Yleistä keskustelua sähköautoista

Asiassa voi olla niinkin yksinkertainen asia (osittain) taustalla kuin rengas ja vannekoko.

Tuossa bemmissä on 18" nakit kun ei ole i4m50? Porschessa taas lienee vähintään 20" ja leveyttä 50mm enemmän, riittääkö edes?

Bemariin samankokoiset perhepizzat alle niin varmaan pomppaa kulutus.

Ekopihistelijän kannaltahan tämä nykyinen muoti laittaa alle pieneenkin autoon valtavat pallot on vain huono asia.

Osittain voi selittyä, mutta mielestäni ei kokonaan. Porsche toki myös painavampi, mutta prosentuaalisesti kulutusero lyhyemmillä matkoilla kuitenkin 100% luokkaa.

Molemmissa 19” talvirenkaat, Porschessa kesällä 20”. Leveyden puolesta molemmissa edessä 245, mutta Porschessa takana somat 275 ”perhepizzat”. Kesänakkien osalta en ole edes varma, kun vein ne suoraan rengashotelliin, muistelen että 285.

Sama ilmiö myös Audin e-tronissa kaverilla, melkoinen sähkösyöppö sekin. Toki itsellä ei kokemusta laajemmin muista sähkiksistä, mutta kontrasti on sen verran suuri, kun noita molempia nyt rinnakkain ajaa, että kiinnostaisi tietää mistä nuo suurimmat erot tulee.

Rangen osalta tämä ainoastaan harmittaa, täytyy hankkia taas uusi halpa polttisauto tiettyihin tarkoituksiin 😀
 
IMHO näissä sähkiksissä mietitään aivan liikaa tuota kwh/100km puolta sekä kiihtyvyyttä suoralla. Samoin kuin polttispuolella kaikkea kiinnostaisi vain litrojen kulutus satasella tai varttimailiajat.
Tärkeintä omasta mielestä on ajo-ominaisuudet kuivalla, miten huonossa kelissä auto toimii sekä onko tarpeeksi tilaa autossa.
-Jari-
 
IMHO näissä sähkiksissä mietitään aivan liikaa tuota kwh/100km puolta sekä kiihtyvyyttä suoralla. Samoin kuin polttispuolella kaikkea kiinnostaisi vain litrojen kulutus satasella tai varttimailiajat.
Tärkeintä omasta mielestä on ajo-ominaisuudet kuivalla, miten huonossa kelissä auto toimii sekä onko tarpeeksi tilaa autossa.
-Jari-
Nykyinen sähköauto on vain 136hv, mutta liukas keli toki heikentää vielä kiihtyvyyttä.

Siksipä autokuumeessa täytyisi saada taas nelivetoinen mielellään käyttöön. Eikä siitä nelivedosta sähkiksessä ole juuri mitään haittaakaan (vain aavistus isompi kulutus).

Toki ihan normaali ajoon ja hyvillä renkailla riittäisi etu- tai takaveto. Periaatteessa riittäisi mahdollisimman pieni, mutta ei oikein ole valikoimaa?

Voi olla että tulee tesla S90D FL, mikä ei kyllä ole yhtään pieni, eli vähän metsään menee.

Muistaakseni sain tesla 3 performancesta ihan kohtuu hinnan aikoinaan (42k€). Eli "pikku" teslaa en haluaisi enää uudelleen, vaan joku muu halpa nelivetoinen. Sitä nyt ei ennakkoon yhtään tiedä, että miten kalliiksi Model S:n käyttö tulee, kun vanha auto kyseessä. Lisäksi ehkä se, että on tosi yleisiä nuo 3 ja Y. S nyt ei aivan niin usein tule vastaan.

Yksi Volvo XC40 T8 ehti mennä kaupaksi, niin ei sitten tullut sellaistakaan tänne. Ja saa nähdä sitten kuinka vaikeaa on vanhan auton myymisen kanssa. Sekin "mielenkiintoista" kuinka paljon puoliso saattaa valittaa teslasta, vai onko mieluinen.

Ainakin tuo S olisi kohtuu tilava ja sähköisellä taka- ja etukontilla. Voi olla toki oikein huonolle tielle vähän liian matala auto? Itse pidän suht tyylikkään näköisenä S faceliftiä, vaikka onkin vanha. Eli siitä pieni plussa.

Ajo-ominaisuudet? Niistä en osaa tarkemmin sanoa. Juuri joku Taycan olisi siihen hyvä. Ja joku kun painottaa vaikkapa mukavuutta ja toinen urheilullisuutta. Itse en ole siis Taycanilla edes ajanut. Mutta esim BMW i4 M50 tykkäsin kyllä.

Huono keli? No siihen ainakin neliveto auttaa. Pääsee liikkeelle hyvin.
 
Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun oikeasti kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.

Tyyliin uusi LR Highland nollakelissä märällä 90km/h testissä 460km ja 120km/h 330km... ero on aika massiivinen kun vauhtia nostaa 90:stä ylöspäin.

1735386391018.png
Oletko ikinä katsonut paljonko tosielämän matkanopeudet ovat? Tuo 120 testi on ihan relevantti, mutta ei use case tosielämästä.

Ajan pari kertaa viikossa sen 250km, josta 1/3 on moottoritietä, 1/3 on 100km/h rajoitettua maantietä ja 1/3 80km/h rajoitettua maantietä ja pienempää tietä. Toteutuneet keskimatkanopeudet ovat 75-80km/h tienoilla, vaikka pyrin ajamaan rajoitus +10. Maantie kun ei ole testiolosuhde vaan siellä on muitakin liikenteessä, taajamia ja mutkia.
Nykyinen sähköauto on vain 136hv, mutta liukas keli toki heikentää vielä kiihtyvyyttä.

Siksipä autokuumeessa täytyisi saada taas nelivetoinen mielellään käyttöön. Eikä siitä nelivedosta sähkiksessä ole juuri mitään haittaakaan (vain aavistus isompi kulutus).

Toki ihan normaali ajoon ja hyvillä renkailla riittäisi etu- tai takaveto. Periaatteessa riittäisi mahdollisimman pieni, mutta ei oikein ole valikoimaa?

Voi olla että tulee tesla S90D FL, mikä ei kyllä ole yhtään pieni, eli vähän metsään menee.

Muistaakseni sain tesla 3 performancesta ihan kohtuu hinnan aikoinaan (42k€). Eli "pikku" teslaa en haluaisi enää uudelleen, vaan joku muu halpa nelivetoinen. Sitä nyt ei ennakkoon yhtään tiedä, että miten kalliiksi Model S:n käyttö tulee, kun vanha auto kyseessä. Lisäksi ehkä se, että on tosi yleisiä nuo 3 ja Y. S nyt ei aivan niin usein tule vastaan.

Yksi Volvo XC40 T8 ehti mennä kaupaksi, niin ei sitten tullut sellaistakaan tänne. Ja saa nähdä sitten kuinka vaikeaa on vanhan auton myymisen kanssa. Sekin "mielenkiintoista" kuinka paljon puoliso saattaa valittaa teslasta, vai onko mieluinen.

Ainakin tuo S olisi kohtuu tilava ja sähköisellä taka- ja etukontilla. Voi olla toki oikein huonolle tielle vähän liian matala auto? Itse pidän suht tyylikkään näköisenä S faceliftiä, vaikka onkin vanha. Eli siitä pieni plussa.

Ajo-ominaisuudet? Niistä en osaa tarkemmin sanoa. Juuri joku Taycan olisi siihen hyvä. Ja joku kun painottaa vaikkapa mukavuutta ja toinen urheilullisuutta. Itse en ole siis Taycanilla edes ajanut. Mutta esim BMW i4 M50 tykkäsin kyllä.

Huono keli? No siihen ainakin neliveto auttaa. Pääsee liikkeelle hyvin.
Ässä oli minulla samassa ajossa kuin E-tron ja ei ollut liian matala huonoille teille, sen kanssa ei tullut ongelmia. Sen sijaan isommat vannekoot kannattaa jättää kauppaan. 21" turbiineja oiottiin 2 kertaa ja 20" taottu vannekin sai osuman (näille vanteille huonot tiet olivat myös Turun motari ja 7-tie). Kerran hiekkatien kuoppa löi läpi ja rengas räjähti 100km myöhemmin. 19" vanteiden kanssa ei ollut ongelmia. Neliveto meni kuin ei mitään >20cm lumessa auraamattomalla tiellä toki hiukan nopeutta laskien. Ilma-alustaa saa korotettua hitaisiin nopeuksiin, mutta lumessa määrää myös massa.

S on ajoltaan iso ja mukava GT auto eikä urheiluauto. Ajonvakautus ei myöskään salli mitään leikkimistä. Taycanit ja i4 on siihen tarkoitettu. Ohjauskulmat on syytä säädättää jos ei ole tehty. Ajoltaan se on kuitenkin hyvä nykyiseen ja aikaisempiin saksalaisiin verraten. Gen 3 penkit ovat parhaat itselle missä on tullut enemmän istuttua. Suosittelen kangaspenkkejä koska materiaali on laadukas ja kestävä, ja Teslan nahka- ja muovipenkit eivät yllä samalle tasolle.

Jos löydät hyvän yksilön, niin on ehkä paras hinta-laatusuhde sähköautolle, koska myös sähköauto-ominaisuudet ovat kunnossa. Itse venyttäisin budjetin '19 Raven-päivitettyyn uudemman alustan takia. MCU2 ja CCS pitää olla jos vanhemman valitsee. Korjausten suhteen nämä ovat monelta osin DIY kamaa ja pajoja jotka osaavat löytyy jopa Suomesta.
 
Jatkotakuu on välttämätön niin i4:ssa kuin Taycanissa - liikkeiden turvat ei oikein riitä, molemmissa saa varautua pajalla viettämään aikaa ja goodwilleissä tullaan vastaan lähinnä suuren laskun kera. Onneksi tämä ei ole ongelma ja takuuta saa jatkettua i4:ssa kaiketi 5-7v saakka ja Porschessa 14v asti.
Saatan olla yksin tämän mielipiteen kanssa, mutta mielestäni on käsittämätöntä nykyinen autoilukulttuuri, jossa kaikki miettivät vain jatkotakuun kattavuutta, hintaa ja välttämättömyyttä. Kaikenlaisilla erikoisemmillakin autoilla on tullut ajeltua 2000-luvulta lähtien, eikä oikeastaan koskaan tarvinnut miettiä, että minkälaisen jatkotakuun autolle haluan. Oli itsestäänselvyys, ettei se auto leviä ja vieläpä kalliisti hetkellä minä hyvänsä.

Taisi E60 M5 olla ensimmäinen auto, jonka passasin, kun tähän talouteen ei sellaisia murheenkryynejä kaivattu.

Mitähän noille autoille vanhemmiten käy, kun jatkotakuukaan ei enää ole voimassa? Pitääkö Taycaneita ostaa kolme kappaletta, yksi ajoon ja loput varaosiksi?
 
Saatan olla yksin tämän mielipiteen kanssa, mutta mielestäni on käsittämätöntä nykyinen autoilukulttuuri, jossa kaikki miettivät vain jatkotakuun kattavuutta, hintaa ja välttämättömyyttä. Kaikenlaisilla erikoisemmillakin autoilla on tullut ajeltua 2000-luvulta lähtien, eikä oikeastaan koskaan tarvinnut miettiä, että minkälaisen jatkotakuun autolle haluan. Oli itsestäänselvyys, ettei se auto leviä ja vieläpä kalliisti hetkellä minä hyvänsä.

Taisi E60 M5 olla ensimmäinen auto, jonka passasin, kun tähän talouteen ei sellaisia murheenkryynejä kaivattu.

Mitähän noille autoille vanhemmiten käy, kun jatkotakuukaan ei enää ole voimassa? Pitääkö Taycaneita ostaa kolme kappaletta, yksi ajoon ja loput varaosiksi?
Näin on, kuluttajat vain huonontavat omaa asemaansa ostamalla hajoavaa roskaa huonolla takuulla.
 
Saatan olla yksin tämän mielipiteen kanssa, mutta mielestäni on käsittämätöntä nykyinen autoilukulttuuri, jossa kaikki miettivät vain jatkotakuun kattavuutta, hintaa ja välttämättömyyttä. Kaikenlaisilla erikoisemmillakin autoilla on tullut ajeltua 2000-luvulta lähtien, eikä oikeastaan koskaan tarvinnut miettiä, että minkälaisen jatkotakuun autolle haluan. Oli itsestäänselvyys, ettei se auto leviä ja vieläpä kalliisti hetkellä minä hyvänsä.

Taisi E60 M5 olla ensimmäinen auto, jonka passasin, kun tähän talouteen ei sellaisia murheenkryynejä kaivattu.

Mitähän noille autoille vanhemmiten käy, kun jatkotakuukaan ei enää ole voimassa? Pitääkö Taycaneita ostaa kolme kappaletta, yksi ajoon ja loput varaosiksi?
Ennen autot oli paljon yksinkertaisempia ja niitä pystyi korjaamaan itse ja osia sai kohtuu hintaan.

Nyt autot on niin monimutkaisia ja teknisiä vempeleitä ettei niitä voi korjata kunnolla itse ja osat on todella kalliita.

Varmaan tämä johtaa siihen, että kohta ei ole mitään järkeviä 0-1000€ vanhoja autoja enää olemassa. Ennen sai ostettua jonkun 20-30v vanhan auton ja korjattua sitä halvalla ja pidettyä ajossa, mutta kohta ei varmaan saa, kun 1000€ autosta hajoaa jotain joka maksaakin 10 000€.

Oma ensimmäinen autoni 2000 kuvun alussa oli 80 luvun nissan. Siihen vaihdoin romikselta parilla sadalla ostamani moottorinkin itse jne.
 
Saatan olla yksin tämän mielipiteen kanssa, mutta mielestäni on käsittämätöntä nykyinen autoilukulttuuri, jossa kaikki miettivät vain jatkotakuun kattavuutta, hintaa ja välttämättömyyttä. Kaikenlaisilla erikoisemmillakin autoilla on tullut ajeltua 2000-luvulta lähtien, eikä oikeastaan koskaan tarvinnut miettiä, että minkälaisen jatkotakuun autolle haluan. Oli itsestäänselvyys, ettei se auto leviä ja vieläpä kalliisti hetkellä minä hyvänsä.

Taisi E60 M5 olla ensimmäinen auto, jonka passasin, kun tähän talouteen ei sellaisia murheenkryynejä kaivattu.

Mitähän noille autoille vanhemmiten käy, kun jatkotakuukaan ei enää ole voimassa? Pitääkö Taycaneita ostaa kolme kappaletta, yksi ajoon ja loput varaosiksi?

Eipä nämä sinänsä mitään mielipideasioita olekaan. Ei ennen tarvinnut moisia miettiä, toista se on nykyään, kun ajelee kalliilla autoilla, joissa riittää melkein loputtomiin kalliita tyyppivikoja (i4 / Taycan -akselilla ainakin lista on ”pitkä”). Jokainen voi toki boikotoida jatkotakuita, jos uskoo sillä jotain saavuttavansa. Sitten ajelee autolla, jota on varaa korjailla tai maksaa oppirahat, kun halusi säästää muutaman satasen vuodessa.

Itse ennustan, että sähköautojen elinkaari jää lyhyeksi verrattuna polttiksiin ja päätyvät aiemmin varaosiksi / halppistavaraksi. Harva haluaa myöskään vanhaa iPhone 7 puhelimeksi tai ainakin niiden arvo on enemmän yksittäisiä euroja kuin kymppejä.
 
Viimeksi muokattu:
Tonnin autot ovat jotain viime vuosien hömpötyksiä. Ei siitä nyt ole kuin se 60-70 vuotta kun autot olivat harvassa, kalliita eikä sellaista noin vain osattu korjata.

Tonnin autot korvautuvat muilla sähköisillä kulkuvälineillä, joita on edullisempi korjata ja kulkevat lähiajossa siinä missä autotkin. Viidellä tonnilla saa sitten jo sen auton jolla pitää vähän kauemmaksi päästä jos tavaraa pitää mukana roudata enemmän.
 
Ennen autot oli paljon yksinkertaisempia ja niitä pystyi korjaamaan itse ja osia sai kohtuu hintaan.
Mun mielesta tata on hoettu 90-luvulta asti ja silti niita on itse korjattu ja osia on saanut kohtuu hintaan. Autojen keski-ika vain kasvanut tai pysynyt samana.
 
Ässä oli minulla samassa ajossa kuin E-tron ja ei ollut liian matala huonoille teille, sen kanssa ei tullut ongelmia. Sen sijaan isommat vannekoot kannattaa jättää kauppaan. 21" turbiineja oiottiin 2 kertaa ja 20" taottu vannekin sai osuman (näille vanteille huonot tiet olivat myös Turun motari ja 7-tie). Kerran hiekkatien kuoppa löi läpi ja rengas räjähti 100km myöhemmin. 19" vanteiden kanssa ei ollut ongelmia. Neliveto meni kuin ei mitään >20cm lumessa auraamattomalla tiellä toki hiukan nopeutta laskien. Ilma-alustaa saa korotettua hitaisiin nopeuksiin, mutta lumessa määrää myös massa.

S on ajoltaan iso ja mukava GT auto eikä urheiluauto. Ajonvakautus ei myöskään salli mitään leikkimistä. Taycanit ja i4 on siihen tarkoitettu. Ohjauskulmat on syytä säädättää jos ei ole tehty. Ajoltaan se on kuitenkin hyvä nykyiseen ja aikaisempiin saksalaisiin verraten. Gen 3 penkit ovat parhaat itselle missä on tullut enemmän istuttua. Suosittelen kangaspenkkejä koska materiaali on laadukas ja kestävä, ja Teslan nahka- ja muovipenkit eivät yllä samalle tasolle.

Jos löydät hyvän yksilön, niin on ehkä paras hinta-laatusuhde sähköautolle, koska myös sähköauto-ominaisuudet ovat kunnossa. Itse venyttäisin budjetin '19 Raven-päivitettyyn uudemman alustan takia. MCU2 ja CCS pitää olla jos vanhemman valitsee. Korjausten suhteen nämä ovat monelta osin DIY kamaa ja pajoja jotka osaavat löytyy jopa Suomesta.
Totta. S:ää kuvaa tuo iso ja mukava GT auto.

Vaikka 3 ja S on molemmat tesloja, niin eroa on silti aika merkittävästi.

BMW i4 M50 koeajoin nastarenkailla, mutta on kyllä silti hiljainen ja mukava. Eli hyvin onnistunut alusta.

Noin 36k€ hintaluokassa olisi tosi monta S Ravenia. S90D olisi 23k€, eli 13k€ vain pitäisi laittaa rahaa lisää.
Raven:

Aika paljon autoa saisi raven Raven mallista. Tesla on kumminkin vuosien saatossa parantanut laatua, niin täytyy miettiä tiuota lisäpanostustakin. Ja ehkä etsiä lähiseudulta joku Raven, jota voisi päästä koeajamaankin ja vertaamaan.

Täytyy pitää mielessä nuo 19" vanteet, että ne on hyvät.
 
Voi toki käydä niinkin, että maksaa oppirahat vakuutuksen muodossa, kun auto ei hajoakaan. Porschen jatkotakuu Taycanille näyttäisi olevan toista tonnia vuodessa (ja aika moni "kuluva osa" on takuun ulkopuolella), joten ihan muutamasta satasesta ei ole kyse. Kahnemaninsa lukeneet tietävät, että ihmisellä on taipumus yliarvioida epätodennäköisten tapahtumien todennäköisyyttä, siihenhän koko vakuutusliiketoiminta perustuu.
 
Ennen autot oli paljon yksinkertaisempia ja niitä pystyi korjaamaan itse ja osia sai kohtuu hintaan.

Nyt autot on niin monimutkaisia ja teknisiä vempeleitä ettei niitä voi korjata kunnolla itse ja osat on todella kalliita.

Varmaan tämä johtaa siihen, että kohta ei ole mitään järkeviä 0-1000€ vanhoja autoja enää olemassa. Ennen sai ostettua jonkun 20-30v vanhan auton ja korjattua sitä halvalla ja pidettyä ajossa, mutta kohta ei varmaan saa, kun 1000€ autosta hajoaa jotain joka maksaakin 10 000€.

Oma ensimmäinen autoni 2000 kuvun alussa oli 80 luvun nissan. Siihen vaihdoin romikselta parilla sadalla ostamani moottorinkin itse jne.

Mun mielesta tata on hoettu 90-luvulta asti ja silti niita on itse korjattu ja osia on saanut kohtuu hintaan. Autojen keski-ika vain kasvanut tai pysynyt samana.

Itsellä on vetokoukku autona 500€ Peugeot 407 farkku, 2.2 bensa. Vuosimalli 2005. 2kk päästä on katsastus, niin näkee sitten mikä auton kohtalo on.

Vielä ei oikein halpoja sähköautoja ole ollut, kun halvin hintaluokka saattaa olla 10k€? Luultavasti Nissan Leaf oli se sähköautojen "alkuauto" ja jos auto vielä toimii, niin jonkunlainen arvo sillä vieläkin on. Lisäksi aika helppo vaihdattaa vaikka isompi akku siihen? Saa nähdä sitten miten käy premium autoille, kun 8 vuoden akkutakuu on loppu? Kai niitäkin sitten korjaillaan, kun vaan on ensin riittävää korjaustarvetta.

Eri akkutyypit vaan hankaloittaa korjauksia? Olikin joku ehdotus, että samoja akkupaketteja saisi olla enempi? Nyt voi auto "päivittyä" ja vuoden uudempaan Porscheen olisikin laitettu erilainen akku? Korjaus erittäin työlästä, kun eri akut ei käy keskenään.
 
Voi toki käydä niinkin, että maksaa oppirahat vakuutuksen muodossa, kun auto ei hajoakaan. Porschen jatkotakuu Taycanille näyttäisi olevan toista tonnia vuodessa (ja aika moni "kuluva osa" on takuun ulkopuolella), joten ihan muutamasta satasesta ei ole kyse. Kahnemaninsa lukeneet tietävät, että ihmisellä on taipumus yliarvioida epätodennäköisten tapahtumien todennäköisyyttä, siihenhän koko vakuutusliiketoiminta perustuu.
Porschen jatkutakuu toisaalta parantaa auton myyntiarvoakin? Sehän ei vie rahaa pois autotehtaalta, vaan paremminkin pitää auton arvoa korkeammalla?

Jos siis jatkotakuun saa siirrettyä vielä seuraavallekin omistajalle helposti.
 
Eri akkutyypit vaan hankaloittaa korjauksia? Olikin joku ehdotus, että samoja akkupaketteja saisi olla enempi?

Postasin joskus aiemmin tänne TM:n jutun MB:n uuden CLA:n rakenteesta ja siinähän oli 800V järjestelmä ja akun fyysinen koko vakio kapasiteetista riippumatta. Ja kapaa säädetään akkukemialla.

Äkkiseltään kannatettava idea, jos jonkinlaista korjattavuutta ja vaihdettavuuttakin on mietitty.

EU:ta tykkää moni mollata, mutta onhan tuolta monta aika hyvää standardointiin liittyvää juttua tullut, esimerkkinä nyt usb-c joka käytännössä pakotettiin.
 
Voi toki käydä niinkin, että maksaa oppirahat vakuutuksen muodossa, kun auto ei hajoakaan. Porschen jatkotakuu Taycanille näyttäisi olevan toista tonnia vuodessa (ja aika moni "kuluva osa" on takuun ulkopuolella), joten ihan muutamasta satasesta ei ole kyse. Kahnemaninsa lukeneet tietävät, että ihmisellä on taipumus yliarvioida epätodennäköisten tapahtumien todennäköisyyttä, siihenhän koko vakuutusliiketoiminta perustuu.

Taycaniin 1v oli n. 1350e (Turussa) ja i4 n. 600e. Jatkotakuu vastaa isolta osin alkuperäistä tehdastakuuta eikä juuri kuluvien osien lisäksi oo mitään ulkopuolella (pl. akku).

Tietysti erilaisia vakuutuksia riittää ja jokaiselle ei sovi jokainen, siitä en väännä :)
En minäkään esimerkiksi ymmärrä miksi kukaan hankkisi kaskovakuutusta 10-20k autoon, mutta monelle se on ihan selkeä välttämättömyys. Jokainen arvioikoon omat riskinsä, todennäköisyydet ja maksukykynsä erilaisille eteen tuleville haasteille.

Itsellä korjattu uusissa/uudehkoissa akuissa esimerkiksi kahdesta autosta sähköinen lisälämmitin, joissa hintalappu pyöriny 5-10k paikkeille (Jeepissä oli n. 5700e arvio, oletan että Porschessa voidaan tuplata), jonka jälkeen kyllä olisi loppunut itseltä motivaatio näihin romuihin, jos olisi pitänyt pankkiautomaatille mennä :)

Bmw i4 osalta oli juuri faceryhmässä polli, monellako ollut ongelmia ja kyllä siellä isoin osa oli jossain takuuhuollossa käynyt ja ongelmia kokenut. En nyt toki tehnyt tilastoa, eikä tuokaan sinänsä mitään faktaa määristä kerro.
 
Mikä kamppis bz4x tai subarun vastaava nyt sit on? Toyotan sivuilta ainakaan mitään löydy, Subarulla 0,99 % korko?

Miten ois isoakkuinen Nissan Ariya 0 % 0 kulut?


Ei tollakaan latausnopeudessa hurjastella mut silti keskimäärin dc:ssä 1,5-2x paremmat tehot ku noissa.

Toki, jos aiot tehdä talvella järkevästi 400 km matkan kivasti, niin 800 V arkkitehtuuri on lähes* ainoa ja oikea siihe käyttöön (esilämmityksineen). Ellet sitten aja 200 km ja sit aikaa ladata kohteessa kauan esim. työpäivä ja sit 200 km takas.

Nyrkkisääntö kaikkiin et wltp-100 km niin et pety kesällä motarilla ja wltp/2 niin et pety talvikelissä.

Hyundai Ioniq5/Ioniq6 loistavia yksityisleasingtarjouksia tai 0-korko myös usein. Kialla korkotarjouksia kans harvasepäivä ja varmaan nyt faceliftin (ev6) myötä kaupantekohalut jatkunee. BYDillä tulossa Sealin 2025 faceliftiin 800 V arkkitehtuuri huhujen mukaan.

*) Audi, MB, Kia EV3 yms. löytyy hyviä laakeita latauskäyriä / vois sopia matkan tekoon moni sellainenkin.
Nyt jaksoin tuota nissania katsoa hieman. Lyhyeen jäi kun näki nelivedon hinnan. Tuskin nissan on 10 000e edestä parempi kuin subaru...
Kertokaa nyt mikä auto vastaa tiloiltaan subarua ja on neliveto? Maksaa uutena 46000e tai alle?
 
Nyt jaksoin tuota nissania katsoa hieman. Lyhyeen jäi kun näki nelivedon hinnan. Tuskin nissan on 10 000e edestä parempi kuin subaru...
Kertokaa nyt mikä auto vastaa tiloiltaan subarua ja on neliveto? Maksaa uutena 46000e tai alle?
Aika tiukat speksit. MG Marvel R? Pitääkö olla uus? Mites käytetty Mach-E?
 
Nyt jaksoin tuota nissania katsoa hieman. Lyhyeen jäi kun näki nelivedon hinnan. Tuskin nissan on 10 000e edestä parempi kuin subaru...
Kertokaa nyt mikä auto vastaa tiloiltaan subarua ja on neliveto? Maksaa uutena 46000e tai alle?
Jos ei mitään muita kriteerejä voimalinjalle ole kuin neliveto niin MG Marvel R lähtee uutena 38ke. On aika paljon hiljaisempi ja laadukkaampi kyydiltään kuin burzumit.

Maalia pitää nyt siirtää siihen että kertokaahan nyt missä muussa on muka subarun merkki keulalla.
 
Jos ei mitään muita kriteerejä voimalinjalle ole kuin neliveto niin MG Marvel R lähtee uutena 38ke. On aika paljon hiljaisempi ja laadukkaampi kyydiltään kuin burzumit.

Maalia pitää nyt siirtää siihen että kertokaahan nyt missä muussa on muka subarun merkki keulalla.
No eihän tuo ole tiloiltaan samaa kokoa kuin bz4x solttera..
 
Noin 36k€ hintaluokassa olisi tosi monta S Ravenia. S90D olisi 23k€, eli 13k€ vain pitäisi laittaa rahaa lisää.
Raven:
Halvemmat 90D:t ovat varmasti autopilot 1:llä jolloin upgreidaus FSDhen ei ole edes teoriassa mahdollista, jos sellaisen EUn protektionismin lobbarit muka joskus sallisivat. Toisaalta AP1 on ihan riittävä ja siinä taitaa olla toimiva erillinen sadesensori.

Faceliftissä ässän laatu otti ison harppauksen ylöspäin ja ei ole paskapuhetta että Tesla teki noihin aikoihin jopa 50 muutosta viikossa tuotantoon. Olen purkanut '14 ja '17 autot sisustaltaan osin rinnakkain.

Raven LR saattaa päästä akullisella jopa kolmasosan pitemmälle vaikka näyttää täysin samalta autolta.
 
Halvemmat 90D:t ovat varmasti autopilot 1:llä jolloin upgreidaus FSDhen ei ole edes teoriassa mahdollista, jos sellaisen EUn protektionismin lobbarit muka joskus sallisivat. Toisaalta AP1 on ihan riittävä ja siinä taitaa olla toimiva erillinen sadesensori.
Mitä tarkoitat tällä? Miksei sallisi jos Tesla tekee FSDn mikä täyttää vaatimukset.
 
Halvemmat 90D:t ovat varmasti autopilot 1:llä jolloin upgreidaus FSDhen ei ole edes teoriassa mahdollista, jos sellaisen EUn protektionismin lobbarit muka joskus sallisivat. Toisaalta AP1 on ihan riittävä ja siinä taitaa olla toimiva erillinen sadesensori.

Faceliftissä ässän laatu otti ison harppauksen ylöspäin ja ei ole paskapuhetta että Tesla teki noihin aikoihin jopa 50 muutosta viikossa tuotantoon. Olen purkanut '14 ja '17 autot sisustaltaan osin rinnakkain.

Raven LR saattaa päästä akullisella jopa kolmasosan pitemmälle vaikka näyttää täysin samalta autolta.
Tuo olisi se halvemman pään 23k€ 90D FL.

Ei tullut varmistettua, mutta AP1 tuon ikäisissä varmaan on. 8/2016 rekisteröity. Eli varmaan 2017 olisi hiottu hieman tuota alkusarjan FL:ää paremmaksi.

Ihan alun S:ää en ole ajanut, mutta hyvä varmistus, että parannuksia on tullut tuon FL:n myötä.

Muistan kanssa tuon ajan Ravenin "mainostuksen", että energiatehokkuutta on parannettu huimasti. Siksi tuo noin 13k€ hintaero ei kovin isolta tuntuisi. Uudenpi/parempi ja rangessa hyvin merkittävä ero.
 
Meitä on kyllä moneen junaan, kun 13000 saa jo toisen sähköauton kaupan päälle niin aika vaikea nähdä kahden S mallisen auton kohdalla niin isoa eroa (ellei sitten saa esim. takuuta kilometrien takia). Mutta ei kait siinä, tietäjät varmaan sitten tietää miksi tuo ero kannattaisi maksaa mutta ei se uudempi S ole mielestäni tuon hintaeron arvoinen ainakaan ajettavuudeltaan, alustaltaan tai yleisesti kokemuksena.

Mitä Solterraan tulee niin mielestäni hinta on nelivetoiseksi uutena tällä hetkellä sellainen ettei vastaavaa saa mistään. Latauskykykin on ihan eri kaliiberia kuin marveleissa ja vaikka talvella tuossa on rajoitteensa niin sähköinen lisälämmitin varmasti tekee satunnaisesta matkaamisesta talvella ihan siedettävää ja kesällähän latausnopeus on jo vakiona ihan ok (lämpimällä kelillä jo hyvä). Burzimiin nähden haittana näkisin lähinnä, että Subarussa ei ole mielestäni sitä Toyotan miljoonan kilometrin akkutakuuta.

Björn on tainnut ko. tekniikan kanssa viimeksi ajella lexuksella ja 1000km ajaminen onnistui about sen tunnin hitaammin kuin parhaimmilla ja latausrajoitus puski aivan testin lopulla vasta kun piti nopeuden sen verran siedettävänä että kulutus ei hypännyt liikaa ja olisi pitänyt ladata enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Ennen autot oli paljon yksinkertaisempia ja niitä pystyi korjaamaan itse ja osia sai kohtuu hintaan.

Nyt autot on niin monimutkaisia ja teknisiä vempeleitä ettei niitä voi korjata kunnolla itse ja osat on todella kalliita.
Tätä on tosiaan puhuttu vuosikausia, mutta vielä ei ole tullut vastaan autoa, joka ei olisi ihmisen tekemä. Sen sijaan joitakin osakokonaisuuksia on ryhdytty valmistamaan siten, ettei niitä voi enää järkevästi korjata ja tämä maksaa paljon. Viimeistään kouluttautumalla ja asianmukaiset luvat hankkimalla harrastus jatkunee.

Jotenkin en näe myöskään tilannetta, etteikö halvemmassakin käytettyjen autojen kategoriassa tulisi edelleen olemaan täytettä, tai sitten mennään ihan Kuuba meininkiin ja samoilla vanhoilla autoilla ajetaan vuosikymmeniä. Ihmisillä on kuitenkin tarve liikkua ja maailma on täynnä ihmisiä, jotka eivät pysty edes sitä viittä tonnia laittamaan autoon. On vaan ihmisten maksukyky ja maksuhalukkuus kasvanut entisajoista ja silloin on helppo luoda illuusio, että kaikki edes pystyisivät merkittävissä määrin enempää panostamaan autohankintaan.

Yhtä kaikki, itse varmaan saan/joudun hommaamaan sähköauton seuraavaksi, mutta helpoksi ei ole valintaa tehty, kun itselleni on ehdoton edellytys, että auto on huollettavissa ja tarvittaessa korjattavissa, eikä ainoa ratkaisu voi olla jatkotakuu.
 
Meitä on kyllä moneen junaan, kun 13000 saa jo toisen sähköauton kaupan päälle niin aika vaikea nähdä kahden S mallisen auton kohdalla niin isoa eroa (ellei sitten saa esim. takuuta kilometrien takia). Mutta ei kait siinä, tietäjät varmaan sitten tietää miksi tuo ero kannattaisi maksaa mutta ei se uudempi S ole mielestäni tuon hintaeron arvoinen ainakaan ajettavuudeltaan, alustaltaan tai yleisesti kokemuksena.
Ei taida olla aivan lähiseudulla sellaista 13k€ kalliimpaa Model S Raven mallia. Mistä siis voisi yrittää kauppaa käydä.

Olisi siis 2016 vs 2019. Eli 2019 on senkin takia kalliimpi, että akkutakuu on vielä 2027 asti voimassa (riippuen kilometreistä?).

Jos vaatimus olisi 100D Raven mallin oikein hyvälle Rangelle, niin sitten voisi olla oikein hyödyllistä maksaa suurempi hinta.

Ei se uudempi S ole mielestäni tuon hintaeron arvoinen ainakaan ajettavuudeltaan, alustaltaan tai yleisesti kokemuksena.
Tuo 23k€ Model S olisi vain rautajousilla. Ei ole siis alustaltaan niin mukava.

Hyviä pohdintoja kyllä. Raven ehkä jää vielä ostamatta (ei löydy aivan sopivaa suuresta valikoimasta huolimatta). 2016 mallinen voi olla järkevämpi periaatteessa, kun ei ehkä ulkomailtakaan löydä oikein halvemmalla? Jonkun ajan päästä ehkä myös Raven on entistäkin halvempi, niin sitten kyllä olisi erittäin hyvä vaihtoehto tännekin.
 
Nyt jaksoin tuota nissania katsoa hieman. Lyhyeen jäi kun näki nelivedon hinnan. Tuskin nissan on 10 000e edestä parempi kuin subaru...
Kertokaa nyt mikä auto vastaa tiloiltaan subarua ja on neliveto? Maksaa uutena 46000e tai alle?

Älä mieti hintaa sillä sekunnilla. BZ4X ja Solterra laskee kummatki 20 k€ hyvitysarvoa ekassa vuodessa kun ei niitä kukaan halua ja parissa vuodessa parin kympin autoja. Ohan toi Ariya nyt yli 10 k€ edestä parempi joka osa-alueella ja siinä voi arvo puolittua vaikka vasta 4 vuodessa kun ei ole mikään ns. harjoitusmalli mistä tuli susi.

Käy ajaan noi ja siihe päälle vielä EV6 AWD ja Ioniq 5 AWD. Ittellä se oli EV6 vs. Ariya finaalissa missä voiton veti EV6 (pienempi kulutus, pidempi takuu, 800 V / reissuntekokyky, ei pimputuksia ja kamerassa pisara tms. herkkiä hälyjä, suksiluukku ja paras diili siihen hetkeen).

Tai sit liisari Ioniq5/6 AWD. Kuten sanoin niin harvase päivä superdiilejä.
 
Älä mieti hintaa sillä sekunnilla. BZ4X ja Solterra laskee kummatki 20 k€ hyvitysarvoa ekassa vuodessa kun ei niitä kukaan halua ja parissa vuodessa parin kympin autoja. Ohan toi Ariya nyt yli 10 k€ edestä parempi joka osa-alueella ja siinä voi arvo puolittua vaikka vasta 4 vuodessa kun ei ole mikään ns. harjoitusmalli mistä tuli susi.

Käy ajaan noi ja siihe päälle vielä EV6 AWD ja Ioniq 5 AWD. Ittellä se oli EV6 vs. Ariya finaalissa missä voiton veti EV6 (pienempi kulutus, pidempi takuu, 800 V / reissuntekokyky, ei pimputuksia ja kamerassa pisara tms. herkkiä hälyjä, suksiluukku ja paras diili siihen hetkeen).

Tai sit liisari Ioniq5/6 AWD. Kuten sanoin niin harvase päivä superdiilejä.
Mikä on superdiili?
 
Tuo olisi se halvemman pään 23k€ 90D FL.

Ei tullut varmistettua, mutta AP1 tuon ikäisissä varmaan on. 8/2016 rekisteröity. Eli varmaan 2017 olisi hiottu hieman tuota alkusarjan FL:ää paremmaksi.

Ihan alun S:ää en ole ajanut, mutta hyvä varmistus, että parannuksia on tullut tuon FL:n myötä.

Muistan kanssa tuon ajan Ravenin "mainostuksen", että energiatehokkuutta on parannettu huimasti. Siksi tuo noin 13k€ hintaero ei kovin isolta tuntuisi. Uudenpi/parempi ja rangessa hyvin merkittävä ero.
Tuo linkki ei aukea niin paha sanoa mitään, mutta 90 akun ja 100 akun ero ei ole 10kWh, vaan ennemminkin nettona 15kWh. Pikalatauskyky on myös isommassa hiukan parempi.

90 akku on kemialtaan päivitetty 85, josta pari ensimmäistä iteraatioita oli jotenkin ongelmaisia. Sen että akku on ainakin V3 saa checkattua nopeasti tarrasta apukuskin kulmasta eturenkaan takaa. En silti välttäisi jos muuten hyvä.

13ke saa 3 vuotta uudemman auton ja kautta linjan päivitettyjen komponenttien lisäksi enemmän rangea lisää kuin nykyään 13ke sähköautoissa oli edes uutena.
 
Tuo linkki ei aukea niin paha sanoa mitään, mutta 90 akun ja 100 akun ero ei ole 10kWh, vaan ennemminkin nettona 15kWh. Pikalatauskyky on myös isommassa hiukan parempi.

90 akku on kemialtaan päivitetty 85, josta pari ensimmäistä iteraatioita oli jotenkin ongelmaisia. Sen että akku on ainakin V3 saa checkattua nopeasti tarrasta apukuskin kulmasta eturenkaan takaa. En silti välttäisi jos muuten hyvä.

13ke saa 3 vuotta uudemman auton ja kautta linjan päivitettyjen komponenttien lisäksi enemmän rangea lisää kuin nykyään 13ke sähköautoissa oli edes uutena.
Täytyy selata nettiautosta muuten myös Long Range Plus (vielä hieman uudempi).

Viimeinen numero puuttui tuosta linkistä:

Uudempi voisi olla akultaankin paremmassa kunnossa (90D kulunut enemmän).

Tuossa ilmeisesti S 90D ja S Long Range (Raven)

Highway - Mild Weather
420 km vs 495 km

Edit:
Tuossa ilmeisesti halvin Long Range Plus.

 
Viimeksi muokattu:
Älä mieti hintaa sillä sekunnilla. BZ4X ja Solterra laskee kummatki 20 k€ hyvitysarvoa ekassa vuodessa kun ei niitä kukaan halua ja parissa vuodessa parin kympin autoja. Ohan toi Ariya nyt yli 10 k€ edestä parempi joka osa-alueella ja siinä voi arvo puolittua vaikka vasta 4 vuodessa kun ei ole mikään ns. harjoitusmalli mistä tuli susi.

Käy ajaan noi ja siihe päälle vielä EV6 AWD ja Ioniq 5 AWD. Ittellä se oli EV6 vs. Ariya finaalissa missä voiton veti EV6 (pienempi kulutus, pidempi takuu, 800 V / reissuntekokyky, ei pimputuksia ja kamerassa pisara tms. herkkiä hälyjä, suksiluukku ja paras diili siihen hetkeen).

Tai sit liisari Ioniq5/6 AWD. Kuten sanoin niin harvase päivä superdiilejä.
Näyttää kaksi vuotta vanha Toyota Bz4x maksavan 35 000€. Voitko linkata näitä 20 000 euron Toyotia?
 
Näyttää kaksi vuotta vanha Toyota Bz4x maksavan 35 000€. Voitko linkata näitä 20 000 euron Toyotia?

Toyotan jälleenmyyntiarvo ja yleinen maine on Suomessa sen verran kohdallaan, että isolle yleisölle tullee maistumaan burzumit käytettynä. Nissanista taas historiallisesti ei saa järkevää hyvityshintaa kuin vaihtamalla toiseen Nissaniin, joten uskon että noiden arvonlasku on aika identtinen.

Ja tänne arvonlasku tarkoittaa sitä mitä esim itse olen ko. autosta maksanut (eikä tekemistä sen kanssa mihin hintaan sen saisi myöhemmin) ja mitä sen reaaliarvo on vaikka kahden vuoden kuluttua.
 
Näyttää kaksi vuotta vanha Toyota Bz4x maksavan 35 000€. Voitko linkata näitä 20 000 euron Toyotia?
Lue se sana "hyvitysarvo" uudelleen. Se on eri asia ku pyyntihinta liikkeessä. Paikallisen tojo-liikkeen pihalla seissyt koko vuoden samat BZ4X:t, ei niitä kukaan halua. Jengi ostaa mieluummin RAVin tai Corollan tai ihan minkä muun tahansa.
 
Itsellä on BMW i4 ja Porsche Taycan, molemmissa omat puolensa.

Taycan tuntuu olevan teknisesti niin softan kuin sähköautojen tekniikan osalta Bemaria 10v takanapäin. Bemmillä pääsee 15-16kwh näin nollakelilläkin ja Taycanilla ei meinaa alle 35kwh asettua alle 30km matkoissa. Matka-ajossa saattaa päästä 27kwh/100 paikkeille. Miettinyt, että onko lämpöpumppu jokin vitsi tai muuten täysin epäsopiva härveli possussa. Samoin auton infoteinment/carplay todella hidas ja halvan oloinen bemariin verrattuna, samoin kuin mobiiliappikin.

Oikeastaan kaikki muu paitsi fiilis/ajotuntuma on Bemarissa parempaa, mutta onhan possulla ajossa aivan oma fiiliksensä ja ulkonäkö toista maata 😎 En ole koskaan samaa ajettavuutta kokenut edes kalliimmissa autoissa kuin Taycanissa.

Jatkotakuu on välttämätön niin i4:ssa kuin Taycanissa - liikkeiden turvat ei oikein riitä, molemmissa saa varautua pajalla viettämään aikaa ja goodwilleissä tullaan vastaan lähinnä suuren laskun kera. Onneksi tämä ei ole ongelma ja takuuta saa jatkettua i4:ssa kaiketi 5-7v saakka ja Porschessa 14v asti.

Bmw osalta katso, että on kaiutinpaketti (HarmanKardon) ja mielellää M-sport -paketti, voi kaduttaa muuten jälkeenpäin. Samoin 40-malli tai M50. 35-versiosta voi olla vaikea päästä eroon.

Arvo laskee molemmissa aivan naurettavia määriä, mutta 2-3v ikäisessä edes hieman hidastuu. I4:lla käyttökulut todella pienet, kun on oma laturi.

Omaani olen yrittänyt myydä pois alta pari kuukautta, mutta kysyntä ei ole ainakaan näin loppuvuonna päätä huimannut. Hintaa saa tiputella jatkuvasti, eli kuukaudet näissä syö arvoa, ei niinkään kilometrit 😀


Mielenkiintoista tietoa, eikös bmw maksimi jatkotakuu ole 5v? Onkos porschen jatkotakuu kerran vuodessa uusittava huollon yhteydessä?

Onkohan i4 40 malli sisämelultaan miten vertautuvat markkinoiden sisämelu osalta hiljaisimpiin käsittääkseni esim Polestariin ja Volvoon.

Mitkä mahtaa olla i4 isoimpia tyyppivikoja?
 
Mielenkiintoista tietoa, eikös bmw maksimi jatkotakuu ole 5v? Onkos porschen jatkotakuu kerran vuodessa uusittava huollon yhteydessä?

Onkohan i4 40 malli sisämelultaan miten vertautuvat markkinoiden sisämelu osalta hiljaisimpiin käsittääkseni esim Polestariin ja Volvoon.

Mitkä mahtaa olla i4 isoimpia tyyppivikoja?

Björnin taulukossa oli Polestar 4 sijalla 7 ja eka Volvo sijalla 63 ajomelun osalta. I4 sijalla 8.
 
Lue se sana "hyvitysarvo" uudelleen. Se on eri asia ku pyyntihinta liikkeessä. Paikallisen tojo-liikkeen pihalla seissyt koko vuoden samat BZ4X:t, ei niitä kukaan halua. Jengi ostaa mieluummin RAVin tai Corollan tai ihan minkä muun tahansa.
Jos liike on hyvittänyt käytetystä 25k niin tuskin ne pyytäisi 35....
Onko itselläsi kokemusta aiheesta? Vai muuten vaan huutelet...
 
Mielenkiintoista tietoa, eikös bmw maksimi jatkotakuu ole 5v? Onkos porschen jatkotakuu kerran vuodessa uusittava huollon yhteydessä?

Onkohan i4 40 malli sisämelultaan miten vertautuvat markkinoiden sisämelu osalta hiljaisimpiin käsittääkseni esim Polestariin ja Volvoon.

Mitkä mahtaa olla i4 isoimpia tyyppivikoja?

Taisi olla 5v. Takuuta voit ostaa kerralla 1-3v ja myöhemmin täydentää, kunhan takuu (alkuperäinen tai jatkotakuu) ei ehdi katketa missään vaiheessa. Sama Porschella. Eli voi ostaa vaikka 1v kerrallaan ja ennen katkeamista tilata huollolta jatkotakuun.

i4 on tunnetuimpana tyyppivikana jäähdytinventtiilin vioittuminen, joillekin vaihdettu kolmekin kertaa kyseinen osa. Samoin lämmittimiä vaihdettu. Umpioiden osalta ollut myös kosteusongelmia, joiden korjaaminen takuun jälkeen tonnien homma :) Itsellä meni latausluukku vaihtoon, samasta ongelmasta löytyi myös muilla kokemuksia. Tämä nyt foorumeita lukemalla, ei tilastona.
 
Taisi olla 5v. Takuuta voit ostaa kerralla 1-3v ja myöhemmin täydentää, kunhan takuu (alkuperäinen tai jatkotakuu) ei ehdi katketa missään vaiheessa. Sama Porschella. Eli voi ostaa vaikka 1v kerrallaan ja ennen katkeamista tilata huollolta jatkotakuun.

i4 on tunnetuimpana tyyppivikana jäähdytinventtiilin vioittuminen, joillekin vaihdettu kolmekin kertaa kyseinen osa. Samoin lämmittimiä vaihdettu. Umpioiden osalta ollut myös kosteusongelmia, joiden korjaaminen takuun jälkeen tonnien homma :) Itsellä meni latausluukku vaihtoon, samasta ongelmasta löytyi myös muilla kokemuksia. Tämä nyt foorumeita lukemalla, ei tilastona.
Tyyppiviat pitää mennä virhevastuuseen 24kk takuuajan jälkeenkin ilman mitään lisätakuita.
Voi toki joutua vähän vaatimaan.
 
43 500€ maksaisi uusi Toyota.

3/2023 auto maksaisi 34 400€.

Ei nyt mitenkään erikoinen arvonalenema?


Subaru, 38 900€.

Voisi olla melko järkevä valinta?
Tuo Bz4x on premium-varustelulla, jonka lähtöhinta on 53 790 ja päälle vielä talvirenkaat sekä vetokoukku, joten hinta uutena n. 57k. Kamuxin kate vielä tuosta pois, niin hyvityshinta ollut jotain 30k luokkaa ja arvonalenema n. 26 000 euroa, 1€/km.

Sinänsä en usko samanhintaisen Nissanin pitävän arvoaan yhtään paremmin, oikeastaan päin vastoin. Noita ei ole juurikaan myyty edes uutena, kuka niistä sitten olisi käytettynäkään kiinnostunut, ellei hinta ole tarpeeksi alhainen?
 
Itse kanssa pohdin jatkotakuuta, mutta kun katsoi omaa historiaa autojen kanssa, niin jätin uudesta pois. Takuu ja virhevastuu riitää. Jatkotakuurahoilla kyllä korjaa autoa ohan hyvin jos tarve tulee.
 
Minä oletan jo, että akkuteknologiassa on jo saavutettu läpimurto, jonka myötä uuden ajan akkuteknologia rantautuu massatuotantoon viiden vuoden kuluessa, jonka myötä vanhemman sukupolven autojen hinnat tulevat ryminällä alas. Uusi teknologia oletettavasti mahdollistaa huomattavasti halvemman valmistuskustannuksen per kWh, paremman vikasietoisuuden ja entistä tehokkaammat lataussyklit DC-latauksen siten ettei akun käyttöikä pienentyisi merkittävästi. Uskoisin, että keskihintaisella sähköautolla pääsisi Suomen talvioloissakin jopa 500 km matkan ilman välilatauksia.
 
Tuo Bz4x on premium-varustelulla, jonka lähtöhinta on 53 790 ja päälle vielä talvirenkaat sekä vetokoukku, joten hinta uutena n. 57k. Kamuxin kate vielä tuosta pois, niin hyvityshinta ollut jotain 30k luokkaa ja arvonalenema n. 26 000 euroa, 1€/km.

Sinänsä en usko samanhintaisen Nissanin pitävän arvoaan yhtään paremmin, oikeastaan päin vastoin. Noita ei ole juurikaan myyty edes uutena, kuka niistä sitten olisi käytettynäkään kiinnostunut, ellei hinta ole tarpeeksi alhainen?
Aivan totta. Itse valitsin nettiautosta vain halvimman (kai?) ja en huomannut varusteita verrata ollenkaan. Onhan tuossa suuri arvonalenema. Lähes kaikissa uusissa voi olla suurinpiirtein sama? Eli jos ostaa uuden, niin suureen arvonalenemaan pitää varautua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 287
Viestejä
4 918 311
Jäsenet
79 159
Uusin jäsen
Ramyalal D. M

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom