Yleistä keskustelua sähköautoista

Noniin kun täältä ei tullut mitään parempia suosituksia niin tuli nyt hommattua smartin häshtäg 3 Pulse-varustelulla leasingilla kolmeksi vuodeksi. Saa nähdä millainen tämä mersun ja geelyn epäpyhälapsi on. Aika heikosti on löytynyt netistä mitään juttuja kun olen yrittänyt googlettaa jotain tiettyä ominaisuutta. Eikä esim ABRP edes tue koko mallia.
 
miks näis lataukses olevis sähköautois palaa kirkkaat valot ulospäin niin usein.
Jotkut päivävalojen tai ajovalojen tapaiset loimotteli taas parissa autossa. Ihan kunnon kirkkaat siis.
Olisiko ilmastointi myös päällä näillä keleillä? Omassa MG:ssä syttyy päiväajovalot kun etälämmityksen laittaa päälle, ja jotkin muutkin merkit tekee tietääkseni samoin.
 
Olisiko ilmastointi myös päällä näillä keleillä? Omassa MG:ssä syttyy päiväajovalot kun etälämmityksen laittaa päälle, ja jotkin muutkin merkit tekee tietääkseni samoin.
Nyt on pakko ihmetellä, miksi ihmeessä valot menee päälle kun laittaa etälämmityksen päälle? En vain millään keksi mitään järkevää syytä.
 
Kysyinkin perustelua mielipiteelle ja vastaus oli "se on helvetin typerä". Mielipiteitä toki saa olla ei siinä mutta jos niille ei ole mitään perusteluita on se aika turhaa puskista huutelua.

Ja etukäteen tiedossa = saat nähdä sen ennen kuin teet ostopäätöksen. Näistä takapenkistä valittajista saa sen käsityksen että volvo pakotti sut hankkimaan auton missä on sinulle liian ahdas takapenkki. Eli ongelmana ei ole ahdas takapenkki vaan sinun liian suuret odotukset ennenkuin auto oli edes nähtävillä. Mielestäni tätä ei ole missään edes markkinoitu minään perheautona tai takapenkin vetoisuus edellä eli en tajua mistä tälläinen käsitys on jengille tullut. Mulle ainakin oli alkujaankin selvää ettei tämä mikään tila-auto ole.
Kysyt makuasiaan perusteluja ja ihmettelet, kun saat mielipiteen? Ja nyt ollaan jankattu tätä asiaa jo useampi viesti kuin alkuperäinen keskustelu oli. Jokohan riittäis? Kaikissa autoissa on hyvät ja huonot puolet. Vertailemalla saman ryhmän/koon autoja löytää itselleen sopivimman. Tuollaisesssa vertailussa EX30:n takatilat väkisinkin menevät miinuspuolelle, ei sille voi mitään.

Kovasti tuntuu kehuvan Korealaisia paskakasoja noita täysmuovisia romuja.
Älä jauha paskaa. Korealainen on alla, mutta on myös ensimmäinen ja viimeinen. Ketjusta löytynee tarvittaessa pitkä viesti plussista ja miinuksista. Jos viittaat kehumisilla viime aikaisiin jutteluihin alustasta, niin se on ainoita asioita, joissa mulla ei ole ollut huomautettavaa väitetyn tärinän osalta. Värisevää rengasvikaista vastaavaa olen kyllä ajanut, kuten kerroin ja siinä todennäköisin syy. Haukuin muistaakseni ne vaahtomuovirenkaat.

Audi Q6 etron on tällä hetkellä lähimpänä ei-ärsyttävää autoa. Ei sekään täydellinen ole. XC40/EX40 on toinen hyvä, mutta malli on vanha ja siitä puuttuu 60/90 sarjan juttuja, mm. penkki ei ole yhtä hyvä.
 
Nyt on pakko ihmetellä, miksi ihmeessä valot menee päälle kun laittaa etälämmityksen päälle? En vain millään keksi mitään järkevää syytä.
1. siitä näkee kauemmaskin että on päällä (varmemmin kuin sovelluksesta)
2. jos auto on pimeässä parkissa niin valaisee autolle saapuessa

Led-päiväajovalot vievät niin vähän sähköä että asiaa ei paljon kannata miettiä.
 
1. siitä näkee kauemmaskin että on päällä (varmemmin kuin sovelluksesta)
2. jos auto on pimeässä parkissa niin valaisee autolle saapuessa

Led-päiväajovalot vievät niin vähän sähköä että asiaa ei paljon kannata miettiä.
Nuo tuovatkin juuri esille sen syyn miksi en todellakaan haluaisi moista ominaisuutta. Esim laitan usein talvella kun käyn kävelyllä auton esilämmityksen päälle kun lenkki alkaa olla lopuillaan. Haluanko että auto siinä parkkipaikalla herättää kaikkien lähistöllä olijoiden huomion sytyttämällä yhtäkkiä valonsa. No en halua.
 
Nuo tuovatkin juuri esille sen syyn miksi en todellakaan haluaisi moista ominaisuutta. Esim laitan usein talvella kun käyn kävelyllä auton esilämmityksen päälle kun lenkki alkaa olla lopuillaan. Haluanko että auto siinä parkkipaikalla herättää kaikkien lähistöllä olijoiden huomion sytyttämällä yhtäkkiä valonsa. No en halua.
Mikä auto muka näin tekee?
 
Se vatsalihas.... ja ikä. Onhan noi lasit tosiaan myöskin paljon ikävämmässä kulmassa monesti, kun optimoitu auton muotoa. Sinällään luulis, että sähköauton lasi voisi pysyä vähän puhtaampana, kun ei ole talven tyhjäkäynnin yms. käryttämisen aiheuttamaa kuormitusta ilmanvaihdossa.
Oma auto on kyllä ollut todella mieluinen, mutta tässä se tuulilasin puhdistus vaati jo akrobaattisia taitoja:lol:

456484950_18458330224023572_4785830633366670282_n.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pieni kaupunkiauto Hyundai Inster sai alustavat hinnat (ilmeisesti 13. päivä loput). Alkaen 26000 ja kalleinkin se 30000.

Löytyy esim. vehicle to load, akun esilämmitys nappulalla ja camp mode.

Alimmassa tasossakin esim. penkinlämmittimet etupenkeillä ja ratinlämmitin.
 
Pieni kaupunkiauto Hyundai Inster sai alustavat hinnat (ilmeisesti 13. päivä loput). Alkaen 26000 ja kalleinkin se 30000.

Löytyy esim. vehicle to load, akun esilämmitys nappulalla ja camp mode.

Alimmassa tasossakin esim. penkinlämmittimet etupenkeillä ja ratinlämmitin.
Tuo pari vuotta ajettuna johonkin 15k hintaan voi olla monen eka sähkis.
 
Kannattaako laittaa mitään tökittiä tuulilasiin vai lähteekö ihan pyyhkimällä? Ikkunanpesunestettä ja Lasolia löytyy kaapista ennestään.
Ei kai tuossa mitää tökittiä ole kun hyvä työkalu vaan, hitokseen vaikea pyyhkiä tuosta ainakin tuota lasia käsin kun näyttö edessä kaiken muun lisäksi...
 
Jotain lasinpesuainetta, vähemmän on enemmän, koska vettyessään liikaa taas ei hommasta tule mitään. Lasinpesuvaahto vaikkapa.
 
Ajanut nyt muutaman kuukauden tuolla E-3008GT Launch Editionilla. Nyt kävin ajamassa emännän RAV4 Plugarilla, niin miksi noissa muissa autoissa pitää olla ratti kuin rekoissa. Aika huvittavan tuntuista ajaa :lol:
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tämä taisi olla ensinmäinen Stellantiksen STLA large alustan tuotos? Ei ihan kauhean lupaavalta vaikuta. Ajattelin että Alfa Romeo Giulia EV voisi tulevaisuudessa olla kiinnostava.
 
Stella on ollut ja on aika kusisessa tilanteessa jo hetken, saas nähdä kuinka nokkamiehen lähtö vaikuttaa, mut ensimmäisenä jonossa jos (kun) perinteisiä isoja kaatuu sähköistymisen sekä Kiinan vyöryn edetessä.

Veikkaan ettei 30-luvulle pääse tai ainakin paljon on merkkipalettia karsittu.
 
Näin maallikkona paha sanoa, missä tilanteessa Stellantis on. Valikoimaa alkaa olla kuitenkin ihan hyvin sähkiksissäkin ja peugeot yms. ovat oikeasti aika hyviä (hintaankaan nähden eivät ihan tolkuttomia). Sitten taas mitä voittoihin tulee, niin siellähän tehtiin juuri autoja tekevien yrityksiin nähden isoin voitto ja autoissa on paras kateprosentti. Toki tilanne on lähiaikoina laskenut selkeästi, mutta toisaalta myynti on tippunut muillakin paljon esim. sähkiksissä (esim. Tesla vetää koko sähköautomarkkinaa alaspäin euroopassa kun myynnit laskivat edellisessä kuussa esim. Saksassa 40% edelliseen vuoteen nähden). Sinänsä kassaa on kerääntynyt voittojen takia sen verran, että investointehin ja nykyautojen kehittämiseen kuitenkin rahaa pitäisi riittää.

Toki firmassa on eri autoissa paljon eri malleja, joten niiden jonkinlainen karsiminen olisi ehkä järkevää muutenkin.

Nokkamieshän lähti ainakin julkisesti sen takia kun näkemys Stellantiksen tulevaisuudesta erosi johtokunnan näkemyksestä. Siihen en ole tutustunut kuka oli menossa mihinkin (esim. sähköautojen osalta).
 
Onko stellantiksella nyt mitään erityisempiä ongelmia muualla kuin jenkkilässä?
 
Stella on ollut ja on aika kusisessa tilanteessa jo hetken, saas nähdä kuinka nokkamiehen lähtö vaikuttaa, mut ensimmäisenä jonossa jos (kun) perinteisiä isoja kaatuu sähköistymisen sekä Kiinan vyöryn edetessä.

Veikkaan ettei 30-luvulle pääse tai ainakin paljon on merkkipalettia karsittu.
Kusinen tilanne?

Stellantis teki tämän vuoden H1:llä enemmän nettovoittoa kuin esim. Tesla, en nyt ihan keksi miksi heidän tilanne olisi kovin kusinen?
 
Brit...eiku kiinalaisilta mielestäni onnistunut sähkö-roadster. Videolla Doug DeMuron esittely autosta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ehkä olisin kaivannut vielä hieman enemmän cyberiä kuin äänet ja näytön grafiikat. Takavalot hämmentävät, toki kätevät nuolet jos auto jää tielle näkee mistä pääsee ohi. Kai tuolla kelpaisi Suomen harvoina aurinkoisina kesäpäivinä ajella.
 
vähän keskustelua kansan sähköautoista tähän väliin, on näköjään Hyundai Inster saanut suomihinnat. Ihan kohtuulliset, mutta pari lisävarustetta kyllä nostaa hinnan reilusti yli 30k€ jos haluaa ison akun ja parhaat varusteet. Lähinnä tuo 360 kamera näyttää olevan kohtuu kallis varuste.

 
Nyt on 1300km takana '23 Enyaq 80x:llä ja muutama ajatus on muodostunut autosta ja kaikenkaikkiaan se vastaa aikalailla odotuksia. Parannuksia olisi saanut satsaamalla rahaa joko faceliftattuun vm '24:seen tai ID7 GTX:ään, mutta ensin mainitusta olisi saanut maksaa ~kymppitonnin lisää ja jälkimmäiseen liekö edes 20k riittänyt. Myös Audi Q6 karkasi oman maksuhalun ulkopuolelle.
--

Tilaa ja käytännöllisyyttä Enyaqissa on ihan hyvin - tämä sitten näkyy motarilla polttoaineen kulutuksena, joka pyöri jossain 22-24kWh/100km lukemissa (Continental Wintercontact 19”) tuollaisessa Keski-Euroopan talvessa jossa on vähän vesisadetta, muutama hetki loskaakin veden seassa ja tuulta + pilvistä ja yleisesti +5C tjsp. En tiedä menisikö takaveto vähän vähemmillä? Tuskin kuitenkaan niin suuri ero, että se juuri pelastaisi.

Lataaminen olisi kahden aikuisen matkustuksessa aika perseestä näilläkin keleillä. Meillä matkavauhtia rajoittaa tuo alle vuoden ikäinen sen verran reippaasti, että juuri nyt se ei ole ole ongelma. 250km motariajon jälkeen 20% akulla laturille saapuessa ei latausnopeus juuri yli 100kW noussut, joten ei tuossa kyllä juhlittavaa juuri ole. Tämä johtuu ihan suoraan vaan akun esilämmityksen puutteesta, johon facelift auttaisi. Kesällä varmaan tilanne olisi varmaan parempi ja kun kokemus vähän kasvaa, niin ehkä uskaltaa päästää lähemmäs tyhjää jolloin saanee vähän nopeammin sähköä.

Jos pelkkää autoa arvioidaan myös muutenkin kuin sähköautona, niin mitään suurempia valitettavia ei ole.

Hyviä puolia:

Ei piippaile pl. jos pitää auton mielestä liian kevyesti ratista kiinni jolloin Travel Assist alkaa ahdistua ja muistuttaa tarttumaan ohjauspyörään. Muuten auto piippasi tasan kerran parkkiluolasta ulos ajaessa ilmoittaessaan että nyt on +4C. Piippausten vähyys on henkilökohtaisesti minulle todella tärkeää - en siedä sitä kun laitteet piippaavat ja plim-plommaavat kaikesta.

Travel Assist toimii varsin mukavasti. Vaatii hieman totuttelua pelkkään ACC:hen verrattuna ja jonkin verran se arpoo hölmöjä nopeusrajoitusarvauksia. Assist myös aiheuttaa joskus vähän liian tiukkoja jarrutuksia kun lähtee motarilta rampille ja rajoitus putoaa 130/120 -> 90/70/50 nopeasti tai jos 80/90 alueelta tulee liikenneympyrä, niin riippuen ympyrän kääntösäteestä tuo saattaa yrittää vauhdin pudotusta 25km/h tasolle asti. Nykykokemuksella ottaisin kuitenkin suoraan uudelleen, sen verran mukava tuo on motarilla ja ruuhkassa. Mitään haamujarruja sen sijaan ei tunnu tulleen - toiminta on hyvin odotettavaa kun vaan oppii miten tuo toimii. Nuo on helppo ennakoida pois. Ehkä voisi klikata nopeusrajoitustunnistuksen pois ja kokeilla miten tuo vaikuttaa. Ainoa valituksen aihe on se, että vaatii pitämään ratista tiukemmin kiinni kuin "normaalisti" tekisin.

MEB3.7 infotainment on välillä vähän laginen, mutta kyllä tuon kanssa elää. EV-reititys vähän tökkii kun tuo ei uskalla päästää autoa kovin rajoille vaan alkaa tarjota heti 20% SOC:lla uudelleenreititystä lähimmälle laturille vaikka targettina olisi jo pikalaturi johon luulisi pääsevän perille ~10% SOC:lla. Navigointikohteet saa suht kätevästi lähetettyä mySkoda appsilla autolle jos haluaa käyttää kiinteää navia carplayn sijaan.

Matriisi-ledejä ei ole vielä tullut juuri testailtua - vaikuttivat kuitenkin olevan selkeä upgrade verrattuna entisiin VW golfin manuaalisiin normivaloihin.

DCC-plus olisi ehkä ollut kiva, mutta sitä näytti saavan lähinnä RS-mallien kaverina käytettynä ja hinta olisi noussut aika paljon suhteessa siihen että auto on silti melkoinen laiva.

Kuskin penkki on ihan ok - reisituen pidennystä kaipaisin, mutta kun käytettyjä ostelin niin oli vaikea löytää juuri sellaista mallia missä oli itselle osuvat kilsat, vuodet ja kaikki toivotut featuret. Ja kyllä tuossa 700km päivämatkan vetäisi ilman mitään ongelmia.
--
Miinuksena kaikenlainen hajuttomuus ja tuntemusten puute, mutta mitä muuta voi Skoda merkkiseltä SUV:lta odottaa, varsinkin kun jäi tuo DCC saamatta? Ja tietty VAG-jutut jos ne nyt ärsyttävät. Valohoitoa pitäisi antaa joka vuosi ja infotainment-softa nyt on vähän mitä on.

Ja yleisesti pitkällä matkalla kun on tarkoitus päästä perille, tämmöinen 2019-2020 designing sähköauto sanelee aika paljolti sitä miten pitää kulkea. Meitä se ei juuri nyt tuon vauvan takia juuri rajoita, mutta lapsettomana tämä olisi kyllä ollut aika hirveä downgrade melkein mistä vaan polttiksesta kun ajetaan pidempää matkaa. Lähipyöritykseen varmaan tietty kiva ja jos mökki ja sukulaismatkat ovat max. yhdellä latauksella, niin aika se ja sama varmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ite kans tommosen downgraden tein ja kun viime kevään 1400 km matkalla tuli pakollisia latauspysähdyksiä 2,5 tuntia niin eipä kyllä ainakaan itselle ollut ongelma. On tullut kyllä ajettua polttiksellakin kusematta reilu 1000 kilometriä, mutta ei se nyt niin hauskaa puuhaa ollut että en taukoja arvostaisi.

Varmaan eniten ärsyttäisi jos pitäisi jatkuvasti ajaa kelloa vastaan jotain 600-700 km ajosuoritteita missä saa usein jo pari kertaa latailla. Toisaalta en tiedä ärsyttäisikö siltikään, kun on tarpeeksi pihi luonne. Aika on tässä tapauksessa rahaa toiseen suuntaan, kun 10 tkm matkalla säästää 1000 euroa polttonesteissä.
 
Lataaminen olisi kahden aikuisen matkustuksessa aika perseestä näilläkin keleillä. Meillä matkavauhtia rajoittaa tuo alle vuoden ikäinen sen verran reippaasti, että juuri nyt se ei ole ole ongelma. 250km motariajon jälkeen 20% akulla laturille saapuessa ei latausnopeus juuri yli 100kW noussut, joten ei tuossa kyllä juhlittavaa juuri ole. Tämä johtuu ihan suoraan vaan akun esilämmityksen puutteesta, johon facelift auttaisi. Kesällä varmaan tilanne olisi varmaan parempi ja kun kokemus vähän kasvaa, niin ehkä uskaltaa päästää lähemmäs tyhjää jolloin saanee vähän nopeammin sähköä.

Sisarmallin 118tkm kokemuksella ei johdu esilämmityksen puutteesta. Ihan normi, että prefl-mebbi ei lähde hyvällä käyrällä lataamaan noin täydellä akulla vaan laturille on hyvä tulla noin 10% SOCilla. Tuo tulee lataamaan 95% identtisesti keskellä kesääkin. Aika nopeasti tuohon saa tatsin ja navi päällä rangearvio on tarkka.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Pieni väläys raskaalta puolelta, hiljalleen.
 
Varmaan eniten ärsyttäisi jos pitäisi jatkuvasti ajaa kelloa vastaan jotain 600-700 km ajosuoritteita missä saa usein jo pari kertaa latailla. Toisaalta en tiedä ärsyttäisikö siltikään, kun on tarpeeksi pihi luonne. Aika on tässä tapauksessa rahaa toiseen suuntaan, kun 10 tkm matkalla säästää 1000 euroa polttonesteissä.
Suomen yhdistelmä ”törkeän halpa sähkö” ja ”törkeän kallis diesel/bensa”, ei ole mikään yleispätevä tilanne, vaan monessa paikassa pikalatauksesta pääsee maksamaan tuplasti suomeen verrattuna samalla kun polttoaineet ovat hieman halvempia.

Esim. Mulle Eqyaqilla ajo on Espanjassa hieman kalliimpaa kuin diesel-golffilla ajo. 23kWh/100km x 37snt/kWh = 8.5€/100km.

Golffi meni 1.23€/litra x 5.5l/100 = 6.8€/100km.

Ranskassa pääsee sähköllä vähän voitolle, saksassa polttoaineella ajo on halvempaa ja sveitsissä ollaan aika tasoissa.

Tämä siis oletuksella että kaikki lataus julkisilla pikalatureilla.
 
Ranskassa kun on tullut etanoligolffilla ajettua niin muu polttoaine kun on aika Suomen hinnassa ja etanoli about puolet verrattuna nuihin niin kustannus on todella paljon pienempi. Sähkön uskoisin pärjäävän kotilatauksen takia ihan jees. Pidemmät matkat sitten sähkön osalta vähän haastavampia juuri kustannusten takia.
 
Suomen yhdistelmä ”törkeän halpa sähkö” ja ”törkeän kallis diesel/bensa”, ei ole mikään yleispätevä tilanne, vaan monessa paikassa pikalatauksesta pääsee maksamaan tuplasti suomeen verrattuna samalla kun polttoaineet ovat hieman halvempia.

Esim. Mulle Eqyaqilla ajo on Espanjassa hieman kalliimpaa kuin diesel-golffilla ajo. 23kWh/100km x 37snt/kWh = 8.5€/100km.

Golffi meni 1.23€/litra x 5.5l/100 = 6.8€/100km.

Ranskassa pääsee sähköllä vähän voitolle, saksassa polttoaineella ajo on halvempaa ja sveitsissä ollaan aika tasoissa.

Tämä siis oletuksella että kaikki lataus julkisilla pikalatureilla.
Joo, omat reissut on ollut pohjoismaissa niin vähän eri hinnat polttoaineissa. Lisäksi Ionityllä saa 30 snt/kWh sähköt niin vaaka kallistuu selvästi. Puhumattakaan siitä koko vuoden kulutuksesta, kun 90 % ajosta on jotain ihan muuta kun Euroopan-matkailua.
 
Suomen yhdistelmä ”törkeän halpa sähkö” ja ”törkeän kallis diesel/bensa”, ei ole mikään yleispätevä tilanne, vaan monessa paikassa pikalatauksesta pääsee maksamaan tuplasti suomeen verrattuna samalla kun polttoaineet ovat hieman halvempia.

Esim. Mulle Eqyaqilla ajo on Espanjassa hieman kalliimpaa kuin diesel-golffilla ajo. 23kWh/100km x 37snt/kWh = 8.5€/100km.

Golffi meni 1.23€/litra x 5.5l/100 = 6.8€/100km.

Ranskassa pääsee sähköllä vähän voitolle, saksassa polttoaineella ajo on halvempaa ja sveitsissä ollaan aika tasoissa.

Tämä siis oletuksella että kaikki lataus julkisilla pikalatureilla.
Suurteholatureilla latailu on kallista, peruslatureilla vähän halvempaa, kotilataus halvinta.

Oman Enyaqin kirjanpito näyttää nyt 30 250km matkalle kuluksi 3,47€/100km
Pääosin kotilatausta, mutta on myös reisattu ympäri suomea ja reissuissa käytetty suurteholatureita.
 
Oman Enyaqin kirjanpito näyttää nyt 30 250km matkalle kuluksi 3,47€/100km
Tässä ei ole mukana arvonalenemaa vai onko kyseessä leasing-auto? Arvonalenema on kuitenkin uudemmissa autoissa ylivoimaisesti suurin kulu. Kiinnostaisi tietää paljonko tuollainen Enyaq menettää arvoaan kuukaudessa, jääkö kolminumeroiseksi summaksi vai ei :beye:
 
Tässä ei ole mukana arvonalenemaa vai onko kyseessä leasing-auto? Arvonalenema on kuitenkin uudemmissa autoissa ylivoimaisesti suurin kulu. Kiinnostaisi tietää paljonko tuollainen Enyaq menettää arvoaan kuukaudessa, jääkö kolminumeroiseksi summaksi vai ei :beye:
Ei ole arvonalenemaa tuossa, vain "polttoaine" eli sähkökulu.
Käytettynä noin vuoden vanhana tuon ostin aikoinaan, taitaa nykyisellään arvonalenema olla nippanappa kolminumeroinen kuukaudessa.
Edelleen jos kokonaiskuluna arvonalenemisineen haluaa halvinta mahdollista, niin se max 2000€ perus bensapirssi on se edullisin.
Ei tarvi rahoituskuluja ja kaskonkin voi uneuttaa kunhan liikennevakuutus vaan on. Hyvässä lykyssä arvo voi jopa nousta ajansaatossa.
 
Tässä ei ole mukana arvonalenemaa vai onko kyseessä leasing-auto? Arvonalenema on kuitenkin uudemmissa autoissa ylivoimaisesti suurin kulu. Kiinnostaisi tietää paljonko tuollainen Enyaq menettää arvoaan kuukaudessa, jääkö kolminumeroiseksi summaksi vai ei :beye:
Pakkoko sitä autoa on vuoden välein vaihtaa?

Pidät 5v, niin kummasti vähenee kuukausikohtainen arvon alenema.
 
Suurteholatureilla latailu on kallista, peruslatureilla vähän halvempaa, kotilataus halvinta.
En ole vielä löytänyt keskieuroopasta hidaslatausta joka olisi yhtä halpa kuin Ionity powerpassilla.

Luonnollisesti Ionityjä vaan ei ole lähikaupan parkkiksilla ja jos lomamajoituksessa ei ole laturia, niin olis kätevin latailla kauppareissun aikana jollain 50kW tai edes 11kW pömpelillä.
 
Pakkoko sitä autoa on vuoden välein vaihtaa?

Pidät 5v, niin kummasti vähenee kuukausikohtainen arvon alenema.
Totta tämäkin, mutta jos Gugi on ajanut 30 000 km käyttökuluilla 1 000 euroa kun samaan aikaan ajoneuvon arvo laskee tuon käyttökulujen verran kuussa olisi mielestäni älyllistä epärehellisyyttä jättää arvonalenema huomioimatta. Toki arvonlasku pitää jyvittää koko käyttöajalle, kuluja alkuvaiheessa laskettaessa se on jäätävän iso. Itselläni lähes nelivuotias Volvo XC90 laski arvoaan vielä yli tonnin kuussa Autovexin tarjousten perusteella, en halua edes arvailla mitä arvonalenema oli uutena :beye: Nimimerkillä ei koskaan enää autoa omiin nimiin.
 
Totta tämäkin, mutta jos Gugi on ajanut 30 000 km käyttökuluilla 1 000 euroa kun samaan aikaan ajoneuvon arvo laskee tuon käyttökulujen verran kuussa olisi mielestäni älyllistä epärehellisyyttä jättää arvonalenema huomioimatta. Toki arvonlasku pitää jyvittää koko käyttöajalle, kuluja alkuvaiheessa laskettaessa se on jäätävän iso. Itselläni lähes nelivuotias Volvo XC90 laski arvoaan vielä yli tonnin kuussa Autovexin tarjousten perusteella, en halua edes arvailla mitä arvonalenema oli uutena :beye: Nimimerkillä ei koskaan enää autoa omiin nimiin.
No näin mäkin oon järkeillyt ja 2017 lähtien vain liisareita/työsuhdeautoaja tai takaisinostosopparillisia. Vaan nytpä ei ollutkaan mulle mieluista tarjolla mihinkään järkihintaan (Polestarit ei vain napanneet), niin halvalla korolla saa ainakin halvoilla kuukausimaksuilla auton alle. Katsotaan sitten paljonko maksoi oikeasti kun vaihtoaika tulee..
 
Viimeksi muokattu:
Sähköatoissakin on valikoimaa, joissa kolmi-nelivuotiailla ei enää ole ihmeempää arvonmenetystä vuosittain. Muistelin kyllä että jossain on ohjeistettu ettei autoa pitäisi ostaa suoralla tilisiirrolla, mutten muista missä ja miksi. Oma excelöinti näyttää vaan että halvinta on omistaa verrattuna siihen että joku muu omistaa ja itse maksat hieman extraa siitä hyvästä.

Tähän asti kaikki autot nykyinen sähkäri mukaanlukien on suoritettu suoralla tilisiirrolla. Työsuhdesähköautoa tarjottiin palkan päälle hiljattain, mutta taas laskin että pirun kalliiksi tulisi sekin vaihtoehto, kun nyt ajan omalla työajot kilometrikorvauksilla.
 
Sähköatoissakin on valikoimaa, joissa kolmi-nelivuotiailla ei enää ole ihmeempää arvonmenetystä vuosittain. Muistelin kyllä että jossain on ohjeistettu ettei autoa pitäisi ostaa suoralla tilisiirrolla, mutten muista missä ja miksi. Oma excelöinti näyttää vaan että halvinta on omistaa verrattuna siihen että joku muu omistaa ja itse maksat hieman extraa siitä hyvästä.

Tähän asti kaikki autot nykyinen sähkäri mukaanlukien on suoritettu suoralla tilisiirrolla. Työsuhdesähköautoa tarjottiin palkan päälle hiljattain, mutta taas laskin että pirun kalliiksi tulisi sekin vaihtoehto, kun nyt ajan omalla työajot kilometrikorvauksilla.
Eihän autossa kannata rahaa kiinni pitää. Itse otin 75te lainaa nollakäsirahalla. Todellinen korko n.2.3%. Rahat pidän sijoituksissa, joissa tuotto-odotus paljon suurempi.

Ei rahaa kannata autoon sitoa.
 
En ole vielä löytänyt keskieuroopasta hidaslatausta joka olisi yhtä halpa kuin Ionity powerpassilla.

Luonnollisesti Ionityjä vaan ei ole lähikaupan parkkiksilla ja jos lomamajoituksessa ei ole laturia, niin olis kätevin latailla kauppareissun aikana jollain 50kW tai edes 11kW pömpelillä.
Tämän huomannut kans. Kerrassaan koomista että hidaslataukset luokkaa 50 snt/kWh kun Suomessa saa 15-20 snt. Pikalataus sitten saman hintaista.
 
No ei silti kannata pitää rahaa kiinni autossa. Ei liity kilsakorvauksiin mitenkään. Aika paljon saat noihin rahoihin ajaa.

Ja kyllä se auto kuluukin noilla kilsoilla ja arvo laskee.
Jep. Mutta kuitenkin pidän tätä sijoituksena henkilökohtaiseen huoltovarmuuteen. Jos vaikka sijoitukset pääsisi romahtamaan ja siinä samassa menisi vielä työt, niin aika pulassa olisi jonkun osamaksuvirityksen kanssa.

Jos ottaa lainaa autoa varten ja sijoittaa rahoja osakkeisiin, niin sehän olisi ihan sama ottaa lainaa sijoittamista varten myös. Jota en myöskään harrasta(siis lainarahalla).
 
Jep. Mutta kuitenkin pidän tätä sijoituksena henkilökohtaiseen huoltovarmuuteen. Jos vaikka sijoitukset pääsisi romahtamaan ja siinä samassa menisi vielä työt, niin aika pulassa olisi jonkun osamaksuvirityksen kanssa.

Jos ottaa lainaa autoa varten ja sijoittaa rahoja osakkeisiin, niin sehän olisi ihan sama ottaa lainaa sijoittamista varten myös. Jota en myöskään harrasta(siis lainarahalla).
Tässä toki se ero, että autolainan voi hyvällä tarjouksella saada pienellä korolla. Sijoituslainoissa taitaa nykyään korot olla hieman korkeammat tai ainakaan en 2.3% korolla ole missään sijoituslainoja nähnyt.
 
Tässä toki se ero, että autolainan voi hyvällä tarjouksella saada pienellä korolla. Sijoituslainoissa taitaa nykyään korot olla hieman korkeammat tai ainakaan en 2.3% korolla ole missään sijoituslainoja nähnyt.
Autolainan saa normaalilainaa pienemmällä korolla sillä mekanismilla että siinä auton hinnassa on ylimääräistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 923
Viestejä
4 906 167
Jäsenet
79 105
Uusin jäsen
tsabbis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom