- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 21 804
Millainen ratkaisu niissä on, oletan ettei kuitenkin tuo EV GuardBz4x ja soltterassa ainakin on.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Millainen ratkaisu niissä on, oletan ettei kuitenkin tuo EV GuardBz4x ja soltterassa ainakin on.
Teslan panssari on osa akkua.Ai eikö teslassa kiassa hyndaissa nissanissa yms ole valmiina? Bz4x ja soltterassa ainakin on. Luulisi nyt näissä 10x paremmissa autoissa myös olevan.
Jostain rautalevystä puhuvat. Itsellä ei mitään hajua.Millainen ratkaisu niissä on, oletan ettei kuitenkin tuo EV Guard
Björnin taulukossa oli Polestar 4 sijalla 7 ja eka Volvo sijalla 63 ajomelun osalta. I4 sijalla 8.
Sori, kuullostan ilkeältä, jos 25 sanan viestistä 20 oli kettuilua muista valmistajista niin odotin vähän enemmän.Jostain rautalevystä puhuvat. Itsellä ei mitään hajua.
Pohja on tasainen ja alumiinilla vuorattu. Selviä putkia ei ole havaittavissa, mutta akun suojakuoren kestävyyteen on vaikea sanoa mitään varmaa. Tekniikan Maailmaa lainaten. Tämä solterrasta. Sama kaiketi tojotassa.Sori, kuullostan ilkeältä, jos 25 sanan viestistä 20 oli kettuilua muista valmistajista niin odotin vähän enemmän.
Mutta ihan asiallisesti, kiinnostaa onko Toyota Bz4xssä jotain erityistä ja millaista. Jonkin parintonnin varaosan löysin, en nyt ihan saanut tolkkua miten se vertautuu noin yleisesti sähköautojen akkupohjiin. Onko rauta parempaa kuin alumiini.
Tosin en nyt tiedä miten paljon tuo EVGuard tuo lisäarvoa, että mitä riskejä siinä on.
Ei, mutta se vaihtelee miten paljon kolhuakestää ja miten paljon sen syntyminen vaatii. Ja mitä siellä ensin vaurioituu/kärsii, ja miten helposti (halvalla) korjattavasti. Se huoli tullut siitä että maahantuojat ovat alkuun hapuilleet kovasti mikä on harmiton, mikä on harmillinen. Jäähdytys, jotain muuta, vaikka kennot olisi ok, ja sitten se että rakenne on osa auton kokonaisuutta.Ei kai missään autossa suoraan kennot ota ensimmäisenä vastaan pohjassa? Jonkunlainen kotelo niissä aina on suojana.
Ei oikein osunut juttua tuosta, niin tulkataanko niin että ihan normi systeemi?Pohja on tasainen ja alumiinilla vuorattu. Selviä putkia ei ole havaittavissa, mutta akun suojakuoren kestävyyteen on vaikea sanoa mitään varmaa. Tekniikan Maailmaa lainaten. Tämä solterrasta. Sama kaiketi tojotassa.
Esson kahvipöydästä kuultua, että volkkariin verrattuna suparussa on ihan kunnollinen suoja. Kummassa sitten normaali systeemi.Ei, mutta se vaihtelee miten paljon kolhuakestää ja miten paljon sen syntyminen vaatii. Ja mitä siellä ensin vaurioituu/kärsii, ja miten helposti (halvalla) korjattavasti. Se huoli tullut siitä että maahantuojat ovat alkuun hapuilleet kovasti mikä on harmiton, mikä on harmillinen. Jäähdytys, jotain muuta, vaikka kennot olisi ok, ja sitten se että rakenne on osa auton kokonaisuutta.
Tuosta lisäsuojasta, niin onko siitä riskejä. Jos ja kun se tuleen sen vakio pohjan alle, niin se madaltaa maavaraa, niin vähän se miten se itsessään ottaa voimia vastaan, ehkä jonkin verran jakaa jos "terävä" voima.
joku raapiva, joka antaa periksi, niin toimisko kuin joku suojakalvo, eli itse virallinen pinta pysyy siistinä.
En löytänyt EV Guardin oikeita sivuja, Kokkolan Autohuollon sivuilla ei vielä osunut tuotteesta kuvausta, postatun upotuksen perusteella paksuutta on jokin verran, joten tuskin vähentää pohjakosketuksia. Onko sitten tiukanpaikan tullen se mahku että muuten menisi rajoilla, mutta tuo sitten siinä välissä ruttaa varsinaista pohjaa. No tämä kai sitä että kannattaa maksaa se hinta että pari kertaa pelastuu, vaikka kerran osuisi.
Joku varmasti pohtii sitten pidempiaikaisia vaikutuksia alkuperäis juttujen hapantuminen, lämmön hallinta. No talvella vois toivoa pientä eristystä.
Ei oikein osunut juttua tuosta, niin tulkataanko niin että ihan normi systeemi?
No jos kertoja ei pysty kertomaan mitä siinä on eroa ja mihin volkkariin vertaa, niin menee kai sarjaan esson baari juttuihin. Mutta jos "maasturi" maista autoa vertaa katuautoon, niin odotukset paremmasta ainakin on.Esson kahvipöydästä kuultua, että volkkariin verrattuna suparussa on ihan kunnollinen suoja. Kummassa sitten normaali systeemi.
Tuosta jäähdytinventtiilistä tuli ainakin itselle takaisinkutsu alkutalvesta vaikka jo kertaalleen viime talvena korjattu niin kai nyt on saatu toimiva osa sinne. Onhan noi "turhat" pajalla käynnit turhauttavia vaikka onneksi sijari venaamassa pihassa ja pääsee "koeajolle". Toistaiseksi kun pari eri sijaria on i4 juttujen takia on joutunut ottamaan niin joka kerta joutuu toteamaan että onpahan se aivan helvetin hyvä auto (tai no ei tavallaan, koska sitä pitää korjata).i4 on tunnetuimpana tyyppivikana jäähdytinventtiilin vioittuminen, joillekin vaihdettu kolmekin kertaa kyseinen osa. Samoin lämmittimiä vaihdettu. Umpioiden osalta ollut myös kosteusongelmia, joiden korjaaminen takuun jälkeen tonnien hommaItsellä meni latausluukku vaihtoon, samasta ongelmasta löytyi myös muilla kokemuksia. Tämä nyt foorumeita lukemalla, ei tilastona.
Pelkkä tuo mukitelineen sovite takaa jo sen, että tulokset ovat päin vattua ja ei-toistettavissa. Se on uskomattoman herkkää ja hankalaa puuhaa mitata luotettavasti ja toistettavasti ihan paikallaan olevassa huoneessakin, jossa merkitty ja mitattu paikka mikrofonille. Tuollainen auto on ihan oma lukunsa, ei nuo TM:nkään testit kovin hyviä ole kertomaan koko totuutta pelkkänä numerona (hajaäänet, natinat, renkaissa vollotukset yms. mitkä ei näy mittarissa).Ok, kiitos. dB a painotusta ilmeisesti käytetty, mutta jossain mukitelineessä .... kameroille telineitä riittänyt.
Ei sillä, jos joku juoppu kuski, repsikka vähän nuokkuu, niin voi olla ihan osuva paikka mittailla, mukitelineen luota.
Tämä lähti siitä että tuohon listaan vedottiin , ja että siinä listassa nyt rankattu kymmenesosa, sadasosan tarkkuudella.
Mutta tässä kai nyt se pointti että enemmän kyse viihteestä, kuten sanoit, ei noille kannata sinänsä antaa arvoa. Shellin baarissa toki niihin vedotaan tämän ketjun lisäksi.
Onhan tuossa TM testissä tuo viimeinen kohta missä arvioidaan miltä se meteli kuulostaa. Lisäksi oletan että kommentoisivat jos natisee, vollottaa jne ei mitattavaa.Pelkkä tuo mukitelineen sovite takaa jo sen, että tulokset ovat päin vattua ja ei-toistettavissa. Se on uskomattoman herkkää ja hankalaa puuhaa mitata luotettavasti ja toistettavasti ihan paikallaan olevassa huoneessakin, jossa merkitty ja mitattu paikka mikrofonille. Tuollainen auto on ihan oma lukunsa, ei nuo TM:nkään testit kovin hyviä ole kertomaan koko totuutta pelkkänä numerona (hajaäänet, natinat, renkaissa vollotukset yms. mitkä ei näy mittarissa).
Niin, ja minä puhuin TM:n numeroista ja sanoin etteivät ne yksinään riitä. TM kyllä tietää mitä tekee. Se ongelma syntyy siinä kohtaa, kun Esson baari ottaa pelkät lukemat ja toteaa 70>68.Onhan tuossa TM testissä tuo viimeinen kohta missä arvioidaan miltä se meteli kuulostaa. Lisäksi oletan että kommentoisivat jos natisee, vollottaa jne ei mitattavaa.
Mikäli akkukoteloon tulee korjausta vaativa lommo niin aika hurjia eroja on kuitenkin akkujen/akkukoteloiden korjaus mahdollisuuksissa ja hinnoissa eri valmistajien kesken, . Moottori.fissä oli tästä juttu alkuvuodesta. Tässä tiivistelmä parhaasta eli kalleimmasta etiäpäin:Ei kai missään autossa suoraan kennot ota ensimmäisenä vastaan pohjassa? Jonkunlainen kotelo niissä aina on suojana. Jos tuo lisäsuoja on halpa ja helppo vaihtaa verrattuna auton oman suojan vaihtoon niin ehkä siinä sitten järkeä on. Tai jos ei muuta niin piilottaa varsinaiseen koteloon tulleen kolhun katsastajan katseilta.
Useiden eri autovalmistajien sähköautojen sijaintitiedot jäivät kaikkien katsottavaksi nettiin. Noin 800 000 e-auton sijaintimerkinnät ja omistajien yhteystiedot olivat katsottavissa ainakin Volkswagen, Seat, Audi ja Skoda -merkkisten autojen osalta Euroopassa, Saksassa ja myös muualla maailmassa. Useita teroja dataa oli ladattuna Amazon-pilvipalvelimelle.
Lukuisten henkilöiden tarkat reitit, asuinpaikat sekä kellonajat päätyivät kaikkien katsottavaksi.
Tiedot päätyivät julkiseen levitykseen tiettävästi Volkswagenin tytäryhtiö Cariadin kesällä tekemästä virheestä johtuen.
Lehden selvitysten mukaan etenkin Volkswagen ID.3 ja ID.4 -mallien osalta kerätty data oli erittäin tarkkaa vuoden 2024 aikana.
Sijaintitiedoista saattoi helposti löytää tiedot, mikä auto milloinkin parkkeeraa esimerkiksi sotilastukikohdan eteen päivän ajaksi ja milloin se siirtyy kotiin yöksi. Lehden mukaan ihmisiä olisi ollut esimerkiksi helppo kiristää antamaan pankkitietojaan tai maksamaan rahaa, mikäli eivät haluaisi salaiseksi luulemia tietojaan julki.
Yhden tapauksen tiedän missä seurannan sai pois päältä Toyota Corollasta vain ottamalla modeemin sulakkeen irti. Ilmeisesti EU tason vaatimuksia kaikissa uudemmissa autoissa, että osaavat soitella kolaritilanteessa hätäkeskukseen ja ilmoitella sijainnin.![]()
Jopa 800 000 sähköauton tiedot vuosivat nettiin jopa sentin tarkkuudella
Kahden Volkswagenin automallien osalta kerätyt ja vuodetut tiedot olivat hyvin tarkkoja.www.iltalehti.fi
Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä,
voiko sähköautoista kytkeä pois päältä kaiken seurannan?
Tutkimatta olen mieltänyt tuon hälytys vaatimuksen olevan sellainen ettei vaadita seurantaa, vaan se että kykenee hälytystilanteessa antamaan sijainnin, siis kuvitellut että ei tarvi pitää tallessa historiaa, vaan viimeinen, viimeiset riittää ja jaetaan vain jos hälytys.Yhden tapauksen tiedän missä seurannan sai pois päältä Toyota Corollasta vain ottamalla modeemin sulakkeen irti. Ilmeisesti EU tason vaatimuksia kaikissa uudemmissa autoissa, että osaavat soitella kolaritilanteessa hätäkeskukseen ja ilmoitella sijainnin.
Kääntyvää lastenistuinta tarkoitin.
400km matkaa ei ole todellakaan tarkoitusta ajaa yheltä istumalta. Siinä kyllä saa ja pitää olla tauko. Joten sen puolesta tojotalta se nyt ehkä onnistuisi?
Ei.Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä,
voiko nykyautoista kytkeä pois päältä kaiken seurannan?
En muista löysikö kyseinen kaiffari internetin syövereistä speksejä aiheesta, mutta maahantuojan/huollon toimesta asiaa ei avattu, eivätkä huollossa edes osanneet kertoa miten nämä lte/gps yhteydet saisi pois päältä. Itse taisi lopulta selvittää minkä sulakkeen takana on modeemi joka paikannukset ja yhteydet hoitaa, huollossa pitää vaan muistaa sanoa aiheesta etukäteen etteivät ala turhaan tutkimaan ja korjaamaan. Lieneekö toyotassa samanlainen etähallinta applikaatio kuin vaikka skodassa tai volvossa, eli applikaatiosta näkee auton sijainnin sen ollessa pysäköitynä ja voi netin yli laittaa autoa lämmitykseen, lukita/avata ovia yms. Silloinhan nuo juttelee pääkonttorin nurkilla olevalle serverille etänä vähän väliä.Tutkimatta olen mieltänyt tuon hälytys vaatimuksen olevan sellainen ettei vaadita seurantaa, vaan se että kykenee hälytystilanteessa antamaan sijainnin, siis kuvitellut että ei tarvi pitää tallessa historiaa, vaan viimeinen, viimeiset riittää ja jaetaan vain jos hälytys.
Mielenkiinnosta, oliko tuo Toyota tapaus huollon/maahantuojan/valmistajan antama tieto/ohje ja avattiinko prujuissa selkeästi miten seurattiin, kuinka pitkään tallennettiin ja miten minne, vai oliko vain ns saatetaan , voidaan jne.
Kieltämättä sellainen testi olisi mielenkiintoista nähdä millainen latauskyky Solterralla on normitalvioloissa. Björnin testien mukaan Lexuksella ajaen ei mitään ongelmaa suht kylmässä (kesäkelissä) motareita. Mutta kiinnostaisi jos olisi vaikka -10 ja lähdetään esilämmitetyllä autolla liikkeelle ja mennään normi talvinopeuksia että millainen latauskyky tuolla olisi muutaman tunnin ajon jälkeen. Ja sitten parin tunnin paikallaan jäähtymisen jälkeen, että mllaien latauskäyrä on takaisin tullessa. Tuon lisälämmittimen pitäisi ainakin tuplata latausnopeus talvella, mutta en tiedä kuinka heikko se edelleen on. Ja miten neliveto vaikuttaa, eli pystyykö se kulutuksellaan pitämään akun siedettävissä lämmöissä. En tiedä onko lisälämmitimen omaavia juurikaan testattu, että kuinka paljon se 3,5kW akun lämmitin auttaa talvella tuohon latausnopeuteen.
Mutta tosiaan kesäoloissa tuo nyt pätkii esim. Kia Niron miten päin vain ja silläkin kuitenkin pärjää. Latausnopeus kun on kesäkeleillä ihan hyvää tasoa. Ei parhaiden tasoa, mutta hyvää tasoa kuitenkin.
Car Time km/h Wh/km Date Temp T avg Notes
Tesla Model 3 LR Highland 09:20 107,1 204 14.9.2024 2-8°C 5°C
Kia Niro EV 64 kWh 11:10 89,6 234 08.10.2022 4-13°C 8°C Norway
Toyota bZ4X AWD 11:50 84,5 262 18.05.2023 7-12°C 10°C New software
Lexus UX 300e 14:45 67,8 257 01.05.2021 5-12°C 8.5°C Norway
Toyota bZ4X AWD 14:25 69,4 302 03.03.2023 -2-2°C -1°C Old software
Solterrassa näyttäisi (Lähde) olevan alumiininen pohjalevy akulla vaan ei kait tuosta ota selkoa onko tuo sen parempi kuin muilla tai onko pelkästään tuo vaihdettavissa jos lommoa tulee.
![]()
En siellä kyllä tuollaista alumiinista suojaa nähnyt mitä joskus katoin. Onko tuo Sarahin versio joku US/Australia spec?Solterrassa näyttäisi (Lähde) olevan alumiininen pohjalevy akulla vaan ei kait tuosta ota selkoa onko tuo sen parempi kuin muilla tai onko pelkästään tuo vaihdettavissa jos lommoa tulee.
![]()
Tuo Volvo Selekt -takuu, kun näyttää olevan vielä jopa ilman kilometrirajaa, saa kyllä XC40:n kuulostamaan erittäin houkuttavalta vaihtoehdolta.Ihan loppumetreille asti kisassa oli myös about saman ikäinen Polestar 2, joka olisi autona vedonnut ehkä hieman enemmän, mutta loppuviimein Volvosta sai vaan paremman diilin (tarkastettu Suomi-auto, 1.99% korko, 24 kk tehdastakuuta vastaava takuu ja kahdet renkaat vanteineen yms). Onhan tuo muutenkin lapsiperheelle vähän ehkä käytännöllisempi.
Koodi:Car Time km/h Wh/km Date Temp T avg Notes Tesla Model 3 LR Highland 09:20 107,1 204 14.9.2024 2-8°C 5°C Kia Niro EV 64 kWh 11:10 89,6 234 08.10.2022 4-13°C 8°C Norway Toyota bZ4X AWD 11:50 84,5 262 18.05.2023 7-12°C 10°C New software Lexus UX 300e 14:45 67,8 257 01.05.2021 5-12°C 8.5°C Norway Toyota bZ4X AWD 14:25 69,4 302 03.03.2023 -2-2°C -1°C Old software
1000km testi on ihan mielenkiintoinen mutta ei toki tosielämän use case sekään. Lappiin ajetaan ilman lataustaukojakin 11-12h.
EV Guard ≠ Kokkolan autohuolto, sanotaan tuossa videolla. Asentavat huollossa kernaasti, mutta osto pitää tapahtua tuolta valmistajalta. Videon kommenteissa valmistaja vastaillut kysymyksiin, kuten miten katsastus.
Kokkola ei suosittele (akku)takuun alaisiin, koska ei ole valmistajien näkökulmia asiaan.
Kyllä se talvella onnistuu, kun lataa matkalla 2 kertaa eli muutaman tunnin ajan. Lapsiperheenä sä nimen omaan tulet epäarvostamaan sitä susipaskaa latauskykyä, jos teet edes yhden reissun vuodessa. Terkuin kiekkoileva ja pesistelevä yms. lapsiperhe. Auto pitää olla sellainen, ettei tarvi joka reissussa ahistua ja suunnitella tarkoin, että missä pitää ladata ja syödä kuinka monta tuntia jne.
Käy nyt pakkasten ja lumien taas tullessa hakeen se Solterra pidempään talvikoeajoon ja heitä joku reissu sillä, niin ehkä ymmärrät yskän. Sit voit mennä ostamaan sen Ioniq5 tai EV6 sen jälkeen (Ioniqissa paljon paremman mallinen kontti rattaille/tilojen muoto, mut muuten imo huonompi kyllä kaikin puolin).
Tuon Lexuksen testi onkin tehty kätevästi +25C olosuhteissa halutun vertailtavuuden välttämiseksi. Myös 300e perustuu brzxst4örghiin.Väärä Lexus. 450e menee alle 11 tuntiin (joka siis on saman rakenteen auto kuin Solterra ja bZ4x).
Keskustelua Solterrasta on ihan selkeä syy, se on halvin ei kiinalainen nelivetoauto uutena. Siksi sen talvietenemiskyky kiinnostaa, koska siihen on tuo 3,5kW akkulämppäri tullut mitä ei aiemmin ollut. Toinen asia tietty, joka voi joitain kiinnostaa on tuo reilu maavara.
Tuon Lexuksen testi onkin tehty kätevästi +25C olosuhteissa halutun vertailtavuuden välttämiseksi. Myös 300e perustuu brzxst4örghiin.
Saattaa tulla vastauksia.
Itse olin kanssa ostamassa vähän ajettua ja hyvin varusteltua XC40 T8. Yksityinen myyjä, mutta auto ehti mennä (31k€).Tuli sitten vihdoin, yli neljän kuukauden aktiivisen arpomisen, analyysin ja suoraan sanottuna ankaran autismoinnin jälkeen siirryttyä sähköautoilijaksi. Luin varmaan tuhansia viestejä foorumikeskusteluja eri sähköautoista, katsoin ties kuinka monta kymmentä tuntia youtube-arvosteluja ja vertailuja eri malleista, syynäsin autovalmistajien sivuilta varustelutasoja ja kyttäsin tarjouksia.
Ainakin puolen tusinaa autoa oli vakavassa harkinnassa ja kävin koeajamassakin. Pitkään katselin pelkästään uusia ja hyvän aikaa näytti, että autoksi valikoituu Tesla 3 tai Y. Tesla pysyi loppuun asti harkinnassa ja saattaa toki vielä joskus päätyä talouteen, mutta loppuviimein Teslan loppuvuoden tarjoukset ei kuitenkaan olleet ihan niin hyviä, että olisi tullut napattua ja muutenkin alkoi matkan varrella vahvistua fiilis, että haluan Auton, joka kulkee sähköllä, enkä Sähköautoa.
Loppuviimein Kia Optima plugari lähti eilen viimeiselle matkalleen meidän pihasta ja tilalle kaarsi jossakin määrin omaksikin yllätyksekseni vuosimallin 2022 n. 50 tkm rullattu about täysin varusteltu Volvo XC40 neliveto. Volvo ei todellakaan ole paras mahdollinen sähköauto; siinä on kova kulutus/heikko range, pikalatausnopeus ei ole mitenkään ihmeellinen, ja infotainment sekä äppi jättävät toivomisen varaa.
Siinä puhutteli kuitenkin ennen kaikkea ne auto-ominaisuudet. Ajaminen tuntuu vaan pirun hyvältä, kaikki tärkeimmät kontrollit löytyy about sieltä mistä ne on löytyneet edellisistäkin autoista about neljännesvuosisadan ajan fyysisinä kontrolleina ja yleinen laatuvaikutelma on aivan huippuluokkaa. Jatkuva neliveto yhdistettynä kohtuulliseen maavaraan puhutteli myös, vaikka se tarkoittaakin korkeampaa kulutusta varsinkin motarilla.
Ihan loppumetreille asti kisassa oli myös about saman ikäinen Polestar 2, joka olisi autona vedonnut ehkä hieman enemmän, mutta loppuviimein Volvosta sai vaan paremman diilin (tarkastettu Suomi-auto, 1.99% korko, 24 kk tehdastakuuta vastaava takuu ja kahdet renkaat vanteineen yms). Onhan tuo muutenkin lapsiperheelle vähän ehkä käytännöllisempi.
Toiveissa olisi, että käytetyn auton arvonalenema ei olisi ihan niin brutaalia kuin uuden, mutta vaikeaa noista on sanoa. Joka tapauksessa tuo oli jo nyt isohkon keittiöremontin verran halvempi kuin uusi ominaisuuksiltaan vastaava sähköauto.
Voi olla, että kiroan vielä valintaani jossain vaiheessa, mutta nyt olo on lähinnä helpottunut kun päätös on tehty , eikä tarvitse enää arpoa.![]()
AJOTAPAToivottavasti testi saadaan vastaamaan edes jollain tasolla reaalimaailmaa, ettei tulokset ole niitä joskus nähtyjä "kusematta lappiin ilmastointi pois päältä peilit sisäänkäännettynä" turhuuksia.
Tämähän kusee tuohon mittarinopeuteen samantien, jos mukana on eräitä konservatiivisia merkkejä. Sellainen -5 km/h todellista rajoitukseen nähden kun tekee jo ihmeitä sähköautojen kulutuksessa. Vähintään pitäisi ohjeistaa käyttämään tarkalla tavalla mitattua todellista rajoituksen mukaista nopeutta. Jos videon hyppykatselusta oikein ymmärsin, niin mennään vielä hiihtolomaliikenteen sekaan ajamaan pientä (todellista) alinopeutta eli sähköautojen maine senkun kasvaa.AJOTAPA
Nopeus: Nopeusrajoituksen mukaisesti mittarinopeus. Älä peesaa jos mahdollista (=älä aja esim. rekan takana)
Ilmastointi/lämmitys: Normaali +20c lämpötila , ilmastointi automaattiasennolla
Ajotapa: Normaali. Ei ns. säästelevä, eikä autoon eco-moodia päälle, vaan sellainen perusmoodi.
Tällä kun on tarkoitus saada ns normaaleja suomalaisten kulutustuloksia.
Onnea "uudelle"! Tuossa on hintaan nähden paljon autoa.Itse olin kanssa ostamassa vähän ajettua ja hyvin varusteltua XC40 T8. Yksityinen myyjä, mutta auto ehti mennä (31k€).
Kyllä nyt on huippu hyvä vaihtaa johonkin käytettyyn, kun niitä saa aika halvalla nykyisin.
Itse "vaihdoin" juuri Peugeot e-2008 8/2023, 25,tkm auton toiseen. Tuo varmaan voisi olla jossain noin 20k€ hintaluokassa?
Tein vaan vähän erilaisen vaihdon, kun uusi onkin 8/2016 ja 224tkm ajettu. Eli 7 vuotta vanhempi ja noin 3k€ kalliimpi?
Peugeot on vielä myymättä. Saa nähdä miten hankalaa se tulee olemaan? Uusi on Facelift tesla model S 90D. Eli akku hieman isompi 50kWh -> 90kWh. Nelivedon kanssa halusin ja bonuksena riittävästi tehoa.
![]()
Vaikka on 8 vuotta vanha, niin päivityksien myötä kaikki toimii ja on siistissä kunnossa. Edellisellä omistajalla on ollut noin kilometrit 20tkm -> 224tkm. Eli sen puoleen voisi luvata hyvää, että autosta olisi huolehdittukin?
Vielä täytyy odotella, että puhelimen sovellus aktivoituu itselle käyttöön. Kotilataus on vaan 8A-13A, eli se on kyllä tosi heikko. Täytyisi saada vähän uusia sähkömiehen kytkentöjä, että saisi joskus voimavirran taloon.
Millä varustetasolla tulee? Vilkaisin varusteita ja ratinlämmitin uupuu halvimmasta. Itseäkin kiinnostaisi sähköautoksi reilu maavara.Subarusta kaupat tehty. Kiitos kun jaksoitte avuliaasti auttaa!
Tulee vasta maaliskuussa.
Limited.Millä varustetasolla tulee? Vilkaisin varusteita ja ratinlämmitin uupuu halvimmasta. Itseäkin kiinnostaisi sähköautoksi reilu maavara.
Kiitos! 23k€ vs 8 vuotta uudempi musta model S 98k€. Piti oikein laskea, että se olisi noin 9400€ per vuosi.Onnea "uudelle"! Tuossa on hintaan nähden paljon autoa.
Jos mukana tuli alkuperäinen UMC matkalaturi, niin pelkkä kolmivaiherasia auton lähelle ei maksa paljoa.
Mitä olit mieltä tuosta pökötistä? Sain toimeksiannon löytää korvaavan auton Citroen DS3:lle ja useammassa ranskalaisessa jotka voisi olettaa kuskia kiinnostavan on sama voimalinja.
Paras autohankinta mitä tässä threadissa raportoitu tänäänSubarusta kaupat tehty. Kiitos kun jaksoitte avuliaasti auttaa!
Tulee vasta maaliskuussa.
Jos DS3:sta on vaihtamassa pois, niin voi tulla ikävänä yllätyksenä pökötin laatuvaikutelma. DS:n on käytännössä vain pimpattu saman konsernin muu tuotos. Toki riippuu vahvasti siitä minkälaisesta DS3:sta ollaan lähtemässä eteenpäin. Joku ikäloppu polttis, niin varmasti sähköpösökin voi miellyttää. Sähkö DS3:sta pösöön taas, no... miksi sitä kannattaisi vaihtaa käytännössä samaan autoon.Onnea "uudelle"! Tuossa on hintaan nähden paljon autoa.
Jos mukana tuli alkuperäinen UMC matkalaturi, niin pelkkä kolmivaiherasia auton lähelle ei maksa paljoa.
Mitä olit mieltä tuosta pökötistä? Sain toimeksiannon löytää korvaavan auton Citroen DS3:lle ja useammassa ranskalaisessa jotka voisi olettaa kuskia kiinnostavan on sama voimalinja.
Räksyttäjiä täällä pelkästään on.Paras autohankinta mitä tässä threadissa raportoitu tänään![]()