Tuli käytyä koeajolla tänään, joten voisin jotain vähän horista. Ajossa perkkäin oli vuoden 21 Polestar 2 nelikkona ja saman ikäinen Audi E-tron 55 Sportback, molemmat n. 50 tkm rullattuja.
Polle kakkonen pääsi yllättämään sillä kuinka paljon pidin lähes kaikesta siinä. Onhan se ohjaamo vähän ahdas, mutta näköjään kuulun niihin ihmisiin jotka tykkäävät tuosta vähän "taisteluhävittäjämäisestä" poterosta. Mieluinen ajoasento löytyi ehkä 10 sekunnin hakemisen jälkeen ja jakkara tuntui muutenkin oikein mukavalta. Muutenkin kaikki kontrollit ja säädöt löytyi erittäin intuitiivisesti ilman minkäänlaista ihmettelyä ja auto tuntui erittäin fiksulta (paitsi mukitelineet, mutta ne nyt on jotain amerikkalaisten hapatusta muutenkin).
Tilojen puolesta takapenkillä oli polvitilaa hyvin, mutta standardimittaisella aikuisella miehellä meinaa ottaa vähän pää kattoon. Toisaalta tämä on aika yhdentekevää, koska takapenkillä olisi yleensä vaan lapset ja möhkälemäinen kääntyvä turvaistuin mahtui hyvin takapenkille siten, että vänkärin puolelle jäi vielä ihan kelvolliset jalkatilat standardimittaiselle miehelle (joskaan ei hirveästi enempää). Kontti oli myös erittäin käyttökelpoisen kokoinen, mittatikkuna mukana oli Britax Smile - rattaat, jotka sujahtivat konttiin ilman pienintäkään ongelmaa ja tilaa jäi vielä reilusti ylikin.
Ajaminen tuntui myös oikein hyvältä. Nettipuheiden perusteella odotin meluisaa kivirekeä, mutta mitä vielä. Sivistyneesti ja eleettömästi mentiin monenlaisilla pinnoilla, eikä rengasmelu noussut millään tapaa häiritseväksi edes motarinopeuksissa. Olihan tuo alusta hieman jäykkä, mutta ei lähelläkään esim. Model Y:n jäykkyyttä ja muutenkin ajokokemus oli vielä Model 3 Highlandiakin huomattavasti mielyttävämpi kokonaisuudessaan.
Noh, sitten siihen Audiin. Tämä tuli tosiaan harkintoihin mukaan, koska hinnat (ja osittain myös kulutukset) pyörii aika samoissa luvuissa kuin Polle 2 / Volvo XC40, vaikka kyseessä on selvästi isompi auto, joka oli uutena lähes tuplasti kalliimpi. Olin vähän huolissani, että rakastuisin kaiken järjen hyläten autoon välittömästi, kuten kävi aikanaan ekaa kertaa Citroen C5 X7 leijuvan maton kyytiin hypätessäni, mutta pelko oli turha, ainakin tämän yksilön kohdalla.
Odotin ennakkotietojen perusteella äärimmäistä hiljaisuutta ja pehmeyttä, mutta näistä löyttyi vain jälkimmäinen ja sekin vain osittain. Kyyti oli kyllä pehmeää, mutta jo kuudenkympin vauhdissa tuntui ihmeellistä pientä nypytystä, liekö sitten aurauskulmat tai joku muu juttu vituillaan alustassa. Rengasmelun osalta tuli se vielä isompi pettymys. Toki kyydissä oli talvirenkaat, eli hattuhylly ei ollut paikallaan, mutta silti yllätyin rengasmelun määrästä. Polle oli ihan heittämällä hiljaisempi. Ajaminen tuntui kyllä muuten ihan mukavalta, mutta mitään uskomatonta "wau"-elämystä ei tullut, vaikka kokemusta kyllä häiritsi hieman kontrollien yleinen sekavuus ja se, että yritin epätoivoisesti etsiä adaptiivisen cruisen säätöjä. Niitä ei löytynyt, koska sellaista ei tässä yksilössä ollut. Joku oli speksannut autoon kyllä kaikenmaailman nahkapenkkiä, panoraamaa ja muuta tinkelitankelia, mutta ei mitään ajoavustimia.
Jotenkin nettipuheiden perusteella odotin tuon myös olevan aivan valtavan kokoinen möhkäle, mutta eipä tuo nyt luonnossa nyt mitenkään massiiviselta tuntunut, mutta toisaalta varsin isoja sitä nykyinen (Kia Optima) ja sitä edellinen (mainittu C5) autoni ovat. Korkeutta ja leveyttä löytyy kyllä ja sisätilathan tuossa oli varsin hulppeat. Laatuvaikutelma oli muutenkin varsin hyvä, mutta Polestarin pelkistetyn mutta toimivan keskipaneelin jälkeen Audin kolme näyttöä ja muut säätimet tuntuivat tosiaan varsin sekavilta, mutta tämä vissiin vähän ikäänkuin kuuluu asiaan saksalaisen preemiumin kanssa.
Pitää ehkä vielä toinen yksilö käydä koeajamassa, mutta vähän kyllä hirvittää ajatus preemiumauton preemiumkorjausten preemiumhinnoista jos/kun jotain hajoaa, joten voi olla että ei näin persaukisen kannata lähteä tuollaisen auton kanssa pelleilemään...
Ajamatta jäi vielä Volvo XC40 nelikkona, mutta sitä olen etuvetona ajanut kun velipojalla sellainen löytyy. Nyt kisa onkin oikeastaan enää Volvon ja Pollen välillä, molemmissa on puolensa, enkä usko että kummankaan kanssa voi pahasti mennä vikaan. Se on ainakin ihan selvä, että meidän arkiajossa (max 100-200 km/päivä, kyydissä minä tai vaimo) Volvo ja Polle olisivat oikein rittäviä ja luultavasti sopivat siihen paljon tuota Audia paljon paremmin. Pidempi matka-ajo koko perheen voimin kuitenkin vähän arveluttaa ja siinä taas Audi varmaan loistaisi tilojensa, maantieajettavuutensa ja mahtavan latauskäyränsä ansiosta. Janoisiahan nuo on kaikki kolme, eli lataamaan joutuu joka tapauksessa aika paljon. Itseasiassa rupesi taas suorastaan ärsyttämään kuinka pienellä mehulla Teslan kolmonen menee kun tuossa yksi ilta erilaisia hypoteettisia matkoja ABRP:llä pyörittelin ja käytin sitä referenssinä Volvolle, Pollelle ja Audille.
![Big Grin :D :D](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f600.png)