Yleistä keskustelua sähköautoista

Varmaan eniten ärsyttäisi jos pitäisi jatkuvasti ajaa kelloa vastaan jotain 600-700 km ajosuoritteita missä saa usein jo pari kertaa latailla. Toisaalta en tiedä ärsyttäisikö siltikään, kun on tarpeeksi pihi luonne. Aika on tässä tapauksessa rahaa toiseen suuntaan, kun 10 tkm matkalla säästää 1000 euroa polttonesteissä.
Suomen yhdistelmä ”törkeän halpa sähkö” ja ”törkeän kallis diesel/bensa”, ei ole mikään yleispätevä tilanne, vaan monessa paikassa pikalatauksesta pääsee maksamaan tuplasti suomeen verrattuna samalla kun polttoaineet ovat hieman halvempia.

Esim. Mulle Eqyaqilla ajo on Espanjassa hieman kalliimpaa kuin diesel-golffilla ajo. 23kWh/100km x 37snt/kWh = 8.5€/100km.

Golffi meni 1.23€/litra x 5.5l/100 = 6.8€/100km.

Ranskassa pääsee sähköllä vähän voitolle, saksassa polttoaineella ajo on halvempaa ja sveitsissä ollaan aika tasoissa.

Tämä siis oletuksella että kaikki lataus julkisilla pikalatureilla.
 
Ranskassa kun on tullut etanoligolffilla ajettua niin muu polttoaine kun on aika Suomen hinnassa ja etanoli about puolet verrattuna nuihin niin kustannus on todella paljon pienempi. Sähkön uskoisin pärjäävän kotilatauksen takia ihan jees. Pidemmät matkat sitten sähkön osalta vähän haastavampia juuri kustannusten takia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 848
Viestejä
4 541 167
Jäsenet
74 887
Uusin jäsen
jtom

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom