- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 9 128
Kyllä tuollaista pätkäajossa tulee. Tai ainakin ihan omakohtaisesti tuollaisia lukuja joskus mitannut. Enää ei oikein pätkäajoa pääse ajelemaan.No on se, jos ei kahva edellä etene.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä tuollaista pätkäajossa tulee. Tai ainakin ihan omakohtaisesti tuollaisia lukuja joskus mitannut. Enää ei oikein pätkäajoa pääse ajelemaan.No on se, jos ei kahva edellä etene.
Teslabjornin excelistä katsoin että burzumilla on ajettu talvirenkain +6C säässä 297km range 90km/h testissä ja Tesla Model 3 LR on ajettu 463km +3C olosuhteissa (ja -16C ajettu 399km vm2021 autolla).Mitä nämä autot maksaa nelivetona?
Nykypäivänä on mahdollista valita auto jolla pääsee sen 400km, vaikkei moni pääsisi. Kona 64kwh akulla ei ole enää ihan viimeisintä huutoa vaikka kelpo sähköauto onkin (melko varmaan parempi kuin burzum). Talvesta rangessa kärsivät suhteellisesti enemmän pihit pikkuakkuiset autot, kun lämmitys vie suhteellisesti suuremman osan kapasiteetista.
Se on selvä että 400km siivuja varten on syytä tietää miten range optimoidaan. Itse en ole nähnyt mitään 2x kulutuksia matka-ajossa edes Lapin reissulla.
Tesla Model 3:lla pääsee ja pelkästään ne laskemalla tilastosi ei päde.Tämän takia kirjoitin 90% autoista. Voisin jopa nostaa, että 95% sähkiksistä joihin meillä normijengillä on edes jotkut paukut hommata.
Toisena käytännön tasolla sitä akkua ei oikein ajella 100% -> 0% varsinkaan talvella, jolloin range jää entisestään pienemmäksi. Nollakelissä ja vielä -10’C ei varmasti mitään isompia ongelmia.
Tesla Model 3:lla pääsee ja pelkästään ne laskemalla tilastosi ei päde.
Tuo Konakin on maksanut alkaen 43ke ja sen verran nyt käytettyyn laittamalla saa jo vaikka mitä.
Kyllähän se kylmäkulutus on jotenkin konkreettisempaa sähköautoilla, vaikka ihan perusbensakiululla tuollainen 2x kulutus talvella ei ole mitenkään tavatonta.
No on se, jos ei kahva edellä etene.
Kyllä tuollaista pätkäajossa tulee. Tai ainakin ihan omakohtaisesti tuollaisia lukuja joskus mitannut. Enää ei oikein pätkäajoa pääse ajelemaan.
Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun oikeasti kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.Tällä kokemuksella kokisin, että LR Model 3 pääsee sen mainitun 400km niin ettei tartte nollille vetää suurimmassa osassa talvikelejä.
Joo nuo 100-120 vauhdit on eri maailmaa. Mun kokemukset on siitä, että on 80-100 rajoitusta sekaisin, mutta pääosin 80, kuten tuossa teksitssäni kirjoitin. Pitää muistaa kertoa, että missä vauhdissa se 400 pitäisi toteutua.Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.
Totta. Ne kesän 100km/h on talvella vaan 80km/h. Mutta sekin riippuu missä ajelee.Joo nuo 100-120 vauhdit on eri maailmaa. Mun kokemukset on siitä, että on 80-100 rajoitusta sekaisin, mutta pääosin 80, kuten tuossa teksitssäni kirjoitin. Pitää muistaa kertoa, että missä vauhdissa se 400 pitäisi toteutua.
Tuo nopeus itselläkin usein unohtuu kun ihmiset kysyy mikä on range talvella ja vastaan että 200 km on hyvä väli ladata ja 300 menee jos ihan täydestä uskaltaa melkein tyhjäksi päästää. Omat talvimatkailut kun on rajoittunut tuonne Ruotsi - Tanska suunnalle jossa talvellakin saa ajaa 120 ja 130.Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun oikeasti kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.
Tyyliin uusi LR Highland nollakelissä märällä 90km/h testissä 460km ja 120km/h 330km... ero on aika massiivinen kun vauhtia nostaa 90:stä ylöspäin.
![]()
En tiedä mihin käyttäisin tommosta rangea. Talon molemmilla pikkuakkuisilla pattereilla ajettu nyt alle 2 vuoteen yhteensä 110 tkm. Ei ole tullut 400 km talvirangeja ikävä, mitä se itse kullekin tarkoittaa.Niin... Tätä foraa kun lukee, niin ihan kuin jengi ei edes oikeesti ajelis sähköautoillaan (tai liekö omistaakaan) vaan pitävät vitriinissä ja käyvät foralla väittämässä "juu 90 % sähköautoista pääsee talvella 400 km" (ilmeisesti Suomessa kuitenkin, monellako välilatauksella). Sit kun tulee paljo lunta ja pakkasta + jos ei halua pakastimella ajaa, niin 90 % sähköautoista range alkaa max 2:lla jos lähtee kylmällä akulla jne. Varsinkin jos meinaa ajaa rajoitusten mukaan ja on vaikka useempi stintti/lämmitys. Käytännön perheajot on kuitenkin sitten myös eri ku Björn N:n rangetesti tai jos joku myötätuulessa myrskyllä köröttelee mummojen tukkeena lämmöt pois + mankka pois. Ja harva sitä 0 %:iin haluaa ajaa akkuansa kuitenkaan eli 100-0-100-0-100 jne., mä ajelen ainakin 20-80 % nurkilla suurimmalti osin.
Joo nuo 100-120 vauhdit on eri maailmaa. Mun kokemukset on siitä, että on 80-100 rajoitusta sekaisin, mutta pääosin 80, kuten tuossa teksitssäni kirjoitin. Pitää muistaa kertoa, että missä vauhdissa se 400 pitäisi toteutua.
Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun oikeasti kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.
Tyyliin uusi LR Highland nollakelissä märällä 90km/h testissä 460km ja 120km/h 330km... ero on aika massiivinen kun vauhtia nostaa 90:stä ylöspäin.
![]()
Onpa suuri ärsytys, jos 2v välein pitää autoa käyttää huollossa… mulla ainakin 2v ilman kilometrirajaa huoltoväli. Ja eiköhän sähkärissä 100tkm kestä ainakin jarrupalatkin…
Mersu kehittelee "suljettuja" jarruja joissa jaahdytys menee samaan kiertoon akun jaahdytyksen kanssa. Jos siina samalla paasisivat eroon jarrunesteiden vaihtamisen tarpeesta niin voidaan olla lahella autoa jota ei tarvitse ikina huoltaa. Raitisilmasuodattimen vaihtoa on vaikea sanoa huoltamiseksi.
Itselleni auton huoltamisessa suurin arsytys on se etta etta paljon mieluummin kaytan aikanaani johonkin muuhun kuin auton kuljettamiseen huoltamolle ja sijaisauton miettimiseen.
Sita kun asuu pienellä paikkakunnalla niin se jopa rajoittaa auton hankintaa koska täytyy miettiä mitkä autot voidaan huoltaa lähistöllä.Onpa suuri ärsytys, jos 2v välein pitää autoa käyttää huollossa… mulla ainakin 2v ilman kilometrirajaa huoltoväli. Ja eiköhän sähkärissä 100tkm kestä ainakin jarrupalatkin…
Hyvä se on, kunhan oman ajoprofiilinsa tietää. Foorumilouskuttajien väsyneet dissaukset kannattaa jättää huomiotta.Kokemuksia uudistuneesta subaru solterra/toyota bz4x. Minkälainen range talvella? Miten pikalataus?
Näissä olisi hyvä kampanja menossa tällä hetkellä...
Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.. Muotoilu aivan kamala. Lähinnä tulee ioniq 5 mieleen, että onko minkä ikäinen lapsi osallistunut suunnitteluun? Ehkäpä 5 vuotias. Kiimat vielä pahempia.Hyvä se on, kunhan oman ajoprofiilinsa tietää. Foorumilouskuttajien väsyneet dissaukset kannattaa jättää huomiomatta.
Kävitkö ajamassa sen karvalakki Q6:n rautajousilla, joita tuli ensimmäisenä ajoon? Se oli nihkeähkö, SQ6 paransi siitä varsinkin penkkien osalta todella paljon. Ei tuo Macanin sisustan laatu herättänyt minussa mitään suuria tuntemuksia, ihan samalla tasolla Audin kanssa. Enemmänkin oli Porschelle ”aha” tasoa, kun eroa Audiin ei riittävästi löytynyt. Toki autojen hinnat sen verran lähellä, että näin voisi kuvitellakin olevan.Itse valitsin Macan 4 enkä SQ6 aika pitkälti tuon kojelaudan ja näyttöjen takia. Ek kiinnosta mikään jättinäyttö xx appitiilellä.
Toki Macan on muutenkin hiton paljon parempi ajettavuudeltaan, laatutuntumaltaan jne.
Rengasmelua tosiaan on enemmän verrattuna entiseen e-troniin, mutta tuon olin hyväksynyt mielessäni jo etukäteen. Mikään meluisa auto ei kuitenkaan tämäkään ole.
Huonojahan ne kaikki autot ovat tavalla tai toisella, kovin homma on löytää itselle se vähiten huonoin vaihtoehto.Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.. Muotoilu aivan kamala. Lähinnä tulee ioniq 5 mieleen, että onko minkä ikäinen lapsi osallistunut suunnitteluun? Ehkäpä 5 vuotias. Kiimat vielä pahempia.
Hyndai tietenkin voisi olla rouvan mieleen. Nimestä tulee lähinnä mieleen ensimmäisenä jokin kodinkone. Ei auto.
Makuasioita toki kaikki, mutta aika ihmeellistä se monen auton muotokieli tällä hetkellä on. Japsit Toyota etunenässä varsinkin ovat lähteneet ihan ihmeelliseen kirveellä joka suuntaa veistettyyn lookkiin 2010 luvun aikana. Noissa ei edes ollut perusteena mitään sähköistyslisää, kuten monella muulla merkillä alussa. Onneksi niist sähkönsinisistä korosteista on pitkälle luovuttu. Teslat ja mersut ovat toinen ääripää ilmanvastus edellä muotoiltuna.Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.. Muotoilu aivan kamala. Lähinnä tulee ioniq 5 mieleen, että onko minkä ikäinen lapsi osallistunut suunnitteluun? Ehkäpä 5 vuotias. Kiimat vielä pahempia.
Hyndai tietenkin voisi olla rouvan mieleen. Nimestä tulee lähinnä mieleen ensimmäisenä jokin kodinkone. Ei auto.
Macanin kun ruksii mieleisekseen, niin hinta kipuaa aikasen korkeaksi. Hyvin korkeaksi. Q6: ssa sentään aikasen hyvä perusvarustelu vrt Macan.Audi on tosiaan hinnoiteltu suht ylös, kun perus Macanin saa samaan hintaan jos Audiin ruksii edes ok. varustetason. Ja Macan on sisätilloiltaan paljon laadukkaamman oloinen. Tosin mitä Kris Rifan jutuista voi päätellä niin Audissa on aika paljon tinkivaraa kun taas Macanissa sellaista sitten ei ole ollenkaan ja autoja joutuu hetken myös todennäköisesti odottamaan (kysyntä on aika korkealla).
Mulla eniten ärsyttää se että pitää jonkun muun antaa huoltaa. Ilmeisesti Teslalla asia on paremmin(?) mutta muilla perinteistä salatiedettä että kunnon ohjeita ei saa mistään ja jos ei ole jotain 20.000€ softaa ostettuna ei voi merkata että huolto tehty. Jos nyt edes öljynvaihdot jne. saisi itse tehdä niin vähän helpottaisi.Itselleni auton huoltamisessa suurin arsytys on se etta etta paljon mieluummin kaytan aikanaani johonkin muuhun kuin auton kuljettamiseen huoltamolle ja sijaisauton miettimiseen.
Oon ostanut. Maksoi tosin 500e ja leimaa oli 7kk. Hyvin pelittää edelleen vaikka ostin tuon 3v sitten.Hyvähän se on että joku ammattilainen / liike kurkkaa sinne auton alle joskus huoltojen yhteydessä. Täysin huoltovapaa auto on utopiaa.
Ostaisitko käytetyn auton jonka on huoltanut Pena joka sanoo että kaikki on ok?
Kylla se katsastus seta ihan tarpeeksi usein kurkkaa.Hyvähän se on että joku ammattilainen / liike kurkkaa sinne auton alle joskus huoltojen yhteydessä. Täysin huoltovapaa auto on utopiaa.
Unohdit jarrupalojen herkistely, ilmastointihuollon ja sen pussin vaihdon, että myös öljyjen vaihdon. Nykyään lisätty myös etukameran putsaus.Kylla se katsastus seta ihan tarpeeksi usein kurkkaa.
Teslassa on kaksi huoltokohdetta. Jarrunesteet ja raitisilmansuodatin. Ja raitisilmansuodattimen voisi laskea pissapojan tayttoa vastaavaksi operaatioksi kunhan se olisi kunnolla suunniteltu. Eli ei tassa nyt mitenkaan erityisen kaukana olla huoltovapaasta autosta.
Sit jos ei halua juosta katsastamassa huonosti valmistettuja teslojaan useasti niin ehkä vois harkita vaikka omatoimisempaa ja tiiviimpää tarkistus/huoltoväliä?Eli ei tassa nyt mitenkaan erityisen kaukana olla huoltovapaasta autosta.
Ajamatta jäi vielä Volvo XC40 nelikkona, mutta sitä olen etuvetona ajanut kun velipojalla sellainen löytyy
Kona 64kwh akulla ei ole enää ihan viimeisintä huutoa vaikka kelpo sähköauto onkin (melko varmaan parempi kuin burzum).
Kannattaa huomioida se vaihdos vetotavassa(2-vetoinen vaihtui etuvedosta takavetoon), jolloin myös tuli muitakin päivityksiä autoon. Muistaakseni akku vähän suurentui ja invertterit paremmalla hyötysuhteella.
Mieleeni ioniq 5:sesta tulee läskiä ympärilleen kerännyt Golf MK1.Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.. Muotoilu aivan kamala. Lähinnä tulee ioniq 5 mieleen, että onko minkä ikäinen lapsi osallistunut suunnitteluun? Ehkäpä 5 vuotias. Kiimat vielä pahempia.
Hyndai tietenkin voisi olla rouvan mieleen. Nimestä tulee lähinnä mieleen ensimmäisenä jokin kodinkone. Ei auto.
Volvo XC40 T8 olen koeajanut ja se muistaakseni on pehmeällä jousituksella. Eli huomaa ainakin jarrutuksissa ja vähän reilummin kiihdytettäessä. Yksi käytetty olikin harkinnassa 31k€ hintaan, mutta se ehti mennä. Ja olisi ollut hakumatkaa myös aika pitkästi.Tuli käytyä koeajolla tänään, joten voisin jotain vähän horista. Ajossa perkkäin oli vuoden 21 Polestar 2 nelikkona ja saman ikäinen Audi E-tron 55 Sportback, molemmat n. 50 tkm rullattuja.
Polle kakkonen pääsi yllättämään sillä kuinka paljon pidin lähes kaikessa siinä. Onhan se ohjaamo vähän ahdas, mutta näköjään kuulun niihin ihmisiin jotka tykkäävät tuosta vähän "taisteluhävittäjämäisestä" poterosta. Mieluinen ajoasento löytyi ehkä 10 sekunnin hakemisen jälkeen ja jakkara tuntui muutenkin oikein mukavalta. Muutenkin kaikki kontrollit ja säädöt löytyi erittäin intuitiivisesti ilman minkäänlaista ihmettelyä ja auto tuntui erittäin fiksulta (paitsi mukitelineet, mutta ne nyt on jotain amerikkalaisten hapatusta muutenkin).
Tilojen puolesta takapenkillä oli polvitilaa hyvin, mutta standardimittaisella aikuisella miehellä meinaa ottaa vähän pää kattoon. Toisaalta tämä on aika yhdentekevää, koska takapenkillä olisi yleensä vaan lapset ja möhkälemäinen kääntyvä turvaistuin mahtui hyvin takapenkille siten, että vänkärin puolelle jäi vielä ihan kelvolliset jalkatilat standardimittaiselle miehelle (joskaan ei hirveästi enempää). Kontti oli myös erittäin käyttökelpoisen kokoinen, mittatikkuna mukana oli Britax Smile - rattaat, jotka sujahtivat konttiin ilman pienintäkään ongelmaa ja tilaa jäi vielä reilusti ylikin.
Ajaminen tuntui myös oikein hyvältä. Nettipuheiden perusteella odotin meluisaa kivirekeä, mutta mitä vielä. Sivistyneesti ja eleettömästi mentiin monenlaisilla pinnoilla, eikä rengasmelu noussut millään tapaa häiritseväksi edes motarinopeuksissa. Olihan tuo alusta hieman jäykkä, mutta ei lähelläkään esim. Model Y:n jäykkyyttä ja muutenkin ajokokemus oli vielä Model 3 Highlandiakin huomattavasti mielyttävämpi kokonaisuudessaan.
Noh, sitten siihen Audiin. Tämä tuli tosiaan harkintoihin mukaan, koska hinnat (ja osittain myös kulutukset) pyörii aika samoissa luvuissa kuin Polle 2 / Volvo XC40, vaikka kyseessä on selvästi isompi auto, joka oli uutena lähes tuplasti kalliimpi. Olin vähän huolissani, että rakastuisin kaiken järjen hyläten autoon välittömästi, kuten kävi aikanaan ekaa kertaa Citroen C5 X7 leijuvan maton kyytiin hypätessäni, mutta pelko oli turha, ainakin tämän yksilön kohdalla.
Odotin ennakkotietojen perusteella äärimmäistä hiljaisuutta ja pehmeyttä, mutta näistä löyttyi vain jälkimmäinen ja sekin vain osittain. Kyyti oli kyllä pehmeää, mutta jo kuudenkympin vauhdissa tuntui ihmeellistä pientä nypytystä, liekö sitten aurauskulmat tai joku muu juttu vituillaan alustassa. Rengasmelun osalta tuli se vielä isompi pettymys. Toki kyydissä oli talvirenkaat, eli hattuhylly ei ollut paikallaan, mutta silti yllätyin rengasmelun määrästä. Polle oli ihan heittämällä hiljaisempi. Ajaminen tuntui kyllä muuten ihan mukavalta, mutta mitään uskomatonta "wau"-elämystä ei tullut, vaikka kokemusta kyllä häiritsi hieman kontrollien yleinen sekavuus ja se, että yritin epätoivoisesti etsiä adaptiivisen cruisen säätöjä. Niitä ei löytynyt, koska sellaista ei tässä yksilössä ollut. Joku oli speksannut autoon kyllä kaikenmaailman nahkapenkkiä, panoraamaa ja muuta tinkelitankelia, mutta ei mitään ajoavustimia.
Jotenkin nettipuheiden perusteella odotin tuon myös olevan aivan valtavan kokoinen möhkäle, mutta eipä tuo nyt luonnossa nyt mitenkään massiiviselta tuntunut, mutta toisaalta varsin isoja sitä nykyinen (Kia Optima) ja sitä edellinen (mainittu C5) autokin ovat. Korkeutta ja leveyttä löytyy kyllä ja sisätilathan tuossa oli varsin hulppeat. Laatuvaikutelma oli muutenkin varsin hyvä, mutta Polestarin pelkistetyn mutta toimivan keskipaneelin jälkeen Audin kolme näyttöä ja muut säätimet tuntuivat tosiaan varsin sekavilta, mutta tämä vissiin vähän ikäänkuin kuuluu asiaan saksalaisen preemiumin kanssa.
Pitää ehkä vielä toinen yksilö käydä koeajamassa, mutta vähän kyllä hirvittää ajatus preemiumauton preemiumkorjausten preemiumhinnoista jos/kun jotain hajoaa, joten voi olla että ei näin persaukisen kannata lähteä tuollaisen auton kanssa pelleilemään...
Ajamatta jäi vielä Volvo XC40 nelikkona, mutta sitä olen etuvetona ajanut kun velipojalla sellainen löytyy. Nyt kisa onkin oikeastaan enään Volvon ja Pollen välillä, molemmissa on puolensa, enkä usko että kummankaan kanssa voi pahasti mennä vikaan.
No mitäs autoa kehtaa pihalla katsella? Ja mielellään vielä omaa.Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.
Kävin tänään neljää sähköautoa katsomassa. Tuo noin 60k€ Porsche voisi olla kiinnostavin, mutta mietin, että vähän matala auto ja autoon kulkeminen voisi olla vähän työlästä (joillekin).
BMW i4 vaikutti alkuun vähän kalliilta, mutta ihan hyvät varusteet siinä?
Model S 90D, 2016, 24 500€
BMW i4, 12/2023, 48 200€
Taycan, 59 800€
Taycan, 79 600€
Nuo siis yhdessä ja samassa autoliikkeessä, niin pääsi kaikkia vähän "ihmettelemään".
Polestar 2 voi olla jopa hieman hienompi (riippuen mistä tykkää), mutta ilmeisesti vähän pienempi jostain päin?
Kilvestä muistankin selanneeni tuon sinunkin BMW i4:n.Itsellä on BMW i4 ja Porsche Taycan, molemmissa omat puolensa.
Taycan tuntuu olevan teknisesti niin softan kuin sähköautojen tekniikan osalta Bemaria 10v takanapäin. Bemmillä pääsee 15-16kwh näin nollakelilläkin ja Taycanilla ei meinaa alle 35kwh asettua alle 30km matkoissa. Matka-ajossa saattaa päästä 27kwh/100 paikkeille. Miettinyt, että onko lämpöpumppu jokin vitsi tai muuten täysin epäsopiva härveli possussa. Samoin auton infoteinment/carplay todella hidas ja halvan oloinen bemariin verrattuna, samoin kuin mobiiliappikin.
Oikeastaan kaikki muu paitsi fiilis/ajotuntuma on Bemarissa parempaa, mutta onhan possulla ajossa aivan oma fiiliksensä ja ulkonäkö toista maataEn ole koskaan samaa ajettavuutta kokenut edes kalliimmissa autoissa kuin Taycanissa.
Jatkotakuu on välttämätön niin i4:ssa kuin Taycanissa - liikkeiden turvat ei oikein riitä, molemmissa saa varautua pajalla viettämään aikaa ja goodwilleissä tullaan vastaan lähinnä suuren laskun kera. Onneksi tämä ei ole ongelma ja takuuta saa jatkettua i4:ssa kaiketi 5-7v saakka ja Porschessa 14v asti.
Bmw osalta katso, että on Boset ja mielellää M-sport -paketti, voi kaduttaa muuten jälkeenpäin. Samoin 40-malli tai M50. 35-versiosta voi olla vaikea päästä eroon.
Arvo laskee molemmissa aivan naurettavia määriä, mutta 2-3v ikäisessä edes hieman hidastuu. I4:lla käyttökulut todella pienet, kun on oma laturi.
Omaani olen yrittänyt myydä pois alta pari kuukautta, mutta kysyntä ei ole ainakaan näin loppuvuonna päätä huimannut. Hintaa saa tiputella jatkuvasti, eli kuukaudet näissä syö arvoa, ei niinkään kilometrit
Kilvestä muistankin selanneeni tuon sinunkin BMW i4:n.
Ulkonäöllisesti ehkä itse pitäisin tuota livenä näkemääni autoa vieläkin hienompana. Mutta tosiaan pienempi akku ja vähemmän tehoa siinä.
Eli siis e35 vs e40. Tuo e35 vielä liian kallis, tai sitten nyt myyminen muutenkin hyvin haasteellista (järkevään hintaan). Sun auto kyllä kanssa luulisi menevän jo kaupaksi, jos vaan oikea ostaja sattuu tulemaan. Ei minusta ole kovin kallis. Tuo eDrive35 myyjä kanssa ihmetteli, että miksi ei ole jo myyty bemaria, piti autoa kyllä erittäin hyvänä. Ilmeisesti juuri tuolla BMW:llä oli ajellut itse paikallekin (vaikka pari Taycaniakin oli rivissä).
----
Noilla tiedoilla oma unelma peli voisi olla sopivasti varusteltu i4 M50, mutta ei nyt juuri ehkä vielä tule tai löydy sopivaa. Vaikka sitten ajettavuudessa jääkin kyllä Taycanille.
Mulla jäi PS2 harkinnan ulkopuolelle rengasmelun (ja mukavuuden) takia ja referenssinä oli Model S, joka ei hintaan nähden ole parhaiten vaimennettu. Koeajetussa E-tronissa on ollut jotkut 22" vaurioituneet vanteet ja kiinalaiset nastarenkaat jos tuo oli tuomio. Itse asiassa koeajoin yhden auton 21" vanteilla ja ne mielestäni pilasivat auton idean kun ajoi back to back 20" vanteilla. Vaihdoin omaan 19":t. Toisin kuin olisi voinut olettaa, ilma-alusta ei mitenkään piilota vannekokoa. Isoista vanteista ja renkaista tulee liian painavat ja kovat ja voisin kuvitella alustan olevan kovilla koeajolla kuuluneen paukkeen perusteella.Noh, sitten siihen Audiin. Tämä tuli tosiaan harkintoihin mukaan, koska hinnat (ja osittain myös kulutukset) pyörii aika samoissa luvuissa kuin Polle 2 / Volvo XC40, vaikka kyseessä on selvästi isompi auto, joka oli uutena lähes tuplasti kalliimpi. Olin vähän huolissani, että rakastuisin kaiken järjen hyläten autoon välittömästi, kuten kävi aikanaan ekaa kertaa Citroen C5 X7 leijuvan maton kyytiin hypätessäni, mutta pelko oli turha, ainakin tämän yksilön kohdalla.
Odotin ennakkotietojen perusteella äärimmäistä hiljaisuutta ja pehmeyttä, mutta näistä löyttyi vain jälkimmäinen ja sekin vain osittain. Kyyti oli kyllä pehmeää, mutta jo kuudenkympin vauhdissa tuntui ihmeellistä pientä nypytystä, liekö sitten aurauskulmat tai joku muu juttu vituillaan alustassa. Rengasmelun osalta tuli se vielä isompi pettymys. Toki kyydissä oli talvirenkaat, eli hattuhylly ei ollut paikallaan, mutta silti yllätyin rengasmelun määrästä. Polle oli ihan heittämällä hiljaisempi. Ajaminen tuntui kyllä muuten ihan mukavalta, mutta mitään uskomatonta "wau"-elämystä ei tullut, vaikka kokemusta kyllä häiritsi hieman kontrollien yleinen sekavuus ja se, että yritin epätoivoisesti etsiä adaptiivisen cruisen säätöjä. Niitä ei löytynyt, koska sellaista ei tässä yksilössä ollut. Joku oli speksannut autoon kyllä kaikenmaailman nahkapenkkiä, panoraamaa ja muuta tinkelitankelia, mutta ei mitään ajoavustimia.
Jotenkin nettipuheiden perusteella odotin tuon myös olevan aivan valtavan kokoinen möhkäle, mutta eipä tuo nyt luonnossa nyt mitenkään massiiviselta tuntunut, mutta toisaalta varsin isoja sitä nykyinen (Kia Optima) ja sitä edellinen (mainittu C5) autokin ovat. Korkeutta ja leveyttä löytyy kyllä ja sisätilathan tuossa oli varsin hulppeat. Laatuvaikutelma oli muutenkin varsin hyvä, mutta Polestarin pelkistetyn mutta toimivan keskipaneelin jälkeen Audin kolme näyttöä ja muut säätimet tuntuivat tosiaan varsin sekavilta, mutta tämä vissiin vähän ikäänkuin kuuluu asiaan saksalaisen preemiumin kanssa.
Pitää ehkä vielä toinen yksilö käydä koeajamassa, mutta vähän kyllä hirvittää ajatus preemiumauton preemiumkorjausten preemiumhinnoista jos/kun jotain hajoaa, joten voi olla että ei näin persaukisen kannata lähteä tuollaisen auton kanssa pelleilemään...
Bemmillä pääsee 15-16kwh näin nollakelilläkin ja Taycanilla ei meinaa alle 35kwh asettua alle 30km matkoissa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.