Yleistä keskustelua sähköautoista

Hyvähän se on että joku ammattilainen / liike kurkkaa sinne auton alle joskus huoltojen yhteydessä. Täysin huoltovapaa auto on utopiaa.

Ostaisitko käytetyn auton jonka on huoltanut Pena joka sanoo että kaikki on ok?
 
Hyvähän se on että joku ammattilainen / liike kurkkaa sinne auton alle joskus huoltojen yhteydessä. Täysin huoltovapaa auto on utopiaa.
Kylla se katsastus seta ihan tarpeeksi usein kurkkaa.

Teslassa on kaksi huoltokohdetta. Jarrunesteet ja raitisilmansuodatin. Ja raitisilmansuodattimen voisi laskea pissapojan tayttoa vastaavaksi operaatioksi kunhan se olisi kunnolla suunniteltu. Eli ei tassa nyt mitenkaan erityisen kaukana olla huoltovapaasta autosta.
 
Kylla se katsastus seta ihan tarpeeksi usein kurkkaa.

Teslassa on kaksi huoltokohdetta. Jarrunesteet ja raitisilmansuodatin. Ja raitisilmansuodattimen voisi laskea pissapojan tayttoa vastaavaksi operaatioksi kunhan se olisi kunnolla suunniteltu. Eli ei tassa nyt mitenkaan erityisen kaukana olla huoltovapaasta autosta.
Unohdit jarrupalojen herkistely, ilmastointihuollon ja sen pussin vaihdon, että myös öljyjen vaihdon. Nykyään lisätty myös etukameran putsaus.
 
Eli ei tassa nyt mitenkaan erityisen kaukana olla huoltovapaasta autosta.
Sit jos ei halua juosta katsastamassa huonosti valmistettuja teslojaan useasti niin ehkä vois harkita vaikka omatoimisempaa ja tiiviimpää tarkistus/huoltoväliä?

"TÜV:n mukaan osa katsastuksissa havaituista vioista voitaisiin ratkoa ja selvittää etukäteen, jos omistajat tarkistaisivat tai tarkistuttaisivat autonsa etukäteen."


PS Suomessa kolmosteslojen hylkäysprosentti on yli 30 :rofl:
 
Tuli käytyä koeajolla tänään, joten voisin jotain vähän horista. Ajossa perkkäin oli vuoden 21 Polestar 2 nelikkona ja saman ikäinen Audi E-tron 55 Sportback, molemmat n. 50 tkm rullattuja.

Polle kakkonen pääsi yllättämään sillä kuinka paljon pidin lähes kaikesta siinä. Onhan se ohjaamo vähän ahdas, mutta näköjään kuulun niihin ihmisiin jotka tykkäävät tuosta vähän "taisteluhävittäjämäisestä" poterosta. Mieluinen ajoasento löytyi ehkä 10 sekunnin hakemisen jälkeen ja jakkara tuntui muutenkin oikein mukavalta. Muutenkin kaikki kontrollit ja säädöt löytyi erittäin intuitiivisesti ilman minkäänlaista ihmettelyä ja auto tuntui erittäin fiksulta (paitsi mukitelineet, mutta ne nyt on jotain amerikkalaisten hapatusta muutenkin).

Tilojen puolesta takapenkillä oli polvitilaa hyvin, mutta standardimittaisella aikuisella miehellä meinaa ottaa vähän pää kattoon. Toisaalta tämä on aika yhdentekevää, koska takapenkillä olisi yleensä vaan lapset ja möhkälemäinen kääntyvä turvaistuin mahtui hyvin takapenkille siten, että vänkärin puolelle jäi vielä ihan kelvolliset jalkatilat standardimittaiselle miehelle (joskaan ei hirveästi enempää). Kontti oli myös erittäin käyttökelpoisen kokoinen, mittatikkuna mukana oli Britax Smile - rattaat, jotka sujahtivat konttiin ilman pienintäkään ongelmaa ja tilaa jäi vielä reilusti ylikin.

Ajaminen tuntui myös oikein hyvältä. Nettipuheiden perusteella odotin meluisaa kivirekeä, mutta mitä vielä. Sivistyneesti ja eleettömästi mentiin monenlaisilla pinnoilla, eikä rengasmelu noussut millään tapaa häiritseväksi edes motarinopeuksissa. Olihan tuo alusta hieman jäykkä, mutta ei lähelläkään esim. Model Y:n jäykkyyttä ja muutenkin ajokokemus oli vielä Model 3 Highlandiakin huomattavasti mielyttävämpi kokonaisuudessaan.

Noh, sitten siihen Audiin. Tämä tuli tosiaan harkintoihin mukaan, koska hinnat (ja osittain myös kulutukset) pyörii aika samoissa luvuissa kuin Polle 2 / Volvo XC40, vaikka kyseessä on selvästi isompi auto, joka oli uutena lähes tuplasti kalliimpi. Olin vähän huolissani, että rakastuisin kaiken järjen hyläten autoon välittömästi, kuten kävi aikanaan ekaa kertaa Citroen C5 X7 leijuvan maton kyytiin hypätessäni, mutta pelko oli turha, ainakin tämän yksilön kohdalla.

Odotin ennakkotietojen perusteella äärimmäistä hiljaisuutta ja pehmeyttä, mutta näistä löyttyi vain jälkimmäinen ja sekin vain osittain. Kyyti oli kyllä pehmeää, mutta jo kuudenkympin vauhdissa tuntui ihmeellistä pientä nypytystä, liekö sitten aurauskulmat tai joku muu juttu vituillaan alustassa. Rengasmelun osalta tuli se vielä isompi pettymys. Toki kyydissä oli talvirenkaat, eli hattuhylly ei ollut paikallaan, mutta silti yllätyin rengasmelun määrästä. Polle oli ihan heittämällä hiljaisempi. Ajaminen tuntui kyllä muuten ihan mukavalta, mutta mitään uskomatonta "wau"-elämystä ei tullut, vaikka kokemusta kyllä häiritsi hieman kontrollien yleinen sekavuus ja se, että yritin epätoivoisesti etsiä adaptiivisen cruisen säätöjä. Niitä ei löytynyt, koska sellaista ei tässä yksilössä ollut. Joku oli speksannut autoon kyllä kaikenmaailman nahkapenkkiä, panoraamaa ja muuta tinkelitankelia, mutta ei mitään ajoavustimia.

Jotenkin nettipuheiden perusteella odotin tuon myös olevan aivan valtavan kokoinen möhkäle, mutta eipä tuo nyt luonnossa nyt mitenkään massiiviselta tuntunut, mutta toisaalta varsin isoja sitä nykyinen (Kia Optima) ja sitä edellinen (mainittu C5) autoni ovat. Korkeutta ja leveyttä löytyy kyllä ja sisätilathan tuossa oli varsin hulppeat. Laatuvaikutelma oli muutenkin varsin hyvä, mutta Polestarin pelkistetyn mutta toimivan keskipaneelin jälkeen Audin kolme näyttöä ja muut säätimet tuntuivat tosiaan varsin sekavilta, mutta tämä vissiin vähän ikäänkuin kuuluu asiaan saksalaisen preemiumin kanssa.

Pitää ehkä vielä toinen yksilö käydä koeajamassa, mutta vähän kyllä hirvittää ajatus preemiumauton preemiumkorjausten preemiumhinnoista jos/kun jotain hajoaa, joten voi olla että ei näin persaukisen kannata lähteä tuollaisen auton kanssa pelleilemään...

Ajamatta jäi vielä Volvo XC40 nelikkona, mutta sitä olen etuvetona ajanut kun velipojalla sellainen löytyy. Nyt kisa onkin oikeastaan enää Volvon ja Pollen välillä, molemmissa on puolensa, enkä usko että kummankaan kanssa voi pahasti mennä vikaan. Se on ainakin ihan selvä, että meidän arkiajossa (max 100-200 km/päivä, kyydissä minä tai vaimo) Volvo ja Polle olisivat oikein rittäviä ja luultavasti sopivat siihen paljon tuota Audia paljon paremmin. Pidempi matka-ajo koko perheen voimin kuitenkin vähän arveluttaa ja siinä taas Audi varmaan loistaisi tilojensa, maantieajettavuutensa ja mahtavan latauskäyränsä ansiosta. Janoisiahan nuo on kaikki kolme, eli lataamaan joutuu joka tapauksessa aika paljon. Itseasiassa rupesi taas suorastaan ärsyttämään kuinka pienellä mehulla Teslan kolmonen menee kun tuossa yksi ilta erilaisia hypoteettisia matkoja ABRP:llä pyörittelin ja käytin sitä referenssinä Volvolle, Pollelle ja Audille. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ajamatta jäi vielä Volvo XC40 nelikkona, mutta sitä olen etuvetona ajanut kun velipojalla sellainen löytyy

Kannattaa huomioida se vaihdos vetotavassa(2-vetoinen vaihtui etuvedosta takavetoon), jolloin myös tuli muitakin päivityksiä autoon. Muistaakseni akku vähän suurentui ja invertterit paremmalla hyötysuhteella.
 
Kona 64kwh akulla ei ole enää ihan viimeisintä huutoa vaikka kelpo sähköauto onkin (melko varmaan parempi kuin burzum).

Kona on aika heppoinen auto verrattuna burzumiin, eikä todellakaan ole ainakaan ajettavuudeltaan (tai oikein miltään muultakaan ominaisuudeltaan - saati tiloiltaan) burzumia parempi. Saattaa toki olla talvinen pikalataus Konassa parempi, mutta siihen se varmasti jääkin.
 
Kannattaa huomioida se vaihdos vetotavassa(2-vetoinen vaihtui etuvedosta takavetoon), jolloin myös tuli muitakin päivityksiä autoon. Muistaakseni akku vähän suurentui ja invertterit paremmalla hyötysuhteella.

Käsittääkseni nuo tuli vasta -24 vuosimalliin, nuo 21-23 vuosimallit joita minä olen katsonut (ja mitä veljeni auto on) taitaa kaikki olla ihan samoilla sisuskaluilla, paitsi että nelikossa on isompi akku kuin velipojan standard range etuvedossa. Osittainhan tuo Volvon ja Pollen janoisuus nelikkona taitaa johtua siitä, että nuo vanhemmat vuosimallit on jatkuvalla nelivedolla, kun taas esim. Teslassa eturenkaat eivät vedä juuri koskaan ja ne saa pyörimään vapaasti.
 
Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.. Muotoilu aivan kamala. Lähinnä tulee ioniq 5 mieleen, että onko minkä ikäinen lapsi osallistunut suunnitteluun? Ehkäpä 5 vuotias. Kiimat vielä pahempia.
Hyndai tietenkin voisi olla rouvan mieleen. Nimestä tulee lähinnä mieleen ensimmäisenä jokin kodinkone. Ei auto.
Mieleeni ioniq 5:sesta tulee läskiä ympärilleen kerännyt Golf MK1.
 
Tuli käytyä koeajolla tänään, joten voisin jotain vähän horista. Ajossa perkkäin oli vuoden 21 Polestar 2 nelikkona ja saman ikäinen Audi E-tron 55 Sportback, molemmat n. 50 tkm rullattuja.

Polle kakkonen pääsi yllättämään sillä kuinka paljon pidin lähes kaikessa siinä. Onhan se ohjaamo vähän ahdas, mutta näköjään kuulun niihin ihmisiin jotka tykkäävät tuosta vähän "taisteluhävittäjämäisestä" poterosta. Mieluinen ajoasento löytyi ehkä 10 sekunnin hakemisen jälkeen ja jakkara tuntui muutenkin oikein mukavalta. Muutenkin kaikki kontrollit ja säädöt löytyi erittäin intuitiivisesti ilman minkäänlaista ihmettelyä ja auto tuntui erittäin fiksulta (paitsi mukitelineet, mutta ne nyt on jotain amerikkalaisten hapatusta muutenkin).

Tilojen puolesta takapenkillä oli polvitilaa hyvin, mutta standardimittaisella aikuisella miehellä meinaa ottaa vähän pää kattoon. Toisaalta tämä on aika yhdentekevää, koska takapenkillä olisi yleensä vaan lapset ja möhkälemäinen kääntyvä turvaistuin mahtui hyvin takapenkille siten, että vänkärin puolelle jäi vielä ihan kelvolliset jalkatilat standardimittaiselle miehelle (joskaan ei hirveästi enempää). Kontti oli myös erittäin käyttökelpoisen kokoinen, mittatikkuna mukana oli Britax Smile - rattaat, jotka sujahtivat konttiin ilman pienintäkään ongelmaa ja tilaa jäi vielä reilusti ylikin.

Ajaminen tuntui myös oikein hyvältä. Nettipuheiden perusteella odotin meluisaa kivirekeä, mutta mitä vielä. Sivistyneesti ja eleettömästi mentiin monenlaisilla pinnoilla, eikä rengasmelu noussut millään tapaa häiritseväksi edes motarinopeuksissa. Olihan tuo alusta hieman jäykkä, mutta ei lähelläkään esim. Model Y:n jäykkyyttä ja muutenkin ajokokemus oli vielä Model 3 Highlandiakin huomattavasti mielyttävämpi kokonaisuudessaan.

Noh, sitten siihen Audiin. Tämä tuli tosiaan harkintoihin mukaan, koska hinnat (ja osittain myös kulutukset) pyörii aika samoissa luvuissa kuin Polle 2 / Volvo XC40, vaikka kyseessä on selvästi isompi auto, joka oli uutena lähes tuplasti kalliimpi. Olin vähän huolissani, että rakastuisin kaiken järjen hyläten autoon välittömästi, kuten kävi aikanaan ekaa kertaa Citroen C5 X7 leijuvan maton kyytiin hypätessäni, mutta pelko oli turha, ainakin tämän yksilön kohdalla.

Odotin ennakkotietojen perusteella äärimmäistä hiljaisuutta ja pehmeyttä, mutta näistä löyttyi vain jälkimmäinen ja sekin vain osittain. Kyyti oli kyllä pehmeää, mutta jo kuudenkympin vauhdissa tuntui ihmeellistä pientä nypytystä, liekö sitten aurauskulmat tai joku muu juttu vituillaan alustassa. Rengasmelun osalta tuli se vielä isompi pettymys. Toki kyydissä oli talvirenkaat, eli hattuhylly ei ollut paikallaan, mutta silti yllätyin rengasmelun määrästä. Polle oli ihan heittämällä hiljaisempi. Ajaminen tuntui kyllä muuten ihan mukavalta, mutta mitään uskomatonta "wau"-elämystä ei tullut, vaikka kokemusta kyllä häiritsi hieman kontrollien yleinen sekavuus ja se, että yritin epätoivoisesti etsiä adaptiivisen cruisen säätöjä. Niitä ei löytynyt, koska sellaista ei tässä yksilössä ollut. Joku oli speksannut autoon kyllä kaikenmaailman nahkapenkkiä, panoraamaa ja muuta tinkelitankelia, mutta ei mitään ajoavustimia.

Jotenkin nettipuheiden perusteella odotin tuon myös olevan aivan valtavan kokoinen möhkäle, mutta eipä tuo nyt luonnossa nyt mitenkään massiiviselta tuntunut, mutta toisaalta varsin isoja sitä nykyinen (Kia Optima) ja sitä edellinen (mainittu C5) autokin ovat. Korkeutta ja leveyttä löytyy kyllä ja sisätilathan tuossa oli varsin hulppeat. Laatuvaikutelma oli muutenkin varsin hyvä, mutta Polestarin pelkistetyn mutta toimivan keskipaneelin jälkeen Audin kolme näyttöä ja muut säätimet tuntuivat tosiaan varsin sekavilta, mutta tämä vissiin vähän ikäänkuin kuuluu asiaan saksalaisen preemiumin kanssa.

Pitää ehkä vielä toinen yksilö käydä koeajamassa, mutta vähän kyllä hirvittää ajatus preemiumauton preemiumkorjausten preemiumhinnoista jos/kun jotain hajoaa, joten voi olla että ei näin persaukisen kannata lähteä tuollaisen auton kanssa pelleilemään...

Ajamatta jäi vielä Volvo XC40 nelikkona, mutta sitä olen etuvetona ajanut kun velipojalla sellainen löytyy. Nyt kisa onkin oikeastaan enään Volvon ja Pollen välillä, molemmissa on puolensa, enkä usko että kummankaan kanssa voi pahasti mennä vikaan.
Volvo XC40 T8 olen koeajanut ja se muistaakseni on pehmeällä jousituksella. Eli huomaa ainakin jarrutuksissa ja vähän reilummin kiihdytettäessä. Yksi käytetty olikin harkinnassa 31k€ hintaan, mutta se ehti mennä. Ja olisi ollut hakumatkaa myös aika pitkästi.

Polestar 2 voi olla jopa hieman hienompi (riippuen mistä tykkää), mutta ilmeisesti vähän pienempi jostain päin?

Ainakin tuo XC40 T8 oli ihan veikeä, koska paljon tehoa ja pehmeä jousitus. Volvo/Polestar "syö" sähköä melko paljon, jos sillä merkitystä. E-tron täytyisi joskus koeajaa, mutta jostain syystä ei ole ollut oikein kiinnostusta siihen autoon.
 
Kävin tänään neljää sähköautoa katsomassa. Tuo noin 60k€ Porsche voisi olla kiinnostavin, mutta mietin, että vähän matala auto ja autoon kulkeminen voisi olla vähän työlästä (joillekin).

BMW i4 vaikutti alkuun vähän kalliilta, mutta ihan hyvät varusteet siinä?

Model S 90D, 2016, 24 500€

BMW i4, 12/2023, 48 200€

Taycan, 59 800€

Taycan, 79 600€

Nuo siis yhdessä ja samassa autoliikkeessä, niin pääsi kaikkia vähän "ihmettelemään".

Itsellä on BMW i4 ja Porsche Taycan, molemmissa omat puolensa.

Taycan tuntuu olevan teknisesti niin softan kuin sähköautojen tekniikan osalta Bemaria 10v takanapäin. Bemmillä pääsee 15-16kwh näin nollakelilläkin ja Taycanilla ei meinaa alle 35kwh asettua alle 30km matkoissa. Matka-ajossa saattaa päästä 27kwh/100 paikkeille. Miettinyt, että onko lämpöpumppu jokin vitsi tai muuten täysin epäsopiva härveli possussa. Samoin auton infoteinment/carplay todella hidas ja halvan oloinen bemariin verrattuna, samoin kuin mobiiliappikin.

Oikeastaan kaikki muu paitsi fiilis/ajotuntuma on Bemarissa parempaa, mutta onhan possulla ajossa aivan oma fiiliksensä ja ulkonäkö toista maata 😎 En ole koskaan samaa ajettavuutta kokenut edes kalliimmissa autoissa kuin Taycanissa.

Jatkotakuu on välttämätön niin i4:ssa kuin Taycanissa - liikkeiden turvat ei oikein riitä, molemmissa saa varautua pajalla viettämään aikaa ja goodwilleissä tullaan vastaan lähinnä suuren laskun kera. Onneksi tämä ei ole ongelma ja takuuta saa jatkettua i4:ssa kaiketi 5-7v saakka ja Porschessa 14v asti.

Bmw osalta katso, että on kaiutinpaketti (HarmanKardon) ja mielellää M-sport -paketti, voi kaduttaa muuten jälkeenpäin. Samoin 40-malli tai M50. 35-versiosta voi olla vaikea päästä eroon.

Arvo laskee molemmissa aivan naurettavia määriä, mutta 2-3v ikäisessä edes hieman hidastuu. I4:lla käyttökulut todella pienet, kun on oma laturi.

Omaani olen yrittänyt myydä pois alta pari kuukautta, mutta kysyntä ei ole ainakaan näin loppuvuonna päätä huimannut. Hintaa saa tiputella jatkuvasti, eli kuukaudet näissä syö arvoa, ei niinkään kilometrit 😀

 
Viimeksi muokattu:
Polestar 2 voi olla jopa hieman hienompi (riippuen mistä tykkää), mutta ilmeisesti vähän pienempi jostain päin?

Itse koin Pollen kyllä jossakin määrin Volvoa "hienommaksi", mutta varsin samanlaisiahan nuo ovat. Polle on 15 cm pidempi kuin Volvo, mutta 15 cm matalampi.

Tämän korkeuseron huomasi kyllä hyvin siinä, miten paljon hankalampaa koeajolla mukana olleella kuuskymppisellä ja ikäiselleen tyypillisellä elintasokummulla varustetulla isälläni oli könytä Pollen kyytiin verrattuna Audiin. :D
 
Itsellä on BMW i4 ja Porsche Taycan, molemmissa omat puolensa.

Taycan tuntuu olevan teknisesti niin softan kuin sähköautojen tekniikan osalta Bemaria 10v takanapäin. Bemmillä pääsee 15-16kwh näin nollakelilläkin ja Taycanilla ei meinaa alle 35kwh asettua alle 30km matkoissa. Matka-ajossa saattaa päästä 27kwh/100 paikkeille. Miettinyt, että onko lämpöpumppu jokin vitsi tai muuten täysin epäsopiva härveli possussa. Samoin auton infoteinment/carplay todella hidas ja halvan oloinen bemariin verrattuna, samoin kuin mobiiliappikin.

Oikeastaan kaikki muu paitsi fiilis/ajotuntuma on Bemarissa parempaa, mutta onhan possulla ajossa aivan oma fiiliksensä ja ulkonäkö toista maata 😎 En ole koskaan samaa ajettavuutta kokenut edes kalliimmissa autoissa kuin Taycanissa.

Jatkotakuu on välttämätön niin i4:ssa kuin Taycanissa - liikkeiden turvat ei oikein riitä, molemmissa saa varautua pajalla viettämään aikaa ja goodwilleissä tullaan vastaan lähinnä suuren laskun kera. Onneksi tämä ei ole ongelma ja takuuta saa jatkettua i4:ssa kaiketi 5-7v saakka ja Porschessa 14v asti.

Bmw osalta katso, että on Boset ja mielellää M-sport -paketti, voi kaduttaa muuten jälkeenpäin. Samoin 40-malli tai M50. 35-versiosta voi olla vaikea päästä eroon.

Arvo laskee molemmissa aivan naurettavia määriä, mutta 2-3v ikäisessä edes hieman hidastuu. I4:lla käyttökulut todella pienet, kun on oma laturi.

Omaani olen yrittänyt myydä pois alta pari kuukautta, mutta kysyntä ei ole ainakaan näin loppuvuonna päätä huimannut. Hintaa saa tiputella jatkuvasti, eli kuukaudet näissä syö arvoa, ei niinkään kilometrit 😀

Kilvestä muistankin selanneeni tuon sinunkin BMW i4:n.

Ulkonäöllisesti ehkä itse pitäisin tuota livenä näkemääni autoa vieläkin hienompana. Mutta tosiaan pienempi akku ja vähemmän tehoa siinä.

Eli siis e35 vs e40. Tuo e35 vielä liian kallis, tai sitten nyt myyminen muutenkin hyvin haasteellista (järkevään hintaan). Sun auto kyllä kanssa luulisi menevän jo kaupaksi, jos vaan oikea ostaja sattuu tulemaan. Ei minusta ole kovin kallis. Tuo eDrive35 myyjä kanssa ihmetteli, että miksi ei ole jo myyty bemaria, piti autoa kyllä erittäin hyvänä. Ilmeisesti juuri tuolla BMW:llä oli ajellut itse paikallekin (vaikka pari Taycaniakin oli rivissä).

----

Noilla tiedoilla oma unelma peli voisi olla sopivasti varusteltu i4 M50, mutta ei nyt juuri ehkä vielä tule tai löydy sopivaa. Vaikka sitten ajettavuudessa jääkin kyllä Taycanille.
 
Kilvestä muistankin selanneeni tuon sinunkin BMW i4:n.

Ulkonäöllisesti ehkä itse pitäisin tuota livenä näkemääni autoa vieläkin hienompana. Mutta tosiaan pienempi akku ja vähemmän tehoa siinä.

Eli siis e35 vs e40. Tuo e35 vielä liian kallis, tai sitten nyt myyminen muutenkin hyvin haasteellista (järkevään hintaan). Sun auto kyllä kanssa luulisi menevän jo kaupaksi, jos vaan oikea ostaja sattuu tulemaan. Ei minusta ole kovin kallis. Tuo eDrive35 myyjä kanssa ihmetteli, että miksi ei ole jo myyty bemaria, piti autoa kyllä erittäin hyvänä. Ilmeisesti juuri tuolla BMW:llä oli ajellut itse paikallekin (vaikka pari Taycaniakin oli rivissä).

----

Noilla tiedoilla oma unelma peli voisi olla sopivasti varusteltu i4 M50, mutta ei nyt juuri ehkä vielä tule tai löydy sopivaa. Vaikka sitten ajettavuudessa jääkin kyllä Taycanille.

Eri värivalinnat tekee paljon, muuten ulkoisesti pitäisi olla kaikkien samoja, pl. M50 😊 Itse ihastuin tuohon musta / valkosisusta -comboon, mutta Taycanin koeajo aiheutti liikaa unettomia öitä 😀

Juu, kyllä auto kaupaksi vielä menee. Nyt olen sillä ajanut ostajaa odotellessa, kun on halpoja kilometrejä ja talviautona huomattavasti toimivampi ratkaisu. Autokaupat tarjosi 39 000e, eli kohtalaisen varovaisia hekin ovat ja hyvät katteet haluavat. Vaihtoautona tarjottiin 46-47k, mutta se ei tietysti ole niin vertailukelpoista, kun uudesta eivät tingi.
 
Noh, sitten siihen Audiin. Tämä tuli tosiaan harkintoihin mukaan, koska hinnat (ja osittain myös kulutukset) pyörii aika samoissa luvuissa kuin Polle 2 / Volvo XC40, vaikka kyseessä on selvästi isompi auto, joka oli uutena lähes tuplasti kalliimpi. Olin vähän huolissani, että rakastuisin kaiken järjen hyläten autoon välittömästi, kuten kävi aikanaan ekaa kertaa Citroen C5 X7 leijuvan maton kyytiin hypätessäni, mutta pelko oli turha, ainakin tämän yksilön kohdalla.

Odotin ennakkotietojen perusteella äärimmäistä hiljaisuutta ja pehmeyttä, mutta näistä löyttyi vain jälkimmäinen ja sekin vain osittain. Kyyti oli kyllä pehmeää, mutta jo kuudenkympin vauhdissa tuntui ihmeellistä pientä nypytystä, liekö sitten aurauskulmat tai joku muu juttu vituillaan alustassa. Rengasmelun osalta tuli se vielä isompi pettymys. Toki kyydissä oli talvirenkaat, eli hattuhylly ei ollut paikallaan, mutta silti yllätyin rengasmelun määrästä. Polle oli ihan heittämällä hiljaisempi. Ajaminen tuntui kyllä muuten ihan mukavalta, mutta mitään uskomatonta "wau"-elämystä ei tullut, vaikka kokemusta kyllä häiritsi hieman kontrollien yleinen sekavuus ja se, että yritin epätoivoisesti etsiä adaptiivisen cruisen säätöjä. Niitä ei löytynyt, koska sellaista ei tässä yksilössä ollut. Joku oli speksannut autoon kyllä kaikenmaailman nahkapenkkiä, panoraamaa ja muuta tinkelitankelia, mutta ei mitään ajoavustimia.

Jotenkin nettipuheiden perusteella odotin tuon myös olevan aivan valtavan kokoinen möhkäle, mutta eipä tuo nyt luonnossa nyt mitenkään massiiviselta tuntunut, mutta toisaalta varsin isoja sitä nykyinen (Kia Optima) ja sitä edellinen (mainittu C5) autokin ovat. Korkeutta ja leveyttä löytyy kyllä ja sisätilathan tuossa oli varsin hulppeat. Laatuvaikutelma oli muutenkin varsin hyvä, mutta Polestarin pelkistetyn mutta toimivan keskipaneelin jälkeen Audin kolme näyttöä ja muut säätimet tuntuivat tosiaan varsin sekavilta, mutta tämä vissiin vähän ikäänkuin kuuluu asiaan saksalaisen preemiumin kanssa.

Pitää ehkä vielä toinen yksilö käydä koeajamassa, mutta vähän kyllä hirvittää ajatus preemiumauton preemiumkorjausten preemiumhinnoista jos/kun jotain hajoaa, joten voi olla että ei näin persaukisen kannata lähteä tuollaisen auton kanssa pelleilemään...
Mulla jäi PS2 harkinnan ulkopuolelle rengasmelun (ja mukavuuden) takia ja referenssinä oli Model S, joka ei hintaan nähden ole parhaiten vaimennettu. Koeajetussa E-tronissa on ollut jotkut 22" vaurioituneet vanteet ja kiinalaiset nastarenkaat jos tuo oli tuomio. Itse asiassa koeajoin yhden auton 21" vanteilla ja ne mielestäni pilasivat auton idean kun ajoi back to back 20" vanteilla. Vaihdoin omaan 19":t. Toisin kuin olisi voinut olettaa, ilma-alusta ei mitenkään piilota vannekokoa. Isoista vanteista ja renkaista tulee liian painavat ja kovat ja voisin kuvitella alustan olevan kovilla koeajolla kuuluneen paukkeen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Bemmillä pääsee 15-16kwh näin nollakelilläkin ja Taycanilla ei meinaa alle 35kwh asettua alle 30km matkoissa.

Asiassa voi olla niinkin yksinkertainen asia (osittain) taustalla kuin rengas ja vannekoko.

Tuossa bemmissä on 18" nakit kun ei ole i4m50? Porschessa taas lienee vähintään 20" ja leveyttä 50mm enemmän, riittääkö edes?

Bemariin samankokoiset perhepizzat alle niin varmaan pomppaa kulutus.

Ekopihistelijän kannaltahan tämä nykyinen muoti laittaa alle pieneenkin autoon valtavat pallot on vain huono asia.
 
Asiassa voi olla niinkin yksinkertainen asia (osittain) taustalla kuin rengas ja vannekoko.

Tuossa bemmissä on 18" nakit kun ei ole i4m50? Porschessa taas lienee vähintään 20" ja leveyttä 50mm enemmän, riittääkö edes?

Bemariin samankokoiset perhepizzat alle niin varmaan pomppaa kulutus.

Ekopihistelijän kannaltahan tämä nykyinen muoti laittaa alle pieneenkin autoon valtavat pallot on vain huono asia.

Osittain voi selittyä, mutta mielestäni ei kokonaan. Porsche toki myös painavampi, mutta prosentuaalisesti kulutusero lyhyemmillä matkoilla kuitenkin 100% luokkaa.

Molemmissa 19” talvirenkaat, Porschessa kesällä 20”. Leveyden puolesta molemmissa edessä 245, mutta Porschessa takana somat 275 ”perhepizzat”. Kesänakkien osalta en ole edes varma, kun vein ne suoraan rengashotelliin, muistelen että 285.

Sama ilmiö myös Audin e-tronissa kaverilla, melkoinen sähkösyöppö sekin. Toki itsellä ei kokemusta laajemmin muista sähkiksistä, mutta kontrasti on sen verran suuri, kun noita molempia nyt rinnakkain ajaa, että kiinnostaisi tietää mistä nuo suurimmat erot tulee.

Rangen osalta tämä ainoastaan harmittaa, täytyy hankkia taas uusi halpa polttisauto tiettyihin tarkoituksiin 😀
 
IMHO näissä sähkiksissä mietitään aivan liikaa tuota kwh/100km puolta sekä kiihtyvyyttä suoralla. Samoin kuin polttispuolella kaikkea kiinnostaisi vain litrojen kulutus satasella tai varttimailiajat.
Tärkeintä omasta mielestä on ajo-ominaisuudet kuivalla, miten huonossa kelissä auto toimii sekä onko tarpeeksi tilaa autossa.
-Jari-
 
IMHO näissä sähkiksissä mietitään aivan liikaa tuota kwh/100km puolta sekä kiihtyvyyttä suoralla. Samoin kuin polttispuolella kaikkea kiinnostaisi vain litrojen kulutus satasella tai varttimailiajat.
Tärkeintä omasta mielestä on ajo-ominaisuudet kuivalla, miten huonossa kelissä auto toimii sekä onko tarpeeksi tilaa autossa.
-Jari-
Nykyinen sähköauto on vain 136hv, mutta liukas keli toki heikentää vielä kiihtyvyyttä.

Siksipä autokuumeessa täytyisi saada taas nelivetoinen mielellään käyttöön. Eikä siitä nelivedosta sähkiksessä ole juuri mitään haittaakaan (vain aavistus isompi kulutus).

Toki ihan normaali ajoon ja hyvillä renkailla riittäisi etu- tai takaveto. Periaatteessa riittäisi mahdollisimman pieni, mutta ei oikein ole valikoimaa?

Voi olla että tulee tesla S90D FL, mikä ei kyllä ole yhtään pieni, eli vähän metsään menee.

Muistaakseni sain tesla 3 performancesta ihan kohtuu hinnan aikoinaan (42k€). Eli "pikku" teslaa en haluaisi enää uudelleen, vaan joku muu halpa nelivetoinen. Sitä nyt ei ennakkoon yhtään tiedä, että miten kalliiksi Model S:n käyttö tulee, kun vanha auto kyseessä. Lisäksi ehkä se, että on tosi yleisiä nuo 3 ja Y. S nyt ei aivan niin usein tule vastaan.

Yksi Volvo XC40 T8 ehti mennä kaupaksi, niin ei sitten tullut sellaistakaan tänne. Ja saa nähdä sitten kuinka vaikeaa on vanhan auton myymisen kanssa. Sekin "mielenkiintoista" kuinka paljon puoliso saattaa valittaa teslasta, vai onko mieluinen.

Ainakin tuo S olisi kohtuu tilava ja sähköisellä taka- ja etukontilla. Voi olla toki oikein huonolle tielle vähän liian matala auto? Itse pidän suht tyylikkään näköisenä S faceliftiä, vaikka onkin vanha. Eli siitä pieni plussa.

Ajo-ominaisuudet? Niistä en osaa tarkemmin sanoa. Juuri joku Taycan olisi siihen hyvä. Ja joku kun painottaa vaikkapa mukavuutta ja toinen urheilullisuutta. Itse en ole siis Taycanilla edes ajanut. Mutta esim BMW i4 M50 tykkäsin kyllä.

Huono keli? No siihen ainakin neliveto auttaa. Pääsee liikkeelle hyvin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 929
Viestejä
4 561 197
Jäsenet
75 066
Uusin jäsen
wilhelm-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom