Yleistä keskustelua sähköautoista

Pelkkä tuo mukitelineen sovite takaa jo sen, että tulokset ovat päin vattua ja ei-toistettavissa. Se on uskomattoman herkkää ja hankalaa puuhaa mitata luotettavasti ja toistettavasti ihan paikallaan olevassa huoneessakin, jossa merkitty ja mitattu paikka mikrofonille. Tuollainen auto on ihan oma lukunsa, ei nuo TM:nkään testit kovin hyviä ole kertomaan koko totuutta pelkkänä numerona (hajaäänet, natinat, renkaissa vollotukset yms. mitkä ei näy mittarissa).
Onhan tuossa TM testissä tuo viimeinen kohta missä arvioidaan miltä se meteli kuulostaa. Lisäksi oletan että kommentoisivat jos natisee, vollottaa jne ei mitattavaa.
 
Onhan tuossa TM testissä tuo viimeinen kohta missä arvioidaan miltä se meteli kuulostaa. Lisäksi oletan että kommentoisivat jos natisee, vollottaa jne ei mitattavaa.
Niin, ja minä puhuin TM:n numeroista ja sanoin etteivät ne yksinään riitä. TM kyllä tietää mitä tekee. Se ongelma syntyy siinä kohtaa, kun Esson baari ottaa pelkät lukemat ja toteaa 70>68.
 
Ei kai missään autossa suoraan kennot ota ensimmäisenä vastaan pohjassa? Jonkunlainen kotelo niissä aina on suojana. Jos tuo lisäsuoja on halpa ja helppo vaihtaa verrattuna auton oman suojan vaihtoon niin ehkä siinä sitten järkeä on. Tai jos ei muuta niin piilottaa varsinaiseen koteloon tulleen kolhun katsastajan katseilta.
Mikäli akkukoteloon tulee korjausta vaativa lommo niin aika hurjia eroja on kuitenkin akkujen/akkukoteloiden korjaus mahdollisuuksissa ja hinnoissa eri valmistajien kesken, . Moottori.fissä oli tästä juttu alkuvuodesta. Tässä tiivistelmä parhaasta eli kalleimmasta etiäpäin:
Mersu: vaihdetaan aina uusi/tehdaskunnostettu akku. Hintalappu esim. EQE reilu 30000€.
Volvo XC40: sama homma. Uusi akku ~20000€ tai käytetty/kunnostettu akku~7000€.
KIA ev6 Pohjakotelon+yläpuolella olevien lämmönjohtomassan/tiivistyksien vaihto ~16000€. Akun vaihto hinnasta ei tietoa.
Nissan ariya. Pohjalevy voidaan vaihtaa erikseen niin kuin myös akkumoduulit. Pohjalevyn vaihto 1500€. Koko akkupaketti ~15000€.
VW ID4. Pohjalevy voidaan vaihtaa erikseen niin kuin myös akkumoduulit. Pohjalevyn vaihto reilu 1000€. Koko akkupaketti ~30000€.
 

Useiden eri autovalmistajien sähköautojen sijaintitiedot jäivät kaikkien katsottavaksi nettiin. Noin 800 000 e-auton sijaintimerkinnät ja omistajien yhteystiedot olivat katsottavissa ainakin Volkswagen, Seat, Audi ja Skoda -merkkisten autojen osalta Euroopassa, Saksassa ja myös muualla maailmassa. Useita teroja dataa oli ladattuna Amazon-pilvipalvelimelle.

Lukuisten henkilöiden tarkat reitit, asuinpaikat sekä kellonajat päätyivät kaikkien katsottavaksi.
Tiedot päätyivät julkiseen levitykseen tiettävästi Volkswagenin tytäryhtiö Cariadin kesällä tekemästä virheestä johtuen.

Lehden selvitysten mukaan etenkin Volkswagen ID.3 ja ID.4 -mallien osalta kerätty data oli erittäin tarkkaa vuoden 2024 aikana.

Sijaintitiedoista saattoi helposti löytää tiedot, mikä auto milloinkin parkkeeraa esimerkiksi sotilastukikohdan eteen päivän ajaksi ja milloin se siirtyy kotiin yöksi. Lehden mukaan ihmisiä olisi ollut esimerkiksi helppo kiristää antamaan pankkitietojaan tai maksamaan rahaa, mikäli eivät haluaisi salaiseksi luulemia tietojaan julki.


Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä,

voiko sähköautoista kytkeä pois päältä kaiken seurannan?
 
Viimeksi muokattu:




Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä,

voiko sähköautoista kytkeä pois päältä kaiken seurannan?
Yhden tapauksen tiedän missä seurannan sai pois päältä Toyota Corollasta vain ottamalla modeemin sulakkeen irti. Ilmeisesti EU tason vaatimuksia kaikissa uudemmissa autoissa, että osaavat soitella kolaritilanteessa hätäkeskukseen ja ilmoitella sijainnin.
 
Yhden tapauksen tiedän missä seurannan sai pois päältä Toyota Corollasta vain ottamalla modeemin sulakkeen irti. Ilmeisesti EU tason vaatimuksia kaikissa uudemmissa autoissa, että osaavat soitella kolaritilanteessa hätäkeskukseen ja ilmoitella sijainnin.
Tutkimatta olen mieltänyt tuon hälytys vaatimuksen olevan sellainen ettei vaadita seurantaa, vaan se että kykenee hälytystilanteessa antamaan sijainnin, siis kuvitellut että ei tarvi pitää tallessa historiaa, vaan viimeinen, viimeiset riittää ja jaetaan vain jos hälytys.

Mielenkiinnosta, oliko tuo Toyota tapaus huollon/maahantuojan/valmistajan antama tieto/ohje ja avattiinko prujuissa selkeästi miten seurattiin, kuinka pitkään tallennettiin ja miten minne, vai oliko vain ns saatetaan , voidaan jne.
 
Kääntyvää lastenistuinta tarkoitin.
400km matkaa ei ole todellakaan tarkoitusta ajaa yheltä istumalta. Siinä kyllä saa ja pitää olla tauko. Joten sen puolesta tojotalta se nyt ehkä onnistuisi?

Kyllä se talvella onnistuu, kun lataa matkalla 2 kertaa eli muutaman tunnin ajan. Lapsiperheenä sä nimen omaan tulet epäarvostamaan sitä susipaskaa latauskykyä, jos teet edes yhden reissun vuodessa. Terkuin kiekkoileva ja pesistelevä yms. lapsiperhe. Auto pitää olla sellainen, ettei tarvi joka reissussa ahistua ja suunnitella tarkoin, että missä pitää ladata ja syödä kuinka monta tuntia jne.

Käy nyt pakkasten ja lumien taas tullessa hakeen se Solterra pidempään talvikoeajoon ja heitä joku reissu sillä, niin ehkä ymmärrät yskän. Sit voit mennä ostamaan sen Ioniq5 tai EV6 sen jälkeen (Ioniqissa paljon paremman mallinen kontti rattaille/tilojen muoto, mut muuten imo huonompi kyllä kaikin puolin).
 
Kieltämättä sellainen testi olisi mielenkiintoista nähdä millainen latauskyky Solterralla on normitalvioloissa. Björnin testien mukaan Lexuksella ajaen ei mitään ongelmaa suht kylmässä (kesäkelissä) motareita. Mutta kiinnostaisi jos olisi vaikka -10 ja lähdetään esilämmitetyllä autolla liikkeelle ja mennään normi talvinopeuksia että millainen latauskyky tuolla olisi muutaman tunnin ajon jälkeen. Ja sitten parin tunnin paikallaan jäähtymisen jälkeen, että mllaien latauskäyrä on takaisin tullessa. Tuon lisälämmittimen pitäisi ainakin tuplata latausnopeus talvella, mutta en tiedä kuinka heikko se edelleen on. Ja miten neliveto vaikuttaa, eli pystyykö se kulutuksellaan pitämään akun siedettävissä lämmöissä. En tiedä onko lisälämmitimen omaavia juurikaan testattu, että kuinka paljon se 3,5kW akun lämmitin auttaa talvella tuohon latausnopeuteen.

Mutta tosiaan kesäoloissa tuo nyt pätkii esim. Kia Niron miten päin vain ja silläkin kuitenkin pärjää. Latausnopeus kun on kesäkeleillä ihan hyvää tasoa. Ei parhaiden tasoa, mutta hyvää tasoa kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tutkimatta olen mieltänyt tuon hälytys vaatimuksen olevan sellainen ettei vaadita seurantaa, vaan se että kykenee hälytystilanteessa antamaan sijainnin, siis kuvitellut että ei tarvi pitää tallessa historiaa, vaan viimeinen, viimeiset riittää ja jaetaan vain jos hälytys.

Mielenkiinnosta, oliko tuo Toyota tapaus huollon/maahantuojan/valmistajan antama tieto/ohje ja avattiinko prujuissa selkeästi miten seurattiin, kuinka pitkään tallennettiin ja miten minne, vai oliko vain ns saatetaan , voidaan jne.
En muista löysikö kyseinen kaiffari internetin syövereistä speksejä aiheesta, mutta maahantuojan/huollon toimesta asiaa ei avattu, eivätkä huollossa edes osanneet kertoa miten nämä lte/gps yhteydet saisi pois päältä. Itse taisi lopulta selvittää minkä sulakkeen takana on modeemi joka paikannukset ja yhteydet hoitaa, huollossa pitää vaan muistaa sanoa aiheesta etukäteen etteivät ala turhaan tutkimaan ja korjaamaan. Lieneekö toyotassa samanlainen etähallinta applikaatio kuin vaikka skodassa tai volvossa, eli applikaatiosta näkee auton sijainnin sen ollessa pysäköitynä ja voi netin yli laittaa autoa lämmitykseen, lukita/avata ovia yms. Silloinhan nuo juttelee pääkonttorin nurkilla olevalle serverille etänä vähän väliä.
 
Kieltämättä sellainen testi olisi mielenkiintoista nähdä millainen latauskyky Solterralla on normitalvioloissa. Björnin testien mukaan Lexuksella ajaen ei mitään ongelmaa suht kylmässä (kesäkelissä) motareita. Mutta kiinnostaisi jos olisi vaikka -10 ja lähdetään esilämmitetyllä autolla liikkeelle ja mennään normi talvinopeuksia että millainen latauskyky tuolla olisi muutaman tunnin ajon jälkeen. Ja sitten parin tunnin paikallaan jäähtymisen jälkeen, että mllaien latauskäyrä on takaisin tullessa. Tuon lisälämmittimen pitäisi ainakin tuplata latausnopeus talvella, mutta en tiedä kuinka heikko se edelleen on. Ja miten neliveto vaikuttaa, eli pystyykö se kulutuksellaan pitämään akun siedettävissä lämmöissä. En tiedä onko lisälämmitimen omaavia juurikaan testattu, että kuinka paljon se 3,5kW akun lämmitin auttaa talvella tuohon latausnopeuteen.

Mutta tosiaan kesäoloissa tuo nyt pätkii esim. Kia Niron miten päin vain ja silläkin kuitenkin pärjää. Latausnopeus kun on kesäkeleillä ihan hyvää tasoa. Ei parhaiden tasoa, mutta hyvää tasoa kuitenkin.
Koodi:
Car    Time    km/h    Wh/km    Date    Temp    T avg    Notes
Tesla Model 3 LR Highland    09:20    107,1    204    14.9.2024    2-8°C    5°C
Kia Niro EV 64 kWh    11:10    89,6    234    08.10.2022    4-13°C    8°C    Norway
Toyota bZ4X AWD    11:50    84,5    262    18.05.2023    7-12°C    10°C    New software
Lexus UX 300e    14:45    67,8    257    01.05.2021    5-12°C    8.5°C    Norway
Toyota bZ4X AWD    14:25    69,4    302    03.03.2023    -2-2°C    -1°C    Old software

1000km testi on ihan mielenkiintoinen mutta ei toki tosielämän use case sekään. Lappiin ajetaan ilman lataustaukojakin 11-12h.

Ihmeen paljon huomiota saa yksi pahiten feilanneista ja epäkiinnostavimmista sähköautoista keskustelussa. Jos joku on sen päättänyt ostaa, niin syyt voi keksiä myöhemmin. "Mutta mahtuuko japanialaiset aikuisvaipat jalassa ajamaan? Ai et tiedä vai, kyseessähän on sitten eri luokan auto!"
 
Solterrassa näyttäisi (Lähde) olevan alumiininen pohjalevy akulla vaan ei kait tuosta ota selkoa onko tuo sen parempi kuin muilla tai onko pelkästään tuo vaihdettavissa jos lommoa tulee.

Screenshot 2024-12-31 105005.png


Toiseen asiaan, omani on lähes aina laturissa kiinni kotosalla (1-vaihe -23) niin ottaa pakkasilla aika paljon ylimääräistä virtaa vaikka latausraja on saavutettu, onkohan tuossa jotain logikkaa että yrittää pitää plussan puolella? -15 kelillä näyttäisi käyttävän noin 10kWh vuorokaudessa akuston ylläpitolämmitykseen vai miksi tuota nyt kutsuukaan, selvästi korreloin ulkolämpötilan mukaan. Tuosta tuli vain ajatus että onko tuo "turhaa" lämmitystä jos tulee vaikka päiviä ettei ajaisi? Ymmärrän sen kyllä siltä kantilta että parempi ettei akusto olisi aivan jääpalikka jos sinne pikalaturille pitää mennä mutta kun ei pidä. Kulueränä ei nyt niin iso että jaksaisi naputella latausta pois päältä erikseen päivittäin talvella vaan onko muissa autoissa vastaavaa logiikkaa?

Ohessa vielä kuva Elli chargerista jossa tuota tilannetta näkyy
1735634956950.png
 
Tuli sitten vihdoin, yli neljän kuukauden aktiivisen arpomisen, analyysin ja suoraan sanottuna ankaran autismoinnin jälkeen siirryttyä sähköautoilijaksi. Luin varmaan tuhansia viestejä foorumikeskusteluja eri sähköautoista, katsoin ties kuinka monta kymmentä tuntia youtube-arvosteluja ja vertailuja eri malleista, syynäsin autovalmistajien sivuilta varustelutasoja ja kyttäsin tarjouksia.

Ainakin puolen tusinaa autoa oli vakavassa harkinnassa ja kävin koeajamassakin. Pitkään katselin pelkästään uusia ja hyvän aikaa näytti, että autoksi valikoituu Tesla 3 tai Y. Tesla pysyi loppuun asti harkinnassa ja saattaa toki vielä joskus päätyä talouteen, mutta loppuviimein Teslan loppuvuoden tarjoukset ei kuitenkaan olleet ihan niin hyviä, että olisi tullut napattua ja muutenkin alkoi matkan varrella vahvistua fiilis, että haluan Auton, joka kulkee sähköllä, enkä Sähköautoa.

Loppuviimein Kia Optima plugari lähti eilen viimeiselle matkalleen meidän pihasta ja tilalle kaarsi jossakin määrin omaksikin yllätyksekseni vuosimallin 2022 n. 50 tkm rullattu about täysin varusteltu Volvo XC40 neliveto. Volvo ei todellakaan ole paras mahdollinen sähköauto; siinä on kova kulutus/heikko range, pikalatausnopeus ei ole mitenkään ihmeellinen, ja infotainment sekä äppi jättävät toivomisen varaa.

Siinä puhutteli kuitenkin ennen kaikkea ne auto-ominaisuudet. Ajaminen tuntuu vaan pirun hyvältä, kaikki tärkeimmät kontrollit löytyy about sieltä mistä ne on löytyneet edellisistäkin autoista about neljännesvuosisadan ajan fyysisinä kontrolleina ja yleinen laatuvaikutelma on aivan huippuluokkaa. Jatkuva neliveto yhdistettynä kohtuulliseen maavaraan puhutteli myös, vaikka se tarkoittaakin korkeampaa kulutusta varsinkin motarilla.

Ihan loppumetreille asti kisassa oli myös about saman ikäinen Polestar 2, joka olisi autona vedonnut ehkä hieman enemmän, mutta loppuviimein Volvosta sai vaan paremman diilin (tarkastettu Suomi-auto, 1.99% korko, 24 kk tehdastakuuta vastaava takuu ja kahdet renkaat vanteineen yms). Onhan tuo muutenkin lapsiperheelle vähän ehkä käytännöllisempi.

Toiveissa olisi, että käytetyn auton arvonalenema ei olisi ihan niin brutaalia kuin uuden, mutta vaikeaa noista on sanoa. Joka tapauksessa tuo oli jo nyt isohkon keittiöremontin verran halvempi kuin uusi ominaisuuksiltaan vastaava sähköauto.

Voi olla, että kiroan vielä valintaani jossain vaiheessa, mutta nyt olo on lähinnä helpottunut kun päätös on tehty , eikä tarvitse enää arpoa. :D
 
Viimeksi muokattu:
Solterrassa näyttäisi (Lähde) olevan alumiininen pohjalevy akulla vaan ei kait tuosta ota selkoa onko tuo sen parempi kuin muilla tai onko pelkästään tuo vaihdettavissa jos lommoa tulee.

Screenshot 2024-12-31 105005.png

Pysyyköhän se varmasti kiinni noilla ruuveilla? Asiasta on muuten tosiaan monia videoia YT:ssa, eikä kaikki niin mairitteleviakaan. Esmes tässä nyt yks (en nyt löydä parempaa mitä kattelin joskus kun jostain ihmeen syystä tota mallia kuumeilin ennen koeajoa) ja jos haluaa skipata niin kattoo 14:00 eteenpäin huolella:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ei kyl tosiaan näin insinöörihän ihan ymmärrä, että mitä järkee tossa oikein on, muuta ku että joku tiimi päässyt alusta asti yksin komerossa suunnitelemaan jotain.

https://www.toyota-tech.eu/HYBRID/HVDM/EN/bZ4X hvdm.pdf Tästä voi katella sivulta 24 lähtien parikymmentä sivua ohjeita kuinka näppärästi toi ajoakku lähtee Saparosta ja Toitsusta. Joku työtön vois laskea tuosta joutessaan, montako ruuvia pitää irroittaa...
 
Solterrassa näyttäisi (Lähde) olevan alumiininen pohjalevy akulla vaan ei kait tuosta ota selkoa onko tuo sen parempi kuin muilla tai onko pelkästään tuo vaihdettavissa jos lommoa tulee.

Screenshot 2024-12-31 105005.png
En siellä kyllä tuollaista alumiinista suojaa nähnyt mitä joskus katoin. Onko tuo Sarahin versio joku US/Australia spec?

Oliks täällä joku Solterran omistaja joka voisi käydä kyykkimässä?
 
Ihan loppumetreille asti kisassa oli myös about saman ikäinen Polestar 2, joka olisi autona vedonnut ehkä hieman enemmän, mutta loppuviimein Volvosta sai vaan paremman diilin (tarkastettu Suomi-auto, 1.99% korko, 24 kk tehdastakuuta vastaava takuu ja kahdet renkaat vanteineen yms). Onhan tuo muutenkin lapsiperheelle vähän ehkä käytännöllisempi.
Tuo Volvo Selekt -takuu, kun näyttää olevan vielä jopa ilman kilometrirajaa, saa kyllä XC40:n kuulostamaan erittäin houkuttavalta vaihtoehdolta.

Onnea uudelle autolle!
 
Koodi:
Car    Time    km/h    Wh/km    Date    Temp    T avg    Notes
Tesla Model 3 LR Highland    09:20    107,1    204    14.9.2024    2-8°C    5°C
Kia Niro EV 64 kWh    11:10    89,6    234    08.10.2022    4-13°C    8°C    Norway
Toyota bZ4X AWD    11:50    84,5    262    18.05.2023    7-12°C    10°C    New software
Lexus UX 300e    14:45    67,8    257    01.05.2021    5-12°C    8.5°C    Norway
Toyota bZ4X AWD    14:25    69,4    302    03.03.2023    -2-2°C    -1°C    Old software

1000km testi on ihan mielenkiintoinen mutta ei toki tosielämän use case sekään. Lappiin ajetaan ilman lataustaukojakin 11-12h.

Väärä Lexus. 450e menee alle 11 tuntiin (joka siis on saman rakenteen auto kuin Solterra ja bZ4x).

Keskustelua Solterrasta on ihan selkeä syy, se on halvin ei kiinalainen nelivetoauto uutena. Siksi sen talvietenemiskyky kiinnostaa, koska siihen on tuo 3,5kW akkulämppäri tullut mitä ei aiemmin ollut. Toinen asia tietty, joka voi joitain kiinnostaa on tuo reilu maavara.
 
EV Guard ≠ Kokkolan autohuolto, sanotaan tuossa videolla. Asentavat huollossa kernaasti, mutta osto pitää tapahtua tuolta valmistajalta. Videon kommenteissa valmistaja vastaillut kysymyksiin, kuten miten katsastus.

Kokkola ei suosittele (akku)takuun alaisiin, koska ei ole valmistajien näkökulmia asiaan.


EV Guard Oy:n takana on Jan-Erik "Jammi" Rahkonen, toinen yritys on sähkövenefirma Sähkövene Kokkola | Ympäristöystävällistä veneilyä

Facebookin Mitsubishi Outlander PHEV -autoilijat -ryhmässä hänellä on yksi ehdotus miten katsastus voisi mennä Outlanderissa:


Yksi pultti auki ja levyn saa pudotettua.

1735640484107.png
 
Kyllä se talvella onnistuu, kun lataa matkalla 2 kertaa eli muutaman tunnin ajan. Lapsiperheenä sä nimen omaan tulet epäarvostamaan sitä susipaskaa latauskykyä, jos teet edes yhden reissun vuodessa. Terkuin kiekkoileva ja pesistelevä yms. lapsiperhe. Auto pitää olla sellainen, ettei tarvi joka reissussa ahistua ja suunnitella tarkoin, että missä pitää ladata ja syödä kuinka monta tuntia jne.

Käy nyt pakkasten ja lumien taas tullessa hakeen se Solterra pidempään talvikoeajoon ja heitä joku reissu sillä, niin ehkä ymmärrät yskän. Sit voit mennä ostamaan sen Ioniq5 tai EV6 sen jälkeen (Ioniqissa paljon paremman mallinen kontti rattaille/tilojen muoto, mut muuten imo huonompi kyllä kaikin puolin).

Jos lapsiperheellisen on tarve vetää kerran-kaks vuoteen 400km reissu sähkärillä niin se on ihan oikeasti aivan yks ja hailee mikä se DC-latausnopeus on, ihan höpöhöpö louskutusta tällainen.

Jos sitten haluaa faktoilla vaivata päätään niin kannattaa herätä siihen ettei ne paperispeksit välity todellisuuteen millään merkillä. Ihan joka autopalstalta voi käydä lukemassa porukoiden kokemuksia miten sähkärit, joilla pitäis speksiensä puolesta olla parempi DC-lataus failaavat surkeasti erityisesti talvella. Ja muutenkin ihan käsittämättömän typerää tuijottaa vaan yhtä tai kahta speksiä jos ajelee normipulliaisen ajoprofiililla.
 
Väärä Lexus. 450e menee alle 11 tuntiin (joka siis on saman rakenteen auto kuin Solterra ja bZ4x).

Keskustelua Solterrasta on ihan selkeä syy, se on halvin ei kiinalainen nelivetoauto uutena. Siksi sen talvietenemiskyky kiinnostaa, koska siihen on tuo 3,5kW akkulämppäri tullut mitä ei aiemmin ollut. Toinen asia tietty, joka voi joitain kiinnostaa on tuo reilu maavara.
Tuon Lexuksen testi onkin tehty kätevästi +25C olosuhteissa halutun vertailtavuuden välttämiseksi. Myös 300e perustuu brzxst4örghiin.

Mutta mahtuuko anustapit frunkkiin? Jos ei niin kyseessä on eri luokan auto.

Mitä väliä mitä amatööri Munro sanoo, Esson baarin mukaan tojota on laittanut jotain rautaa pohjaan, mihin muut ei pysty.
 
Tuon Lexuksen testi onkin tehty kätevästi +25C olosuhteissa halutun vertailtavuuden välttämiseksi. Myös 300e perustuu brzxst4örghiin.

Teknisesti ottaen joo on sama pohja (20 astetta näytti asteet auton mittarissa testin alussa), mutta tulihan siihen kohtuullinen tekninen uudistus 24 malliin kun akkukapa suureni vajaa 20kWh eli siihen samaan kuin bZ4X. Tuo björnin testi kun on tehty sillä 50+kWh akulla.

Siksi kiinnostaisi se Solterran testi pakkasessa. BZ4X vei sen 11.40, mutta se johtui enemmän siitä pikalatauksen rajoittamisesta. Tuolla Lexuksella vältti pikalatauksen rajoittamisen jolla säästi sen vajaan tunnin. Björn siis ajoi tarkoituksella muutamia kilsoja hitaammin kuin sitä 120 nopeutta jolla olisi muuten ajanut että juuri ja juuri vältti latausrajoituksen 1000km matkalla. Model3 meni nopeasti ja vähällä, mutta sen muoto on optimoitu tuollaiseen motariajoon vähän toisella tavalla kuin näiden möhkylöiden :).
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Saattaa tulla vastauksia.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Saattaa tulla vastauksia.


Toivottavasti testi saadaan vastaamaan edes jollain tasolla reaalimaailmaa, ettei tulokset ole niitä joskus nähtyjä "kusematta lappiin ilmastointi pois päältä peilit sisäänkäännettynä" turhuuksia.
 
Tuli sitten vihdoin, yli neljän kuukauden aktiivisen arpomisen, analyysin ja suoraan sanottuna ankaran autismoinnin jälkeen siirryttyä sähköautoilijaksi. Luin varmaan tuhansia viestejä foorumikeskusteluja eri sähköautoista, katsoin ties kuinka monta kymmentä tuntia youtube-arvosteluja ja vertailuja eri malleista, syynäsin autovalmistajien sivuilta varustelutasoja ja kyttäsin tarjouksia.

Ainakin puolen tusinaa autoa oli vakavassa harkinnassa ja kävin koeajamassakin. Pitkään katselin pelkästään uusia ja hyvän aikaa näytti, että autoksi valikoituu Tesla 3 tai Y. Tesla pysyi loppuun asti harkinnassa ja saattaa toki vielä joskus päätyä talouteen, mutta loppuviimein Teslan loppuvuoden tarjoukset ei kuitenkaan olleet ihan niin hyviä, että olisi tullut napattua ja muutenkin alkoi matkan varrella vahvistua fiilis, että haluan Auton, joka kulkee sähköllä, enkä Sähköautoa.

Loppuviimein Kia Optima plugari lähti eilen viimeiselle matkalleen meidän pihasta ja tilalle kaarsi jossakin määrin omaksikin yllätyksekseni vuosimallin 2022 n. 50 tkm rullattu about täysin varusteltu Volvo XC40 neliveto. Volvo ei todellakaan ole paras mahdollinen sähköauto; siinä on kova kulutus/heikko range, pikalatausnopeus ei ole mitenkään ihmeellinen, ja infotainment sekä äppi jättävät toivomisen varaa.

Siinä puhutteli kuitenkin ennen kaikkea ne auto-ominaisuudet. Ajaminen tuntuu vaan pirun hyvältä, kaikki tärkeimmät kontrollit löytyy about sieltä mistä ne on löytyneet edellisistäkin autoista about neljännesvuosisadan ajan fyysisinä kontrolleina ja yleinen laatuvaikutelma on aivan huippuluokkaa. Jatkuva neliveto yhdistettynä kohtuulliseen maavaraan puhutteli myös, vaikka se tarkoittaakin korkeampaa kulutusta varsinkin motarilla.

Ihan loppumetreille asti kisassa oli myös about saman ikäinen Polestar 2, joka olisi autona vedonnut ehkä hieman enemmän, mutta loppuviimein Volvosta sai vaan paremman diilin (tarkastettu Suomi-auto, 1.99% korko, 24 kk tehdastakuuta vastaava takuu ja kahdet renkaat vanteineen yms). Onhan tuo muutenkin lapsiperheelle vähän ehkä käytännöllisempi.

Toiveissa olisi, että käytetyn auton arvonalenema ei olisi ihan niin brutaalia kuin uuden, mutta vaikeaa noista on sanoa. Joka tapauksessa tuo oli jo nyt isohkon keittiöremontin verran halvempi kuin uusi ominaisuuksiltaan vastaava sähköauto.

Voi olla, että kiroan vielä valintaani jossain vaiheessa, mutta nyt olo on lähinnä helpottunut kun päätös on tehty , eikä tarvitse enää arpoa. :D
Itse olin kanssa ostamassa vähän ajettua ja hyvin varusteltua XC40 T8. Yksityinen myyjä, mutta auto ehti mennä (31k€).

Kyllä nyt on huippu hyvä vaihtaa johonkin käytettyyn, kun niitä saa aika halvalla nykyisin.

Itse "vaihdoin" juuri Peugeot e-2008 8/2023, 25,tkm auton toiseen. Tuo varmaan voisi olla jossain noin 20k€ hintaluokassa?

Tein vaan vähän erilaisen vaihdon, kun uusi onkin 8/2016 ja 224tkm ajettu. Eli 7 vuotta vanhempi ja noin 3k€ kalliimpi?

Peugeot on vielä myymättä. Saa nähdä miten hankalaa se tulee olemaan? Uusi on Facelift tesla model S 90D. Eli akku hieman isompi 50kWh -> 90kWh. Nelivedon kanssa halusin ja bonuksena riittävästi tehoa.

Screenshot_2024-12-30-17-23-01-70_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~3.jpg


Vaikka on 8 vuotta vanha, niin päivityksien myötä kaikki toimii ja on siistissä kunnossa. Edellisellä omistajalla on ollut noin kilometrit 20tkm -> 224tkm. Eli sen puoleen voisi luvata hyvää, että autosta olisi huolehdittukin?

Screenshot_2024-12-30-17-24-20-67_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg

Vielä täytyy odotella, että puhelimen sovellus aktivoituu itselle käyttöön. Kotilataus on vaan 8A-13A, eli se on kyllä tosi heikko. Täytyisi saada vähän uusia sähkömiehen kytkentöjä, että saisi joskus voimavirran taloon.
 
Toivottavasti testi saadaan vastaamaan edes jollain tasolla reaalimaailmaa, ettei tulokset ole niitä joskus nähtyjä "kusematta lappiin ilmastointi pois päältä peilit sisäänkäännettynä" turhuuksia.
AJOTAPA

Nopeus: Nopeusrajoituksen mukaisesti mittarinopeus. Älä peesaa jos mahdollista (=älä aja esim. rekan takana)

Ilmastointi/lämmitys: Normaali +20c lämpötila , ilmastointi automaattiasennolla

Ajotapa: Normaali. Ei ns. säästelevä, eikä autoon eco-moodia päälle, vaan sellainen perusmoodi.
Tällä kun on tarkoitus saada ns normaaleja suomalaisten kulutustuloksia.
 
AJOTAPA

Nopeus: Nopeusrajoituksen mukaisesti mittarinopeus. Älä peesaa jos mahdollista (=älä aja esim. rekan takana)

Ilmastointi/lämmitys: Normaali +20c lämpötila , ilmastointi automaattiasennolla

Ajotapa: Normaali. Ei ns. säästelevä, eikä autoon eco-moodia päälle, vaan sellainen perusmoodi.
Tällä kun on tarkoitus saada ns normaaleja suomalaisten kulutustuloksia.
Tämähän kusee tuohon mittarinopeuteen samantien, jos mukana on eräitä konservatiivisia merkkejä. Sellainen -5 km/h todellista rajoitukseen nähden kun tekee jo ihmeitä sähköautojen kulutuksessa. Vähintään pitäisi ohjeistaa käyttämään tarkalla tavalla mitattua todellista rajoituksen mukaista nopeutta. Jos videon hyppykatselusta oikein ymmärsin, niin mennään vielä hiihtolomaliikenteen sekaan ajamaan pientä (todellista) alinopeutta eli sähköautojen maine senkun kasvaa.

Jos realismi on hakusessa, niin pitäisi ajaa maan tavalla +5 km/h rajoitukseen, hiillostus takakontissa ja reippaat ohitukset kun onnistuu./s
 
Itse olin kanssa ostamassa vähän ajettua ja hyvin varusteltua XC40 T8. Yksityinen myyjä, mutta auto ehti mennä (31k€).

Kyllä nyt on huippu hyvä vaihtaa johonkin käytettyyn, kun niitä saa aika halvalla nykyisin.

Itse "vaihdoin" juuri Peugeot e-2008 8/2023, 25,tkm auton toiseen. Tuo varmaan voisi olla jossain noin 20k€ hintaluokassa?

Tein vaan vähän erilaisen vaihdon, kun uusi onkin 8/2016 ja 224tkm ajettu. Eli 7 vuotta vanhempi ja noin 3k€ kalliimpi?

Peugeot on vielä myymättä. Saa nähdä miten hankalaa se tulee olemaan? Uusi on Facelift tesla model S 90D. Eli akku hieman isompi 50kWh -> 90kWh. Nelivedon kanssa halusin ja bonuksena riittävästi tehoa.

Screenshot_2024-12-30-17-23-01-70_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~3.jpg


Vaikka on 8 vuotta vanha, niin päivityksien myötä kaikki toimii ja on siistissä kunnossa. Edellisellä omistajalla on ollut noin kilometrit 20tkm -> 224tkm. Eli sen puoleen voisi luvata hyvää, että autosta olisi huolehdittukin?

Screenshot_2024-12-30-17-24-20-67_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg

Vielä täytyy odotella, että puhelimen sovellus aktivoituu itselle käyttöön. Kotilataus on vaan 8A-13A, eli se on kyllä tosi heikko. Täytyisi saada vähän uusia sähkömiehen kytkentöjä, että saisi joskus voimavirran taloon.
Onnea "uudelle"! Tuossa on hintaan nähden paljon autoa.

Jos mukana tuli alkuperäinen UMC matkalaturi, niin pelkkä kolmivaiherasia auton lähelle ei maksa paljoa.

Mitä olit mieltä tuosta pökötistä? Sain toimeksiannon löytää korvaavan auton Citroen DS3:lle ja useammassa ranskalaisessa jotka voisi olettaa kuskia kiinnostavan on sama voimalinja.
 
Joku kyseli EQS perään ja tuossa se nyt olisi https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/eqs/14778740

Itse kävin tänään G580 tsekkaamassa ja valinta on nyt selkeä. Sähköautot saa omalta osaltani jäädä nykyisellä hintatasolla ja tarjonnalla kauppaan 2-3 vuodeksi ja odotellaan samanlaisia hinnan alennuksia kuin esimerkin EQS 197k -> 78k. Hinnat alkaen on nyt G:ssä 154k ja siitä olisi 5 % lähtenyt pois, eli parin vuoden iässä luulisi hinnan joustaneen jo luokkaan 50-70 k kts. tapaus EQS. Huikea on G:ssä pohjapanssari, ei kyllä ihan heti akku ole kolhulla.

BMW IX kaatui huonoon maavaraan, joka oli pitkälti toinen vaihtoehto, Audi Q8 ei sitten edes ole vaihtoehto ihan jo VAG leimansa takia.

....ja onnea uudesta Subarusta, ei varmasti ole huono valinta ja ei se sentään ole Korean romu jota naapuritkin häpeää.
 
Onnea "uudelle"! Tuossa on hintaan nähden paljon autoa.

Jos mukana tuli alkuperäinen UMC matkalaturi, niin pelkkä kolmivaiherasia auton lähelle ei maksa paljoa.

Mitä olit mieltä tuosta pökötistä? Sain toimeksiannon löytää korvaavan auton Citroen DS3:lle ja useammassa ranskalaisessa jotka voisi olettaa kuskia kiinnostavan on sama voimalinja.
Kiitos! 23k€ vs 8 vuotta uudempi musta model S 98k€. Piti oikein laskea, että se olisi noin 9400€ per vuosi.

Täytyy ehkä jossain vaiheessa asennuttaa voimavirta tuohon pihaan.

Pökötti e-2008 on 8/2023. Onhan se hieman vaatimattomampi verrattuna model ässään. Olen silti kyllä tykännyt Pösöstä. Kaikki on toiminut autossa. Jopa värikin on ollut itselle mieluinen.

Myynti-ilmoituksen olen tehnyt, mutta kuvia pitäisi saada laitettua lisää. Ei kyllä uudesta eroa oikein mitenkään.

Lisätakuun kanssa voisi olla 20500€.

Model s hieman eri tyyliä, kuin Pösö suv, niin senkin puolesta kivaa vaihtelua. Molemmat oikeastaan ihan hyviä ajaa. Pösökin siis hintaisekseen mielestäni hyvä. Kumminkin viime vuoden mallia ja osa myynnissä olevista on vielä vanhempia. Tuossa Pösössä on se uudemman merkkinen sisäinen laturi, eli se ei mene rikki.
 
Onko noi Solterran speksit oiken niiden sivuilla ?
Auto painaa kuitenkin 2 tonnia, mutta se liikkuu 6,9 sek 160kW voimalla ja 340Nm väännöllä. Hyvä suoritus.
 
Onnea "uudelle"! Tuossa on hintaan nähden paljon autoa.

Jos mukana tuli alkuperäinen UMC matkalaturi, niin pelkkä kolmivaiherasia auton lähelle ei maksa paljoa.

Mitä olit mieltä tuosta pökötistä? Sain toimeksiannon löytää korvaavan auton Citroen DS3:lle ja useammassa ranskalaisessa jotka voisi olettaa kuskia kiinnostavan on sama voimalinja.
Jos DS3:sta on vaihtamassa pois, niin voi tulla ikävänä yllätyksenä pökötin laatuvaikutelma. DS:n on käytännössä vain pimpattu saman konsernin muu tuotos. Toki riippuu vahvasti siitä minkälaisesta DS3:sta ollaan lähtemässä eteenpäin. Joku ikäloppu polttis, niin varmasti sähköpösökin voi miellyttää. Sähkö DS3:sta pösöön taas, no... miksi sitä kannattaisi vaihtaa käytännössä samaan autoon.
 
Tämähän kusee tuohon mittarinopeuteen samantien, jos mukana on eräitä konservatiivisia merkkejä. Sellainen -5 km/h todellista rajoitukseen nähden kun tekee jo ihmeitä sähköautojen kulutuksessa. Vähintään pitäisi ohjeistaa käyttämään tarkalla tavalla mitattua todellista rajoituksen mukaista nopeutta. Jos videon hyppykatselusta oikein ymmärsin, niin mennään vielä hiihtolomaliikenteen sekaan ajamaan pientä (todellista) alinopeutta eli sähköautojen maine senkun kasvaa.

Jos realismi on hakusessa, niin pitäisi ajaa maan tavalla +5 km/h rajoitukseen, hiillostus takakontissa ja reippaat ohitukset kun onnistuu./s
Aika moni kuitenkin ajaa mittarinopeutta kun vakkarit asettuu siihen vakiona ja moni auto myös ulisee ja piipittää jos ajaa yli.
 
Jos DS3:sta on vaihtamassa pois, niin voi tulla ikävänä yllätyksenä pökötin laatuvaikutelma. DS:n on käytännössä vain pimpattu saman konsernin muu tuotos. Toki riippuu vahvasti siitä minkälaisesta DS3:sta ollaan lähtemässä eteenpäin. Joku ikäloppu polttis, niin varmasti sähköpösökin voi miellyttää. Sähkö DS3:sta pösöön taas, no... miksi sitä kannattaisi vaihtaa käytännössä samaan autoon.
Nettiauton mukaan ei ole sähkö Citroen DS3 autoa.

DS 3 näköjään sitten eri auto ja sen saa myös sähköautona.

Ei vaan ole yhtään 50kWh akkuista 2023 vuosimallista. Edit: 11/2023 rekisteröity 54kWh kyllä löytyy, mutta kovaan hintaan.
 
Nettiauton mukaan ei ole sähkö Citroen DS3 autoa.

DS 3 näköjään sitten eri auto ja sen saa myös sähköautona.

Ei vaan ole yhtään 50kWh akkuista 2023 vuosimallista. Edit: 11/2023 rekisteröity 54kWh kyllä löytyy, mutta kovaan hintaan.
DS irtosi sitikasta jossain vaiheessa, sen takia niissä ei ole enää Citroenia nimessä mukana. Mutta käytännössä siis edelleen pimpattu sitikka/pösö. DS3 tuli sähköisenä myyntiin todella varhain ellei peräti ollut ensimmäinen malli.

e: Joku arvostelu (ei näköjään ollut ihan eka, mutta samoihin aikoihin kun muut sisaret tulivat myyntiin):

e2: Mitä sinä tuota 2023 vuosimallia tuijottelet :confused:
e3: Noissa varhaisemmissa malleissa voi olla 7 vuoden takuu ilman km-rajaa. Se tuli 2019 voimaan ja poistui jossain kohtaa, mutta pätee joihinkin malleihin. Pikkuisella googlettelulla näyttää myös, että 2023 DS3 sai samat faceliftit mitä muut sisaret. Eli vähän isompi akku jne.
 
Viimeksi muokattu:
AJOTAPA

Nopeus: Nopeusrajoituksen mukaisesti mittarinopeus. Älä peesaa jos mahdollista (=älä aja esim. rekan takana)

Ilmastointi/lämmitys: Normaali +20c lämpötila , ilmastointi automaattiasennolla

Ajotapa: Normaali. Ei ns. säästelevä, eikä autoon eco-moodia päälle, vaan sellainen perusmoodi.
Tällä kun on tarkoitus saada ns normaaleja suomalaisten kulutustuloksia.
Ongelma "normaalissa" on se ettei sellaista olekaan. Jokin mediaani tietysti on olemassa, mutta ihmisten ajotavat ovat hyvin erilaisia, ja ne myös muuttuvat.

Kollegalla on samanlainen auto kun mulla, mutta hieman kevyempänä (siis vähemmän kuormaa), sen keskikulutus on n. 3l/100km isompi. Kumman ajotapa on normaali?
 
Aika moni kuitenkin ajaa mittarinopeutta kun vakkarit asettuu siihen vakiona ja moni auto myös ulisee ja piipittää jos ajaa yli.
Totta. Itse "matelin" Model ässällä 80km/h (todellinen nopeus 79km/m) eikä kukaan ohittanut.

Toki tuon 84km/h tai 64km/h voi ajaa kameratolppaankin, kun nopeudesta tehdään kai se 3km/h varmuusvähennys.
 
Noniin nyt on ollut pari viikkoa Smart #3 Pulse alla ja kilometrejä kertynyt hurjat 368km ja täytyy sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt.

+ Lämpenee sisältä mukavan nopeasti verrattuna edelliseen plug-in hybridiin
+ Ajettavuudessa ei mitään valittamista, tuntuu jotenkin mukulakiviteillä pehmeämmältä kuin edellinen auto joten plussaa
+ Sisusta ihan mukava, näyttää ihan mersulta
+ smart Pilot toimii yllättävän hyvin moottoritiellä nyt kun tiet ovat vielä sulat etelässä. Ehkäpä sitä jaksaa jopa käyttää pidemmillä matkoilla
+/- Äppi on aika paska, mutta vissiin aika normaalia näissä. Hyvänä puolena menee home assistanttiin kiinni ja löytyy myös kolmannen osapuolen äppi joka toimii vähän paremmin kuin smartin oma
- Regen-jarrutus on joissain asennoissa ja tilanteissa vähän tökkivä
- Akku voisi olla aina isompi

Otin siis leasingina tällä tarjouksella Yksityisleasingtarjous | smart Suomi piti olla vuoden loppuun asti, mutta vähemmän yllättäen tarjous näyttää jatkuvan. En oo uskaltanut ajaa vielä kovinkaan dynaamisesti sillä, mutta ehkä keväällä sitten. Ei ole myöskään kokemusta pikalatauksesta, mutta kotona löytyvä 11kW-laturi on ollut ihan tarpeeksi nopea näillä kilometreillä. :D

Jos joku etsii jotain pienempää sähköautoa ja range ei ole se ykköskriteeri niin voin kyllä suositella näin kahden viikon kokemuksella. Tulen tänne ulisemaan sitten jos löytyy tulevaisuudessa jotain vikaa.
 
Noniin nyt on ollut pari viikkoa Smart #3 Pulse alla ja kilometrejä kertynyt hurjat 368km ja täytyy sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt.

+ Lämpenee sisältä mukavan nopeasti verrattuna edelliseen plug-in hybridiin
+ Ajettavuudessa ei mitään valittamista, tuntuu jotenkin mukulakiviteillä pehmeämmältä kuin edellinen auto joten plussaa
+ Sisusta ihan mukava, näyttää ihan mersulta
+ smart Pilot toimii yllättävän hyvin moottoritiellä nyt kun tiet ovat vielä sulat etelässä. Ehkäpä sitä jaksaa jopa käyttää pidemmillä matkoilla
+/- Äppi on aika paska, mutta vissiin aika normaalia näissä. Hyvänä puolena menee home assistanttiin kiinni ja löytyy myös kolmannen osapuolen äppi joka toimii vähän paremmin kuin smartin oma
- Regen-jarrutus on joissain asennoissa ja tilanteissa vähän tökkivä
- Akku voisi olla aina isompi

Otin siis leasingina tällä tarjouksella Yksityisleasingtarjous | smart Suomi piti olla vuoden loppuun asti, mutta vähemmän yllättäen tarjous näyttää jatkuvan. En oo uskaltanut ajaa vielä kovinkaan dynaamisesti sillä, mutta ehkä keväällä sitten. Ei ole myöskään kokemusta pikalatauksesta, mutta kotona löytyvä 11kW-laturi on ollut ihan tarpeeksi nopea näillä kilometreillä. :D

Jos joku etsii jotain pienempää sähköautoa ja range ei ole se ykköskriteeri niin voin kyllä suositella näin kahden viikon kokemuksella. Tulen tänne ulisemaan sitten jos löytyy tulevaisuudessa jotain vikaa.
Onko tuo nyt käytännössä badge-engineerattu EQA?

Ei kuulosta huonolta.

Jos olet ajanut hikisesti 370km, niin miten akun koon ”pienuus” näkyy?

Itselläni Enyaqin 77kWh usable akun pienuus näkyy 3vk joululomilla kun ei ole majoituksessa latausta -> saa vähän arpoa kauppareissujen yhteydessä hidaslatauksia ja opetella parkkihallien latauksia ja istuskella pari kertaa myös ionityllä täyttämässä autoa.

350km/2vk +kotilataus yhdistelmällä vaikea nähdä miten voisi range ahdistaa…
 
Kiitos! 23k€ vs 8 vuotta uudempi musta model S 98k€. Piti oikein laskea, että se olisi noin 9400€ per vuosi.

Täytyy ehkä jossain vaiheessa asennuttaa voimavirta tuohon pihaan.

Pökötti e-2008 on 8/2023. Onhan se hieman vaatimattomampi verrattuna model ässään. Olen silti kyllä tykännyt Pösöstä. Kaikki on toiminut autossa. Jopa värikin on ollut itselle mieluinen.

Myynti-ilmoituksen olen tehnyt, mutta kuvia pitäisi saada laitettua lisää. Ei kyllä uudesta eroa oikein mitenkään.

Lisätakuun kanssa voisi olla 20500€.

Model s hieman eri tyyliä, kuin Pösö suv, niin senkin puolesta kivaa vaihtelua. Molemmat oikeastaan ihan hyviä ajaa. Pösökin siis hintaisekseen mielestäni hyvä. Kumminkin viime vuoden mallia ja osa myynnissä olevista on vielä vanhempia. Tuossa Pösössä on se uudemman merkkinen sisäinen laturi, eli se ei mene rikki.
Noin 140ke varusteista riippuen tuo on maksanut uutena. Vaihtoehtoisesti 2016 on voinut ostaa Leafin, Zoen tai 28kwh Ioniqin. Tuo on hyvä referenssi kun joku väittää ettei sähköautoissa ole paljon kehitystä tapahtumassa.

Miten Pökötti latasi pikana kylmässä kelissä?
 
Onko tuo nyt käytännössä badge-engineerattu EQA?

Ei kuulosta huonolta.

Jos olet ajanut hikisesti 370km, niin miten akun koon ”pienuus” näkyy?

Itselläni Enyaqin 77kWh usable akun pienuus näkyy 3vk joululomilla kun ei ole majoituksessa latausta -> saa vähän arpoa kauppareissujen yhteydessä hidaslatauksia ja opetella parkkihallien latauksia ja istuskella pari kertaa myös ionityllä täyttämässä autoa.

350km/2vk +kotilataus yhdistelmällä vaikea nähdä miten voisi range ahdistaa…
Jos ymmärsin oikein niin alusta on Geelyltä eli sama kuin esimerkiksi Volvo EX30, mutta kori ja sisusta on Mersulta(?). Samoin softa on myös Kiinasta,
 
Onko tuo nyt käytännössä badge-engineerattu EQA?
Jos ymmärsin oikein niin alusta on Geelyltä eli sama kuin esimerkiksi Volvo EX30, mutta kori ja sisusta on Mersulta(?). Samoin softa on myös Kiinasta,

Joo, geelyn SAE2 alusta eli Volvo EX30, Zeekr X, Smart #1/#3, ja Lynk&Co:lta joku myös.

Oma merkkinsä se käsittääkseni on ja mersun osuus kai on lähinnä omistuspohjassa, ei muualla. Toki Smartilla ja Volvolla on tietty segmentti missä niiden halutaan olevan joka tekee niistä samankaltaisia kuin muut ja Smartin "mersumaisuus" lienee tavoiteltua.
 
Loppuviimein Kia Optima plugari lähti eilen viimeiselle matkalleen meidän pihasta ja tilalle kaarsi jossakin määrin omaksikin yllätyksekseni vuosimallin 2022 n. 50 tkm rullattu about täysin varusteltu Volvo XC40 neliveto. Volvo ei todellakaan ole paras mahdollinen sähköauto; siinä on kova kulutus/heikko range, pikalatausnopeus ei ole mitenkään ihmeellinen, ja infotainment sekä äppi jättävät toivomisen varaa.

Paljonko tämä kustansi, ilmeisesti liikkeestä ostettu?
 
Paljonko tämä kustansi, ilmeisesti liikkeestä ostettu?

Joo, Bilialta Volvo selekt - vaihtoauto. Itse auto oli muutaman satasen päälle 40 kiloeuroa, 12 kk (sen perus 12 kk selekt - takuun päälle) jatkotakuu oli seitsemän sataa jotain ja allekääntyvä puolisähköinen koukku tonnin.

Eli olihan tuollakin hintaa ja samaan rahaan olisi saanut melkein takaveto-kolmosteslan. Toki Teslaan olisi tullut vielä reilu kolme tonnia lisää talvirenkaista ja koukusta ja muutenkin halusin nelivedon ja enemmän maavaraa niin ei sitten tullut siihen lähdettyä.
 
Joo, Bilialta Volvo selekt - vaihtoauto. Itse auto oli muutaman satasen päälle 40 kiloeuroa, 12 kk (sen perus 12 kk selekt - takuun päälle) jatkotakuu oli seitsemän sataa jotain ja allekääntyvä puolisähköinen koukku tonnin.

Eli olihan tuollakin hintaa ja samaan rahaan olisi saanut melkein takaveto-kolmosteslan. Toki Teslaan olisi tullut vielä reilu kolme tonnia lisää talvirenkaista ja koukusta ja muutenkin halusin nelivedon ja enemmän maavaraa niin ei sitten tullut siihen lähdettyä.
Sillä olisi saanut Subarun 😉
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
286 261
Viestejä
4 913 325
Jäsenet
79 171
Uusin jäsen
Tanhua

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom