Yleistä keskustelua sähköautoista

Toiset ne ei jaksa/viitsi/osaa, en tiedä miksi. Yhden kerran olen uudesta (päivälleen tasan 2-vuotiaana meni takas) kaupan purkanut ja kiltisti hoitui 4. särkymisen jälkeen, yks puhelinsoitto vaan ja luettelin kuinka paljon on korjattu jne... Ei tarttenu edes kirjallisesti reklamoida. Tokihan auto särkyi pirun monta kertaa ja vietti korjaamolla aikaa varmaan Suomen ennätyksen kun särkyi heti 1-2 päivässä uudestaan korjauksien jälkeen.
Mielenkiintoista olis tietää mikä malli?

Itse olen ajellut reilut 20vuotta nyt erinäisillä käytetyillä autoilla (joista ~5v sähköautoilla) ja oikeastaan koskaan ei ole ollut missään mallissa erityistä vikaa. Tainnut määräaikaishuoltojen/tuulilasien jne lisäksi käydä joku 2-3krt elämässäni autokorjaamossa. Puuta koputtaen. Tänäänkin syttyi aamulla Audiin vikavalo, onneksi siitä selviää kun lisää pissapoikaan nestettä.
 
Huh, tulipas kauhea flashback Audeista tuosta äänekkäästä piippauksesta. Samanlainen ääni tulee aina, oli sitten moottori pudonnut matkoille, vaihteistosta öljyt pihalla tai sitten vaan polttoaine mennyt "punaiselle".
Nykyään myös "Range alle 100km" tulee sama piippaus. Melko tottunut siihen, mutta tänään tuli ylimääräisiä tykytyksiä rahanmenosta kun tekstin seassa olikin keltainen pissapojan merkki jota harvemmin näkee.
 
Mielenkiintoista olis tietää mikä malli?

Itse olen ajellut reilut 20vuotta nyt erinäisillä käytetyillä autoilla (joista ~5v sähköautoilla) ja oikeastaan koskaan ei ole ollut missään mallissa erityistä vikaa. Tainnut määräaikaishuoltojen/tuulilasien jne lisäksi käydä joku 2-3krt elämässäni autokorjaamossa. Puuta koputtaen. Tänäänkin syttyi aamulla Audiin vikavalo, onneksi siitä selviää kun lisää pissapoikaan nestettä.
OT: MY21 Kia Proceed GT, mikä tehtiin 2/2021 tehtaalla ja rekattiin 3/2021 mulle uutena. 9999 km kohdilla ja about 9 kk iässä alkoi vakavat ongelmat (äkkisammumisia vauhdista yllättäen, meni puolia ja tulppia ja suuttimia ja ecu kärtsäs 2 kertaa... Tulihan siihen vielä muutakin vikaa kaupan purkaantumista ootellessa, esim. mukavuuskontin tutka hajos ja sit ratin nappulat vaihteli paikkaa ts. nakkas esim. vakkaria päälle ja 100 km/h lasiin yllättäen ihan eri napista, mukavaa kun ajo vaikka parkkiin firman pihaan ja nakkaa vakkarin päälle jotain rattinappulaa painaessa ja koittaa kiihdyttää jossain pihatiellä sitten :D Siitä tää oli hauska peli, että sitten melko uutena 999 km mittarissa buuttas ittensä korean kielelle ja Hyundai i30N:n mittaristoon sinisille Hyundai-väreille eli ihan erinäköseksi ku Kian graffat). 4000 € maksoi se kahden vuoden autoilu (auto maksoi uutena 40060 € ja sain siitä 36000 € takaisin) ja ajelin yhteensä 9 eri sijarilla 164 päivää maahantuojan lukuun.
 
Itsekin kuulun siihen porukkaan, jotka näkevät ranskalaiset autot salaisena Life hackina, jolla saa mukavia ja huolettomia autoja törkyhalvalla kun Esson baarin miehet jankkaavat niitä 70-luvun juttujaan ja saavat sillä aikaan mukavan FUD-alennuskertoimen noihin. :D

Citroen C5 X7 2.2 HDi on edelleen mukavin auto jonka olen omistanut ja vieläkin vähän harmittaa, että menin luopumaan siitä. Sitä edeltäneellä C4 2.0 HDi:llä ajoin seitsemän vuotta ilman mitään isompia ongelmia. Luopuessa mittarissa oli melkein 300 tkm. Alustan osat kuluivat vauhdilla, mutta ne oli halpa korjata, varsinkin kun suhteuttaa siihen että auto oli alunperin käytettynä ostaessa suunnilleen puolet halvempi kuin saman ikäinen ja vastaavasti varusteltu Golf.

Mutjoo, öhhöhö ranskalaiset haetaan vaan grilliltä räh räh. ;)
Lisäsin kuvia Peugeot e-2008 myynti-ilmoitukseen.

Auto rekisteröity 8/2023, eli pitäisi olla aika halpa vuosimallin -23 auto. Harmillisesti vain yksi auto riittää, niin e-2008 korvautui model s 90D faceliftillä (2016).

Kiva auto Tuo Peugeot. On jo uudemmalla eri merkkisellä laturilla. En muista että mitään vikaa olisi ollut autossa. Toki model s on hieman isompi ja sitä kautta ehkä vähän parempi ajaa. Yksi ero, Peugeotin pieni ratti ja modes s on lähempänä sitä normaalia kokoa. Pieni ratti on kyllä aivan hyvä.

Pösö siis ajettu 25tkm (model s 224tkm).

 
Onko täällä muilla VAG-latausluukkujen kanssa murheita?

-22 Enyaq ja tuo on kelien vähänkään viilentyessä yksi murheenkryyni. Pakko melkein ajaa luukku raollaan, kun pidemmälle reissulle mentäessä joutuu sitten jännäämään ladatessa, että aukeaako vai ei. Aistin marmorilla, että jonkinsortin tyyppivika, mutta ainakaan minulle ei huollossa ole korjausta / vaihtoa ehdotettu. Jotain mutistu aseöljyistä tai vastaavista ratkaisuista.
 
Korelaisessa plugarissa ei ole ongelmia tuon suhteen ollut. Toisaalta, sitä nyt ladataan suurimman osan ajasta autotallissa muutenkin ja luukku on manuaalinen. Mutta olen tuollaisen magneettihupun motonetistä ostanut, jota tulee kyllä käytettyä jos auto on latauksessa ulkona. Ei vie tilaa kuitenkaan yhtään niin on vaikka kuskin ovikotelossa tai type2 piuhan kanssa samassa paikassa kun ei ole käytössä (omassa latausluukku kusken oven edessä).
 
Eniten jännittää tuo talvirange ja ABC:n pakolliset lehtipihvit. Lienee viisasta hommata myös joku lehtipihvipassi jolla saa joka kymmennen ilmatteeksi ?
Kannattaa sitten opetella hotkimaan se lehtipihvi nopeasti ellei sitä saa seisovasta pöydästä. Saattaa olla lataus jo lähellä valmista kun saat sen lautasen pöytään.
 
Viimeksi muokattu:
Aseöljy on oikea ratkaisu. Veden jäätymisen fysiikka ei muutu luukkua vaihtamalla. Yksi ei-VAG luukku on saatu aseöljyllä pysyvästi jäätymättömäksi, niin eiköhän se VAGissakin tottele. Kaikkiin pintoihin joihin vesi voisi päästä vaan öljyä. Myös luukun suojahuppu tai pelkkä pyyhe suojaksi auttaa myös. Jos ei ole vettä, ei ole jäätä.

Teslan luukun kanssa ei ollut itselläni ikinä ongelmia. Ihmeellistä miten vaikeaa tuo on miljoonia bensaluukkuja valmistaneille firmoille. Toisaalta siinä lienee ongelman juurisyy, kun yritetään uudelleenkäyttää luukkua joka on tarkoitettu aukaistavaksi hetkellisesti, latausporttina jota pidetään auki joka kelissä tuntikausia joka päivä.

Vaihtoon se osa, ymmärtääkseni tästä on kuitenkin jo uudempi revisio saatavilla. Ja ihan samaantapaan ne bensaluukut aukesi ja sulkeutui keskuslukon mukana joten ihan saman verran renkutusta sille osalle niissäkin tulee... eli tätä ei selitä kyllä muu kuin huonosti suunniteltu osa.
 
Onko täällä muilla VAG-latausluukkujen kanssa murheita?

-22 Enyaq ja tuo on kelien vähänkään viilentyessä yksi murheenkryyni. Pakko melkein ajaa luukku raollaan, kun pidemmälle reissulle mentäessä joutuu sitten jännäämään ladatessa, että aukeaako vai ei. Aistin marmorilla, että jonkinsortin tyyppivika, mutta ainakaan minulle ei huollossa ole korjausta / vaihtoa ehdotettu. Jotain mutistu aseöljyistä tai vastaavista ratkaisuista.

