- Liittynyt
- 26.11.2020
- Viestejä
- 121
Subaru talvirenkaineen 46000e 0.99 korolla. Toyotaan tulossa - 6000e ale tammikuussa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Helppo ja lyhyt lista;Löytyykö näistä 800 V arkkitehtuuri (esilämmityksineen) -autoista listausta?
400km pääsee vielä monilla autoilla ilman välilatausta talvellakin, joten jos tuo on se matka mitä varten auto hankitaan, on mahdollista välttää pikalataukset kokonaan.Toki, jos aiot tehdä talvella järkevästi 400 km matkan kivasti, niin 800 V arkkitehtuuri on lähes* ainoa ja oikea siihe käyttöön (esilämmityksineen). Ellet sitten aja 200 km ja sit aikaa ladata kohteessa kauan esim. työpäivä ja sit 200 km takas.
Lapsiperheenä turha haaveilla edes 400km ajaa ilman taukoa. Subarulla jos pääsee sen 250km täydellä akulla talvella niin siinäkin saa kuunnella 3h kuunnella millo ollaan perillä itkua..400km pääsee vielä monilla autoilla ilman välilatausta talvellakin, joten jos tuo on se matka mitä varten auto hankitaan, on mahdollista välttää pikalataukset kokonaan.
Kannattaa kokeilla laskea auki paljonko olettaa säästävänsä aikaa esim vuositasolla jos 800V on "valttämätön". Sehän edellyttää myös että mieleinen 800V laturi on siinä kohdassa missä pitää. Jos matka on "vain" 400km niin vähän huonommin suoriutuva autokin tarvitsee vain nopean kusitauon verran virtaa. 800V ero tulee siinä että joutuu juoksemaan...
4-5h jos matkaa säännöllisesti niin hyvät penkit ja matala melutaso on tärkeämpiä ominaisuuksia kuin 800V.
Lapsiperheenä turha haaveilla edes 400km ajaa ilman taukoa. Subarulla jos pääsee sen 250km täydellä akulla talvella niin siinäkin saa kuunnella 3h kuunnella millo ollaan perillä itkua..
Hyvällä tuurilla juuri matkustusmukavuuteen panostamalla tuo kitinä vähenee.Lapsiperheenä turha haaveilla edes 400km ajaa ilman taukoa. Subarulla jos pääsee sen 250km täydellä akulla talvella niin siinäkin saa kuunnella 3h kuunnella millo ollaan perillä itkua..
Kyllähän se kylmäkulutus on jotenkin konkreettisempaa sähköautoilla, vaikka ihan perusbensakiululla tuollainen 2x kulutus talvella ei ole mitenkään tavatonta.
Nykypäivänä on mahdollista valita auto jolla pääsee sen 400km, vaikkei moni pääsisi. Kona 64kwh akulla ei ole enää ihan viimeisintä huutoa vaikka kelpo sähköauto onkin (melko varmaan parempi kuin burzum). Talvesta rangessa kärsivät suhteellisesti enemmän pihit pikkuakkuiset autot, kun lämmitys vie suhteellisesti suuremman osan kapasiteetista.Kolmas talvi menossa sähköllä ja 484km WLTP-paperirangella paljon talvimatkaa tehneenä kehtaan sivusta huudella, että 90% sähkiksistä ei mene ihan oikealla talvikelillä 400km eikä mene bz4x/solterrakaan 250km.
Käytännön talvirange on aika tasan puolet WLTP-lukemasta. Siihen on hyvä varautua.
Sitten etelän nollakeleissä tai pikkupakkasella voi asia olla toinen. Samaten jos auto on piuhan päässä öitä, jossa saa normina esilämmiteltyä akkua myöten paikat ja hoitelee näin normiajot sekä tuijottelee vain ajotkn lukemia. Toinen ääripää on kun auto on jääkalikkana joitain päiviä -25’C itsekseen ja siitä lähtee kylille, ajoa reilu 50km niin tähän reissuun esilämmityksellä menikin lähes 1/3 77kWh-akusta.
Subarun paperi range 465km. Eli talvella 233km? Ei kovin kaukana 250km.Kolmas talvi menossa sähköllä ja 484km WLTP-paperirangella paljon talvimatkaa tehneenä kehtaan sivusta huudella, että 90% sähkiksistä ei mene ihan oikealla talvikelillä 400km eikä mene bz4x/solterrakaan 250km.
Käytännön talvirange on aika tasan puolet WLTP-lukemasta. Siihen on hyvä varautua.
Sitten etelän nollakeleissä tai pikkupakkasella voi asia olla toinen. Samaten jos auto on piuhan päässä öitä, jossa saa normina esilämmiteltyä akkua myöten paikat ja hoitelee näin normiajot sekä tuijottelee vain ajotkn lukemia. Toinen ääripää on kun auto on jääkalikkana joitain päiviä -25’C itsekseen ja siitä lähtee kylille, ajoa reilu 50km niin tähän reissuun esilämmityksellä menikin lähes 1/3 77kWh-akusta.
Mitä nämä autot maksaa nelivetona?Nykypäivänä on mahdollista valita auto jolla pääsee sen 400km, vaikkei moni pääsisi. Kona 64kwh akulla ei ole enää ihan viimeisintä huutoa vaikka kelpo sähköauto onkin (melko varmaan parempi kuin burzum). Talvesta rangessa kärsivät suhteellisesti enemmän pihit pikkuakkuiset autot, kun lämmitys vie suhteellisesti suuremman osan kapasiteetista.
Se on selvä että 400km siivuja varten on syytä tietää miten range optimoidaan. Itse en ole nähnyt mitään 2x kulutuksia matka-ajossa edes Lapin reissuilla.
Kyllä tuollaista pätkäajossa tulee. Tai ainakin ihan omakohtaisesti tuollaisia lukuja joskus mitannut. Enää ei oikein pätkäajoa pääse ajelemaan.No on se, jos ei kahva edellä etene.
Teslabjornin excelistä katsoin että burzumilla on ajettu talvirenkain +6C säässä 297km range 90km/h testissä ja Tesla Model 3 LR on ajettu 463km +3C olosuhteissa (ja -16C ajettu 399km vm2021 autolla).Mitä nämä autot maksaa nelivetona?
Nykypäivänä on mahdollista valita auto jolla pääsee sen 400km, vaikkei moni pääsisi. Kona 64kwh akulla ei ole enää ihan viimeisintä huutoa vaikka kelpo sähköauto onkin (melko varmaan parempi kuin burzum). Talvesta rangessa kärsivät suhteellisesti enemmän pihit pikkuakkuiset autot, kun lämmitys vie suhteellisesti suuremman osan kapasiteetista.
Se on selvä että 400km siivuja varten on syytä tietää miten range optimoidaan. Itse en ole nähnyt mitään 2x kulutuksia matka-ajossa edes Lapin reissulla.
Tesla Model 3:lla pääsee ja pelkästään ne laskemalla tilastosi ei päde.Tämän takia kirjoitin 90% autoista. Voisin jopa nostaa, että 95% sähkiksistä joihin meillä normijengillä on edes jotkut paukut hommata.
Toisena käytännön tasolla sitä akkua ei oikein ajella 100% -> 0% varsinkaan talvella, jolloin range jää entisestään pienemmäksi. Nollakelissä ja vielä -10’C ei varmasti mitään isompia ongelmia.
Tesla Model 3:lla pääsee ja pelkästään ne laskemalla tilastosi ei päde.
Tuo Konakin on maksanut alkaen 43ke ja sen verran nyt käytettyyn laittamalla saa jo vaikka mitä.
Kyllähän se kylmäkulutus on jotenkin konkreettisempaa sähköautoilla, vaikka ihan perusbensakiululla tuollainen 2x kulutus talvella ei ole mitenkään tavatonta.
No on se, jos ei kahva edellä etene.
Kyllä tuollaista pätkäajossa tulee. Tai ainakin ihan omakohtaisesti tuollaisia lukuja joskus mitannut. Enää ei oikein pätkäajoa pääse ajelemaan.
Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun oikeasti kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.Tällä kokemuksella kokisin, että LR Model 3 pääsee sen mainitun 400km niin ettei tartte nollille vetää suurimmassa osassa talvikelejä.
Joo nuo 100-120 vauhdit on eri maailmaa. Mun kokemukset on siitä, että on 80-100 rajoitusta sekaisin, mutta pääosin 80, kuten tuossa teksitssäni kirjoitin. Pitää muistaa kertoa, että missä vauhdissa se 400 pitäisi toteutua.Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.
Totta. Ne kesän 100km/h on talvella vaan 80km/h. Mutta sekin riippuu missä ajelee.Joo nuo 100-120 vauhdit on eri maailmaa. Mun kokemukset on siitä, että on 80-100 rajoitusta sekaisin, mutta pääosin 80, kuten tuossa teksitssäni kirjoitin. Pitää muistaa kertoa, että missä vauhdissa se 400 pitäisi toteutua.
Tuo nopeus itselläkin usein unohtuu kun ihmiset kysyy mikä on range talvella ja vastaan että 200 km on hyvä väli ladata ja 300 menee jos ihan täydestä uskaltaa melkein tyhjäksi päästää. Omat talvimatkailut kun on rajoittunut tuonne Ruotsi - Tanska suunnalle jossa talvellakin saa ajaa 120 ja 130.Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun oikeasti kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.
Tyyliin uusi LR Highland nollakelissä märällä 90km/h testissä 460km ja 120km/h 330km... ero on aika massiivinen kun vauhtia nostaa 90:stä ylöspäin.
![]()
En tiedä mihin käyttäisin tommosta rangea. Talon molemmilla pikkuakkuisilla pattereilla ajettu nyt alle 2 vuoteen yhteensä 110 tkm. Ei ole tullut 400 km talvirangeja ikävä, mitä se itse kullekin tarkoittaa.Niin... Tätä foraa kun lukee, niin ihan kuin jengi ei edes oikeesti ajelis sähköautoillaan (tai liekö omistaakaan) vaan pitävät vitriinissä ja käyvät foralla väittämässä "juu 90 % sähköautoista pääsee talvella 400 km" (ilmeisesti Suomessa kuitenkin, monellako välilatauksella). Sit kun tulee paljo lunta ja pakkasta + jos ei halua pakastimella ajaa, niin 90 % sähköautoista range alkaa max 2:lla jos lähtee kylmällä akulla jne. Varsinkin jos meinaa ajaa rajoitusten mukaan ja on vaikka useempi stintti/lämmitys. Käytännön perheajot on kuitenkin sitten myös eri ku Björn N:n rangetesti tai jos joku myötätuulessa myrskyllä köröttelee mummojen tukkeena lämmöt pois + mankka pois. Ja harva sitä 0 %:iin haluaa ajaa akkuansa kuitenkaan eli 100-0-100-0-100 jne., mä ajelen ainakin 20-80 % nurkilla suurimmalti osin.
Joo nuo 100-120 vauhdit on eri maailmaa. Mun kokemukset on siitä, että on 80-100 rajoitusta sekaisin, mutta pääosin 80, kuten tuossa teksitssäni kirjoitin. Pitää muistaa kertoa, että missä vauhdissa se 400 pitäisi toteutua.
Björnin spreadsheetissä ei ole yhtä ainutta 400km talvirangea saavutettu Model 3:sille 120-testissä ja se on testaillut niitä kuitenkin kymmenkunta. Tosin Suomessa on talvirajoitus 100, en tiedä vaikuttaako se juurikaan kun oikeasti kylmässä lämmityksen kulutus sitten kasvaa vastaavasti.
Tyyliin uusi LR Highland nollakelissä märällä 90km/h testissä 460km ja 120km/h 330km... ero on aika massiivinen kun vauhtia nostaa 90:stä ylöspäin.
![]()
Onpa suuri ärsytys, jos 2v välein pitää autoa käyttää huollossa… mulla ainakin 2v ilman kilometrirajaa huoltoväli. Ja eiköhän sähkärissä 100tkm kestä ainakin jarrupalatkin…
Mersu kehittelee "suljettuja" jarruja joissa jaahdytys menee samaan kiertoon akun jaahdytyksen kanssa. Jos siina samalla paasisivat eroon jarrunesteiden vaihtamisen tarpeesta niin voidaan olla lahella autoa jota ei tarvitse ikina huoltaa. Raitisilmasuodattimen vaihtoa on vaikea sanoa huoltamiseksi.
Itselleni auton huoltamisessa suurin arsytys on se etta etta paljon mieluummin kaytan aikanaani johonkin muuhun kuin auton kuljettamiseen huoltamolle ja sijaisauton miettimiseen.
Sita kun asuu pienellä paikkakunnalla niin se jopa rajoittaa auton hankintaa koska täytyy miettiä mitkä autot voidaan huoltaa lähistöllä.Onpa suuri ärsytys, jos 2v välein pitää autoa käyttää huollossa… mulla ainakin 2v ilman kilometrirajaa huoltoväli. Ja eiköhän sähkärissä 100tkm kestä ainakin jarrupalatkin…
Itse valitsin Macan 4 enkä SQ6 aika pitkälti tuon kojelaudan ja näyttöjen takia. Ek kiinnosta mikään jättinäyttö xx appitiilellä.Käyttöliittymän osalta arvioituna melkein tykkäsin Q6:sta enemmän. Macan tuoksahti vähän menneisyydeltä pienen "upotetun" ruutunsa kanssa. Ei minusta ollut ihan niin nopeakaan. HUD oli ihan hieno, jäi vain epäselväksi grafiikat jossain tilanteissa (mitä niillä yritettiin kertoa). Aika first-world-problems, mutta molemmissa mietin rengasmelun määrää. Macanissa oli 22" ilmajousin ja Q6 20", mutta joku volttottava malli. Eivät rämisseet tms. mutta jotenkin olisi toivonut merkittävää eroa vaikka korealaiseen nähden.
Hyvä se on, kunhan oman ajoprofiilinsa tietää. Foorumilouskuttajien väsyneet dissaukset kannattaa jättää huomiotta.Kokemuksia uudistuneesta subaru solterra/toyota bz4x. Minkälainen range talvella? Miten pikalataus?
Näissä olisi hyvä kampanja menossa tällä hetkellä...
Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.. Muotoilu aivan kamala. Lähinnä tulee ioniq 5 mieleen, että onko minkä ikäinen lapsi osallistunut suunnitteluun? Ehkäpä 5 vuotias. Kiimat vielä pahempia.Hyvä se on, kunhan oman ajoprofiilinsa tietää. Foorumilouskuttajien väsyneet dissaukset kannattaa jättää huomiomatta.
Kävitkö ajamassa sen karvalakki Q6:n rautajousilla, joita tuli ensimmäisenä ajoon? Se oli nihkeähkö, SQ6 paransi siitä varsinkin penkkien osalta todella paljon. Ei tuo Macanin sisustan laatu herättänyt minussa mitään suuria tuntemuksia, ihan samalla tasolla Audin kanssa. Enemmänkin oli Porschelle ”aha” tasoa, kun eroa Audiin ei riittävästi löytynyt. Toki autojen hinnat sen verran lähellä, että näin voisi kuvitellakin olevan.Itse valitsin Macan 4 enkä SQ6 aika pitkälti tuon kojelaudan ja näyttöjen takia. Ek kiinnosta mikään jättinäyttö xx appitiilellä.
Toki Macan on muutenkin hiton paljon parempi ajettavuudeltaan, laatutuntumaltaan jne.
Rengasmelua tosiaan on enemmän verrattuna entiseen e-troniin, mutta tuon olin hyväksynyt mielessäni jo etukäteen. Mikään meluisa auto ei kuitenkaan tämäkään ole.
Huonojahan ne kaikki autot ovat tavalla tai toisella, kovin homma on löytää itselle se vähiten huonoin vaihtoehto.Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.. Muotoilu aivan kamala. Lähinnä tulee ioniq 5 mieleen, että onko minkä ikäinen lapsi osallistunut suunnitteluun? Ehkäpä 5 vuotias. Kiimat vielä pahempia.
Hyndai tietenkin voisi olla rouvan mieleen. Nimestä tulee lähinnä mieleen ensimmäisenä jokin kodinkone. Ei auto.
Makuasioita toki kaikki, mutta aika ihmeellistä se monen auton muotokieli tällä hetkellä on. Japsit Toyota etunenässä varsinkin ovat lähteneet ihan ihmeelliseen kirveellä joka suuntaa veistettyyn lookkiin 2010 luvun aikana. Noissa ei edes ollut perusteena mitään sähköistyslisää, kuten monella muulla merkillä alussa. Onneksi niist sähkönsinisistä korosteista on pitkälle luovuttu. Teslat ja mersut ovat toinen ääripää ilmanvastus edellä muotoiltuna.Ymmärtäähän sen, että kiian ja hyndai ostajia harmittaa kun joutuvat katsomaan autojansa pihalla.. Muotoilu aivan kamala. Lähinnä tulee ioniq 5 mieleen, että onko minkä ikäinen lapsi osallistunut suunnitteluun? Ehkäpä 5 vuotias. Kiimat vielä pahempia.
Hyndai tietenkin voisi olla rouvan mieleen. Nimestä tulee lähinnä mieleen ensimmäisenä jokin kodinkone. Ei auto.
Macanin kun ruksii mieleisekseen, niin hinta kipuaa aikasen korkeaksi. Hyvin korkeaksi. Q6: ssa sentään aikasen hyvä perusvarustelu vrt Macan.Audi on tosiaan hinnoiteltu suht ylös, kun perus Macanin saa samaan hintaan jos Audiin ruksii edes ok. varustetason. Ja Macan on sisätilloiltaan paljon laadukkaamman oloinen. Tosin mitä Kris Rifan jutuista voi päätellä niin Audissa on aika paljon tinkivaraa kun taas Macanissa sellaista sitten ei ole ollenkaan ja autoja joutuu hetken myös todennäköisesti odottamaan (kysyntä on aika korkealla).
Mulla eniten ärsyttää se että pitää jonkun muun antaa huoltaa. Ilmeisesti Teslalla asia on paremmin(?) mutta muilla perinteistä salatiedettä että kunnon ohjeita ei saa mistään ja jos ei ole jotain 20.000€ softaa ostettuna ei voi merkata että huolto tehty. Jos nyt edes öljynvaihdot jne. saisi itse tehdä niin vähän helpottaisi.Itselleni auton huoltamisessa suurin arsytys on se etta etta paljon mieluummin kaytan aikanaani johonkin muuhun kuin auton kuljettamiseen huoltamolle ja sijaisauton miettimiseen.
Oon ostanut. Maksoi tosin 500e ja leimaa oli 7kk. Hyvin pelittää edelleen vaikka ostin tuon 3v sitten.Hyvähän se on että joku ammattilainen / liike kurkkaa sinne auton alle joskus huoltojen yhteydessä. Täysin huoltovapaa auto on utopiaa.
Ostaisitko käytetyn auton jonka on huoltanut Pena joka sanoo että kaikki on ok?