Yleistä keskustelua sähköautoista

Varmaan eniten ärsyttäisi jos pitäisi jatkuvasti ajaa kelloa vastaan jotain 600-700 km ajosuoritteita missä saa usein jo pari kertaa latailla. Toisaalta en tiedä ärsyttäisikö siltikään, kun on tarpeeksi pihi luonne. Aika on tässä tapauksessa rahaa toiseen suuntaan, kun 10 tkm matkalla säästää 1000 euroa polttonesteissä.
Suomen yhdistelmä ”törkeän halpa sähkö” ja ”törkeän kallis diesel/bensa”, ei ole mikään yleispätevä tilanne, vaan monessa paikassa pikalatauksesta pääsee maksamaan tuplasti suomeen verrattuna samalla kun polttoaineet ovat hieman halvempia.

Esim. Mulle Eqyaqilla ajo on Espanjassa hieman kalliimpaa kuin diesel-golffilla ajo. 23kWh/100km x 37snt/kWh = 8.5€/100km.

Golffi meni 1.23€/litra x 5.5l/100 = 6.8€/100km.

Ranskassa pääsee sähköllä vähän voitolle, saksassa polttoaineella ajo on halvempaa ja sveitsissä ollaan aika tasoissa.

Tämä siis oletuksella että kaikki lataus julkisilla pikalatureilla.
 
Ranskassa kun on tullut etanoligolffilla ajettua niin muu polttoaine kun on aika Suomen hinnassa ja etanoli about puolet verrattuna nuihin niin kustannus on todella paljon pienempi. Sähkön uskoisin pärjäävän kotilatauksen takia ihan jees. Pidemmät matkat sitten sähkön osalta vähän haastavampia juuri kustannusten takia.
 
Suomen yhdistelmä ”törkeän halpa sähkö” ja ”törkeän kallis diesel/bensa”, ei ole mikään yleispätevä tilanne, vaan monessa paikassa pikalatauksesta pääsee maksamaan tuplasti suomeen verrattuna samalla kun polttoaineet ovat hieman halvempia.

Esim. Mulle Eqyaqilla ajo on Espanjassa hieman kalliimpaa kuin diesel-golffilla ajo. 23kWh/100km x 37snt/kWh = 8.5€/100km.

Golffi meni 1.23€/litra x 5.5l/100 = 6.8€/100km.

Ranskassa pääsee sähköllä vähän voitolle, saksassa polttoaineella ajo on halvempaa ja sveitsissä ollaan aika tasoissa.

Tämä siis oletuksella että kaikki lataus julkisilla pikalatureilla.
Joo, omat reissut on ollut pohjoismaissa niin vähän eri hinnat polttoaineissa. Lisäksi Ionityllä saa 30 snt/kWh sähköt niin vaaka kallistuu selvästi. Puhumattakaan siitä koko vuoden kulutuksesta, kun 90 % ajosta on jotain ihan muuta kun Euroopan-matkailua.
 
Suomen yhdistelmä ”törkeän halpa sähkö” ja ”törkeän kallis diesel/bensa”, ei ole mikään yleispätevä tilanne, vaan monessa paikassa pikalatauksesta pääsee maksamaan tuplasti suomeen verrattuna samalla kun polttoaineet ovat hieman halvempia.

Esim. Mulle Eqyaqilla ajo on Espanjassa hieman kalliimpaa kuin diesel-golffilla ajo. 23kWh/100km x 37snt/kWh = 8.5€/100km.

Golffi meni 1.23€/litra x 5.5l/100 = 6.8€/100km.

Ranskassa pääsee sähköllä vähän voitolle, saksassa polttoaineella ajo on halvempaa ja sveitsissä ollaan aika tasoissa.

Tämä siis oletuksella että kaikki lataus julkisilla pikalatureilla.
Suurteholatureilla latailu on kallista, peruslatureilla vähän halvempaa, kotilataus halvinta.

Oman Enyaqin kirjanpito näyttää nyt 30 250km matkalle kuluksi 3,47€/100km
Pääosin kotilatausta, mutta on myös reisattu ympäri suomea ja reissuissa käytetty suurteholatureita.
 
Oman Enyaqin kirjanpito näyttää nyt 30 250km matkalle kuluksi 3,47€/100km
Tässä ei ole mukana arvonalenemaa vai onko kyseessä leasing-auto? Arvonalenema on kuitenkin uudemmissa autoissa ylivoimaisesti suurin kulu. Kiinnostaisi tietää paljonko tuollainen Enyaq menettää arvoaan kuukaudessa, jääkö kolminumeroiseksi summaksi vai ei :beye:
 
Tässä ei ole mukana arvonalenemaa vai onko kyseessä leasing-auto? Arvonalenema on kuitenkin uudemmissa autoissa ylivoimaisesti suurin kulu. Kiinnostaisi tietää paljonko tuollainen Enyaq menettää arvoaan kuukaudessa, jääkö kolminumeroiseksi summaksi vai ei :beye:
Ei ole arvonalenemaa tuossa, vain "polttoaine" eli sähkökulu.
Käytettynä noin vuoden vanhana tuon ostin aikoinaan, taitaa nykyisellään arvonalenema olla nippanappa kolminumeroinen kuukaudessa.
Edelleen jos kokonaiskuluna arvonalenemisineen haluaa halvinta mahdollista, niin se max 2000€ perus bensapirssi on se edullisin.
Ei tarvi rahoituskuluja ja kaskonkin voi uneuttaa kunhan liikennevakuutus vaan on. Hyvässä lykyssä arvo voi jopa nousta ajansaatossa.
 
Tässä ei ole mukana arvonalenemaa vai onko kyseessä leasing-auto? Arvonalenema on kuitenkin uudemmissa autoissa ylivoimaisesti suurin kulu. Kiinnostaisi tietää paljonko tuollainen Enyaq menettää arvoaan kuukaudessa, jääkö kolminumeroiseksi summaksi vai ei :beye:
Pakkoko sitä autoa on vuoden välein vaihtaa?

Pidät 5v, niin kummasti vähenee kuukausikohtainen arvon alenema.
 
Suurteholatureilla latailu on kallista, peruslatureilla vähän halvempaa, kotilataus halvinta.
En ole vielä löytänyt keskieuroopasta hidaslatausta joka olisi yhtä halpa kuin Ionity powerpassilla.

Luonnollisesti Ionityjä vaan ei ole lähikaupan parkkiksilla ja jos lomamajoituksessa ei ole laturia, niin olis kätevin latailla kauppareissun aikana jollain 50kW tai edes 11kW pömpelillä.
 
Pakkoko sitä autoa on vuoden välein vaihtaa?

Pidät 5v, niin kummasti vähenee kuukausikohtainen arvon alenema.
Totta tämäkin, mutta jos Gugi on ajanut 30 000 km käyttökuluilla 1 000 euroa kun samaan aikaan ajoneuvon arvo laskee tuon käyttökulujen verran kuussa olisi mielestäni älyllistä epärehellisyyttä jättää arvonalenema huomioimatta. Toki arvonlasku pitää jyvittää koko käyttöajalle, kuluja alkuvaiheessa laskettaessa se on jäätävän iso. Itselläni lähes nelivuotias Volvo XC90 laski arvoaan vielä yli tonnin kuussa Autovexin tarjousten perusteella, en halua edes arvailla mitä arvonalenema oli uutena :beye: Nimimerkillä ei koskaan enää autoa omiin nimiin.
 
Totta tämäkin, mutta jos Gugi on ajanut 30 000 km käyttökuluilla 1 000 euroa kun samaan aikaan ajoneuvon arvo laskee tuon käyttökulujen verran kuussa olisi mielestäni älyllistä epärehellisyyttä jättää arvonalenema huomioimatta. Toki arvonlasku pitää jyvittää koko käyttöajalle, kuluja alkuvaiheessa laskettaessa se on jäätävän iso. Itselläni lähes nelivuotias Volvo XC90 laski arvoaan vielä yli tonnin kuussa Autovexin tarjousten perusteella, en halua edes arvailla mitä arvonalenema oli uutena :beye: Nimimerkillä ei koskaan enää autoa omiin nimiin.
No näin mäkin oon järkeilyä ja 2017 lähtien vain liisareita/työsuhdeautoaja tai takaisinostosopparillisia. Vaan nytpä ei ollutkaan mulle mieluista tarjolla mihinkään järkihintaan (Polestarit ei vain napanneet), niin halvalla korolla saa ainakin halvoilla kuukausimaksuilla auton alle. Katsotaan sitten paljonko maksoi oikeasti kun vaihtoaika tulee..
 
Sähköatoissakin on valikoimaa, joissa kolmi-nelivuotiailla ei enää ole ihmeempää arvonmenetystä vuosittain. Muistelin kyllä että jossain on ohjeistettu ettei autoa pitäisi ostaa suoralla tilisiirrolla, mutten muista missä ja miksi. Oma excelöinti näyttää vaan että halvinta on omistaa verrattuna siihen että joku muu omistaa ja itse maksat hieman extraa siitä hyvästä.

Tähän asti kaikki autot nykyinen sähkäri mukaanlukien on suoritettu suoralla tilisiirrolla. Työsuhdesähköautoa tarjottiin palkan päälle hiljattain, mutta taas laskin että pirun kalliiksi tulisi sekin vaihtoehto, kun nyt ajan omalla työajot kilometrikorvauksilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 935
Viestejä
4 543 459
Jäsenet
74 899
Uusin jäsen
Viljamson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom