Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Oon ostanut. Maksoi tosin 500e ja leimaa oli 7kk. Hyvin pelittää edelleen vaikka ostin tuon 3v sitten.Hyvähän se on että joku ammattilainen / liike kurkkaa sinne auton alle joskus huoltojen yhteydessä. Täysin huoltovapaa auto on utopiaa.
Ostaisitko käytetyn auton jonka on huoltanut Pena joka sanoo että kaikki on ok?
Kylla se katsastus seta ihan tarpeeksi usein kurkkaa.Hyvähän se on että joku ammattilainen / liike kurkkaa sinne auton alle joskus huoltojen yhteydessä. Täysin huoltovapaa auto on utopiaa.
Unohdit jarrupalojen herkistely, ilmastointihuollon ja sen pussin vaihdon, että myös öljyjen vaihdon. Nykyään lisätty myös etukameran putsaus.Kylla se katsastus seta ihan tarpeeksi usein kurkkaa.
Teslassa on kaksi huoltokohdetta. Jarrunesteet ja raitisilmansuodatin. Ja raitisilmansuodattimen voisi laskea pissapojan tayttoa vastaavaksi operaatioksi kunhan se olisi kunnolla suunniteltu. Eli ei tassa nyt mitenkaan erityisen kaukana olla huoltovapaasta autosta.
Sit jos ei halua juosta katsastamassa huonosti valmistettuja teslojaan useasti niin ehkä vois harkita vaikka omatoimisempaa ja tiiviimpää tarkistus/huoltoväliä?Eli ei tassa nyt mitenkaan erityisen kaukana olla huoltovapaasta autosta.
Ajamatta jäi vielä Volvo XC40 nelikkona, mutta sitä olen etuvetona ajanut kun velipojalla sellainen löytyy
Kona 64kwh akulla ei ole enää ihan viimeisintä huutoa vaikka kelpo sähköauto onkin (melko varmaan parempi kuin burzum).
Kannattaa huomioida se vaihdos vetotavassa(2-vetoinen vaihtui etuvedosta takavetoon), jolloin myös tuli muitakin päivityksiä autoon. Muistaakseni akku vähän suurentui ja invertterit paremmalla hyötysuhteella.
Mieleeni ioniq 5:sesta tulee läskiä ympärilleen kerännyt Golf MK1.Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.. Muotoilu aivan kamala. Lähinnä tulee ioniq 5 mieleen, että onko minkä ikäinen lapsi osallistunut suunnitteluun? Ehkäpä 5 vuotias. Kiimat vielä pahempia.
Hyndai tietenkin voisi olla rouvan mieleen. Nimestä tulee lähinnä mieleen ensimmäisenä jokin kodinkone. Ei auto.
Volvo XC40 T8 olen koeajanut ja se muistaakseni on pehmeällä jousituksella. Eli huomaa ainakin jarrutuksissa ja vähän reilummin kiihdytettäessä. Yksi käytetty olikin harkinnassa 31k€ hintaan, mutta se ehti mennä. Ja olisi ollut hakumatkaa myös aika pitkästi.Tuli käytyä koeajolla tänään, joten voisin jotain vähän horista. Ajossa perkkäin oli vuoden 21 Polestar 2 nelikkona ja saman ikäinen Audi E-tron 55 Sportback, molemmat n. 50 tkm rullattuja.
Polle kakkonen pääsi yllättämään sillä kuinka paljon pidin lähes kaikessa siinä. Onhan se ohjaamo vähän ahdas, mutta näköjään kuulun niihin ihmisiin jotka tykkäävät tuosta vähän "taisteluhävittäjämäisestä" poterosta. Mieluinen ajoasento löytyi ehkä 10 sekunnin hakemisen jälkeen ja jakkara tuntui muutenkin oikein mukavalta. Muutenkin kaikki kontrollit ja säädöt löytyi erittäin intuitiivisesti ilman minkäänlaista ihmettelyä ja auto tuntui erittäin fiksulta (paitsi mukitelineet, mutta ne nyt on jotain amerikkalaisten hapatusta muutenkin).
Tilojen puolesta takapenkillä oli polvitilaa hyvin, mutta standardimittaisella aikuisella miehellä meinaa ottaa vähän pää kattoon. Toisaalta tämä on aika yhdentekevää, koska takapenkillä olisi yleensä vaan lapset ja möhkälemäinen kääntyvä turvaistuin mahtui hyvin takapenkille siten, että vänkärin puolelle jäi vielä ihan kelvolliset jalkatilat standardimittaiselle miehelle (joskaan ei hirveästi enempää). Kontti oli myös erittäin käyttökelpoisen kokoinen, mittatikkuna mukana oli Britax Smile - rattaat, jotka sujahtivat konttiin ilman pienintäkään ongelmaa ja tilaa jäi vielä reilusti ylikin.
Ajaminen tuntui myös oikein hyvältä. Nettipuheiden perusteella odotin meluisaa kivirekeä, mutta mitä vielä. Sivistyneesti ja eleettömästi mentiin monenlaisilla pinnoilla, eikä rengasmelu noussut millään tapaa häiritseväksi edes motarinopeuksissa. Olihan tuo alusta hieman jäykkä, mutta ei lähelläkään esim. Model Y:n jäykkyyttä ja muutenkin ajokokemus oli vielä Model 3 Highlandiakin huomattavasti mielyttävämpi kokonaisuudessaan.
Noh, sitten siihen Audiin. Tämä tuli tosiaan harkintoihin mukaan, koska hinnat (ja osittain myös kulutukset) pyörii aika samoissa luvuissa kuin Polle 2 / Volvo XC40, vaikka kyseessä on selvästi isompi auto, joka oli uutena lähes tuplasti kalliimpi. Olin vähän huolissani, että rakastuisin kaiken järjen hyläten autoon välittömästi, kuten kävi aikanaan ekaa kertaa Citroen C5 X7 leijuvan maton kyytiin hypätessäni, mutta pelko oli turha, ainakin tämän yksilön kohdalla.
Odotin ennakkotietojen perusteella äärimmäistä hiljaisuutta ja pehmeyttä, mutta näistä löyttyi vain jälkimmäinen ja sekin vain osittain. Kyyti oli kyllä pehmeää, mutta jo kuudenkympin vauhdissa tuntui ihmeellistä pientä nypytystä, liekö sitten aurauskulmat tai joku muu juttu vituillaan alustassa. Rengasmelun osalta tuli se vielä isompi pettymys. Toki kyydissä oli talvirenkaat, eli hattuhylly ei ollut paikallaan, mutta silti yllätyin rengasmelun määrästä. Polle oli ihan heittämällä hiljaisempi. Ajaminen tuntui kyllä muuten ihan mukavalta, mutta mitään uskomatonta "wau"-elämystä ei tullut, vaikka kokemusta kyllä häiritsi hieman kontrollien yleinen sekavuus ja se, että yritin epätoivoisesti etsiä adaptiivisen cruisen säätöjä. Niitä ei löytynyt, koska sellaista ei tässä yksilössä ollut. Joku oli speksannut autoon kyllä kaikenmaailman nahkapenkkiä, panoraamaa ja muuta tinkelitankelia, mutta ei mitään ajoavustimia.
Jotenkin nettipuheiden perusteella odotin tuon myös olevan aivan valtavan kokoinen möhkäle, mutta eipä tuo nyt luonnossa nyt mitenkään massiiviselta tuntunut, mutta toisaalta varsin isoja sitä nykyinen (Kia Optima) ja sitä edellinen (mainittu C5) autokin ovat. Korkeutta ja leveyttä löytyy kyllä ja sisätilathan tuossa oli varsin hulppeat. Laatuvaikutelma oli muutenkin varsin hyvä, mutta Polestarin pelkistetyn mutta toimivan keskipaneelin jälkeen Audin kolme näyttöä ja muut säätimet tuntuivat tosiaan varsin sekavilta, mutta tämä vissiin vähän ikäänkuin kuuluu asiaan saksalaisen preemiumin kanssa.
Pitää ehkä vielä toinen yksilö käydä koeajamassa, mutta vähän kyllä hirvittää ajatus preemiumauton preemiumkorjausten preemiumhinnoista jos/kun jotain hajoaa, joten voi olla että ei näin persaukisen kannata lähteä tuollaisen auton kanssa pelleilemään...
Ajamatta jäi vielä Volvo XC40 nelikkona, mutta sitä olen etuvetona ajanut kun velipojalla sellainen löytyy. Nyt kisa onkin oikeastaan enään Volvon ja Pollen välillä, molemmissa on puolensa, enkä usko että kummankaan kanssa voi pahasti mennä vikaan.
No mitäs autoa kehtaa pihalla katsella? Ja mielellään vielä omaa.Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.
Kävin tänään neljää sähköautoa katsomassa. Tuo noin 60k€ Porsche voisi olla kiinnostavin, mutta mietin, että vähän matala auto ja autoon kulkeminen voisi olla vähän työlästä (joillekin).
BMW i4 vaikutti alkuun vähän kalliilta, mutta ihan hyvät varusteet siinä?
Model S 90D, 2016, 24 500€
BMW i4, 12/2023, 48 200€
Taycan, 59 800€
Taycan, 79 600€
Nuo siis yhdessä ja samassa autoliikkeessä, niin pääsi kaikkia vähän "ihmettelemään".
Polestar 2 voi olla jopa hieman hienompi (riippuen mistä tykkää), mutta ilmeisesti vähän pienempi jostain päin?
Kilvestä muistankin selanneeni tuon sinunkin BMW i4:n.Itsellä on BMW i4 ja Porsche Taycan, molemmissa omat puolensa.
Taycan tuntuu olevan teknisesti niin softan kuin sähköautojen tekniikan osalta Bemaria 10v takanapäin. Bemmillä pääsee 15-16kwh näin nollakelilläkin ja Taycanilla ei meinaa alle 35kwh asettua alle 30km matkoissa. Matka-ajossa saattaa päästä 27kwh/100 paikkeille. Miettinyt, että onko lämpöpumppu jokin vitsi tai muuten täysin epäsopiva härveli possussa. Samoin auton infoteinment/carplay todella hidas ja halvan oloinen bemariin verrattuna, samoin kuin mobiiliappikin.
Oikeastaan kaikki muu paitsi fiilis/ajotuntuma on Bemarissa parempaa, mutta onhan possulla ajossa aivan oma fiiliksensä ja ulkonäkö toista maata En ole koskaan samaa ajettavuutta kokenut edes kalliimmissa autoissa kuin Taycanissa.
Jatkotakuu on välttämätön niin i4:ssa kuin Taycanissa - liikkeiden turvat ei oikein riitä, molemmissa saa varautua pajalla viettämään aikaa ja goodwilleissä tullaan vastaan lähinnä suuren laskun kera. Onneksi tämä ei ole ongelma ja takuuta saa jatkettua i4:ssa kaiketi 5-7v saakka ja Porschessa 14v asti.
Bmw osalta katso, että on Boset ja mielellää M-sport -paketti, voi kaduttaa muuten jälkeenpäin. Samoin 40-malli tai M50. 35-versiosta voi olla vaikea päästä eroon.
Arvo laskee molemmissa aivan naurettavia määriä, mutta 2-3v ikäisessä edes hieman hidastuu. I4:lla käyttökulut todella pienet, kun on oma laturi.
Omaani olen yrittänyt myydä pois alta pari kuukautta, mutta kysyntä ei ole ainakaan näin loppuvuonna päätä huimannut. Hintaa saa tiputella jatkuvasti, eli kuukaudet näissä syö arvoa, ei niinkään kilometrit
Kilvestä muistankin selanneeni tuon sinunkin BMW i4:n.
Ulkonäöllisesti ehkä itse pitäisin tuota livenä näkemääni autoa vieläkin hienompana. Mutta tosiaan pienempi akku ja vähemmän tehoa siinä.
Eli siis e35 vs e40. Tuo e35 vielä liian kallis, tai sitten nyt myyminen muutenkin hyvin haasteellista (järkevään hintaan). Sun auto kyllä kanssa luulisi menevän jo kaupaksi, jos vaan oikea ostaja sattuu tulemaan. Ei minusta ole kovin kallis. Tuo eDrive35 myyjä kanssa ihmetteli, että miksi ei ole jo myyty bemaria, piti autoa kyllä erittäin hyvänä. Ilmeisesti juuri tuolla BMW:llä oli ajellut itse paikallekin (vaikka pari Taycaniakin oli rivissä).
----
Noilla tiedoilla oma unelma peli voisi olla sopivasti varusteltu i4 M50, mutta ei nyt juuri ehkä vielä tule tai löydy sopivaa. Vaikka sitten ajettavuudessa jääkin kyllä Taycanille.
Mulla jäi PS2 harkinnan ulkopuolelle rengasmelun (ja mukavuuden) takia ja referenssinä oli Model S, joka ei hintaan nähden ole parhaiten vaimennettu. Koeajetussa E-tronissa on ollut jotkut 22" vaurioituneet vanteet ja kiinalaiset nastarenkaat jos tuo oli tuomio. Itse asiassa koeajoin yhden auton 21" vanteilla ja ne mielestäni pilasivat auton idean kun ajoi back to back 20" vanteilla. Vaihdoin omaan 19":t. Toisin kuin olisi voinut olettaa, ilma-alusta ei mitenkään piilota vannekokoa. Isoista vanteista ja renkaista tulee liian painavat ja kovat ja voisin kuvitella alustan olevan kovilla koeajolla kuuluneen paukkeen perusteella.Noh, sitten siihen Audiin. Tämä tuli tosiaan harkintoihin mukaan, koska hinnat (ja osittain myös kulutukset) pyörii aika samoissa luvuissa kuin Polle 2 / Volvo XC40, vaikka kyseessä on selvästi isompi auto, joka oli uutena lähes tuplasti kalliimpi. Olin vähän huolissani, että rakastuisin kaiken järjen hyläten autoon välittömästi, kuten kävi aikanaan ekaa kertaa Citroen C5 X7 leijuvan maton kyytiin hypätessäni, mutta pelko oli turha, ainakin tämän yksilön kohdalla.
Odotin ennakkotietojen perusteella äärimmäistä hiljaisuutta ja pehmeyttä, mutta näistä löyttyi vain jälkimmäinen ja sekin vain osittain. Kyyti oli kyllä pehmeää, mutta jo kuudenkympin vauhdissa tuntui ihmeellistä pientä nypytystä, liekö sitten aurauskulmat tai joku muu juttu vituillaan alustassa. Rengasmelun osalta tuli se vielä isompi pettymys. Toki kyydissä oli talvirenkaat, eli hattuhylly ei ollut paikallaan, mutta silti yllätyin rengasmelun määrästä. Polle oli ihan heittämällä hiljaisempi. Ajaminen tuntui kyllä muuten ihan mukavalta, mutta mitään uskomatonta "wau"-elämystä ei tullut, vaikka kokemusta kyllä häiritsi hieman kontrollien yleinen sekavuus ja se, että yritin epätoivoisesti etsiä adaptiivisen cruisen säätöjä. Niitä ei löytynyt, koska sellaista ei tässä yksilössä ollut. Joku oli speksannut autoon kyllä kaikenmaailman nahkapenkkiä, panoraamaa ja muuta tinkelitankelia, mutta ei mitään ajoavustimia.
Jotenkin nettipuheiden perusteella odotin tuon myös olevan aivan valtavan kokoinen möhkäle, mutta eipä tuo nyt luonnossa nyt mitenkään massiiviselta tuntunut, mutta toisaalta varsin isoja sitä nykyinen (Kia Optima) ja sitä edellinen (mainittu C5) autokin ovat. Korkeutta ja leveyttä löytyy kyllä ja sisätilathan tuossa oli varsin hulppeat. Laatuvaikutelma oli muutenkin varsin hyvä, mutta Polestarin pelkistetyn mutta toimivan keskipaneelin jälkeen Audin kolme näyttöä ja muut säätimet tuntuivat tosiaan varsin sekavilta, mutta tämä vissiin vähän ikäänkuin kuuluu asiaan saksalaisen preemiumin kanssa.
Pitää ehkä vielä toinen yksilö käydä koeajamassa, mutta vähän kyllä hirvittää ajatus preemiumauton preemiumkorjausten preemiumhinnoista jos/kun jotain hajoaa, joten voi olla että ei näin persaukisen kannata lähteä tuollaisen auton kanssa pelleilemään...
Bemmillä pääsee 15-16kwh näin nollakelilläkin ja Taycanilla ei meinaa alle 35kwh asettua alle 30km matkoissa.
Asiassa voi olla niinkin yksinkertainen asia (osittain) taustalla kuin rengas ja vannekoko.
Tuossa bemmissä on 18" nakit kun ei ole i4m50? Porschessa taas lienee vähintään 20" ja leveyttä 50mm enemmän, riittääkö edes?
Bemariin samankokoiset perhepizzat alle niin varmaan pomppaa kulutus.
Ekopihistelijän kannaltahan tämä nykyinen muoti laittaa alle pieneenkin autoon valtavat pallot on vain huono asia.
Nykyinen sähköauto on vain 136hv, mutta liukas keli toki heikentää vielä kiihtyvyyttä.IMHO näissä sähkiksissä mietitään aivan liikaa tuota kwh/100km puolta sekä kiihtyvyyttä suoralla. Samoin kuin polttispuolella kaikkea kiinnostaisi vain litrojen kulutus satasella tai varttimailiajat.
Tärkeintä omasta mielestä on ajo-ominaisuudet kuivalla, miten huonossa kelissä auto toimii sekä onko tarpeeksi tilaa autossa.
-Jari-
Oletko ikinä katsonut paljonko tosielämän matkanopeudet ovat? Tuo 120 testi on ihan relevantti, mutta ei use case tosielämästä.Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun oikeasti kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.
Tyyliin uusi LR Highland nollakelissä märällä 90km/h testissä 460km ja 120km/h 330km... ero on aika massiivinen kun vauhtia nostaa 90:stä ylöspäin.
Ässä oli minulla samassa ajossa kuin E-tron ja ei ollut liian matala huonoille teille, sen kanssa ei tullut ongelmia. Sen sijaan isommat vannekoot kannattaa jättää kauppaan. 21" turbiineja oiottiin 2 kertaa ja 20" taottu vannekin sai osuman (näille vanteille huonot tiet olivat myös Turun motari ja 7-tie). Kerran hiekkatien kuoppa löi läpi ja rengas räjähti 100km myöhemmin. 19" vanteiden kanssa ei ollut ongelmia. Neliveto meni kuin ei mitään >20cm lumessa auraamattomalla tiellä toki hiukan nopeutta laskien. Ilma-alustaa saa korotettua hitaisiin nopeuksiin, mutta lumessa määrää myös massa.Nykyinen sähköauto on vain 136hv, mutta liukas keli toki heikentää vielä kiihtyvyyttä.
Siksipä autokuumeessa täytyisi saada taas nelivetoinen mielellään käyttöön. Eikä siitä nelivedosta sähkiksessä ole juuri mitään haittaakaan (vain aavistus isompi kulutus).
Toki ihan normaali ajoon ja hyvillä renkailla riittäisi etu- tai takaveto. Periaatteessa riittäisi mahdollisimman pieni, mutta ei oikein ole valikoimaa?
Voi olla että tulee tesla S90D FL, mikä ei kyllä ole yhtään pieni, eli vähän metsään menee.
Muistaakseni sain tesla 3 performancesta ihan kohtuu hinnan aikoinaan (42k€). Eli "pikku" teslaa en haluaisi enää uudelleen, vaan joku muu halpa nelivetoinen. Sitä nyt ei ennakkoon yhtään tiedä, että miten kalliiksi Model S:n käyttö tulee, kun vanha auto kyseessä. Lisäksi ehkä se, että on tosi yleisiä nuo 3 ja Y. S nyt ei aivan niin usein tule vastaan.
Yksi Volvo XC40 T8 ehti mennä kaupaksi, niin ei sitten tullut sellaistakaan tänne. Ja saa nähdä sitten kuinka vaikeaa on vanhan auton myymisen kanssa. Sekin "mielenkiintoista" kuinka paljon puoliso saattaa valittaa teslasta, vai onko mieluinen.
Ainakin tuo S olisi kohtuu tilava ja sähköisellä taka- ja etukontilla. Voi olla toki oikein huonolle tielle vähän liian matala auto? Itse pidän suht tyylikkään näköisenä S faceliftiä, vaikka onkin vanha. Eli siitä pieni plussa.
Ajo-ominaisuudet? Niistä en osaa tarkemmin sanoa. Juuri joku Taycan olisi siihen hyvä. Ja joku kun painottaa vaikkapa mukavuutta ja toinen urheilullisuutta. Itse en ole siis Taycanilla edes ajanut. Mutta esim BMW i4 M50 tykkäsin kyllä.
Huono keli? No siihen ainakin neliveto auttaa. Pääsee liikkeelle hyvin.
Saatan olla yksin tämän mielipiteen kanssa, mutta mielestäni on käsittämätöntä nykyinen autoilukulttuuri, jossa kaikki miettivät vain jatkotakuun kattavuutta, hintaa ja välttämättömyyttä. Kaikenlaisilla erikoisemmillakin autoilla on tullut ajeltua 2000-luvulta lähtien, eikä oikeastaan koskaan tarvinnut miettiä, että minkälaisen jatkotakuun autolle haluan. Oli itsestäänselvyys, ettei se auto leviä ja vieläpä kalliisti hetkellä minä hyvänsä.Jatkotakuu on välttämätön niin i4:ssa kuin Taycanissa - liikkeiden turvat ei oikein riitä, molemmissa saa varautua pajalla viettämään aikaa ja goodwilleissä tullaan vastaan lähinnä suuren laskun kera. Onneksi tämä ei ole ongelma ja takuuta saa jatkettua i4:ssa kaiketi 5-7v saakka ja Porschessa 14v asti.
Näin on, kuluttajat vain huonontavat omaa asemaansa ostamalla hajoavaa roskaa huonolla takuulla.Saatan olla yksin tämän mielipiteen kanssa, mutta mielestäni on käsittämätöntä nykyinen autoilukulttuuri, jossa kaikki miettivät vain jatkotakuun kattavuutta, hintaa ja välttämättömyyttä. Kaikenlaisilla erikoisemmillakin autoilla on tullut ajeltua 2000-luvulta lähtien, eikä oikeastaan koskaan tarvinnut miettiä, että minkälaisen jatkotakuun autolle haluan. Oli itsestäänselvyys, ettei se auto leviä ja vieläpä kalliisti hetkellä minä hyvänsä.
Taisi E60 M5 olla ensimmäinen auto, jonka passasin, kun tähän talouteen ei sellaisia murheenkryynejä kaivattu.
Mitähän noille autoille vanhemmiten käy, kun jatkotakuukaan ei enää ole voimassa? Pitääkö Taycaneita ostaa kolme kappaletta, yksi ajoon ja loput varaosiksi?
Ennen autot oli paljon yksinkertaisempia ja niitä pystyi korjaamaan itse ja osia sai kohtuu hintaan.Saatan olla yksin tämän mielipiteen kanssa, mutta mielestäni on käsittämätöntä nykyinen autoilukulttuuri, jossa kaikki miettivät vain jatkotakuun kattavuutta, hintaa ja välttämättömyyttä. Kaikenlaisilla erikoisemmillakin autoilla on tullut ajeltua 2000-luvulta lähtien, eikä oikeastaan koskaan tarvinnut miettiä, että minkälaisen jatkotakuun autolle haluan. Oli itsestäänselvyys, ettei se auto leviä ja vieläpä kalliisti hetkellä minä hyvänsä.
Taisi E60 M5 olla ensimmäinen auto, jonka passasin, kun tähän talouteen ei sellaisia murheenkryynejä kaivattu.
Mitähän noille autoille vanhemmiten käy, kun jatkotakuukaan ei enää ole voimassa? Pitääkö Taycaneita ostaa kolme kappaletta, yksi ajoon ja loput varaosiksi?
Saatan olla yksin tämän mielipiteen kanssa, mutta mielestäni on käsittämätöntä nykyinen autoilukulttuuri, jossa kaikki miettivät vain jatkotakuun kattavuutta, hintaa ja välttämättömyyttä. Kaikenlaisilla erikoisemmillakin autoilla on tullut ajeltua 2000-luvulta lähtien, eikä oikeastaan koskaan tarvinnut miettiä, että minkälaisen jatkotakuun autolle haluan. Oli itsestäänselvyys, ettei se auto leviä ja vieläpä kalliisti hetkellä minä hyvänsä.
Taisi E60 M5 olla ensimmäinen auto, jonka passasin, kun tähän talouteen ei sellaisia murheenkryynejä kaivattu.
Mitähän noille autoille vanhemmiten käy, kun jatkotakuukaan ei enää ole voimassa? Pitääkö Taycaneita ostaa kolme kappaletta, yksi ajoon ja loput varaosiksi?
Mun mielesta tata on hoettu 90-luvulta asti ja silti niita on itse korjattu ja osia on saanut kohtuu hintaan. Autojen keski-ika vain kasvanut tai pysynyt samana.Ennen autot oli paljon yksinkertaisempia ja niitä pystyi korjaamaan itse ja osia sai kohtuu hintaan.
Totta. S:ää kuvaa tuo iso ja mukava GT auto.Ässä oli minulla samassa ajossa kuin E-tron ja ei ollut liian matala huonoille teille, sen kanssa ei tullut ongelmia. Sen sijaan isommat vannekoot kannattaa jättää kauppaan. 21" turbiineja oiottiin 2 kertaa ja 20" taottu vannekin sai osuman (näille vanteille huonot tiet olivat myös Turun motari ja 7-tie). Kerran hiekkatien kuoppa löi läpi ja rengas räjähti 100km myöhemmin. 19" vanteiden kanssa ei ollut ongelmia. Neliveto meni kuin ei mitään >20cm lumessa auraamattomalla tiellä toki hiukan nopeutta laskien. Ilma-alustaa saa korotettua hitaisiin nopeuksiin, mutta lumessa määrää myös massa.
S on ajoltaan iso ja mukava GT auto eikä urheiluauto. Ajonvakautus ei myöskään salli mitään leikkimistä. Taycanit ja i4 on siihen tarkoitettu. Ohjauskulmat on syytä säädättää jos ei ole tehty. Ajoltaan se on kuitenkin hyvä nykyiseen ja aikaisempiin saksalaisiin verraten. Gen 3 penkit ovat parhaat itselle missä on tullut enemmän istuttua. Suosittelen kangaspenkkejä koska materiaali on laadukas ja kestävä, ja Teslan nahka- ja muovipenkit eivät yllä samalle tasolle.
Jos löydät hyvän yksilön, niin on ehkä paras hinta-laatusuhde sähköautolle, koska myös sähköauto-ominaisuudet ovat kunnossa. Itse venyttäisin budjetin '19 Raven-päivitettyyn uudemman alustan takia. MCU2 ja CCS pitää olla jos vanhemman valitsee. Korjausten suhteen nämä ovat monelta osin DIY kamaa ja pajoja jotka osaavat löytyy jopa Suomesta.
Ennen autot oli paljon yksinkertaisempia ja niitä pystyi korjaamaan itse ja osia sai kohtuu hintaan.
Nyt autot on niin monimutkaisia ja teknisiä vempeleitä ettei niitä voi korjata kunnolla itse ja osat on todella kalliita.
Varmaan tämä johtaa siihen, että kohta ei ole mitään järkeviä 0-1000€ vanhoja autoja enää olemassa. Ennen sai ostettua jonkun 20-30v vanhan auton ja korjattua sitä halvalla ja pidettyä ajossa, mutta kohta ei varmaan saa, kun 1000€ autosta hajoaa jotain joka maksaakin 10 000€.
Oma ensimmäinen autoni 2000 kuvun alussa oli 80 luvun nissan. Siihen vaihdoin romikselta parilla sadalla ostamani moottorinkin itse jne.
Mun mielesta tata on hoettu 90-luvulta asti ja silti niita on itse korjattu ja osia on saanut kohtuu hintaan. Autojen keski-ika vain kasvanut tai pysynyt samana.
Porschen jatkutakuu toisaalta parantaa auton myyntiarvoakin? Sehän ei vie rahaa pois autotehtaalta, vaan paremminkin pitää auton arvoa korkeammalla?Voi toki käydä niinkin, että maksaa oppirahat vakuutuksen muodossa, kun auto ei hajoakaan. Porschen jatkotakuu Taycanille näyttäisi olevan toista tonnia vuodessa (ja aika moni "kuluva osa" on takuun ulkopuolella), joten ihan muutamasta satasesta ei ole kyse. Kahnemaninsa lukeneet tietävät, että ihmisellä on taipumus yliarvioida epätodennäköisten tapahtumien todennäköisyyttä, siihenhän koko vakuutusliiketoiminta perustuu.