Yleistä keskustelua sähköautoista

Sinulla tulee todella paljon keskivertoa enemmän kilsoja sitten. Teslan 4 vuotta/vaihteleva määrä kilsoja perustakuu on tuntuvasti enemmän kuin 2 vuotta. Ja se jos maksamalla saa lisätakuuta ei oikeasti ole takuuta vaan maksullinen lisäturva.

8 vuotta ja vaihteleva määrä kilometrejä voimalinjalle olisi todennäköisesti saanut minut ostamaan e-tronin, mutta sen premiumin voimalinjatakuu kattaa pelkän patterin.

Juu ei vielä saa 40k eqs, mutta 2025 todnäk saa.
Juu niin tulee, mutta on nämä 80 tkm takuut ihan naurettavan mittaisia. 4 vuotta on ihan jees, mutta tosiaan esimerkiksi minulle aivan yksi lystyi kun takuu umpeutuu kilsojen takia lähes heti. Kyllä autoille pitäisi saada jotenkin edes 200 tkm takuut mutta ehkä se on tulevaisuutta sitten, kun ei tartte enää murehtia polttomoottoritekniikasta.
 
Että tulisi selkeä parannus Peugeot e-2008 autoon

e-2008n parhaat puolet on mukavuudessa ja hiljaisuudessa, ongelmaksi tulee että taatelia pitää lyödä tiskiin suhteellisen paljon että saisi auton jossa oltaisiin edes samalla tasolla noiden kanssa. Toki about kaikki muut ominaisuudet sitten paranevat selvästi mutta itse olen tullut äärimmäisen allergikseksi varsinkin autoille joissa rengasmelun huomaa helposti.
 
Juu niin tulee, mutta on nämä 80 tkm takuut ihan naurettavan mittaisia. 4 vuotta on ihan jees, mutta tosiaan esimerkiksi minulle aivan yksi lystyi kun takuu umpeutuu kilsojen takia lähes heti. Kyllä autoille pitäisi saada jotenkin edes 200 tkm takuut mutta ehkä se on tulevaisuutta sitten, kun ei tartte enää murehtia polttomoottoritekniikasta.
No en tiedä miten polttomoottoritekniikka asiaan liittyy kun esim vaikka hyundai uskaltaa antaa polttiksille 5v ilman kilometrirajaa mutta sähköautoilla loppuu akusta takuu 160tkm.
 
e-2008n parhaat puolet on mukavuudessa ja hiljaisuudessa, ongelmaksi tulee että taatelia pitää lyödä tiskiin suhteellisen paljon että saisi auton jossa oltaisiin edes samalla tasolla noiden kanssa. Toki about kaikki muut ominaisuudet sitten paranevat selvästi mutta itse olen tullut äärimmäisen allergikseksi varsinkin autoille joissa rengasmelun huomaa helposti.
No tuo juuri keskusteltu i4 on kyllä hämmentävän hiljainen auto ollakseen pienemmän luokan bmw. Yleensä ne on ollu aika meluisia juurikin renkaista. En edes muistanut millaisia metelöijiä monet autot on mutta ku viimeaikoina on suht paljon takseissa joutunut olemaan niin onpahan meluisia suurin osa siihen verrattuna.
Mukavuudesta en niin osaa takavetomallista sanoa kun omassa nelivedossa on ilmajouset takana mutta pehmeästi menee kyllä vaikka rengastus omasta päätöksestä onkin varsin perseestä suomen surkeille teille.
 
No en tiedä miten polttomoottoritekniikka asiaan liittyy kun esim vaikka hyundai uskaltaa antaa polttiksille 5v ilman kilometrirajaa mutta sähköautoilla loppuu akusta takuu 160tkm.
Varmaan siten että aika usein takuut on sen 100 tkm ollut vuosikymmeniä jo. Ihan kiva että yksittäisillä merkeillä on parempia.

Toki sieltä huihainkin ehdoista varmaan löytyy yhtä jos toista klausuulia kun alkaa lukemaan.
 
Varmaan siten että aika usein takuut on sen 100 tkm ollut vuosikymmeniä jo. Ihan kiva että yksittäisillä merkeillä on parempia.

Toki sieltä huihainkin ehdoista varmaan löytyy yhtä jos toista klausuulia kun alkaa lukemaan.
Joo on ollut mutta miksi sähköistyminen muuttaisi tilannetta mihinkään? Toki käytännössä lähes jokaiselle merkille saa ja on saanut vaikka kuinka kauan sen +200tkm takuun, saksalaisilla siitä pitää vaan maksaa joku about tonni mutta akustolle tuntuu se about 160tkm olevan kaikilla (pl toyota). Ei sähköautot ole yhtään sen luotettavampia ku polttiksetkaan. Samalla tavalla niissä moottorit ja muut leviää ja sitten se täysin voimalinjaan liittymätön leviää ihan samalla tavalla.
 
Joo on ollut mutta miksi sähköistyminen muuttaisi tilannetta mihinkään? Toki käytännössä lähes jokaiselle merkille saa ja on saanut vaikka kuinka kauan sen +200tkm takuun, saksalaisilla siitä pitää vaan maksaa joku about tonni mutta akustolle tuntuu se about 160tkm olevan kaikilla (pl toyota). Ei sähköautot ole yhtään sen luotettavampia ku polttiksetkaan. Samalla tavalla niissä moottorit ja muut leviää ja sitten se täysin voimalinjaan liittymätön leviää ihan samalla tavalla.
Model S ja X 8v/240tkm akku ja voimansiirto takuu.
 
Ei vakuutukset korvaa mitää vikoja, ainoastaan vahinkoja.

Kyllähän sitä on myynnissä vakuutuksia nimenomaam vikojen varalle. Jossain määrin suosittuja kun ostetaan uudehkoja autoja joissa tehdastakuu on jo ummessa.

Tosin nuo vakuutukset ovat aika tunnettuja siitä että pienellä kirjoitetut ehdot rajaavat ulos ne tyypilliset viat.

Sillä ei ole oikeastaan suoraa väliä kuka sen vaihtaa/korjaa, koska valmistaja on se vastuullinen taho joka määrittelee ne ehdot ja testit ja tällöin se tee-se-itse korjaaja/nyrkkipaja/kansallinen ketju ei saa autoa yksin tieliikennekelpoiseksi.
Tuota olen hieman pohtinut, jos yksityinen paja vaihtaa sinne kokonaan uuden akun koteloineen kaikkineen, pitääkö se siltikin viedä marmorille jotta sen saa leimattua?
 
Model S ja X 8v/240tkm akku ja voimansiirto takuu.
mikä on myös aivan paska paljon ajavalle vs esim huihain 5v ilman kilometrirajaa. Tässä oli toki puhe siitä että kun polttomoottoreista päästään eroon niin jostain mystisestä syystä sähköautojen takuut paranisi?
 
mikä on myös aivan paska paljon ajavalle vs esim huihain 5v ilman kilometrirajaa. Tässä oli toki puhe siitä että kun polttomoottoreista päästään eroon niin jostain mystisestä syystä sähköautojen takuut paranisi?
Aivan paska? Kuinka yleistä on edes ostaa uusi auto ja ajaa sillä itse yli 250tkm?
 
Tuota olen hieman pohtinut, jos yksityinen paja vaihtaa sinne kokonaan uuden akun koteloineen kaikkineen, pitääkö se siltikin viedä marmorille jotta sen saa leimattua?

Epäilen, että mitään varsinaisesti ei tarvitse tehdä jos hylsyä katsastuksesta ei ole tullut. Sitten jos hylsy on katsastuksesta tullut, niin sitten pitää olla valmistajan määrittämät dokumentit esittää akun kunnosta (oletan että katsastaja näitä vaatii jos hylkäyksen syy oli lommo tms. painuma ja uudessa akussa ei sellaista näy). Marmorilla käynti varmaan riippuu miten ja millaiseksi valmistaja on määritellyt tuon prosessin. Missä se kenties tarkastetaan ja jos tarvetta tulee korjaukselle niin kuka sen saa tehdä ja millaiset dokumentit siitä pitää olla esittää.
 
Kyll mä hiukan luulen että jos se lommo on hävinnyt akusta niin ei riitä katsastusmiehellä natsat alkaa vaatimaan mitään työselostetta siitä kuinka vika on korjattu. Mutta en tiedä mutta en ole kuin kerran eläissäni kuullut siitä että katsastumies olisi vaatinut jotain selvityksiä ja silloin oli kyseessä uudet jarruputket.
 
Joo on ollut mutta miksi sähköistyminen muuttaisi tilannetta mihinkään? Toki käytännössä lähes jokaiselle merkille saa ja on saanut vaikka kuinka kauan sen +200tkm takuun, saksalaisilla siitä pitää vaan maksaa joku about tonni mutta akustolle tuntuu se about 160tkm olevan kaikilla (pl toyota). Ei sähköautot ole yhtään sen luotettavampia ku polttiksetkaan. Samalla tavalla niissä moottorit ja muut leviää ja sitten se täysin voimalinjaan liittymätön leviää ihan samalla tavalla.
No kyllä ne tuntuu luotettavampia olevan ja vielä mennään ekoissa sukupolvissa. Sen sijaan polttomoottoreiden kuluvat osat ei tahdo kestää ilman rankkaa huoltamista josta syystä varmaankaan ei noita pitkiä takuita sinne ole näkynyt.

Enkä minä tarkoittanut että sähköautojen takuut paranee siksi että polttomottoreista päästän eroon, vaan että tulevaisuudessa kun sähköautotekniikka kehittyy niin takuutkin paranee. Nyt ne on sillä tasolla mihin polttomoottoreissa on totuttu. Olikohan 50-luvulla 100 tkm takuita olemassa?
 
Olikohan 50-luvulla 100 tkm takuita olemassa?
:rofl2:
Ei hyvä poica, siinä vaihees alettiin valmisteleen moottoriremonttia tai vaihto/puolimoottoria tilalle. Sillä Fordin meemillä on ihan tukeva pohja todellisuudesta.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Heitän lonkalta että 1970-luvulla oli kovin tavanomaista, että autosta pyörähti km mittari 100 tkm ympäri. Vasta 80-luvulla miljoona mittarit vakiintuivat kaikkiin. Ja tämä heitto perustuu omiin peltoautoihin 90-luvulla. Josko tämä vastaisi siihen paljonko moottoreiden uskottiin kestävän.
 
No kyllä ne tuntuu luotettavampia olevan ja vielä mennään ekoissa sukupolvissa. Sen sijaan polttomoottoreiden kuluvat osat ei tahdo kestää ilman rankkaa huoltamista josta syystä varmaankaan ei noita pitkiä takuita sinne ole näkynyt.

Enkä minä tarkoittanut että sähköautojen takuut paranee siksi että polttomottoreista päästän eroon, vaan että tulevaisuudessa kun sähköautotekniikka kehittyy niin takuutkin paranee. Nyt ne on sillä tasolla mihin polttomoottoreissa on totuttu. Olikohan 50-luvulla 100 tkm takuita olemassa?

oli vain 100tkm moottorinvaihtohuolto

1735117080606.png
 
mikä on myös aivan paska paljon ajavalle vs esim huihain 5v ilman kilometrirajaa. Tässä oli toki puhe siitä että kun polttomoottoreista päästään eroon niin jostain mystisestä syystä sähköautojen takuut paranisi?
Eikös korealaisilla ole 8v/160tkm akkutakuu?
 
on


Kiitos, hyvää infoa. :thumbsup:

Mitä luokkaa sulla on keskikulutus auton mukaan ollut? Sinänsähän sähköautoilu on joka tapauksessa aika halpaa kotilataajalle, esim. meidän. n. 23 tkm vuosiajoilla 15 kWh/100 km keskikulutus + 20% lataushäviö olisi ~10c/kWh konaissähkönhinnalla 420€/v, eli vaikka keskikulutus olisi tuplat tuosta niin kuukausitasolla se tarkoittaisi vaan kolmisen kymppiä lisää ja edelleen oltaisiin pitkälle toista tonnia alle nykyisen plugarin käyttökulujen.
Kävin ihan autosta katsomassa että viimeiset 5500km, jotka on ajettu syyskuusta lähtien, ovat vieneet 26,6kWh/100km. Kilsoja on tullut normaalia vähemmän työmatkoista johtuen yms. sattumien summana, ja en tiedä kertooko tuo mistään mitään. Paljon tulee myös hiukan päälle 20km pätkäajoa josta osa on myös motaria ja ainakin toisesta päästä lähtö on auto kylmänä. Toisaalta kotona on lämmin talli, jota en tosin ole nyt joka kerta käyttänyt. Kyllähän tuo sähkönkulutuksen kustannusero johonkin toiseen samankokoiseen on rahassa ihan häviävän pieni kaikki muut kulut huomioiden.

Koeajamallahan tuo selviää onko kiinnostava. Itse koin parhaaksi mukavuus-hinta suhteeksi omaan käyttöön seuraavaksi pariksi vuodeksi. Suosittelen 19" vanteita ja sporttipenkkejä niin jopas on letkeä matka-auto huonollakin tielle.
 
Kuten huomaat tässä viitattiin paljon ajaviin. Jolloin tuo on mitätön matka.
Höpö höpö. Vaikkapa 50tkm vuodessa on sen 250tkm viidessä vuodessa, aika olemattomasti parempi kuin tuo 240tkm/8v. Jos yhtään omaa nurkkaa pidemmälle katsoo, toinen on aika selvästi parempi.

Ja jos ihan tosissaan meinaa ajaa, eli vaikka 80tkm tai 100tkm vuodessa, niin joutunee vähän selittelemään miten tuo ei ole ammattiajoa = lienee eri takuuehdot. Puhumattakaan siitä, että kuka ajaa sen 200+ km suuntaansa töihin, jaksaa istua Hyundaissa ja maksaa bensalaskua, kun eivät edes ole myyneet dieseleitä vuosiin.


Noin muuten pidemmät akkutakuut taitaa olla BYDillä 200tkm ja niille paljon ajaville BYDin akulla KGM Torres 1 000 000 / 10v takuulla tai Tojota.
 
Ei ole ammattiajoa ellei ole rekisteröity ammattiliikenteeseen. :comp:
Eläinlääkäritkin voi maaseudulla ajaa 100k vuoteen ja tykkäsivät Jaguarista kun takuut oli 3v ilman kilometrirajaa. Oli hetken takseillakin kunnes alkoi olemaan rasite.
 
Kävin ihan autosta katsomassa että viimeiset 5500km, jotka on ajettu syyskuusta lähtien, ovat vieneet 26,6kWh/100km. Kilsoja on tullut normaalia vähemmän työmatkoista johtuen yms. sattumien summana, ja en tiedä kertooko tuo mistään mitään. Paljon tulee myös hiukan päälle 20km pätkäajoa josta osa on myös motaria ja ainakin toisesta päästä lähtö on auto kylmänä. Toisaalta kotona on lämmin talli, jota en tosin ole nyt joka kerta käyttänyt. Kyllähän tuo sähkönkulutuksen kustannusero johonkin toiseen samankokoiseen on rahassa ihan häviävän pieni kaikki muut kulut huomioiden.

Koeajamallahan tuo selviää onko kiinnostava. Itse koin parhaaksi mukavuus-hinta suhteeksi omaan käyttöön seuraavaksi pariksi vuodeksi. Suosittelen 19" vanteita ja sporttipenkkejä niin jopas on letkeä matka-auto huonollakin tielle.
Kyllä toi Audi on varmasti autona ihan eri tason laite Volvoon nähden. Meidän autolla on keskikulutus 24 kWh/100 km appin mukaan ja on vajaaveto. Toki ajetaan lähinnä motaria kesät talvet 110-130 km/h. Mutta en pelkäis Audin kanssa etenkin kun ottaa 55 tai Q8 jollon saa sen noin 100 kWh akun. Volvossa kuitenkin vain 78 kWh akku nelikossa.
 
Jos kertoo omia kulutuksia, kannattanee kertoa vähän auton käyttöarjesta, jotta sitä voi verrata.

Täällä Model Y LR AWD -23 keskikulutus 18,3kwh nyt 19tkm jälkeen ja käyttöönotto 9/23. Eli nyt kun tuon sanon niin tässä on enemmän talvea kuin kesää mukana, joten vähän pienemmäksi saa luvata perus vuoden, mutta ei tuo alle 18 käynyt kesän lopussakaan.

Lämmin talli kotona ja töissä saan 11kw piuhasta ottaa lämmitysenergiaa pakkasilla, mutta en lataa. Lämmittelen about 15min-20min vaan yleensä ennen lähtöä. Siten suht ideaalitilanne kulutuksen osalta, myönnettäköön.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä toi Audi on varmasti autona ihan eri tason laite Volvoon nähden. Meidän autolla on keskikulutus 24 kWh/100 km appin mukaan ja on vajaaveto. Toki ajetaan lähinnä motaria kesät talvet 110-130 km/h. Mutta en pelkäis Audin kanssa etenkin kun ottaa 55 tai Q8 jollon saa sen noin 100 kWh akun. Volvossa kuitenkin vain 78 kWh akku nelikossa.

Q8 e-tronit taitaa tosin olla vielä sen 50ke+, kun ovat sen verran uudempia ja vähemmän ajettuja? 55 mallia näyttäisi olevan sitten taas alle 100tkm ajettuna 30ke tienoille tai vähän yli.

2022 näitä muistelisin katselleeni viimeksi, ja eiks Q4 e-tron ollut Audin enyak/id4 vastine?

Jäi silloin huomaamatta että oli e-tron ilman Q-merkintääkin, oiskohan ollut sen verran hinnoissaan vielä kaikki audit että tuli tuli päädyttyä vielä outlander pheviin.

Ajoprofiilikin meillä sen verran kevyt, kaupunkiajoa ~10ke/vuosi että vähän ollut hankaluuksia itselle perustella sähkistä.

Mites Audissa infotainment ja appis on kestänyt ikää, onko toiminut luitettavasti ja onko tullut päivityksiä? Vrt skoda & VW softa"ominaisuudet" noissa ensimmäisissä sähkömalleissa?
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Audissa ainakin appi aivan paska. Ollu siitä asti kun se on markkinoille tullut jo ennen sähköautoja. Jotkut saksan serverit jatkuvasti alhaalla ja mihinkään ei saa yhteyttä.
 
Ajoprofiilikin meillä sen verran kevyt, kaupunkiajoa ~10ke/vuosi että vähän ollut hankaluuksia itselle perustella sähkistä.
Sähköauto on kaupunkiajossa erittäin mukava - jonoajeluun / liikennevaloihin vauhtipolkimen vaste on hyvä ja kun kiihtyvyys on aina kohdillaan kun ei ole askia mitä hämmentää, niin helppoa änkeä kapeampiin väleihin liikennevirrassa.

Rahallisesti tuskin järkeä.
 
Q8 e-tronit taitaa tosin olla vielä sen 50ke+, kun ovat sen verran uudempia ja vähemmän ajettuja? 55 mallia näyttäisi olevan sitten taas alle 100tkm ajettuna 30ke tienoille tai vähän yli.

2022 näitä muistelisin katselleeni viimeksi, ja eiks Q4 e-tron ollut Audin enyak/id4 vastine?

Jäi silloin huomaamatta että oli e-tron ilman Q-merkintääkin, oiskohan ollut sen verran hinnoissaan vielä kaikki audit että tuli tuli päädyttyä vielä outlander pheviin.

Ajoprofiilikin meillä sen verran kevyt, kaupunkiajoa ~10ke/vuosi että vähän ollut hankaluuksia itselle perustella sähkistä.

Mites Audissa infotainment ja appis on kestänyt ikää, onko toiminut luitettavasti ja onko tullut päivityksiä? Vrt skoda & VW softa"ominaisuudet" noissa ensimmäisissä sähkömalleissa?
Koeajoin Q8 e-tronin heti kun se tuli Suomeen ja olin lukenut vain markkinointihehkutukset siitä miten kaikki on uutta ja nyt on kulutukset optimoitu jne. Aika pian paljastui että keulamaski on päivitetty ja uudet akkukoot. Sain onneksi tuolla autokuumetta laskettua joksikin aikaa. Out of spec review sai vertailutestissä vanhalle ei-Q8 55 ja uudelle Q8 50 identtisen kulutustuloksen, eikä ihme. Sama auto. Jyrkkä hintaero ei ole mielestäni perusteltu muulla kuin espoolaisella naapuriuskottavuudella.

Audin MMI ei ole sen vahvuuksia. Käyttis on rakenteeltaan sekava, ja jako kahdelle näytölle menetetty mahdollisuus, koska alanäytössä on lähinnä vain ilmastointiasetukset. Toisaalta peruutuskamera ja 360 kamera ovat niin pientä kuvaa ylänäytöllä että hyöty on lähes kyseenalainen. OTA päivityksiä ei tule. MY21 tuli uudempi MMI jossa on jotain bugeja korjattu ja ilmeisesti sutjakampi toiminta. Myös langaton android auto toimii vasta MY21 versiossa (carplay toimii vanhemmassakin). Hyvin tuolla pärjää koska en juuri räplää asetuksia. Alkupään autoja mahdollisesti välttäisin koska Audi korjasi monia lastentauteja ja vaihtoi komponentteja ekoina vuosina. Onnea vaan uuden lidarin etsintään ja toivottavasti saa vielä talon pantattua MY19 omistajalle jos se joskus kyrvähtää.

Appi on myös ihan MVP tai jopa VMP, kun ehti Teslaan tottua. Kyllä sillä lähes aina saa latauksen ajastettua tai esilämmityksen/ilmastoinnin päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Kyll mä hiukan luulen että jos se lommo on hävinnyt akusta niin ei riitä katsastusmiehellä natsat alkaa vaatimaan mitään työselostetta siitä kuinka vika on korjattu. Mutta en tiedä mutta en ole kuin kerran eläissäni kuullut siitä että katsastumies olisi vaatinut jotain selvityksiä ja silloin oli kyseessä uudet jarruputket.


Kyllä ne paperit pitää valmistajalta olla, jos akustoon on tullut lommo ja se on hylsyn saanut katsastajalta. Paperit kannattaa toki pyytää valmistajalta varsinkin jos akustossa on lommo, koska tällöin katsastuksessa niitä saatetaan pyytää (tai tulee se hylsy).
 
ja se on hylsyn saanut katsastajalta
En nyt jaksa lukea noita linkkeja koska niissa todennakoisesti ei ole vaihdettu uutta akkua vaan maahantuoja sanoo etta asia on bueno. Eli ne eivat vastaa nyt siihen kysymykseen etta jos vaihdat omin pain uuden akun vanhan tilalle ja sita myoten lommo poistuu niin ei siina tarvitse sitten enaa mitaan todistella.
 
Appi on myös ihan MVP tai jopa VMP, kun ehti Teslaan tottua. Kyllä sillä lähes aina saa latauksen ajastettua tai esilämmityksen/ilmastoinnin päälle.

Ok, hyvää tietoa. Kaikki on toki parannusta Mitsun paikallis-wifi"hallintaan" verrattuna, mutta jotenkin pohdiskelin että seuraavassa autossa saisi olla vähän modernimmat käyttöliittymät.

Toi on toki sit vähän kaksiteräinen miekka, että miten hyvin ne valmistajat sitoutuu noiden kehitykseen. Jos muiden digihärpäkkeiden elinikää lasketaan muutamissa vuosissa niin autolla toivottavasti se olisi 10v tai yli.

Vai joko näissä on yleistynyt se että äly olisi puhelimessa tms säännöllisesti vaihtuvassa laitteistossa ja auton järjestelmät olisi "näyttö", verraten vaikka chromecast tms peilausvehkeisiin?
 
Vai joko näissä on yleistynyt se että äly olisi puhelimessa tms säännöllisesti vaihtuvassa laitteistossa ja auton järjestelmät olisi "näyttö", verraten vaikka chromecast tms peilausvehkeisiin?
Sitähän nuo android auto ja carplay tekevät, eli heijastavat puhelimelta auton näytölle autokäyttöön optimoidun puhelimen käyttöliittymän ja autoversioita sovelluksista. Ne eivät kuitenkaan täysin integroidu auton omaan käyttöliittymään vaan ovat hiukan päälleliimattuja. Seuraavan sukupolven carplayn huhutaan olevan pitemmälle viety, mutta vaatii varmasti myös auton päästä uudemman raudan.
 
Jos kertoo omia kulutuksia, kannattanee kertoa vähän auton käyttöarjesta, jotta sitä voi verrata.

Täällä Model Y LR AWD -23 keskikulutus 18,3kwh nyt 19tkm jälkeen ja käyttöönotto 9/23. Eli nyt kun tuon sanon niin tässä on enemmän talvea kuin kesää mukana, joten vähän pienemmäksi saa luvata perus vuoden, mutta ei tuo alle 18 käynyt kesän lopussakaan.

Lämmin talli kotona ja töissä saan 11kw piuhasta ottaa lämmitysenergiaa pakkasilla, mutta en lataa. Lämmittelen about 15min-20min vaan yleensä ennen lähtöä. Siten suht ideaalitilanne kulutuksen osalta, myönnettäköön.
Lämmin talli on tuossa se olennainen. Kylmällä polestarilla tuli ajettua ja kulutus yli 30.
 
Sitähän nuo android auto ja carplay tekevät, eli heijastavat puhelimelta auton näytölle autokäyttöön optimoidun puhelimen käyttöliittymän ja autoversioita sovelluksista. Ne eivät kuitenkaan täysin integroidu auton omaan käyttöliittymään vaan ovat hiukan päälleliimattuja. Seuraavan sukupolven carplayn huhutaan olevan pitemmälle viety, mutta vaatii varmasti myös auton päästä uudemman raudan.
Uusimmassa Porschessa vissiin on tiukempi integraatio, mutta tämä ei kauheasti lämmitä meitä kansanautojen ostajia… ehkä jossain youtubessa olisi esittely featureista.

7-golffin -> enyaqin välillä tapahtui kaksi selkeää hyppäystä: langaton carplay + carplay-navigaattorin ohjeet näkyvät auton mittaristossa / hudissa.

Mitään muita auton featureita ei nopeasti selaamalla saanut carplayllä hallittua. En ainakaan äkkiä löytänyt pääsyä auton asetuksiin / datoihin jne.
 
Uusimmassa Porschessa vissiin on tiukempi integraatio, mutta tämä ei kauheasti lämmitä meitä kansanautojen ostajia… ehkä jossain youtubessa olisi esittely featureista.

7-golffin -> enyaqin välillä tapahtui kaksi selkeää hyppäystä: langaton carplay + carplay-navigaattorin ohjeet näkyvät auton mittaristossa / hudissa.

Mitään muita auton featureita ei nopeasti selaamalla saanut carplayllä hallittua. En ainakaan äkkiä löytänyt pääsyä auton asetuksiin / datoihin jne.

Aika vähänhän noita on tottunut käyttämään kun ollut wanhempia autoja, Bluetooth handsfree + Spotify ollut kova :P Toimiva ja ajantasainen navi auton näyttöihin voisi olla jees, mutta oikein muuta ei ajonaikaisia oikein osaa vielä kaivatakaan. Ja nämä nyt löytynee mistä vaan 2020-luvun autosta.

Toki sitten sähköauton vaatimat älyominaisuudet tulee rinnalle, mutta onko niissäkään nyt sitten lopulta muuta kuin lähelle oikeeta arvioiva rangemittari + latauspaikan etsintään liittyvät jutut.

Ehkä sit vielä vaatimuksena voisi olla järkevä appi, jolla saa lämmitykset / jäähdytykset ja muut valmistelevat toimet aikaiseksi.
 
Toki sitten sähköauton vaatimat älyominaisuudet tulee rinnalle, mutta onko niissäkään nyt sitten lopulta muuta kuin lähelle oikeeta arvioiva rangemittari + latauspaikan etsintään liittyvät jutut.

Ehkä sit vielä vaatimuksena voisi olla järkevä appi, jolla saa lämmitykset / jäähdytykset ja muut valmistelevat toimet aikaiseksi.
Kyllä mulla näkyy auton suht. tarkka rangemittari aina instrumenttiklusterissa vaikka ajaisi carplay-navigaattorilla. Toki se google/applemapsi ei osaa näyttää soc:ia perille saapuessa.

Latauspaikan etsintä toimii ihan hyvin google / apple mapsilla, mutta kumpikaan ei tiedä sitä, että mitä latausverkkoja haluaisin käyttää.
 
Aika vähänhän noita on tottunut käyttämään kun ollut wanhempia autoja, Bluetooth handsfree + Spotify ollut kova :P Toimiva ja ajantasainen navi auton näyttöihin voisi olla jees, mutta oikein muuta ei ajonaikaisia oikein osaa vielä kaivatakaan. Ja nämä nyt löytynee mistä vaan 2020-luvun autosta.

Toki sitten sähköauton vaatimat älyominaisuudet tulee rinnalle, mutta onko niissäkään nyt sitten lopulta muuta kuin lähelle oikeeta arvioiva rangemittari + latauspaikan etsintään liittyvät jutut.

Ehkä sit vielä vaatimuksena voisi olla järkevä appi, jolla saa lämmitykset / jäähdytykset ja muut valmistelevat toimet aikaiseksi.
No varmaan sitten Volvo tai Rellu. En muista oliko muissa Android Automotivea. Polestarissa tais olla ehkä.
 
No varmaan sitten Volvo tai Rellu. En muista oliko muissa Android Automotivea. Polestarissa tais olla ehkä.

Pollessa on, lisäksi uusissa VAGieissa, tai ainakin Audin uusissa on joku versio tuosta AA:sta, olikohan niin että VAG oli rakentanut sen päälle jotain omaa eli ei ole ihan sama kuin muissa.
 
Audissa ainakin appi aivan paska. Ollu siitä asti kun se on markkinoille tullut jo ennen sähköautoja. Jotkut saksan serverit jatkuvasti alhaalla ja mihinkään ei saa yhteyttä.

23kk menty tuolla appilla ja ei ole herättänyt mitään isompia tunteita. Ensimmäisenä syksynä -22 muutaman viikon aikana sekoili aika paljon ja jopa sulakeresettiä sai kerran tehdä. Tämän jälkeen ehkä joka toinen tai kolmas kuukausi on joku tilanne, että auto/välipata ei vastaile. Seuraavan kerran kun käyttää niin toimii taas.

Tuolla hoitaa etälämmitykset, ajastukset ja tavoitelataustason plus huuteloo, jos esikoinen on ottanut espin pois ja näkee sijainnin. Tänne omakohtaisesti ajaa ok asiansa, enkä halua mobiilin kautta mitään väkevämpiä temppuja tehtäväksi edes (toivottavasti eivät enää isommin koskisi tuohon omasta puolestani).
 
Aika lailla sanomista siellä sun täällä 160tkm ajomäärällä, vaikka itämaan tietäjällä onkin ollut, mutta silti.
 
Onhan tuo sen verran karussa kunnossa ja perävalotakuu, että ei ehkä nyt erityisen edukas. Riippuu ihan mitä ylläriä sieltä löytyy.
 
Onhan tuo sen verran karussa kunnossa ja perävalotakuu, että ei ehkä nyt erityisen edukas. Riippuu ihan mitä ylläriä sieltä löytyy.

Normaali kuluttaja-asiakas saa palauttaa huutokaupat.com myytävän auton, jos tuleekin katumapäälle...
 
Ei tuo Eunikki sentään nyt 50 000 e auto ole tai varmaan lanseerauksen yhteydessä on saattanut olla (onnea ostaneille). https://www.nettiauto.com/maxus/euniq-6 Uutta saa suoraan 34 900,- Hediniltä ja käytettynä näyttää löytyvän 28 000 e / 30 tkm ajettuna, eli tuo huutokaupan hinta on mielestäni aivan tappihinta noilla kilsoilla ja vioilla, jopa mielestäni liikaa tarjottu / maksettu. Kiinalaisten sähkökippojen arvot näyttää tippuvan nopeammin kuin kerkeät kissaa sanoa, MG4 pitsakuskiautoja saa kohta todella halvalla ja jo nyt näyttää Saksasta irtoavan alle 20 000 e alle 10 tkm ajettuja vaikka kuinka, vuoden päästä nämä ovatkin jo 10 000 e luokassa.
 
Ei tuo Eunikki sentään nyt 50 000 e auto ole tai varmaan lanseerauksen yhteydessä on saattanut olla (onnea ostaneille). https://www.nettiauto.com/maxus/euniq-6 Uutta saa suoraan 34 900,- Hediniltä ja käytettynä näyttää löytyvän 28 000 e / 30 tkm ajettuna, eli tuo huutokaupan hinta on mielestäni aivan tappihinta noilla kilsoilla ja vioilla, jopa mielestäni liikaa tarjottu / maksettu. Kiinalaisten sähkökippojen arvot näyttää tippuvan nopeammin kuin kerkeät kissaa sanoa, MG4 pitsakuskiautoja saa kohta todella halvalla ja jo nyt näyttää Saksasta irtoavan alle 20 000 e alle 10 tkm ajettuja vaikka kuinka, vuoden päästä nämä ovatkin jo 10 000 e luokassa.
Näinhän se on ollut jo vuosia. Saksan hinnoista voidaan päätellä, ettei vuosikymmeniin ole bensa- tai dieselautojakaan kannattanut ostaa, kun hinnat putoaa siellä nopeasti.

Sähköautoissa hinta ei ole vielä pudonnut alle polttisten, joten on selvää hintojen putoavan ainakin tämän vuosikymmenen loppuun. Tesla tästä romahduksesta taitaa olla paras esimerkki.
 
Orjatyötä on vaikea välttää jos käyttää mitään laitetta missä on kobolttia. Tai yhtäkään kiinassa valmistettua komponenttia.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 066
Viestejä
4 912 454
Jäsenet
79 104
Uusin jäsen
tuukkat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom