Nyt on 1300km takana '23 Enyaq 80x:llä ja muutama ajatus on muodostunut autosta ja kaikenkaikkiaan se vastaa aikalailla odotuksia. Parannuksia olisi saanut satsaamalla rahaa joko faceliftattuun vm '24:seen tai ID7 GTX:ään, mutta ensin mainitusta olisi saanut maksaa ~kymppitonnin lisää ja jälkimmäiseen liekö edes 20k riittänyt. Myös Audi Q6 karkasi oman maksuhalun ulkopuolelle.
--
Tilaa ja käytännöllisyyttä Enyaqissa on ihan hyvin - tämä sitten näkyy motarilla polttoaineen kulutuksena, joka pyöri jossain 22-24kWh/100km lukemissa (Continental Wintercontact 19”) tuollaisessa Keski-Euroopan talvessa jossa on vähän vesisadetta, muutama hetki loskaakin veden seassa ja tuulta + pilvistä ja yleisesti +5C tjsp. En tiedä menisikö takaveto vähän vähemmillä? Tuskin kuitenkaan niin suuri ero, että se juuri pelastaisi.
Lataaminen olisi kahden aikuisen matkustuksessa aika perseestä näilläkin keleillä. Meillä matkavauhtia rajoittaa tuo alle vuoden ikäinen sen verran reippaasti, että juuri nyt se ei ole ole ongelma. 250km motariajon jälkeen 20% akulla laturille saapuessa ei latausnopeus juuri yli 100kW noussut, joten ei tuossa kyllä juhlittavaa juuri ole. Tämä johtuu ihan suoraan vaan akun esilämmityksen puutteesta, johon facelift auttaisi. Kesällä varmaan tilanne olisi varmaan parempi ja kun kokemus vähän kasvaa, niin ehkä uskaltaa päästää lähemmäs tyhjää jolloin saanee vähän nopeammin sähköä.
Jos pelkkää autoa arvioidaan myös muutenkin kuin sähköautona, niin mitään suurempia valitettavia ei ole.
Hyviä puolia:
Ei piippaile pl. jos pitää auton mielestä liian kevyesti ratista kiinni jolloin Travel Assist alkaa ahdistua ja muistuttaa tarttumaan ohjauspyörään. Muuten auto piippasi tasan kerran parkkiluolasta ulos ajaessa ilmoittaessaan että nyt on +4C. Piippausten vähyys on henkilökohtaisesti minulle todella tärkeää - en siedä sitä kun laitteet piippaavat ja plim-plommaavat kaikesta.
Travel Assist toimii varsin mukavasti. Vaatii hieman totuttelua pelkkään ACC:hen verrattuna ja jonkin verran se arpoo hölmöjä nopeusrajoitusarvauksia. Assist myös aiheuttaa joskus vähän liian tiukkoja jarrutuksia kun lähtee motarilta rampille ja rajoitus putoaa 130/120 -> 90/70/50 nopeasti tai jos 80/90 alueelta tulee liikenneympyrä, niin riippuen ympyrän kääntösäteestä tuo saattaa yrittää vauhdin pudotusta 25km/h tasolle asti. Nykykokemuksella ottaisin kuitenkin suoraan uudelleen, sen verran mukava tuo on motarilla ja ruuhkassa. Mitään haamujarruja sen sijaan ei tunnu tulleen - toiminta on hyvin odotettavaa kun vaan oppii miten tuo toimii. Nuo on helppo ennakoida pois. Ehkä voisi klikata nopeusrajoitustunnistuksen pois ja kokeilla miten tuo vaikuttaa. Ainoa valituksen aihe on se, että vaatii pitämään ratista tiukemmin kiinni kuin "normaalisti" tekisin.
MEB3.7 infotainment on välillä vähän laginen, mutta kyllä tuon kanssa elää. EV-reititys vähän tökkii kun tuo ei uskalla päästää autoa kovin rajoille vaan alkaa tarjota heti 20% SOC:lla uudelleenreititystä lähimmälle laturille vaikka targettina olisi jo pikalaturi johon luulisi pääsevän perille ~10% SOC:lla. Navigointikohteet saa suht kätevästi lähetettyä mySkoda appsilla autolle jos haluaa käyttää kiinteää navia carplayn sijaan.
Matriisi-ledejä ei ole vielä tullut juuri testailtua - vaikuttivat kuitenkin olevan selkeä upgrade verrattuna entisiin VW golfin manuaalisiin normivaloihin.
DCC-plus olisi ehkä ollut kiva, mutta sitä näytti saavan lähinnä RS-mallien kaverina käytettynä ja hinta olisi noussut aika paljon suhteessa siihen että auto on silti melkoinen laiva.
Kuskin penkki on ihan ok - reisituen pidennystä kaipaisin, mutta kun käytettyjä ostelin niin oli vaikea löytää juuri sellaista mallia missä oli itselle osuvat kilsat, vuodet ja kaikki toivotut featuret. Ja kyllä tuossa 700km päivämatkan vetäisi ilman mitään ongelmia.
--
Miinuksena kaikenlainen hajuttomuus ja tuntemusten puute, mutta mitä muuta voi Skoda merkkiseltä SUV:lta odottaa, varsinkin kun jäi tuo DCC saamatta? Ja tietty VAG-jutut jos ne nyt ärsyttävät. Valohoitoa pitäisi antaa joka vuosi ja infotainment-softa nyt on vähän mitä on.
Ja yleisesti pitkällä matkalla kun on tarkoitus päästä perille, tämmöinen 2019-2020 designing sähköauto sanelee aika paljolti sitä miten pitää kulkea. Meitä se ei juuri nyt tuon vauvan takia juuri rajoita, mutta lapsettomana tämä olisi kyllä ollut aika hirveä downgrade melkein mistä vaan polttiksesta kun ajetaan pidempää matkaa. Lähipyöritykseen varmaan tietty kiva ja jos mökki ja sukulaismatkat ovat max. yhdellä latauksella, niin aika se ja sama varmaan.