Yleistä keskustelua sähköautoista

^ Paljonkohan tuolla Subarulla ajelisi talvikelillä, jos lähtisi täydellä akulla, pääseekö 200 km? 90 km/h:ta ajelisi.
 
^ Paljonkohan tuolla Subarulla ajelisi talvikelillä, jos lähtisi täydellä akulla, pääseekö 200 km? 90 km/h:ta ajelisi.

Kai sillä nyt 90 km/h nopeudella pääsisi sen yli 200km ? 🤔

Suurin parkuhan se kuuluisi jos joutuisi talvipakkasella pysähtymään matkalla johonkin lataamaan.
 
Siintomaa ajeli 220-230km ja prosentteja about 20% jäljellä:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


22,3kWh/h kulutus satasella...
 
Noin 140ke varusteista riippuen tuo on maksanut uutena. Vaihtoehtoisesti 2016 on voinut ostaa Leafin, Zoen tai 28kwh Ioniqin. Tuo on hyvä referenssi kun joku väittää ettei sähköautoissa ole paljon kehitystä tapahtumassa.
Kova hinta ollut Model S:stä. Onkohan tuo 140k€ perusvarustellun hinta?

Juuri Nissan Leaf 24 ja 30 on varmaan ne ekat sähköautot ja Tesla on tullut hieman perässä, mutta paljon kalliimmalla autolla (S). Kyllä aika paljon kehitystä on tullut melko lyhyessä ajassa.

Tämä auto luultavasti perus model S 90D. Eli talvipaketti ja ilmajousitus puuttuu. En kyllä ihan kaikkia rivejä tiedä, että mitä ne on.
Screenshot_2025-01-01-00-31-41-15_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg


Miten Pökötti latasi pikana kylmässä kelissä?
Surkeasti lataa, suurin miinus autossa. Kylmä 20-30% akku antaa ehkä jotain 30-40kw lataustehoja.
Itse en ole kovin monesti pikaladannut talvella. Mutta tuossa tulikin jo teho.

Kesällä maksimi taitaa olla 100kW.
 
Joo, Bilialta Volvo selekt - vaihtoauto. Itse auto oli muutaman satasen päälle 40 kiloeuroa, 12 kk (sen perus 12 kk selekt - takuun päälle) jatkotakuu oli seitsemän sataa jotain ja allekääntyvä puolisähköinen koukku tonnin.

Eli olihan tuollakin hintaa ja samaan rahaan olisi saanut melkein takaveto-kolmosteslan. Toki Teslaan olisi tullut vielä reilu kolme tonnia lisää talvirenkaista ja koukusta ja muutenkin halusin nelivedon ja enemmän maavaraa niin ei sitten tullut siihen lähdettyä.
Itsekin "himoitsin" Volvo XC40 T8 kun siinä oli koukku. Pienet kilometrit ja hinta yksityisellä 31k€.

Neliveto kyllä hyvä. Toki maavara myös, kun esim tuo Model S on suht matala.

-----

Ei ole vielä kuulunut puolisolta valitusta teslasta. Vaikka hän ei tykännytkään alkuun tuosta merkistä. Onhan tuo jo 8 vuotta vanha ja kolmannella omistajalla nyt. Eli tavallaan auton kiertätystä, kun en ostanut uutta autoa.
 
Sillä olisi saanut Subarun 😉

Kyllähän sitäkin tuli useampaan otteeseen mietittyä, mutta loppuviimein ei oikein kiinnostanut tarpeeksi auto, jolla ei käytännössä pysty järkevästi ajamaan yhtään pidempää matkaa talvella koska akun esilämmitys puuttuu, joka piipittää koko ajan kaikesta ja jota pitää huoltaa 15 tkm/12 kk välein.
 
Tuossakin laskelmassa oli huomattu se, että sähköautot ovat vuosi vuodelta parempia. Kun bensa/diesel tekniikassa ei juuri muutoksia tule (ainakaan parempaan suuntaan?).


"Sähköautojen arvonaleneman ennustaminen on tällä hetkellä erittäin vaikeaa, sillä tekniikka kehittyy nopeasti ja markkinatilanne elää maailmanpoliittisen tilanteen takia. Polttomoottoriautot eivät ole moniin vuosiin ottaneet samanlaisia harppauksia mitä sähköautoissa tehdään vuosittain, joten niiden hinnoittelu on huomattavasti helpommin ennustettavaa."



piipittää koko ajan kaikesta ja jota pitää huoltaa 15 tkm/12 kk välein.
Turhan tiuha huoltoväli. Saisi olla 25tkm/2 vuotta.

Myös Pösö e-2008 piipittää vähän. Mutta tesla Model S 90D (2016 FL) saa asetuksista niin, että ei kuulu kun vilkun ääni. Aika merkittävä ero, vaikka pieni onkin.
 
On kyllä järkyttävä kulutus nollan tuntumassa ja 80kmh.

Eikös tuossa subarussa ole jatkuva neliveto aina?

Eli vertailua voi tehdä saman tyyppisiin muihin vähän "vanhentuneisiin" eli XC40 ennen sitä vetotapa-uudistusta, etroniin jne. Ne taitaa kaikki kuluttaa myös aika reilusti.

Mutta onhan tuo lukema toki surkea ei siitä pääse mihinkään.
 
Eikös tuossa subarussa ole jatkuva neliveto aina?

Eli vertailua voi tehdä saman tyyppisiin muihin vähän "vanhentuneisiin" eli XC40 ennen sitä vetotapa-uudistusta, etroniin jne. Ne taitaa kaikki kuluttaa myös aika reilusti.

Mutta onhan tuo lukema toki surkea ei siitä pääse mihinkään.
Eikös tuo uusinkin xc40 mene tuohon reilusti kuluttavaan sakkiin.
 
Eikös tuo uusinkin xc40 mene tuohon reilusti kuluttavaan sakkiin.

Wltp-kulutus oli jotain 17-18kWh versiosta riippuen eli paljon parempi kuin vanha mutta ei mikään erikoinen.

Toisaalta auton muoto huomioiden varmaan ihan ok, kun tuo XC40/EX40 muistuttaa Teslan saippuapalan sijaan lähinnä kahta päällekkäistä tiiliskiveä.

Samalla tekniikalla oleva Polestar 2 saa samasta akusta muistaakseni yli 100km enemmän rangea, enkä keksi tuolle muuta selitystä kuin aerodynamiikka, kun voimalinjan tekniikan pitäisi kai olla identtinen.
 
Korkeintaan pari vuotta vanha XC40 nelivedolla ja selekt-takuulla (24 kk/40 tkm) sekä pienellä kilometrimäärällä voisi olla ihan passeli menopeli, jos sen saisi alle 40 tonnilla. Uudesta täytyy pulittaa aivan liian paljon.
 
Kova hinta ollut Model S:stä. Onkohan tuo 140k€ perusvarustellun hinta?

Juuri Nissan Leaf 24 ja 30 on varmaan ne ekat sähköautot ja Tesla on tullut hieman perässä, mutta paljon kalliimmalla autolla (S). Kyllä aika paljon kehitystä on tullut melko lyhyessä ajassa.

Tämä auto luultavasti perus model S 90D. Eli talvipaketti ja ilmajousitus puuttuu. En kyllä ihan kaikkia rivejä tiedä, että mitä ne on.
Screenshot_2025-01-01-00-31-41-15_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg




Itse en ole kovin monesti pikaladannut talvella. Mutta tuossa tulikin jo teho.

Kesällä maksimi taitaa olla 100kW.
Ulkomuistista AP, nahkapenkit, premium upgrade ja power & light (sähkökontti ja erinäiset ledit) on tuossa listatuista maksaneet jotain ja talvi- hifi- ja sisätilapaketit, avautuvat/lasikatot, smart air suspension ja isommat vanteet on jätetty tilaamatta. Musta väri on ollut perusväri.

Olisikohan tuo hinta jäänyt mieleen täysin varustellusta 100D:stä kun se tuli myyntiin. Varusteetta 90D on varmaan ollut noin 110ke, mutta Tesla venkslasi hinnoittelua erityisen aktiivisesti noihin aikoihin - halpuutus alkoi vasta 2019.

Teslan ensimmäinen auto oli Roadster ja sen takia nyrkkisääntö ettei minkään valmistajan ensimmäistä autoa oikein kannata ostaa, pätee. Paitsi nuohan on jo keräilytavaraa joten olisi kannattanut. Model S taas on se auto joka näytti miten sähköauto tehdään monilta suunnitteluratkaisuiltaan ja todisti sähkön kilpailukyvyn teknisesti.
 
Ulkomuistista AP, nahkapenkit, premium upgrade ja power & light (sähkökontti ja erinäiset ledit) on tuossa listatuista maksaneet jotain ja talvi- hifi- ja sisätilapaketit, avautuvat/lasikatot, smart air suspension ja isommat vanteet on jätetty tilaamatta. Musta väri on ollut perusväri.

Olisikohan tuo hinta jäänyt mieleen täysin varustellusta 100D:stä kun se tuli myyntiin. Varusteetta 90D on varmaan ollut noin 110ke, mutta Tesla venkslasi hinnoittelua erityisen aktiivisesti noihin aikoihin - halpuutus alkoi vasta 2019.

Teslan ensimmäinen auto oli Roadster ja sen takia nyrkkisääntö ettei minkään valmistajan ensimmäistä autoa oikein kannata ostaa, pätee. Paitsi nuohan on jo keräilytavaraa joten olisi kannattanut. Model S taas on se auto joka näytti miten sähköauto tehdään monilta suunnitteluratkaisuiltaan ja todisti sähkön kilpailukyvyn teknisesti.
Aika huonosti löytyy hintatietoa, mutta Model S P90D hinnat alkaen olisi ollut 2016 juuri tuo 140k€. Ainut että tuo on 2016 alkuvuoden auto, eli Pre Facelift:

 
Joo, Bilialta Volvo selekt - vaihtoauto. Itse auto oli muutaman satasen päälle 40 kiloeuroa, 12 kk (sen perus 12 kk selekt - takuun päälle) jatkotakuu oli seitsemän sataa jotain ja allekääntyvä puolisähköinen koukku tonnin.

Eli olihan tuollakin hintaa ja samaan rahaan olisi saanut melkein takaveto-kolmosteslan. Toki Teslaan olisi tullut vielä reilu kolme tonnia lisää talvirenkaista ja koukusta ja muutenkin halusin nelivedon ja enemmän maavaraa niin ei sitten tullut siihen lähdettyä.
Onnea uudesta, mutta eikös tuohon samaa rahaan olisi saanut pikku kilsoilla vuoden-pari vanhan LR nelikko Model Y:n?
 
Onnea uudesta, mutta eikös tuohon samaa rahaan olisi saanut pikku kilsoilla vuoden-pari vanhan LR nelikko Model Y:n?

Ei ainakaan 23 malleja, eikä oikein 22:iakaan, varsinkaan noin hyvällä korolla. Sitä vanhemmat ei taas alustan ym. takia oikein kiinnostaneet. Muutenkin tuli sellainen fiilis, että haluan vähän perinteisemmän auton, jossa kaikki ei perustu kameroihin ja kosketusnäyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ainakaan 23 malleja, eikä oikein 22:iakaan, varsinkaan noin hyvällä korolla. Sitä vanhemmat ei taas alustan ym. takia oikein kiinnostaneet. Muutenkin tuli sellainen fiilis, että haluan vähän perinteisemmän auton, jossa kaikki ei perustu kameroihin ja kosketusnäyttöön.
Ei kait siinä. Lähinnä hymyilytti listaamasi volvon heikkoudet: "kulutus/heikko range, pikalatausnopeus ei ole mitenkään ihmeellinen, ja infotainment sekä äppi jättävät toivomisen varaa" nuo olisivat tod.näk. ollut juurikin ne mitkä olisi ollut Model Yssä ne vahvuudet. Toki volvossa varmasti enempi perinteistä fiilistä ja jos siitä tykkää niin volvo.:thumbsup:
 
Niin, perinteinen auto ja hyvä alusta tekevät jo aika paljon ja pikalatauksen ja rangen puutteet ovat lähinnä huomioon otettavia mutta eivät välttämättä ajoprofiililla kovinkaan merkityksellisiä tietyn pisteen jälkeen.
 
Volvon sähköautopuolen puutteet ovat huomattavasti vähäisemmät kuin mitä Y:ssä on sitten autopuolen puutteita. Pikkuvolvojen suurin vika on ollut ja on edelleen liian kova hinta (pl. ex30 joka on surkea sekä autona että sähköautona). Kymppi pois kautta linjan, niin olisi todella kilpailukykyinen nimenomaan sellaisille henkilöille, jotka kaipaavat ensisijaisesti autoa.
 
Volvon sähköautopuolen puutteet ovat huomattavasti vähäisemmät kuin mitä Y:ssä on sitten autopuolen puutteita. Pikkuvolvojen suurin vika on ollut ja on edelleen liian kova hinta. Kymppi pois kautta linjan, niin olisi todella kilpailukykyinen nimenomaan sellaisille henkilöille, jotka kaipaavat ensisijaisesti autoa.
Toki eihän volvot missään vaiheessa ole ollu polttipuolellakaan niitä halvimpia vaihtoehtoja. Aina on saanut "vastaavan" reilusti halvemmalla.

Toki itsekin jos vaihtoehdot olisi tuo volvo ja model y niin ihan ehdottomasti ottaisin volvon. Joku range/kulutus on ainakin itselle arjessa täysin merkityksetön asia, saati sitten joku infotainment mistä oon viimeisen 6kk aikana käyttänyt lähinnä spotify, en muuta.
 
Ei kait siinä. Lähinnä hymyilytti listaamasi volvon heikkoudet: "kulutus/heikko range, pikalatausnopeus ei ole mitenkään ihmeellinen, ja infotainment sekä äppi jättävät toivomisen varaa" nuo olisivat tod.näk. ollut juurikin ne mitkä olisi ollut Model Yssä ne vahvuudet. Toki volvossa varmasti enempi perinteistä fiilistä ja jos siitä tykkää niin volvo.:thumbsup:

Joo, kyllähän näitä tuli tosiaan puntaroitua pitkään, mutta meillä ajoprofiili on kuitenkin absoluuttisesti suurimman osan ajasta sellainen, että päiväajot on alle 200 km ja auto ladataan himassa. Toisin sanoen, range ja pikalatausnopeus ovat asioita, jotka tulevat vastaan ehkä kerran kuussa heitettävillä pidemmillä reissuilla, eikä Volvokaan nyt mitenkään huonosti lataa, lähinnä aika keskinkertaisesti. Vastapainona taas sitten sellaiset jutut kuin järkevästi toimivat automaattipyyhkijät ja vakionopeudensäädin, kunnolliset parkkitutkat, mahdollisuus poistaa OPD liukkailla käytöstä, johdonmukaisesti toimiva neliveto ja yleinen ajettavuus ym. ns. perusautojutut on asioita, jotka tulevat vastaan käytännössä joka kerta kun autoa ajaa.

Teslan infotainment ja äppski ovat kiistatta paremmat, mutta eipä äppsistäkään loppuviimein oikeasti tarvitse juuri muita ominaisuuksia kuin sen, että auton saa etänä laitettua lämpenemään haluttuun aikaan ja auton softasta tarvitaan lähinnä navigaattori ja spotify, jotka molemmat toimivat Volvossa ihan tarpeeksi hyvin.

Eipä siinä, en minä mikään Tesla-vihaaja ole ja tosiaan erittäin vakavasti oli sellainen harkinnassa. Nyt mennään tällä ja tiedä sitten jos Juniper onkin huippuhyvä, että jos sitten muutaman vuoden päästä hommaa seuraavaksi sellaisen käytettynä.
 
Viimeksi muokattu:
Model Y:ssä on tosiaan tällä hetkellä sekin huomioitava että ns. Juniper-päivitys on todennäköisesti lähellä, ja jos se on yhtä iso hyppäys auton ominaisuuksissa kuin Highland, niin "vanhat" tuoreet autot saavat nopeaan tahtiin 5-10ke selkäänsä.
 
Model Y:ssä on tosiaan tällä hetkellä sekin huomioitava että ns. Juniper-päivitys on todennäköisesti lähellä, ja jos se on yhtä iso hyppäys auton ominaisuuksissa kuin Highland, niin "vanhat" tuoreet autot saavat nopeaan tahtiin 5-10ke selkäänsä.
kaatunutta maitoa. Ilma-alusta olisi hyvä. Muuten tuskin mitään ihmeellistä tulossa kansanmalliin(?). vilkkuvaloa sisustaan ja eri etuvalot?
Pikkuvolvot aikoinaan ajeltu useamman vuoden S40, V50, S60 (fordia oli noistakin jostain puolet- nykyään pelkkää Kiinaa). Ei ole noita ainakaan ikävä. Ihan ok tuo Y, ei mikään ituta päivittäisessä käytössä (neliveto hyvä omaan tarpeeseen, lämpenee hyvin, äppi toimii, tavarat mahtuu kyytiin, ajettavuus ei niin huono, lataus ok - noilla imho pääsee jo aika pitkälle). Oman aikansa korolla, ei tarvitse paljon sääliä - ajoa vaan.
 
Viimeksi muokattu:
kaatunutta maitoa. Ilma-alusta olisi hyvä. Muuten tuskin mitään ihmeellistä tulossa kansanmalliin(?). vilkkuvaloa sisustaan ja eri etuvalot?
Pikkuvolvot aikoinaan ajeltu useamman vuoden S40, V50, S60 (fordia oli noistakin jostain puolet- nykyään pelkkää Kiinaa). Ei ole noita ainakaan ikävä. Ihan ok tuo Y, ei mikään ituta päivittäisessä käytössä (neliveto hyvä omaan tarpeeseen, lämpenee hyvin, äppi toimii, tavarat mahtuu kyytiin, ajettavuus ei niin huono, lataus ok - noilla imho pääsee jo aika pitkälle). Oman aikansa korolla, ei tarvitse paljon sääliä - ajoa vaan.
Kannattaa käydä vilkaisemassa miltä tuo hyvin varusteltu XC40/EX40 näyttää, niin ei tarvitse arvailla joidenkin 10+ vuotta vanhojen karvalakkiversioiden perusteella.
 
Model Y:ssä on tosiaan tällä hetkellä sekin huomioitava että ns. Juniper-päivitys on todennäköisesti lähellä, ja jos se on yhtä iso hyppäys auton ominaisuuksissa kuin Highland, niin "vanhat" tuoreet autot saavat nopeaan tahtiin 5-10ke selkäänsä.
Nyt jo saa 1-2v vanhaa alle 20tkm ajettua lr nelikko MYtä 40kiloon, vaikea kuvitella että tuosta hetken päästä 5-10kiloa lähtis hinnasta veke kun Juniper tulee.
 
Eikös tuossa subarussa ole jatkuva neliveto aina?

Eli vertailua voi tehdä saman tyyppisiin muihin vähän "vanhentuneisiin" eli XC40 ennen sitä vetotapa-uudistusta, etroniin jne. Ne taitaa kaikki kuluttaa myös aika reilusti.

Mutta onhan tuo lukema toki surkea ei siitä pääse mihinkään.

Tähän liittyen verrokkina, jouluna ajossa Polestar 2 LRDM MY21 etelärannikolla. Tampere - Lahti - Salo edes-takaisin, aattona päiväretki Turkuun ja muuten paikallisajelua Salon seudulla.
Koko ajan lämpötila 0...+5 asteen välillä. Motarilla mittarinopeus ~108km/h, 80-alueella ~85.

1050km ajoa, keskinopeus 69km/h, keskikulutus 23,5kWh/100km...
 
Tähän liittyen verrokkina, jouluna ajossa Polestar 2 LRDM MY21 etelärannikolla. Tampere - Lahti - Salo edes-takaisin, aattona päiväretki Turkuun ja muuten paikallisajelua Salon seudulla.
Koko ajan lämpötila 0...+5 asteen välillä. Motarilla mittarinopeus ~108km/h, 80-alueella ~85.

1050km ajoa, keskinopeus 69km/h, keskikulutus 23,5kWh/100km...
Ei tuota voi oikein minään vertailukelpoisena pitää, kun aika monta kertaa se kabiini on tuossa tullut lämmitettyä. Varsinkin lyhyet paikallispyrähdykset tekee ihmeitä kulutuslukemille.
 
Voi olla että vuoden päästä on hinnasta 7000€ pois. Ja kilometrejä hieman lisää tietenkin. Voi olla jopa yli 7000€ pudotus, koska uusi Y tulee.

12/2022 Y maksaa nyt 40900€.
Tarkotin, että jos Juniper Y vaikka tässä tammikuun aikana julkistetaan, tippuisiko tuon 40900e 12/2022 MY hinta nettiautossa kymppitonnilla jos ei ole ehtinyt mennä siihen mennessä.
 
Auton päivitys Peugeot e-2008 2023 -> tesla model S 90D facelift 2016.

Nyt -12 asteen pakkasessa Pösöllä on päässyt 150km päiväajot, eli sisältää pysähtelyjä ja uudelleen lämmitystäkin. 50kWh akku on mennyt siis aika tyhjäksi.

Model S 90D samassa pakkasessa ja 99% akulla lähdettynä akkuun jäi vielä 47%.

Olen erittäin tyytyväinen tuohon auton päivitykseen! Ainakin niin kauan kun auto toimii kuten nyt, eli hyvin. Toki 50kWh -> 90kWh kasvoi akun koko, eli merkittävä parannus. Teslalla ajettu 224tkm, mutta akku tuntuu olevan hyvässä kunnossa. 20tkm -> 224tkm väli ladattu hidaslaturilla kotona ja töissä. Kun auto on ollut edellisellä omistajalla.

Suosittelen kyllä autoa, jos sattuu löytymään vastaava 23k€ hintainen jostain (nettiautosta).

IMG-20250101-WA0003.jpg
 
Kannattaa käydä vilkaisemassa miltä tuo hyvin varusteltu XC40/EX40 näyttää, niin ei tarvitse arvailla joidenkin 10+ vuotta vanhojen karvalakkiversioiden perusteella.
T4/5 oli nuo kaikki, v50 neliveto. Ihan hyviä autoja sinänsä nuokin aikoinaan. Sittemmin 5-sarjan bemaria paria erilaista nelivetoa, viimeisin lataushybridi. Silti ei harmita ajella Y:llä, kun imho arjen ominaisuudet toimii hyvin.
 
Huomenna tapahtuu siirtyminen sähköaikaan täälläkin. ( Ok , yksi diesel SUV jää vielä talliin ). Jännä nähdä miten tuolla sähkiksellä pärjäilee. Eiköhän se hyvin mene, oppia on haettu niin autonhankintaan(spekseihin) kuin matkantekemiseenkin täältä.

Kulut tulevat olemanaan kovat ( arvonalenema ), mutta tähän on henkisesti varauduttu, joku saa sitten aikanaan hyvän auton halvalla. Tosin ei tuo uuden auton ostaminen koskaan ole ollut mitenkään järkevää taloudelisesti ajatellen.

Eniten jännittää tuo talvirange ja ABC:n pakolliset lehtipihvit. Lienee viisasta hommata myös joku lehtipihvipassi jolla saa joka kymmennen ilmatteeksi ?

Diesel SUV on nelikko ja nyt on kiva saada vaihtaa myös vajaavetoinen bensavehjekkin nelikoksi. On siinä vaan iso ero talvella.

Kotilatauksen suhteen vedän kiinteällä sähkön hinnalla. Edullista se on joka tapauksessa verrattuna bensaan ja ei kodin muukaan sähkönkäyttö tue mitään pörssisähköilyä. Sähköä käytetään silloin kuin sitä tarvii, eikä silloin kun se on halpaa. Jonkun excel harjoituksen tein tästä ja totesin, että ei ole vaivan arvoista meidän taloudessa tällä hetkellä. Ensi vuoden vaihteessa sitten uusi arviointi.
 
Huomenna tapahtuu siirtyminen sähköaikaan täälläkin. ( Ok , yksi diesel SUV jää vielä talliin ). Jännä nähdä miten tuolla sähkiksellä pärjäilee. Eiköhän se hyvin mene, oppia on haettu niin autonhankintaan(spekseihin) kuin matkantekemiseenkin täältä.

Kulut tulevat olemanaan kovat ( arvonalenema ), mutta tähän on henkisesti varauduttu, joku saa sitten aikanaan hyvän auton halvalla. Tosin ei tuo uuden auton ostaminen koskaan ole ollut mitenkään järkevää taloudelisesti ajatellen.

Eniten jännittää tuo talvirange ja ABC:n pakolliset lehtipihvit. Lienee viisasta hommata myös joku lehtipihvipassi jolla saa joka kymmennen ilmatteeksi ?

Diesel SUV on nelikko ja nyt on kiva saada vaihtaa myös vajaavetoinen bensavehjekkin nelikoksi. On siinä vaan iso ero talvella.

Kotilatauksen suhteen vedän kiinteällä sähkön hinnalla. Edullista se on joka tapauksessa verrattuna bensaan ja ei kodin muukaan sähkönkäyttö tue mitään pörssisähköilyä. Sähköä käytetään silloin kuin sitä tarvii, eikä silloin kun se on halpaa. Jonkun excel harjoituksen tein tästä ja totesin, että ei ole vaivan arvoista meidän taloudessa tällä hetkellä. Ensi vuoden vaihteessa sitten uusi arviointi.
Tervetuloa joukkoon tummaan, saako sen verran udella mihin autoon päädyit?
 
Model Y:ssä on tosiaan tällä hetkellä sekin huomioitava että ns. Juniper-päivitys on todennäköisesti lähellä, ja jos se on yhtä iso hyppäys auton ominaisuuksissa kuin Highland, niin "vanhat" tuoreet autot saavat nopeaan tahtiin 5-10ke selkäänsä.
Jos juniper on onnistunut ja hinta pysyy aisoissa, niin väistämättä 2022-2023 MY:t ottavat takkiin muutamia tonneja. Lisäksi pitää huomioida, että vuonna 2026 tulee rutkasti valkoista Y:tä ja kolmosta tarjolle liisarifirmoilta. Vielä kirsikkana kakun päälle tulee Teslan lämpöpumppuongelma, jolloin takuuttomat autot eivät houkuttele. Näen, että arvo pudonnee montaa muuta merkkiä tai mallia nopeammin, varsinkin vuodesta 2026 lähtien. Toisaalta hyvä ensimmäistä edullisempaa sähköautoa etsiville.

Tosin Teslan arvonalenema on aika vaatimatonta verrattuna esim. Stellantiksen autoihin, joissa toki julkaisuhinnat ovat olleet täysin naurettavia.
 
Voi olla että vuoden päästä on hinnasta 7000€ pois. Ja kilometrejä hieman lisää tietenkin. Voi olla jopa yli 7000€ pudotus, koska uusi Y tulee.

12/2022 Y maksaa nyt 40900€.
Tuohon päälle vetokoukku +1500 € ja toiset renkaat vanteilla +2000 € tai vähän enemmän. Toki noin 43 tonnilla noita saa kaksilla renkailla ja koukulla. Syksyllä 2023 noita sai n. 51 tonnin pintaan uutena, mutta niissä taisi olla koukkukin mukana.

Juniperin kohdalla on hyvä muistaa se, että kyse on faceliftistä eikä uudesta mallista. On mahdollista, että kasvojenkohotus ei kaikilta osin edes paranna autoa. Highland teki parannuksia kolmoseen, mutta ymmärtääkseni kaikki eivät ole olleet aivan tyytyväisiä esimerkiksi valoihin.
 
Tosin Teslan arvonalenema on aika vaatimatonta verrattuna esim. Stellantiksen autoihin, joissa toki julkaisuhinnat ovat olleet täysin naurettavia.
Stellantis on itse asiassa pitänyt minusta hintansa hämmästyttävän hyvin, jos vertaa "parhaat ranskalaiset grililtä" historiaan. En sitten tiedä onko autojen vähyys vai mikä, mutta polttiksiin verrattuna ei ole tullut samanlaisia makupaloja vastaan.
 
Eniten jännittää tuo talvirange ja ABC:n pakolliset lehtipihvit. Lienee viisasta hommata myös joku lehtipihvipassi jolla saa joka kymmennen ilmatteeksi ?

Muistat sitten käydä siirtämässä autosi kesken lehtipihvin, jos lataus valmistuu ensin, niin saa muutkin ladata. :lol:

Stellantis on itse asiassa pitänyt minusta hintansa hämmästyttävän hyvin, jos vertaa "parhaat ranskalaiset grililtä" historiaan. En sitten tiedä onko autojen vähyys vai mikä, mutta polttiksiin verrattuna ei ole tullut samanlaisia makupaloja vastaan.

Olisiko tuossa se, että halvemmassa hintaluokassa sähköautot on taloudellisesti kilpailukykyisiä suhteessa polttiksiin? Ja sitä myötä yhä useampi autonostaja on kiinnostunut sähköautoilusta.

Yritin vähän etsiä kansainvälisiä tilastoja ja nopeasti nuo sähköautot näyttää liikkuvan autoliikkeen varastosta.

 
Stellantis on itse asiassa pitänyt minusta hintansa hämmästyttävän hyvin, jos vertaa "parhaat ranskalaiset grililtä" historiaan. En sitten tiedä onko autojen vähyys vai mikä, mutta polttiksiin verrattuna ei ole tullut samanlaisia makupaloja vastaan.
Olen eri mieltä. Citikan e-C4, ooppelin e-corsa ja pököttimen e-208. Kaikissa taitaa 3v/60tkm vähintään puolittaa hinnan.

Sähköautot eivät ole immuuneja arvonalenemalle, vaikka 2021-2022 siltä saattoi tuntua. Samat lainalaisuudet näissäkin on kuin polttiksissa. Arvo putoaa ja ei-niin-onnistuneissa malleissa tai premiumeissa vielä enemmän.

Kymmenen vuotta sitten reilun satkun ajettu ja neljä vuotta vanha bemarin tappiin varusteltu vitonen maksoi 30-40k, kun lähtöhinta varusteineen oli 110-135k eli sulamista 70-75%. Siinäkin on tullut kilometreille hintaa.
 
Premiumia sähkö suojaa ihan sillä perusteella että ovat lähtöjään edullisempia. Nykäiset jonkun Rolls Roycen talliin niin sehän on suorastaan edullinen kun ei ole autoveroa.
 
Olen eri mieltä. Citikan e-C4, ooppelin e-corsa ja pököttimen e-208. Kaikissa taitaa 3v/60tkm vähintään puolittaa hinnan.
Mä en kyllä nyt tiedä mistä sinä olet eri mieltä. Ilmeisesti sinulla ei ole käsitystä minkämoisia ranskalaisten arvonalenemat olivat polttiskaudella? Niistä sai jo yhden vuoden jälkeen/esittelyautona ihan saatanan hyviä tarjouksia. Nyt ei näy vastaavaa sähkövehkeissä. Joko ne pitää paremmin pintansa tai sitten erikoiskappaleet katoavat helvetin nopeaan. Hullupäivä e-2008 ovat itse asiassa pitäneet häiritsevän hyvin hintansa vaikka niitäkin tuli paljon myyntiin (käytettynä).
 
Mä en kyllä nyt tiedä mistä sinä olet eri mieltä. Ilmeisesti sinulla ei ole käsitystä minkämoisia ranskalaisten arvonalenemat olivat polttiskaudella? Niistä sai jo yhden vuoden jälkeen/esittelyautona ihan saatanan hyviä tarjouksia. Nyt ei näy vastaavaa sähkövehkeissä. Joko ne pitää paremmin pintansa tai sitten erikoiskappaleet katoavat helvetin nopeaan. Hullupäivä e-2008 ovat itse asiassa pitäneet häiritsevän hyvin hintansa vaikka niitäkin tuli paljon myyntiin (käytettynä).
Minusta polttisaikana osa ranskiksista piti hintansa ihan hyvin. Sitten jotkin pommit, kuten thp 156 motilla olevat sai kaupasta hakea saippuan hinnalla. Pidän stellantiksia aika kovan arvonaleneman autoina.

Mitkähän sähkismerkit tai -mallit pitää hyvin hintaansa?
 
Minusta polttisaikana osa ranskiksista piti hintansa ihan hyvin. Sitten jotkin pommit, kuten thp 156 motilla olevat sai kaupasta hakea saippuan hinnalla. Pidän stellantiksia aika kovan arvonaleneman autoina.

Mitkähän sähkismerkit tai -mallit pitää hyvin hintaansa?
Aika monta ranskalaista ostaneena ei kyllä tule ihan heti mieleen mallia, joka olisi erityisen hyvin pitänyt arvonsa. Pienet mallit toki ovat olleet niin saamarin halpoja, että niissä isokin %-ale ei montaa tonttua ole. Perheautokoossa koko hankintasuunnitelmani perustui siihen, että patonkiautot ottavat sen 30% turpiinsa ekana vuonna ja saa lähes uuden hyvillä ominaisuuksilla halvalla. Sähköautoissa Stellantis on ollut niin pitkään 50 kWh (nykyään 54 kWh) akun kanssa jumissa, että kantama isommissa malleissa jää turhan lyhyeks. Rellun 87 kWh (tai 60 kWh) on jo parempi, niitä voisi jo harkita.
 
Aika monta ranskalaista ostaneena ei kyllä tule ihan heti mieleen mallia, joka olisi erityisen hyvin pitänyt arvonsa. Pienet mallit toki ovat olleet niin saamarin halpoja, että niissä isokin %-ale ei montaa tonttua ole. Perheautokoossa koko hankintasuunnitelmani perustui siihen, että patonkiautot ottavat sen 30% turpiinsa ekana vuonna ja saa lähes uuden hyvillä ominaisuuksilla halvalla. Sähköautoissa Stellantis on ollut niin pitkään 50 kWh (nykyään 54 kWh) akun kanssa jumissa, että kantama isommissa malleissa jää turhan lyhyeks. Rellun 87 kWh (tai 60 kWh) on jo parempi, niitä voisi jo harkita.

Kalliimmissa patonkiautoissa(kin) on se hyvä puoli, että jos ostaa 0,5-vuotiaana vaikka 20 tkm ajettuna niin hinta laskenut jo 20 k€ niin uudenkarheita saa tosi halvalla kun joku jo vittuuntunut niihin esim. hallintalaitteisiin heti ensi kättelyssä (tottuuhan niihi, ehkä...). Ei sillä, että ostaisin ite ikinä koskaan mut pomo osti tolleen jollain 34 k€ yli 50 k€ uutena maksaneen. Onhan se tiputtanut sitten arvonsa siitäkin käytetyn ostohinnasta puoleen 2 vuodessa eli ei toi 2,5-vuotias ole enää minkään arvoinen dieselinä, jotain 17-20 k€ sais vaihdossa. Eli tippuu ne polttiksetkin rajusti...

Ja takuukorjaukissakin käynyt vaan jotain 40 kertaa (takuu loppui viime kesään ja tutkinnat loppui siihen), eikä toimi vieläkään kun purkaa 12 V akun kuoliaaksi ja ei lataa sitä jostain eko-syistä eli webastoakaan ei voi käyttää kun kuolee heti. Mut liikkeen piikkiin sai takuun päätteeksi ylläpitolaturin (12 V akkukin vaihdettiin monesti takuuna ja tutkittiin joka viikko muutenkin "ja siirtyi Ranskassa teknisen tiimin ylimmälle tasolle" -> ei tarkoita silti mitään -> meidän alalla kun joku asia "siirretään tekniselle osastolle" tarkoittaa ulkomailla yleensä sitä, että se kuopataan lopullisesti ja ikinä ei kuulu enää mitään) ja pitää sitä nyt roikassa kaiket päivät työpaikan pihalla. Meillä ei töissä saa ladata sähkistä mut polttiksia saa pitää ylläpitolaturissa/lämmityksessä jne., "koska muuten pitäis antaa bensa- ja diesel-autoilijoille vastaava määrä polttoainetta"... Kateus on kiva homma ja ***tu mikä hiekkalaatikko, mut otetaan nyt silti tyhmiltä rahat pois tai sit vaan loparit joku päivä. Oon koittanu selittää, että pistäis vaan firman piikkiin latausasemia ja kaikki sais ladata ilmaseks (jokainen pystyy ja voi hommata sähköauton jos tahtoo) + ostais sähkäriä kun pitää kuitenkin 8+ h roikassa.

Mut jos Citikan maahantuoja on yhtä hyvä sähkisten ku polttisten kans, niin en hirveesti suosittele kun odotellaan takuun päättymistä, että voi luikeroida pois vastuista ja sanoa sen jälkeen et "takuu on ohi" :D
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin kuulun siihen porukkaan, jotka näkevät ranskalaiset autot salaisena Life hackina, jolla saa mukavia ja huolettomia autoja törkyhalvalla kun Esson baarin miehet jankkaavat niitä 70-luvun juttujaan ja saavat sillä aikaan mukavan FUD-alennuskertoimen noihin. :D

Citroen C5 X7 2.2 HDi on edelleen mukavin auto jonka olen omistanut ja vieläkin vähän harmittaa, että menin luopumaan siitä. Sitä edeltäneellä C4 2.0 HDi:llä ajoin seitsemän vuotta ilman mitään isompia ongelmia. Luopuessa mittarissa oli melkein 300 tkm. Alustan osat kuluivat vauhdilla, mutta ne oli halpa korjata, varsinkin kun suhteuttaa siihen että auto oli alunperin käytettynä ostaessa suunnilleen puolet halvempi kuin saman ikäinen ja vastaavasti varusteltu Golf.

Mutjoo, öhhöhö ranskalaiset haetaan vaan grilliltä räh räh. ;)
 
Ja takuukorjaukissakin käynyt vaan jotain 40 kertaa (takuu loppui viime kesään ja tutkinnat loppui siihen), eikä toimi vieläkään..
Tää kuulostaa melkein meikäläisen Enyaq seikkailulta. Pelkästään käsijarrun takia varmaan 10 kertaa pajalla ja vielä vaihtoon viedessä alkoi herjaamaan taas uudestaan.

Parista Pösöstä on kokemuksia, toinen on nytkin pihassa ja voisin jatkossakin ostaa käytettynä. Vaikkakin nämä uudet sähköiset on tosissaan houkutelleet niin mitä enemmän niihin tutustuu sen vähemmän tekee mieli hankkia. Esim. tuo e-C4 oli mukavin auto ajaa pitkään aikaan.
 
Olisin varmaan 20 kerran jälkeen jo vaatinut kaupan purkua. Toki noissa saa mitä tilaa mutta joku raja sentään.
Toiset ne ei jaksa/viitsi/osaa, en tiedä miksi. Yhden kerran olen uudesta (päivälleen tasan 2-vuotiaana meni takas) kaupan purkanut ja kiltisti hoitui 4. särkymisen jälkeen, yks puhelinsoitto vaan ja luettelin kuinka paljon on korjattu jne... Ei tarttenu edes kirjallisesti reklamoida. Tokihan auto särkyi pirun monta kertaa ja vietti korjaamolla aikaa varmaan Suomen ennätyksen kun särkyi heti 1-2 päivässä uudestaan korjauksien jälkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 364
Viestejä
4 921 521
Jäsenet
79 169
Uusin jäsen
Fuirrandir

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom