Yleistä keskustelua sähköautoista

Niin hyvää kampanjaa ei melkein voi olla, että tommoseen kätensä kannattais lyödä. Kaikki ton tietää et susihuono "pika"lataus ja susipaska range talvella, varmaan siks käytetytkään ei mee kaupaks mitenkään.
Missä hintaluokassa olisi parempi range?
Eikö tuolla talvella sit pysty 400km matkaa tekemään järkevästi?
 
Missä hintaluokassa olisi parempi range?
Eikö tuolla talvella sit pysty 400km matkaa tekemään järkevästi?

Mikä kamppis bz4x tai subarun vastaava nyt sit on? Toyotan sivuilta ainakaan mitään löydy, Subarulla 0,99 % korko?

Miten ois isoakkuinen Nissan Ariya 0 % 0 kulut?


Ei tollakaan latausnopeudessa hurjastella mut silti keskimäärin dc:ssä 1,5-2x paremmat tehot ku noissa.

Toki, jos aiot tehdä talvella järkevästi 400 km matkan kivasti, niin 800 V arkkitehtuuri on lähes* ainoa ja oikea siihe käyttöön (esilämmityksineen). Ellet sitten aja 200 km ja sit aikaa ladata kohteessa kauan esim. työpäivä ja sit 200 km takas.

Nyrkkisääntö kaikkiin et wltp-100 km niin et pety kesällä motarilla ja wltp/2 niin et pety talvikelissä.

Hyundai Ioniq5/Ioniq6 loistavia yksityisleasingtarjouksia tai 0-korko myös usein. Kialla korkotarjouksia kans harvasepäivä ja varmaan nyt faceliftin (ev6) myötä kaupantekohalut jatkunee. BYDillä tulossa Sealin 2025 faceliftiin 800 V arkkitehtuuri huhujen mukaan.

*) Audi, MB, Kia EV3 yms. löytyy hyviä laakeita latauskäyriä / vois sopia matkan tekoon moni sellainenkin.
 
Viimeksi muokattu:
burzumissa syytä huomioida että sen 0% tarkoittaa että akussa on vielä 5kWh, voipi siis huoletta ajella nollaan ja alle.
 
Täällä ehkä vähän liioitellaan tuon Toyobarun ongelmia, hyvä autohan se on. Mutta jos pitkää matkaa paljon ajaa talvella, niin sitten kannattaa ostaa joku muu. Päivitetyn mallin latausnopeuksista en muista hirveästi vielä lukeneeni. Niissä taisi olla päivityksenä siis tehokkaampi lämpövastus pikalatauksen aikana, eli ei varsinaisesti akun esilämmitystä.

Muutenhan auto pitäisi olla hyvää Toyota-laatua ja ajettavuuttahan on jopa kehuttu. Kyllä noita ainakin Pohjois-Savossa näkee ihan jonkun verran ajossa.
 
Taycanin hankalaan kiipeämiseen liittyen, eikös tuossa faceliftissä ollut todella nopea auton nosto ilmajousilla ylemmäs ovea avattaessa. Mielestäni noissa autogefuhlin videoissa tuollaisenkin esittelyssä näin eli sitä sisäänmenoa on ainakin pyritty helpottamaan.
 
Toki, jos aiot tehdä talvella järkevästi 400 km matkan kivasti, niin 800 V arkkitehtuuri on lähes* ainoa ja oikea siihe käyttöön (esilämmityksineen). Ellet sitten aja 200 km ja sit aikaa ladata kohteessa kauan esim. työpäivä ja sit 200 km takas.
400km pääsee vielä monilla autoilla ilman välilatausta talvellakin, joten jos tuo on se matka mitä varten auto hankitaan, on mahdollista välttää pikalataukset kokonaan.

Kannattaa kokeilla laskea auki paljonko olettaa säästävänsä aikaa esim vuositasolla jos 800V on "valttämätön". Sehän edellyttää myös että mieleinen 800V laturi on siinä kohdassa missä pitää. Jos matka on "vain" 400km niin vähän huonommin suoriutuva autokin tarvitsee vain nopean kusitauon verran virtaa. 800V ero tulee siinä että joutuu juoksemaan...

4-5h jos matkaa säännöllisesti niin hyvät penkit ja matala melutaso on tärkeämpiä ominaisuuksia kuin 800V.
 
400km pääsee vielä monilla autoilla ilman välilatausta talvellakin, joten jos tuo on se matka mitä varten auto hankitaan, on mahdollista välttää pikalataukset kokonaan.

Kannattaa kokeilla laskea auki paljonko olettaa säästävänsä aikaa esim vuositasolla jos 800V on "valttämätön". Sehän edellyttää myös että mieleinen 800V laturi on siinä kohdassa missä pitää. Jos matka on "vain" 400km niin vähän huonommin suoriutuva autokin tarvitsee vain nopean kusitauon verran virtaa. 800V ero tulee siinä että joutuu juoksemaan...

4-5h jos matkaa säännöllisesti niin hyvät penkit ja matala melutaso on tärkeämpiä ominaisuuksia kuin 800V.
Lapsiperheenä turha haaveilla edes 400km ajaa ilman taukoa. Subarulla jos pääsee sen 250km täydellä akulla talvella niin siinäkin saa kuunnella 3h kuunnella millo ollaan perillä itkua..
 
Lapsiperheenä turha haaveilla edes 400km ajaa ilman taukoa. Subarulla jos pääsee sen 250km täydellä akulla talvella niin siinäkin saa kuunnella 3h kuunnella millo ollaan perillä itkua..

Kolmas talvi menossa sähköllä ja 484km WLTP-paperirangella paljon talvimatkaa tehneenä kehtaan sivusta huudella, että 90% sähkiksistä ei mene ihan oikealla talvikelillä 400km eikä mene bz4x/solterrakaan 250km.

Käytännön talvirange on aika tasan puolet WLTP-lukemasta. Siihen on hyvä varautua.

Sitten etelän nollakeleissä tai pikkupakkasella voi asia olla toinen. Samaten jos auto on piuhan päässä öitä, jossa saa normina esilämmiteltyä akkua myöten paikat ja hoitelee näin normiajot sekä tuijottelee vain ajotkn lukemia. Toinen ääripää on kun auto on jääkalikkana joitain päiviä -25’C itsekseen ja siitä lähtee kylille, ajoa reilu 50km niin tähän reissuun esilämmityksellä menikin lähes 1/3 77kWh-akusta.
 
Lapsiperheenä turha haaveilla edes 400km ajaa ilman taukoa. Subarulla jos pääsee sen 250km täydellä akulla talvella niin siinäkin saa kuunnella 3h kuunnella millo ollaan perillä itkua..
Hyvällä tuurilla juuri matkustusmukavuuteen panostamalla tuo kitinä vähenee.

Toyon/subarun latauskyky on kyllä enemmän kuin vähän parhaita 800V autoja huonompi suoritus testien perusteella. Se voi haitata aikanaan auton myymistä seuraavalle, vaikka juuri itselle riittäisi.

Taitaa olla hyvä nyrkkisääntö välttää jokaisen valmistajan ensimmäistä yritystä sähköautoksi.
 
Kyllähän se kylmäkulutus on jotenkin konkreettisempaa sähköautoilla, vaikka ihan perusbensakiululla tuollainen 2x kulutus talvella ei ole mitenkään tavatonta.
 
Kolmas talvi menossa sähköllä ja 484km WLTP-paperirangella paljon talvimatkaa tehneenä kehtaan sivusta huudella, että 90% sähkiksistä ei mene ihan oikealla talvikelillä 400km eikä mene bz4x/solterrakaan 250km.

Käytännön talvirange on aika tasan puolet WLTP-lukemasta. Siihen on hyvä varautua.

Sitten etelän nollakeleissä tai pikkupakkasella voi asia olla toinen. Samaten jos auto on piuhan päässä öitä, jossa saa normina esilämmiteltyä akkua myöten paikat ja hoitelee näin normiajot sekä tuijottelee vain ajotkn lukemia. Toinen ääripää on kun auto on jääkalikkana joitain päiviä -25’C itsekseen ja siitä lähtee kylille, ajoa reilu 50km niin tähän reissuun esilämmityksellä menikin lähes 1/3 77kWh-akusta.
Nykypäivänä on mahdollista valita auto jolla pääsee sen 400km, vaikkei moni pääsisi. Kona 64kwh akulla ei ole enää ihan viimeisintä huutoa vaikka kelpo sähköauto onkin (melko varmaan parempi kuin burzum). Talvesta rangessa kärsivät suhteellisesti enemmän pihit pikkuakkuiset autot, kun lämmitys vie suhteellisesti suuremman osan kapasiteetista.

Se on selvä että 400km siivuja varten on syytä tietää miten range optimoidaan. Itse en ole nähnyt mitään 2x kulutuksia matka-ajossa edes Lapin reissuilla.
 
Kolmas talvi menossa sähköllä ja 484km WLTP-paperirangella paljon talvimatkaa tehneenä kehtaan sivusta huudella, että 90% sähkiksistä ei mene ihan oikealla talvikelillä 400km eikä mene bz4x/solterrakaan 250km.

Käytännön talvirange on aika tasan puolet WLTP-lukemasta. Siihen on hyvä varautua.

Sitten etelän nollakeleissä tai pikkupakkasella voi asia olla toinen. Samaten jos auto on piuhan päässä öitä, jossa saa normina esilämmiteltyä akkua myöten paikat ja hoitelee näin normiajot sekä tuijottelee vain ajotkn lukemia. Toinen ääripää on kun auto on jääkalikkana joitain päiviä -25’C itsekseen ja siitä lähtee kylille, ajoa reilu 50km niin tähän reissuun esilämmityksellä menikin lähes 1/3 77kWh-akusta.
Subarun paperi range 465km. Eli talvella 233km? Ei kovin kaukana 250km.
 
Nykypäivänä on mahdollista valita auto jolla pääsee sen 400km, vaikkei moni pääsisi. Kona 64kwh akulla ei ole enää ihan viimeisintä huutoa vaikka kelpo sähköauto onkin (melko varmaan parempi kuin burzum). Talvesta rangessa kärsivät suhteellisesti enemmän pihit pikkuakkuiset autot, kun lämmitys vie suhteellisesti suuremman osan kapasiteetista.

Se on selvä että 400km siivuja varten on syytä tietää miten range optimoidaan. Itse en ole nähnyt mitään 2x kulutuksia matka-ajossa edes Lapin reissuilla.
Mitä nämä autot maksaa nelivetona?
 
Solterrasta ei näytä.olevan talvifltp kulutusta, mutta nelivetoinen br4z on varmaan pahin, jossa talvikulutus motarilla 22,4 kWh/h 100km. Maantiellä kuitenkin alle 20 ja kun 64 on nettoakkua niin kyllä sillä 300km pitäisi talvellakin päästä. Erityisen huonot ajokelit ja/tai suuret pakkaset erikseen ja tietty ne ketkä eivät pysyttele nopeusrajoituksessa:

Jos ajaa rajoitusten mukaan niin eiköhän sillä talvellakin pärjää. Jos pitää ajella ylinopeutta niin veikkaan että auton muodon takia jo pelkästään kantama loppuu kyllä kesken kun kulutus todennäköisesti nousee aika hurjasti kun auton muoto ei mikään virtaviivainen todellakaan ole.
 
Edellisellä polttiksella meni se 10-12l/100km lähiajossa. Vaikka nykyinen plugari käyttäisi moottoria koko ajan lämmittämiseen niin kulutus on siellä alle 7 todella lyhyillä ajoillakin (about 8km). Keskikulutus se 2,4l/100km eli kyllähän kulutus nousee sitä enemmän mitä lyhyempää pätkää ajaa, mutta olen lohduttautunut sillä että pahimmassakaan skenaariossa ei päästä edellisen polttiksen keskikulutukseen (joka oli muistaakseni 7,3l/100km). 2x kulutukseen on aika vaikea uskoa, mutta kyllä 50% lisää kulutukseen pätkäajossa saa polttiksellakin.

Sähkiksellä todennäköisesti menee lähiajossa suhteessa sähköä aika paljon, varsinkin jos akkuakin lämmitetään. Mutta kantama on yleensä sellainen, että käytännön vaikutus aika pieni (rahallisesti se toki sitten ajan kanssa vaikuttaa jos auto vaikka seisoo pihassa ostosreissun ajan jatkuvasti lämpöä ylläpitäen).
 
Mitä nämä autot maksaa nelivetona?
Teslabjornin excelistä katsoin että burzumilla on ajettu talvirenkain +6C säässä 297km range 90km/h testissä ja Tesla Model 3 LR on ajettu 463km +3C olosuhteissa (ja -16C ajettu 399km vm2021 autolla).

Käytetyistä Model S 100kWh akulla pystyy +400km talvella hyvällä käytännön track recordilla.

Ehkä tuo 400km talvikelissä ei ole niin helppo rasti tuossa hintaluokassa, mutta kelvollinen latauskyky on.
 
Nykypäivänä on mahdollista valita auto jolla pääsee sen 400km, vaikkei moni pääsisi. Kona 64kwh akulla ei ole enää ihan viimeisintä huutoa vaikka kelpo sähköauto onkin (melko varmaan parempi kuin burzum). Talvesta rangessa kärsivät suhteellisesti enemmän pihit pikkuakkuiset autot, kun lämmitys vie suhteellisesti suuremman osan kapasiteetista.

Se on selvä että 400km siivuja varten on syytä tietää miten range optimoidaan. Itse en ole nähnyt mitään 2x kulutuksia matka-ajossa edes Lapin reissulla.

Tämän takia kirjoitin 90% autoista. Voisin jopa nostaa, että 95% sähkiksistä joihin meillä normijengillä on edes jotkut paukut hommata.

Toisena käytännön tasolla sitä akkua ei oikein ajella 100% -> 0% varsinkaan talvella, jolloin range jää entisestään pienemmäksi. Nollakelissä ja vielä -10’C ei varmasti mitään isompia ongelmia.

Onneksi varsinkin etelästä ajavana pohjoiseen ei noita vaikeampia kelejä ole kuin max pari kuukautta vuodessa. Kotipihasta pk-seudulla kun lähtisin oikeasti kunnon talvikelissä Burzumilla niin eka pakollinen stoppi taitaisi tulla jo Lahden motarin jälkeen Kuortissa parin tunnin ajolla vs. yleensä menee Juva/Joroinen (oikein vaikealla kelillä 484km wltp:lla ei uskaltanut ajaa kuin Mikkeliin johon 230km, mutta näitä kelejä tulee kerran vuodessa). Siltikin seuraavaksi sähkikseksi houkuttaisi katsastaa Solterra ihan tuon kamppishinnan takia. Ajelisi sitten pidemmät reissut toisella käyttövoimalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän takia kirjoitin 90% autoista. Voisin jopa nostaa, että 95% sähkiksistä joihin meillä normijengillä on edes jotkut paukut hommata.

Toisena käytännön tasolla sitä akkua ei oikein ajella 100% -> 0% varsinkaan talvella, jolloin range jää entisestään pienemmäksi. Nollakelissä ja vielä -10’C ei varmasti mitään isompia ongelmia.
Tesla Model 3:lla pääsee ja pelkästään ne laskemalla tilastosi ei päde.

Tuo Konakin on maksanut alkaen 43ke ja sen verran nyt käytettyyn laittamalla saa jo vaikka mitä.
 
Tesla Model 3:lla pääsee ja pelkästään ne laskemalla tilastosi ei päde.

Tuo Konakin on maksanut alkaen 43ke ja sen verran nyt käytettyyn laittamalla saa jo vaikka mitä.

Varmasti pääsee ja ”pääsee” sekä talvikelejäkin, tilanteita, auton tilatarpeita sekä reittejä on erilaisia. Yleissääntönä silti toistan, että on hyvä varautua aidossa talvikelissä noin puoleen wltp-lukemasta niin ei tule pahoja pettymyksiä.

Käytetyissä vielä muuten hyvä huomioida, että akun kapastakin on lähtenyt siivu joten se ylioptimistinen wltp-lukema on taas hitusen kauempana.
 
Niin... Tätä foraa kun lukee, niin ihan kuin jengi ei edes oikeesti ajelis sähköautoillaan (tai liekö omistaakaan) vaan pitävät vitriinissä ja käyvät foralla väittämässä "juu 90 % sähköautoista pääsee talvella 400 km" (ilmeisesti Suomessa kuitenkin, monellako välilatauksella). Sit kun tulee paljo lunta ja pakkasta + jos ei halua pakastimella ajaa, niin 90 % sähköautoista range alkaa max 2:lla jos lähtee kylmällä akulla jne. Varsinkin jos meinaa ajaa rajoitusten mukaan ja on vaikka useempi stintti/lämmitys. Käytännön perheajot on kuitenkin sitten myös eri ku Björn N:n rangetesti tai jos joku myötätuulessa myrskyllä köröttelee mummojen tukkeena lämmöt pois + mankka pois. Ja harva sitä 0 %:iin haluaa ajaa akkuansa kuitenkaan eli 100-0-100-0-100 jne., mä ajelen ainakin 20-80 % nurkilla suurimmalti osin.
 
Kyllähän se kylmäkulutus on jotenkin konkreettisempaa sähköautoilla, vaikka ihan perusbensakiululla tuollainen 2x kulutus talvella ei ole mitenkään tavatonta.
No on se, jos ei kahva edellä etene.
Kyllä tuollaista pätkäajossa tulee. Tai ainakin ihan omakohtaisesti tuollaisia lukuja joskus mitannut. Enää ei oikein pätkäajoa pääse ajelemaan.

TM on mitannut talvivertailussa kulutuksia viime vuosina:

Screenshot_20241228-130941~2.png


Screenshot_20241228-131114~2.png


Screenshot_20241228-131025~2.png
 
Me ollaan -23 Tesla Model Y LR AWD:llä 19" kitkoilla päästy käytännössä missä talvikelissä tahansa 300km ilman latausta. Jätetään ne -30 pakkaset kuitenki pois. Kuopio-Oulu väli mitä ajetaan usein eli alussa on pätkää motaria mut sit pääosin 80 (mittarivauhtia 86), lopussa taas 100. Joku 290km tulee yhteesä. Lämpimästä lähtö 100% ja aina on ollu mukavat 10-20% akkua perillä. Joskus ehkä arvionu lähtiessä jotai 7-8% mut yleensä se perilletulo% kasvaa muutamia prosentteja matkan aikana. Kesällä ladataan tuolle välille vaan 80%. Eli lauhemmilla keleillä jos vetäis 0% niin päästäs ehkä jopa se 400km talvella, mutta kyllä mä toki perheen kanssa reissatessa silti pysähdyn lataamaan jos pitää 400km ajaa talvella.

Perheen kanssa toki pitää aina pysähtyä tuollakin välillä vaihtamaan vaippoja, niin sama ois pysähtyä laturille, mutta usein kyllä vaihdetaan ajan säästön takia bussipysäkillä, koska ei oo pakko ladata.

Tällä kokemuksella kokisin, että LR Model 3 pääsee sen mainitun 400km niin ettei tartte nollille vetää suurimmassa osassa talvikelejä.

Jos taas matka on 100kmh ison osan matkaa niin varmasti on sitten lyhyempi range.
 
Viimeksi muokattu:
Piti tuossa syksyllä taloudessa vaihtaa autoa ja kyllä tuo talvirangen riittämättömyys järkevässä hintaluokassa oli yksi iso este siirtyä sähköön.

Nyt on alkanut vähän paremmin tulla pikalatureita, mutta tästä tampereelta kun lähtee etelä-pohjanmaan kautta tuonne pohjois-pohjanmaalle niin 200km pitäisi mennä kelissä kuin kelissä ainakin. Eli käytännössä se wltp pitäisi olla 500km+ jotta jäisi riittävä pelivara jos ei esim pääse 100% akulla lähtemään.

Väliratkaisuna sitten alle 1.0tsi vag vailla kuolemanpelkoa ja ostohousut myöhemmin jalkaan kunhan tässä s-käyrällä päästään vielä vähän eteenpäin.

Ev3 ja Elroq näyttää molemmat houkuttelevilta, joskin niilläkin iso akku vetää hinnan yli 50k rajan joka on kaikilla mittareilla aika iso kasa rahaa ihan tavallisesta autosta.

Edit ja lisätään vielä sekin, että kilsoja ei enää nykyään tule vuodessa kuin 15-20tkm niin ei pääse sillä "säästöt huomioiden" kortilla tienaamaan polttiaineiden hinnan ollessa taas kohtuullisia. Jos ajoja olisi vaikka 25tkm ja bensa 2,2€/l niin sitten excelillä saiis paljon helpommin todisteltua itselleen tarpeen 500km+ wltp sähköautolle.
 
Tällä kokemuksella kokisin, että LR Model 3 pääsee sen mainitun 400km niin ettei tartte nollille vetää suurimmassa osassa talvikelejä.
Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun oikeasti kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.

Tyyliin uusi LR Highland nollakelissä märällä 90km/h testissä 460km ja 120km/h 330km... ero on aika massiivinen kun vauhtia nostaa 90:stä ylöspäin.

1735386391018.png
 
Viimeksi muokattu:
Käytännössä suurin vaikutus on tiheämmällä ilmalla joka vaikuttaa motarinopeuksisa paljon enemmän kuin lämmityksen vaikutus kovilla pakkasilla. Joo, toki se lämmitys vie mutta kyllä se tiheämpi ilma on joka vaikuttaa. Kesällä taas alle 28 asteen on taloudellisempaa vaikka ilmastointi olisi päällä koska ilmanvastus pieni ja vasta tuon jälkeen ilmastointi alkaa viedä enemmän kuin lämpötilan nosto alentaa ilmanvastusta.
 
Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.
Joo nuo 100-120 vauhdit on eri maailmaa. Mun kokemukset on siitä, että on 80-100 rajoitusta sekaisin, mutta pääosin 80, kuten tuossa teksitssäni kirjoitin. Pitää muistaa kertoa, että missä vauhdissa se 400 pitäisi toteutua.
 
Joo nuo 100-120 vauhdit on eri maailmaa. Mun kokemukset on siitä, että on 80-100 rajoitusta sekaisin, mutta pääosin 80, kuten tuossa teksitssäni kirjoitin. Pitää muistaa kertoa, että missä vauhdissa se 400 pitäisi toteutua.
Totta. Ne kesän 100km/h on talvella vaan 80km/h. Mutta sekin riippuu missä ajelee.

Tuli jätettyä sähköauto kotiin (tai siis tutun luokse) ja tutun Ford Fiesta automaatilla tehtiin 700km ajot. Bensankulutus näytti auton mukaan 5.0. 80km/h tietä vain oli Suomen poikki. Mutta 8h 30min kestäisi ajella tuo 700km reissu, eli kyllä siihen niitä lataustaukojakin saa hyvin. Jos vaan olisi ollut latureita sillä välillä. Kesällä kyllä meni ihan ok sähköautollakin. Väli siis Seinäjoki - Kajaani.

Vähän se siis vaatii viitseliäisyyttä latailla, vaikka jollain olisi hyväkin sähköauto alla.
 
Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun oikeasti kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.

Tyyliin uusi LR Highland nollakelissä märällä 90km/h testissä 460km ja 120km/h 330km... ero on aika massiivinen kun vauhtia nostaa 90:stä ylöspäin.

1735386391018.png
Tuo nopeus itselläkin usein unohtuu kun ihmiset kysyy mikä on range talvella ja vastaan että 200 km on hyvä väli ladata ja 300 menee jos ihan täydestä uskaltaa melkein tyhjäksi päästää. Omat talvimatkailut kun on rajoittunut tuonne Ruotsi - Tanska suunnalle jossa talvellakin saa ajaa 120 ja 130.

80/100 rajoituksilla en epäile etteikö 400 km olisi mahdollista.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Niin... Tätä foraa kun lukee, niin ihan kuin jengi ei edes oikeesti ajelis sähköautoillaan (tai liekö omistaakaan) vaan pitävät vitriinissä ja käyvät foralla väittämässä "juu 90 % sähköautoista pääsee talvella 400 km" (ilmeisesti Suomessa kuitenkin, monellako välilatauksella). Sit kun tulee paljo lunta ja pakkasta + jos ei halua pakastimella ajaa, niin 90 % sähköautoista range alkaa max 2:lla jos lähtee kylmällä akulla jne. Varsinkin jos meinaa ajaa rajoitusten mukaan ja on vaikka useempi stintti/lämmitys. Käytännön perheajot on kuitenkin sitten myös eri ku Björn N:n rangetesti tai jos joku myötätuulessa myrskyllä köröttelee mummojen tukkeena lämmöt pois + mankka pois. Ja harva sitä 0 %:iin haluaa ajaa akkuansa kuitenkaan eli 100-0-100-0-100 jne., mä ajelen ainakin 20-80 % nurkilla suurimmalti osin.
En tiedä mihin käyttäisin tommosta rangea. Talon molemmilla pikkuakkuisilla pattereilla ajettu nyt alle 2 vuoteen yhteensä 110 tkm. Ei ole tullut 400 km talvirangeja ikävä, mitä se itse kullekin tarkoittaa.
 
Joo nuo 100-120 vauhdit on eri maailmaa. Mun kokemukset on siitä, että on 80-100 rajoitusta sekaisin, mutta pääosin 80, kuten tuossa teksitssäni kirjoitin. Pitää muistaa kertoa, että missä vauhdissa se 400 pitäisi toteutua.

Jep, nopeuden nostaminen 100->120kmh vaikuttaa isosti. Myös jo 110kmh imaisee aika paljon nopeammin akkua.

Ja vielä aikaisempaan kommenttiini tarkennettuna, että se parin kuukauden talvikeli ei ole nollakelissä vaan esim. nyt ennen pyhiä ajelin 840km Kuusamoon ja pakkasta Mikkelistä eteenpäin päälle -20’C ja kylmimmillään -26’C taisi olla. Siinä range aika nopeasti alkaa olla todella monessa 2xx km varsinkin jos alkulämmöt otetaan akusta. Käytännössä ajelen noin +10kmh tikkarinopeuteen ja esim Lahden motarin pohjoisessa päässä oli lähtenyt reilu puolet akun kapasta.

Aivan varmasti tuolla 77kWh akullakin saisi pihisteltyä esilämmitetyllä autolla max -10’Cssa nätisti 80kmh ajamalla 300-350km. Sen mitä nyt talvikausina tullut ~70tkm ajettua sähkiksellä, niin moni juttu vaikuttaa matkantekoon niin ei toi aina mitään juhlaa ole.

Hyvä juttu on nyt, että laturi-infra alkaa olla todella hyvällä tasolla. Sen pohjalta en oikeastaan edes kaipaa yli 300km talvirangea. Ainoa juttu onkin vuodenajasta riippumatta, että matkassa pysähdykset tehdään enemmän auton ehdoilla ja talvella niitä vain tulee vähän useammin.
 
Viimeksi muokattu:

Mersu kehittelee "suljettuja" jarruja joissa jaahdytys menee samaan kiertoon akun jaahdytyksen kanssa. Jos siina samalla paasisivat eroon jarrunesteiden vaihtamisen tarpeesta niin voidaan olla lahella autoa jota ei tarvitse ikina huoltaa. Raitisilmasuodattimen vaihtoa on vaikea sanoa huoltamiseksi.

Itselleni auton huoltamisessa suurin arsytys on se etta etta paljon mieluummin kaytan aikanaani johonkin muuhun kuin auton kuljettamiseen huoltamolle ja sijaisauton miettimiseen.
 
Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun oikeasti kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.

Tyyliin uusi LR Highland nollakelissä märällä 90km/h testissä 460km ja 120km/h 330km... ero on aika massiivinen kun vauhtia nostaa 90:stä ylöspäin.

1735386391018.png

Siks noita teslailijoita on joka päivä Turun motarilla köröttelemässä 80 km/h, haittaa jo meikäläisen bisneksiä kun hidastaa työmatkaa ku saa noita pujotella. Sitte kehutaan et "joo menee 400 km kelissä ku kelissä" ku lähtee jostain +40C autotallista ja töissä pitää hallissa autoa ja ajaa 40 km/h alinopeutta ilman ilmastointia tai lämmitystä nenä kiinni rekan perseessä kesärenkailla ettei oo vierinvastusta.
 

Mersu kehittelee "suljettuja" jarruja joissa jaahdytys menee samaan kiertoon akun jaahdytyksen kanssa. Jos siina samalla paasisivat eroon jarrunesteiden vaihtamisen tarpeesta niin voidaan olla lahella autoa jota ei tarvitse ikina huoltaa. Raitisilmasuodattimen vaihtoa on vaikea sanoa huoltamiseksi.

Itselleni auton huoltamisessa suurin arsytys on se etta etta paljon mieluummin kaytan aikanaani johonkin muuhun kuin auton kuljettamiseen huoltamolle ja sijaisauton miettimiseen.
Onpa suuri ärsytys, jos 2v välein pitää autoa käyttää huollossa… mulla ainakin 2v ilman kilometrirajaa huoltoväli. Ja eiköhän sähkärissä 100tkm kestä ainakin jarrupalatkin…
 
Onpa suuri ärsytys, jos 2v välein pitää autoa käyttää huollossa… mulla ainakin 2v ilman kilometrirajaa huoltoväli. Ja eiköhän sähkärissä 100tkm kestä ainakin jarrupalatkin…
Sita kun asuu pienellä paikkakunnalla niin se jopa rajoittaa auton hankintaa koska täytyy miettiä mitkä autot voidaan huoltaa lähistöllä.

Ja ongelma ei ole jarrupalojen kestävyys vaan se että jarru nesteitä tarvitsee vaihtaa yleensä kerran kahteen vuoteen, jos mennään valmistajan suositusten mukaan.
 
Käyttöliittymän osalta arvioituna melkein tykkäsin Q6:sta enemmän. Macan tuoksahti vähän menneisyydeltä pienen "upotetun" ruutunsa kanssa. Ei minusta ollut ihan niin nopeakaan. HUD oli ihan hieno, jäi vain epäselväksi grafiikat jossain tilanteissa (mitä niillä yritettiin kertoa). Aika first-world-problems, mutta molemmissa mietin rengasmelun määrää. Macanissa oli 22" ilmajousin ja Q6 20", mutta joku volttottava malli. Eivät rämisseet tms. mutta jotenkin olisi toivonut merkittävää eroa vaikka korealaiseen nähden.
Itse valitsin Macan 4 enkä SQ6 aika pitkälti tuon kojelaudan ja näyttöjen takia. Ek kiinnosta mikään jättinäyttö xx appitiilellä.

Toki Macan on muutenkin hiton paljon parempi ajettavuudeltaan, laatutuntumaltaan jne.

Rengasmelua tosiaan on enemmän verrattuna entiseen e-troniin, mutta tuon olin hyväksynyt mielessäni jo etukäteen. Mikään meluisa auto ei kuitenkaan tämäkään ole.
 
Audi on tosiaan hinnoiteltu suht ylös, kun perus Macanin saa samaan hintaan jos Audiin ruksii edes ok. varustetason. Ja Macan on sisätilloiltaan paljon laadukkaamman oloinen. Tosin mitä Kris Rifan jutuista voi päätellä niin Audissa on aika paljon tinkivaraa kun taas Macanissa sellaista sitten ei ole ollenkaan ja autoja joutuu hetken myös todennäköisesti odottamaan (kysyntä on aika korkealla).
 
Hyvä se on, kunhan oman ajoprofiilinsa tietää. Foorumilouskuttajien väsyneet dissaukset kannattaa jättää huomiomatta.
Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.. Muotoilu aivan kamala. Lähinnä tulee ioniq 5 mieleen, että onko minkä ikäinen lapsi osallistunut suunnitteluun? Ehkäpä 5 vuotias. Kiimat vielä pahempia.
Hyndai tietenkin voisi olla rouvan mieleen. Nimestä tulee lähinnä mieleen ensimmäisenä jokin kodinkone. Ei auto.
 
Itse valitsin Macan 4 enkä SQ6 aika pitkälti tuon kojelaudan ja näyttöjen takia. Ek kiinnosta mikään jättinäyttö xx appitiilellä.

Toki Macan on muutenkin hiton paljon parempi ajettavuudeltaan, laatutuntumaltaan jne.

Rengasmelua tosiaan on enemmän verrattuna entiseen e-troniin, mutta tuon olin hyväksynyt mielessäni jo etukäteen. Mikään meluisa auto ei kuitenkaan tämäkään ole.
Kävitkö ajamassa sen karvalakki Q6:n rautajousilla, joita tuli ensimmäisenä ajoon? Se oli nihkeähkö, SQ6 paransi siitä varsinkin penkkien osalta todella paljon. Ei tuo Macanin sisustan laatu herättänyt minussa mitään suuria tuntemuksia, ihan samalla tasolla Audin kanssa. Enemmänkin oli Porschelle ”aha” tasoa, kun eroa Audiin ei riittävästi löytynyt. Toki autojen hinnat sen verran lähellä, että näin voisi kuvitellakin olevan.

Se kuopassa oleva näyttöpaneeli ei käytettävyydeltään loistanut. Tyylillisesti toki perinteisempi, mutta siitä jäi kaikkein heikoin vaikutelma autossa.

Ajettavuudessa en myöskään huomannut eroa siinä määrin, että sanoisin hiton paljon paremmaksi. Toki koeajo oli leppoisaa motariköröttelyä, mutta siihen käyttöön auto minulle muutenkin pääasiassa tulisi.
 
Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.. Muotoilu aivan kamala. Lähinnä tulee ioniq 5 mieleen, että onko minkä ikäinen lapsi osallistunut suunnitteluun? Ehkäpä 5 vuotias. Kiimat vielä pahempia.
Hyndai tietenkin voisi olla rouvan mieleen. Nimestä tulee lähinnä mieleen ensimmäisenä jokin kodinkone. Ei auto.
Huonojahan ne kaikki autot ovat tavalla tai toisella, kovin homma on löytää itselle se vähiten huonoin vaihtoehto.
 
Makuasioista nyt on turha kiistellä. Nykymarkkinoilla on hyvin vähän niin rumia autoja että ulkonäkö muodostuisi ostamisen esteeksi. Ehkä tasatilanteessa se voi sitten ratkaista.

Edes tuo Dongfeng Nammi Box ei ole niin ruma että jättäisin ulkonäön takia ostamatta, kiinalaisuus ja naurettava nimi paljon merkittävempiä.
 
Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.. Muotoilu aivan kamala. Lähinnä tulee ioniq 5 mieleen, että onko minkä ikäinen lapsi osallistunut suunnitteluun? Ehkäpä 5 vuotias. Kiimat vielä pahempia.
Hyndai tietenkin voisi olla rouvan mieleen. Nimestä tulee lähinnä mieleen ensimmäisenä jokin kodinkone. Ei auto.
Makuasioita toki kaikki, mutta aika ihmeellistä se monen auton muotokieli tällä hetkellä on. Japsit Toyota etunenässä varsinkin ovat lähteneet ihan ihmeelliseen kirveellä joka suuntaa veistettyyn lookkiin 2010 luvun aikana. Noissa ei edes ollut perusteena mitään sähköistyslisää, kuten monella muulla merkillä alussa. Onneksi niist sähkönsinisistä korosteista on pitkälle luovuttu. Teslat ja mersut ovat toinen ääripää ilmanvastus edellä muotoiltuna.
 
Audi on tosiaan hinnoiteltu suht ylös, kun perus Macanin saa samaan hintaan jos Audiin ruksii edes ok. varustetason. Ja Macan on sisätilloiltaan paljon laadukkaamman oloinen. Tosin mitä Kris Rifan jutuista voi päätellä niin Audissa on aika paljon tinkivaraa kun taas Macanissa sellaista sitten ei ole ollenkaan ja autoja joutuu hetken myös todennäköisesti odottamaan (kysyntä on aika korkealla).
Macanin kun ruksii mieleisekseen, niin hinta kipuaa aikasen korkeaksi. Hyvin korkeaksi. Q6: ssa sentään aikasen hyvä perusvarustelu vrt Macan.

No, Possu on aina possu, ja hinta sen mukainen. Audi Q6 nyt on pirkkapossu.

Ja onhan tuo Q6 sen sisusta mielestäni enemmän nykypäivää kuin Macanin.
 
Itselleni auton huoltamisessa suurin arsytys on se etta etta paljon mieluummin kaytan aikanaani johonkin muuhun kuin auton kuljettamiseen huoltamolle ja sijaisauton miettimiseen.
Mulla eniten ärsyttää se että pitää jonkun muun antaa huoltaa. Ilmeisesti Teslalla asia on paremmin(?) mutta muilla perinteistä salatiedettä että kunnon ohjeita ei saa mistään ja jos ei ole jotain 20.000€ softaa ostettuna ei voi merkata että huolto tehty. Jos nyt edes öljynvaihdot jne. saisi itse tehdä niin vähän helpottaisi.

Jos jotain lisämääräyksiä EU:lta haluaisin niin valmistajat pitäisi pakottaa jakamaan korjaamokäsikirjat auton mukana. Samaten kuvaus miten se auto toimii pitäisi olla selkeät ettei tarvitse olla harrastajien testien varassa että mitä missäkin tilanteessa tapahtuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 931
Viestejä
4 561 242
Jäsenet
75 066
Uusin jäsen
wilhelm-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom