho.
Kesällä maksimi taitaa olla 100kW.
Aika huonosti löytyy hintatietoa, mutta Model S P90D hinnat alkaen olisi ollut 2016 juuri tuo 140k€. Ainut että tuo on 2016 alkuvuoden auto, eli Pre Facelift:Ulkomuistista AP, nahkapenkit, premium upgrade ja power & light (sähkökontti ja erinäiset ledit) on tuossa listatuista maksaneet jotain ja talvi- hifi- ja sisätilapaketit, avautuvat/lasikatot, smart air suspension ja isommat vanteet on jätetty tilaamatta. Musta väri on ollut perusväri.
Olisikohan tuo hinta jäänyt mieleen täysin varustellusta 100D:stä kun se tuli myyntiin. Varusteetta 90D on varmaan ollut noin 110ke, mutta Tesla venkslasi hinnoittelua erityisen aktiivisesti noihin aikoihin - halpuutus alkoi vasta 2019.
Teslan ensimmäinen auto oli Roadster ja sen takia nyrkkisääntö ettei minkään valmistajan ensimmäistä autoa oikein kannata ostaa, pätee. Paitsi nuohan on jo keräilytavaraa joten olisi kannattanut. Model S taas on se auto joka näytti miten sähköauto tehdään monilta suunnitteluratkaisuiltaan ja todisti sähkön kilpailukyvyn teknisesti.
Onnea uudesta, mutta eikös tuohon samaa rahaan olisi saanut pikku kilsoilla vuoden-pari vanhan LR nelikko Model Y:n?Joo, Bilialta Volvo selekt - vaihtoauto. Itse auto oli muutaman satasen päälle 40 kiloeuroa, 12 kk (sen perus 12 kk selekt - takuun päälle) jatkotakuu oli seitsemän sataa jotain ja allekääntyvä puolisähköinen koukku tonnin.
Eli olihan tuollakin hintaa ja samaan rahaan olisi saanut melkein takaveto-kolmosteslan. Toki Teslaan olisi tullut vielä reilu kolme tonnia lisää talvirenkaista ja koukusta ja muutenkin halusin nelivedon ja enemmän maavaraa niin ei sitten tullut siihen lähdettyä.
Onnea uudesta, mutta eikös tuohon samaa rahaan olisi saanut pikku kilsoilla vuoden-pari vanhan LR nelikko Model Y:n?
Ei kait siinä. Lähinnä hymyilytti listaamasi volvon heikkoudet: "kulutus/heikko range, pikalatausnopeus ei ole mitenkään ihmeellinen, ja infotainment sekä äppi jättävät toivomisen varaa" nuo olisivat tod.näk. ollut juurikin ne mitkä olisi ollut Model Yssä ne vahvuudet. Toki volvossa varmasti enempi perinteistä fiilistä ja jos siitä tykkää niin volvo.Ei ainakaan 23 malleja, eikä oikein 22:iakaan, varsinkaan noin hyvällä korolla. Sitä vanhemmat ei taas alustan ym. takia oikein kiinnostaneet. Muutenkin tuli sellainen fiilis, että haluan vähän perinteisemmän auton, jossa kaikki ei perustu kameroihin ja kosketusnäyttöön.
Toki eihän volvot missään vaiheessa ole ollu polttipuolellakaan niitä halvimpia vaihtoehtoja. Aina on saanut "vastaavan" reilusti halvemmalla.Volvon sähköautopuolen puutteet ovat huomattavasti vähäisemmät kuin mitä Y:ssä on sitten autopuolen puutteita. Pikkuvolvojen suurin vika on ollut ja on edelleen liian kova hinta. Kymppi pois kautta linjan, niin olisi todella kilpailukykyinen nimenomaan sellaisille henkilöille, jotka kaipaavat ensisijaisesti autoa.
Ei kait siinä. Lähinnä hymyilytti listaamasi volvon heikkoudet: "kulutus/heikko range, pikalatausnopeus ei ole mitenkään ihmeellinen, ja infotainment sekä äppi jättävät toivomisen varaa" nuo olisivat tod.näk. ollut juurikin ne mitkä olisi ollut Model Yssä ne vahvuudet. Toki volvossa varmasti enempi perinteistä fiilistä ja jos siitä tykkää niin volvo.![]()
kaatunutta maitoa. Ilma-alusta olisi hyvä. Muuten tuskin mitään ihmeellistä tulossa kansanmalliin(?). vilkkuvaloa sisustaan ja eri etuvalot?Model Y:ssä on tosiaan tällä hetkellä sekin huomioitava että ns. Juniper-päivitys on todennäköisesti lähellä, ja jos se on yhtä iso hyppäys auton ominaisuuksissa kuin Highland, niin "vanhat" tuoreet autot saavat nopeaan tahtiin 5-10ke selkäänsä.
Kannattaa käydä vilkaisemassa miltä tuo hyvin varusteltu XC40/EX40 näyttää, niin ei tarvitse arvailla joidenkin 10+ vuotta vanhojen karvalakkiversioiden perusteella.kaatunutta maitoa. Ilma-alusta olisi hyvä. Muuten tuskin mitään ihmeellistä tulossa kansanmalliin(?). vilkkuvaloa sisustaan ja eri etuvalot?
Pikkuvolvot aikoinaan ajeltu useamman vuoden S40, V50, S60 (fordia oli noistakin jostain puolet- nykyään pelkkää Kiinaa). Ei ole noita ainakaan ikävä. Ihan ok tuo Y, ei mikään ituta päivittäisessä käytössä (neliveto hyvä omaan tarpeeseen, lämpenee hyvin, äppi toimii, tavarat mahtuu kyytiin, ajettavuus ei niin huono, lataus ok - noilla imho pääsee jo aika pitkälle). Oman aikansa korolla, ei tarvitse paljon sääliä - ajoa vaan.
Nyt jo saa 1-2v vanhaa alle 20tkm ajettua lr nelikko MYtä 40kiloon, vaikea kuvitella että tuosta hetken päästä 5-10kiloa lähtis hinnasta veke kun Juniper tulee.Model Y:ssä on tosiaan tällä hetkellä sekin huomioitava että ns. Juniper-päivitys on todennäköisesti lähellä, ja jos se on yhtä iso hyppäys auton ominaisuuksissa kuin Highland, niin "vanhat" tuoreet autot saavat nopeaan tahtiin 5-10ke selkäänsä.
Eikös tuossa subarussa ole jatkuva neliveto aina?
Eli vertailua voi tehdä saman tyyppisiin muihin vähän "vanhentuneisiin" eli XC40 ennen sitä vetotapa-uudistusta, etroniin jne. Ne taitaa kaikki kuluttaa myös aika reilusti.
Mutta onhan tuo lukema toki surkea ei siitä pääse mihinkään.
Ei tuota voi oikein minään vertailukelpoisena pitää, kun aika monta kertaa se kabiini on tuossa tullut lämmitettyä. Varsinkin lyhyet paikallispyrähdykset tekee ihmeitä kulutuslukemille.Tähän liittyen verrokkina, jouluna ajossa Polestar 2 LRDM MY21 etelärannikolla. Tampere - Lahti - Salo edes-takaisin, aattona päiväretki Turkuun ja muuten paikallisajelua Salon seudulla.
Koko ajan lämpötila 0...+5 asteen välillä. Motarilla mittarinopeus ~108km/h, 80-alueella ~85.
1050km ajoa, keskinopeus 69km/h, keskikulutus 23,5kWh/100km...
Voi olla että vuoden päästä on hinnasta 7000€ pois. Ja kilometrejä hieman lisää tietenkin. Voi olla jopa yli 7000€ pudotus, koska uusi Y tulee.Nyt jo saa 1-2v vanhaa alle 20tkm ajettua lr nelikko MYtä 40kiloon, vaikea kuvitella että tuosta hetken päästä 5-10kiloa lähtis hinnasta veke kun Juniper tulee.
Tarkotin, että jos Juniper Y vaikka tässä tammikuun aikana julkistetaan, tippuisiko tuon 40900e 12/2022 MY hinta nettiautossa kymppitonnilla jos ei ole ehtinyt mennä siihen mennessä.Voi olla että vuoden päästä on hinnasta 7000€ pois. Ja kilometrejä hieman lisää tietenkin. Voi olla jopa yli 7000€ pudotus, koska uusi Y tulee.
12/2022 Y maksaa nyt 40900€.
T4/5 oli nuo kaikki, v50 neliveto. Ihan hyviä autoja sinänsä nuokin aikoinaan. Sittemmin 5-sarjan bemaria paria erilaista nelivetoa, viimeisin lataushybridi. Silti ei harmita ajella Y:llä, kun imho arjen ominaisuudet toimii hyvin.Kannattaa käydä vilkaisemassa miltä tuo hyvin varusteltu XC40/EX40 näyttää, niin ei tarvitse arvailla joidenkin 10+ vuotta vanhojen karvalakkiversioiden perusteella.
Ei tipu. Varmaan hinta tippuu korkeintaan noin 840€ per kuukausi. On sen verran edullinen tuo Y.Tarkotin, että jos Juniper Y vaikka tässä tammikuun aikana julkistetaan, tippuisiko tuon 40900e 12/2022 MY hinta nettiautossa kymppitonnilla jos ei ole ehtinyt mennä siihen mennessä.
Tervetuloa joukkoon tummaan, saako sen verran udella mihin autoon päädyit?Huomenna tapahtuu siirtyminen sähköaikaan täälläkin. ( Ok , yksi diesel SUV jää vielä talliin ). Jännä nähdä miten tuolla sähkiksellä pärjäilee. Eiköhän se hyvin mene, oppia on haettu niin autonhankintaan(spekseihin) kuin matkantekemiseenkin täältä.
Kulut tulevat olemanaan kovat ( arvonalenema ), mutta tähän on henkisesti varauduttu, joku saa sitten aikanaan hyvän auton halvalla. Tosin ei tuo uuden auton ostaminen koskaan ole ollut mitenkään järkevää taloudelisesti ajatellen.
Eniten jännittää tuo talvirange ja ABC:n pakolliset lehtipihvit. Lienee viisasta hommata myös joku lehtipihvipassi jolla saa joka kymmennen ilmatteeksi ?
Diesel SUV on nelikko ja nyt on kiva saada vaihtaa myös vajaavetoinen bensavehjekkin nelikoksi. On siinä vaan iso ero talvella.
Kotilatauksen suhteen vedän kiinteällä sähkön hinnalla. Edullista se on joka tapauksessa verrattuna bensaan ja ei kodin muukaan sähkönkäyttö tue mitään pörssisähköilyä. Sähköä käytetään silloin kuin sitä tarvii, eikä silloin kun se on halpaa. Jonkun excel harjoituksen tein tästä ja totesin, että ei ole vaivan arvoista meidän taloudessa tällä hetkellä. Ensi vuoden vaihteessa sitten uusi arviointi.
Jos juniper on onnistunut ja hinta pysyy aisoissa, niin väistämättä 2022-2023 MY:t ottavat takkiin muutamia tonneja. Lisäksi pitää huomioida, että vuonna 2026 tulee rutkasti valkoista Y:tä ja kolmosta tarjolle liisarifirmoilta. Vielä kirsikkana kakun päälle tulee Teslan lämpöpumppuongelma, jolloin takuuttomat autot eivät houkuttele. Näen, että arvo pudonnee montaa muuta merkkiä tai mallia nopeammin, varsinkin vuodesta 2026 lähtien. Toisaalta hyvä ensimmäistä edullisempaa sähköautoa etsiville.Model Y:ssä on tosiaan tällä hetkellä sekin huomioitava että ns. Juniper-päivitys on todennäköisesti lähellä, ja jos se on yhtä iso hyppäys auton ominaisuuksissa kuin Highland, niin "vanhat" tuoreet autot saavat nopeaan tahtiin 5-10ke selkäänsä.
Tuohon päälle vetokoukku +1500 € ja toiset renkaat vanteilla +2000 € tai vähän enemmän. Toki noin 43 tonnilla noita saa kaksilla renkailla ja koukulla. Syksyllä 2023 noita sai n. 51 tonnin pintaan uutena, mutta niissä taisi olla koukkukin mukana.Voi olla että vuoden päästä on hinnasta 7000€ pois. Ja kilometrejä hieman lisää tietenkin. Voi olla jopa yli 7000€ pudotus, koska uusi Y tulee.
12/2022 Y maksaa nyt 40900€.
Stellantis on itse asiassa pitänyt minusta hintansa hämmästyttävän hyvin, jos vertaa "parhaat ranskalaiset grililtä" historiaan. En sitten tiedä onko autojen vähyys vai mikä, mutta polttiksiin verrattuna ei ole tullut samanlaisia makupaloja vastaan.Tosin Teslan arvonalenema on aika vaatimatonta verrattuna esim. Stellantiksen autoihin, joissa toki julkaisuhinnat ovat olleet täysin naurettavia.
Eniten jännittää tuo talvirange ja ABC:n pakolliset lehtipihvit. Lienee viisasta hommata myös joku lehtipihvipassi jolla saa joka kymmennen ilmatteeksi ?
Stellantis on itse asiassa pitänyt minusta hintansa hämmästyttävän hyvin, jos vertaa "parhaat ranskalaiset grililtä" historiaan. En sitten tiedä onko autojen vähyys vai mikä, mutta polttiksiin verrattuna ei ole tullut samanlaisia makupaloja vastaan.
Olen eri mieltä. Citikan e-C4, ooppelin e-corsa ja pököttimen e-208. Kaikissa taitaa 3v/60tkm vähintään puolittaa hinnan.Stellantis on itse asiassa pitänyt minusta hintansa hämmästyttävän hyvin, jos vertaa "parhaat ranskalaiset grililtä" historiaan. En sitten tiedä onko autojen vähyys vai mikä, mutta polttiksiin verrattuna ei ole tullut samanlaisia makupaloja vastaan.
Mä en kyllä nyt tiedä mistä sinä olet eri mieltä. Ilmeisesti sinulla ei ole käsitystä minkämoisia ranskalaisten arvonalenemat olivat polttiskaudella? Niistä sai jo yhden vuoden jälkeen/esittelyautona ihan saatanan hyviä tarjouksia. Nyt ei näy vastaavaa sähkövehkeissä. Joko ne pitää paremmin pintansa tai sitten erikoiskappaleet katoavat helvetin nopeaan. Hullupäivä e-2008 ovat itse asiassa pitäneet häiritsevän hyvin hintansa vaikka niitäkin tuli paljon myyntiin (käytettynä).Olen eri mieltä. Citikan e-C4, ooppelin e-corsa ja pököttimen e-208. Kaikissa taitaa 3v/60tkm vähintään puolittaa hinnan.
Minusta polttisaikana osa ranskiksista piti hintansa ihan hyvin. Sitten jotkin pommit, kuten thp 156 motilla olevat sai kaupasta hakea saippuan hinnalla. Pidän stellantiksia aika kovan arvonaleneman autoina.Mä en kyllä nyt tiedä mistä sinä olet eri mieltä. Ilmeisesti sinulla ei ole käsitystä minkämoisia ranskalaisten arvonalenemat olivat polttiskaudella? Niistä sai jo yhden vuoden jälkeen/esittelyautona ihan saatanan hyviä tarjouksia. Nyt ei näy vastaavaa sähkövehkeissä. Joko ne pitää paremmin pintansa tai sitten erikoiskappaleet katoavat helvetin nopeaan. Hullupäivä e-2008 ovat itse asiassa pitäneet häiritsevän hyvin hintansa vaikka niitäkin tuli paljon myyntiin (käytettynä).
Aika monta ranskalaista ostaneena ei kyllä tule ihan heti mieleen mallia, joka olisi erityisen hyvin pitänyt arvonsa. Pienet mallit toki ovat olleet niin saamarin halpoja, että niissä isokin %-ale ei montaa tonttua ole. Perheautokoossa koko hankintasuunnitelmani perustui siihen, että patonkiautot ottavat sen 30% turpiinsa ekana vuonna ja saa lähes uuden hyvillä ominaisuuksilla halvalla. Sähköautoissa Stellantis on ollut niin pitkään 50 kWh (nykyään 54 kWh) akun kanssa jumissa, että kantama isommissa malleissa jää turhan lyhyeks. Rellun 87 kWh (tai 60 kWh) on jo parempi, niitä voisi jo harkita.Minusta polttisaikana osa ranskiksista piti hintansa ihan hyvin. Sitten jotkin pommit, kuten thp 156 motilla olevat sai kaupasta hakea saippuan hinnalla. Pidän stellantiksia aika kovan arvonaleneman autoina.
Mitkähän sähkismerkit tai -mallit pitää hyvin hintaansa?
Aika monta ranskalaista ostaneena ei kyllä tule ihan heti mieleen mallia, joka olisi erityisen hyvin pitänyt arvonsa. Pienet mallit toki ovat olleet niin saamarin halpoja, että niissä isokin %-ale ei montaa tonttua ole. Perheautokoossa koko hankintasuunnitelmani perustui siihen, että patonkiautot ottavat sen 30% turpiinsa ekana vuonna ja saa lähes uuden hyvillä ominaisuuksilla halvalla. Sähköautoissa Stellantis on ollut niin pitkään 50 kWh (nykyään 54 kWh) akun kanssa jumissa, että kantama isommissa malleissa jää turhan lyhyeks. Rellun 87 kWh (tai 60 kWh) on jo parempi, niitä voisi jo harkita.
Tää kuulostaa melkein meikäläisen Enyaq seikkailulta. Pelkästään käsijarrun takia varmaan 10 kertaa pajalla ja vielä vaihtoon viedessä alkoi herjaamaan taas uudestaan.Ja takuukorjaukissakin käynyt vaan jotain 40 kertaa (takuu loppui viime kesään ja tutkinnat loppui siihen), eikä toimi vieläkään..
Olisin varmaan 20 kerran jälkeen jo vaatinut kaupan purkua. Toki noissa saa mitä tilaa mutta joku raja sentään.Ja takuukorjaukissakin käynyt vaan jotain 40 kertaa (takuu loppui viime kesään ja tutkinnat loppui siihen),
Toiset ne ei jaksa/viitsi/osaa, en tiedä miksi. Yhden kerran olen uudesta (päivälleen tasan 2-vuotiaana meni takas) kaupan purkanut ja kiltisti hoitui 4. särkymisen jälkeen, yks puhelinsoitto vaan ja luettelin kuinka paljon on korjattu jne... Ei tarttenu edes kirjallisesti reklamoida. Tokihan auto särkyi pirun monta kertaa ja vietti korjaamolla aikaa varmaan Suomen ennätyksen kun särkyi heti 1-2 päivässä uudestaan korjauksien jälkeen.Olisin varmaan 20 kerran jälkeen jo vaatinut kaupan purkua. Toki noissa saa mitä tilaa mutta joku raja sentään.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.