Kollegalle enyaqiin MY22 vaihdettiin ja samoin mulle silloiseen Octavia IV MY22. En nyt muista milloin, olisiko ollut peräti vuonna 22 jo. Onko vikaa siis noissa vaihdetuissakin vai kampanja vanhentunut?
 
Joo en kyl itsekään alkaisi millään öljyillä pelleilemään jos solenoidi oikkuilee. Ilmeisesti tuon vaihto on kuitenkin alle 15min homma osakin maksaa joitain kymppejä?
 
Onko täällä muilla VAG-latausluukkujen kanssa murheita?

-22 Enyaq ja tuo on kelien vähänkään viilentyessä yksi murheenkryyni. Pakko melkein ajaa luukku raollaan, kun pidemmälle reissulle mentäessä joutuu sitten jännäämään ladatessa, että aukeaako vai ei. Aistin marmorilla, että jonkinsortin tyyppivika, mutta ainakaan minulle ei huollossa ole korjausta / vaihtoa ehdotettu. Jotain mutistu aseöljyistä tai vastaavista ratkaisuista.
Omassa Enyaqissa ei vielä ole tuon kanssa ollut ongelmaa kun lataukset pääosin on joko kylmässä tallissa tai lämpimässä tallissa, riippuen kummalla paikkakunnalla sattuu majailemaan.
Olen kyllä suunnitellut että napsaisisi sivuleikkureilla ne lukitustapin kynnet pois niin luukun saa auki aina olipa lukossa tahi ei. Ei sitä sähköä sieltä kukaan saa pöllittyä kun ei V2L:a ole. Ihan turha tuo lukitus.
Tiedä sitten suostuuko tuo lataamaan jos auto katsoo että luukku on lukittuna mutta töpseli on kiinni.

Muistan kyllä polttisajoilta kun bensapumpulla olessa piti piestä tankin luukkua nyrkillä kuin vierasta sikaa että sai sen umpijäässä olevan luukun auki ja tankattua, että ei ole pelkästään sähkisten ongelma.
 
Omassa Enyaqissa ei vielä ole tuon kanssa ollut ongelmaa kun lataukset pääosin on joko kylmässä tallissa tai lämpimässä tallissa, riippuen kummalla paikkakunnalla sattuu majailemaan.
Olen kyllä suunnitellut että napsaisisi sivuleikkureilla ne lukitustapin kynnet pois niin luukun saa auki aina olipa lukossa tahi ei. Ei sitä sähköä sieltä kukaan saa pöllittyä kun ei V2L:a ole. Ihan turha tuo lukitus.
Tiedä sitten suostuuko tuo lataamaan jos auto katsoo että luukku on lukittuna mutta töpseli on kiinni.

Muistan kyllä polttisajoilta kun bensapumpulla olessa piti piestä tankin luukkua nyrkillä kuin vierasta sikaa että sai sen umpijäässä olevan luukun auki ja tankattua, että ei ole pelkästään sähkisten ongelma.
Bemmissä mielestäni kätevää että saa asetuksista valittua lukitseeko luukun vai ei. En keksi oikeastaan yhtään syytä miksi sen pitäisi olla lukossa.
 
Ei Bemarissa mitään ärsyttäviä tulppia ole.

Minä ainaki ostin i3/i8:n tulpan ja tulpannarun varaosanumerolla ja pistin Kia EV6:n AC-porttiin (DC:ssä tulppa, AC:ssa ei ja en luota, että joka kelissä luukun tiiviste tiivistyis täydellisesti).


Vinkkinä vaan korealaisiin ja miksei muihinkin... On mulla marmorin laatikossa sen tulpan narun koodikin jos joku tarttee. Nätisti saa DC:n tulpan pitimeen solmittua. Maksoi tulppa+naru marmorilla jotain yht. 18 €.

Huono puoli et voi lakata vilkut toimimasta jos käyttää BMW:n varaosia.
 
Ilkivalta ? Joku voi työntää liittimiin jotain joka tekee käytön mahdottimaksi.

Paikallinen Kia-marmori sanoi, että ilkivalta on yleisin syy heillä sähköauton latausporttien vaihtoon ja tosi yleinen Mitsun plugareissakin. Kuulemma niihin tungetaan vaikka ja mitä esineitä ja nesteitä/eritteitä tai muuten vaan temmotaan pyssyyn potkimalla paskaksi. Työllistää jopa landella pikkupaikkakunnalla hyvin.
 
Miten se dc rööri on tulpattu? Type2 voi tietysti integroida kanteen, mutta ei niitä dc liittimiä voi säänarmoilla pitää pidemmänpäälle.
Siinä on sellainen saranoitu 2-osainen tulppa eikä mitää narun päässä roikkuvaa härpäkettä.
BMW-i4-charging.jpg
 
Siinä on sellainen saranoitu 2-osainen tulppa eikä mitää narun päässä roikkuvaa härpäkettä.
BMW-i4-charging.jpg
No kyllähän tuonkin voi varastaa..

Kieltämättä kyllä fiksumpi tulppa kuin se kumilangan päässä oleva, tosin tuli mieleen että miksei tuo type2 osuus ole integroitu kanteen..? Vai aukeaako tuo ylempi puoli automaattisesti kannen mukana?
 
No kyllähän tuonkin voi varastaa..

Kieltämättä kyllä fiksumpi tulppa kuin se kumilangan päässä oleva, tosin tuli mieleen että miksei tuo type2 osuus ole integroitu kanteen..? Vai aukeaako tuo ylempi puoli automaattisesti kannen mukana?
Nojoo, onhan autoissa vaikka mitä mitä voi varastaa ja varastetaankin, jos on työkalut mukana. Ei tuo tuosta ilman työkaluja ehjänä lähde. En usko että joku latausläppä on kuitenkaan niin hyvää bisnestä että joku siihen lähtisi.

Ei aukea automaattisesti ja aina pitää klikata erikseen suoja auki. Eiköhän tuo vaan ole halpuutettu ratkaisu että voi käyttää samaa luukkua ku bensaversiossa. ei myöskään varmasti olisi ollut tekemätön paikka suunnitella tuosta kannesta sellaista että se työntäisi nuo luukut kiinni kun sen sulkee mutta ei, on ihan estetty ja pitää itse tökätä ensin ne.
 
Sähköautoaikakauden autoihin tullut halpuutus ärsyttää kyllä maksimit. Ei edes rahalla saa premium fiilistä (pl. tietty porsche ja kalliimmat).
Joku bemarin i5 merkittävästi ankeampi ku edellinen korimalli ja edes M5 (vaikka plugari onkin) niin ei edes rahalla saa nahkaisia ovien yläreunoja tai nahkaista kojelautaa mitkä kyllä sai -17 300 sarjalaiseen.
 
Sähköautoaikakauden autoihin tullut halpuutus ärsyttää kyllä maksimit. Ei edes rahalla saa premium fiilistä (pl. tietty porsche ja kalliimmat).
Joku bemarin i5 merkittävästi ankeampi ku edellinen korimalli ja edes M5 (vaikka plugari onkin) niin ei edes rahalla saa nahkaisia ovien yläreunoja tai nahkaista kojelautaa mitkä kyllä sai -17 300 sarjalaiseen.
Jotenkin hämmentävää, että noita vain tiputetaan pois, vaikka ihmiset olisivat valmiita maksamaan niistä.
 
Eniten on pistänyt silmään farkuissa (A6/i5/id7) kun on tavaratilan automaattinen ylösnouseva/sisäänkelautuva verho vaihdettu johonkin läpsyttimeen.

V.M.P
 
En tiedä läpsyttimestä, mutta itse ainakin kaipaan ihan fyysistä suojaa (vaikka sitten paksumpaa). Noi verhot ovat toki jees sen suhteen että antavat enemmän anteeksi romujen pakkaamiseen takakonttiin, mutta itse ottaisin ennemmin äänieristyksen. Näitä muistetaan toki kritisoida kun eivät mahdu mihinkään jos ne irroittaa, mutta omassa käytössä edellisellä autolla ne vaan irroitettiin etuosasta ja tuettiin niskatukiin jos piti saada lisätilaa.
 
Tuntuu että autoteollisuudessa nyt panostetaan aivan turhuuksiin kuten johonki infotainmenttiin mitä ei hyvin toimivassa autossa tarvitse räplätä oikeastaan ikinä. Sitten se muovinen ovi mitä ei saa edes rahalla paremmaksi muistutta joka ikinen kerta kun sinne istuu sisään.
 
Tuntuu että autoteollisuudessa nyt panostetaan aivan turhuuksiin kuten johonki infotainmenttiin mitä ei hyvin toimivassa autossa tarvitse räplätä oikeastaan ikinä. Sitten se muovinen ovi mitä ei saa edes rahalla paremmaksi muistutta joka ikinen kerta kun sinne istuu sisään.

Tää infotainment on kyllä sellainen asia, joka on niin subjektiivinen asia kuin olla voi.

Mä vietän viikossa monta tuntia aikaa autossa odottamassa lasten harrastuksien parkkipaikoilla, kisoissa ja treeneissä ja infotainment tekee sille saman kuin teki lentomatkailullekin. Toinen sähköauton ehdoton ominaisuus tähän liittyen on ilmastoinnin toiminta ilman polttomoottoria. Myös auton useat eri käyttäjäprofiilit ja tavaratilan alla oleva jääkaappi tukevat tätä "harrastusta" hienosti.
 
Tää infotainment on kyllä sellainen asia, joka on niin subjektiivinen asia kuin olla voi.

Mä vietän viikossa monta tuntia aikaa autossa odottamassa lasten harrastuksien parkkipaikoilla, kisoissa ja treeneissä ja infotainment tekee sille saman kuin teki lentomatkailullekin. Toinen sähköauton ehdoton ominaisuus tähän liittyen on ilmastoinnin toiminta ilman polttomoottoria. Myös auton useat eri käyttäjäprofiilit ja tavaratilan alla oleva jääkaappi tukevat tätä "harrastusta" hienosti.
Millainen auto on sinulla käytössä? Onhan nuo ihan tarpeellisia ominaisuuksia kyllä.
 
Millainen auto on sinulla käytössä? Onhan nuo ihan tarpeellisia ominaisuuksia kyllä.
Varmaan Tesla. Voi katsella takkatulta kun pienoisia odottelee reenistä. AAutomotivessa sovellusten määrä jo varmaan ylittää Teslan sekä toimivuudessa että määrässä. Ei niistäkään kyllä mitään tarvitse jos se auto on kulkuväline eikä mikään leiriytymispaikka.
 
Millainen auto on sinulla käytössä? Onhan nuo ihan tarpeellisia ominaisuuksia kyllä.

Tesla model Y.

Se on kyllä erinomaisen hyvä nykyajan perhevankkuri. Joku muukin on päätynyt samaan lopputulokseen meneillään olevan hiihtoreissun pohjalta. Energiatehokkuus pakkasella tukee myös hyvin toimintaa.

Mutta ei se kyllä mikään ajajan auto ole. Enemmänkin hajuton ja mauton.
 
Onko täällä muilla VAG-latausluukkujen kanssa murheita?

-22 Enyaq ja tuo on kelien vähänkään viilentyessä yksi murheenkryyni. Pakko melkein ajaa luukku raollaan, kun pidemmälle reissulle mentäessä joutuu sitten jännäämään ladatessa, että aukeaako vai ei. Aistin marmorilla, että jonkinsortin tyyppivika, mutta ainakaan minulle ei huollossa ole korjausta / vaihtoa ehdotettu. Jotain mutistu aseöljyistä tai vastaavista ratkaisuista.
Pääseekö se auton väriin maalattu koristekansi liikkumaan suhteessa varteen? Omassa huomasin joskus että perän puolella oli noin 1mm rako ja edessä 5mm. Painamalla sai takaisin kohdalleen. Ehkä vaikuttaa jäätymisherkkyyteen?
 
Vaihtoon se osa, ymmärtääkseni tästä on kuitenkin jo uudempi revisio saatavilla. Ja ihan samaantapaan ne bensaluukut aukesi ja sulkeutui keskuslukon mukana joten ihan saman verran renkutusta sille osalle niissäkin tulee... eli tätä ei selitä kyllä muu kuin huonosti suunniteltu osa.
Kyllä mulla sähkiksessä sitä luukun renkutusta tulee ehkä 4-5x enemmän. Dieselin range oli ~1000km ja harvoin tuli alle 800km välein tankilla käyttä - sähkistä sen sijaan tulee ladattua ainakin 200km välein. Useamminkin näin lomilla kun ei ole kotilatausta ja pitäisi ryystää noita 11kW hidaslatauksia aina kauppareissujen jne. Aikana että ei tarvitsisi kovin usein käydä jossain kaukana olevalla ionityllä / superchargerilla.

Tänään osuikin hyvin - ilmainen ~35 kW CCS laturi ja auto 20 -> 95% hyvän lounaan aikana.
 
Tää infotainment on kyllä sellainen asia, joka on niin subjektiivinen asia kuin olla voi.

Mä vietän viikossa monta tuntia aikaa autossa odottamassa lasten harrastuksien parkkipaikoilla, kisoissa ja treeneissä ja infotainment tekee sille saman kuin teki lentomatkailullekin. Toinen sähköauton ehdoton ominaisuus tähän liittyen on ilmastoinnin toiminta ilman polttomoottoria. Myös auton useat eri käyttäjäprofiilit ja tavaratilan alla oleva jääkaappi tukevat tätä "harrastusta" hienosti.
Eikö joku tabletti ole hoitanut saman asian kuin auton infotainment jo yli 10 vuotta mallikkaasti. Jos nyt siis autossa haluaa aikaansa tappaa. Itse kyllä mieluummin käytän lasten harrastustreeniajat myös itse liikkumiseen / kuntoni ylläpitämiseen ja turnaukset / pelit ehdottomasti haluan olla paikan päällä katsomassa. En oikein keksi mikä voisi olla vanhenpana tärkeämpää kuin oman lapsensa tuki ja seuraaminen.
 
Tää infotainment on kyllä sellainen asia, joka on niin subjektiivinen asia kuin olla voi.

Mä vietän viikossa monta tuntia aikaa autossa odottamassa lasten harrastuksien parkkipaikoilla, kisoissa ja treeneissä ja infotainment tekee sille saman kuin teki lentomatkailullekin. Toinen sähköauton ehdoton ominaisuus tähän liittyen on ilmastoinnin toiminta ilman polttomoottoria. Myös auton useat eri käyttäjäprofiilit ja tavaratilan alla oleva jääkaappi tukevat tätä "harrastusta" hienosti.
Samoja fiiliksiä täällä. Teslaan kun on tottunut niin tulee yllätyksenä miten huonosti perinnemerkit toteuttaa samoja juttuja. Esim. Teslassahan pysyy ilmastointi/lämmitys päällä kun kuski istuu penkissä ja kahden klikkauksen päässä on climate keeper jos haluaa poistua autosta mutta jättää ac/lämppärin päälle. Helppoa, nopeaa ja mukavaa.

Pösö e208ssa kun istut 15-20min kuskin paikalla ajovalmiudessa, auto päättääkin tiputtaa ajovalmiuden veke joten ac/lämppäri ei ole käytössä, vain puhallus.. Vähä sama kuin istuisi polttiksessa virrat päällä...
 
Olen kyllä suunnitellut että napsaisisi sivuleikkureilla ne lukitustapin kynnet pois niin luukun saa auki aina olipa lukossa tahi ei. Ei sitä sähköä sieltä kukaan saa pöllittyä kun ei V2L:a ole. Ihan turha tuo lukitus.
Tiedä sitten suostuuko tuo lataamaan jos auto katsoo että luukku on lukittuna mutta töpseli on kiinni.
Volkkarin puolella noita on ilmeisesti leikelty eikä siitä kait haittaa ole ollut. Itselläni on ID3:een kerran vaihdettu tuo osa ja on karkeasti n. 200€ vaihdettuna marmorilla. Silikonispraytä olen nyt käyttänyt jos se pitäisi edes osan vedestä pois tuolta väärästä paikasta mutta on tuota muutamia kertoja jo saanut koputella auki. Ei näytä kestävän kuin muutaman vuoden kerrallaan kun auto on taivasalla ja latauksessa lähes joka yö. Kun tuo ensimmäisen kerran taas antaa kunnolla merkkiä että alkaa tulla tunnit täyteen niin silloin täytyy nuo siivekkeet katkoa.

Sinänsä hullua että 30€:n osa aiheuttaa parhaimmillaan matkan katkeamisen kun sille päälle sattuu. Luulisi että tuohon olisi kannattanut suunnitella edes joku pakko avaus kontin puolelle.
 
Samoja fiiliksiä täällä. Teslaan kun on tottunut niin tulee yllätyksenä miten huonosti perinnemerkit toteuttaa samoja juttuja. Esim. Teslassahan pysyy ilmastointi/lämmitys päällä kun kuski istuu penkissä ja kahden klikkauksen päässä on climate keeper jos haluaa poistua autosta mutta jättää ac/lämppärin päälle. Helppoa, nopeaa ja mukavaa.

Pösö e208ssa kun istut 15-20min kuskin paikalla ajovalmiudessa, auto päättääkin tiputtaa ajovalmiuden veke joten ac/lämppäri ei ole käytössä, vain puhallus.. Vähä sama kuin istuisi polttiksessa virrat päällä...
Mitäs jos itse kävisi vaikka lenkillä kun niitä lapsia odottelee? Ei tulisi kylmäkään ja läski sulaisi kuin itsestään.
 
Jos joku saa pari tuntia omaa hermolepoaikaa lasten treenien aikana autossa istuessaan ja tykkää katsella youtubea, niin senkus. Itse en niin autossa välittäisi istua, mutta jos joku muu haluaa sitä tehdä, niin ei ole multa pois.

Ja onhan se nyt hölmöä että isohkolta auton näytöltä ei ole mahdollisuutta katsella youtubea pikalaturilla jos nyt jossain jumalan hylkäämällä teollisuusalueen kulmalla on lataamassa. Ei ole meinaan keneltäkään pois jos tuon mahdollistaisi auton seisoessa...
 
Jos joku saa pari tuntia omaa hermolepoaikaa lasten treenien aikana autossa istuessaan ja tykkää katsella youtubea, niin senkus. Itse en niin autossa välittäisi istua, mutta jos joku muu haluaa sitä tehdä, niin ei ole multa pois.

Ja onhan se nyt hölmöä että isohkolta auton näytöltä ei ole mahdollisuutta katsella youtubea pikalaturilla jos nyt jossain jumalan hylkäämällä teollisuusalueen kulmalla on lataamassa. Ei ole meinaan keneltäkään pois jos tuon mahdollistaisi auton seisoessa...
Onkohan tosiaan tesla ainut, jolla youtube toimii? Yllättävää jos ei ole missään muussa.

Model S 90D facelift 2016 on täällä ja siinä on MCU versio 1. Nettiselain siitä löytyy kyllä, mutta youtube videot ei toimi. Auton selain ei ole youtuben tuettujen selainten listalla. MCU1 on sen verran hidas, että eipä sillä selaimellakaan mitään tee. Mutta muuten toimii kyllä omaan ajamiseen ihan riittävän nopeasti. Jopa päivityksiäkin tulee vielä.

Moneen autoon ei myöskään saa LTE (4G) päivitystä. Tuohon ässään se oli tehty (200€ teslalla). Eli etäkäyttö ei välttämättä toimi ollenkaan, jos 2G netti on liian hidas?

Voihan siellä autossa olla puhelimella, mutta auton näyttö olisi siinä näppärästi.

Edit:
Tuossa vanhassa teslassa on ilmainen Premium Connectivity. Eli kai jotain ominaisuuksia, jotka on nykyisin maksullinen palvelu. Esim kartta on "hienompi". Mutta ei siinä toisaalta taida mitään muuta eroa sitten ollakaan.
 
Kyllä mulla sähkiksessä sitä luukun renkutusta tulee ehkä 4-5x enemmän. Dieselin range oli ~1000km ja harvoin tuli alle 800km välein tankilla käyttä - sähkistä sen sijaan tulee ladattua ainakin 200km välein. Useamminkin näin lomilla kun ei ole kotilatausta ja pitäisi ryystää noita 11kW hidaslatauksia aina kauppareissujen jne. Aikana että ei tarvitsisi kovin usein käydä jossain kaukana olevalla ionityllä / superchargerilla.

Tänään osuikin hyvin - ilmainen ~35 kW CCS laturi ja auto 20 -> 95% hyvän lounaan aikana.

Siinä ei hajoa se jousimekanismi jota renkutat sen 4-5x enemmän, vaan se lukitussolenoidi, joka aukeaa ja sulkeutuu keskuslukituksen mukana riippumatta käyttövoimasta.
 
Mitäs jos itse kävisi vaikka lenkillä kun niitä lapsia odottelee? Ei tulisi kylmäkään ja läski sulaisi kuin itsestään.
Kyllähän noita hetkiä kun on autossa pitänyt kykkiä niin ollut. Ei nyt välttämättä 4h mutta 30-45min. Toki voihan senkin ajan käyttää istumalla kuumassa/kylmässä autossa Priiimium ovipahvia haistellen.
 
Eikö joku tabletti ole hoitanut saman asian kuin auton infotainment jo yli 10 vuotta mallikkaasti. Jos nyt siis autossa haluaa aikaansa tappaa. Itse kyllä mieluummin käytän lasten harrastustreeniajat myös itse liikkumiseen / kuntoni ylläpitämiseen ja turnaukset / pelit ehdottomasti haluan olla paikan päällä katsomassa. En oikein keksi mikä voisi olla vanhenpana tärkeämpää kuin oman lapsensa tuki ja seuraaminen.

Toki, mutta meillä on muutakin säätämistä ihan tarpeeksi että en haluaisi olla riippuvainen mistään ylimääräisestä laitteesta. 15,4" kiinteä näyttö on sitäpaitsi paljon toimivampi kuin lähteä tabletin kanssa leikkimään.

Mäkin tykkään käyttää oman liikkumisen mahdollisuudet hyödyksi jos en ole tuomarina tai katsomassa mutta 7 treenit á 3 tuntia viikossa on mun fysiikalle vähän liikaa ja noita odotushetkiä tulee väistämättä tosi paljon. Teinit ei myöskään erityisesti arvosta notkumista heidän harjoituksissaan.

Siinä on sitten mukava viettää 15-30minuuttia katsellen jotain HBO Maxin sarjaa tai pelaten vaikka Skyforcea. Laturilla ollessa en yleensä autossa odottele vaan käyn mieluummin vaikka kahvilla mutta odottaminen kun on meillä kestoltaan epämääräinen, sopii siihen täyteohjelma hyvin.

EDIT: Ja kuten @Markkanen tuossa mainitsikin kokonaiskokemus on merkittävä juttu. Bemarissa lähtee sähköt pois kymmenen minuutin odottelun jälkeen ja vaikka se napin painaminen ei mikään suuri juttu olekaan, niin alkaa se viimeistään sadannen kerran jälkeen kyrsiä, että voi jatkaa musan kuuntelua lämpimässä autossa.
 
Viimeksi muokattu:
15,4" kiinteä näyttö on sitäpaitsi paljon toimivampi kuin lähteä tabletin kanssa leikkimään.

Mä en ole tätä ymmärtänyt koskaan, mulla niska alkaa vihlomaan jo pelkästä ajatuksesta että joutuisi katsomaan minuuttia pidempään etuviistoon jotain keskinäyttöä joka ei ole edes kallistettu kuskin suuntaan.

Aika usein kun tiedän että autossa joutuu odottamaan niin nappaan pädin tai läppärin mukaan autoon, siitä sitten selkänoja sopivasti enemmän makuuasentoon ja voi katsoa ohjelmia paremmalla kuvanlaadulla ilman että niska ja silmät tulevat kipeiksi.
 
Mä en ole tätä ymmärtänyt koskaan, mulla niska alkaa vihlomaan jo pelkästä ajatuksesta että joutuisi katsomaan minuuttia pidempään etuviistoon jotain keskinäyttöä joka ei ole edes kallistettu kuskin suuntaan.

Aika usein kun tiedän että autossa joutuu odottamaan niin nappaan pädin tai läppärin mukaan autoon, siitä sitten selkänoja sopivasti enemmän makuuasentoon ja voi katsoa ohjelmia paremmalla kuvanlaadulla ilman että niska ja silmät tulevat kipeiksi.

Mulla on määritetty erillinen "viihde profiili", jota klikkaamalla penkki säätyy sopivalle tasolle (taakse, ylös, kallistus) ja ilmastoinnin asetukset vaihtuvat.

Käytän sitä sekä näytöltä tapahtuvaan toimintaan että etätöihin autossa (tosin pidemmät sessiot hoidan takapenkiltä) eikä näytön sijainti mitenkään minua häiritse.

Lyhyemmille tuo sijoitus on suurempi ongelma kun ajoasento on lähellä rattia mutta siihen löytyy tarvittaessa myös kolmannen osapuolen sarana, jolla näyttöä voi kääntää tai sitten X ja S malleissahan tuo on valmiiksi käännettävä.
 
Aiempaan Enyaq-latausluukkukuvioon liittyen:

Auto 10/2022 eli takuu on vajaa pari kk vanha. Olin yhteydessä Skodan paikalliseen huoltoliikkeeseen ja 70% osan kustannuksesta, mutta todentaminen + työt asiakkaan piikkiin.

Vähän vittuilulta tuntuu, koska varmaan ihan perusteltua olettaa, että ajoneuvon käytön kannalta olennaisen osan ei kai tulisi vikaantua näin nopeasti..
 
Ja osa maksaa sen 30€. Mutta Vagineissa tuo pensaluukun solenoidi on hajoillut jo 20v. Luulisi olevan ostaessa tiedossa.
 
Aiempaan Enyaq-latausluukkukuvioon liittyen:

Auto 10/2022 eli takuu on vajaa pari kk vanha. Olin yhteydessä Skodan paikalliseen huoltoliikkeeseen ja 70% osan kustannuksesta, mutta todentaminen + työt asiakkaan piikkiin.

Vähän vittuilulta tuntuu, koska varmaan ihan perusteltua olettaa, että ajoneuvon käytön kannalta olennaisen osan ei kai tulisi vikaantua näin nopeasti..
Aina voit tehdä reklamaation ja vedota virheeseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 362
Viestejä
4 921 450
Jäsenet
79 169
Uusin jäsen
Fuirrandir

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom