Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei siitä tarvi kaikkien pitää, tai edes sietää, nyt vaan vaikuttas kieltämättä hieman liioittelulta tai joltain henkiseltä ongelmalta jos tosissaan jää noin paljon joku vilkunviiksi harmittamaan autossa jota et edes omista vaan kävit 15min koeajolla ja pitää lukuisissa viesteissä siitä viiksestä avautua. Toki sun kontribuutio tälle ketjulle tuntuu muutenkin olevan lähinnä yleinen nurina milloin mistäkin autosta ja ominaisuudesta.

Sama koskee tota takapenkkiä. Joo onhan se ahdas, en kiellä mutta toisaalta en itse ainakaan ko. Kiesiä ikinä lähestynyt sillä ajatuksella että takapenkille mahtuu lapsikatras, lumilauta, koira ja anoppi. Onhan niitä muitakin autoja missä on ahdas tai jopa olematon takapenkki, miksi tähän volvon takapenkkiin on niin pahastuttu ja otettu se jonain henk.koht loukkauksena että joku on tälläisen kehdannut suunnitella? Jos tarvit enemmän tilaa osta isompi auto, simppeliä. Etsä osta jotain fiat puntoakaan jos pitää sohvaa kuljettaa.

Ja ei, tää ei ole sitä että nyt pahastun siitä että joku ei ylistä omistamaani autoa, en vain itse jaksa jostain vilkunviiksestä vittuuntua kun tollasta asiaa ei oikeassa käytössä edes huomaa parin ekan ajokerrsn jälkeen. Takapenkkikin on itselle oikein sopiva kun siellä istuu joku ehkä kerran kuussa jos sitäkään. Perheellisenä varmasti katselisin jotain muuta autoa mutta en silti kyllä jaksais foorumilla nillittää kun jossain autossa on itselle sopimaton tilajaoettelu vaan jätän sen vain ostamatta.
Minä kommentoin asiasta just niin paljon kuin siitä lisää kysytään. Itse vielä kysyitkin. Sulla ne ongelmat taitaa olla, jos autosi moittiminen menee sen verran tunteisiin, että pitää keskustelijaa ruveta haukkumaan.

Hyvä jos olet autoosi tyytyväinen, mutta et sä mustaa selittämällä valkoiseksi saa. EX30 yksinkertaisesti on surkea takatiloiltaan saman kokoluokan verrokkeihin nähden, käys vilkaisemassa vaikka id.3 tai EV3. Ei ikinä uskoisi, että EX30 on samanpituinen auto. Kuskin käyttöliittymä on puhdas mielipideasia ja jos et kykene ymmärtämään miksi Volvon vanhempaan hyvin hiottuun käyttöympäristöön tottunut harmistuu muutoksista, niin sille ei voi sitten mitään.
 
miks näis lataukses olevis sähköautois palaa kirkkaat valot ulospäin niin usein. ei ketään istumas sisäl. eikö tuo oo sähkön tuhlaamista?
 
Minä kommentoin asiasta just niin paljon kuin siitä lisää kysytään. Itse vielä kysyitkin. Sulla ne ongelmat taitaa olla, jos autosi moittiminen menee sen verran tunteisiin, että pitää keskustelijaa ruveta haukkumaan.

Hyvä jos olet autoosi tyytyväinen, mutta et sä mustaa selittämällä valkoiseksi saa. EX30 yksinkertaisesti on surkea takatiloiltaan saman kokoluokan verrokkeihin nähden, käys vilkaisemassa vaikka id.3 tai EV3. Ei ikinä uskoisi, että EX30 on samanpituinen auto. Kuskin käyttöliittymä on puhdas mielipideasia ja jos et kykene ymmärtämään miksi Volvon vanhempaan hyvin hiottuun käyttöympäristöön tottunut harmistuu muutoksista, niin sille ei voi sitten mitään.

Kuten sanoin jo viestissäni, ei ole mennyt tunteisiin, kunhan tosissani ihmettelin kun sulla tais olla kolme erillistä viestiä tän ketjun viimeisimmällä sivulla missä tosta vilkunviiksestä nurisit että mikä siinä muka oikeasti on vikana mutta kyseessä taisi olla klassinen "en pidä jostain joten sen täytyy olla huono eikä muutkaan saa siitä pitää" -asenne. Ymmärrän täysin jos se sua harmittaa mutta toi reaktio ei ole kyllä oikeesti mitenkään perusteltu tai "ongelman" suuruuteen mitoitettu. Siinä kaikki

Enkä ole yrittänyt selittää mustaa valkoiseksi tai ex30 takatiloja isommiksi. Lue vaikka se alkuperäinen viestini missä heti itsekin sanon että se on ahdas. En vain käsitä siitä aiheutuvaa nurinaa kun helposti voit hankkia vaikka sen id kolmosen. Se takatilan koko on kaikilla etukäteen tiedossa ja jos se ei ole käyttötarkoitukseesi sopiva niin siirry eteenpäin. Se tuskin tekee autosta erityisen huonoa. Ex30 muista vioista tai kommenverkeista saa jokainen olla mitä mieltä haluaa mutta toi tilajaottelusta tai vilkunviiksestä viestikaupalla nillitys vaan ei mulla mene kaaliin.
 
miks näis lataukses olevis sähköautois palaa kirkkaat valot ulospäin niin usein. ei ketään istumas sisäl. eikö tuo oo sähkön tuhlaamista?
Niin no, mitkä valot palaa? Sisävalot jos istutaan autossa lämpimässä eikä viitsitä mennä jonnekin autolta pois? En ole huomannut kuin latausportin vihreän valon kun olen noita asemilla nähnyt.
 
Niin no, mitkä valot palaa? Sisävalot jos istutaan autossa lämpimässä eikä viitsitä mennä jonnekin autolta pois? En ole huomannut kuin latausportin vihreän valon kun olen noita asemilla nähnyt.

Jotkut päivävalojen tai ajovalojen tapaiset loimotteli taas parissa autossa. Ihan kunnon kirkkaat siis.
 
Kuten sanoin jo viestissäni, ei ole mennyt tunteisiin, kunhan tosissani ihmettelin kun sulla tais olla kolme erillistä viestiä tän ketjun viimeisimmällä sivulla missä tosta vilkunviiksestä nurisit että mikä siinä muka oikeasti on vikana mutta kyseessä taisi olla klassinen "en pidä jostain joten sen täytyy olla huono eikä muutkaan saa siitä pitää" -asenne. Ymmärrän täysin jos se sua harmittaa mutta toi reaktio ei ole kyllä oikeesti mitenkään perusteltu tai "ongelman" suuruuteen mitoitettu. Siinä kaikki

Enkä ole yrittänyt selittää mustaa valkoiseksi tai ex30 takatiloja isommiksi. Lue vaikka se alkuperäinen viestini missä heti itsekin sanon että se on ahdas. En vain käsitä siitä aiheutuvaa nurinaa kun helposti voit hankkia vaikka sen id kolmosen. Se takatilan koko on kaikilla etukäteen tiedossa ja jos se ei ole käyttötarkoitukseesi sopiva niin siirry eteenpäin. Se tuskin tekee autosta erityisen huonoa. Ex30 muista vioista tai kommenverkeista saa jokainen olla mitä mieltä haluaa mutta toi tilajaottelusta tai vilkunviiksestä viestikaupalla nillitys vaan ei mulla mene kaaliin.
Pyytäisin toisen kerran, että jätät keskustelijaan kohdistuvat kommenttisi pois. Varmasti ymmärsit, että kyseessä on minun mielipide ja on aivan turha selitellä mitä minun kuuluisi asiasta olla mieltä. Yleensä myös kun asiasta keskustellaan, niin tulee useampia viestejä ja se johtaa johonkin. Nämä sinun keskustelun estämiseen tähtäävät viestit taas ei johda kuin jankkaamiseen.

Takatilasta sen verran, että sehän nimenomaan ei ollut tiedossa vaan yllätti negatiivisesti kun auto tuli kaiken kansan nähtäväksi.
 
Niin no, mitkä valot palaa? Sisävalot jos istutaan autossa lämpimässä eikä viitsitä mennä jonnekin autolta pois? En ole huomannut kuin latausportin vihreän valon kun olen noita asemilla nähnyt.
Ioniq 5:ssa on 4+3+2+1 lediä, jotka palaa varaustason mukaan. Kirkkaus "riittävä". Ilkeämpi ihminen voisi epäillä, että 12 V hyytymiset liittyvät tähän(kin).

e: Voisiko havainto liittyä siihen, että istutaan autossa virrat päällä, että lämmöt riittää. Sisävalolle (ilman kytkintä) on yleensä myös aikakatkaisu, jolloin istut pimeässä autossa ajovalot päällä. Toki voi olla ihan toivottavaa muutenkin, koska sisävalojen kanssa tulee akvaariofiilis. Disclaimer: En kyllä yleensä istu autossa, jos mahdollisuus päästä huoltikselle sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Pyytäisin toisen kerran, että jätät keskustelijaan kohdistuvat kommenttisi pois. Varmasti ymmärsit, että kyseessä on minun mielipide ja on aivan turha selitellä mitä minun kuuluisi asiasta olla mieltä. Yleensä myös kun asiasta keskustellaan, niin tulee useampia viestejä ja se johtaa johonkin. Nämä sinun keskustelun estämiseen tähtäävät viestit taas ei johda kuin jankkaamiseen.

Takatilasta sen verran, että sehän nimenomaan ei ollut tiedossa vaan yllätti negatiivisesti kun auto tuli kaiken kansan nähtäväksi.

Kysyinkin perustelua mielipiteelle ja vastaus oli "se on helvetin typerä". Mielipiteitä toki saa olla ei siinä mutta jos niille ei ole mitään perusteluita on se aika turhaa puskista huutelua.

Ja etukäteen tiedossa = saat nähdä sen ennen kuin teet ostopäätöksen. Näistä takapenkistä valittajista saa sen käsityksen että volvo pakotti sut hankkimaan auton missä on sinulle liian ahdas takapenkki. Eli ongelmana ei ole ahdas takapenkki vaan sinun liian suuret odotukset ennenkuin auto oli edes nähtävillä. Mielestäni tätä ei ole missään edes markkinoitu minään perheautona tai takapenkin vetoisuus edellä eli en tajua mistä tälläinen käsitys on jengille tullut. Mulle ainakin oli alkujaankin selvää ettei tämä mikään tila-auto ole.
 

Aika mielenkiintoisia suunnitteluperiaatteita
Mercedes-Benz esitteli marraskuussa kotikaupungissaan Stuttgartissa uutta MMA-perusrakennetta.

...Esimerkiksi ajoakun fyysinen koko on vakioitu ja kapasiteettia säädetään kemialla

CLA käyttää 800 voltin sähköjärjestelmää. Perusakku käyttää litium-rautafosfaattikemiaa (lfp) ja nettokapasiteetti on 58 kWh. Suorituskykyisemmän vaihtoehdon kapasiteetti on 85 kWh, ja sen grafiittianodiin on lisätty piioksidia.

CLA:n konseptiversiolle luvataan 210 km/h:n huippunopeus, mutta vakuuttavampaa on noin 12 kWh/100 km -kulutus. Valmistaja kertoo toimintamatkaksi optimiolosuhteissa peräti 750 km.

Osoittaakseen CLA:n sähkötekniikan kyvykkyyden Mercedes-Benz teki Italian Nardon ovaaliradalla ennätysyrityksen, jossa valmistaja kokeili, kuinka pitkän matkan esisarjan CLA voi taittaa vuorokaudessa, kunhan käytössä on tehokas pikalaturi. Vuorokaudessa kilometrejä kertyi huimat 3 717, ja kymmenen minuutin lataustaukoja oli neljäkymmentä. Ajaminen tehtiin 210 km/h:n huippunopeudella. Latausten kera keskinopeus oli hieman alle 155 km/h.
Ja jos lopputulos pääsee edes lähelle noita luvattuja, niin alkaa aika moni sähköautoilun rajoite olla selätetty. Energiatehokas JA nopeasti lataava.
 
Solid state skeptikoille taas vettä myllyyn.

Hondakin liittynyt mm. Toyotan julkisiin puheisiin solid state akkujan tulemisesta ( ja taaskaan ei tarvii odotella kun viis vuotta, jippii ! ) Kyllä ne tulee uskokaa tai älkää. Puolet painoa, tuplat kapasiteetit ja huippunopea lataus.

Pian nykyiset automme näyttävät antiikkisilta kapsituksislta jota kukaan ei halua :) Ja arvo tippuu ihan kamalasti. Nyt ei kannata sähköautoa ostaa jos on tarkan euron mies. Ostohousut prässäten ja takaisin kaappiin vaan.


 
Millä se kvarkki nyt sitten ajaa, kun kaikki on pskaa?
Kovasti tuntuu kehuvan Korealaisia paskakasoja noita täysmuovisia romuja.

Meille kuolevaisille hyviä uutisia! BMW hinnat romahtavat kuin kivi esim. https://www.nettiauto.com/bmw/i5-m60/14749768 Audi e-Tron GT RS myydään maailmalla uutena 80 000 e alennuksella, EV6 GT näyttää saavan "uutena" vanhaa mallia Saksasta (sitä missä sisusta on umpimuovia ja käyttöliittymä kuin 3 pennin Temun Android tabletissa) n. 48 000 e, käteisellä irtoaa 45 000 e.

Putoavia puukkoja on nyt jaossa ja ymmärrän täysin @Takaisku tyyppisen hankinnan leasingillä, ei näihin omia rahoja kannata laittaa ja leasing yhtiöt tulee samaan näpeilleen tuntuvasti.

Nammi box on saanut nyt myös hinnan (Norjassa tämäkin 199 000 NOK eli noin 16 000 e) DONGFENG NAMMI BOX
 
Kovasti tuntuu kehuvan Korealaisia paskakasoja noita täysmuovisia romuja.

Meille kuolevaisille hyviä uutisia! BMW hinnat romahtavat kuin kivi esim. https://www.nettiauto.com/bmw/i5-m60/14749768 Audi e-Tron GT RS myydään maailmalla uutena 80 000 e alennuksella, EV6 GT näyttää saavan "uutena" vanhaa mallia Saksasta (sitä missä sisusta on umpimuovia ja käyttöliittymä kuin 3 pennin Temun Android tabletissa) n. 48 000 e, käteisellä irtoaa 45 000 e.

Putoavia puukkoja on nyt jaossa ja ymmärrän täysin @Takaisku tyyppisen hankinnan leasingillä, ei näihin omia rahoja kannata laittaa ja leasing yhtiöt tulee samaan näpeilleen tuntuvasti.

Nammi box on saanut nyt myös hinnan (Norjassa tämäkin 199 000 NOK eli noin 16 000 e) DONGFENG NAMMI BOX
Onko ton i5 penkit oikeasti todella paskaiset, vai onko kuvassa jotain vikaa?

Kalliiden käytettyjen kauppaa hillitsee rahoitus. Noihin harvemmin saa alle 5% korolla, kun taas uusiin saa 0-2%. Satkun autossa ero on todella tuntuva.

Itse just siksi hommasin uuden. Nollakäsirahalla ja ajatuksena pitää autoa pitkään. Toivottavasti lopussa sitten pääsee autosta eroon ilman maksamista…
 
Onko ton i5 penkit oikeasti todella paskaiset, vai onko kuvassa jotain vikaa?

Kalliiden käytettyjen kauppaa hillitsee rahoitus. Noihin harvemmin saa alle 5% korolla, kun taas uusiin saa 0-2%. Satkun autossa ero on todella tuntuva.

Itse just siksi hommasin uuden. Nollakäsirahalla ja ajatuksena pitää autoa pitkään. Toivottavasti lopussa sitten pääsee autosta eroon ilman maksamista…
Penkin pinta näyttää perforoidulta nahalta, eli niissä on luultavasti ilmastointi reikien kautta. Rei'itys tekee istuinosasta hieman tummemman näköisen kuin rei'ittämättömät sivutuet. Pinnalle lankeaa suht terävärajainen varjo ohjauspylväästä, mutta rattihässäkän muodostama varjo on ns. häröpallo.

Toki tuo tummempi pyöreä alue voisi ratin varjon sijaan olla likaakin, mutta vaikea uskoa vain 12 000 km ajetussa. Tietysti joku rasva-Rane haalareineen voisi ehtiä tuossa ajassa, mutta kun auto on puolisen vuotta sitten ollut yli sadantuhannen euron, niin en usko siihen. Uudet farkut voisivat päästää väriä vaaleaan, mutta sellainen varmasti puhdistettaisiin tuossa hinta- ja ikäluokassa.

Perforoinnin korostama ratin varjo se on. Varjon epäsiisteyttä vielä pahentaa kameran kennon signaalin vahvistuksesta johtuva ruma suuriläikkäinen värikohina.

Screenshot_2024-12-11-10-51-52-94_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Noniin kun täältä ei tullut mitään parempia suosituksia niin tuli nyt hommattua smartin häshtäg 3 Pulse-varustelulla leasingilla kolmeksi vuodeksi. Saa nähdä millainen tämä mersun ja geelyn epäpyhälapsi on. Aika heikosti on löytynyt netistä mitään juttuja kun olen yrittänyt googlettaa jotain tiettyä ominaisuutta. Eikä esim ABRP edes tue koko mallia.
 
miks näis lataukses olevis sähköautois palaa kirkkaat valot ulospäin niin usein.
Jotkut päivävalojen tai ajovalojen tapaiset loimotteli taas parissa autossa. Ihan kunnon kirkkaat siis.
Olisiko ilmastointi myös päällä näillä keleillä? Omassa MG:ssä syttyy päiväajovalot kun etälämmityksen laittaa päälle, ja jotkin muutkin merkit tekee tietääkseni samoin.
 
Olisiko ilmastointi myös päällä näillä keleillä? Omassa MG:ssä syttyy päiväajovalot kun etälämmityksen laittaa päälle, ja jotkin muutkin merkit tekee tietääkseni samoin.
Nyt on pakko ihmetellä, miksi ihmeessä valot menee päälle kun laittaa etälämmityksen päälle? En vain millään keksi mitään järkevää syytä.
 
Kysyinkin perustelua mielipiteelle ja vastaus oli "se on helvetin typerä". Mielipiteitä toki saa olla ei siinä mutta jos niille ei ole mitään perusteluita on se aika turhaa puskista huutelua.

Ja etukäteen tiedossa = saat nähdä sen ennen kuin teet ostopäätöksen. Näistä takapenkistä valittajista saa sen käsityksen että volvo pakotti sut hankkimaan auton missä on sinulle liian ahdas takapenkki. Eli ongelmana ei ole ahdas takapenkki vaan sinun liian suuret odotukset ennenkuin auto oli edes nähtävillä. Mielestäni tätä ei ole missään edes markkinoitu minään perheautona tai takapenkin vetoisuus edellä eli en tajua mistä tälläinen käsitys on jengille tullut. Mulle ainakin oli alkujaankin selvää ettei tämä mikään tila-auto ole.
Kysyt makuasiaan perusteluja ja ihmettelet, kun saat mielipiteen? Ja nyt ollaan jankattu tätä asiaa jo useampi viesti kuin alkuperäinen keskustelu oli. Jokohan riittäis? Kaikissa autoissa on hyvät ja huonot puolet. Vertailemalla saman ryhmän/koon autoja löytää itselleen sopivimman. Tuollaisesssa vertailussa EX30:n takatilat väkisinkin menevät miinuspuolelle, ei sille voi mitään.

Kovasti tuntuu kehuvan Korealaisia paskakasoja noita täysmuovisia romuja.
Älä jauha paskaa. Korealainen on alla, mutta on myös ensimmäinen ja viimeinen. Ketjusta löytynee tarvittaessa pitkä viesti plussista ja miinuksista. Jos viittaat kehumisilla viime aikaisiin jutteluihin alustasta, niin se on ainoita asioita, joissa mulla ei ole ollut huomautettavaa väitetyn tärinän osalta. Värisevää rengasvikaista vastaavaa olen kyllä ajanut, kuten kerroin ja siinä todennäköisin syy. Haukuin muistaakseni ne vaahtomuovirenkaat.

Audi Q6 etron on tällä hetkellä lähimpänä ei-ärsyttävää autoa. Ei sekään täydellinen ole. XC40/EX40 on toinen hyvä, mutta malli on vanha ja siitä puuttuu 60/90 sarjan juttuja, mm. penkki ei ole yhtä hyvä.
 
Nyt on pakko ihmetellä, miksi ihmeessä valot menee päälle kun laittaa etälämmityksen päälle? En vain millään keksi mitään järkevää syytä.
1. siitä näkee kauemmaskin että on päällä (varmemmin kuin sovelluksesta)
2. jos auto on pimeässä parkissa niin valaisee autolle saapuessa

Led-päiväajovalot vievät niin vähän sähköä että asiaa ei paljon kannata miettiä.
 
1. siitä näkee kauemmaskin että on päällä (varmemmin kuin sovelluksesta)
2. jos auto on pimeässä parkissa niin valaisee autolle saapuessa

Led-päiväajovalot vievät niin vähän sähköä että asiaa ei paljon kannata miettiä.
Nuo tuovatkin juuri esille sen syyn miksi en todellakaan haluaisi moista ominaisuutta. Esim laitan usein talvella kun käyn kävelyllä auton esilämmityksen päälle kun lenkki alkaa olla lopuillaan. Haluanko että auto siinä parkkipaikalla herättää kaikkien lähistöllä olijoiden huomion sytyttämällä yhtäkkiä valonsa. No en halua.
 
Nuo tuovatkin juuri esille sen syyn miksi en todellakaan haluaisi moista ominaisuutta. Esim laitan usein talvella kun käyn kävelyllä auton esilämmityksen päälle kun lenkki alkaa olla lopuillaan. Haluanko että auto siinä parkkipaikalla herättää kaikkien lähistöllä olijoiden huomion sytyttämällä yhtäkkiä valonsa. No en halua.
Mikä auto muka näin tekee?
 
Se vatsalihas.... ja ikä. Onhan noi lasit tosiaan myöskin paljon ikävämmässä kulmassa monesti, kun optimoitu auton muotoa. Sinällään luulis, että sähköauton lasi voisi pysyä vähän puhtaampana, kun ei ole talven tyhjäkäynnin yms. käryttämisen aiheuttamaa kuormitusta ilmanvaihdossa.
Oma auto on kyllä ollut todella mieluinen, mutta tässä se tuulilasin puhdistus vaati jo akrobaattisia taitoja:lol:

456484950_18458330224023572_4785830633366670282_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pieni kaupunkiauto Hyundai Inster sai alustavat hinnat (ilmeisesti 13. päivä loput). Alkaen 26000 ja kalleinkin se 30000.

Löytyy esim. vehicle to load, akun esilämmitys nappulalla ja camp mode.

Alimmassa tasossakin esim. penkinlämmittimet etupenkeillä ja ratinlämmitin.
 
Pieni kaupunkiauto Hyundai Inster sai alustavat hinnat (ilmeisesti 13. päivä loput). Alkaen 26000 ja kalleinkin se 30000.

Löytyy esim. vehicle to load, akun esilämmitys nappulalla ja camp mode.

Alimmassa tasossakin esim. penkinlämmittimet etupenkeillä ja ratinlämmitin.
Tuo pari vuotta ajettuna johonkin 15k hintaan voi olla monen eka sähkis.
 
Jotain lasinpesuainetta, vähemmän on enemmän, koska vettyessään liikaa taas ei hommasta tule mitään. Lasinpesuvaahto vaikkapa.
 
Ajanut nyt muutaman kuukauden tuolla E-3008GT Launch Editionilla. Nyt kävin ajamassa emännän RAV4 Plugarilla, niin miksi noissa muissa autoissa pitää olla ratti kuin rekoissa. Aika huvittavan tuntuista ajaa :lol:
 


Tämä taisi olla ensinmäinen Stellantiksen STLA large alustan tuotos? Ei ihan kauhean lupaavalta vaikuta. Ajattelin että Alfa Romeo Giulia EV voisi tulevaisuudessa olla kiinnostava.
 
Stella on ollut ja on aika kusisessa tilanteessa jo hetken, saas nähdä kuinka nokkamiehen lähtö vaikuttaa, mut ensimmäisenä jonossa jos (kun) perinteisiä isoja kaatuu sähköistymisen sekä Kiinan vyöryn edetessä.

Veikkaan ettei 30-luvulle pääse tai ainakin paljon on merkkipalettia karsittu.
 
Näin maallikkona paha sanoa, missä tilanteessa Stellantis on. Valikoimaa alkaa olla kuitenkin ihan hyvin sähkiksissäkin ja peugeot yms. ovat oikeasti aika hyviä (hintaankaan nähden eivät ihan tolkuttomia). Sitten taas mitä voittoihin tulee, niin siellähän tehtiin juuri autoja tekevien yrityksiin nähden isoin voitto ja autoissa on paras kateprosentti. Toki tilanne on lähiaikoina laskenut selkeästi, mutta toisaalta myynti on tippunut muillakin paljon esim. sähkiksissä (esim. Tesla vetää koko sähköautomarkkinaa alaspäin euroopassa kun myynnit laskivat edellisessä kuussa esim. Saksassa 40% edelliseen vuoteen nähden). Sinänsä kassaa on kerääntynyt voittojen takia sen verran, että investointehin ja nykyautojen kehittämiseen kuitenkin rahaa pitäisi riittää.

Toki firmassa on eri autoissa paljon eri malleja, joten niiden jonkinlainen karsiminen olisi ehkä järkevää muutenkin.

Nokkamieshän lähti ainakin julkisesti sen takia kun näkemys Stellantiksen tulevaisuudesta erosi johtokunnan näkemyksestä. Siihen en ole tutustunut kuka oli menossa mihinkin (esim. sähköautojen osalta).
 
Stella on ollut ja on aika kusisessa tilanteessa jo hetken, saas nähdä kuinka nokkamiehen lähtö vaikuttaa, mut ensimmäisenä jonossa jos (kun) perinteisiä isoja kaatuu sähköistymisen sekä Kiinan vyöryn edetessä.

Veikkaan ettei 30-luvulle pääse tai ainakin paljon on merkkipalettia karsittu.
Kusinen tilanne?

Stellantis teki tämän vuoden H1:llä enemmän nettovoittoa kuin esim. Tesla, en nyt ihan keksi miksi heidän tilanne olisi kovin kusinen?
 
Brit...eiku kiinalaisilta mielestäni onnistunut sähkö-roadster. Videolla Doug DeMuron esittely autosta.



Ehkä olisin kaivannut vielä hieman enemmän cyberiä kuin äänet ja näytön grafiikat. Takavalot hämmentävät, toki kätevät nuolet jos auto jää tielle näkee mistä pääsee ohi. Kai tuolla kelpaisi Suomen harvoina aurinkoisina kesäpäivinä ajella.
 
vähän keskustelua kansan sähköautoista tähän väliin, on näköjään Hyundai Inster saanut suomihinnat. Ihan kohtuulliset, mutta pari lisävarustetta kyllä nostaa hinnan reilusti yli 30k€ jos haluaa ison akun ja parhaat varusteet. Lähinnä tuo 360 kamera näyttää olevan kohtuu kallis varuste.

 
Nyt on 1300km takana '23 Enyaq 80x:llä ja muutama ajatus on muodostunut autosta ja kaikenkaikkiaan se vastaa aikalailla odotuksia. Parannuksia olisi saanut satsaamalla rahaa joko faceliftattuun vm '24:seen tai ID7 GTX:ään, mutta ensin mainitusta olisi saanut maksaa ~kymppitonnin lisää ja jälkimmäiseen liekö edes 20k riittänyt. Myös Audi Q6 karkasi oman maksuhalun ulkopuolelle.
--

Tilaa ja käytännöllisyyttä Enyaqissa on ihan hyvin - tämä sitten näkyy motarilla polttoaineen kulutuksena, joka pyöri jossain 22-24kWh/100km lukemissa (Continental Wintercontact 19”) tuollaisessa Keski-Euroopan talvessa jossa on vähän vesisadetta, muutama hetki loskaakin veden seassa ja tuulta + pilvistä ja yleisesti +5C tjsp. En tiedä menisikö takaveto vähän vähemmillä? Tuskin kuitenkaan niin suuri ero, että se juuri pelastaisi.

Lataaminen olisi kahden aikuisen matkustuksessa aika perseestä näilläkin keleillä. Meillä matkavauhtia rajoittaa tuo alle vuoden ikäinen sen verran reippaasti, että juuri nyt se ei ole ole ongelma. 250km motariajon jälkeen 20% akulla laturille saapuessa ei latausnopeus juuri yli 100kW noussut, joten ei tuossa kyllä juhlittavaa juuri ole. Tämä johtuu ihan suoraan vaan akun esilämmityksen puutteesta, johon facelift auttaisi. Kesällä varmaan tilanne olisi varmaan parempi ja kun kokemus vähän kasvaa, niin ehkä uskaltaa päästää lähemmäs tyhjää jolloin saanee vähän nopeammin sähköä.

Jos pelkkää autoa arvioidaan myös muutenkin kuin sähköautona, niin mitään suurempia valitettavia ei ole.

Hyviä puolia:

Ei piippaile pl. jos pitää auton mielestä liian kevyesti ratista kiinni jolloin Travel Assist alkaa ahdistua ja muistuttaa tarttumaan ohjauspyörään. Muuten auto piippasi tasan kerran parkkiluolasta ulos ajaessa ilmoittaessaan että nyt on +4C. Piippausten vähyys on henkilökohtaisesti minulle todella tärkeää - en siedä sitä kun laitteet piippaavat ja plim-plommaavat kaikesta.

Travel Assist toimii varsin mukavasti. Vaatii hieman totuttelua pelkkään ACC:hen verrattuna ja jonkin verran se arpoo hölmöjä nopeusrajoitusarvauksia. Assist myös aiheuttaa joskus vähän liian tiukkoja jarrutuksia kun lähtee motarilta rampille ja rajoitus putoaa 130/120 -> 90/70/50 nopeasti tai jos 80/90 alueelta tulee liikenneympyrä, niin riippuen ympyrän kääntösäteestä tuo saattaa yrittää vauhdin pudotusta 25km/h tasolle asti. Nykykokemuksella ottaisin kuitenkin suoraan uudelleen, sen verran mukava tuo on motarilla ja ruuhkassa. Mitään haamujarruja sen sijaan ei tunnu tulleen - toiminta on hyvin odotettavaa kun vaan oppii miten tuo toimii. Nuo on helppo ennakoida pois. Ehkä voisi klikata nopeusrajoitustunnistuksen pois ja kokeilla miten tuo vaikuttaa. Ainoa valituksen aihe on se, että vaatii pitämään ratista tiukemmin kiinni kuin "normaalisti" tekisin.

MEB3.7 infotainment on välillä vähän laginen, mutta kyllä tuon kanssa elää. EV-reititys vähän tökkii kun tuo ei uskalla päästää autoa kovin rajoille vaan alkaa tarjota heti 20% SOC:lla uudelleenreititystä lähimmälle laturille vaikka targettina olisi jo pikalaturi johon luulisi pääsevän perille ~10% SOC:lla. Navigointikohteet saa suht kätevästi lähetettyä mySkoda appsilla autolle jos haluaa käyttää kiinteää navia carplayn sijaan.

Matriisi-ledejä ei ole vielä tullut juuri testailtua - vaikuttivat kuitenkin olevan selkeä upgrade verrattuna entisiin VW golfin manuaalisiin normivaloihin.

DCC-plus olisi ehkä ollut kiva, mutta sitä näytti saavan lähinnä RS-mallien kaverina käytettynä ja hinta olisi noussut aika paljon suhteessa siihen että auto on silti melkoinen laiva.

Kuskin penkki on ihan ok - reisituen pidennystä kaipaisin, mutta kun käytettyjä ostelin niin oli vaikea löytää juuri sellaista mallia missä oli itselle osuvat kilsat, vuodet ja kaikki toivotut featuret. Ja kyllä tuossa 700km päivämatkan vetäisi ilman mitään ongelmia.
--
Miinuksena kaikenlainen hajuttomuus ja tuntemusten puute, mutta mitä muuta voi Skoda merkkiseltä SUV:lta odottaa, varsinkin kun jäi tuo DCC saamatta? Ja tietty VAG-jutut jos ne nyt ärsyttävät. Valohoitoa pitäisi antaa joka vuosi ja infotainment-softa nyt on vähän mitä on.

Ja yleisesti pitkällä matkalla kun on tarkoitus päästä perille, tämmöinen 2019-2020 designing sähköauto sanelee aika paljolti sitä miten pitää kulkea. Meitä se ei juuri nyt tuon vauvan takia juuri rajoita, mutta lapsettomana tämä olisi kyllä ollut aika hirveä downgrade melkein mistä vaan polttiksesta kun ajetaan pidempää matkaa. Lähipyöritykseen varmaan tietty kiva ja jos mökki ja sukulaismatkat ovat max. yhdellä latauksella, niin aika se ja sama varmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ite kans tommosen downgraden tein ja kun viime kevään 1400 km matkalla tuli pakollisia latauspysähdyksiä 2,5 tuntia niin eipä kyllä ainakaan itselle ollut ongelma. On tullut kyllä ajettua polttiksellakin kusematta reilu 1000 kilometriä, mutta ei se nyt niin hauskaa puuhaa ollut että en taukoja arvostaisi.

Varmaan eniten ärsyttäisi jos pitäisi jatkuvasti ajaa kelloa vastaan jotain 600-700 km ajosuoritteita missä saa usein jo pari kertaa latailla. Toisaalta en tiedä ärsyttäisikö siltikään, kun on tarpeeksi pihi luonne. Aika on tässä tapauksessa rahaa toiseen suuntaan, kun 10 tkm matkalla säästää 1000 euroa polttonesteissä.
 
Lataaminen olisi kahden aikuisen matkustuksessa aika perseestä näilläkin keleillä. Meillä matkavauhtia rajoittaa tuo alle vuoden ikäinen sen verran reippaasti, että juuri nyt se ei ole ole ongelma. 250km motariajon jälkeen 20% akulla laturille saapuessa ei latausnopeus juuri yli 100kW noussut, joten ei tuossa kyllä juhlittavaa juuri ole. Tämä johtuu ihan suoraan vaan akun esilämmityksen puutteesta, johon facelift auttaisi. Kesällä varmaan tilanne olisi varmaan parempi ja kun kokemus vähän kasvaa, niin ehkä uskaltaa päästää lähemmäs tyhjää jolloin saanee vähän nopeammin sähköä.

Sisarmallin 118tkm kokemuksella ei johdu esilämmityksen puutteesta. Ihan normi, että prefl-mebbi ei lähde hyvällä käyrällä lataamaan noin täydellä akulla vaan laturille on hyvä tulla noin 10% SOCilla. Tuo tulee lataamaan 95% identtisesti keskellä kesääkin. Aika nopeasti tuohon saa tatsin ja navi päällä rangearvio on tarkka.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 842
Viestejä
4 540 878
Jäsenet
74 884
Uusin jäsen
Skaku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom