Yleistä keskustelua sähköautoista

Edellisellä polttiksella meni se 10-12l/100km lähiajossa. Vaikka nykyinen plugari käyttäisi moottoria koko ajan lämmittämiseen niin kulutus on siellä alle 7 todella lyhyillä ajoillakin (about 8km). Keskikulutus se 2,4l/100km eli kyllähän kulutus nousee sitä enemmän mitä lyhyempää pätkää ajaa, mutta olen lohduttautunut sillä että pahimmassakaan skenaariossa ei päästä edellisen polttiksen keskikulutukseen (joka oli muistaakseni 7,3l/100km). 2x kulutukseen on aika vaikea uskoa, mutta kyllä 50% lisää kulutukseen pätkäajossa saa polttiksellakin.

Sähkiksellä todennäköisesti menee lähiajossa suhteessa sähköä aika paljon, varsinkin jos akkuakin lämmitetään. Mutta kantama on yleensä sellainen, että käytännön vaikutus aika pieni (rahallisesti se toki sitten ajan kanssa vaikuttaa jos auto vaikka seisoo pihassa ostosreissun ajan jatkuvasti lämpöä ylläpitäen).
 
Mitä nämä autot maksaa nelivetona?
Teslabjornin excelistä katsoin että burzumilla on ajettu talvirenkain +6C säässä 297km range 90km/h testissä ja Tesla Model 3 LR on ajettu 463km +3C olosuhteissa (ja -16C ajettu 399km vm2021 autolla).

Käytetyistä Model S 100kWh akulla pystyy +400km talvella hyvällä käytännön track recordilla.

Ehkä tuo 400km talvikelissä ei ole niin helppo rasti tuossa hintaluokassa, mutta kelvollinen latauskyky on.
 
Nykypäivänä on mahdollista valita auto jolla pääsee sen 400km, vaikkei moni pääsisi. Kona 64kwh akulla ei ole enää ihan viimeisintä huutoa vaikka kelpo sähköauto onkin (melko varmaan parempi kuin burzum). Talvesta rangessa kärsivät suhteellisesti enemmän pihit pikkuakkuiset autot, kun lämmitys vie suhteellisesti suuremman osan kapasiteetista.

Se on selvä että 400km siivuja varten on syytä tietää miten range optimoidaan. Itse en ole nähnyt mitään 2x kulutuksia matka-ajossa edes Lapin reissulla.

Tämän takia kirjoitin 90% autoista. Voisin jopa nostaa, että 95% sähkiksistä joihin meillä normijengillä on edes jotkut paukut hommata.

Toisena käytännön tasolla sitä akkua ei oikein ajella 100% -> 0% varsinkaan talvella, jolloin range jää entisestään pienemmäksi. Nollakelissä ja vielä -10’C ei varmasti mitään isompia ongelmia.

Onneksi varsinkin etelästä ajavana pohjoiseen ei noita vaikeampia kelejä ole kuin max pari kuukautta vuodessa. Kotipihasta pk-seudulla kun lähtisin oikeasti kunnon talvikelissä Burzumilla niin eka pakollinen stoppi taitaisi tulla jo Lahden motarin jälkeen Kuortissa parin tunnin ajolla vs. yleensä menee Juva/Joroinen (oikein vaikealla kelillä 484km wltp:lla ei uskaltanut ajaa kuin Mikkeliin johon 230km, mutta näitä kelejä tulee kerran vuodessa). Siltikin seuraavaksi sähkikseksi houkuttaisi katsastaa Solterra ihan tuon kamppishinnan takia. Ajelisi sitten pidemmät reissut toisella käyttövoimalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän takia kirjoitin 90% autoista. Voisin jopa nostaa, että 95% sähkiksistä joihin meillä normijengillä on edes jotkut paukut hommata.

Toisena käytännön tasolla sitä akkua ei oikein ajella 100% -> 0% varsinkaan talvella, jolloin range jää entisestään pienemmäksi. Nollakelissä ja vielä -10’C ei varmasti mitään isompia ongelmia.
Tesla Model 3:lla pääsee ja pelkästään ne laskemalla tilastosi ei päde.

Tuo Konakin on maksanut alkaen 43ke ja sen verran nyt käytettyyn laittamalla saa jo vaikka mitä.
 
Tesla Model 3:lla pääsee ja pelkästään ne laskemalla tilastosi ei päde.

Tuo Konakin on maksanut alkaen 43ke ja sen verran nyt käytettyyn laittamalla saa jo vaikka mitä.

Varmasti pääsee ja ”pääsee” sekä talvikelejäkin, tilanteita, auton tilatarpeita sekä reittejä on erilaisia. Yleissääntönä silti toistan, että on hyvä varautua aidossa talvikelissä noin puoleen wltp-lukemasta niin ei tule pahoja pettymyksiä.

Käytetyissä vielä muuten hyvä huomioida, että akun kapastakin on lähtenyt siivu joten se ylioptimistinen wltp-lukema on taas hitusen kauempana.
 
Niin... Tätä foraa kun lukee, niin ihan kuin jengi ei edes oikeesti ajelis sähköautoillaan (tai liekö omistaakaan) vaan pitävät vitriinissä ja käyvät foralla väittämässä "juu 90 % sähköautoista pääsee talvella 400 km" (ilmeisesti Suomessa kuitenkin, monellako välilatauksella). Sit kun tulee paljo lunta ja pakkasta + jos ei halua pakastimella ajaa, niin 90 % sähköautoista range alkaa max 2:lla jos lähtee kylmällä akulla jne. Varsinkin jos meinaa ajaa rajoitusten mukaan ja on vaikka useempi stintti/lämmitys. Käytännön perheajot on kuitenkin sitten myös eri ku Björn N:n rangetesti tai jos joku myötätuulessa myrskyllä köröttelee mummojen tukkeena lämmöt pois + mankka pois. Ja harva sitä 0 %:iin haluaa ajaa akkuansa kuitenkaan eli 100-0-100-0-100 jne., mä ajelen ainakin 20-80 % nurkilla suurimmalti osin.
 
Kyllähän se kylmäkulutus on jotenkin konkreettisempaa sähköautoilla, vaikka ihan perusbensakiululla tuollainen 2x kulutus talvella ei ole mitenkään tavatonta.
No on se, jos ei kahva edellä etene.
Kyllä tuollaista pätkäajossa tulee. Tai ainakin ihan omakohtaisesti tuollaisia lukuja joskus mitannut. Enää ei oikein pätkäajoa pääse ajelemaan.

TM on mitannut talvivertailussa kulutuksia viime vuosina:

Screenshot_20241228-130941~2.png


Screenshot_20241228-131114~2.png


Screenshot_20241228-131025~2.png
 
Me ollaan -23 Tesla Model Y LR AWD:llä 19" kitkoilla päästy käytännössä missä talvikelissä tahansa 300km ilman latausta. Jätetään ne -30 pakkaset kuitenki pois. Kuopio-Oulu väli mitä ajetaan usein eli alussa on pätkää motaria mut sit pääosin 80 (mittarivauhtia 86), lopussa taas 100. Joku 290km tulee yhteesä. Lämpimästä lähtö 100% ja aina on ollu mukavat 10-20% akkua perillä. Joskus ehkä arvionu lähtiessä jotai 7-8% mut yleensä se perilletulo% kasvaa muutamia prosentteja matkan aikana. Kesällä ladataan tuolle välille vaan 80%. Eli lauhemmilla keleillä jos vetäis 0% niin päästäs ehkä jopa se 400km talvella, mutta kyllä mä toki perheen kanssa reissatessa silti pysähdyn lataamaan jos pitää 400km ajaa talvella.

Perheen kanssa toki pitää aina pysähtyä tuollakin välillä vaihtamaan vaippoja, niin sama ois pysähtyä laturille, mutta usein kyllä vaihdetaan ajan säästön takia bussipysäkillä, koska ei oo pakko ladata.

Tällä kokemuksella kokisin, että LR Model 3 pääsee sen mainitun 400km niin ettei tartte nollille vetää suurimmassa osassa talvikelejä.

Jos taas matka on 100kmh ison osan matkaa niin varmasti on sitten lyhyempi range.
 
Viimeksi muokattu:
Piti tuossa syksyllä taloudessa vaihtaa autoa ja kyllä tuo talvirangen riittämättömyys järkevässä hintaluokassa oli yksi iso este siirtyä sähköön.

Nyt on alkanut vähän paremmin tulla pikalatureita, mutta tästä tampereelta kun lähtee etelä-pohjanmaan kautta tuonne pohjois-pohjanmaalle niin 200km pitäisi mennä kelissä kuin kelissä ainakin. Eli käytännössä se wltp pitäisi olla 500km+ jotta jäisi riittävä pelivara jos ei esim pääse 100% akulla lähtemään.

Väliratkaisuna sitten alle 1.0tsi vag vailla kuolemanpelkoa ja ostohousut myöhemmin jalkaan kunhan tässä s-käyrällä päästään vielä vähän eteenpäin.

Ev3 ja Elroq näyttää molemmat houkuttelevilta, joskin niilläkin iso akku vetää hinnan yli 50k rajan joka on kaikilla mittareilla aika iso kasa rahaa ihan tavallisesta autosta.

Edit ja lisätään vielä sekin, että kilsoja ei enää nykyään tule vuodessa kuin 15-20tkm niin ei pääse sillä "säästöt huomioiden" kortilla tienaamaan polttiaineiden hinnan ollessa taas kohtuullisia. Jos ajoja olisi vaikka 25tkm ja bensa 2,2€/l niin sitten excelillä saiis paljon helpommin todisteltua itselleen tarpeen 500km+ wltp sähköautolle.
 
Tällä kokemuksella kokisin, että LR Model 3 pääsee sen mainitun 400km niin ettei tartte nollille vetää suurimmassa osassa talvikelejä.
Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun oikeasti kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.

Tyyliin uusi LR Highland nollakelissä märällä 90km/h testissä 460km ja 120km/h 330km... ero on aika massiivinen kun vauhtia nostaa 90:stä ylöspäin.

1735386391018.png
 
Viimeksi muokattu:
Käytännössä suurin vaikutus on tiheämmällä ilmalla joka vaikuttaa motarinopeuksisa paljon enemmän kuin lämmityksen vaikutus kovilla pakkasilla. Joo, toki se lämmitys vie mutta kyllä se tiheämpi ilma on joka vaikuttaa. Kesällä taas alle 28 asteen on taloudellisempaa vaikka ilmastointi olisi päällä koska ilmanvastus pieni ja vasta tuon jälkeen ilmastointi alkaa viedä enemmän kuin lämpötilan nosto alentaa ilmanvastusta.
 
Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.
Joo nuo 100-120 vauhdit on eri maailmaa. Mun kokemukset on siitä, että on 80-100 rajoitusta sekaisin, mutta pääosin 80, kuten tuossa teksitssäni kirjoitin. Pitää muistaa kertoa, että missä vauhdissa se 400 pitäisi toteutua.
 
Joo nuo 100-120 vauhdit on eri maailmaa. Mun kokemukset on siitä, että on 80-100 rajoitusta sekaisin, mutta pääosin 80, kuten tuossa teksitssäni kirjoitin. Pitää muistaa kertoa, että missä vauhdissa se 400 pitäisi toteutua.
Totta. Ne kesän 100km/h on talvella vaan 80km/h. Mutta sekin riippuu missä ajelee.

Tuli jätettyä sähköauto kotiin (tai siis tutun luokse) ja tutun Ford Fiesta automaatilla tehtiin 700km ajot. Bensankulutus näytti auton mukaan 5.0. 80km/h tietä vain oli Suomen poikki. Mutta 8h 30min kestäisi ajella tuo 700km reissu, eli kyllä siihen niitä lataustaukojakin saa hyvin. Jos vaan olisi ollut latureita sillä välillä. Kesällä kyllä meni ihan ok sähköautollakin. Väli siis Seinäjoki - Kajaani.

Vähän se siis vaatii viitseliäisyyttä latailla, vaikka jollain olisi hyväkin sähköauto alla.
 
Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun oikeasti kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.

Tyyliin uusi LR Highland nollakelissä märällä 90km/h testissä 460km ja 120km/h 330km... ero on aika massiivinen kun vauhtia nostaa 90:stä ylöspäin.

1735386391018.png
Tuo nopeus itselläkin usein unohtuu kun ihmiset kysyy mikä on range talvella ja vastaan että 200 km on hyvä väli ladata ja 300 menee jos ihan täydestä uskaltaa melkein tyhjäksi päästää. Omat talvimatkailut kun on rajoittunut tuonne Ruotsi - Tanska suunnalle jossa talvellakin saa ajaa 120 ja 130.

80/100 rajoituksilla en epäile etteikö 400 km olisi mahdollista.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Niin... Tätä foraa kun lukee, niin ihan kuin jengi ei edes oikeesti ajelis sähköautoillaan (tai liekö omistaakaan) vaan pitävät vitriinissä ja käyvät foralla väittämässä "juu 90 % sähköautoista pääsee talvella 400 km" (ilmeisesti Suomessa kuitenkin, monellako välilatauksella). Sit kun tulee paljo lunta ja pakkasta + jos ei halua pakastimella ajaa, niin 90 % sähköautoista range alkaa max 2:lla jos lähtee kylmällä akulla jne. Varsinkin jos meinaa ajaa rajoitusten mukaan ja on vaikka useempi stintti/lämmitys. Käytännön perheajot on kuitenkin sitten myös eri ku Björn N:n rangetesti tai jos joku myötätuulessa myrskyllä köröttelee mummojen tukkeena lämmöt pois + mankka pois. Ja harva sitä 0 %:iin haluaa ajaa akkuansa kuitenkaan eli 100-0-100-0-100 jne., mä ajelen ainakin 20-80 % nurkilla suurimmalti osin.
En tiedä mihin käyttäisin tommosta rangea. Talon molemmilla pikkuakkuisilla pattereilla ajettu nyt alle 2 vuoteen yhteensä 110 tkm. Ei ole tullut 400 km talvirangeja ikävä, mitä se itse kullekin tarkoittaa.
 
Joo nuo 100-120 vauhdit on eri maailmaa. Mun kokemukset on siitä, että on 80-100 rajoitusta sekaisin, mutta pääosin 80, kuten tuossa teksitssäni kirjoitin. Pitää muistaa kertoa, että missä vauhdissa se 400 pitäisi toteutua.

Jep, nopeuden nostaminen 100->120kmh vaikuttaa isosti. Myös jo 110kmh imaisee aika paljon nopeammin akkua.

Ja vielä aikaisempaan kommenttiini tarkennettuna, että se parin kuukauden talvikeli ei ole nollakelissä vaan esim. nyt ennen pyhiä ajelin 840km Kuusamoon ja pakkasta Mikkelistä eteenpäin päälle -20’C ja kylmimmillään -26’C taisi olla. Siinä range aika nopeasti alkaa olla todella monessa 2xx km varsinkin jos alkulämmöt otetaan akusta. Käytännössä ajelen noin +10kmh tikkarinopeuteen ja esim Lahden motarin pohjoisessa päässä oli lähtenyt reilu puolet akun kapasta.

Aivan varmasti tuolla 77kWh akullakin saisi pihisteltyä esilämmitetyllä autolla max -10’Cssa nätisti 80kmh ajamalla 300-350km. Sen mitä nyt talvikausina tullut ~70tkm ajettua sähkiksellä, niin moni juttu vaikuttaa matkantekoon niin ei toi aina mitään juhlaa ole.

Hyvä juttu on nyt, että laturi-infra alkaa olla todella hyvällä tasolla. Sen pohjalta en oikeastaan edes kaipaa yli 300km talvirangea. Ainoa juttu onkin vuodenajasta riippumatta, että matkassa pysähdykset tehdään enemmän auton ehdoilla ja talvella niitä vain tulee vähän useammin.
 
Viimeksi muokattu:

Mersu kehittelee "suljettuja" jarruja joissa jaahdytys menee samaan kiertoon akun jaahdytyksen kanssa. Jos siina samalla paasisivat eroon jarrunesteiden vaihtamisen tarpeesta niin voidaan olla lahella autoa jota ei tarvitse ikina huoltaa. Raitisilmasuodattimen vaihtoa on vaikea sanoa huoltamiseksi.

Itselleni auton huoltamisessa suurin arsytys on se etta etta paljon mieluummin kaytan aikanaani johonkin muuhun kuin auton kuljettamiseen huoltamolle ja sijaisauton miettimiseen.
 
Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun oikeasti kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.

Tyyliin uusi LR Highland nollakelissä märällä 90km/h testissä 460km ja 120km/h 330km... ero on aika massiivinen kun vauhtia nostaa 90:stä ylöspäin.

1735386391018.png

Siks noita teslailijoita on joka päivä Turun motarilla köröttelemässä 80 km/h, haittaa jo meikäläisen bisneksiä kun hidastaa työmatkaa ku saa noita pujotella. Sitte kehutaan et "joo menee 400 km kelissä ku kelissä" ku lähtee jostain +40C autotallista ja töissä pitää hallissa autoa ja ajaa 40 km/h alinopeutta ilman ilmastointia tai lämmitystä nenä kiinni rekan perseessä kesärenkailla ettei oo vierinvastusta.
 

Mersu kehittelee "suljettuja" jarruja joissa jaahdytys menee samaan kiertoon akun jaahdytyksen kanssa. Jos siina samalla paasisivat eroon jarrunesteiden vaihtamisen tarpeesta niin voidaan olla lahella autoa jota ei tarvitse ikina huoltaa. Raitisilmasuodattimen vaihtoa on vaikea sanoa huoltamiseksi.

Itselleni auton huoltamisessa suurin arsytys on se etta etta paljon mieluummin kaytan aikanaani johonkin muuhun kuin auton kuljettamiseen huoltamolle ja sijaisauton miettimiseen.
Onpa suuri ärsytys, jos 2v välein pitää autoa käyttää huollossa… mulla ainakin 2v ilman kilometrirajaa huoltoväli. Ja eiköhän sähkärissä 100tkm kestä ainakin jarrupalatkin…
 
Onpa suuri ärsytys, jos 2v välein pitää autoa käyttää huollossa… mulla ainakin 2v ilman kilometrirajaa huoltoväli. Ja eiköhän sähkärissä 100tkm kestä ainakin jarrupalatkin…
Sita kun asuu pienellä paikkakunnalla niin se jopa rajoittaa auton hankintaa koska täytyy miettiä mitkä autot voidaan huoltaa lähistöllä.

Ja ongelma ei ole jarrupalojen kestävyys vaan se että jarru nesteitä tarvitsee vaihtaa yleensä kerran kahteen vuoteen, jos mennään valmistajan suositusten mukaan.
 
Audi on tosiaan hinnoiteltu suht ylös, kun perus Macanin saa samaan hintaan jos Audiin ruksii edes ok. varustetason. Ja Macan on sisätilloiltaan paljon laadukkaamman oloinen. Tosin mitä Kris Rifan jutuista voi päätellä niin Audissa on aika paljon tinkivaraa kun taas Macanissa sellaista sitten ei ole ollenkaan ja autoja joutuu hetken myös todennäköisesti odottamaan (kysyntä on aika korkealla).
 
Hyvä se on, kunhan oman ajoprofiilinsa tietää. Foorumilouskuttajien väsyneet dissaukset kannattaa jättää huomiomatta.
Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.. Muotoilu aivan kamala. Lähinnä tulee ioniq 5 mieleen, että onko minkä ikäinen lapsi osallistunut suunnitteluun? Ehkäpä 5 vuotias. Kiimat vielä pahempia.
Hyndai tietenkin voisi olla rouvan mieleen. Nimestä tulee lähinnä mieleen ensimmäisenä jokin kodinkone. Ei auto.
 
Itse valitsin Macan 4 enkä SQ6 aika pitkälti tuon kojelaudan ja näyttöjen takia. Ek kiinnosta mikään jättinäyttö xx appitiilellä.

Toki Macan on muutenkin hiton paljon parempi ajettavuudeltaan, laatutuntumaltaan jne.

Rengasmelua tosiaan on enemmän verrattuna entiseen e-troniin, mutta tuon olin hyväksynyt mielessäni jo etukäteen. Mikään meluisa auto ei kuitenkaan tämäkään ole.
Kävitkö ajamassa sen karvalakki Q6:n rautajousilla, joita tuli ensimmäisenä ajoon? Se oli nihkeähkö, SQ6 paransi siitä varsinkin penkkien osalta todella paljon. Ei tuo Macanin sisustan laatu herättänyt minussa mitään suuria tuntemuksia, ihan samalla tasolla Audin kanssa. Enemmänkin oli Porschelle ”aha” tasoa, kun eroa Audiin ei riittävästi löytynyt. Toki autojen hinnat sen verran lähellä, että näin voisi kuvitellakin olevan.

Se kuopassa oleva näyttöpaneeli ei käytettävyydeltään loistanut. Tyylillisesti toki perinteisempi, mutta siitä jäi kaikkein heikoin vaikutelma autossa.

Ajettavuudessa en myöskään huomannut eroa siinä määrin, että sanoisin hiton paljon paremmaksi. Toki koeajo oli leppoisaa motariköröttelyä, mutta siihen käyttöön auto minulle muutenkin pääasiassa tulisi.
 
Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.. Muotoilu aivan kamala. Lähinnä tulee ioniq 5 mieleen, että onko minkä ikäinen lapsi osallistunut suunnitteluun? Ehkäpä 5 vuotias. Kiimat vielä pahempia.
Hyndai tietenkin voisi olla rouvan mieleen. Nimestä tulee lähinnä mieleen ensimmäisenä jokin kodinkone. Ei auto.
Huonojahan ne kaikki autot ovat tavalla tai toisella, kovin homma on löytää itselle se vähiten huonoin vaihtoehto.
 
Makuasioista nyt on turha kiistellä. Nykymarkkinoilla on hyvin vähän niin rumia autoja että ulkonäkö muodostuisi ostamisen esteeksi. Ehkä tasatilanteessa se voi sitten ratkaista.

Edes tuo Dongfeng Nammi Box ei ole niin ruma että jättäisin ulkonäön takia ostamatta, kiinalaisuus ja naurettava nimi paljon merkittävempiä.
 
Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.. Muotoilu aivan kamala. Lähinnä tulee ioniq 5 mieleen, että onko minkä ikäinen lapsi osallistunut suunnitteluun? Ehkäpä 5 vuotias. Kiimat vielä pahempia.
Hyndai tietenkin voisi olla rouvan mieleen. Nimestä tulee lähinnä mieleen ensimmäisenä jokin kodinkone. Ei auto.
Makuasioita toki kaikki, mutta aika ihmeellistä se monen auton muotokieli tällä hetkellä on. Japsit Toyota etunenässä varsinkin ovat lähteneet ihan ihmeelliseen kirveellä joka suuntaa veistettyyn lookkiin 2010 luvun aikana. Noissa ei edes ollut perusteena mitään sähköistyslisää, kuten monella muulla merkillä alussa. Onneksi niist sähkönsinisistä korosteista on pitkälle luovuttu. Teslat ja mersut ovat toinen ääripää ilmanvastus edellä muotoiltuna.
 
Audi on tosiaan hinnoiteltu suht ylös, kun perus Macanin saa samaan hintaan jos Audiin ruksii edes ok. varustetason. Ja Macan on sisätilloiltaan paljon laadukkaamman oloinen. Tosin mitä Kris Rifan jutuista voi päätellä niin Audissa on aika paljon tinkivaraa kun taas Macanissa sellaista sitten ei ole ollenkaan ja autoja joutuu hetken myös todennäköisesti odottamaan (kysyntä on aika korkealla).
Macanin kun ruksii mieleisekseen, niin hinta kipuaa aikasen korkeaksi. Hyvin korkeaksi. Q6: ssa sentään aikasen hyvä perusvarustelu vrt Macan.

No, Possu on aina possu, ja hinta sen mukainen. Audi Q6 nyt on pirkkapossu.

Ja onhan tuo Q6 sen sisusta mielestäni enemmän nykypäivää kuin Macanin.
 
Itselleni auton huoltamisessa suurin arsytys on se etta etta paljon mieluummin kaytan aikanaani johonkin muuhun kuin auton kuljettamiseen huoltamolle ja sijaisauton miettimiseen.
Mulla eniten ärsyttää se että pitää jonkun muun antaa huoltaa. Ilmeisesti Teslalla asia on paremmin(?) mutta muilla perinteistä salatiedettä että kunnon ohjeita ei saa mistään ja jos ei ole jotain 20.000€ softaa ostettuna ei voi merkata että huolto tehty. Jos nyt edes öljynvaihdot jne. saisi itse tehdä niin vähän helpottaisi.

Jos jotain lisämääräyksiä EU:lta haluaisin niin valmistajat pitäisi pakottaa jakamaan korjaamokäsikirjat auton mukana. Samaten kuvaus miten se auto toimii pitäisi olla selkeät ettei tarvitse olla harrastajien testien varassa että mitä missäkin tilanteessa tapahtuu.
 
Hyvähän se on että joku ammattilainen / liike kurkkaa sinne auton alle joskus huoltojen yhteydessä. Täysin huoltovapaa auto on utopiaa.

Ostaisitko käytetyn auton jonka on huoltanut Pena joka sanoo että kaikki on ok?
 
Hyvähän se on että joku ammattilainen / liike kurkkaa sinne auton alle joskus huoltojen yhteydessä. Täysin huoltovapaa auto on utopiaa.

Ostaisitko käytetyn auton jonka on huoltanut Pena joka sanoo että kaikki on ok?
Oon ostanut. Maksoi tosin 500e ja leimaa oli 7kk. Hyvin pelittää edelleen vaikka ostin tuon 3v sitten.
 
Hyvähän se on että joku ammattilainen / liike kurkkaa sinne auton alle joskus huoltojen yhteydessä. Täysin huoltovapaa auto on utopiaa.
Kylla se katsastus seta ihan tarpeeksi usein kurkkaa.

Teslassa on kaksi huoltokohdetta. Jarrunesteet ja raitisilmansuodatin. Ja raitisilmansuodattimen voisi laskea pissapojan tayttoa vastaavaksi operaatioksi kunhan se olisi kunnolla suunniteltu. Eli ei tassa nyt mitenkaan erityisen kaukana olla huoltovapaasta autosta.
 
Kylla se katsastus seta ihan tarpeeksi usein kurkkaa.

Teslassa on kaksi huoltokohdetta. Jarrunesteet ja raitisilmansuodatin. Ja raitisilmansuodattimen voisi laskea pissapojan tayttoa vastaavaksi operaatioksi kunhan se olisi kunnolla suunniteltu. Eli ei tassa nyt mitenkaan erityisen kaukana olla huoltovapaasta autosta.
Unohdit jarrupalojen herkistely, ilmastointihuollon ja sen pussin vaihdon, että myös öljyjen vaihdon. Nykyään lisätty myös etukameran putsaus.
 
Eli ei tassa nyt mitenkaan erityisen kaukana olla huoltovapaasta autosta.
Sit jos ei halua juosta katsastamassa huonosti valmistettuja teslojaan useasti niin ehkä vois harkita vaikka omatoimisempaa ja tiiviimpää tarkistus/huoltoväliä?

"TÜV:n mukaan osa katsastuksissa havaituista vioista voitaisiin ratkoa ja selvittää etukäteen, jos omistajat tarkistaisivat tai tarkistuttaisivat autonsa etukäteen."


PS Suomessa kolmosteslojen hylkäysprosentti on yli 30 :rofl:
 
Tuli käytyä koeajolla tänään, joten voisin jotain vähän horista. Ajossa perkkäin oli vuoden 21 Polestar 2 nelikkona ja saman ikäinen Audi E-tron 55 Sportback, molemmat n. 50 tkm rullattuja.

Polle kakkonen pääsi yllättämään sillä kuinka paljon pidin lähes kaikesta siinä. Onhan se ohjaamo vähän ahdas, mutta näköjään kuulun niihin ihmisiin jotka tykkäävät tuosta vähän "taisteluhävittäjämäisestä" poterosta. Mieluinen ajoasento löytyi ehkä 10 sekunnin hakemisen jälkeen ja jakkara tuntui muutenkin oikein mukavalta. Muutenkin kaikki kontrollit ja säädöt löytyi erittäin intuitiivisesti ilman minkäänlaista ihmettelyä ja auto tuntui erittäin fiksulta (paitsi mukitelineet, mutta ne nyt on jotain amerikkalaisten hapatusta muutenkin).

Tilojen puolesta takapenkillä oli polvitilaa hyvin, mutta standardimittaisella aikuisella miehellä meinaa ottaa vähän pää kattoon. Toisaalta tämä on aika yhdentekevää, koska takapenkillä olisi yleensä vaan lapset ja möhkälemäinen kääntyvä turvaistuin mahtui hyvin takapenkille siten, että vänkärin puolelle jäi vielä ihan kelvolliset jalkatilat standardimittaiselle miehelle (joskaan ei hirveästi enempää). Kontti oli myös erittäin käyttökelpoisen kokoinen, mittatikkuna mukana oli Britax Smile - rattaat, jotka sujahtivat konttiin ilman pienintäkään ongelmaa ja tilaa jäi vielä reilusti ylikin.

Ajaminen tuntui myös oikein hyvältä. Nettipuheiden perusteella odotin meluisaa kivirekeä, mutta mitä vielä. Sivistyneesti ja eleettömästi mentiin monenlaisilla pinnoilla, eikä rengasmelu noussut millään tapaa häiritseväksi edes motarinopeuksissa. Olihan tuo alusta hieman jäykkä, mutta ei lähelläkään esim. Model Y:n jäykkyyttä ja muutenkin ajokokemus oli vielä Model 3 Highlandiakin huomattavasti mielyttävämpi kokonaisuudessaan.

Noh, sitten siihen Audiin. Tämä tuli tosiaan harkintoihin mukaan, koska hinnat (ja osittain myös kulutukset) pyörii aika samoissa luvuissa kuin Polle 2 / Volvo XC40, vaikka kyseessä on selvästi isompi auto, joka oli uutena lähes tuplasti kalliimpi. Olin vähän huolissani, että rakastuisin kaiken järjen hyläten autoon välittömästi, kuten kävi aikanaan ekaa kertaa Citroen C5 X7 leijuvan maton kyytiin hypätessäni, mutta pelko oli turha, ainakin tämän yksilön kohdalla.

Odotin ennakkotietojen perusteella äärimmäistä hiljaisuutta ja pehmeyttä, mutta näistä löyttyi vain jälkimmäinen ja sekin vain osittain. Kyyti oli kyllä pehmeää, mutta jo kuudenkympin vauhdissa tuntui ihmeellistä pientä nypytystä, liekö sitten aurauskulmat tai joku muu juttu vituillaan alustassa. Rengasmelun osalta tuli se vielä isompi pettymys. Toki kyydissä oli talvirenkaat, eli hattuhylly ei ollut paikallaan, mutta silti yllätyin rengasmelun määrästä. Polle oli ihan heittämällä hiljaisempi. Ajaminen tuntui kyllä muuten ihan mukavalta, mutta mitään uskomatonta "wau"-elämystä ei tullut, vaikka kokemusta kyllä häiritsi hieman kontrollien yleinen sekavuus ja se, että yritin epätoivoisesti etsiä adaptiivisen cruisen säätöjä. Niitä ei löytynyt, koska sellaista ei tässä yksilössä ollut. Joku oli speksannut autoon kyllä kaikenmaailman nahkapenkkiä, panoraamaa ja muuta tinkelitankelia, mutta ei mitään ajoavustimia.

Jotenkin nettipuheiden perusteella odotin tuon myös olevan aivan valtavan kokoinen möhkäle, mutta eipä tuo nyt luonnossa nyt mitenkään massiiviselta tuntunut, mutta toisaalta varsin isoja sitä nykyinen (Kia Optima) ja sitä edellinen (mainittu C5) autoni ovat. Korkeutta ja leveyttä löytyy kyllä ja sisätilathan tuossa oli varsin hulppeat. Laatuvaikutelma oli muutenkin varsin hyvä, mutta Polestarin pelkistetyn mutta toimivan keskipaneelin jälkeen Audin kolme näyttöä ja muut säätimet tuntuivat tosiaan varsin sekavilta, mutta tämä vissiin vähän ikäänkuin kuuluu asiaan saksalaisen preemiumin kanssa.

Pitää ehkä vielä toinen yksilö käydä koeajamassa, mutta vähän kyllä hirvittää ajatus preemiumauton preemiumkorjausten preemiumhinnoista jos/kun jotain hajoaa, joten voi olla että ei näin persaukisen kannata lähteä tuollaisen auton kanssa pelleilemään...

Ajamatta jäi vielä Volvo XC40 nelikkona, mutta sitä olen etuvetona ajanut kun velipojalla sellainen löytyy. Nyt kisa onkin oikeastaan enää Volvon ja Pollen välillä, molemmissa on puolensa, enkä usko että kummankaan kanssa voi pahasti mennä vikaan. Se on ainakin ihan selvä, että meidän arkiajossa (max 100-200 km/päivä, kyydissä minä tai vaimo) Volvo ja Polle olisivat oikein rittäviä ja luultavasti sopivat siihen paljon tuota Audia paljon paremmin. Pidempi matka-ajo koko perheen voimin kuitenkin vähän arveluttaa ja siinä taas Audi varmaan loistaisi tilojensa, maantieajettavuutensa ja mahtavan latauskäyränsä ansiosta. Janoisiahan nuo on kaikki kolme, eli lataamaan joutuu joka tapauksessa aika paljon. Itseasiassa rupesi taas suorastaan ärsyttämään kuinka pienellä mehulla Teslan kolmonen menee kun tuossa yksi ilta erilaisia hypoteettisia matkoja ABRP:llä pyörittelin ja käytin sitä referenssinä Volvolle, Pollelle ja Audille. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ajamatta jäi vielä Volvo XC40 nelikkona, mutta sitä olen etuvetona ajanut kun velipojalla sellainen löytyy

Kannattaa huomioida se vaihdos vetotavassa(2-vetoinen vaihtui etuvedosta takavetoon), jolloin myös tuli muitakin päivityksiä autoon. Muistaakseni akku vähän suurentui ja invertterit paremmalla hyötysuhteella.
 
Kona 64kwh akulla ei ole enää ihan viimeisintä huutoa vaikka kelpo sähköauto onkin (melko varmaan parempi kuin burzum).

Kona on aika heppoinen auto verrattuna burzumiin, eikä todellakaan ole ainakaan ajettavuudeltaan (tai oikein miltään muultakaan ominaisuudeltaan - saati tiloiltaan) burzumia parempi. Saattaa toki olla talvinen pikalataus Konassa parempi, mutta siihen se varmasti jääkin.
 
Kannattaa huomioida se vaihdos vetotavassa(2-vetoinen vaihtui etuvedosta takavetoon), jolloin myös tuli muitakin päivityksiä autoon. Muistaakseni akku vähän suurentui ja invertterit paremmalla hyötysuhteella.

Käsittääkseni nuo tuli vasta -24 vuosimalliin, nuo 21-23 vuosimallit joita minä olen katsonut (ja mitä veljeni auto on) taitaa kaikki olla ihan samoilla sisuskaluilla, paitsi että nelikossa on isompi akku kuin velipojan standard range etuvedossa. Osittainhan tuo Volvon ja Pollen janoisuus nelikkona taitaa johtua siitä, että nuo vanhemmat vuosimallit on jatkuvalla nelivedolla, kun taas esim. Teslassa eturenkaat eivät vedä juuri koskaan ja ne saa pyörimään vapaasti.
 
Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.. Muotoilu aivan kamala. Lähinnä tulee ioniq 5 mieleen, että onko minkä ikäinen lapsi osallistunut suunnitteluun? Ehkäpä 5 vuotias. Kiimat vielä pahempia.
Hyndai tietenkin voisi olla rouvan mieleen. Nimestä tulee lähinnä mieleen ensimmäisenä jokin kodinkone. Ei auto.
Mieleeni ioniq 5:sesta tulee läskiä ympärilleen kerännyt Golf MK1.
 
Tuli käytyä koeajolla tänään, joten voisin jotain vähän horista. Ajossa perkkäin oli vuoden 21 Polestar 2 nelikkona ja saman ikäinen Audi E-tron 55 Sportback, molemmat n. 50 tkm rullattuja.

Polle kakkonen pääsi yllättämään sillä kuinka paljon pidin lähes kaikessa siinä. Onhan se ohjaamo vähän ahdas, mutta näköjään kuulun niihin ihmisiin jotka tykkäävät tuosta vähän "taisteluhävittäjämäisestä" poterosta. Mieluinen ajoasento löytyi ehkä 10 sekunnin hakemisen jälkeen ja jakkara tuntui muutenkin oikein mukavalta. Muutenkin kaikki kontrollit ja säädöt löytyi erittäin intuitiivisesti ilman minkäänlaista ihmettelyä ja auto tuntui erittäin fiksulta (paitsi mukitelineet, mutta ne nyt on jotain amerikkalaisten hapatusta muutenkin).

Tilojen puolesta takapenkillä oli polvitilaa hyvin, mutta standardimittaisella aikuisella miehellä meinaa ottaa vähän pää kattoon. Toisaalta tämä on aika yhdentekevää, koska takapenkillä olisi yleensä vaan lapset ja möhkälemäinen kääntyvä turvaistuin mahtui hyvin takapenkille siten, että vänkärin puolelle jäi vielä ihan kelvolliset jalkatilat standardimittaiselle miehelle (joskaan ei hirveästi enempää). Kontti oli myös erittäin käyttökelpoisen kokoinen, mittatikkuna mukana oli Britax Smile - rattaat, jotka sujahtivat konttiin ilman pienintäkään ongelmaa ja tilaa jäi vielä reilusti ylikin.

Ajaminen tuntui myös oikein hyvältä. Nettipuheiden perusteella odotin meluisaa kivirekeä, mutta mitä vielä. Sivistyneesti ja eleettömästi mentiin monenlaisilla pinnoilla, eikä rengasmelu noussut millään tapaa häiritseväksi edes motarinopeuksissa. Olihan tuo alusta hieman jäykkä, mutta ei lähelläkään esim. Model Y:n jäykkyyttä ja muutenkin ajokokemus oli vielä Model 3 Highlandiakin huomattavasti mielyttävämpi kokonaisuudessaan.

Noh, sitten siihen Audiin. Tämä tuli tosiaan harkintoihin mukaan, koska hinnat (ja osittain myös kulutukset) pyörii aika samoissa luvuissa kuin Polle 2 / Volvo XC40, vaikka kyseessä on selvästi isompi auto, joka oli uutena lähes tuplasti kalliimpi. Olin vähän huolissani, että rakastuisin kaiken järjen hyläten autoon välittömästi, kuten kävi aikanaan ekaa kertaa Citroen C5 X7 leijuvan maton kyytiin hypätessäni, mutta pelko oli turha, ainakin tämän yksilön kohdalla.

Odotin ennakkotietojen perusteella äärimmäistä hiljaisuutta ja pehmeyttä, mutta näistä löyttyi vain jälkimmäinen ja sekin vain osittain. Kyyti oli kyllä pehmeää, mutta jo kuudenkympin vauhdissa tuntui ihmeellistä pientä nypytystä, liekö sitten aurauskulmat tai joku muu juttu vituillaan alustassa. Rengasmelun osalta tuli se vielä isompi pettymys. Toki kyydissä oli talvirenkaat, eli hattuhylly ei ollut paikallaan, mutta silti yllätyin rengasmelun määrästä. Polle oli ihan heittämällä hiljaisempi. Ajaminen tuntui kyllä muuten ihan mukavalta, mutta mitään uskomatonta "wau"-elämystä ei tullut, vaikka kokemusta kyllä häiritsi hieman kontrollien yleinen sekavuus ja se, että yritin epätoivoisesti etsiä adaptiivisen cruisen säätöjä. Niitä ei löytynyt, koska sellaista ei tässä yksilössä ollut. Joku oli speksannut autoon kyllä kaikenmaailman nahkapenkkiä, panoraamaa ja muuta tinkelitankelia, mutta ei mitään ajoavustimia.

Jotenkin nettipuheiden perusteella odotin tuon myös olevan aivan valtavan kokoinen möhkäle, mutta eipä tuo nyt luonnossa nyt mitenkään massiiviselta tuntunut, mutta toisaalta varsin isoja sitä nykyinen (Kia Optima) ja sitä edellinen (mainittu C5) autokin ovat. Korkeutta ja leveyttä löytyy kyllä ja sisätilathan tuossa oli varsin hulppeat. Laatuvaikutelma oli muutenkin varsin hyvä, mutta Polestarin pelkistetyn mutta toimivan keskipaneelin jälkeen Audin kolme näyttöä ja muut säätimet tuntuivat tosiaan varsin sekavilta, mutta tämä vissiin vähän ikäänkuin kuuluu asiaan saksalaisen preemiumin kanssa.

Pitää ehkä vielä toinen yksilö käydä koeajamassa, mutta vähän kyllä hirvittää ajatus preemiumauton preemiumkorjausten preemiumhinnoista jos/kun jotain hajoaa, joten voi olla että ei näin persaukisen kannata lähteä tuollaisen auton kanssa pelleilemään...

Ajamatta jäi vielä Volvo XC40 nelikkona, mutta sitä olen etuvetona ajanut kun velipojalla sellainen löytyy. Nyt kisa onkin oikeastaan enään Volvon ja Pollen välillä, molemmissa on puolensa, enkä usko että kummankaan kanssa voi pahasti mennä vikaan.
Volvo XC40 T8 olen koeajanut ja se muistaakseni on pehmeällä jousituksella. Eli huomaa ainakin jarrutuksissa ja vähän reilummin kiihdytettäessä. Yksi käytetty olikin harkinnassa 31k€ hintaan, mutta se ehti mennä. Ja olisi ollut hakumatkaa myös aika pitkästi.

Polestar 2 voi olla jopa hieman hienompi (riippuen mistä tykkää), mutta ilmeisesti vähän pienempi jostain päin?

Ainakin tuo XC40 T8 oli ihan veikeä, koska paljon tehoa ja pehmeä jousitus. Volvo/Polestar "syö" sähköä melko paljon, jos sillä merkitystä. E-tron täytyisi joskus koeajaa, mutta jostain syystä ei ole ollut oikein kiinnostusta siihen autoon.
 
Kävin tänään neljää sähköautoa katsomassa. Tuo noin 60k€ Porsche voisi olla kiinnostavin, mutta mietin, että vähän matala auto ja autoon kulkeminen voisi olla vähän työlästä (joillekin).

BMW i4 vaikutti alkuun vähän kalliilta, mutta ihan hyvät varusteet siinä?

Model S 90D, 2016, 24 500€

BMW i4, 12/2023, 48 200€

Taycan, 59 800€

Taycan, 79 600€

Nuo siis yhdessä ja samassa autoliikkeessä, niin pääsi kaikkia vähän "ihmettelemään".

Itsellä on BMW i4 ja Porsche Taycan, molemmissa omat puolensa.

Taycan tuntuu olevan teknisesti niin softan kuin sähköautojen tekniikan osalta Bemaria 10v takanapäin. Bemmillä pääsee 15-16kwh näin nollakelilläkin ja Taycanilla ei meinaa alle 35kwh asettua alle 30km matkoissa. Matka-ajossa saattaa päästä 27kwh/100 paikkeille. Miettinyt, että onko lämpöpumppu jokin vitsi tai muuten täysin epäsopiva härveli possussa. Samoin auton infoteinment/carplay todella hidas ja halvan oloinen bemariin verrattuna, samoin kuin mobiiliappikin.

Oikeastaan kaikki muu paitsi fiilis/ajotuntuma on Bemarissa parempaa, mutta onhan possulla ajossa aivan oma fiiliksensä ja ulkonäkö toista maata 😎 En ole koskaan samaa ajettavuutta kokenut edes kalliimmissa autoissa kuin Taycanissa.

Jatkotakuu on välttämätön niin i4:ssa kuin Taycanissa - liikkeiden turvat ei oikein riitä, molemmissa saa varautua pajalla viettämään aikaa ja goodwilleissä tullaan vastaan lähinnä suuren laskun kera. Onneksi tämä ei ole ongelma ja takuuta saa jatkettua i4:ssa kaiketi 5-7v saakka ja Porschessa 14v asti.

Bmw osalta katso, että on kaiutinpaketti (HarmanKardon) ja mielellää M-sport -paketti, voi kaduttaa muuten jälkeenpäin. Samoin 40-malli tai M50. 35-versiosta voi olla vaikea päästä eroon.

Arvo laskee molemmissa aivan naurettavia määriä, mutta 2-3v ikäisessä edes hieman hidastuu. I4:lla käyttökulut todella pienet, kun on oma laturi.

Omaani olen yrittänyt myydä pois alta pari kuukautta, mutta kysyntä ei ole ainakaan näin loppuvuonna päätä huimannut. Hintaa saa tiputella jatkuvasti, eli kuukaudet näissä syö arvoa, ei niinkään kilometrit 😀

 
Viimeksi muokattu:
Onko täyssähkö XC40 akkutakuu ollut alusta asti 8v/160tkm ja hybrideissä on se 5v/100tkm -21 mallivuoteen asti?
 
Polestar 2 voi olla jopa hieman hienompi (riippuen mistä tykkää), mutta ilmeisesti vähän pienempi jostain päin?

Itse koin Pollen kyllä jossakin määrin Volvoa "hienommaksi", mutta varsin samanlaisiahan nuo ovat. Polle on 15 cm pidempi kuin Volvo, mutta 15 cm matalampi.

Tämän korkeuseron huomasi kyllä hyvin siinä, miten paljon hankalampaa koeajolla mukana olleella kuuskymppisellä ja ikäiselleen tyypillisellä elintasokummulla varustetulla isälläni oli könytä Pollen kyytiin verrattuna Audiin. :D
 
Itsellä on BMW i4 ja Porsche Taycan, molemmissa omat puolensa.

Taycan tuntuu olevan teknisesti niin softan kuin sähköautojen tekniikan osalta Bemaria 10v takanapäin. Bemmillä pääsee 15-16kwh näin nollakelilläkin ja Taycanilla ei meinaa alle 35kwh asettua alle 30km matkoissa. Matka-ajossa saattaa päästä 27kwh/100 paikkeille. Miettinyt, että onko lämpöpumppu jokin vitsi tai muuten täysin epäsopiva härveli possussa. Samoin auton infoteinment/carplay todella hidas ja halvan oloinen bemariin verrattuna, samoin kuin mobiiliappikin.

Oikeastaan kaikki muu paitsi fiilis/ajotuntuma on Bemarissa parempaa, mutta onhan possulla ajossa aivan oma fiiliksensä ja ulkonäkö toista maata 😎 En ole koskaan samaa ajettavuutta kokenut edes kalliimmissa autoissa kuin Taycanissa.

Jatkotakuu on välttämätön niin i4:ssa kuin Taycanissa - liikkeiden turvat ei oikein riitä, molemmissa saa varautua pajalla viettämään aikaa ja goodwilleissä tullaan vastaan lähinnä suuren laskun kera. Onneksi tämä ei ole ongelma ja takuuta saa jatkettua i4:ssa kaiketi 5-7v saakka ja Porschessa 14v asti.

Bmw osalta katso, että on Boset ja mielellää M-sport -paketti, voi kaduttaa muuten jälkeenpäin. Samoin 40-malli tai M50. 35-versiosta voi olla vaikea päästä eroon.

Arvo laskee molemmissa aivan naurettavia määriä, mutta 2-3v ikäisessä edes hieman hidastuu. I4:lla käyttökulut todella pienet, kun on oma laturi.

Omaani olen yrittänyt myydä pois alta pari kuukautta, mutta kysyntä ei ole ainakaan näin loppuvuonna päätä huimannut. Hintaa saa tiputella jatkuvasti, eli kuukaudet näissä syö arvoa, ei niinkään kilometrit 😀

Kilvestä muistankin selanneeni tuon sinunkin BMW i4:n.

Ulkonäöllisesti ehkä itse pitäisin tuota livenä näkemääni autoa vieläkin hienompana. Mutta tosiaan pienempi akku ja vähemmän tehoa siinä.

Eli siis e35 vs e40. Tuo e35 vielä liian kallis, tai sitten nyt myyminen muutenkin hyvin haasteellista (järkevään hintaan). Sun auto kyllä kanssa luulisi menevän jo kaupaksi, jos vaan oikea ostaja sattuu tulemaan. Ei minusta ole kovin kallis. Tuo eDrive35 myyjä kanssa ihmetteli, että miksi ei ole jo myyty bemaria, piti autoa kyllä erittäin hyvänä. Ilmeisesti juuri tuolla BMW:llä oli ajellut itse paikallekin (vaikka pari Taycaniakin oli rivissä).

----

Noilla tiedoilla oma unelma peli voisi olla sopivasti varusteltu i4 M50, mutta ei nyt juuri ehkä vielä tule tai löydy sopivaa. Vaikka sitten ajettavuudessa jääkin kyllä Taycanille.
 
Kilvestä muistankin selanneeni tuon sinunkin BMW i4:n.

Ulkonäöllisesti ehkä itse pitäisin tuota livenä näkemääni autoa vieläkin hienompana. Mutta tosiaan pienempi akku ja vähemmän tehoa siinä.

Eli siis e35 vs e40. Tuo e35 vielä liian kallis, tai sitten nyt myyminen muutenkin hyvin haasteellista (järkevään hintaan). Sun auto kyllä kanssa luulisi menevän jo kaupaksi, jos vaan oikea ostaja sattuu tulemaan. Ei minusta ole kovin kallis. Tuo eDrive35 myyjä kanssa ihmetteli, että miksi ei ole jo myyty bemaria, piti autoa kyllä erittäin hyvänä. Ilmeisesti juuri tuolla BMW:llä oli ajellut itse paikallekin (vaikka pari Taycaniakin oli rivissä).

----

Noilla tiedoilla oma unelma peli voisi olla sopivasti varusteltu i4 M50, mutta ei nyt juuri ehkä vielä tule tai löydy sopivaa. Vaikka sitten ajettavuudessa jääkin kyllä Taycanille.

Eri värivalinnat tekee paljon, muuten ulkoisesti pitäisi olla kaikkien samoja, pl. M50 😊 Itse ihastuin tuohon musta / valkosisusta -comboon, mutta Taycanin koeajo aiheutti liikaa unettomia öitä 😀

Juu, kyllä auto kaupaksi vielä menee. Nyt olen sillä ajanut ostajaa odotellessa, kun on halpoja kilometrejä ja talviautona huomattavasti toimivampi ratkaisu. Autokaupat tarjosi 39 000e, eli kohtalaisen varovaisia hekin ovat ja hyvät katteet haluavat. Vaihtoautona tarjottiin 46-47k, mutta se ei tietysti ole niin vertailukelpoista, kun uudesta eivät tingi.
 
Noh, sitten siihen Audiin. Tämä tuli tosiaan harkintoihin mukaan, koska hinnat (ja osittain myös kulutukset) pyörii aika samoissa luvuissa kuin Polle 2 / Volvo XC40, vaikka kyseessä on selvästi isompi auto, joka oli uutena lähes tuplasti kalliimpi. Olin vähän huolissani, että rakastuisin kaiken järjen hyläten autoon välittömästi, kuten kävi aikanaan ekaa kertaa Citroen C5 X7 leijuvan maton kyytiin hypätessäni, mutta pelko oli turha, ainakin tämän yksilön kohdalla.

Odotin ennakkotietojen perusteella äärimmäistä hiljaisuutta ja pehmeyttä, mutta näistä löyttyi vain jälkimmäinen ja sekin vain osittain. Kyyti oli kyllä pehmeää, mutta jo kuudenkympin vauhdissa tuntui ihmeellistä pientä nypytystä, liekö sitten aurauskulmat tai joku muu juttu vituillaan alustassa. Rengasmelun osalta tuli se vielä isompi pettymys. Toki kyydissä oli talvirenkaat, eli hattuhylly ei ollut paikallaan, mutta silti yllätyin rengasmelun määrästä. Polle oli ihan heittämällä hiljaisempi. Ajaminen tuntui kyllä muuten ihan mukavalta, mutta mitään uskomatonta "wau"-elämystä ei tullut, vaikka kokemusta kyllä häiritsi hieman kontrollien yleinen sekavuus ja se, että yritin epätoivoisesti etsiä adaptiivisen cruisen säätöjä. Niitä ei löytynyt, koska sellaista ei tässä yksilössä ollut. Joku oli speksannut autoon kyllä kaikenmaailman nahkapenkkiä, panoraamaa ja muuta tinkelitankelia, mutta ei mitään ajoavustimia.

Jotenkin nettipuheiden perusteella odotin tuon myös olevan aivan valtavan kokoinen möhkäle, mutta eipä tuo nyt luonnossa nyt mitenkään massiiviselta tuntunut, mutta toisaalta varsin isoja sitä nykyinen (Kia Optima) ja sitä edellinen (mainittu C5) autokin ovat. Korkeutta ja leveyttä löytyy kyllä ja sisätilathan tuossa oli varsin hulppeat. Laatuvaikutelma oli muutenkin varsin hyvä, mutta Polestarin pelkistetyn mutta toimivan keskipaneelin jälkeen Audin kolme näyttöä ja muut säätimet tuntuivat tosiaan varsin sekavilta, mutta tämä vissiin vähän ikäänkuin kuuluu asiaan saksalaisen preemiumin kanssa.

Pitää ehkä vielä toinen yksilö käydä koeajamassa, mutta vähän kyllä hirvittää ajatus preemiumauton preemiumkorjausten preemiumhinnoista jos/kun jotain hajoaa, joten voi olla että ei näin persaukisen kannata lähteä tuollaisen auton kanssa pelleilemään...
Mulla jäi PS2 harkinnan ulkopuolelle rengasmelun (ja mukavuuden) takia ja referenssinä oli Model S, joka ei hintaan nähden ole parhaiten vaimennettu. Koeajetussa E-tronissa on ollut jotkut 22" vaurioituneet vanteet ja kiinalaiset nastarenkaat jos tuo oli tuomio. Itse asiassa koeajoin yhden auton 21" vanteilla ja ne mielestäni pilasivat auton idean kun ajoi back to back 20" vanteilla. Vaihdoin omaan 19":t. Toisin kuin olisi voinut olettaa, ilma-alusta ei mitenkään piilota vannekokoa. Isoista vanteista ja renkaista tulee liian painavat ja kovat ja voisin kuvitella alustan olevan kovilla koeajolla kuuluneen paukkeen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Bemmillä pääsee 15-16kwh näin nollakelilläkin ja Taycanilla ei meinaa alle 35kwh asettua alle 30km matkoissa.

Asiassa voi olla niinkin yksinkertainen asia (osittain) taustalla kuin rengas ja vannekoko.

Tuossa bemmissä on 18" nakit kun ei ole i4m50? Porschessa taas lienee vähintään 20" ja leveyttä 50mm enemmän, riittääkö edes?

Bemariin samankokoiset perhepizzat alle niin varmaan pomppaa kulutus.

Ekopihistelijän kannaltahan tämä nykyinen muoti laittaa alle pieneenkin autoon valtavat pallot on vain huono asia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 287
Viestejä
4 918 311
Jäsenet
79 159
Uusin jäsen
Ramyalal D. M

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom