Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei tuo Eunikki sentään nyt 50 000 e auto ole tai varmaan lanseerauksen yhteydessä on saattanut olla (onnea ostaneille). https://www.nettiauto.com/maxus/euniq-6 Uutta saa suoraan 34 900,- Hediniltä ja käytettynä näyttää löytyvän 28 000 e / 30 tkm ajettuna, eli tuo huutokaupan hinta on mielestäni aivan tappihinta noilla kilsoilla ja vioilla, jopa mielestäni liikaa tarjottu / maksettu. Kiinalaisten sähkökippojen arvot näyttää tippuvan nopeammin kuin kerkeät kissaa sanoa, MG4 pitsakuskiautoja saa kohta todella halvalla ja jo nyt näyttää Saksasta irtoavan alle 20 000 e alle 10 tkm ajettuja vaikka kuinka, vuoden päästä nämä ovatkin jo 10 000 e luokassa.
Vielä kun pari vuotta odottaa niin MG4 saa saksasta -20ke, eli lyödään seteleitä käteen.

Tai sitten sähköautolta löytyy käyttöarvo, johon pitää laskea säästöt bensakuluista.

Äkkiseltään katsottuna halvin on 18ke (vm22, 17tkm) ja saman auton saa Suomesta maahantuojalta ajamattomana 25ke. Enimmillään maksanut 26900e.

Saksasta Toyota Corolla Tourer 22ke (vm22, 29tkm), ja sama auto uutena Suomesta peruutustutka lisättynä 34ke, ilman muita lisävarusteita.
 
Ei tuo Eunikki sentään nyt 50 000 e auto ole tai varmaan lanseerauksen yhteydessä on saattanut olla (onnea ostaneille). https://www.nettiauto.com/maxus/euniq-6 Uutta saa suoraan 34 900,- Hediniltä ja käytettynä näyttää löytyvän 28 000 e / 30 tkm ajettuna, eli tuo huutokaupan hinta on mielestäni aivan tappihinta noilla kilsoilla ja vioilla, jopa mielestäni liikaa tarjottu / maksettu. Kiinalaisten sähkökippojen arvot näyttää tippuvan nopeammin kuin kerkeät kissaa sanoa, MG4 pitsakuskiautoja saa kohta todella halvalla ja jo nyt näyttää Saksasta irtoavan alle 20 000 e alle 10 tkm ajettuja vaikka kuinka, vuoden päästä nämä ovatkin jo 10 000 e luokassa.
No saman tason turpaanoton on saanu ku osti silloin ennen alennuksia model 3/y saati sitten jos S/X mennyt ostamaan. Se on voi voi.
Parempi arvonpysyminenhän tuolla on ku oisin kuvitellut että täyskiinalaisella olisi jos kerta uusi on 35k ja 30tkm ajetusta joutuu maksamaan vielä 28k? Tuohan on jotain toyotan jälleenmyyntiarvon tasoa?

Se kyllä ihmetyttää hiukan miksi plugarit pitää niin paljon paremmin arvonsa ku täyssähköiset noin ylipäätään vaikka ne pelätyt akkurempat on niihin aivan yhtä kalliita ku täyssähköiseen mutta siinä riskinä vielä se polttiksenkin leviäminen.
 
No saman tason turpaanoton on saanu ku osti silloin ennen alennuksia model 3/y saati sitten jos S/X mennyt ostamaan. Se on voi voi.
Parempi arvonpysyminenhän tuolla on ku oisin kuvitellut että täyskiinalaisella olisi jos kerta uusi on 35k ja 30tkm ajetusta joutuu maksamaan vielä 28k? Tuohan on jotain toyotan jälleenmyyntiarvon tasoa?

Se kyllä ihmetyttää hiukan miksi plugarit pitää niin paljon paremmin arvonsa ku täyssähköiset noin ylipäätään vaikka ne pelätyt akkurempat on niihin aivan yhtä kalliita ku täyssähköiseen mutta siinä riskinä vielä se polttiksenkin leviäminen.
Kysyntä kasvaa mitä halvempi hinta ja se rajoittaa tiputusta. Eipä vagin sähkötripletin hintakaan ole enää "normaalia" enempää pudotellut, kun nuo hullut vuodet ovat takanapäin. 5 vuotta vanhan vajaa 20 k€ pikkukoppi 50 tkm ajettuna on menettänyt noin puolet arvostaan.
 
Kävin tänään neljää sähköautoa katsomassa. Tuo noin 60k€ Porsche voisi olla kiinnostavin, mutta mietin, että vähän matala auto ja autoon kulkeminen voisi olla vähän työlästä (joillekin).

BMW i4 vaikutti alkuun vähän kalliilta, mutta ihan hyvät varusteet siinä?

Model S 90D, 2016, 24 500€

BMW i4, 12/2023, 48 200€

Taycan, 59 800€

Taycan, 79 600€

Nuo siis yhdessä ja samassa autoliikkeessä, niin pääsi kaikkia vähän "ihmettelemään".
 
Kysyntä kasvaa mitä halvempi hinta ja se rajoittaa tiputusta. Eipä vagin sähkötripletin hintakaan ole enää "normaalia" enempää pudotellut, kun nuo hullut vuodet ovat takanapäin. 5 vuotta vanhan vajaa 20 k€ pikkukoppi 50 tkm ajettuna on menettänyt noin puolet arvostaan.
Seat Mii oli halvin. Noin 15000€. Pitääpä katsoa mitä nyt maksaa. On pitänyt arvonsa varmaan erittäin hyvin.

10800€ halvin ja silläkin on ajettu paljon.

Edit:
Eli Seat oli noin 17000€ uutena ja siitä sai 2000€ sähköautotukea pois.
 
Seat Mii oli halvin. Noin 15000€. Pitääpä katsoa mitä nyt maksaa. On pitänyt arvonsa varmaan erittäin hyvin.

10800€ halvin ja silläkin on ajettu paljon.

Edit:
Eli Seat oli noin 17000€ uutena ja siitä sai 2000€ sähköautotukea pois.
Oletat vähän alakanttiin. Täysin varusteltu kaksin renkain oli aika tarkkaan tingattuna 19 k€ omaa rahaa kaikkine alennuksiineen ja tukineen. Karvalakin sai jonkun satasen halvemmalla ja varusteet 500 € eli 18 k€ pintaan niistäkin piti kärsiä, jos talvellakin meinasi ajaa.

1735327219996.png
 
Oletat vähän alakanttiin. Täysin varusteltu kaksin renkain oli aika tarkkaan tingattuna 19 k€ omaa rahaa kaikkine alennuksiineen ja tukineen. Karvalakin sai jonkun satasen halvemmalla ja varusteet 500 € eli 18 k€ pintaan niistäkin piti kärsiä, jos talvellakin meinasi ajaa.

1735327219996.png
Juu. Vähän alaspäin pyöristin. Hinta oli silloin joskus 15 400€. Itsekin kyllä löysin sähköpostista sen tilauksen.

"Seat Mii electriciin saa ensinnäkin valtion myöntämän täyssähköauton hankintatuen 2000 euroa, minkä lisäksi vuoden 2019 loppuun asti auton maahantuoja tarjoaa 2000 euron lisäalennuksen. Niinpä auton lähtöhinta asettuu Suomessa 15 388 euroon."

 
Macanin koeajoa odotellessa kävin piruuttani istahtamassa Taycanin rattiin ja noh, onneksi ei ollut kuin se myyjä näkemässä ulostulon. Ei jatkoon. Sääli sinänsä.

e: Tässäpä videoaihe ylläpidolle. Näin poistut Taycanista sulavasti.
Tuo on kyllä tosi sääli omastakin mielestä. Saisi olla normaalin auton kokoinen myös korkeussuunnassa.

Itse kyllä pääsen autoon hyvin ja ulos, mutta täytyisi vähän ajatella muitakin.
 
Tuo on kyllä tosi sääli omastakin mielestä. Saisi olla normaalin auton kokoinen myös korkeussuunnassa.

Itse kyllä pääsen autoon hyvin ja ulos, mutta täytyisi vähän ajatella muitakin.
Kas kun et ehdota että boxteria pitäisi korottaa 20cm ja nostaa penkkejä, jotta olisi helpompi kulkea sisään.

Jos Taycan on hankala, kannattaa hommata joku muu autoa - se on hyvä juuri sellaisena kuin se on.
 
Juu. Vähän alaspäin pyöristin. Hinta oli silloin joskus 15 400€. Itsekin kyllä löysin sähköpostista sen tilauksen.

"Seat Mii electriciin saa ensinnäkin valtion myöntämän täyssähköauton hankintatuen 2000 euroa, minkä lisäksi vuoden 2019 loppuun asti auton maahantuoja tarjoaa 2000 euron lisäalennuksen. Niinpä auton lähtöhinta asettuu Suomessa 15 388 euroon."

Näissä hämää, kun virheellisesti käytetään tuota hintaa, jossa on kaikki alennukset mukana. Ei tuo ole 15400 € auto, vaan 19 388 € auto (+600 € toimituskulu), josta tarjottiin hetkellisesti alennusta 2 k€ ja toisen 2 k€ sai valtiolta. Eipä noita kulimalleja kyllä ostanut monikaan, kun plussan ja varusteiden hinnat olivat mitätön lisä.

Sivuhuomiona tämä ei-plus on kyllä pimpattu ihan tappiin asti, myös hinnankin osalta:

e: Tämä on kyllä hyvä, pyytävät ennemmän kuin ei-plussasta olisi pitänyt uutena maksaa. https://www.nettiauto.com/seat/mii-electric/14650454
 
Viimeksi muokattu:
Kas kun et ehdota että boxteria pitäisi korottaa 20cm ja nostaa penkkejä, jotta olisi helpompi kulkea sisään.

Jos Taycan on hankala, kannattaa hommata joku muu autoa - se on hyvä juuri sellaisena kuin se on.
Totta. Taycan karsiutui siksi pois. Melko matala on myös BMW i4, mutta ei nyt urheiluauton tasoa kumminkaan ole.
 
Näissä hämää, kun virheellisesti käytetään tuota hintaa, jossa on kaikki alennukset mukana. Ei tuo ole 15400 € auto, vaan 19 388 € auto (+600 € toimituskulu), josta tarjottiin hetkellisesti alennusta 2 k€ ja toisen 2 k€ sai valtiolta. Eipä noita kulimalleja kyllä ostanut monikaan, kun plussan ja varusteiden hinnat olivat mitätön lisä.

Sivuhuomiona tämä ei-plus on kyllä pimpattu ihan tappiin asti, myös hinnankin osalta:
Itse tilasin tuolla ylimääräisellä 2000€ alennuksella. Eli varmaan (lähes) kaikki 2020 autot? Kaikki varusteet tuli ja Plus varustelu on tosiaan fiksu valinta myös.

No joka tapauksessa on näppärä peli. Juuri koska on niin pieni.
 
Itse tilasin tuolla ylimääräisellä 2000€ alennuksella. Eli varmaan (lähes) kaikki 2020 autot? Kaikki varusteet tuli ja Plus varustelu on tosiaan fiksu valinta myös.

No joka tapauksessa on näppärä peli. Juuri koska on niin pieni.
Ainakin kaikki 2020 toimitetut autot, alkuvuodesta 21 oli vasta muutama hassu peruutusyksilö saatavilla, kun tehdas sai viimeisetkin kampanjayksilöt toimitettua. Ainoa 2019 hankintaan liittyvä katumus on, että olis pitänyt tilata samantien 2 kpl.
 
Keitä muita tässä pitäisi ajatella? Markkinat on täynnä citymaastureita, senkun valitset sopivan.
Lähinnä huonojalkaisia.

Mutta aivan totta niinkuin sanoit, että ei tarvitse ajatella, jos niitä ei ole.

En kyllä SUV autoa halua. Mieluummin joku "puikula", mutta hieman Taycania korkeampi täytyy silti olla. Harmi.
 
Keitä muita tässä pitäisi ajatella? Markkinat on täynnä citymaastureita, senkun valitset sopivan.
Hellasärö tuli itsellä ensimmäisenä mieleen. Ja omalta osalta myös se, että missään ahtaassa välissä kauppakeskuksessa tuosta olisi aikalailla mahdoton päästä (minun) ylös kolhimatta omaa ja viereistä autoa. Harmittava juttu sen takia, että nyt joutunee odotelemaan, että Macanit tippuvat sopivaan hintatasoon. Taycaneita olisi jo hyvin saatavissa ja siihen Porcshen jatkotakuu päälle, niin 6/5.
 
Hellasärö tuli itsellä ensimmäisenä mieleen. Ja omalta osalta myös se, että missään ahtaassa välissä kauppakeskuksessa tuosta olisi aikalailla mahdoton päästä (minun) ylös kolhimatta omaa ja viereistä autoa. Harmittava juttu sen takia, että nyt joutunee odotelemaan, että Macanit tippuvat sopivaan hintatasoon. Taycaneita olisi jo hyvin saatavissa ja siihen Porcshen jatkotakuu päälle, niin 6/5.
Kyllä. On yllättävän matala ja en itse sitä aiemmin hoksannut/huomannut.
 
Hellasärö tuli itsellä ensimmäisenä mieleen. Ja omalta osalta myös se, että missään ahtaassa välissä kauppakeskuksessa tuosta olisi aikalailla mahdoton päästä (minun) ylös kolhimatta omaa ja viereistä autoa. Harmittava juttu sen takia, että nyt joutunee odotelemaan, että Macanit tippuvat sopivaan hintatasoon. Taycaneita olisi jo hyvin saatavissa ja siihen Porcshen jatkotakuu päälle, niin 6/5.
Nelikko Maccu olis makia koukullisena. Sais hoidettua OKT asukin normiajot kaikkinensa sillä. Toki tässä vähän tuntuu olevan hinnoissa sellaista hypelisää tms parhaillaan mukana. Hinnat kun tippuu kauttalinjan sähkiksissä niin rajusti alaspäin, että ei mukana meinaa pysyä.
 
Nelikko Maccu olis makia koukullisena. Sais hoidettua OKT asukin normiajot kaikkinensa sillä. Toki tässä vähän tuntuu olevan hinnoissa sellaista hypelisää tms parhaillaan mukana. Hinnat kun tippuu kauttalinjan sähkiksissä niin rajusti alaspäin, että ei mukana meinaa pysyä.
Käyttöliittymän osalta arvioituna melkein tykkäsin Q6:sta enemmän. Macan tuoksahti vähän menneisyydeltä pienen "upotetun" ruutunsa kanssa. Ei minusta ollut ihan niin nopeakaan. HUD oli ihan hieno, jäi vain epäselväksi grafiikat jossain tilanteissa (mitä niillä yritettiin kertoa). Aika first-world-problems, mutta molemmissa mietin rengasmelun määrää. Macanissa oli 22" ilmajousin ja Q6 20", mutta joku volttottava malli. Eivät rämisseet tms. mutta jotenkin olisi toivonut merkittävää eroa vaikka korealaiseen nähden.
 
Totta. Taycan karsiutui siksi pois. Melko matala on myös BMW i4, mutta ei nyt urheiluauton tasoa kumminkaan ole.
Taycania mäkin kuumottelin. I4 M50 oli päivän ajossa ja se oli jo liian matala ja epäkäytännöllinen. Eipä tarttenut Taycanista haaveilla sitten. Ehkä joskus kakkosautoksi sitten. Taidan olla vanha, kun SUV on vaan niin mukava… no mennään tällä iX:llä nyt.
 
Taycania mäkin kuumottelin. I4 M50 oli päivän ajossa ja se oli jo liian matala ja epäkäytännöllinen. Eipä tarttenut Taycanista haaveilla sitten. Ehkä joskus kakkosautoksi sitten. Taidan olla vanha, kun SUV on vaan niin mukava… no mennään tällä iX:llä nyt.
Voisi käydä puolisollekin BMW iX. Täytyy sitäkin siis harkita hieman.

No tiedän kyllä jo, että esim Tesla Model S voi kuulua valitusta pikkasen myös (puolisolta). Model S olisi varmasti kaikkein edullisin hankinta kyllä.
 
Selkeästi mieltymyksiä on monia. Itseä i4 hieman ärsyttää kun ilmeisesti akkupaketin takia siinä istutaan hieman korkeammalla ku perus 3/4 sarjassa ja itse tykkään että ollaan mahdollisimman alhaalla, kaikki citymaasturit jne tuntuu pakettiautoilta ja siten omaan mieleen vastenmielisiltä.
 
Selkeästi mieltymyksiä on monia. Itseä i4 hieman ärsyttää kun ilmeisesti akkupaketin takia siinä istutaan hieman korkeammalla ku perus 3/4 sarjassa ja itse tykkään että ollaan mahdollisimman alhaalla, kaikki citymaasturit jne tuntuu pakettiautoilta ja siten omaan mieleen vastenmielisiltä.
Eihän nuo ole toisensa poissulkevia mieltymyksiä mitenkään. Ongelma tulee vain siinä kohtaa kun pitää autosta päästä pois :D

e: Paljonkohan Taycaniin mahtaisi saada ilmajousin maksimissaan korkeutta.
 
Eihän nuo ole toisensa poissulkevia mieltymyksiä mitenkään. Ongelma tulee vain siinä kohtaa kun pitää autosta päästä pois :D

e: Paljonkohan Taycaniin mahtaisi saada ilmajousin maksimissaan korkeutta.

Siinä kohdin SUV on varmasti oiva valinta.
 
Eihän nuo ole toisensa poissulkevia mieltymyksiä mitenkään. Ongelma tulee vain siinä kohtaa kun pitää autosta päästä pois :D

e: Paljonkohan Taycaniin mahtaisi saada ilmajousin maksimissaan korkeutta.
Ja köyhien ongelma, kun ei voi molempia hommata. Kyllä mulle Taycan tai i4 kelpaisi. Ei vain ainoaksi autoksi..
 
Ja köyhien ongelma, kun ei voi molempia hommata. Kyllä mulle Taycan tai i4 kelpaisi. Ei vain ainoaksi autoksi..
OT:
Mulla oli kesäautona Porsche 924 ja joku kaveri siihen halusi kuskin paikalle istahtaa. Oli mielenkiintoista katsoa kuinka se sujui. Edit: tuossa myös tuulilasi on sellainen, että pää voi osua siihen.

-----
Ihan kiusallaankin pitää kyllä joskus taas hankkia oikein matalakin. Onneksi siis myös sähköautoista löytyy suht matalia myöskin. Akku toki vähän hankaloittaa (ehkä) sitä penkin korkeuden säätöä mahdollisimman alas.
 
Kokemuksia uudistuneesta subaru solterra/toyota bz4x. Minkälainen range talvella? Miten pikalataus?
Näissä olisi hyvä kampanja menossa tällä hetkellä...
 
OT:
Mulla oli kesäautona Porsche 924 ja joku kaveri siihen halusi kuskin paikalle istahtaa. Oli mielenkiintoista katsoa kuinka se sujui. Edit: tuossa myös tuulilasi on sellainen, että pää voi osua siihen.

-----
Ihan kiusallaankin pitää kyllä joskus taas hankkia oikein matalakin. Onneksi siis myös sähköautoista löytyy suht matalia myöskin. Akku toki vähän hankaloittaa (ehkä) sitä penkin korkeuden säätöä mahdollisimman alas.
Joo turbo Taycani kelpaisi itsellekin seuraavaksi. Onneksi on näitäkin vaihtoehtoina eikä pelkkiä citymaastureita.
 
Kokemuksia uudistuneesta subaru solterra/toyota bz4x. Minkälainen range talvella? Miten pikalataus?
Näissä olisi hyvä kampanja menossa tällä hetkellä...

Niin hyvää kampanjaa ei melkein voi olla, että tommoseen kätensä kannattais lyödä. Kaikki ton tietää et susihuono "pika"lataus ja susipaska range talvella, varmaan siks käytetytkään ei mee kaupaks mitenkään.
 
Se on silti ihan käypäinen auto niille, joiden ajot hoituu kotilatausaseman päästä <300km päivässä. Pari kolme kertaa anoppilaan vuodessa menee sekin kun yrittää ottaa zeniä matkaan.

Salo - Vantaa - Salo ei menny BZ4X AWD Premium mitenkään helpossa talvikelissä (tiet sulat jne.). 120 km/suunta yhtä soittoa (pl. lataus) ja piti päästä helposti. Piti silti pysähtyä koeajolla paluumatkalla lataamaan ettei jää motarille :D Ihan hirveetä kuraa. Toki ei ollut päivitetty malli ja etuvedossa ois parempi range + premiumissa liian isot renkaat ja olis varmaan pitänyt ottaa lämmöt ja mankka pois + välttää motaria.

Eli nelikolle voinee korjata tota <200 km päivässä (ettei kovin kireelle mee "'rangebudjetti",) talvisin ja varmaan sit <300 km kesäisin.

Ilmankos oli innokas myyjä ja ois saanu sillonki päivitystulevan alta MY23 3-vaihelatauksellista tosi halvalla mut kuume loppu kyl siihe ku seinään ja en ollu kuulemma eka.

Vastaavassa helpossa kelissä EV6 AWD menee 80 % varauksellakin paaaaljon pidemmälle + sitä pystyy vaikka pikaladatakin. Hinta- ja kokoluokka kuiteskin aika sama. Tosin hirveen hyvin kääntyviä etupyöriä ei saa vs. Tojo/Saparo :) Mut kaikkee ei voikaan saada.

Kakkosautoks kaupunkipyörittelyyn jne. jos ei tarvi koskaan tien päällä ladata. Jos lähes ilmaseks saa.
 
Niin hyvää kampanjaa ei melkein voi olla, että tommoseen kätensä kannattais lyödä. Kaikki ton tietää et susihuono "pika"lataus ja susipaska range talvella, varmaan siks käytetytkään ei mee kaupaks mitenkään.
Missä hintaluokassa olisi parempi range?
Eikö tuolla talvella sit pysty 400km matkaa tekemään järkevästi?
 
Missä hintaluokassa olisi parempi range?
Eikö tuolla talvella sit pysty 400km matkaa tekemään järkevästi?

Mikä kamppis bz4x tai subarun vastaava nyt sit on? Toyotan sivuilta ainakaan mitään löydy, Subarulla 0,99 % korko?

Miten ois isoakkuinen Nissan Ariya 0 % 0 kulut?


Ei tollakaan latausnopeudessa hurjastella mut silti keskimäärin dc:ssä 1,5-2x paremmat tehot ku noissa.

Toki, jos aiot tehdä talvella järkevästi 400 km matkan kivasti, niin 800 V arkkitehtuuri on lähes* ainoa ja oikea siihe käyttöön (esilämmityksineen). Ellet sitten aja 200 km ja sit aikaa ladata kohteessa kauan esim. työpäivä ja sit 200 km takas.

Nyrkkisääntö kaikkiin et wltp-100 km niin et pety kesällä motarilla ja wltp/2 niin et pety talvikelissä.

Hyundai Ioniq5/Ioniq6 loistavia yksityisleasingtarjouksia tai 0-korko myös usein. Kialla korkotarjouksia kans harvasepäivä ja varmaan nyt faceliftin (ev6) myötä kaupantekohalut jatkunee. BYDillä tulossa Sealin 2025 faceliftiin 800 V arkkitehtuuri huhujen mukaan.

*) Audi, MB, Kia EV3 yms. löytyy hyviä laakeita latauskäyriä / vois sopia matkan tekoon moni sellainenkin.
 
Viimeksi muokattu:
burzumissa syytä huomioida että sen 0% tarkoittaa että akussa on vielä 5kWh, voipi siis huoletta ajella nollaan ja alle.
 
Täällä ehkä vähän liioitellaan tuon Toyobarun ongelmia, hyvä autohan se on. Mutta jos pitkää matkaa paljon ajaa talvella, niin sitten kannattaa ostaa joku muu. Päivitetyn mallin latausnopeuksista en muista hirveästi vielä lukeneeni. Niissä taisi olla päivityksenä siis tehokkaampi lämpövastus pikalatauksen aikana, eli ei varsinaisesti akun esilämmitystä.

Muutenhan auto pitäisi olla hyvää Toyota-laatua ja ajettavuuttahan on jopa kehuttu. Kyllä noita ainakin Pohjois-Savossa näkee ihan jonkun verran ajossa.
 
Taycanin hankalaan kiipeämiseen liittyen, eikös tuossa faceliftissä ollut todella nopea auton nosto ilmajousilla ylemmäs ovea avattaessa. Mielestäni noissa autogefuhlin videoissa tuollaisenkin esittelyssä näin eli sitä sisäänmenoa on ainakin pyritty helpottamaan.
 
Toki, jos aiot tehdä talvella järkevästi 400 km matkan kivasti, niin 800 V arkkitehtuuri on lähes* ainoa ja oikea siihe käyttöön (esilämmityksineen). Ellet sitten aja 200 km ja sit aikaa ladata kohteessa kauan esim. työpäivä ja sit 200 km takas.
400km pääsee vielä monilla autoilla ilman välilatausta talvellakin, joten jos tuo on se matka mitä varten auto hankitaan, on mahdollista välttää pikalataukset kokonaan.

Kannattaa kokeilla laskea auki paljonko olettaa säästävänsä aikaa esim vuositasolla jos 800V on "valttämätön". Sehän edellyttää myös että mieleinen 800V laturi on siinä kohdassa missä pitää. Jos matka on "vain" 400km niin vähän huonommin suoriutuva autokin tarvitsee vain nopean kusitauon verran virtaa. 800V ero tulee siinä että joutuu juoksemaan...

4-5h jos matkaa säännöllisesti niin hyvät penkit ja matala melutaso on tärkeämpiä ominaisuuksia kuin 800V.
 
400km pääsee vielä monilla autoilla ilman välilatausta talvellakin, joten jos tuo on se matka mitä varten auto hankitaan, on mahdollista välttää pikalataukset kokonaan.

Kannattaa kokeilla laskea auki paljonko olettaa säästävänsä aikaa esim vuositasolla jos 800V on "valttämätön". Sehän edellyttää myös että mieleinen 800V laturi on siinä kohdassa missä pitää. Jos matka on "vain" 400km niin vähän huonommin suoriutuva autokin tarvitsee vain nopean kusitauon verran virtaa. 800V ero tulee siinä että joutuu juoksemaan...

4-5h jos matkaa säännöllisesti niin hyvät penkit ja matala melutaso on tärkeämpiä ominaisuuksia kuin 800V.
Lapsiperheenä turha haaveilla edes 400km ajaa ilman taukoa. Subarulla jos pääsee sen 250km täydellä akulla talvella niin siinäkin saa kuunnella 3h kuunnella millo ollaan perillä itkua..
 
Lapsiperheenä turha haaveilla edes 400km ajaa ilman taukoa. Subarulla jos pääsee sen 250km täydellä akulla talvella niin siinäkin saa kuunnella 3h kuunnella millo ollaan perillä itkua..

Kolmas talvi menossa sähköllä ja 484km WLTP-paperirangella paljon talvimatkaa tehneenä kehtaan sivusta huudella, että 90% sähkiksistä ei mene ihan oikealla talvikelillä 400km eikä mene bz4x/solterrakaan 250km.

Käytännön talvirange on aika tasan puolet WLTP-lukemasta. Siihen on hyvä varautua.

Sitten etelän nollakeleissä tai pikkupakkasella voi asia olla toinen. Samaten jos auto on piuhan päässä öitä, jossa saa normina esilämmiteltyä akkua myöten paikat ja hoitelee näin normiajot sekä tuijottelee vain ajotkn lukemia. Toinen ääripää on kun auto on jääkalikkana joitain päiviä -25’C itsekseen ja siitä lähtee kylille, ajoa reilu 50km niin tähän reissuun esilämmityksellä menikin lähes 1/3 77kWh-akusta.
 
Lapsiperheenä turha haaveilla edes 400km ajaa ilman taukoa. Subarulla jos pääsee sen 250km täydellä akulla talvella niin siinäkin saa kuunnella 3h kuunnella millo ollaan perillä itkua..
Hyvällä tuurilla juuri matkustusmukavuuteen panostamalla tuo kitinä vähenee.

Toyon/subarun latauskyky on kyllä enemmän kuin vähän parhaita 800V autoja huonompi suoritus testien perusteella. Se voi haitata aikanaan auton myymistä seuraavalle, vaikka juuri itselle riittäisi.

Taitaa olla hyvä nyrkkisääntö välttää jokaisen valmistajan ensimmäistä yritystä sähköautoksi.
 
Kyllähän se kylmäkulutus on jotenkin konkreettisempaa sähköautoilla, vaikka ihan perusbensakiululla tuollainen 2x kulutus talvella ei ole mitenkään tavatonta.
 
Kolmas talvi menossa sähköllä ja 484km WLTP-paperirangella paljon talvimatkaa tehneenä kehtaan sivusta huudella, että 90% sähkiksistä ei mene ihan oikealla talvikelillä 400km eikä mene bz4x/solterrakaan 250km.

Käytännön talvirange on aika tasan puolet WLTP-lukemasta. Siihen on hyvä varautua.

Sitten etelän nollakeleissä tai pikkupakkasella voi asia olla toinen. Samaten jos auto on piuhan päässä öitä, jossa saa normina esilämmiteltyä akkua myöten paikat ja hoitelee näin normiajot sekä tuijottelee vain ajotkn lukemia. Toinen ääripää on kun auto on jääkalikkana joitain päiviä -25’C itsekseen ja siitä lähtee kylille, ajoa reilu 50km niin tähän reissuun esilämmityksellä menikin lähes 1/3 77kWh-akusta.
Nykypäivänä on mahdollista valita auto jolla pääsee sen 400km, vaikkei moni pääsisi. Kona 64kwh akulla ei ole enää ihan viimeisintä huutoa vaikka kelpo sähköauto onkin (melko varmaan parempi kuin burzum). Talvesta rangessa kärsivät suhteellisesti enemmän pihit pikkuakkuiset autot, kun lämmitys vie suhteellisesti suuremman osan kapasiteetista.

Se on selvä että 400km siivuja varten on syytä tietää miten range optimoidaan. Itse en ole nähnyt mitään 2x kulutuksia matka-ajossa edes Lapin reissuilla.
 
Kolmas talvi menossa sähköllä ja 484km WLTP-paperirangella paljon talvimatkaa tehneenä kehtaan sivusta huudella, että 90% sähkiksistä ei mene ihan oikealla talvikelillä 400km eikä mene bz4x/solterrakaan 250km.

Käytännön talvirange on aika tasan puolet WLTP-lukemasta. Siihen on hyvä varautua.

Sitten etelän nollakeleissä tai pikkupakkasella voi asia olla toinen. Samaten jos auto on piuhan päässä öitä, jossa saa normina esilämmiteltyä akkua myöten paikat ja hoitelee näin normiajot sekä tuijottelee vain ajotkn lukemia. Toinen ääripää on kun auto on jääkalikkana joitain päiviä -25’C itsekseen ja siitä lähtee kylille, ajoa reilu 50km niin tähän reissuun esilämmityksellä menikin lähes 1/3 77kWh-akusta.
Subarun paperi range 465km. Eli talvella 233km? Ei kovin kaukana 250km.
 
Nykypäivänä on mahdollista valita auto jolla pääsee sen 400km, vaikkei moni pääsisi. Kona 64kwh akulla ei ole enää ihan viimeisintä huutoa vaikka kelpo sähköauto onkin (melko varmaan parempi kuin burzum). Talvesta rangessa kärsivät suhteellisesti enemmän pihit pikkuakkuiset autot, kun lämmitys vie suhteellisesti suuremman osan kapasiteetista.

Se on selvä että 400km siivuja varten on syytä tietää miten range optimoidaan. Itse en ole nähnyt mitään 2x kulutuksia matka-ajossa edes Lapin reissuilla.
Mitä nämä autot maksaa nelivetona?
 
Solterrasta ei näytä.olevan talvifltp kulutusta, mutta nelivetoinen br4z on varmaan pahin, jossa talvikulutus motarilla 22,4 kWh/h 100km. Maantiellä kuitenkin alle 20 ja kun 64 on nettoakkua niin kyllä sillä 300km pitäisi talvellakin päästä. Erityisen huonot ajokelit ja/tai suuret pakkaset erikseen ja tietty ne ketkä eivät pysyttele nopeusrajoituksessa:

Jos ajaa rajoitusten mukaan niin eiköhän sillä talvellakin pärjää. Jos pitää ajella ylinopeutta niin veikkaan että auton muodon takia jo pelkästään kantama loppuu kyllä kesken kun kulutus todennäköisesti nousee aika hurjasti kun auton muoto ei mikään virtaviivainen todellakaan ole.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 066
Viestejä
4 912 454
Jäsenet
79 104
Uusin jäsen
tuukkat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom